LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Nordiskt och Danskt mästerskap i 505 genom SWE 8923:s ögon

Hultgren startar

27 båtar kom till start i Sönderborg, varav 2 från vardera Finland och Tyskland, 9 från Sverige och resterande från hemmanationen Danmark.

Fina faciliteter

Vi kom till en fantastiskt fin anläggning i Sönderborg med härliga sjösättningsmöjligheter, dusch och omklädningsrum och toaletter i massor. Vädret var också strålande så allt gick med ett leende på läpparna. Här kommer det att bli kanon med 505 EM 2019. Oerhört vackra vyer från havet, på land hann vi inte se något annat än klubben och campingen. Finfina seglingsvatten, gott om plats att lägga stora banor till EM:et. Rutinerade seglingsledare med fina arrangemang på havet.

Klubbens markpersonal servade oss med härlig frukostbuffé där vi gjorde våra dagliga matpaket och på kvällarna var det kanonfint käk till en mycket rimlig peng. Vad jag (och Knut o Jana Hastenpflug) totalt hade missat så var det samtidigt klassmästerskap i Optimistjolle och Zoom 8 så när snabbepappa Hultgren skulle boka stuga på campingen som ligger 150 meter ifrån så var det fullt så tältet fick plockas upp igen. Jättebra camping visade det sig.

Vi skulle bara behöva koncentrera oss på seglingarna och det skulle ju visa sig att det blev mycket av den varan framöver.

Mycket segling för startavgiften

Vi startade med två seglingar på fredagen kl 14 och då var vi bara Fivar på banan, sedan hade vi sällskap av A-Cat och andra 2 skrovsvarianter som visslade runt omkring oss, ibland hisnade och skräckinjagande vid möten. Svårt att beräkna går vi före eller….? Inga maxantal seglingar angavs per dag eller totalt i serien.

På lördagen började alla tro på att gå in i land efter tre finfina seglingar men det blev en fjärde där de hade utökat till 3 varv och då tänkte vi att sen blir det väl in till land. Nädå, en femte och sjätte !! skulle hinnas med också. Många besättningar gick slut på vatten och dricka. Mer tom i skallen än vanligt, vi gjorde konstiga misstag ibland men det var ju lika för alla. Kanske lite olika ambitionsnivå mellan tävlingsledning och seglarna?  Det sociala blev att få i sig den jättegoda maten och sedan snabbt uppsöka John blund och hämta kraft inför nästa dags äventyr. Måtte natten vara länge så jag är pigg imorgon!

Ja men på söndagen så blir det väl bara två race och sedan en lång väg hem? Nja, dagens fjärde start gick ca 14.45 efter en allmän omstart, en kvart innan tiden gick ut. Vi satt och led lite med finnarna och stockholmsbåten som hade 100 mil att köra till Stockholm och sedan dessutom Finlandsfärjan. Vi var väldigt nära att skippa sista racet men ungdomen i båten konstaterade att dagen är körd ändå så vi kör och det var bra för vårt resultat.

Utslagsgivande förhållanden

Seglingarna som sådana var ju kanon och i blandade förhållanden 2-8 m/s, lite vindbyar och stråk, puffar här och där. En del sjögräs i vattnet som ställde till det, upp med centerbordet på varje läns en kort stund, backa innan start, checka rodret m.m. Med 12 seglade race i varierande vind så ljuger ju knappast resultatlistan heller.

En del av taktiken blev att undvika de hypersnabba A Catorna, en del foilande, som vi seglade med på lördagen och söndagen. En del otäcka situationer uppstod och Br Wester råkade ut för en kollision, en touch på relingslisten med en av dessa hypersnabba varianter, bara tur att de inte själva blev skadade. Vi själva märkte inte när en katamaran kom visslande förbi oss någon meter akter om oss, vi på kryss och de på länsen. Huh! Kändes inte safe och ingen lyckad kombination med oss på samma bana, i så fall skulle de ut på en ytterloop tyckte många svenska fiveseglare.

Farliga spi-bommar

Själv hade mitt sår på flinten precis läkt, tacka kepsen att det stannade vid en hyvelskada, efter att ha stått och fibblat med trapets in-kontrollen när Axel släppte in bommen för 10 dagar sedan i en spinnakernedtagning. Nu aktar jag mig väldigt noga i detta moment. Där brukar du ju inte ha skallen pappa! var Axels kommentar och det stämde. Denna gång var det Per-Erics tur att få spinbommen på överläppen och tur var väl att läppen var emellan annars kunde det blivit glest i framtandsraden. Se upp!!! Det är ett mycket farligt moment både för gastar och rorsmän.

Tore släpper inte in spinbommen förrän efter gippen och det är kanske en säkrare variant.!! Har aldrig testat detta själv.

Seglingarna i övrigt!!!

Ja som vanligt står Jörgen och Jacob Bojsen -Möller och Jan Saugman/Jakob Karbo i en klass för sig själva och även om de inte är först vid kryssmärket så har de snart lugnt och metodiskt jobbat sig upp i fältet. Bojsen-Möller fick ihop sex spikar och Saugman/Karbo fem stycken. Den övriga spiken tog finländarna Jari Hamström Tuomas Laurila efter fin segling hela racet runt. Bojsen-Möller missade att det bara var två varv i sista racet och tappade ledningen när de gick upp på kryss vid gaten och de andra bara fortsatte in i mål. Efter allmän omstart så ändrades antalet varv med flaggsignal och även de bästa missar ibland.

Bojsen-Möller stod som slutsegrare på slutpoäng 14, Saugman/Karbo tvåa på 17 p och om bronset stred finländarna Kaj Lindfors/ Antti Salonen och Jari och Tuomas. Sex poäng skiljde demåtmed Kaj o Anti på 45 som 3:a och Antti och Jari som fyror på 51 poäng.

Hur vi gjorde för att bli femma på NoM

Vi själva hade tumme med det mesta och trots totalt förvirring ibland på kryssarna så lyckades vi tack vare bra undansvindstaktik och fart segla upp oss från svåra lägen och klämma in oss framför några båtar. Vi blev femma på 55 poäng och det är den bästa seglingen i en serie vi gjort på länge. En hel del lucky Charles ibland kan jag ärligt säga. Trisslotten hade nog gett utdelning denna helg.!!

Vi väger ju inte så jättemycket ihop, knappt 150 kg, tyvärr rorsman tyngst, och det gynnar oss så klart på undanvindar utan slörmärken. Vi seglar lite lägre än de flesta och försöker att hitta egna spår där vi kan fritt få laborera med skärningsvinklarna. Centerbordet max nere, plockas upp/ner i enmanöver för tångrens varje undanvind. Försöker hitta rätt spinbomhöjd i lättvind och Axel får höra 25 gånger per undanvind, skota så löst du kan innan kollapsen kommer. Att gippa innanför dina konkurrenter så du inte låser dig i ett ytterläge finns också med i tänket. Ligger du på en höjdare när du rundar på styrbords bog vid kryssmärket så innebär det en tidig gipp oftast om där är fritt och tvärtom om det är motvrid. För det mesta gick det bra på länsarna men inte på alla de ca 30 vi seglade. Lägg till att vi gippar kanske tre fyra ggr per läns så blev det jäkligt mycket träning på dessa manövrar. Nog om oss!

De andra svenskarna

En besättning som gjorde en kanonregatta trots problem med spinnakernedtagning i ett race vilket gav en DNC och ett antal dopp i havet då och då är 8694 Tomas Grundel och Johan Strömdahl som kom 11:a totalt med en 4:a och2:a i sin serie. Här finns kunskap i massor och de kommer att bli heta.

På 13:e plats kom 8651 Peter Andersson och Per-Eric Törnström som åkte på en DSQ i andra racet och där försvann en bra placering. Fick ihop två fina femte placeringar när det tryckte i lite på lördagen.

