Nyheter
505-utmaningen 2017 - ett lyckat projekt
”Redan efter 3-4 turer med den lånade Fiven kände vi att en sådan här måste vi ha.” Det är Pär Larsson som berättar. Han lånade en 505 tillsammans med sin fru Jenny Backman, inom ramen för 505-utmaningen 2017. Snart därefter var de 505-ägare och till våren kommer de att segla i Björlanda kile mot över 20 andra 505.
Säsongen 2017 – en breddad satsning på utlåning
Under 2017 fick 8 team i Sverige chansen att låna en 505, minst två månader. Sex team i Björlanda kile (2 mån var och två team parallellt) och två team i Stockholm. Konkurrensen om platserna var hård. Totalt 35 team ansökte, många mycket erfarna seglare.
Här kan Du läsa berättelserna från två andra team som lånade båt.
Tomas Berg/Patric Wollmersson (15-april – 15 juni)
På båtmässan 2017 lämnade vi in en lapp att få lov att prova och eventuellt låna en 505 i några veckor. Vi hade tur och blev en av de lyckligt lottade och lånade SWE 8585 under åtta veckor i april/maj. Vår bakgrund är mycket segling, i många olika klasser, bland annat har vi seglat 470 i många år.
Premiär med vind
Vi gick ut en tidig vårdag med egentligen lite mycket vind för en premiär, det blåste ca 7-9 m/s. Till en början körde vi försiktigt, men efter ca 15 minuter så började vi få till det lite och bestämde att spinnakern skall upp. Vi satte spinnaren och ut i trapets och ju fortare det gick desto stabilare blev båten, vi gippade och körde på - inga problem. Kändes inte ens farligt utan mycket mer kontroll än vi vågats hoppas på. Vinden ökade och vi gjorde över 18 knop på GPS-klockan - helt sanslöst roligt.
Mycket att lära om trim
Vi fick även så småningom chansen att segla båten i både mindre samt lite mer vind. Även då upplever vi båten som lätt och snabb. Däremot är det så här i början mycket och hålla ordning på. Vi behöver öva mycket på trim, den är känslig för de minsta ändringar och man kommer förmodligen aldrig att bli fullärd.
En av de roligaste båtarna vi seglat
Förmodligen en av de roligaste båtar vi har seglat. Dessutom ligger det ju ca 20 sådana roliga båtar i Björlanda Kile, så måndagseglingarna blir kanon nästa år. Det blir ju inte sämre av att det är härlig kamratskap och hjälpsamhet i klassen. Vi siktar på att köpa en båt och vara med nästa år!
Ha det bäst! Patric och Tomas
Nu är de Fiveägare!
Sent i höst har Tomas och Patric köpt båt – SWE 8694. De kommer att segla med det stora gänget i Björlanda kile säsongen 2018. Redan våren 2017 seglade de om de flesta tidigare Fiveseglare med SWE 8585, så det är inte konstigt om Tomas och Patric kommer att närma sig Sverigetoppen snabbt.
Gustav von Sydow/Linus von Sydow (15 augusti- 15 oktober)
Segla five, kan det vara något? Jag frågar en av mina gastar, Linus, som jag seglat Dominant 95 med i flera år. Nu är den båten såld och det händer att vi gastar på en Express till och från men vi har inget gemensamt projekt. Linus hugger direkt - klart vi ska segla five! I det här läget vet vi inte så mycket om en Five. Vi har sett båtarna och förstått att det är en klass där man meckar mycket och seglar fort. Passar oss perfekt.
Poängsegling direkt
Första dagen i båten blir spännande, vi går ut hårt på en måndag, klart vi ska tävla det första vi gör. För att sätta saker i perspektiv så har vi båda seglat en hel del tidigare. JSM i E-jolle, Gotland runt och lite annat står på meritlistan så åka båt kan vi. Stå i trapets kan vi inte. Som rorsman så känner jag direkt att de gamla jolletakterna sitter i, lätt på rodret reagerar direkt. Testar lite lutningar och så, jo då båten reagerar. Kanske rullslag tänker jag? Inser där och då att det tar ett tag att segla in sig i båten, vi är ju två som ska få det att lira tillsammans. Hur gick det då, första dagen? Jo tack, bara bra. Fyra bad och en skörad stor. Hopplöst efter, även utan baden.
