LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Gott Nytt År - med en summering av 505-året 2014

IMG 0259 1024x768

2013 var ett fantastiskt 505-år i Sverige, men 2014 överträffade 2013 med råge. Första SM:et på många år, 22 båtar på linjen, Narwal SWE 505 CUP, en nationell cup med Narwalsegel som priser, egen klass på KSSS Olympiska regatta, 11 svenska båtar på VM och inte minst många nya besättningar i Fiveklassen och många intresserade. Vi ser verkligen fram mot 2015 med EM i Varberg och SM/NoM i Träslövsläge som höjdpunkter!

Båtmässan = succé
Årets säsongstart är Båtmässan i Göteborg. 2014 hade vi plats i C-hallen som en del av ”jolletorget”. Trapetsriggen som konstruerades av Lasse Bjerke och byggdes med många frivilligtimmar var en succé. Likaså Knut och Janas fina båt, med heltuffa svarta Narwal-segel (cupens priser), läckra stora bilder och PR-för både Narwal SWE 505 CUP 2014 och EM 2015 i Varberg. Det var många som stannade och tittade på filmer och snackade Five med oss under mässan. Det resulterade bl.a. i en ny båt 2014.

Träningslägret
Det var många som ville vara med på träningslägret i Björlanda kile, två veckor innan första CUP-seglingen - On the Wire – på samma ställe. Tyvärr blev några personer skadade i andra aktiviteter, så ett par båtar föll ifrån både från lägret och On the Wire. Ingrid Söderström var tränare på lägret och gjorde ett bra jobb – så bra att hon några veckor senare blev erbjuden rorsmansplats för Johan Calvert, i Curt Lestrups SWE 8945, när Curts axelskada stoppade segling. Ingrid nappade och sedan blev det segla av – oj vad snabbt Ingrid och Johan kom in i Fivesegling tillsammans.

On the Wire – spännande efter Ebbe och Olle
Narwal som sponsor för den nya cupen var toppen och det fanns ett stort intresse inför första CUP-seglingen, men det är mycket som sker i slutet av maj, så deltagarantalet stannade vid 8 båtar. On the wire blev en spännande regatta bakom SWE 8926 Ebbe Rosén/Olle Wenrup som visade att gammal är äldst. Alla andra var chanslösa - ingen var i närheten av Ebbe och Olle mer än under första varvet. Bakom dem så kämpade främst SWE 8651, Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SWE 8912, Tom och Toni Hastenpflug och SWE 8962, Lars och Axel Hultgren om platserna två och tre. Lars och Axel inledde dock med ett haveri, så sammanlagt gick det inte så bra. Peter och Per-Eric lyckades bli tvåa totalt före Tom och Toni.

En toppenfin tävling som blev en lyckad start på Narwal SWE 505 CUP 2014.

I Björlanda fortsätter aktiviteten att växa
Under året har det blivit 15 båtar som har sin bas i Björlanda kile. Av dessa deltog 10 båtar i Björlanda kiles poängseglingar under vår och höst 2014. Flitigast var SWE 5031 Patrik Westerlund/Rasmus Tengblad, de var med nästan varje gång. Det gav utdelning och det blev en sammanlagd andraplats. Vinnarna blev SWE 9107 Sven Flood/Pia Åhlund och på tredje plats Peter och Per-Eric.

Sommar med Danska mästerskap och Kieler Woche
Danskarna var sent ute med att annonsera sitt mästerskap, som låg i början av juni. Tyvärr blev det bara en svensk båt som deltog – Lars och Axel som färjade över sundet och fightades med de duktiga danskarna. Det blev en 6:e plats, men i en segling blev de 3:a och slog då bl.a. Jan Saugman/Jakob Karbo. Snyggt!

Lite senare i juni var Tom och Toni samt SWE 7017, Galen Mack/Wille Johannisson och SWE 9092, Knut och Jana Hastenpflug i Kiel och kände på internationellt motstånd under Kieler Woche. 62 båtar från 10 olika länder passade på att testa VM-vattnen. Tom och Toni lyckades bäst på 31:a plats, Gelen/Wille blev 34:a och Knut och Jana 54:a

VM – hård vind och svårseglat
I augusti var det dags för årets största tävling- VM i Kiel! 11 svenskar besättningar fanns bland de 173 anmälda båtarna. När vädret slog om alldeles innan VM, från sommarvärme och måttliga vindar till ostadigt och blåsigt reducerades antalet deltagare till 161 båtar. Alla svenska båtar kom dock och kämpade väl i det tuffa vädret – oftast betydligt över 10m/s och svår sjö. Ebbe och Olle blev ”som vanligt” bästa svenska båt, i år på 22:a plats. Det kan låta långt ner i listan, men fjolårets världsmästare var platsen före och 2012 års världsmästare kom 32:a, så det är hårt och jämnt i toppen!