En poäng efter i totalen och som 14:e båt kom Lars Bjerke och Tore Reinhold i 9038 med en jämn fin serie. De missade första racet efter att bulten i förstagsgaffeln bröts av vilket avhjälptes med att knyta fast spinnakerfallet som förstag för att kunna ta sig till hamn och reparera. Strongt jobbat!!!

Per o Lars Wester i 9002 kom på 18:e plats efter en 5:a och 7:a I sin serie men med fyra DNC sista dagen. Jag vet inte om kollisionen med A-cattan dagen innan ställde till det för dem.

Per och Pia Wennersten i 8585 ser man ofta bra framme i starterna och de fick med sig en OCS i första racet men var sedan på rätt sida i resten. De provade också vattentemperaturen ett antal gånger efter att rodret hoppat av och det är ju inte helt snabbt. En 12.e placering som bästa delsegling och de slutade på 20:e plats.

Knut o Jana Hastenpflug i 9092 kämpade på fint som vanligt och var lika oförberedda som vi var att vi skulle brottas med optimistföräldrar på land och i hamn. Har också deltagit i det blåsiga VM:et i Weymouth år, strongt!!! Hamnade på 22:a plats.

Tomas Jaxing och Fredrik Molander i 8257 slutade på 24:e plats efter 4 DNC på slutet, vet ej om de fick ett haveri. Är kanske ute efter lite nyare båt ryktas det. Slutade 24:a.

Per Kjellberg och Rita Cording i 8807 i kom ner sent på fredagen och missade de två inledande racen. Hade sedan otur med en kollision och Rita fick åka följebåt till land och se om sitt skadade axelparti av sjukvårdspersonal, Per fick segla in själv. Hoppas att det inte är för illa ställt med Rita. Slutade 25:a av de 27 deltagande båtarna.

En fantastisk helg i en fantastisk båt

Ja, det var lite om denna fantastiska helg i goda seglarvänners sällskap. Det kan inte finnas en mer fulländad båt att segla än Fiven, den har allt!!! Stabil i tuffa förhållanden, stark, vacker, utmanande och blir aldrig färdigutvecklad. Seglas av mycket trevliga människor där kamratskapen står högt i kurs. En tur med båten i träning eller tävlingssammanhang är som balsam för själen. Vilka upplevelser vi bjuds på!!!

Ha de gott kamrater!!

Lars Hultgren

Triss, Fireball och Stare - men nu blir det 505!

Per och LArs Wester i 9002

Hej alla 505-seglare!

Jag och min bror har precis köpt en 505! Det är nog egentligen en gammal dröm som ha gått i uppfyllelse. Vi har båda seglat sedan vi var barn. Seglingskarriären började i Ängelholm dit vi flyttade som unga pojkar. Där lärde vi oss först i klubbens Optimistjollar. Sedan seglade jag E-jolle innan vi lockades med att börja segla Fireball. Klassen var lokalt mycket stor i Ängelholm och i Skåne på den tiden. Vi gillade skarpt tvåmansjolle-segling där vi kunde dela på ansvar samt med- och motgångar tillsammans. Vi höll på med Fireballsegling i drygt 10 år och hann med att segla ett antal VM, EM, NM och SM. Lars Hultgren var en av våra konkurrenter under de första åren. Han lärde oss mycket om segling, men ännu mer att sjunga fula sånger, som han lärt sig i Lund tror jag.

Segling med barnen, men sen?
Sedan kom flickvänner, som blev fruar och barn. Seglingen fick läggas åt sidan. Efter några år blev dock abstinensen för stor. Lasse köpte sig en Starbåt som han seglade med en av barnens kompisars pappa. Själv hittade jag en Trissjolle som var till salu, tillsammans med en Windsurfer. Surfbrädan blåste tyvärr sönder i en höststorm. Trissjollen kom dock till god användning när jag kunde bilda besättning med min son. Eftersom Lasse efter några år också hade börjat segla med sin son så fick det bli en Starbåt för mig med. Således började vi tävla mot varandra med varsin son. Allt var frid och fröjd tills att vi insåg att de nu unga männen hade tröttnat på sina farsor. Där stod vi då med varsin Stare, men utan någon som riktigt hade tid att segla med oss.

505-planerna tar form
Lasse sa en kväll när vi satt vid lägerelden att han hade testat att segla 505, vilket faktiskt var minst lika roligt, kanske rentav ännu bättre, än Fireball! -Ska vi inte köpa en 505 tillsammans? Frågade han.

Det var som att få gå tillbaka 30 år i tiden! Vem vill inte det? Sagt och gjort. Kontakt med 505-förbundet visade sig ge extremt mycket stöd, hjälp och support. Alla var verkligen mycket hjälpsamma. Lasse har ju fått följa med några av er i Björlanda Kile och själv fick jag vara med i Gottskär med Per-Eric Thörnström.

Båtköp – och inte vilken båt som helst!
Vi har båda blivit allt mer tända och sugna på att få tag på en egen båt. Förbundet hjälpte till med kontakter samt tips och idéer. Vi kände oss rätt säkra på att vi skulle fastna för 505, så vi bestämde oss för att vi ville ha tag på en båt i bra skick på en gång, utan att köpa en instegsbåt först.

Valet föll på 9002, som Mike Holt seglade för några år sedan och kom 2:a på VM två gånger! Under de senaste åren har båten legat mest på land i sydöstra England och väntat på att vi skulle norpa den. Vi köpte båten efter att bara ha sett bilder på den. Någon Engelsman tog med den till Kiel och min dotter, som var där för att själv segla, fick i uppdrag att dra med den hem till Sävedalen.

Premiär med strul
Nu har vi testat att segla 3 gånger. Jungfruturen höll på att sluta i katastrof eftersom det blåste upp medan vi riggade och stack ut. I väldigt mycket vind lyckades vi konstatera att storens avlastning inte funkade, så den kanade ner. Vi fick binda fast till något som blev en extremt hård knop. Vår hamn är väldigt grund och vindriktningen låg på mot land. Vi ville inte börja med att köra sönder rodret, så vi seglade in i en vik där det var lä och fick ner båda seglen, trots hårt åtdraget storfall.

Vi ska försöka lära oss att hitta bland alla tampar och ser väldigt mycket fram emot att få segla med (eller mot?) er allihop. Tack för all hjälp och stöd. Ett särskilt tack till Per-Eric och Lars Bjerke. Vi har talat med Mike Holt och Holger Jess som varit till stor hjälp de med. Det känns verkligen som att man är genuint välkommen in i 505-seglandet.

Seglarhälsningar
Per o Lars Wester 

SWE 8694 - nytt 505-team i Stockholm

Mixbild SWE 8694Helgen 2-3 april reste Thomas Grundel och Johan Strömdahl till Tyskland och hämtade hem blå-gula SWE 864 Här är deras berättelse om hur det gick till. Dessutom får vi veta vilka dessa nya 505-segare är.

 

Nu är vi tillbaka efter en hektisk resa ner till Bremen och tillbaka. Tänk att en sporadisk kaffe på Liljeholmstorget skulle sluta med en 505 -satsning och köpresa till Tyskland. Får återigen tacka för lyckad ihop-parning :-)

Resa med förhinder

Resan började i lördags natt kl 01.30 med att byta till sommardäck. (Hade missat det där att dubbar är förbjudet i Tyskland på autobahn... ) Som två biltjyvar sprang vi omkring i mörkret utanför min port :-) 

Resan ner gick bra med undantag att vi blev knuffade på bakifrån av en långtradare i färjelägret i Puttgarten. Läskigt med trötta chaffisar som inte riktigt har kontroll på alla de ton som de styr över. Kom undan med en liten skråma och var lyckliga över att det inte var någon båt på släpet ännu.

 

Köpet klart på IKEAS parkering

Vi träffade säljaren i Bremen vilket var en kompromiss som innebar att vi slapp åka ända ner till hemmahamnen i Koblenz för att hämta båten. Efter lite besiktning av båten på en IKEA -parkering skrevs kontrakt på och mätbrev kunde överlämnas. 

