LOGO
Svenska 505 förbundet

EM i Varberg en succé med 94 startande båtar - rapport från en seglare

Hultgren

Efter ett fantastiskt välorganiserat SM/NM i Träslövsläge så drog cirkusen vidare till Varberg där årets 505 händelse skulle inträffa. En del besättningar valde att delta i distansracet på måndagen från Träslövsläge upp till Getterön och det var riktigt nice att glida upp efter kusten. Besättningarna tog lite olika seriöst på seglingen och stämningen var god som alltid i Fiveklassen. Det delades ut priser till de tre första båtarna. Under måndagen och tisdagen så var det inmätningar, kontroll av utrustning av välvilliga kontrollanter som flyttade sig runt bland de 100 båtarna så vi slapp kösystemet som i Kiel senast. Masten behövde inte avmonteras och därför passade det bra att segla upp båten från ”lejet” och samtidigt kördes våra handkärror upp på släpvagnar till Getterön, suveränt organiserat!  

Slipanordningen/sjösättningsramperna såg lite besvärliga ut och det fanns två ramper att köa till vid ordinarie uppställningsplatserna. Snabbt så luskade de flesta svenskarna ut att det gick bra att använda slipanläggningen ute vid segelsällskapets klubbhus och så blev vi väl en 20 båtar som flyttade ut därute och underlättade för samtliga. Det enda problemet var att där är lite grunt så att vi fick var försiktiga med våra roder och centerbord. 

Så började då äntligen EM seglingarna. Storfavoriterna från Tyskland Meike Schoemaker/Holger Jess med tidigare EM guld öppnade med en spik och en sjätte plats och tog en ledning de inte skulle släppa på hela serien skulle det visa sig, en oerhört skicklig besättning. Lätta vindar och där fick vi känna på hur viktigt det är att få till en bra gatestart och det är inte helt enkelt. Att försöka hitta luft i andra led är väldigt svårt. Missar man starten så är oftast bästa alternativet att slå över till babord och ducka för styrbordsbåtarna, vindavböjningen från alla styrbordsbåtar gör att du enkelt håller höjd för babord och ej tappar så mycket då. 

Två seglingar på torsdagen i lite bättre vindar till en början som sedan do… och nu började gula faran visa framfötterna, Ebbe/Olle med en 6:e och en 8:e plats. Uppåt i resultatlistan för deras del, låg nu 9:a - kul. Andra svenskar som seglade bra var Anders Dahlén/Magnus Nilsson som hade en 7:e och 13:e plats i sin serie. Vi hade lyckats med en 10:a och Tom och Toni en 14:e plats i våra serier och vi tre låg samlade runt 30:e plats. 

Anders/Magnus slutade 33:a, vi (Lars o Axel) 34:a och Tom/Toni Hastenpflug 35:a. 

Övriga resultat samt komplett resultatlista, bilder m.m. Klicka här!

 

 

SWE 8923

Dags för mästerskap på hemmavatten - 2015 är ett hett 505-år i Sverige!

Tyska msterskapen slut

Snart får de svenska 505-seglarna möjlighet att segla med världseliten på hemmavatten. Europamästerskapen seglas i Varberg 4-8 augusti. Svenskt och Nordiskt mästerskap i Träslövsläge helgen innan, den 1-2 augusti. Detta gör att många utifrån väljer att komma till båda arrangemangen. 100 båtar är anmälda till EM och 47 till SM/NoM.

Svenskarnas förberedelser

De stora tävlingarna i Sverige gör att 505-förbundet i år satsat extra på att vässa formen på seglarna. Fiveklassen har vuxit med sex besättningar sedan 2014, dels de två som vunnit att få segla EM genom Båtmässan i Göteborg och satsningen ”Vi förverkligar drömmar” och dessutom en i vardera Skåne och Stockholm samt två i Björlanda kile, Göteborg. Björlanda kile är nu ett av Europas största Fivecentrum. I våras var det 17 Fivar på jolleplan och över 10 båtar på poängseglingarna – en bra träning för alla! I Skåne har också flera båtar tränat tillsammans under våren.