Ingrid och Johan blev näst bästa svenska besättning. Att som ny besättning och ganska lätt sådan segla in på 57:e plats sammanlagt under dessa förhållanden är starkt. De blev också 4:e bäst av VM-ets 26 mixbesättningar. Peter och Per-Eric blev tredje bästa svenska båt på plats 61. Endast tre av de svenska besättningarna klarade sig helt utan brutna seglingar pga. haverier, vilket var starkt med tanke på vädret. Det var Ingrid och Johan samt SWE 8837 Tord Lawner/Tomas Gustafsson (sammanlagt 90:a) och SWE 7017 Galen Mack/Wille Johannisson (sammanlagt 96:a). VM-et var trots vädret ett väldigt trevligt arrangemang, med en härlig stämning.

Första SM-et på många år
Nu äntligen, efter att två år i rad varit 15 båtar eller fler på klassmästerskapen, fick vi åter rätt att segla officiella svenska mästerskap – SM! En härlig känsla som inte blev sämre av att arrangörerna SS Åmålsviken var en riktigt positiv upplevelse. Ett verkligt fint klubbhus, bra uppställning och sjösättning, nära till banorna, nära till boende – trevlig stämning, ett varmt välkomnande och en kul fest. Dessutom hade vi en coach på SM – Karin Berg, tidigare landslagsseglare i bl.a. 470. Jättebra, och uppskattat! Kan det bli bättre – ja, det skulle möjligen vara gatestarten som saknades av en del ;-)

Äntligen fick Ebbe och Olle motstånd på allvar. Ingrid och Johan lyckades bli först båt på många år att vinna över Ebbe och Olle, men det var bara i en segling – resterande seglingar lyckades Ebbe och Olle vinna. Även om det såg svårt utför dem ibland så tog rutinen för det mesta ut sin rätt. Ingrid och Johan var klara tvåor, efter stark segling, men sedan var det hårt om platserna tre till sex – bara tre poäng skiljde trean Lars och Axel Hultgren från sexan. Det känns som att nivån på de som kommer efter Ebbe och Olle höjts under året. Mycket positivt! SM var samtidigt andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014.

NoM - en toppentävling, men få deltagare från andra länder än Finland
SWE 8926 var enda svenska båt på Nordiska mästerskapen i Helsingfors och den var inte riktigt helsvensk, eftersom Ebbe seglade med tyskan Angela Stenger. Totalt kom de 4:a, men då var de tvungna att avstå de två sista seglingarna. Den lätta vinden hade försenat programmet och färjan till Sverige ville inte vänta. Jan Saugmann/Jakob Karbo var enda danska båten och de vann klart före Jukka Nieminen/Antti Salonen, Finland.

Premiär på KSSS Olympiska regatta
Åtta båtar, två från Stockholm och sex tillresta upplevde en verkligt trevlig och välarrangerad segling med massor av jollar och jollefolk på plats. Många tittade nyfiket på båtarna och av de äldre hade en hel del seglat Five tidigare. Fyra nya besättningar fick njuta av att ha slagit Ebbe och Olle i en delsegling. Den seglingen vanns av Lasse Bjerke/Tore Reinhold, som totalt slutade tvåa efter Ebbe och Olle. Trevlig Pizzafest på lördagen, förnämligt fixad av Galen och Wille, för alla deltagarna och samtidigt utökat styrelsemöte för att bl.a. diskutera hur vi går vidare med att öka intresset för Fiveklassen ytterligare.

Narwal SWE 505 CUP 2014
KSSS Olympiska regatta var samtidigt tredje och avslutande tävling i Narwal SWE 505 CUP 2014. Att Ebbe och Olle skulle vinna förstapriset, kryss-stället från Narwal, var nästan klart innan tävlingen. Platserna därefter var däremot en öppen historia. Tom och Toni jagade Peter och Per-Eric, men lyckades inte komma ikapp, utan andrapriset, spinnakern från Narwal vanns av Peter och Per-Eric, medan Tom och Toni slutade trea och fick ett överkapell från Narwal. Stort TACK till Narwal sails för den generösa sponsringen.

Förberedelser för EM och SM/NoM 2015
Under hösten har seglingsträningen fortsatt till i november/december, åtminstone i Göteborg, Halmstad och Vejbystrand och kanske på ytterligare orter, så ambitioner finns inför 2015. Arbetet med att förbereda för SM/NoM och EM 2015 har fortsatt, tillsammans med arrangörerna Träslövsläge BS och Varbergs SS, bl.a. genom sponsorjakt. I början av december träffades besättningsmedlemmar från 13 Fivar för en trevlig kväll med mat, dryck och skepparhistorier, i Göteborg. Åldern på deltagarna var mellan 24 och 68 år – snacka om en båt för alla åldrar! Förhoppningsvis kan vi snart ha sådana trevliga sammankomster på ytterligare några håll i Sverige.

2014 i siffror
Fyra båtar har köpts till Sverige, två från Tyskland och en från vardera England och Finland. Inga båtar har lämnat Sverige, men flera båtar har sålts inom Sverige till nya och mer aktiva besättningar. 31 besättningar var medlemmar 2014 (+5 sedan 2013) och vi hade kontakt med 61 olika Fivar i Sverige (+8 sedan 2013).