Massor av tips
Vi fick bra hjälp med trim och tips, så det var ju bara på ett igen. Vi insåg ganska snabb att det finns oändliga trimmöjligheter, struten fattade vi aldrig hur den skulle sättas och skotpunkterna på focken kändes överkurs. Annars var det rätt fram. Vi blev aldrig sams med spinnakergajen som går genom ringen på bommen. Det ville bara tvinna sig och ingenjörer som vi är så hade vi snart en lösning på problemet som involverar en specialtillverkad kullagrad ring som inte ska kunna tvinna sig, det krävs bara en mekanisk verkstad...
Lånebåt är kanonbra!
Efter några veckor kände vi att vi började få koll på grejerna, det vill säga att vi klarade av gippar och slag utan strul även då det blåste. Gänget i Björlanda var mycket hjälpsamma under hela den tiden vi fick låna båten och försökte verkligen få med oss i gemenskapen. Detta med lånebåt är ett otroligt bra sätt att locka nya seglare, Vi kan mycket väl se oss själva med egen båt i gänget om några år. Vi ska bara komma underfund med hur man får ihop allting med små barn, hus som ska renoveras och andra fritidsintressen.
Härligt go’ segling och stämning
Säsongens sista segling, även det en måndag, hade vi bra häng på fältet och lyckades placeras oss riktigt bra tycker vi själva, vi hade några båtar bakom oss i mål. Sedan händer det där magiska, ingen vill segla in - i princip alla fortsätter att segla in i kvällen på platt vatten och precis så mycket vind att man måste stå i trapets för att segla plant men det fortfarande är ganska stilla. Platt vatten, sol, hyfsad värme i slutet av september. Detta och den goa stämningen i klassen tar vi med oss.
Gustav och Linus
Bäst av allt – just Du kan få låna en 505 del av säsongen 2018!
505-utmaningen 2017 upprepas 2018. Vi lånar ut båt och hjälper Ditt team att komma igång. Det är efter några gångers segling i olika vindar och efter lite tips om trim och teknik som man kan känna om det där med 505-segling är något att satsa på. Vi vet att 505-en brukar vara bra på att marknadsföra sig själv. J Hör bara av Dig till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och skriv att Du vill låna båt 2018, så sänder vi över ansökningsblankett när den är klar!
Vi ses på havet – i en 505!
Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651
Allt eller inget i SWE 505 CUP 3
Nytt deltagarrekord i 505-klassen på KSSS Olympiska regatta, 11 båtar kom till tävlingen som traditionsenligt avslutade SWE 505 CUP. Ebbe Rosén/Olle Wenrup hade kopplat greppet för att återta cupen, men hotet bakifrån var högst levande.
Helt stilla
En vindstilla höstmorgon med guldgula löv och efterhand lätt regn mötte alla som tagit sig ut till Saltsjöbaden för att kappsegla. I 505-klassen var stämningen hög – fler båtar än tidigare och bland dessa den nya Stockholmsbesättningen Lars Magnusson/Jörgen Källström. Jättekul! Vilken seglarfest med så många jollar i alla möjliga klasser. Många möten med gamla seglarkompisar och nya. MEN vi var ju där för att kappsegla. Vinden uteblev och efter flera uppskjutningar blåste till sist seglingsledningen av tävlingen för dagen. Inte så kul!
Ett gäng samlade ihop sig för gemensam middag i Hammarby sjöstad. Härligt seglarsnack och god mat samt en lätt frustration över att inte ha fått segla alls. Hade vi åkt till Stockholm förgäves? Söndagens väderprognos lovade vind i massor - kanske för mycket för segling?