Träningsläger med världsmästare

I slutet av april samlades 12 svenska och två danska besättningar för träningsläger i Träslövsläge. Jan Saugmann från Danmark är dubbel 505-världsmästare och var nu inhyrd tränare. Fokus var att hjälpa alla att få ordning på trim och teknik. På lägret deltog bl.a. trefaldiga VM-tvåorna i Five och OS-vinnarna i FD, Jörgen och Jacob Bojsen-Möller. Sköna killar som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Det var en höjdare att få träna ihop med en besättning i absoluta världstoppen.

Första seglingen i SWE 505 CUP 2015 – On The Wire

On the Wire i Björlanda Kile SS är en tävling för alla jollar med trapets och som vanligt var 505-klassen störst, med 17 båtar från hela Sverige. I början av maj är tidigt på säsongen och långt ifrån alla aktiva Fivar var med. Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS i Stockholm var favoriter, men fick motstånd. De är snabba och har stor rutin och lyckades oftast men inte alltid vara först i mål. Men en tjuvstart och en bruten segling har de inte råd med och de fick se sig slagna av tre besättningar. Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken/Ägir vann, före Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS. Trea var Lars och Axel Hultgren från Råå i Helsingborg. Det skilde fem poäng mellan tvåan och åttan, så det var riktigt spännande seglingar med fight om varje placering.

Träning och tävling

Hela våren har det seglats flitigt i Björlanda kile och under semesterperioden har det varit lokala träningsinitiativ med några båtar här och några där som seglat tillsammans. De två besättningarna i familjen Hastenpflug seglade också Kieler Woche och presterade en del riktigt bra seglingar där, bl.a. var Tom och Toni 3:a i en segling. Nu är det snart upp till bevis – hur långt har träningen räckt? De svenska teamen är långt från favoriter. Både NoM/SM och EM lockar många duktiga utländska seglare och det kommer team från 11 länder. Även Australien, USA och Sydafrika har team på plats.

EM-flottans största nation är Tyskland med 33 anmälda båtar, Sverige är näst störst med 21 båtar. Därefter följer England och Frankrike med 10 var samt Danmark 7 och Finland 6. Det är många mycket duktiga besättningar i startlistan och 9 av dem har vunnit antingen EM eller VM i 505 eller både och. På NoM/SM är svenskarna som är flest med 20 båtar, följt av 10 tyska båtar och 7 danska.

Tyskland, Danmark, England, USA och Australien gör upp om EM-titeln?

Mest meriterad och en av favoriterna är Wolfgang Hunger/Julien Klein från Tyskland (GER 9071). Wolfgang Hunger var en tjuvstart från en olympisk medalj i 470, och har fem VM-titlar i 505, men bara en EM-titel. De kommer att få en hård match av landsmännen Mieke Schoemäker/Holger Jess (GER 9152) som är världens främsta mixade besättning. Schoemäker/Jess vann EM 2011, var trea 2013 och har i år vunnit tre stora internationella 505-tävlingar. Nu senast vann de Kieler Woche, före just Hunger/Kleiner. De danska bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller (DEN 9121) har Olympiskt guld i FD bland meriterna och fyra EM-titlar i 505, senast 2013. I år var de trea på Kieler Woche, men hade vunnit klart, om alla seglingar räknats. De är oerhört jämna och rutinerade och kommer säkert att vara med och slåss om EM-titeln.

Från England kommer alltid vasse Ian Pinnell med gasten Alex Davies (GBR 9136). Pinnell har vunnit både VM och EM och var tvåa på VM i år. En EM-titel till England är klart möjligt och skulle förstås sitta bra inför nästa års VM som seglas i Weymouth, i England. Tävlingens nyaste båt (USA 9153) seglas av Howie Hamlin/Rob Woelfel. Dessa två världsmästare är oerhört skickliga och kan mycket väl vinna. Howie Hamlin har förutom en VM-seger även 9 andraplatser och fyra tredjeplatser på 505-VM samt bl.a. EM-titel i 18-fotare, en klass som han också tävlar i. Från Australien kommer två riktigt snabba besättningar som säkert kommer att vara med i tätstriden. Fjolårets VM-tvåor Peter Nicholas/Luke Payne (AUS 1111) är unga och hungriga och har visat att i hårdvind är de mycket svårslagna. Årets VM-fyra Michael Quirk (AUS 9134) seglade VM med Luke Payne, men seglar nu med Nathan Quirk. Denna kombination vann Franska mästerskapen för några veckor sedan och har definitivt kapacitet att vinna EM.