 

Det finns artiklar, här på webbplatsen, om flera av de arrangemang som nämnts ovan – för den som vill veta mer. Nu blickar vi framåt mot 2015 och tror på ytterligare ett framgångsrikt år för Fiveklassen i Du är också välkommen!
Kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Per-Eric
crew SWE 8651

God Jul alla Fiveseglare!

IMG 0190 1024x768Vi kan blicka tillbaka på ett underbart seglarår med många fina tävlingar, en ny cupserie och många nya härliga medlemmar. Nu vänder vi blickarna mot 2015 och alla dess spännande utmaningar eller vad sägs om EM på hemmaplan? Jag tänkte inte vara långvarig så jag tänkte tacka er alla, ni som ställt upp på evenemang, ni som hjälper sprida ordet och alla er medlemmar som gör fivegänget till ett så gött gäng! Såklart ska även Narwal tackas för de fin fina priser vi fick till cupen. Ha en fortsatt god jul och ett gott nytt år så ses vi snart på vattnet igen!

/ Eder herr ordförande

Nu kan Du anmäla Dig till EM 2015 i Varberg

EM-bilden hemsidan

För tre dagar sedan öppnades den kompletta hemsidan för Europamästerskapen i Varberg 4-8 augusti 2015. Direkt anmälde sig fem båtar från fem olika nationer (POL-DEN-SWE-GBR-GER) och sedan har det droppat in ett par anmälningar till.

Besök hemsidan och anmäl Dig gärna redan nu: http://www2.idrottonline.se/VarbergsSS-Segling/505EM_15/505Europeans2015/

Varbergs SS som arrangerar mästerskapen är rutinerade arrangörer av stora mästerskap och har bl.a. svarat för ett av de bästa Star-VM som seglats, för några år sedan. HP Hylander är tävlingsledare och han har rutin som få i Sverige. Han sitter i SSF:s arrangörskommitté och i ISAF:s ”Race Managemen” subkommitté.

För att göra det ändå mer attraktivt att komma till Sverige och EM arrangeras 2015 års Svenska och samtidigt Nordiska mästerskap. 1-2 augusti i Träslövsläge. Således kommer man att kunna segla två stora mästerskap på 8 dagar. 40-50 båtar på SM/NoM och 80-100 båtar på EM är målet.

I slutet av januari räknar vi med att det kommer att finnas en anmälningssida till SM/NoM, men redan nu finns det en hemsida: http://www.traslovslagesbatklubb.se/2014/11/03/tr%C3%A4sl%C3%B6vsl%C3%A4ges-b%C3%A5ts%C3%A4llskap-arrangerar%C2%A0sm%C2%A0o-nom-i-505-23993559

Thomas och Mathias Lundberg, som för några månader sedan inte ens ägde en Five är redan anmälda till EM. Det är inte för sent för Dig heller – skaffa en Five och häng på. Fiveförbundet hjälper Dig hitta lämplig båt – det är bara att höra av sig! Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

All värdens Fiveseglare är välkomna till en riktig seglarfest på svenska västkusten nästa sommar!

Per-Eric
Crew SWE 8651

Från 470 till 505 – med mellanlandning i kölbåt

FIN8873 overview 2 1024x765

SWE 8873 är nu i Stockholm

För tre veckor sedan blev köpet av 8873 klart. Vi hittade henne i Helsingfors efter två veckors sökande.

Intresset att köpa en Five har funnits i många år. På 80-talet seglade jag och min bror, Mathias, 470 med blandad framgång. Det var en rolig båt att segla. 470 växte vi ur och ett par år efter det började vi segla kölbåt. Det blev kappsegling med SK 22, Express och 606. 606 var extra kul eftersom det varit en växande klass i Stockholm och vi har varit ett stort gäng som kappseglat varje tisdag. Men under alla dessa år har det funnits en dröm att komma tillbaka och börja segla jolle igen. 505 blev då det självklara valet!

För lite mer än två år sedan träffade Mathias Per-Eric på en middag och ämnet segling kom upp och då 505. Per-Eric berättade med stort engagemang om 505 för Mathias. Efter detta så träffade Mathias och jag Ebbe Rosén, som visade upp sin båt och berättade hur skoj det är att segla Five. Dessvärre så tog det oss två år att få ändan ur vagnen och ta steget att köpa en Five.

Det som gjorde att vi satte igång att söka efter en båt nu under hösten var att vi besökte KSSS-regattan där 505 var en klass. Vi åkte ut till Saltis för att träffa Five-seglarna. När vi kom dit var alla på väg in efter en dags seglande. Det var ett perfekt tillfälle att träffa seglarna och titta på de olika båtarna. Alla var verkligen trevliga och bjöd på sin erfarenhet om 505.

Efter regattan satte jag igång att titta på olika säljannonser via internationella 505-sidan. Jag kontaktade tre olika båtar. Två engelska och en fransk. Under denna tid så fick jag många bra råd från Per-Eric som hela tiden var mitt bollplank fram till att vi slog till. Förutom annonserna så tog jag kontakt med Holger Jess i Tyskland för att ta reda på om han hade några känningar på begagnade båtar. Jag var också i kontakt med Ian Pinnell om engelska båtar, BM sails och Rondar.