Resan norröver gick bra och vi hann även handla med oss lite tyska delikatesser i form av lite saurkraut och bratwurst etc. Efter nästan totalt 40 timmar på resande fot är båten äntligen upp i Stockholm och ligger nu och väntar på att flyttas över till KSSS. 

 

Igång direkt

Vi funderar fortfarande på om vi skulle försöka ta oss ner till träningslägret 23 -24:e april. Det hade ju varit fantastiskt kul att träffa andra 505er. (Ett beslut som nu är taget – Tomas och Johan kommer till Träslövsläge!)

Vilka är vi?
Johan Strömdahl: ”Back in business - 505 here we come!”

Som andra hälften i detta nybildade 505-team känns det mycket spännande och utmanande.
Efter många jolle/kölbåtsprojekt (470, Laser, H-båt, Snipe och havskappsegling) inkl. tid i coachbåt, har det blivit utflykter till andra idrotter såsom längdskidåkning och triathlon. 505-segling har alltid varit en dröm/utmaning som nu kan uppfyllas. Med ödmjukhet och respekt för utmaningen ser vi fram emot många spännande timmar på (i) vattnet för nästa steg i utvecklingen samt att göra många nya bekantskaper med engagerade och trevliga 505-seglare.

Själv heter jag alltså Tomas Grundel. 

Jag har i princip ingen erfarenhet alls av 2-mansbåt och trapets. Känns väldigt spännande och kanske dumdristigt att hoppa på 505an som första båt då, men, men... Nu är det som det är ;-)

Tidigare har jag seglat optimist och e-jolle på ganska hög nivå (typ NM/EM).Har under universitetsstudier och en vistelse utomlands för arbete haft paus från nästan vad allt som gäller segling de senaste 12 åren.

Blev 505-inspirerad i Kiel

Kom för första gången i kontakt med 505 segling när jag var på Kieler Woche och seglade E-jolle. Hamnade bredvid en 505-seglare i seglarpuben som satt och skröt om sin klass som var den mest utvecklande / roligaste och bästa klassen på Wochen. Blev nyfiken och har väl alltid haft en idé om att det skulle vara rolig att segla 505. Då jag inte har så mycket erfarenhet av annat än enmansbåt känns det dock som en stor utmaning att just börja segla Five. 

Som Johan skrev ovan så ser vi verkligen fram emot att börja segla i klassen 505 och träffa alla härliga entusiaster.!!

505-förbundet har stöttat

Stort tack till 505-förbundet och Per -Eric för all hjälp. Ebbe och Galen har också varit till jättemycket stöd i denna process vilket gjort hela resan mycket lättare att göra.

Tomas Grundel
SWE-8694

Ett år som 505-seglare – hur känns det?

Nya 505-seglare505-klassen har vuxit de senaste åren. Vi har frågat tre nya besättningar från 2015 hur det känns att komma ny till klassen. Läs om deras erfarenheter och deras goda råd.

De nya besättningarna är SWE 8873 från Stockholm med far och son, Thomas och Oskar Lundberg. SWE 8835 från Råå i Skåne med Tomas Franzén och kompisen Lennart Andersson som besättning från 2016 samt SWE 8632 från Björlanda kile, Göteborg, med Mats Lindgren och Felix Stööp, även det en far och son-besättning.

 

Hur upplever Du 505-förbundets agerande när Du talade om att Du var intresserad av klassen?

Alla tre besättningarna framhåller att 505-förbundet stöttat med information, tips, råd och förslag så snart det var någon fråga. Felix konstaterar att ”vi fick hur mycket hjälp som helst från start till köp. Otrolig energi som läggs från förbundets sida - riktigt peppande! Tomas fyller i att ”jag förstår nu varför Fiven åter håller på att bli en stor klass i Sverige.”

 

Båtköp utomlands är inte så svårt

Det finns ganska få begagnade båtar till salu i Sverige, och man får ha lite tur för att någon ska vara till salu i närheten, just när man är beredd att köpa. Hur svårt upplevde besättningarna att det var att skaffa en lämplig båt? Inte särskilt svårt, men förstås lite svårare än om det hade funnits olika båtar i Sverige att åka och titta på. 505-klassen har en väl fungerande internationell marknad och det finns nästan alltid olika alternativ i länder som Tyskland, England, Frankrike, Finland, Danmark eller Polen.

Mats och Felix framhåller att man helt enkelt får ha lite koll på olika hemsidor ett tag. Dessutom fick de tips via 505-förbundet om olika båtar som var till salu. De flesta var utanför Sverige, men 505-förbundet hjälper till med tips och har också mycket kontakter runt om i Europa som är till stor hjälp. Mats berättar: ”En båt i Lubeck passade vår prisnivå och verkade vara i bra skick och efter några mejlväxlingar med ägaren åkte vi ner och gjorde upp affären. Släpvagnen följde med i köpet så det var bara att packa ihop ekipaget och köra hem.”

Tomas i Råå menar att med tillgång till flera utländska hemsidor och deras "till salu"-länkar så var det väldigt enkelt. Sedan var det lätt att checka med förbundet och andra Five-seglare om deras åsikt. Tomas köpte sin båt i England.

Genom att det inte fanns så många båtar i Sverige så var det lite mer jobb att finna en båt. Jag kontaktade kanske 4-5 båtägare för att slutligen köpa en båt från Finland, berättar Thomas från Stockholm. Han sammanfattar med ”att köpa båt utanför Sverige är lite pyssel men går bra. Man ska inte vara rädd för det.”

 

Stämningen i klassen

Stämningen i klassen är väldigt trevlig och öppen, det är alla tre nya överens om. Mats och Felix framhåller att alla är mycket hjälpsamma och att bemötandet är oerhört trevligt och lättsamt. ”Alla ger råd till alla.” Thomas i Stockholm konstaterar att det är ”mycket trevliga människor i klassen och alla delger kunskap på ett mycket bra och trevligt sätt.”

Tomas i Skåne berättar att ”redan innan jag började så hade Fiven ett rykte om sig att det är seglare som verkligen ställer upp för varandra och speciellt stöttar nya förmågor. När jag nu seglat en säsong så ser jag att ryktet är helt sant. Där är alltid någon som stannar till och frågar om man behöver hjälp och vid flera tillfällen har etablerade seglare seglat upp till oss mellan seglingar och berättat om förbättringar.”

 

De bästa råden till Dig som funderar på att skaffa en 505

Felix säger: ”Gör det bara! Om man mot all förmodan ångrar sig efter några år är det väl inte värre än att man får sälja vidare. Men bara en fegis avstår från att prova!”

Tomas i Skåne ger rådet att ”snacka med de etablerade seglarna, och fråga, fråga, fråga. Att segla Five är för kul att inte testa.”

Thomas i Stockholm rekommenderar att ”ta kontakt med förbundet, komma till en träning eller tävling för att se och träffa seglarna. Att då kunna ställa en massa frågor”.

Mats kompletterar med att det är bra att försök få hänga med på en eller ett par provturer, gärna med lite olika båtar. ”Kolla noga på båt och utrustning innan du slår till och köper. Vi upptäckte en liten spricka i botten innan vi köpte vår båt och kunde då pruta.”

 

Hur är Fiven att segla?

”Mycket snabb och rolig att segla, relativt stabil i svaga/måttliga vindar. Utmanande i frisk/hård vind.” är Mats omdöme och Felix kompletterar med att berätta att ”det enda jag har seglat tidigare som man över huvud taget kan jämföra med är Laser. Inget ont om Laser men det är mycket roligare att vara två ombord, segla snabbare, manövrera spinnaker, stå i trapets och så vidare. Båten är väldigt lättdriven, även i lätt till måttlig vind.”

 

Tomas i Skåne konstaterar att han ”faktiskt har testat och kappseglat rätt många klasser genom åren, och detta är det absolut roligaste jag upplevt. Möjligtvis i konkurrens med en Stare, men det är en helt annorlunda typ av segling. Jag är faktiskt förvånad att den är relativt enkel att segla, så länge man har koll på vilka mått som gäller och faktiskt ställer om riggen. Sen tar det naturligtvis tid att lära sig båten och segla riktigt fort i ett internationellt perspektiv.”