Andra som kan utmana är bl.a. dubbla danska världsmästaren Jan Saugmann som seglar med Jakob Karbo (DEN 9118). De är mycket snabba i lätta vindar, men har inte riktigt fått till hårdvindsfarten i sin nya båt. Tyskarna Morten Bogacki/Lars Dehne (GER 9112), var tvåa på EM 2013 och de är en av flera tyska besättningar som kan vara med och slåss om titeln. Från Frankrike kommer Philippe Boite/Florian Corbel, (FRA 9075), en duktig besättning som i sina bästa stunder kan vara med i toppstriden, vilket även den rutinerade tyska tjejbesättningen Nicola Birkner/Angela Stenger (GER 9043) kan. En spännande outsider är nya tjejbesättningen Leonie Meyers/Kathrine Adlkofer (GER 9149). Meyers är bland de 10 bästa i världen i OS-klassen 49-er FX och Adlkofer är flerfaldig världsmästare och OS-deltagare i 470.

De svenska chanserna

De bästa svenska chanserna har regerande svenska mästarna Ebbe Rosén/Olle Wenrup (SWE 8926). De hade sin storhetstid på 1990-talet och var då bl.a. 2:a och 3:a på VM, och är fortfarande bland topp 20 i världen. Får de till det, är en plats i topp 10 inom klart räckhåll. Tom och Toni Hastenpflug (SWE 8912) gjorde en del riktigt bra seglingar på Kieler Woche i år och kan också utmana strax under absoluta toppen. Marcus Haas/Johan Calvert (SWE 8848) är en nygammal besättning som kan överraska positivt. Likaså blir Galen Mack/Wille Johannisson (SWE 8586) spännande att följa i deras nya båt. Båda dessa besättningar har tidigare visat att de har kapacitet.

Kalle Nilsson är dubbel europamästare - 1981 och 1983. Nu seglar han med Joakim Petersson och det finns mycket kunskap i båten (SWE 8655), men de seglar för lite för att ha med toppstriden att göra. Ytterligare en svensk båt har enormt mycket 505-kunskap - PA Hallberg är dubbel världsmästare i 505 (1989 och 1991), som gast åt Krister Bergström. Nu är han rorsman i SWE 8581 och gastas av Frank Bach som också hört till topp 5 i världen, tillsammans med Kalle Nilsson. Även här är det för lite segling som gör att de nog inte kan blanda sig i toppstriden.

Nordiska mästerskapen vinns av Danmark, Tyskland eller USA?

En del av de starkaste tyska och engelska teamen samt ett australiensiskt deltar inte på Nordiska/Svenska mästerskapen, men det finns många duktiga seglare ändå i startfältet Det danska laget har på NoM förstärkning av danska match-racingstjärnan Lotte Meldgaard, tillsammans med Jens Vestergaard, en spännande start. Howie Hamlin/Rob Woelfel, USA, deltar liksom Morten Bogacki/Lars Dehne, Tyskland. Detta är två av de besättningar som utmanar danskarna, Bojsen-Möller och Saugmann/Karbo om titeln Nordiska mästare. Att Rosén/Wenrup slutar inom topp 3 är kanske inte sannolikt, men fullt möjligt. På Nordiska mästerskapen har svenskarna med en coach - Anders Nilsson.

