LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Far och son köpte Five från Tyskland

Felix och Mats hmtar bt 2 800x450

2014 års båtmässa i Göteborg blev startskottet för våra tankar om en 505. Min pappa stötte där på Per-Eric Thörnström som verkar vara en riktig eldsjäl och som hjälpt oss genom hela processen med att hitta en lämplig Five.

Vi som har köpt den är alltså en far och en son i åldrarna 22-58. Seglingserfarenheten varierar med åldern. Den äldre av oss har kappseglat Moth en hel del, även internationellt, och sedan en del 470 och 505 på skoj-nivå, under 70- och 80-talet. Därefter mest nöjessegling med kölbåt, allt från Express till Maxi95 och Sydney-Hobart race. Jag som är den yngre av oss har inte kappseglat så mycket, men en del sjömil har blivit avverkade. Atlanten är korsad och mycket fram och tillbaka över Nordsjön och Östersjön har det blivit - mest som instruktör men nu som styrman på SXK seglarskolas segelfartyg (Gratitude, Gratia & Atlantica). En segling till (och på) Medelhavet har också hunnits med.

Tillbaka till 505-köpet. Efter en långsam process under vår och sommar kom vi igång  ordentligt för en månad sedan. Med hjälp av svenska fiveseglare på VM i Kiel kom vi i kontakt med en tysk som ville sälja sin träningsbåt. En Kyrwood från -96 för 5550 Euro. Båten låg i Niendorf norr om Lübeck och efter lite funderande kring olika färjor slutade det med att vi körde båda vägarna via Puttgarden. Efter lite prutande med avseende på en tystad skada fick vi ner priset 200 euro och kunde rigga av och packa ihop.

Söndag 24:00 parkerade vi hemma i Göteborg och måndag 16:00 stod vi ute i Björlanda kile och började packa upp och rigga vår SWE 8632 för segling. Inte det lättaste när man knappt hunnit se hur grejerna ska sitta. När resten av gänget stack ut till start började vi bli klara och kunde efter lite sista mekande dra ut en sväng i den svaga vinden. Vi skippade spinnakern för att hinna innan mörkret och kom ut och kunde ta några slag. Väldigt kul att känna hur enormt lättdriven en Five är. Med bara någon enstaka meter per sekund kände man accelerationen och potentialen tydligt.

Nu är målsättningen att få segla några gånger till innan det blir alldeles för kallt och mörkt och kanske kunna vara med i någon kappsegling där vi precis som Leif Danielsson (författare till "från feva till five") siktar på att komma sist - men inte toksist.

Tack för alla glada tillrop! Det kan säkert behövas i fortsättningen också, när (troligen ofrånkomliga) motgångar kommer (masten i dyn t.ex., som vi pratade med Lars och Sven om igår).

Bästa hälsningar
Felix (och Mats)

Felix - ny bt 450x800

Ebbe Rosén/Olle Wenrup SM vinnare och klara för mästarnas mästare 2014

IMGP3465 640x424

På pappret var Ebbe och Olle överlägsna – fem segrar av sex möjliga, men det var betydligt tätare på sjön än vad det ser ut av resultaten. Ebbe och Olles fart stod inte i en klass för sig, utan den utmanades av flera besättningar. Mästarparets stora rutin avgjorde dock oftast till deras fördel, men glädjande nog fick den för året nya besättningen Ingrid Söderström/Johan Calvert en seger också. Det är första gången på många år som Ebbe och Olle får stryk i en delsegling i Sverige av en svensk besättning. Det var på tiden! Det tyckte även Ebbe och Olle;-)

Ingrid och Johan seglade starkt genom regattan och hade dessutom tre andraplatser vilket också blev deras slutliga placering. De var väldigt snabba på flertalet undanvindar och hade god kryssfart- det är imponerande så snabbt som denna besättning hittat trimmet! Dessa två besättningar var en bit före de andra totalt i den slutliga resultatlistan.

Lars och Axel Hultgren seglade också strakt med tre tredjeplatser och en fjärdeplats, men hade också två seglingar en bit ner i fältet. Det gjorde att det blev tätt poängmässigt. Lars och Axel klarade tredjeplatsen med två poängs marginal till Galen Mack/Wille Johannisson som blev fyra. Galen och Wille var som bäst tvåa, i första delseglingen. När det blåste lite mer på söndagen hade de inte riktigt toppfart på kryssen, men seglade starka undanvindar och ofta taktiskt riktigt.

