Att köpa en Five kan göras väldigt enkelt, men om man vill….

1.6 juni - 8585
Artikeln ”Inget är roligare än en planande 505” berättade Robert Sjögren och Mattias Heiding om hur de på mindre än två månader gick från att låna förbundets SWE 8585 till att ha köpt en egen SWE 9062. Där antydde de att det finns en kul historia om det snabba köpet. Här berättar de själva om ”inköpsresan genom Europa”.

En helg i Europa
För att köpa en 505 kan man göra det enkelt för sig, det finns oftast båtar till salu på ”blocket” eller via ”505 förbundets hemsida” och man får råd och hjälp av 505-förbundet, eller så kan man kombinera inköpet med en helg i Europa. Vi valde det senare.

Efter endast några dagars letande hittade vi den båt vi ville ha, en begagnad Rondar från 2011 med bra resultat på meritlistan, seglad av bröderna Bojsen-Möller från Danmark. Båten fanns numera i det sydöstra hörnet av Tyskland, 3 mil från Österrike - det är ju inte så långt!

2.Robert och MAttia - portrtt

Måste man vara tysk för att prata med en tysk? Förlösande måndagssegling!
Efter otaliga försök att få tag på säljaren utan minsta respons på vare sig mail eller telefon/sms så var det måndagssegling i Björlanda. Där dyker det upp en tysktalande besättning. Det visade sig att de har liknande jobb som vi, men att dem elektrifierar flygplan istället för bilar. Tanken tändes; ”om en tysktalande person med tyskt telefonnummer i sin telefon ringer, då kanske vi får träff” – ingen svarade denna gång heller, men ett meddelande och mail skickades och vips dygnet efter hade vi en dialog med säljaren. Berodde det på det tyska samtalet, det vet vi inte än idag.

3.8585 trning 6 juni

Och så var det en starbåt också…
Vi hade ju en Starbåt att hantera också den låg ute på annons sedan 2 veckor, och i samma ögonblick som säljaren av Fiven började reagera hörde en dansk av sig angående Starbåten.

Nu gällde det att hålla isär detta… En Tysk, en Dansk och två Svenskar…. mailen haglade i rask takt och de bägge affärerna knöts ihop, båda två, på mindre än ett dygn.

Flera aktiviteter att dra igång, plocka ihop starbåten med alla master och segel efter 7 säsongers aktivt seglande. Det gick på en kväll och när vi var på vårt vinterförvaringsställe slängdes frågan upp till ägaren av stället; ”Du skall inte med till Tyskland över Weekenden?” Svaret blev ”jo, det hade varit kul”.

Planen: torsdag lunch – mot Tyskland
Planen var att åka från Göteborg mot Tyskland vid torsdag lunch. Bara för att kolla att ni inte somnat, ni är med på att vi fortfarande är i samma vecka som den där måndagsseglingen med tysken, då vi började sy ihop allt.

Båtägaren i Tyskland lovade ”plocka ihop alla delar, finna alla papper, besiktiga trailern och finnas på plats fredag lunch för visning av båten”.

4.Bt p slp

Betalningen – cash, banköverföring eller mitt emellan
Nästa sak var betalning. Trots 15 år i EU blir detta ett bekymmer. Tyskland eller i alla fall säljaren av denna 505 får beskedet av sin bank att vid internationell försäljning då är det enbart kontanter som gäller” och vi Svenskar får beskedet av vår bank att ”den mängd kontanter du kan få ut är 15 000:-/person och var 10e dag” affärer därutöver sker med banköverföring. Vi kom överens med säljaren att vi möts på halva vägen, hälften kontant och hälften via banköverföring, alltså lite att jobba med på båda fronter.

Många detaljer
Ett samtal till bankens internet tjänst sent en kväll slutade med att banken lovade skicka ett mail till en personlig bankman som beskrev problemet att vi behövde få ut en betydligt större belopp kontant på ett Forex kontor två dagar senare, med det släpptes denna action och vi såg det som löst…

I rask takt löstes försäkring, val av bil för resan, ledighet från Elbilsutvecklingen, OK från familjen på var sitt håll om att åka ner i Europa över helgen…

5.Mnga mil

Äntligen på väg – och vi blev med chaufför
Resan startade på Volvo Personvagnars parkering. Robert, vinterförvaringsmannen och Mattias i en Volvo V90 PHEV…. vi avstod Elbilen denna gång men den tar vi till EM i Quiberon 202. :-)

Så först ner till Forex. Just det ”undrar hur det gick med det där mailet” kom vi på. På vägen ner till Forex utbrister vinterförvaringsmannen ”-Jag blir lätt åksjuk, är det okey om jag kör?” Så från denna stund hade vi alltså en chaufför tvärs genom hela Europa och tillbaka!” – Otroligt!