Efter en lång mailväxling med den franska båtens ägare, med bilder och text så tackade vi nej. Detta berodde framför allt på vagnen som inte var registrerad. I Frankrike behöver vagnarna inte vara registrerade som i Sverige, Tyskland och Finland. Jag kollade upp detta via Transportstyrelsen och det skulle medföra ganska mycket problem att få hem den oregistrerad. Dessutom var det 180 mil enkel resa till båten… I slutet av denna mailväxlingen så informerade Per-Eric mig om att en finsk båt var till salu. Det var en Rondar från 2005 med båtnummer 8873. Båten verkade bra och vi fick bra information och bilder om båten. Vi gick igenom vad den totala kostnaden skulle bli om vi köpte båten i Finland, i England eller i Frankrike, plus värderade tidsåtgången för respektive båt. Efter detta så var beslutet ganska lätt. Det blev den Finska båten, 8873, och sen gick det fort. Veckan efter var vi i Helsingfors för att hämta båten och nu står den hemma på uppfarten. Tyvärr så har vi inte kommit ut på vattnet ännu. Vi får se när det blir premiär…

Jag vill tacka Per-Eric och Ebbe för deras engagemang och stöd i vårt köp av 8873. Vi ser verkligen fram emot att börja segla Five. Jag hoppas att vi kan få ihop ett gäng i Stockholm som kan träna tillsammans. Vårt mål är att delta på kommande EM i Varberg plus att delta i Cupen. Vi ses på vattnet!!

Seglarhälsning,

Thomas och Mathias

Narwal SWE 505 CUP 2014 – storseger för Ebbe och Olle!

Pristagarna 2014 1024x768KSSS Olympiska regatta den 4-5 oktober var sista delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014. Förstaplatsen var i praktiken klar före start. Ebbe Rosén och Olle Wenrup hade fått bryta nästan alla seglingar för att kunna förlora cupen. Det gjorde de förstås inte. Istället vann de fem av de sex delseglingarna och förstapriset både i KSSS Olympiska regatta och i Narwal SWE 505 CUP 2014.

Täta seglingar
Bakom Ebbe och Olle var det tätt, för att inte säga mycket tätt. Fiveklassen utvecklas i Sverige och nu är det flera som kan matcha Ebbe och Olle under delar av seglingar. Det är inte längre självklart vem som är först uppe vid kryssmärket. Lars och Axel Hultgren ledde en halv segling på lördagen och även Lasse Bjerke/Tore Reinhold och Tom och Toni Hastenpflug var först under delar av seglingar. På söndagen hände det som vi alla väntat på – Ebbe och Olle fick känna på att ha flera båtar före sig. Lasse och Tore vann segling 4, före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström. Trea var Tom och Toni och fyra Gelen Mack/Wille Johannisson. Först på femte plats kom Ebbe och Olle. Den exklusiva klubben ”vi som slagit Ebbe och Olle” utökades med fyra nya besättningar. Ingrid Söderström/Johan Calvert blev de första medlemmarna, när de vann en segling på SM i början av september.

Efter lördagens tre seglingar på Baggensfjärden var det rekordjämnt bakom Ebbe och Olle. Fem besättningar inom tre poäng. Peter och Per-Eric tvåa, Tom och Toni trea, Galen och Wille fyra, Lars och Axel femma och Lasse och Tore sexa. David Lawenius, med tillfällig gast Alexander Gleerup var med uppe och nosade, med en femteplats som bäst och låg sjua, före Knut och Jana Hastenpflug. Men även Knut och Jana var med långt fram under delar av seglingar.

Spänningen på topp
På söndagen vann Lasse och Tore första seglingen – snacka om spännande läge! Peter och Per-Eric var tvåa i mål och behöll andraplatsen totalt. Lasse och Tore fortsatte med en fjärdeplats, medan Peter och Per-Eric grejade en ny andraplats, denna gång efter Ebbe och Olle. Tom och Toni var trea i båda dessa seglingar. Därmed var Peter och Per-Eric klara för andraplatsen i Narwal SWE 505 cup, men andraplatsen i KSSS Olympiska var helt öppen inför sista seglingen. Lasse och Tore var tvungna att ha minst 2 båtar mellan sig och Peter/Per-Eric för att bli tvåa i regattan. En tjuvstart och enskild återkallelse är inte drömmen i det läget, men det var just det som hände Peter och Per-Eric. Efter den missen hämtade de sig inte riktigt utan slutade femma, medan Lasse och Tore tog en andraplats i både seglingen och totalt i regattan. Snyggt jobbat!

Koll på skiften – en nödvändighet
Baggensfjärden är inte lättseglad. På lördagen var vinden längs med fjärden (ungefär sydlig) och det var hyfsat jämn vindstyrka, 2-3 m/s, men med en hel del vindskift, som dock var måttligt stora. På söndagen blåste det någon sekundmeter mer i medelvind, men vinden kom tvärs över fjärden (från ost) och styrkan skiftade rejält. Från väldigt lätt till en del byar på ca 5 m/s. När byarna kom vred det också kraftigt. Det gällde att ta vara på skiften och att samtidigt inte komma mitt under den stora klungan av Lasrar som seglade på samma bana. En erfarenhet som några gjorde var att när spinnakern tas ner alldeles innan länsrundning så blev fartskillnaden mot Lasrarna inte alls lika stor. Det ledde till ett lätt kaos i några rundningar.