Thomas i Stockholm seglar med sonen, som är nybörjare i jolle. Thomas menar att när det blåser är den ”mycket rank, livlig och känslig på trimmet. Det är nog den mest krävande båt jag har seglat. Det är inte bara att sätta sig och köra.… Det gillar jag!”

 

Det mest positiva under året

Att uppleva känslan med jollesegling igen, ihop med sonen samt möjligheten att komma ut och kappsegla på måndagskvällar är det mest positiva, menar Mats. Sonen Felix flikar in ”att få kappsegla varje vecka med ett stort antal likadana båtar. Alltid kul med entyp! God stämning på plan och på banan såklart.”

”Att jag/vi lärt oss hantera båten hyfsat bra och att jag ser att det inte är omöjligt att ha en fortsatt positiv inlärningskurva” är det mest positiva för Tomas i Skåne.

Det var att få segla tillsammans med sin son säger Thomas i Stockholm. Sedan att ”se den utveckling som vi gjorde från att vi började segla tillsammans, 2 veckor innan SM, till KSSS-regattan på hösten. Det var stort. Vår prestation på KSSS regattan var verkligen över förväntan. Att komma fyra. Riktigt skoj!”

                                                                

Det svåraste under första säsongen

”Först var det bara att hålla sig på rätt köl. Sedan att få till trimmet i de olika vindregistren”, berättar Thomas i Stockholm.

Mats svarar utan att tveka: ”Att trimma bra och att behärska båten i hårdare vindar.” och Felix lägger till att det är ”ganska svårt att själv utvärdera vad som leder till framgångar och motgångar. Ena veckan kan det kännas bra som fasen utan att man vet varför, en annan gång kan det kännas strypt utan att man vet vad man gör för fel, då är det frustrerande.”

Tomas i Skåne säger: ”definitivt undanvinden, och att hitta rätt skärningsvinkel. Tycker att vi håller hyfsad fart jämfört med de etablerade, när vi har samma vinkel, men sen ökar/minskar det något, och då lovar eller faller dom lite, och vips direkt drar dom 3-4 båtlängder. Eftersom farten är förhållandevis hög, och en liten förändring ofta genererar 1-4 knops skillnad så blir avstånden snabbt stora.

 

Målet med 505-seglandet första året?

Vårt mål var att komma igång, ha kul, vara med på kvällsseglingarna i Björlanda och inte komma alltför långt efter, berättar Mats. Felix lägger till ”att sakta men säkert lära sig bemästra fler och fler dimensioner av kappseglingen. Allt från bantaktik till riggtrim. Det får ta den tid det tar, det är oerhört mycket att ta ställning till och hålla koll på. ”

Tomas i Skåne hade egentligen inga resultatmål. Han ville få möjligheten att lära sig båten så mycket som möjligt. ”Nu har jag seglat med lite olika gastar, vilket i och för sig är kul, men det gör det inte enklare att lära sig båten. 2016 blir det ändring, då Tomas börjar segla med kompisen Lennart Andersson som besättning.

Thomas i Stockholm berättar att eftersom han började segla med sin son, som aldrig hade seglat jolle tidigare, så var det mer att komma igång och lära sig båten. ”Sedan har det gått bättre än förväntat. Det är kul. Det känns som vi har precis börjat vår resa i denna båt…”

 

Nöjda – mycket nöjda!

På frågan om det första 505-året motsvarat förväntningarna är det korta svar – ”ja” och ”absolut” från samtliga. Likaså är alla nöjda med valet av båtklass. Thomas i Stockholm konstaterar ”Mycket nöjd, jag hoppas att jag kan fortsätta många år med att segla 505. Det är en båt som jag kan utvecklas i och bli en bättre seglare

 

505 det självklara valet….

Till sist undrar vi förstås varför valet föll på 505-klassen. Thomas Lundberg seglade 470 i äldre tonåren, men växte ur den efter ett tag. Sedan blev det många andra båtar och senast 606 i många år. Men som Thomas säger: ”så kände jag att jag vill segla jolle igen och då var 505 det självklara valet.”

Tomas Franzén har också seglat många olika båttyper genom åren och kappseglat flitigt. Han är bl.a. en av Sveriges bästa Laser masterseglare. För Tomas var det en ungdomsplan som nu uppfylldes. Han trodde Fiven försvunnit, men när en bekant (Lars Hultgren) skaffat ny 505 och sålt den äldre till Tomas egen son så blev det läge att testa. Resultatet var att det var lite för kul för att inte testa mer och så det blev en egen båt. ”Fantastiskt kul och ett gott gäng”, konstaterar Tomas.

Mats Lindgren seglade lite 505 på 1980-talet. Han pratade med 505-förbundet på Båtmässan i Göteborg 2014 och fick höra hur livaktig klassen är och om den stora fleeten i Björlanda kile. Mats hade funderat på att börja segla jolle igen och fick med sig sonen Felix på att köpa en 505, trots att Felix erfarenhet av jollesegling var begränsad till Optimist och Laser, alltså ingen jolle med trapets och spinnaker.

Undrar Du om 505 är rätt båt för Dig också, så hör av Dig med alla frågor Du kan tänkas ha. Från E-postadressen Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. får Du alltid svar och alla andra kontaktuppgifter finns på hemsidan.

Välkommen till 505-klassen!

Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651

Förverkliga Din dröm på Båtmässan i Göteborg, 6-14 februari 2016!

IMG 0030 1024x768Om Din dröm är att kunna segla och tävla i en av de snabbaste och roligaste jollarna – 505 - ska du besöka Svenska 505-förbundets monter på Båtmässan. Drömmen kan gå i uppfyllelse! Genom ett samarbete mellan Båtmässan och 505-förbundet kommer en besättning att tas ut, som får låna båt och utrustning och får utbildning, träning och coachning för att delta i Världsmästerskapen för 505 på OS-arenan i Weymouth i månadsskiftet juli-augusti 2016. Utan kostnad!

I montern ställer aktiva Fiveseglare upp och berättar om jollesegling och om 505 – den ultimata kappseglingsjollen för alla som älskar segling och kappsegling. Vi visar också upp den 505 som den vinnande besättningen får låna. Det är SWE 8585, en båt från 1995. Tack vare att den är byggd i kolfiber kan den 20 år senare fortfarande matcha nya båtar. Det hänger bara på seglarna!

Du kan dessutom testa att hänga i trapets i 505-förbundets trapetsrigg och att hänga i en hängbänk – nästan som när Du seglar på riktigt i en jolle. Montern är bemannad med kunniga Fiveseglare som gärna visar hur man gör. Totalt är över 20 Fiveseglare från Göteborgstrakten och Skåne engagerade under mässan.

Vi visar bilder och film från riktigt go ’segling och berättar om hur roligt det är med jollesegling för alla åldrar. Inte minst i en jolle som 505, där unga och gamla, tjejer och killar, möts i härlig seglingsgemenskap på land och tuff konkurrens på kappseglingsbanan.

Konstruerad på 1950-talet, men ständigt i framkant av utvecklingen platsar 505 fortfarande bland kappseglingsjollarnas Formula 1. 2010 utsågs 505, eller som den ofta kallas ”Five”, till alla tiders bästa jollekonstruktion av brittiska jolletidningen Dinghy. Artikeln kan Du läsa här: http://www.int505.org/the-5o5/class-admin/document-downloads/media/20-dinghy-sailing-magazine-505-article-2009/file. Skrov och segelyta är exakt definierade, men i övrigt finns få begränsningar, vilket gör att rigg, segel och trim kan anpassas för olika besättningsvikter och för olika seglares önskemål.