Flaggorna rakt ut
Söndag morgon och nog blåste det. Flaggorna indikerade västlig vind och ganska mycket. Ute i Saltsjöbaden stod Fivarna i lä och det kändes som att det var nog rätt OK med vinden i alla fall. Ingen tvekan seglingarna skulle igång och det kunde bli upp till fyra seglingar. Samma bana som 29-er, 49-er och Finnjollar. Spännande – hur skulle det fungera?
Kort men intensivt
Ute på vattnet blåser det över 10 m/s i medelvind och är rejält byigt, så byigt att några gånger måste focken släppas för att vi inte ska blåsa omkull, när vindriktningen skiftar på ett ögonblick. Baggensfjärden är inte så stor. Trots att banläggarna gör vad de kan för att få ut längd på banan och trots flera varv blir det seglingar som går fort. Funktionärerna var skickliga och det var inte långa uppehåll mellan seglingarna heller, så på några timmar var allt över. Då hade SWE 8651 hunnit med både att som ledande båt segla ett extravarv på banan för att vi trodde det var tre varv (skäms!), plana på kryssen så att båten kändes som en smörklick på en het panna, vara nära att bli spetsade av en 29-er som tillfälligt förlorade kontrollen i en vindby, kapsejsa och även att vinna en segling. Vi hade också hunnit se kollisioner, mastbrott (SWE 8694), segel som skörats (SWE 8586) och massor av kapsejsningar, inte minst av 29-ers.
Hur gick det då?
Det blev fyra spännande seglingar, med olika vinnare i alla fyra. Ebbe och Olle hade ingen tur – materialproblem redan från början och efter fortsatta problem i segling 2 gav de upp. Malin Broberg/Johan Röök trivdes som fisken i vattnet och efter en hård kamp med Anders Dahlén/Magnus Nilsson lyckades de klara segern. Båda teamen hade 5 poäng och exakt samma serie, men Malin och Johan lyckades vinna sista seglingen. Tre poäng efter kom Peter Andersson och jag trea, på samma poäng som Per och Lars Wester, men vi hade bästa sista segling. Således riktigt jämnt, som det ska vara.
Nya mästare – igen!
Resultaten i Stockholm innebar att Malin Broberg/Johan Röök, Lerums SS, tog segern i SWE 505 CUP 2017. Precis ett år efter att de kom till 505-klassen. Riktigt snyggt gjort. Stort grattis! Tvåa blev fjolårets mästare, Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS. Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS tappade rejält och slutade trea. Vi (Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken/Ägir) lyckades ta fjärdeplatsen i cupen. I år har sex olika besättningar vunnit någon delsegling och det finns minst en handfull till som varit nära. Det är härligt jämna seglingar och det behövs inte stort misstag för att bli 10:a istället för etta. Nästa år är det nya möjligheter – missa inte chansen att vara med då!
Alla resultat för KSSS Olympiska regatta på: http://ksss.se/contentassets/0ed5cd0fc713492ea14c4e0e8024e626/course-c-race-4-05.html
Resultaten för SWE 505 CUP 2017 finns på: http://int505.se/images/web/SERIES%202017.JPG
Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651
Nordiska i Åbo – så nära........
Det hade inte sett snyggt ut om Nordens största Five-nation inte var representerade under NoM. Det var nog de flesta överens om.
Som det slumpade sig fanns det inte en enda ordinarie besättning som hade möjlighet att åka. Plan B fick sjösättas och som vanligt satt Lasse och Per-Eric som spindlar i nätet och lyckades pussla ihop mig själv med Ebbe och Galen med en, skulle det visa sig, potentiell men långt ifrån trapetsvan finsk gast. Två svenska båtar körde alltså till slut på färjan i Stockholm med destination Åbo.
Gast åt klassens dominant
Jag ska villigt erkänna att jag var lite spänd över att hoppa in i samma båt som klassens dominant och under överfarten försökte jag lite trevande fiska efter hur Ebbe och Olle brukade fördela jobbet i båten och vad han hade för förväntningar på gubben i vajern. Ebbe visade sig vara väldigt cool och sa ungefär att de brukade diskutera det mesta och att det säkert skulle ordna sig bra för oss två också.