Befarat kaos uteblev
Man måste konstatera att det fungerade över förväntan att segla med 123 andra båtar på samma bana. Vi var åtta Fivar på plats - två från Stockholm, tre från västkusten, två från Åmål och en från Skåne. Tredje start var vår och i samma start fanns också åtta Fevor och tio Laser 4,7. De andra båtarna var snabbt efter oss och utgjorde egentligen inget större problem. Först startade 33 Laser standard, därefter 57 Laser radial och sist 15 OK-jollar.

Trots liten yta på land så fungerade sjösättningar och upptagningar väl och det gick också bra att både lossa och lasta från trailer. Båtklasserna hade platser som var utmärkta och det kaos man kunde befara infann sig inte alls. Stämningen var positiv och vi kände oss välkomna! Det var många som kom fram och tittade på Fivarna och många äldre hade seglat Five i sin ungdom. Vi hade också besökare som var där för att se på båten och prata med oss, med tanken att skaffa egen Five – mycket roligt! Vi hoppas på minst tre stockholmsbesättningar nästa år.

Fantastiska priser i cupen, från Narwal sails
Förstapris i cupen var dels en stor och en fock från Narwal Sails och dels ett vandringspris. Vandringspriset är den standar som Svenska seglarförbundet skänkte till 505-förbundet när vi förra årets firade 50 år som klass i Sverige. Ebbe och Olle var nyfikna på krysstället och mycket bättre utvärdering kan inte Narwal sails få än den återkoppling som Ebbe och Olle kan ge.

Andrapris i cupen var en spinnaker från Narwal sails. Peter och Per-Eric gjorde flera fina undanvindar på KSSS Olympiska regatta och kanske kan detta segel ge ändå bättre gång? Det blir spännande att utvärdera. Tredjepriset i cupen var ett överkapell från Narwal sails, något som alltid kommer till nytta.

Alla resultat i Narwal SWE 505 CUP 2014 ligger på länken: http://int505.se/files/Resultat/2014%20series_3.htm
Fiveförbundet tackar sin sponsor Narwal sails för säsongen 2014 och hoppas på fortsatt samarbete!

Nästa års SWE 505 CUP
Svenska 505-förbundets styrelse hade ett utökat styrelsemöte på lördagskvällen och beslutade då att även 2015 ska SWE 505 CUP seglas med tre delseglingar: On the Wire i Björlanda kile i maj, SM/NoM i Träslövsläge 1-2 augusti och KSSS Olympiska regatta i Saltsjöbaden i oktober. Förhopppningen är att också kunna få några finska båtar att komma till KSSS regatta nästa år. Det var många finnar där i andra klasser.

Nästa år är det inte bara SWE 505 CUP som seglas i Sverige - dessutom går EM i Varberg den 4-8 augusti. Då tror vi på bortåt 100 båtar från hela Europa på startlinjen! Nu är rätt tid att skaffa en 505 och hänga med på riktigt kul segling. Hör av Dig, så får Du hjälp med att hitta rätt båt. E-mail. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Per-Eric
Crew SWE 8651

Ebbe och Olle 1024x768

Far och son köpte Five från Tyskland

Felix och Mats hmtar bt 2 800x450

2014 års båtmässa i Göteborg blev startskottet för våra tankar om en 505. Min pappa stötte där på Per-Eric Thörnström som verkar vara en riktig eldsjäl och som hjälpt oss genom hela processen med att hitta en lämplig Five.

Vi som har köpt den är alltså en far och en son i åldrarna 22-58. Seglingserfarenheten varierar med åldern. Den äldre av oss har kappseglat Moth en hel del, även internationellt, och sedan en del 470 och 505 på skoj-nivå, under 70- och 80-talet. Därefter mest nöjessegling med kölbåt, allt från Express till Maxi95 och Sydney-Hobart race. Jag som är den yngre av oss har inte kappseglat så mycket, men en del sjömil har blivit avverkade. Atlanten är korsad och mycket fram och tillbaka över Nordsjön och Östersjön har det blivit - mest som instruktör men nu som styrman på SXK seglarskolas segelfartyg (Gratitude, Gratia & Atlantica). En segling till (och på) Medelhavet har också hunnits med.

Tillbaka till 505-köpet. Efter en långsam process under vår och sommar kom vi igång  ordentligt för en månad sedan. Med hjälp av svenska fiveseglare på VM i Kiel kom vi i kontakt med en tysk som ville sälja sin träningsbåt. En Kyrwood från -96 för 5550 Euro. Båten låg i Niendorf norr om Lübeck och efter lite funderande kring olika färjor slutade det med att vi körde båda vägarna via Puttgarden. Efter lite prutande med avseende på en tystad skada fick vi ner priset 200 euro och kunde rigga av och packa ihop.

