LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Tomas och Linnéa överraskande vinnare av Parbleu SWE 505 Cup 2 i Borstahusen – Hur var det möjligt?

Ttt och jmnt

Peter Bökmark/Martin Persson vann första CUP-tävlingen 2022 och var nog favoriter till en ny seger. Malin Broberg/Johan Röök eller Per och Lars Wester kunde utmana om segern. Istället slår Tomas och Linnea Berg till och vinner. Här berättar de hur det gick till.

 2.Wester

Tack för tipset, Per!
Det började med att Tomas inte hade någon att segla med. Katastrof! Alla tänkbara gastar var upptagna med annat denna helg. Då kom Per Wester med den briljanta idén – Segla med din dotter, Linnéa! Jag skrattade och avfärdade idén direkt. Hennes 505 erfarenhet är ytterst begränsad består av att ha gastat mig vid ett par tre tillfällen på måndagseglingar i Björlanda i lugnt väder. Dessutom var detta förra och förrförra året… inte en minut i båten 2022. Faktum är att hon knappt stått i trapets. Jag nämnde ändå halvt på skämt Pers förslag för henne när jag kom hem. Hon nappade direkt. Kommer aldrig att funka säger jag. Efter lite övertalning från hennes sida gav jag ändå med mig och vips var vi anmälda till seglingarna i Borstahusen! Kul ändå! Lite fin pappa-dotter kvalitetstid skulle vi ju få. Vi seglar lite Snipe ihop och jag är med och tränar i hennes gamla båt på hennes e-jolleträningar. Vi har väldigt kul när vi seglar tillsammans. Dock har vi i detta läge inga som helst förhoppningar att göra något resultat vid en 505 tävling. Det är bara en kul grej.

 3.Nerrundning

Övningskörning med 505
Det är race-day och vi kliver trötta upp kl 4 på morgonen, hakar på fiven ”Lille Otto” på dragkroken och beger oss glada i hågen mot Borstahusen. Det är en vacker försommarmorgon och Linnéa övningskör. Lite ovanligt ekipage tänker jag. Hon tar oss dock lugnt och säkert ner till hamnen i Borstahusen. Väl där är det väldigt kul att träffa alla glada fiveseglare!

 4.Rundning

Det gäller att tänka rätt
Efter lite trassel vid riggningen är vi klart sist ut på banan, men vi hinner i alla fall. Det står en nordvästlig bris på 2 - 4 m/s och strömmen är nordgående. Vi startar tidigt och satsar på att gå på ett vänsterspår i hopp om att komma snabbare ut i den starkare medströmmen längre ut från land. Helt fel visar det sig. Hare är bröderna Wester. Deras högerspår lönar sig och de vinner race 1. Vi har helt ok speed i båten men slutar 11:a. Vi är glada ändå och funderar på vad vi kan göra bättre. Vi kommer på att i dessa förhållanden, när medströmmen ökar ju längre man seglar styrbord, så ger det en vindskruv åt höger. Alltså är det tvärtemot vad min intuition sade mig högerkanten som gäller. Den nya strategin gör att vi kan segla in på 4:e resp 3:e plats i race 2 och tre. Långt över förväntan!

 5.Vinnarna p sjn

Betydelsen av kommunikation i båten
Kommunikationen flyter på bra och vi pratar hela tiden om vad vi kan göra bättre. Båtfarten är fin. Vi snackar oavbrutet. Samtalsämnena rör sig om vägval, kompasskurser och trim. Var finns trycket? Ska vi göra ”gybe set” eller ”bear away”? När gippar vi? Ska vi gå på höger eller vänsterbojen efter länsen? Slår vi i lä om styrbordsbåten eller duckar vi och i så fall varför? Denna långa rad av beslut avgör ändå hur det ska gå i kappseglingen. Kommunikationen är viktig. Snacket funkade bra idag och lyckliga seglar vi in mot hamnen.

6.Seglarmiddag

 

Socialt på hamnkrogen
På lördagskvällen samlades de flesta seglarna på hamnkrogen för trevlig middag och gott tjöt. Martin flirtade med servitriserna så att de kunde klämma in oss på ett långbord på terrassen. Mysigt! Five seglarna är mycket sociala av sig och det gillar vi!