I montern finns också info om Fiveklassen och årets 505-aktiviteter, t.ex. SM i Råå, Helsingborg, i juni, Nordiskt mästerskap i Danmark, VM i Weymouth, England, och den nationella SWE 505 CUP. Dessutom får Du veta hur Din dröm att kappsegla 505 på ett riktigt VM kan gå i uppfyllelse! Tävlingsformulär finns i montern!

Välkommen!

Svenska 505-förbundet

505-året 2015

IMG 0054 1024x768På VM

2015 i Sydafrika segrade Mike Holt, USA, för andra året i rad, nu ihop med gasten Carl Smit. Under 50 anmälda båtar var en besvikelse, men det är långt till Sydafrika och tidpunkten (alldeles före påsk) var svår för en del. Därmed kom Sverige att stå i 505-världens centrum med två stora arrangemang tätt ihop i början av augusti, Svenskt och Nordiskt mästerskap i Träslövsläge och EM i Varberg. Båda blev mycket lyckade, med stora startfält. Det var 94 båtar på EM från 11 nationer och 44 på NoM/SM, från 9 nationer. Besättningar kom också från både Australien, USA och Sydafrika och det var idel nöjda deltagare, från hela världen! 505-förbundets samarbete med Båtmässan i Göteborg resulterade i projektet ”Vi förverkligar drömmar”, sponsrat av Båtmässan. Det innebar att två nya besättningar utan kostnad fick låna båt och all utrustning, lära sig segla 505 och delta i både SM/NoM och EM. 2015 bjöd också på gemensamt träningsläger med danskarna med världsmästaren Jan Saugmann som tränare samt nytt rekord för SWE 505 CUP med 29 deltagande besättningar. Lokalt har 16 olika båtar deltagit på BKSS poängseglingar i Björlanda kile och BKSS är därmed ett av Europas största 505-centra.

 

Båtmässan – ”Vi förverkligar drömmar”

Säsongen 2015 startade på Båtmässan i Göteborg, med en välbesökt monter. Där fanns Johan Barnes nya Rondar 505, trapetsriggen och en hängbänk, läckra 505-bilder och som krydda på allt – tävlingen ”Vi förverkligar drömmar”. Drömpriset var att få segla EM, få låna båt och seglarkläder, få utbildning i att segla och tävla i Five och att få delta på EM. Ingen dålig vinst som Båtmässan ställde upp. 39 besättningar var med och tävlade och det blev till slut två vinnarteam.

  • Malin Vångfors och Daniel Lundahl, ett sambopar som ville genomföra en utmaning tillsammans. Daniel gillar segling, men har ingen egentlig seglingsbakgrund och hade aldrig tidigare seglat jolle. Malin har en bakgrund i E-jolle, men för länge sedan.

  • Caroline Lexén och Mattias Stenqvist har kappseglat massor i Zoom 8 och sedan en del i Feva. Vad finns det för dem, nu när de är för stora för juniorjollar - om de inte vill satsa mot OS? De ville pröva 505-klassen.

Båtmässan köpte in SWE 8585 från Finland och hyrde in SWE 8945 från Curt Lestrup och Fiveseglarna i Björlanda tog de nya besättningarna under sina vingar. De nya fick vara med och lära sig och det gick verkligen framåt för dem – oerhört starkt och bra! Båda deltog på SM/NoM som ”tune-up” och sedan också på själva EM-et. Av de 94 EM-deltagarna kom Malin och Daniel 77:a medan Caroline och Mattis slutade 90:a.

På Båtmässan i Göteborg 2016 kommer ett ny besättning att kunna vinna en utmaning, denna gång att segla VM i Weymouth 2016.

 

Träningsläger med danskarna i Träslövsläge

Med både EM och NoM i Sverige satsade 505-förbundet extra på att vässa formen för seglarna. I slutet av april samlades 14 besättningar – 12 svenska och två danska - till träningsläger i Träslövsläge. Dubble världsmästaren Jan Saugmann från Danmark var uppskattad tränare och fokuserade på att hjälpa alla att få ordning på trim och teknik. I träningsgruppen fanns också trefaldiga VM-tvåorna i Five och OS-vinnarna i FD, Jörgen och Jacob Bojsen-Möller. Sköna killar som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Det var en höjdare att få träna ihop med besättningar i absoluta världstoppen och hela lägret var väldigt lyckat med engagemang, entusiasm och trevlig stämning. Dessutom var lägret ett uppskattat inslag i Träslövsläges hamnbild och våren 2016 upprepas succén.

 

On the Wire – första styrkemätningen i SWE 505 CUP 2015

Björlanda Kile SS arrangerade sin årliga tävling för alla jollar med trapets och som vanligt var 505-klassen störst, med 17 startande båtar. Långt ifrån alla aktiva Fivar var där, men det kom båtar från hela Sverige. Förra årets överlägsna vinnare, Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS i Stockholm fick motstånd. De är snabba och har stor rutin och lyckades oftast men inte alltid vara först i mål. Men med en tjuvstart och en bruten segling fick de se sig slagna i år, av tre besättningar. Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken/Ägir vann, före Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS. Trea var Lars och Axel Hultgren från Råå i Helsingborg. Det skilde fem poäng mellan tvåan och åttan, så det var verkligen spännande seglingar och fight om placeringarna.

En dag med lätta vindar och en del skift och en med riktigt mycket vind som var tuff för deltagarna, utgjorde de yttre ramarna. Fullständiga resultat på: http://www.bkss.se/results/resultat-2015/on_the_wire_2015.htm

 

Bojsen-Möller Nordiska mästare i 505

Träslövsläge BS arrangerade årets Nordiska mästerskap i 505, den 1-2 augusti, dvs. helgen före EM. Därmed lockades 44 deltagande båtar från 9 nationer. Det blev en tät och spännande tävling som avgjordes i sista delseglingen. Genom att vinna denna segrade de danska bröderna Jörgen och Jakob Bojsen-Möller före landsmännen Jan Saugmann/Jakob Karbo.

En hel del vågor och ganska lätt vind med skift både i riktning och styrka gjorde det svårseglat. Det var dock lika för alla och mycket bra träning inför förhållandena på EM. De 19 svenska båtarna tävlade samtidigt om titeln Svensk mästare och hade med en coach – Anders Nilsson – som gav värdefulla tips före, efter och mellan seglingarna.

 

Danskarna bäst i Norden

Saugman/Karbo är duktiga i lättare vindar och de kom som regerande nordiska mästare. Efter första dagen ledde de, 9 poäng före Nikolaj Hoffmann-Buhl/Henrik Buhl och med Jörgen och Jacob Bojsen-Möller på tredje plats, ytterligare 2 poäng efter. Trippel danskt i toppen! Dag 2 började också bra för Saugmann/Karbo med en vinst, men sedan hände det som inte fick hända – två lite sämre resultat – en 7 och en 8. Rutinerade OS-mästarna Bojsen-Möller tog chansen och med serien 2-4-1 vann de, efter att ha räknat bort en förarglig 12:a. Hoffmann-Buhl/Buhl slutade fyra. Unga tyska besättningen Jan-Philipp Hofmann/Felix Brockerhoff smet in på 3:e-platsen och blev bästa juniorer. Bästa mixbesättning var också dansk, Fabiola och Michael Wonterghem, på 17:e plats.

 

Ebbe Rosén/Olle Wenrup svenska mästare och vinnare av delsegling 2 i SWE 505 CUP

Rosén/Wenrup från Mälarhöjdens KS har länge dominerat svensk 505-segling och vann SM, genom en total 11:e-plats. SM-tvåorna, Lars och Axel Hultgren, Råå JK, var 12:a totalt och SM-treorna Galen Mack/Wille Johannisson, KSSS 13:e totalt. Rosén/Wenrup fick se sig besegrade av andra svenska båtar i flera seglingar och avståndet mellan dem och övriga svenskar krymper. Bästa finska båt kom på 16:e plats.

Träslövsläge BS, med Kenne Andersson i spetsen, imponerade med bra arrangemang både på havet och på land. De försökte få alla att trivas och lyckades synnerligen väl!