Söndag 24:00 parkerade vi hemma i Göteborg och måndag 16:00 stod vi ute i Björlanda kile och började packa upp och rigga vår SWE 8632 för segling. Inte det lättaste när man knappt hunnit se hur grejerna ska sitta. När resten av gänget stack ut till start började vi bli klara och kunde efter lite sista mekande dra ut en sväng i den svaga vinden. Vi skippade spinnakern för att hinna innan mörkret och kom ut och kunde ta några slag. Väldigt kul att känna hur enormt lättdriven en Five är. Med bara någon enstaka meter per sekund kände man accelerationen och potentialen tydligt.

Nu är målsättningen att få segla några gånger till innan det blir alldeles för kallt och mörkt och kanske kunna vara med i någon kappsegling där vi precis som Leif Danielsson (författare till "från feva till five") siktar på att komma sist - men inte toksist.

Tack för alla glada tillrop! Det kan säkert behövas i fortsättningen också, när (troligen ofrånkomliga) motgångar kommer (masten i dyn t.ex., som vi pratade med Lars och Sven om igår).

Bästa hälsningar
Felix (och Mats)

Felix - ny bt 450x800

6-7 september: SM och delsegling 2 i Narwal SWE 505 CUP 2014

8651 spi

Helgen 6-7 september avgörs SM för 505 i Åmål. Det är ett efterlängtat SM, det första officiella SM:et på många år. Det är bara de större klasserna som får segla om SM –tecken och nu hör Fiveklassen dit igen! Vinnarna av SM får en plats i seglingens Mästarnas mästare i Båstad i oktober - ett pris som heter duga!

SM utgör också andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014 – cupen som har segel och kapell från Narwal som priser. I år är det 22 anmälda till SM från hela Sverige och en båt från Danmark. I fältet finns allt från världsmästare till glada seglingsentusiaster och förhoppningen är att alla ska ha lika kul. De äldre båtarna (mer än 25 år gamla) tävlar också om ett särskilt pris, ”505 Classic”, som en tävling i tävlingen". Fiveklassen har i år hyrt in Karin Berg, rutinerad 470-seglare mm., som coach på SM, för att alla ska kunna lära mer av att vara med på SM. Ett spännande nytt grepp.

Vindarna väntas bli svaga under helgen, men SS Åmålsviken är rutinerade arrangörer och förhoppningsvis kan seglingarna genomföras enligt schema.

Favoriter är Ebbe Rosen/Olle Wenrup från Stockholm. De har dominerat svenska 505-segling de senaste 10 åren och ligger nära den absoluta världstoppen. Ingrid Söderström/Johan Calvert var näst bästa svenska besättning på årets VM och är säkert en besättning att räkna med i toppen. Ingrid är en av Sveriges bästa seglartjejer och Johan Calvert en mycket erfaren 505-gast, tillsammans är de en ganska lätt och mycket skicklig besättning. Fjolårets SM-tvåor Galen Mack/Wille Johannisson är också en lätt och seglingsskicklig besättning som dock inte har så lång erfarenhet av 505-klassen. De kommer sannolikt också att vara med och slåss i absoluta täten. Åmålsseglarna Tom och Toni Hastenpflug lyckades inte riktigt på VM, men vill säkert vara med och slåss om tätplatserna på SM, när det går på ”hemmaplan”. Det finns många fler som har ambitioner och flera av deltagarna är nya i Fiveklassen från i år, så allt kan hända.

Per-Eric
Crew SWE 8651

Ebbe Rosén/Olle Wenrup SM vinnare och klara för mästarnas mästare 2014

IMGP3465 640x424

På pappret var Ebbe och Olle överlägsna – fem segrar av sex möjliga, men det var betydligt tätare på sjön än vad det ser ut av resultaten. Ebbe och Olles fart stod inte i en klass för sig, utan den utmanades av flera besättningar. Mästarparets stora rutin avgjorde dock oftast till deras fördel, men glädjande nog fick den för året nya besättningen Ingrid Söderström/Johan Calvert en seger också. Det är första gången på många år som Ebbe och Olle får stryk i en delsegling i Sverige av en svensk besättning. Det var på tiden! Det tyckte även Ebbe och Olle;-)

Ingrid och Johan seglade starkt genom regattan och hade dessutom tre andraplatser vilket också blev deras slutliga placering. De var väldigt snabba på flertalet undanvindar och hade god kryssfart- det är imponerande så snabbt som denna besättning hittat trimmet! Dessa två besättningar var en bit före de andra totalt i den slutliga resultatlistan.

Lars och Axel Hultgren seglade också strakt med tre tredjeplatser och en fjärdeplats, men hade också två seglingar en bit ner i fältet. Det gjorde att det blev tätt poängmässigt. Lars och Axel klarade tredjeplatsen med två poängs marginal till Galen Mack/Wille Johannisson som blev fyra. Galen och Wille var som bäst tvåa, i första delseglingen. När det blåste lite mer på söndagen hade de inte riktigt toppfart på kryssen, men seglade starka undanvindar och ofta taktiskt riktigt.