Nervöst på Forex
Väl nere på Forex, meddelades beloppet vi önskade, personen bakom disken titta bara på oss typ ”hur tänker dessa herrar”, lade ut anmodan om betalning och bad oss sätta i ett bankkort ”ok, nu gäller det att mailet bet, tänkte vi” och tro det eller ej men allt fungerade perfekt! – Det började ju bra detta!

När vi kom till bilen öppnades bankappen för att se hur uttaget såg ut – men då syntes bara en insättning ”?? vad hände där?? Aha….en kompis övertog vårt boende på SM i Starbåt som vi inte kan köra pga båtbytet” ….. efter ett tag syntes även uttaget och allt var i sin ordning.

6.Fina 9062

Måltider är viktiga
Resan flöt på bra, vi körde på Rödby-Puttgarden-färjan för sedvanlig ”Curry Wurst” och vinterförvaringsmannen trampade bra på gasen fram till 23:00 på kvällen då Robert från sekretariatet i baksätet googlade fram ett lämpligt boende längs vägen där vi sov några timmar innan vi körde ner till säljarens angivna adress, sista vägen genom ett bostadsområde med kringelikrokar, där det kändes som vår bil mötte sig själv flertalet tillfällen…. Tankarna gick ”hur i hela världen har de fått en 505 in hit, även om det är en liten och smidig båt”…. Men det visade sig snart. - ”Väkomna! – ni har åkt långt, vi börjar väl med lunch, så hemlagad lunch med massa tyska specialiteter med okända namn inmundigades i säljaren trädgård – ”-Sehr Gut” – denna resa är ju fantastiskt!

Seglad i Slovakien
Samtidigt började vi så smått undra var och varför det kan finnas en 505’a mitt i Europas inland. Det visade sig dock att det seglar några 505’or i en insjö i Slovakien ett par mil därifrån. Efter avklarad lunch åkte vi till båten. Allt stod inomhus på den egna firman och tysk ordning och reda upplevdes.

7.Bten kpt

Betalning…
Så var det dags för betalning. Robert tog datorn under armen och traskade med säljaren till dennes kontor. ”Dags för överföring” och det skulle övertygas och övervakas från säljaren då denna inbetalning på hans konto inte skulle synas på några dagar.

Efter utförd manöver öppnade Robert kontot för att visa att pengarna lämnat kontot. – Då syns bara en insättning - ”Va?? Vad hände där?” Aha danskens betalning för Starbåten dök upp just i denna sekund. Efter ett tag syntes även uttaget och allt var i sin ordning.

8.Phng

Hemresa med ”cool båt” som måste skyddas
Resan hem flöt på bra, samma sak igen, körde till 23:00 och sekretariatet i baksätet googlade vant fram ett boende. Vi somnade gott vid tanken att en ny cool båt var inköpt.ust det, en detalj här också. För att ingen skulle få idén att stjäla vår nya båt ”gömdes den” i hotellets carport som var helt tom. När vi kom ut på morgonen hade självklart en snäll tysk ställt sin tysktillverkade stolthet på platsen bredvid. Nära! Nåja 10-15 minuters precisionsarbete med rangerande av trailer, 2 cm fram och 2cm bak 50-talet gånger så var vi fria igen…. Tack vänliga tysk för att du tog ditt ansvar, båten var ju ännu säkrare under natten. :-)

Måndagssegling med egen båt, en vecka efter första kontakten med säljaren
Vid hemkomst, lördag lunch ställdes båten för tvätt och sedan på med masten nere vid klubben. Första testet blev deltagande på måndagssegling därefter, alltså precis en vecka efter kontakten togs med säljaren. En underbar båt och en lyckad resa. Nu har vi en egen 505 att ha kul med många år framöver!

Det var den resan, antingen gör man så eller så köper man båten som stod färdig och klar i Björlanda. Men att det faktiskt fanns en sådan, det glömde vi tala om för familjerna därhemma. :-)

9.Grabbarna Boys i 9062-2
Hälsningar från de två nöjda Five ägarna

Mattias och Robert i SWE 9062