Fredag morgon kom vi tillslut till småbåtshamnen, ungefär samtidigt som övriga Finland vaknade. Hamnen var alltså helt öde, men det var en fin morgon, varmt och det lovade gott. Efterhand fick både vi och Galen ordning på båtarna och tillslut dök även Galens gast upp och blev introducerad till Fiven.
Fart – absolut och särskilt på undanvind!
Första start var planerad till kl. ett. Soligt, varmt och mellanvind. Perfekt! Det slog mig innan start hur otroligt trygg Ebbe var med sin båtfart. Där vi normalt lite ängsligt testar vår fart var det uppenbart att jag nu seglade med en rorsman som visste exakt vad som gällde under dagens förhållanden. Men vi hade EM i färskt minne och kom ihåg Jukka Nieminen och Antii Salonens fina resultat från Tyskland. Bland de tretton startande båtarna vann de också båda de första seglingarna och vi tänkte väl att ja ja, vi får väl försöka bli tvåa i alla fall. I den tredje seglingen visade de sig dock vara mänskliga och istället spikade 8678 tredje seglingen. Ebbe och jag hade serien tvåa, fyra, trea, vilket vi så klart var supernöjda med. Bra fart i båten, inte minst på undanvindarna och ett ganska konservativt seglande var vår melodi. Galen och Joonatan Hollmén bröt första och kom sedan tia respektive elva. Kämpigt med nån som aldrig stått i trapetz.
Gästvänliga finnar
På land var finnarna som finnar förväntas vara fast lite tvärt om. Öppna och otroligt gästvänliga. I klubbhuset, som påminde lite om Arkösunds klubbhus, hade de dukat upp en generös buffé och efter en obligatorisk bastu var det ett enormt välkommet arrangemang.
Jari och Tuomas med kryssvinklar som en Starbåt
På lördagen stormade det i hela Finland utom i Åbo skärgård. Dagen innan hade det varit fördel att hålla sig åt höger men nu var vinden lite mer sydlig och istället gällde det att hitta trycken i de regnskurar som passerade. 9069, Jari Hamström och Tuomas Laurila (som btw känns som om de har kryssvinklar som en starbåt, ingen man vill ha i lä i starten…) vann dagens första segling, 8927 var tvåa, 9193 trea och vi kom fyra. Dagens andra började med cirka fem sekundmeter, men efterhand fick man börja böja på benen i trapetzen, sedan sitta i båten och tillslut nere i lä. Vinden tvärdog under länsen, men på en ö en bit ifrån oss fladdrade en flagga strax igen. Vi skar åt det hållet, fick den nya vinden först och kom tillslut i mål. Dessvärre ströks sedan seglingen, antagligen för att maximitiden gått ut. Surt. Den nya vinden stabiliserade sig ganska snart och när så småningom segling sex kom igång var det 9193 som vann på nytt.
Föredömliga arrangörer
Måste säga att arrangören var föredömlig även ute på vattnet. Korta väntetider och bra banor. Med tanke på att regattan är klubbens absolut största årliga arrangemang med massor av klasser fungerade allt väldigt smidigt. Åk dit är mitt tips om du får möjlighet.
Två spikar sista dagen!
Dags för sista dagen. Fyra båtar låg i någon slags jämn pole position, varav vi var en av dessa. Nu hade det börjat blåsa lite mer. Första seglingen rundade vi någonstans med kölapp men vi hade hittat ett samspel på undanvinden och nu med lite mer tryck var det där vi hade vår spets. Strax var vi i ledningen i den seglingen och faktum är att vi lyckades krångla till oss två raka spikar.