Våra danska gäster Fabiola och Michael Wonterghem seglade en jämn serie med placeringar mellan 3 och 8 och var alltid farliga. De slutade på femte plats, på samma poäng som Galen och Wille, men fick stryk då deras bästa segling var ett snäpp sämre än Galen och Willes bästa segling. Faktum är att trean, fyran och femman alla hade samma poäng om alla seglingar räknats – snacka om jämnt! På sjätte plats, en poäng efter Fabiola och Michael slutade Peter Andersson/Per-Eric Thörnström. Fem poäng bakom, på sjunde plats, kom Tom och Toni Hastenpflug och på åttonde plats, ytterligare två poäng bakom, slutade Lars Bjerke/Tore Reinhold i sin nya båt. Lasse och Tore seglade för ojämnt för en högre placering. En tvåa och en trea som bäst, men också flera seglingar en bit ner i fältet.

Många andra besättningar var också framme och högg i täten under delar av seglingar, så t.ex. två av fältets mest rutinerade 505-besättningar. Kalle Nilsson/Anders Avén ledde t.ex. sista seglingen efter första kryssen, PA Hallberg och Frank Bach var tvåa i en segling efter första kryssen. Johan Johansson/Anders Ekberg var också med långt fram under flera seglingar på söndagen. Även seglare som börjat med 505 i år var framme och nosade, så t.ex. Anders Dahlén/Magnus Nilsson och Tomas och Gustav Franzén som vid flera tillfällen visade framfötterna på söndagen. Axel och Leif Danielsson som skrivit artikeln ”Från Feva till Five” på hemsidan slutade på 15:e plats, efter bl.a. en 9:a i den lätta vinden på lördagen. Mycket starkt efter bara en dryg månads Fivesegling. Fullständiga resultat finns på: http://www.int505.se/images/web/SM2014.htm

Känslan är att nivån har höjts ett snäpp och att flera besättningar börjar närma sig Ebbe och Olle fartmässigt. Sedan ska allt hålla hela vägen ut…

Karin Bergs coachning var mycket uppskattad. Många fick värdefull individuell feed-back på sin segling och genomgångarna var trevliga stunder med viktiga punkter och nära till skratt. Under lördagens trevliga fest höll Karin ett bejublat anförande om sin egen seglingskarriär. En sådan toppentjej vill Fiveklassen förstås försöka värva inför EM-säsongen 2015. Hon fick således pröva en Five på inseglingen – vi hoppas det gav mersmak!

Vädergudarna bjöd på en riktig lättvindsdag och en härlig seglingsdag med 4-6 m/s och en del fin sjö att surfa på. SS Åmålsviken svarade för trevliga arrangemang och bra faciliteter. Detta var delsegling 2 i Narwal SWE 505 CUP 2014, med segel från Narwal som pris i totalcupen. Separat artikel om cupen och ställningen där kommer.

505 är verkligen en klass med tjejer och killar i alla åldrar och med väldigt olika bakgrund, allt från gamla världsmästare till mycket glada seglingsentusiaster. 22 besättningar, varav fem var mixbesättningar. Yngst var 17-åriga Fabiola Wonterghem, äldst pensionären Lasse Bjerke. Besättningskonstellationerna är kompisar, syskon, äkta par och förälder-barn. En härlig mix som ger mycket god stämning.

Välkommen till Fiveklassen!

Per-Eric
Crew SWE 8651

Nya världsmästare i 505 – Mike Holt/Rob Woelfel, USA

Christophe Favreau winning team

Sju delseglingar kunde genomföras under VM, alla i hårda vindar. Mike Holt/Rob Woelfel vann tre delseglingar, och även VM-guldet. De unga australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne seglade starkt och var tvåa totalt, efter bl.a. seger i två delseglingar. Femfaldiga världsmästaren Wolfgang Hunger, tillsammans med Julien Kleiner, Tyskland slutade trea, på samma poäng som fyran Andy Smith/Tim Needham, England. Ingen av dessa två besättningar vann någon segling.

161 båtar kom till start, från 14 länder och fyra kontinenter. Det näst största Five-VM:et någonsin. Oturligt nog också ett av de blåsigaste och regnigaste VM-en – ingen dag under 7 m/s i snitt och som mest över 16 m/s. Varje dag kom det minst en regnskur – ofta i kombination med riktigt mycket vind.

Toppen i klassen är fortsatt jämn, mycket jämn och inför sista dagen kunde sex besättningar vinna. Två från Tyskland, två från England och en från vardera USA och Australien. Dessa länder, tillsammans med Danmark har de starkaste seglarna just nu. Bland de 20 första var det 12 tyska båtar, tre från USA, två från England, två från Danmark, och en från Australien. Howard Hamlin/Andy Zinn som vann för-VM slutade 9:a. Fjolårets -vinnare Lehmann/Öhme slutade 21:a och världsmästaren från 2012 Jan Saugman, nu tillsammans med Jakob Karbo, Danmark slutade 32:a.

Mike Holt/Rob Woelfel vann sitt första VM, i båten USA 9072, en Rondar från 2011. Australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne seglade också en Rondar från 2011 och de var yngst på prispallen – båda nyligen över 25 år. De nya Ovington-Jess-båtarna var fina, och det fanns många på banan. Tre av de 10 första seglade sådana båtar, däribland förstås tysken Holger Jess som gastar Mieke Schoemäker. De blev bästa mixbesättning på 14:e plats. De vann också en delsegling och Mieke blev därmed första kvinnliga rorsman att vinna en VM-delsegling.