 7.Tomas och Linnea

Först apa och sedan sist ut – igen!
Söndag morgon och vi möts av ett helt blankt Öresund. Ingen vind. Flagga AP på land. Vi får åter igen tillfälle att öva våra sociala skills. Jag drar några pappavitsar utanför klubbhuset och en skrattande skåning som hört eländet kommer ut och delar med sig av sina. Stämningen är på topp. Pang! Apan går ned och det fyller i en sydlig bris på 2-5m/s. Bråttom, bråttom. Vi är sist ut om igen…

 8.Spi-action

Rätt strategi ger resultat
I race 4 är strategin klar. Sydlig vind och nordgående ström innebär tidig start och att speeda in i vänstra hörnet. Vi söker en tidig position i starten, åker på en aggressiv luffning som tvingar oss att slå och ta ny position lite högre upp på linjen. Fixar dock en ganska god lucka i lä och kan segla fort mot vänster. Strax innan layline måste vi dock växla om från speed mode till high mode då ett gäng båtar i lä gått betydligt högre än oss. Vi lyckas ändå hänga kvar ända ut till hörnet och kan slå på layline, lite överseglade. Vi leder! Malin och Johan har träffat en bättre layline än oss och närmar sig från lä. Det är tätt med båtar bakom. Vi vill helst göra en gybe set för att komma ut i starkare medström på länsen, men med tanke på vår starkt begränsade träningsmängd tillsammans och ärligt talat rätt usla boat handling, så vågar vi inte gippa till babord direkt, så för att undvika trubbel beslutar vi att börja med en kort styrbord och gå på tidig gipp. Malin och Johan som är betydligt vassare i sin båthantering fixar dock sin gybe set, vilket är rätt och de kan passera oss på länsen. Vi håller placeringarna i mål. Vi är tvåa i race 4! Underbart!

 9.Krysskamp

Klockan går – då satsar vi allt…
Klockan börjar bli mycket och seglingsföreskrifterna säger ingen start efter kl 15. Vi inser att det bara kommer bli ett race till. Vi inser också att vi nu måste ligga väldigt bra till sammanlagt, då många blandat bättre resultat med sämre. Därför beslutar vi oss för att verkligen gå för det i sista racet och våga ta en lita högre risk i starten genom att starta först. Från den positionen kan vi utnyttja vår fina båtfart. Fler krigar om den positionen i starten och det blir riktigt tight. Vi lyckas precis försvara lä-positionen men är millimetrar från att köra på gate-båten. När starten går ligger vi med fladdrande segel utan fart längst ned i lä. Nu är det bara att gasa! Utan en enda båt i lä är det så mycket lättare att hålla farten! Vinden har ökat lite nu och vi har fullt tryck i båten. Linnéa står fullt utsträckt i trapetsen med armarna över huvudet och jag hänger fullt trots att det bara blåser 4-5 m/s. Vi är ju lätta!

 10.Lns mot land

Plan båt och rätt strategi ger klar vinst i sista
Vi jobbar stenhårt på att hålla båten plant och tittar över akterspegeln för att verkligen försäkra oss om att så är fallet. Vi går nu sjukt fort och med farten kommer också höjden. När vi är på layline kan vi slå först och gå före hela fältet. Nice! Vi leder nu med lite större marginal än i förra racet och kan enkelt hinna före fältet och göra en gybe set vid kryssmärket. Vi drygar ut ledningen och kan vinna seglingen med bred marginal, med nån minut eller så. Rätt go känsla att ha gått i mål, börjat inseglingen och i höjd med sista märket möta tvåan i racet, de tungt meriterade bröderna Bojsen-Möller. Nästan ett ”horizon-job”

 11.Portrtt Tomas och Linnea

Vilken känsla – totalvinst!
Ändå har det inte riktigt sjunkit in ännu att vi förmodligen vunnit hela regattan. Overklig känsla. Att kunna göra detta ihop med sin dotter är en ynnest och känns helt fantastiskt. En euforisk känsla börjar infinna sig.

 12.The Winners

Varför vann vi?
Jag frågade Linnéa i samband med att jag skriver dessa rader vad hennes intryck av vårt lilla äventyr i Borstahusen var. Hon svarar då så här: ”Det som leder till vinst är: Ingen träning, sist ut, först in”. Haha, hon är för rolig tänker jag.