Hysteriskt jämnt inför sista racet
Inför sista seglingen var det hysteriskt jämt mellan fyra båtar. Vi hade i ärlighetens namn inte riktigt koll på hur jämt det var och vilka båtar som hade vilka poäng utan körde på som tidigare och seglade vår egen segling. Vi kom i mål som fyra och det innebar att vi också slutade fyra i regattan. 9069 vann sista seglingen varför Jari och Tuomas också blev Nordiska Mästare, och även Finska mästare. Galen ihop med Joonatan hade kämpigt med slutresultatet efter en bruten segling och ett par tjuvstarter.
Inspiration
Personligen var det väldigt inspirerande och lärorikt att segla ihop med Ebbe. Mitt intryck var en väldigt fokuserad rorsman som inte gärna släpper blicken från sina segel och som absolut vet hur man gör för att få en Five att gå fort. Det blev samtidigt väldigt uppenbart att fart i båten inte går att ställa in med en massa mätande eller att det på något annat sätt är en quick fix. Det är oerhört mer komplext än så.
Optimister med sisu
Ett sista intryck måste jag också få berätta om. Ni vet, på en svensk optimistregatta går det ju en Rib per jolle. Lite överdrivet kanske, men jag tror inte någon svensk optimist har riggats av seglaren själv på den här sidan millennieskiftet. I Finland lastar de upp emot 30 optimister per släp och optikidsen, hör och häpna, både lastar av, riggar och lastar på igen utan ett enda vuxet handtag. Jag tror till och med de hade sina lunchmackor med sig i sin egen båt. Skulle det ens fungera på svenskat vatten? Vad vet jag, men det kanske är just de detaljerna som är den där berömda finska sisun?
Till slut, tack Ebbe för massa lärdomar och en väldigt trevlig regatta.
Lars Wester
SWE 505 Cup 2 – med utmanande vindar!
9-10 september var det dags för andra delseglingen i SWE505 CUP 2017. Träslövsläge bjöd på en lugn dag med lite vind och en dag med rejält tryck och häftig sjö! Som Malin Broberg skrev på Facebook ”känslan av planingarna slår bergochdalbana på Liseberg med hästlängder”. WOW!
Lugn inledning
Det började med lättare vindar och en hel del skift och olika tryck. Riktigt svårseglat, men kul. Världsstjärnan Peter Nicholas (VM-tvåa 2014) seglade ihop med Tom Hastenpflug och de inledde med en spik före Ebbe Rosén/Olle Wenrup och med Per och Lars Wester på tredjeplatsen. Ebbe och Olle skärpte till sig och visade att de också kan det här med 505-segling och spikade de två följande racen. Ledningen efter dag ett var solklar med serien 2-1-1 före Peter och Tom på 1-2-4. Malin Broberg/Johan Röök låg trea efter serien 4-5-2 och Per och Lars Wester knappt efter med 3-3-6. Spännande läge!
En riktigt härlig regattafest med massor av god mat och ”seglingstjöt avslutade lördagen. Träslövsläge BS kan det här med arrangemang – det handlar inte bara om seglingarna utan också om det sociala.
Vilka läckra vågor
Söndagen kom med mycket mer vind. Ca 10 m/s i medelvind och en sjö som byggde upp allt mer var förhållandena när segling 4 startade. Ebbe och Olle visade att de klarar även hård vind och sjö – åtminstone en stund. De spikade segling 4, men gav sedan upp pga. sjösjuka. Malin och Johan älskar hård vind och de var klara tvåor. Hemmaseglarna Magnus och Anders Nilsson är vana vid Träslövsläges sjö och seglade in på en fin tredjeplats. Sjön var riktigt grov och två Fivar som mötte den där extrastora vågen lite fel på kryssen kapsejsade av vågkraften! På undanvindarna var det helt otroliga planingssurfar där det gällde att hålla sig i nedförsbacke så länge som möjligt utan at körain i nästa våg. Helt otroligt kul! Segling fem spikade Magnus och Anders före Malin och Johan med Tord Lawner/Johan Calvert på tredjeplatsen. Tord och Johan njuter också av hårda vindar! Gustav och Linus von Sydow som lånade SWE 8585 inom ”505-utmaningen 2017” imponerade genom att klara den hårda vinden riktigt bra.