Fullständiga resultat finns på arrangemangets hemsida: http://www.traslovslagesbatklubb.se/segling/nm-and-sm-in-505/results-27766414

 

505-EM i Varberg - en riktig succé!

Tyska mixteamet Mieke Schoemäker/Holger Jess var klart bäst i det 94 båtar stora EM-fältet. De vann utan att behöva segla sista seglingen. Bäst motstånd bjöd landsmännen och femfaldiga världsmästaren Wolfgang Hunger/Julien Kleiner, som slutade tvåa. Danska teamet Jan Saugmann/Jakob Karbo slutade trea medan seglarlegenderna och 2013 års Europamästare Jörgen och Jakob Bojsen-Möller, Danmark, kom fyra.

EM bjöd på fina, om än lätta vindar, bra banor, kunniga funktionärer, trevliga ”after sail” och kringarrangemang – vad mer kan man begära? Alla var nöjda, men kanske inte alltid med sina egna resultat. Det var svårseglat med ganska mycket sjö i förhållande till vind och hela tiden med små vindskift i både riktning och styrka.

 

Tysk dominans

Tyskarna var flest – 32 båtar och de tyska seglarna klarade förhållandena bäst. Schoemäker/Jess seglade fort och rätt hela regattan. Ingen placering sämre än 9:a. Nästan lika bra seglade landsmännen Hunger/Kleiner. Bästa juniorbesättning var också tysk – Jan-Philipp Hofman/Felix Brockerhoff, på plats 5 och bästa dambesättningen var tyskorna Leoni Meyer/Kathrin Adlkofer, på plats 10. Meyer är rankad 1:a i Tyskland i 49-er FX och Adlkofer har två OS och VM-guld i 470 som meriter. 505-EM var inlagt i programmet som bra träning!

 

Svenskarna är på G

Bästa svenska båt var Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS i Stockholm, på en 7:e plats, endast 6 poäng från 4:e-platsen. De har seglat 505 i över 40 år och har ett VM-silver (1997) som tyngsta merit. Nu visade de tydligt att de fortfarande kan utmana de bästa. Efter Ebbe och Olle kom en trio av svenska team på platserna 33 (Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS), 34 (Lars och Axel Hultgren, Råå JK) och 35 (Tom och Toni Hastenpflug, SS Åmålsviken). Det kan låta som långt ner, men årets VM-tvåa Ian Pinnell/Alex Davies, England, blev 28:a! Dahlén/Nilsson har på ett drygt år kommit bra in i klassen och hade en 7:a som bästa placering – riktigt starkt!

 

Trapetstävling på land

505-förbundet har en trapetsrigg, dvs. en 505-mast på en modell av en avhuggen 505. Under Mid Series Party var det tävling om vem som är snabbaste gasten. Sex slag på 24,45 sekunder var vinnartiden för Morten Roos, Tyskland. Tvåa kom Wille Johannisson från Sverige, 0,18 sekunder efter!

 

505 fortsätter attrahera seglare

505-mästerskapen fortsätter att attrahera många deltagare. 101 båtar från 11 nationer var anmälda, till EM, varav 94 kom till start. Det är några fler än de senaste Europamästerskapen. Varbergs SS med välmeriterade tävlingsledaren HP Hylander i spetsen, hade tillsammans med Svenska 505-förbundet lagt ner mycket tid på att marknadsföra och förbereda tävlingen, vilket märktes på många sätt och uppskattades av seglarna. GPS-trackingen var t.ex. mycket populär.

Konkurrensnivån i toppen var hög och det kryllade av tidigare världs- och europamästare, inte bara i 505! Men det fina med Fiveklassen är att det dessutom är ett stort antal entusiaster som seglar 505 bara för att den ger så mycket seglingsglädje och för att klassen har en så god stämning och sammanhållning. Det gör att det var täta och roliga EM-seglingar oavsett var i fältet Du låg. Alla resultat och massor av bilder finns på arrangemangets hemsida: http://www2.idrottonline.se/VarbergsSS-Segling/505EM_15/505Europeans2015/Racing/Results/

 

KSSS Olympiska regatta – sista delseglingen i SWE 505 CUP 2015

För andra året var 505 med på KSSS Olympiska regatta. 9 båtar kom till start och Stockholmarna dominerade på Baggen! SWE 8926, Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS, vann alla utom en segling (då var de 5:a) och den fick de räkna bort.

Men bakom Ebbe och Olle var det mycket tätt. SWE 8586, Galen Mack/Wille Johannisson, KSSS, slutade 2:a på 19 poäng. Sedan kom fyra båtar på 20 poäng totalt. Tom och Toni Hastenpflug, SS Åmålsviken slutade trea. De hade två andraplatser som bäst. Fyra var årets nya besättning Thomas och Oskar Lundberg, KSSS. De hade en andraplats och två tredjeplatser som bäst. Riktigt snyggt jobbat - vilken premiär på hemmaplan! Femma var Lars och Axel Hultgren, Råå JK. De räknade serien 2-3-4-5-6 och fick räkna bort en 8:e plats. Exakt samma serie räknade sexan Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS, men de fick räkna bort en 9:e och var därmed efter. Jämnare kan det knappt bli!!! Fullständiga resultat på: http://www.ksss.se/Documents/2015/OCR-2015/Results/COURSE-B-2015-FINAL-02.html

Det var lätta vindar och mycket skift - dvs. som det ofta är på Baggen. Frustrerande och jättekul samtidigt! Ofta blir det täta kör och inget är avgjort förrän man gått i mål. KSSS regatta är ett stort arrangemang och en riktig seglarfest. Totalt 410 jollar i 14 klasser och räknat i antal seglare var Fiveklassen sjunde största båtklass.

 

SWE 505 CUP 2015 - med nytt deltagarrekord

Efter de tre delseglingarna, On the Wire i Björlanda kile, SM i Träslövsläge och finalen i Stockholm på KSSS Olympiska regatta, stod Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS i Stockholm som värdiga vinnare. De vann före Lars och Axel Hultgren från Råå JK utanför Helsingborg och trea blev Anders Dahlén/Magnus Nilsson från Träslövsläge BS. På prispallen var det således en båt från vart och ett av Fiveklassens större svenska centra - Stockholm, Skåne och Västkusten. Fullständiga resultat på: http://int505.se/files/Resultat/2015%20series_3.htm

Ebbe och Olle vann cupen även 2014, men marginalerna har krympt och 2015 har de fått se sig slagna i enskilda delseglingar av många besättningar. Samtidigt visade Ebbe och Olle på EM i år att de inte ligger långt efter den internationella toppen. De blev 7:a totalt, endast sex poäng från 4:e platsen. Det bådar gott för möjligheterna att höja nivån på svensk 505-segling ytterligare när det finns duktiga seglare att hänga på oavsett om man bor i ost, väst eller syd och börjar segla Five.

Totalt deltog 29 olika besättningar, i någon av de tre tävlingarna. Det är en ökning med mer än 20% sedan SWE 505 CUP 2014 – helt fantastiskt positivt!

 

Johan Barne hade årspremiär och vann DM på västkusten

Årets sista svenska 505-kappsegling var DM för Västkusten i Kullavik, den 10 oktober. Det blev lite magert startfält – endast 6 båtar, beroende på sjukdom hos ett par besättningar.

Oskar Angerwall/Johan Barne, GKSS, har bara hunnit segla Five en gång tidigare i år, på en poängsegling i våras. Ändå slog de till med serien 1-1-2 och vann västkustens distriktsmästerskap. De tog vara på skiften och vindstyrkeändringarna på ett övertygande sätt. Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken/Ägir, kom tvåa med serien 3-3-1. Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS, slutade trea med serien 2-4-4.