Min analys ar snarare:

-En lätt besättning är snabbt i lätt vind. Vi väger 75+63=138kg, vilket jag gissar är ~30kg lättare än snittet vid denna regatta och många är naturligtvis ännu tyngre. Vår vikt funkar ju naturligtvis inte i hårdvind.

-Våra Blixtsegel funkar fantastiskt. Enkla att trimma och är snabba!

-Väl fungerande kommunikation ombord är troligen den viktigaste nyckeln till framgång.

 13.TAck fr pris

TACK!
Vi vill rikta ett stort tack till arrangören Borstahusens SS som gav oss en kanonhelg med perfekta arrangemang och glad och god stämning! Tack alla glada 505 seglare! Ni är bäst! Tack 505 förbundet för att ni fixar 505 cupen och så mycket annat för oss! Tack Per Wester för att du föreslog en så bra gast till mig! Sist men inte minst vill jag tacka Torgny Nordström som i år sponsrar Parbleu SWE 505 CUP med totalt 10 000 SEK i prispengar.

Alla resultat här: https://www.sailarena.com/contentassets/ef8f534c7d4b42adba1fdf79c297b310/sailwave-final-results-for-swe-505-cup-2-at-borstahusens-segelsallskap-2022.pdf

 

Euforiska Seglarhälsningar,
Tomas och Linnéa

Träningsläger i Holbaek 28 – 29 maj

Trnlgret Holbaek
Två svenska team åkte över och deltog i danskarnas årliga träningscamp i Holbaek, endast 8 mil från Helsingör om man tar den överfarten. Martin Fridh/Mats Dahlander samt Axel Hultgren tillsammansmed  undertecknad, Lars Hultgren.

Btparken Holbaek trnlger
Blåsig inledning gav inblick i en världsmästares förberedelser
Det tjongade rejält på lördagsmorgonen så vi kunde rigga i lugn och ro innan vi blev utsläppta på fjorden. Den oerhört skicklige Jan Saugman ställde upp som tränare. I väntan på avtagande vind så blev det meteorologiföreläsning och vad man kan och bör läsa på inför en regatta avseende lokala förutsättningar; ex strömförhållande, ev. tidvatten, fronter som passerar under dagen, landpåverkan och sjöbriseffekt. Trots danska språket hängde vi halvdanskar, eller vad ni nu kallar oss skåningar för, med bra.

Samling i Holbaek 2022
Korta race med fördel
På eftermiddagen begav vi oss ut och så seglade vi en massa korta race med fördel vid någon ända på startlinjen och då var det ju detsamma vid gaterundningen sedan. Att det var närmst vid ena bojen. Få av oss 10 klarade av detta i de förhållandena som rådde, 7-12m/s, mycket byig vind. Vi var väldigt glada om vi hamnade inom gaten, om vi säger så.....

Gippa i maxfart
Vi fick också oss tillsagt att gippa mycket snabbare i de förhållandena. I max fart är där väldigt lite tryck i storen och då är det enkelt (om modet finns). Det fanns 3 rescue-båtar som kunde hjälpa oss om något gick snett. FEGA INTE således. Träna som du vill tävla. På kryssen max ut med focken i sidled och mycket rake, lyft cb lite så att det blir balans i båten.

Frberedelser trningslger
Hygge och bobåtar
Så småningom kom vi in till hamnen och på kvällen blev det gemensam middag (Tack Fabiola o Michael!) och genomgång av dagens övningar. Vi lite långväga kunde övernatta i bo-båtar i hamnen – kanon!

Fridh leder
Lättvind med trim
På söndagen var det lättvind och samma upplägg med 2 varvsseglingar om ca 25 min. Vi hann väl med 7-8 stycken. Saugman körde och tittade på trimmet och gav oss individuella tips på vår ”set up”. Mer prebend var återkommande för många. Efter 4 timmars träning så blev sista rundan hamnrace. Bojsen-Möller först så klart, men skåningarna bra framme också. Sol och värme när vi kom in, hoppet återkom vädermässigt, yes!!!