Segern hängde på en skör tråd
Efter fem seglingar var medelvinden uppe i 12 m/s och startfartyget hade börjat dragga pga. den grova sjön, så segling 6 ställdes in. Troligen ett klokt beslut. Det frestar hårt på materialet, särskilt om det blir kapsejsningar och segelfladder. Några som var extra glada var kanske Ebbe och Olle, som därmed säkrade segern. Med en segling till hade det blivit annat resultat
Slutresultatet således: 1:a Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS, 5 poäng, 2:a Malin Broberg/Johan Röök, Lerums SS, 10p. Peter Nicholas/Tom Hastenpflug, SS Åmålsviken, var trea på 11 poäng. Efter två delseglingar i SWE 505 CUP är Ebbe och Olle i ledning, på 22 poäng, före Malin och Johan på 28 poäng. Men Ebbe och Olle har en tjuvstart och en icke genomförd segling som räknas bort. Det finns inte stora utrymmen för missar i den avgörande tredje deltävlingen, vid KSSS Olympiska regatta. Malin och Johan räknar bort hyfsade placeringar. Det blir en rafflande avslutning på SWE 505 CUP på KSSS Olympiska regatta.
Stort TACK till härliga Träslövsläge BS för fina arrangemang och alltid lika positiva funktionärer. Vi återkommer gärna för träningsläger våren 2018!
Alla resultat på http://it-host.se/hostregatta2017/505/total-final1.htm
Per-Eric
Crew SWE 8651
Thomas och Oskars succé på Polska mästerskapet 2017
Varför välja just Polska öppna? Efter ett års boende i Indien, i Bengaluru, mitt i Indien, helt utan tillgång till hav, stor sjö eller någon form av segling, var vi väldigt sugna på att sätta oss i Fiven igen. SM gick på våren, där var vi körda då vi anlände till Sverige först till midsommar. Det som var kvar var EM och polska, och EM var för nära och skulle inte ge oss tid att träna. Jag tog kontakt med Przemek Zagórski, Polska Five-förbundets kontaktperson för tävlingen, tidigt, redan innan webbsidan var uppe, och han hjälpte oss att fixa boende. En annan anledning att välja Polska var att VM går där nästa år och det är så klart kul att ha tränat i dessa vatten.
Prisvärt i Polen
Sen ankomst till Gdynia på onsdagskvällen, dumpade båten i hamnen och åkte sen direkt till hotell Mercure i Gdynia Centrum, som jag kan rekommendera. Sauna, pool och mycket bra frukost för ca 800 kr/natt (dubbelrum exkl. frukost). Se dock till att få nyckel för att kunna öppna fönsterna (fås i receptionen mot att man skriver på ett papper där man lovar att inte hoppa!) eller få ett rum mot havet, som dock kostar mer…
Mycket speciell sjö
Torsdag meckade vi hela dagen och först framåt fyratiden kom vi ut på vattnet. Gdynia vetter österut (även om man lätt tror att det är norrut) och vi gick ut i ostlig pålandsvind. Havsvågorna kom in och studsade sedan utåt på den stora piren, med effekt att vågorna kom från alla håll och vattnet kändes upprört och svårseglat. Dessa förhållanden hade vi sedan under hela tävlingen och för oss som tränat på Baggenfjärden så var det klart ovant.
Massor av vind
På fredagen regnade det så mycket på morgonen att starten sköts till kl. 12. När starten gick med grindstart, blåste det 8-10 m/s ostigt. Vi var ca 34 båtar till start. Mycket vind och tuff sjö gjorde dock att många båtar vände tillbaka och två båtar bröt masten under dagens seglingar. 10-15 båtar kapsejsade och en hel del av dessa vände också tillbaka till hamn. Vi seglade in på platserna 10, 7 och 7 och var nöjda, men helt slut efter dagens tre seglingar. Det blev sauna och pool, en trevlig restaurang vid stranden, och sen direkt i säng.