Det var lätta vindar med pendlande vindskift som skiftade i styrka över banan, i de två första seglingarna. Svårseglat, men spännande! Tredje seglingen blev mest en "följa-John"-historia. Vinden vred nästan ett halvt varv från förberedelsesignalen till målgång - från O till nästan V. En bra start var en nödvändighet! Fullständiga resultat på: http://www3.idrottonline.se/KullaviksKKK-Segling/KAPPSEGLINGAR/1010Distriktsmasterskapjollar/Resultat/

 

Utvecklingen under året i stort

Nationellt

Klassen fick sex nya aktiva besättningar sedan säsongen 2014, en i vardera Skåne och Stockholm och två i Göteborg + de två vinnarteamen i ”vi förverkligar drömmar”. Under året har det varit tre fleet-samordnare – Lasse Bjerke i Göteborg, Galen Mack i Stockholm och Lars Hultgren i Skåne. Detta koncept fortsätter förbundet med. Antalet fullt betalande båtar i förbundet 2015 är 33 samt dessutom 8 stödjande medlemmar. Totalt har vi nu 73 båtar i Sverige, i vårt register. Deras ägare får info om 505-aktiviteter i Sverige via mail. Dessutom har vi drygt 100 tidigare 50-seglare i register och som får korta nyheter via mail några gånger om året. Det finns ett stort och växande intresse för Fivesegling,, vilket har märkts på många förfrågningar till 505-förbundet under året.

 

Björlanda kile – ett av Europas största Fivecentrum.

Fiveklassens största svenska flotta seglar i Björlanda kile, strax norr om Göteborg. Här samlas Fiveseglarna från Ljungskile i norr till Åsa i söder, för att segla och utvecklas tillsammans. 17 Fivar har legat på hamnplanen under säsongen och i snitt var det mer än sju startande Fivar på poängseglingarna. Toppnoteringen var 12 båtar – flera gånger. Totalt deltog 16 olika båtar och Fiveklassen var ofta den största jolleklassen.

 

Stockholm i startgroparna

Stockholmsseglarna är vassa, det vet vi redan och efter säsongen har ytterligare två Stockholmsbesättningar skapats och gamle Five-veteranen Torgny Nordström har lovat att inför 2016 låna ut sin båt till en ung KSSS-besättning som får möjlighet lära Fivesegling utan att först köpa båt. Det innebär minst fem Fivar på KSSS till våren 2016, en verkligt lovande utveckling.

 

Skåne på gång

I Råå JK, utanför Helsingborg, finns nu tre aktiva besättningar och inför 2016 års SM på hemmavattnen kan man hoppas på ytterligare aktivitet. Diskussioner har förts med de två båtarna i södra Halland om samordnad träning…..

 

Internationellt

Tyskarna är allt jämnt starka, det är bara att se på EM-resultaten! De fostrar också nya stjärnor. Ungdomarna Jan-Philipp Hofmann/Felix Brockerhoff vann tyska mästerskapen, troligen det mest konkurrenskraftiga nationella 505-mästerskapet. De var dessutom femma på EM och trea på NoM. Sina framgångar har de vunnit i en båt från 1997, GER 8669. Detta visar tydligt att äldre Fivar är konkurrenskraftiga, vilket inte är så konstigt, då de redan på 1990-talet byggdes med kolfiber i för skrovstyvheten viktiga områden.

Det är stor aktivitet i England inför VM 2016 i Weymouth. Efter några år av nettoutflöde av jollar från England har man nu börjat köpa tillbaka begagnade jollar. I Danmark har världsstjärnan i Match Racing för kvinnor, Lotte Meldgaard börjat segla 505 och ytterligare en knapp handfull nya besättningar har börjat med 505. Polen går starkt framåt och 505 är en av de hetaste klasserna där utanför OS-klasserna.

I centrala Europa är det bra aktivitet, bl.a. har Schweiziska ingenjörsföretaget Adonite satsat på ett 505-lag och sponsrar öppna schweiziska mästerskapen med prispengar! Spännande utveckling. 25 båtar från sex nationer tävlade i oktober om 8000 CHF (ca 68 000 SEK) till de fem första båtarna. I Belgien och Frankrike verkar det vara nytändning också. I Finland har det nationellt kärva ekonomiska läget dämpat 505-seglingen tillfälligt och två båtar har sålts till Sverige, men finnarna jobbar för att komma igen.

Antalet nyregistrerade båtar internationellt har varit ca 20, varav flertalet Ovington-Jess.

Fiveklassen samlar tjejer och killar i alla åldrar, från 20-70 år, som älskar att segla och som vill göra det i en av de skönaste jollar som konstruerats – 505! Nyfiken? Läs gärna SEARCH Magazines test av 505 i nr 6/2015. Artikeln hittar Du på: https://drive.google.com/file/d/0Bzt0STOznpTvUDlVY0FyN2YtWUE/view

Mer info om 505 i Sverige får Du kontinuerligt på Facebook (https://www.facebook.com/int505sweden?ref=hl) och hemsidan (www.int505.se). Du är också varmt välkommen att kontakta 505-förbundet via e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Per-Eric Thörnström

Crew SWE 8651

SM och NOM i Träslövsläge

SWE 8666 Anders och Magnus

Blå himmel, 11m/s från sydväst och vågor stora som på Hawaii, det var dagen före regattan och alla mina minnen från hundratals timmar på just detta vatten kom sköljande över mig. Men det är annorlunda nu, nu är det hobbynivå och halvgammal utrustning. Men pirret finns där!

Har amerikanarna tänkt sticka ut?! Är de bästa tyskarna här? Vad gör danskarna? Surret på hamnplan är härligt, alla hjälps åt att lasta av och dela med sig av sina bästa, snabbaste ”meck” samtidigt som fokuseringen på den egna båten och kontrollen av materialet är noggrann, inget lämnas åt slumpen!

Förbundet har fixat coach till regattan och på fredagskvällen är det första träffen med brorsan, Anders Nilsson som även han har Läjet som hemmavatten. Anders lägger ribban och är tydlig med vad han kan hjälpa oss med och vad vi får sköta själva, vi är många och pauserna ganska korta. Han påstår att han får svårt att hinna mer än: mäta ström på hela banan, vindtendenser, väderutsikter och strömprognoser, langa mat, dricka och om någon önskar extra koll på trimmet, och lite reservdelar… 22st svenska besättningar nickar och håller med.

 

Lördag morgon.

Masten kom upp, båten är polerad, vinden har mojnat men solen skiner fortfarande! Det är dags! För ett och ett halvt år sedan köpte vi båten för att få uppleva just denna vecka!

Fyra race på en dag! Vinden låg på ca 3-4 m/s och vågorna fanns kvar från gårdagens blåst. Första starten och haren kommer, vi tycker vi har ett bra läge och ska bara skota hem och köra, då kommer en ”grosshandlartysk” rätt i sidan och starten är förstörd! Stressade och förtvivlade kämpar vi oss i mål på en 20:e plats, inte som vi tänkt. Ebbe och Olle började bäst av svenskarna 6:a, starkt!

Dagen rullar på och det blir mer och mer uppenbart att vi har lite finjusteringar att göra på trimmet av våra nya Blixtsegel och stora utmaningar i hur vi driver båten i vågorna. Vi avslutar ändå dagen bra med en 14:e plats, så humöret är det inget fel på.

För de övriga svenskarna så var resultaten blandade, Hultgrens från Råå gjorde en stabil insats och både de och Galen/Wille fick in en topp tio. Peter och Per-Erik var snabba men fick sin dag förstörd av en krock med hål i fören som resultat, tur det var i sista! Men den stora snackisen var ju ändå de galet snabba danskarna!! Hur gör dom? Vi måste lära oss, träna med dem, fråga, filma, fota… men först regatta middag! Eller vänta, protestförhandling om krocken i första starten, vi vann, inget snack. Middag! God mat, mycket mat och ett härligt men lite slitet gäng efter 4st 60min race, det blev inte så mycket öl utan sängen lockade!