Trningsrundning
TACK!
En jättetrevlig helg med mycket segling, fantastiskt välkomnande och mycket danskt hygge. Stort tack till Jan Saugman, Holbaek Sejlklub och deras funktionärer som körde säkerhetsbåtar för oss samt Fabiola och Michaela såklart.
Vi kommer gärna tillbaka.

Lars Hultgren , den äldre i SWE 8923

Träningslägret i Träslövsläge sett från SWE 8974

9038
Här berättar
nygamla 505-seglarna Thomas Widstrand och Sten Wallin om årets läger, den 22-23 april. Ett läger som gav mycket segling och nyttig träning!

 

8974
Skönt delta med egen båt
Det var andra gången vi var med på träningsläger i Träslövsläge. Förra året fick vi låna förbundsbåten SWE 8585. Det var väldigt roligt, men vi insåg att vi tappat mycket seglingskänsla och taktiska kunskaper, sedan det begav sig! Denna gång kom vi med egen båt – SWE 8974 - som vi nästan börjar känna oss invanda med!

 9117

Bra att slippa runda
Lördagen inleddes med att vi var lite sent ut på banan trots bra 'meck' innan. (Attan att man inte kan vara 100% förberedd.) Sedan följde bra övningar med tonvikt på race, där det för oss var väldigt bra att vi slapp runda första märket när vi låg efter, utan kunde gå ned på läns samtidigt som ledarbåten. Det blev mer träning och mer 'nerv', som vi upplevde som väldigt positivt.

9187-kryss 

Goda råd
Trots en malör vid ett märke där det blev en kollision, så känner vi att avrostningen går bra och vi kan ta åt oss av de goda råd som kommer från följebåten. (Mera kick, sitt längre fram i båten, luta inte så mycket, starta i tid.....) Tacksamma för detta!Tyvärr var vi tvungna att åka hem direct efter träningen så vi var inte med på kvällens middag,  men gissar att det blev förbrödring, som vanligt efter ett intressant årsmöte.

Hemsidan - trningslger 2

Hårdvind och jämnare
På söndagen kunde vi sticka ut i tidefter att lyssnat på en granne på parkeringsplatsen, som inte tyckte att deras staket skulle användas för att torka våta seglingskläder på. Det blev en väldigt blåsig dag som gav mycket, när det gäller träning av hårdvind. Tydligen hade instruktionerna från lördagen satt sig någorlunda i huvudet, för vi kunde nu hänga med hjälpligt på kryssarna, även om vi har en hel del kvar att lära, speciellt hur man seglar undanvind. Detta märktes tydligt! Mer bra instruktioner och övningar och vi känner hur en del gamla sanningar börjar komma tillbaka.

 9181

Tack med önskan om mer undanvindsträning
Några dopp såg vi under dagen, men vi slapp faktiskt själva denna gång och avslutar med ett stort tack till Lasse och övriga arrangörer. Väldigt bra ordnat och bra vatten för träning.

Kan vi få lite mer undanvindsträning nästa gång, så blir vi än mer helnöjda. Hoppas att båtarna som var tvungna att gå in andra dagen fick ordning på grejerna igen- så ses vi snart!

 

Thomas och Sten i SWE-8974 

Parbleu SWE 505 CUP 1 2022 = Saltsjöbadsregattan

Parbleu SWE 505 CUP 1 - Saltsjbadsregattan
505-klassen kom tillbaka till Baggen redan sju månader efter KSSS OCR hösten 2021. I höstas stod Peter Bökmark/Martin Persson överst på prispallen. De hade övervunnit sina komplex för Baggen. Här följer deras berättelse om årets första CUP-tävling – återigen på Baggen - och återigen med en seger som slutresultat.

Fina förutsättningar
Årets första Cup-segling genomfördes på Baggen (Saltsjöbaden). Prognosen ett par dagar innan var ihållande regn i två dagar. Men Baggen visade sig istället från en väldigt bra sida, en molnig lördag och sedan en söndag med massor av sol. Det var fina förutsättningar för att genomföra planerade sex delseglingar, och att kämpa om det nyinstiftade Parbleus vandringspris donerat av Torgny Nordström samt dessutom tusen kronor till vinnarna. På lördagen gick det undan på fjärden och då fanns det gott om tid för oss Five-seglare att lära känna varandra ännu bättre innan det blev läggdags.