Redan under första seglingen syntes tävlingens totala vinnare tydligt. Det var båt GER 9152 med polska världsmästarinnan i 470, Agnieszka Skrzypulec vid rodret och tyska, mycket rutinerade five-seglaren Holger Jess som gast. De spikade de tre seglingarna med god marginal.
Häng på täten
Lördagen fortsatte med ostlig vind, möjligen något lättare. Vågorna var lika stökiga som tidigare. Vi hann med fyra seglingar och Skrzypulec/Jess fortsatte spika. Vi startade med en trea, hade häng på Skrzypulec/Jess hela första kryssen (J). Efter avslutad dag låg vi sammanlagt 7:a efter placeringarna 3, 7, 8, 6 och var om möjligen ännu tröttare än dagen innan. Den skvalpiga sjön krävde mycket aktiv segling med 100% koncentration på styrning och ständig justering av segel. Fjärde seglingen orkade vi knappt hissa spinnan på sista benet och jag minns hur skönt det var att komma iland.
WOW – sammanlagt 5:a
På söndagen var det lättare vindar, 3-4 m/s som ökade till ca 5 m/s. Krabb sjö. Fortsatt mycket vågteknik både på kryss och undanvind krävdes alltså. Sannolikt är det lika bra att vara beredd på detta till VM även om det inte blir ostliga vindar.
9a, 8a, 3a, på söndagen ledde fram till en femteplats totalt. Vi är mycket nöjda med tanke på den ringa mängd träning vi har fått ihop. Och kul att ha testat VM-vattnet och veta nu hur svårseglat det är.
Planeringstips inför VM 2018
Sammanfattningsvis inför VM: Gdynia har ett stort utbud av lägenheter att hyra istället för hotell. Przemek kan hjälpa till. Var dock ute i god tid. Fin badstrand precis i anslutning till hamnen vilket gör att det blir ett trevligt område med intensivt folkliv. Många restauranger ligger efter stranden. Det som de polska Fiveseglarna gjorde som var trevligt var att boka en gemensam middag på en av strandnära restaurangerna. Vi bör göra detsamma när vi är där på VM!
Vi tog oss till Gdynia via Trelleborg-Swinoujscie, eftersom vi passade på att träffa släkt i Skåne på vägen. Förmiddagsfärjan tog ca 6 timmar, men vägen mellan Swinoujscie och Gdynia tog sen minst fem timmar att köra (ca 33 mil) och var visserligen vacker men tog för lång tid när man är sugen komma på plats och börja fixa med båten. Bättre då att resa Karlskrona-Gdynia direkt (åtminstone om man kommer norrifrån). Även Nynäshamn-Gdynia finns att utforska inför nästa år. Vi betalade 4100 kronor för Trelleborg-Swinoujscie ToR och då hade vi hytt på vägen hem. Båten hem gick klockan 01.00 på natten.
Söder om Gdynia ligger Sopot och Gdansk, som också lär vara trevliga. Sammantaget gör detta att det funkar bra att ta med familjen. Dessutom är Polen billigt.
Kanonfina arrangemang
Tävlingsområdet ligger mycket tillgängligt. 20-30 min utsegling beroende på vindriktning och styrka. Bra organisation på land och banläggningen fungerade smidigt även när de var tvungna flytta märken under seglingen. Jag tror att vi hade tre eller fyra sjösättningsramper, men Przemek sa att de kommer komplettera med många till. Dom hade ett antal tält som användes till b.la. skepparmötet och prisceremonin. Efter dagens seglingar bjöd de på pastaröra och dricka. Trevligt!
Vi var 34 båtar men jag är övertygad om att Gdynia Yacht Club kan ta emot ytterligare 100 båtar utan problem. Så se till att ni är där! Och inför VM: träna vågteknik och ett bra trim för det…!
Nu bär det iväg till Indien igen, vi ses till VM 2018!
Thomas Lundberg
SWE 8873, Gandalf