 

Söndag – nu gäller det

Tre nya race! Lätta vindar igen och samma härliga sol! Start på utsatt tid och efter briefing av Anders på såväl lördagskvällen som nu på morgonen var vi taggade till tusen, idag är det vår dag! 30:e i första, stryk och glöm! 14:e i andra, YES! Bara köra på, men det var inte riktigt så enkelt idag heller, tryckskillnaderna var stora, vinden riktigt lätt ibland och fortfarande inte helt bekväma i båten. Avslutade med ett tight race och en 27:a. På totalen 6:a bland svenskarna, helt ok! Vi har förbättrat oss 3 platser från förra året och känner att vi kan mycket mer.

I övriga fältet seglar Hultgrens bra, så bra att de faktiskt hotar Ebbe och Olle, med i fighten är även Galen/Wille som seglar jämt och snabbt. Men det blir som så många gånger förut, till sist plockar Ebbe och Olle hem SM-hornet, för sådär 20:e gången! Stort grattis!

 

Med knuten näve i byxfickan summerar vi SM/NOM och laddar för kommande EM. Det har ändå varit en nästan magisk helg där Träslövsläge visat upp sig från sin bästa sida, strålande arrangemang av klubben, massor av mat, tidsprogrammet satt perfekt och otroliga priser till vinnarna.

För oss i 8666 har det varit som att resa tillbaka i tiden och återuppleva en del av tonåren, den bästa delen! Läjet! Segling, tävling, sommar, glass och massor av mat och kompisar. Sist men inte minst, bo hemma hos mamma och pappa och representera Träslövsläges BS, helt fantastiskt!

Kompletta resultat finns på sidan: http://www.it-host.se/overall.htm

 

SWE 8666
Magnus Nilsson

Caroline och Mattias förverkligade EM-drömmen!

Caroline och Mattias

För oss började 505-resan något udda kan man säga. Jag (Mattias) fick ett sms från Caroline som frågade om jag ville segla 505 med henne, vilket jag svarade "Ja" till. Som kommentar tillbaka kom ett "Bra, vi är anmälda." Efter lite spänd väntan fick vi veta att vi var en av två besättningar som vann och att resan mot EM verkligen var på gång.

Vi fick tillgång till båten i mitten av april och därefter följde en period av seglande innan alla sommaraktiviteter började och seglandet hamnade lite på sidan. Den första träningen vi skulle ha slutade snabbare än den började. Efter att ha lärt oss rigga så tog vi oss hela vägen till utloppet i Björlanda innan vi vände. Det blåste ingenting den dagen så Carro lade sig på fördäck och paddlade in oss. Sen tog det sin tid att få ner alla segel igen... Efter denna korta träning följde ett par veckors poängkappseglingar på måndagarna i Björlanda där vi långsamt lärde oss hantera båten.

 

Förberedelser med förhinder

Sedan under sommaren blev det inte mycket seglat då först jag och sedan Caroline var upptagna med andra aktiviteter under omväxlande perioder, så vi fick nog inte alla de timmar i båten som vi hade velat.

Vi åkte ner till SM/NoM dagen innan det började och satte upp tältet vi skulle bo i under hela veckan. När sedan tävlingarna började så gick det inte särskilt bra för oss, bland de sista i samtliga race. Detta fick en halv förklaring när vi på land fick reda på att vår rigg hade varit helt fel-trimmad (15m/s trim i 3-5 faktisk vind.)

Under transport racet var det inte jättestor skillnad men det var skoj att segla mer eller mindre bara undanvind hela racet.


Äntligen EM

Så var det dags för det alla hade väntat på EM! Under EM veckan hade vi bra vindar och väder, för att klara av att trimma fick vi expert hjälp från Ebbe och Olle och alla kom med tips och trix. Nu började det kännas som vi viste vad vi gjorde men resultat listan visade ingen förbättring. Vi lät inte detta krossa oss utan fortsatte ha en jättebra vecka i Varberg och båda var väldigt taggade på att fortsätta segla Five när vi kommit hem igen.

Med två scheman som alltid är fulla visade det sig svårt att få tid till seglingen, 1 segling ute i Björlanda och sedan åkte vi till Stockholm och seglade KSSS olympiska regatta. Om det var nya kunskaper från EM eller bara förutsättningarna som passade oss vet vi inte men nu hittade vi både mer fart och flyt i seglingen.


Underbar stämning i klassen

Både jag (Caroline) och Mattias har seglat lite mästerskap innan men vi har aldrig haft så skoj som vi hade i Träslövsläge och Varberg, inte bara är det en rolig båt där mycket händer snabbt utan allt runt omkring är väldigt socialt och roligt. Det är en helt underbar stämning både ute på vattnet och på land där alla hjälper alla. Frågar man så får man svar.

Tack till Båtmässan och Bengt Wallin men även till Svenska 505 förbundet och Curt Lestrup för att vi fick chansen att segla Five den här sommaren och hösten

Caroline och Mattias

SWE 8945

Malins och Daniels dröm om Five-EM är förverkligad!

IMG 7346Nu har det gått en tid sedan EM:et tog slut och vi har hunnit smälta det något. Det första vi kommer att tänka på är att man vill segla mer Five och att det har varit otroligt roligt från början till slut!

När vi kom ut på vattnet innan starten på SM:et var det väldigt spännande. Innan starten gick snurrade många tankar i huvudet men efter första racet kunde vi fokusera mer och mer på seglingen och vad man skulle förbättra tills nästa race. Det var två rätt så långa dagar på SM:et med 4:a/3 st race per dag. Vi kände oss rätt så nöja med dagarna men kände även att vi hade mycket mer att ge. Slutplaceringen blev 38:a av 44 båtar.

Sedan kom transportracet från Träslövsläge till Varberg och vi tror vi kom 6:a totalt och näst bästa svenska båt. Det var en härlig känsla även om det inte gällde något. Sedan var det bara att ladda om till EM:et.

Då EM:et började kunde vi slappna av lite mer då vi visste hur det gick till med ett SM i ryggen. Vi kände oss hyfsat nöjda med seglingen under första dagen. Vi gjorde bra länsar kryssen stämde inte riktigt. Dag två var vi helt klart nöjda med då vi kom upp oss lite i resultatlistan med en 62:a samt en 69:e placering, kul! 3:e dagen gick inget vidare, vi fick problem med spinnakern i första racet och slutade långt ner i listan och i det andra racet blev resultatet hyfsat (71:a) men vi kände att vi blev frånseglade på kryssen. Vi funderade på varför vi inte fick till kryssen och pratade med seglarna och vi kom fram till att vi "kickade" för mycket. Mycket riktigt så hade vi mycket bättre fart i båten sista dagen vilket också blev den bästa med en 64:e och en 52:a placering vilket vi var grymt nöjda med. Andra positiva indikationer att vi fick iordning på vår segling var 25:e snabbaste båten på en kryss och 35:e snabbaste båt på en läns. Riktigt kul! Totalt kom vi 77:a av 94 båtar.

Hela veckan var helt fantastiskt med väldigt fint boende (tack så mycket Båtmässan!), fint väder, bra arrangemang, härlig stämning innan/efter seglingarna och sist men inte minst otroligt kul och lärorikt ute på vattnet.

Hela våren har varit fantastiskt kul med seglingen och jag (Daniel) som i princip aldrig suttit i en jolle förut har ju självklart lärt mig otroligt mycket. Och vilket härligt gäng det är som håller på med Fiveseglingen! Aldrig några sura miner och alla har varit väldigt hjälpsamma och trevliga att umgås med!

Vi har fått veta att vi kan fortsätta att låna SWE 8585 under hösten vilket vi är mycket tacksamma för! Vi ser fram emot höstens poängseglingar i Björlanda och kanske någon regatta.

När vi gick runt på båtmässan i vintras så var vi på ganska säkra på att det var en kölbåt vi ville ha men nu har vi bekymmer! Hmm, en Five är ju trots allt mycket roligare att segla...

Tack så mycket Båtmässsan och Bengt Wallin att vi fick denna chans att få segla Five och delta på ett stort mästerskap samt tack till alla Fiveseglare som hjälpt oss!

Malin & Daniel som börjat fundera på en egen Five

Du är här: Home Results