 Parbleu vandringspris xxx

I god tid för att undvika missar
Men låt oss ta det från början. Vi startade resan från Göteborgstrakten fredag förmiddag. Vi brukar försöka vara på plats i god tid inför tävlingar. Vi har en förmåga att alltför ofta dra några tampar fel väg när vi riggar, så därför behövs tid. Vi lyckades faktiskt dra allt rätt denna gång inför lördagen, men inför söndagen när vi hade haft loss spinnakern för att tejpa den blev det galet, och detta märkte vi ju först på sjön…jobbigt!

 

Segla i nuet
Lördagen: Vi genomförde fyra seglingar med traditionell startlinje. Kryss/länsbana med tre varv. Vindarna från nordost, en bra vindriktning på Baggen, vind 5-8 m/s med byar på 12, sedan på det vindskift på uppemot 30 grader åt varje håll. Med andra ord, det var svårseglat. Vi insåg att det är svårt att lägga en strategi innan start, inte ens att fem minuter innan start bestämma sig för vilken ända av startlinjen som är mest fördelaktig. Här gällde det att segla i nuet, kolla vilka byar som är på väg mot startområdet alldeles innan start och sedan ta oss an seglingen del för del. Försöka hitta takten, ta både byar och vrid på rätt sätt. På kryssen var det mycket jobb med trimmet, främst storskot och kick, men även fock ut för att öka spalten i byarna. Att hitta bästa mastlut var en utmaning då byar kom och gick.

 

PA071029 Moment
Rätt bog på länsen gör skillnad

På länsen gällde likartat,  att leta byar och vindvrid. Vi fick med oss ett bra exempel. Vi kommer för styrbord inför rundning av kryssmärket (dikt bidevind). Martin noterar att det kommer rejäla byar på sb-sidan av banan, vi tar beslutet att gippa efter kryssmärket. När vi hade fått upp spinnakern och vindbyn träffade oss så kunde vi gå nästan rakt på länsmärket, och den byn höll nästan hela vägen till märket. Vid ett annat tillfälle, Martin noterar att vår kurs för styrbord  är väldigt låg mot kryssmärket i förhållande till tidigare under dagen. Vi beslutar oss för att bara falla efter märket och sätta spinnakern. Den vindriktning som vi då låg i gjorde att vi pekade precis på mot länsmärket. När det sedan vred tillbaka gippade vi, och hade fått en grymt bra start på den länsen. Det fanns väldigt mycket tjäna på rätt beslut under dessa dagar och det gällde både kryssar och länsar. 

 

Strategin kom och resultaten
Redan efter första seglingen började trots allt en strategi forma sig hos oss. Vi startar vid startfartyget oberoende av fördel på linjen, för att ha valmöjligheten att lättare kunna slå oss fria och gå på vrid och byar. Vi kom sedan att hålla oss mer åt styrbord av banan under kryssen, här kom i snitt fler byar med vrid åt rätt håll.

 

Lördagen var för oss den kanske bästa tävlingsdag vi någonsin haft i vårt seglarliv, fyra spikar. Vi gick både fort genom vattnet och dessutom bra vägval, trots svårseglade förhållanden. 

 

Middag gemensamt
Samvaron med seglarkompisar är så viktig
KSSS bjöd på Aftersail med dryck och grillad korv, och med detta kom ett jättetrevligt mingel med de andra klasserna Stare, J70 och OK. Därefter fanns det gott om tid för fortsatt kul och skoj, vi hade en härlig eftermiddag med 9181 och 9117, bl a med ett plums i Baggen efter bastu.

 

Senare träffades vi som kunde i ett större Five-gäng på restaurang Holmen, väldigt kul. Dessa träffar kombinerat med tävling och kvalitetsträning är viktigt i vårt gemensamma bygge av att utveckla vår svenska Five-förmåga, vi har ju alla fortfarande en bra bit upp till de bästa tyskarnas nivå.