Sjön var mycket speciell – vinden blåste från SSV, dvs kom från land och vi fick därför segla en bra bit ut, med långa utseglingar som följd. Ändå var det stora skift. Ibland dominerade vinden från Eckernfördefjorden och ibland vinden från Kielfjorden. Banan låg på gränsen till ett grundflak och det blev vågor från alla håll som överlagrades och ibland såg det ut som ”Kalle Anka-vågor” - höga, toppiga och från alla håll samtidigt. Det är imponerande att båtarna håller på det sätt de gör. Ibland lättade hela båten ur vattnet och dunkade ner i nästa våg. Det är stora krafter och om en tamp inte löper rätt i blocken så går den av på nolltid. Det var många sådana mindre haverier.

Ebbe Rosén/Olle Wenrup, SWE8926, visade att de kan segla Five och var uppe i toppen i flera delseglingar, men det räckte inte hela vägen i mål. Deras serie var 47-DNC-18-16-16-38-16 och totalt en 22:a plats när DNC räknats bort. Den nya konstellationen Ingrid Söderström/Johan Calvert slutade som näst bästa svenska båt på 56:e plats. De är en lätt besättning – ca 140 kilo tillsammans - men de var ändå en av endast tre svenska båtar som fullföljde alla sju delseglingarna och ingen placering sämre än 64, med en 40:a som bästa notering. Det är imponerande och vi hoppas få se mer av Ingrid och Johan i Fiveklassen. De var fjärde bästa mixbesättning, slagna av två tyska och en schwizisk besättning. Totalt deltog 26 mixbesättningar.

Trea bland svenskarna på plats 60 kom Peter Andersson/Per-Eric Thörnström som bitvis hade fin kryssfart, men som inte fick till det riktigt på undanvindarna och som seglade alltför ojämnt för att komma högre. En 39:a som bästa placering och en 80 som sämsta, samt en bruten segling då trapetslinan gick av. Tom och Toni Hastenpflug slutade 77:a och var inte nöjda. De var uppe och högg i en del seglingar, men lyckades inte hålla hela vägen. För lite träning, enligt den egna analysen. Två DNC (bruten storbom!) samt placeringar mellan 41 och 79 blev deras resultat. Tord Lawner/Tomas Gustafsson genomförde alla seglingarna (snyggt!) och slutade på plats 90 sammanlagt.

Galen Mack/Wille Johannisson var en av fältets lättare besättningar, ungefär 130 kg tillsammans. De seglade dessutom fältets klart äldsta båt (SWE 7017, från 1970-talet), men klarade sig utan haverier och slutade 96:a. En riktigt strong insats som lovar mer för framtiden. Övriga svenskar hade flera seglingar som fick brytas av olika orsaker, främst mindre haverier. Placeringarna var: 111: Lars och Axel Hultgren; 121 Johan Johansson/Anders Ekberg; 143 Knut och Jana Hastenpflug; 145 Lars Bjerke/Tore Reinhold; 155 Sven Flood/Daniel Rohde.

Danskarna är starka med två båtar bland de 20 bästa – bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller på 16:e plats och Nikolaj Hoffman-Buhl/Henrik Buhl på 19:e plats. Dessutom Jan Saugmann/Jakob Karbo på 32:a (efter flera tamphaverier) och Mikkel och Mats Christiansen på 35:e plats. Fabiola och Michael Wonterghem som seglade så starkt på för-VM (10:a) slutade på 102:a plats, efter en del missöden.

Finnarna börjar bli många båtar igen, men ingen där når ända upp i toppen. Bäst gick det för Jari Hamström/Tuomas Laurila som slutade 28:a. Även på platserna 52, 55 och 62 var det finska båtar.

Rondar visade upp sin nya 505-prototyp som tänjer lite på reglerna för innerskrovet, pga förenklad produktionsmöjlighet och därmed lägre kostnad. Internationella årsmötet röstade för att ta upp en mindre regeländring till omröstning bland alla medlemmar, för att göra den nya varianten OK utan att tänja reglerna.

SAP sponsrade generöst med bl.a. mediabevakning, filmer och foto, storbildsskärmar, analysverktyg, invigningsfest, mid-weekparty, samt mat (pasta), öl, vatten och godis efter varje dags segling. Åskådarna i land kunde följa seglingarna, liksom alla fans runt om i världen - det var direktsändning från racen via internet. Riktigt maffigt att se på storbildsskärm sa de som var iland. Det gjordes en fin VM-film, men den är inte ute på nätet än – vi återkommer med adressen till denna.

Totalt sett ett fantastiskt VM och ett glädjande stort intresse för EM i Varberg 4-8 augusti 2015. Det blir höjdpunkten för Fiveseglarna sommaren 2015, eftersom VM går redan i april i Sydafrika.

Häng på i Fiveklassen – nu är rätt tid att skaffa båt inför EM i Varberg!

Per-Eric
Crew SWE 8651

Du är här: Home Results