Stort intresse för seglingarna

Intresset för seglingarna är stort och den viktiga aktiviteten ”after sail” på EM sponsras bl.a. av några tidigare 505-seglare – Lars Stugemo via sitt företag HiQ och Hasse Andersson via sitt företag Sankt Jörgens Park. Fina priser har också skänkts dels av polska segelmakaren Narwal sails, som ställer upp med ett helt segelställ och mer därtill, av Seldéns och flera andra. Se ruta på denna sida och på tävlingens hemsida.

 

Hemsidor att följa – för att få veta hur det går

Nordiskt/Svenskt mästerskap: (deltagarlista, all info om tävlingarna – inkl. resultat)

http://www.traslovslagesbatklubb.se/segling/nm-and-sm-in-505-24245598

 

Följ EM via GPS-tracking på sidan:

http://www.tractrac.com/index.php?page=eventpage&id=585

EM tjuvstartar med ett Tune Up Race på kvällen den 4:e augusti. Själva EM-seglingarna börjar onsdag 5 augusti och genomförs på vattnen strax utanför Getterön i Varberg, men kan följas via GPS-tracking på nätet. Seglingarna leds av HP Hylander, Varbergs SS. HP och Varbergs SS har stor erfarenhet av att leda stora tävlingar. Det VM för Starbåtar som Varbergs SS genomförde 2009 räknas som ett av de bästa någonsin. Lördag 8 augusti seglas de sista delseglingarna och sedan är det stor prisutdelning.

 

Europamästerskap: (deltagarlista, all info om tävlingarna och även resultaten)

http://www2.idrottonline.se/VarbergsSS-Segling/505EM_15/505Europeans2015/

På 505-förbundets Facebook kommer också en del rapporter: https://www.facebook.com/int505sweden

Kom gärna på besök till Träslövsläge och/eller Varberg under tävlingarna. Efter seglingarna blir det en härlig internationell atmosfär på land.

Väl mött!

Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651

Vass besättning byter upp sig…

0

Efter några säsonger med 7017 kände Wille och jag att vi ville uppgradera till något lättare och styvare. Som en del av er märkt är det svårt att hitta bra begagnade Fivar just nu - ett problem för en populär klass. Till slut fann jag en annons med en båt som såg bra ut och med ett pris som var bra - det var i Frankrike. Bara ett problem - ägaren verkade inte svara på meddelanden på webbsiten och hade inte lämnat några kontaktuppgifter. Många hade försökt nå honom utan framgång.

Eftersom jag visste segelnumret (8586) sökte jag på Google och efter en halvtimma hade jag en bild på båten från en regatta för 8 år sedan. Som tur var, var ägaren taggad på bilden och därmed lyckades jag hitta honom på Facebook och kunde knyta ihop båten med ägaren. Med hjälp av lite ”stalking” lyckades jag få kontakt med ägaren och få mer detaljer om båten. Det verkar vara ett fynd - helt i kolfiber, kevlar och epoxi, byggd av Duvoisin, Waterat centerbord, helt nya PB segel och båten hade stått i ett garage de senaste 5 åren…. Hon var båten jag var ute efter så jag sände en deposition så snart möjligt. I efterhand fick jag veta att Per-Eric hade kunnat fixa kontaktuppgifterna - så sensmoralen är - om du vill veta något om en 505 - fråga Per-Eric först.

Jag körde till Frankrike över långhelgen midsommar. 340 mil tur och retur, på tre dagar. Ett riktigt utmattningsäventyr! Det visade sig att jag inte missade så mycket av midsommar, eftersom det blev en regnig midsommar i Stockholmstrakten och ju längre söderut jag kom dess bättre blev vädret. Jag kom till Metz och hämtade båten en vacker varm dag, men det var bara att snabbt vända om och köra raka vägen hem.

Den nya båten - SWE 8586 - ligger nu på KSSS bredvid sin äldre syster SWE 7017. Wille och jag fixar iordning henne för SM/NoM och EM i augusti. Hon får kärlek, bottnen uppolerad, lite ny gummicord och vi håller också på att sätta på ett dubbelbomsystem. Vi ser fram emot att få den nya båten i sjön, börja segla henne och sedan att få lite härliga tävlingar med henne i sommar.

Galen Mack

SWE 8586

Du är här: Home