 

Illustration Wester
Rundningar kan vara avgörande
Söndagen: Kortare banor, bra val då vindhastigheten var instabil, och den dog senare på dagen. En häftig händelse inträffade under första seglingen i slutet av första varvet. I princip alla båtar kom in till rundning av länsmärke (ingen gate) samtidigt. Vi gjorde det gemensamt väldigt snyggt: inga krockar, inga hårda ord. Men det är klart att de av oss som planerade och positionerade sig bäst kom ut som vinnare ur den rundningen. Denna femte segling vanns av Per och Lars Wester i 9002 som var ”havet” före. Sjätte seglingen vann Tomas Franzén och Lars Lindgren i 9222, som tog sin första vinst i Five-cupsammanhang, grattis!

 

Att komma till Baggen en försommarhelg och segla Saltsjöbadsregattan tror jag passar många fler Five-seglare väldigt bra. Mycket trevligt och bra arrangemang. 

Prisutdelning 2

Alla resultat på: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2022/sailwave-results-for-saltsjobadsregattan-2022-at-2022-505ok_3.html

Peter och Martin i 8962

Tävlingssäsongen 2022 – snart igång!

Slrkamp 2
Äntligen vår och en ny 505-säsong med både härliga seglingar i Parbleu SWE 505 CUP 2022 och ett internationellt program med VM och EuroCuper. Tag fram kalendern och boka in Dina tävlingar. Har Du ingen 505 än – låna en båt och var med – läs mer nedan!

Slrbild 3

Parbleu SWE 505 CUP
I år seglar vi fyra deltävlingar i vår svenska CUP. Vi har sponsring av 505-entusiasten Torgny Nordström och cupens namn kommer från namnet på hans Fivar – Parbleu. Genom generös sponsring blir det 1 000 SEK i pris till vinnarteamet i var och en av de fyra deltävlingarna. Förstapristagarna i hela Parbleu SWE 505 CUP 2022får 3 000 SEK, tvåan 2 000 SEK och trean 1 000 SEK. I cupen räknas bara de svenska teamen och prispengarna går alltså till bästa svenska team i såväl deltävlingar som i totala cupen. De fyra cup-tävlingarna är:

  • CUP 1 – KSSS - Saltsjöbadsregattan, 21 – 22 maj
  • CUP 2 – Borstahusen, 4 – 5 juni
  • CUP 3 = SM och Nordiska mästerskapen – Gävle, 8 – 10 juli
  • CUP 4 - Björlanda kile, 10 – 11 september

gr10

Segla och tävla i Classic-klassen
Fivar med nummer till och med 8545 räknas i Sverige som Classicbåtar och dessa har ett eget vandringspris i Parbleu SWE 505 CUP. Vi välkomnar fler team med äldre båtar att vara med och tävla både för att uppleva den härliga gemenskapen och för att lära mer.

PA060956
Årets första CUP-tävling har nytt fint vandringspris – Parbleu SWE 505 CUP 1 i Saltsjöbaden

KSSS är först ut som arrangör i årets Parbleu SWE 505 CUP, den 21 – 22 maj. Vårsegling i Stockholm tillsammans med bl.a. OK och Finnjolle bör locka många svenska båtar och kanske någon finsk? Tävlingen i Saltsjöbaden har ett nyuppsatt vandringspris, ”Parbleus vandringspris”. Det är en fin halvmodell av en 505, uppsatt av Torgny Nordström i år. Dessutom är det 1 000 SEK som prispengar till svenska ettan i tävlingen. Notice of Race och anmälan till denna tävling hittar Du via sidan: https://www.sailarena.com/sv/se/club/ksss/saltsjobadsregattan-2022/            

Hultgren stilstudie
Premiär i Borstahusen för – Parbleu SWE 505 CUP 2
Borstahusens SS står för första gången som värd för en SWE 505 CUP-tävling. Förhoppningen är att det kommer många svenska båtar och även en del danska till tävlingen den 4 – 5 juni. Precis som på alla Parbleu SWE 505 CUP-tävlingar vinner svenska ettan i tävlingen 1 000 SEK. Notice of Race och anmälan till denna tävling hittar Du via sidan: https://www.sailarena.com/sv/se/club/boss/5o5-cup-i-borstahusen2

Start 2 SM 2020
No Emission Race – missa inte SM och NoM i Gävle 8 - 10 juli
Gefle SS är en arrangör med höga ambitioner och gedigen erfarenhet av stora tävlingar. Klubben ligger nära fina seglingsvatten och det finns möjlighet att bo på klubbens område. Det blir ”after sail” varje dag och på lördagen är det stor regattamiddag. No Emission Race innebär också extra festligheter och ett slag för hållbar segling. Torsdag em. är Du välkommen att delta i en Tune up- uppvisningskappsegling i hamnbassängen i Gävle – med speaker, livemusik på land och massor av människor. Detta blir ett SM/NoM att minnas – bara att anmäla sig!

Hornet r vrt  alternativ - Malin och Johan
I år seglar vi öppet SM och öppet nordiskt mästerskap. Det innebär att internationella deltagare, inte bara från de nordiska länderna är mycket välkomna. MEN det innebär också att bästa svenska team blir svenska mästare och inbjudna till Seglingens mästare. Tänk också på att SM har ett fint vandringspris i Classic-klassen förutom det berömda ”Hornet”. Detta arrangemang är dessutom deltävling 3 i Parbleu SWE 50 CUP 2022 vilket betyder att bästa svenska team vinner 1 000 SEK.

Notice of Race och anmälan finns via https://www.sailarena.com/sv/se/club/gss/sm-och-nordiskt-masterskap-505/ För boende på klubbområdet, i stuga, båt, tält eller husbil/husvagn - maila: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Emils start
Låna en båt – var med och testa 505-klassen
Vill Du testa att kappsegla i 505-klassen? 505-förbundet har två båtar för utlåning, SWE 8585 och SWE 8694, båda på minimivikt och med bra segel. Är Du erfaren jolleseglare så är Du välkommen att höra av Dig: Maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

CF22072012-DSC 6027 Rundning
VM i Cork
Äntligen ett VM igen. Senaste 505-VM-et som kunde genomföras var 2019 i Fremantle, Australien. Därefter har både VM-et i Sverige 2020 och VM på Bermuda 2021 ställts in pga pandemin. Det blir en riktig seglarfest i Cork den 3 - 13 augusti i år. Anmälan är fortfarande öppen. Hittills är 56 båtar från 9 nationer anmälda. Två svenska team finns bland dessa, Malin Broberg/Johan Röök och Ebbe Rosén/Olle Wenrup. All info hittar Du på eventsidan: https://www.int505.org/2022-world-championship-cork/

Under VM släpps också den stora 505-boken – ”505 – Simply the Best”. Vill Du ha den – maila intresseanmälan till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Be sedan någon av de svenska teamen att ta med boken till Sverige.

Mikael och Tore EM 2019-2
EuroCup 2022 – Warnemünde en chans att möta internationell elit på nära håll
Tyskarna Wolfgang Hunger/Holger Jess vann årets första EuroCup-tävling som seglades i St Raphael, Frankrike, under påskhelgen. 32 båtar deltog i denna den första ”riktiga” internationella tävlingen efter Covid-pandemin.

EuroCup 2 avgörs i Riva del Garda den 3 - 5 juni och krockar tyvärr med Parbleu SWE 505 CUP 2 i Borstahusen. MEN EuroCup 3 seglas i Warnemünde 2 - 4 juli, dvs. alldeles före NoM/SM i Gävle. Info hittar Du här: https://www.manage2sail.com/en-US/event/WarnemuenderWoche2022#!/ Lägre anmälningsavgift gäller till den 15 maj. EuroCup 3 är ett arrangemang att satsa på om man vill möta brett internationellt motstånd på rimligt avstånd. EuroCup 4 seglas i Spanien (Costa Brava) 13 - 16 oktober. Kanske kan vara en solig avslutning på säsongen?

GAlen EM 2019-7
Våra nordiska grannars mästerskap
Det nordiska utbytet är både trevligt och givande och något som varmt rekommenderas. Danska mästerskapen (DM) seglas den 24 - 25 september i Hellerup – nära och bra för svenskar i sydligare delar av landet. En tävling med mycket ”hygge”. Finska mästerskapen seglas 3 – 4 september i Helsingfors. Nära för ostkustens seglare.

Alla evenemang presenteras efterhand på 505-förbundets evenemangssida, med länkar till anmälan, NoR etc Kika här: https://www.int505.se/events

Utöver ovanstående seglar vi poängseglingar Distriktsmästerskap och lokala regattor. Vill Du veta mer – maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
PR-koordinator Svenska 505-förbundet

Du är här: Home Galleries