Våra danska gäster Fabiola och Michael Wonterghem seglade en jämn serie med placeringar mellan 3 och 8 och var alltid farliga. De slutade på femte plats, på samma poäng som Galen och Wille, men fick stryk då deras bästa segling var ett snäpp sämre än Galen och Willes bästa segling. Faktum är att trean, fyran och femman alla hade samma poäng om alla seglingar räknats – snacka om jämnt! På sjätte plats, en poäng efter Fabiola och Michael slutade Peter Andersson/Per-Eric Thörnström. Fem poäng bakom, på sjunde plats, kom Tom och Toni Hastenpflug och på åttonde plats, ytterligare två poäng bakom, slutade Lars Bjerke/Tore Reinhold i sin nya båt. Lasse och Tore seglade för ojämnt för en högre placering. En tvåa och en trea som bäst, men också flera seglingar en bit ner i fältet.

Många andra besättningar var också framme och högg i täten under delar av seglingar, så t.ex. två av fältets mest rutinerade 505-besättningar. Kalle Nilsson/Anders Avén ledde t.ex. sista seglingen efter första kryssen, PA Hallberg och Frank Bach var tvåa i en segling efter första kryssen. Johan Johansson/Anders Ekberg var också med långt fram under flera seglingar på söndagen. Även seglare som börjat med 505 i år var framme och nosade, så t.ex. Anders Dahlén/Magnus Nilsson och Tomas och Gustav Franzén som vid flera tillfällen visade framfötterna på söndagen. Axel och Leif Danielsson som skrivit artikeln ”Från Feva till Five” på hemsidan slutade på 15:e plats, efter bl.a. en 9:a i den lätta vinden på lördagen. Mycket starkt efter bara en dryg månads Fivesegling. Fullständiga resultat finns på: http://www.int505.se/images/web/SM2014.htm

Känslan är att nivån har höjts ett snäpp och att flera besättningar börjar närma sig Ebbe och Olle fartmässigt. Sedan ska allt hålla hela vägen ut…

Karin Bergs coachning var mycket uppskattad. Många fick värdefull individuell feed-back på sin segling och genomgångarna var trevliga stunder med viktiga punkter och nära till skratt. Under lördagens trevliga fest höll Karin ett bejublat anförande om sin egen seglingskarriär. En sådan toppentjej vill Fiveklassen förstås försöka värva inför EM-säsongen 2015. Hon fick således pröva en Five på inseglingen – vi hoppas det gav mersmak!

Vädergudarna bjöd på en riktig lättvindsdag och en härlig seglingsdag med 4-6 m/s och en del fin sjö att surfa på. SS Åmålsviken svarade för trevliga arrangemang och bra faciliteter. Detta var delsegling 2 i Narwal SWE 505 CUP 2014, med segel från Narwal som pris i totalcupen. Separat artikel om cupen och ställningen där kommer.

505 är verkligen en klass med tjejer och killar i alla åldrar och med väldigt olika bakgrund, allt från gamla världsmästare till mycket glada seglingsentusiaster. 22 besättningar, varav fem var mixbesättningar. Yngst var 17-åriga Fabiola Wonterghem, äldst pensionären Lasse Bjerke. Besättningskonstellationerna är kompisar, syskon, äkta par och förälder-barn. En härlig mix som ger mycket god stämning.

Välkommen till Fiveklassen!

Per-Eric
Crew SWE 8651

6-7 september: SM och delsegling 2 i Narwal SWE 505 CUP 2014

8651 spi

Helgen 6-7 september avgörs SM för 505 i Åmål. Det är ett efterlängtat SM, det första officiella SM:et på många år. Det är bara de större klasserna som får segla om SM –tecken och nu hör Fiveklassen dit igen! Vinnarna av SM får en plats i seglingens Mästarnas mästare i Båstad i oktober - ett pris som heter duga!

SM utgör också andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014 – cupen som har segel och kapell från Narwal som priser. I år är det 22 anmälda till SM från hela Sverige och en båt från Danmark. I fältet finns allt från världsmästare till glada seglingsentusiaster och förhoppningen är att alla ska ha lika kul. De äldre båtarna (mer än 25 år gamla) tävlar också om ett särskilt pris, ”505 Classic”, som en tävling i tävlingen". Fiveklassen har i år hyrt in Karin Berg, rutinerad 470-seglare mm., som coach på SM, för att alla ska kunna lära mer av att vara med på SM. Ett spännande nytt grepp.

Vindarna väntas bli svaga under helgen, men SS Åmålsviken är rutinerade arrangörer och förhoppningsvis kan seglingarna genomföras enligt schema.

Favoriter är Ebbe Rosen/Olle Wenrup från Stockholm. De har dominerat svenska 505-segling de senaste 10 åren och ligger nära den absoluta världstoppen. Ingrid Söderström/Johan Calvert var näst bästa svenska besättning på årets VM och är säkert en besättning att räkna med i toppen. Ingrid är en av Sveriges bästa seglartjejer och Johan Calvert en mycket erfaren 505-gast, tillsammans är de en ganska lätt och mycket skicklig besättning. Fjolårets SM-tvåor Galen Mack/Wille Johannisson är också en lätt och seglingsskicklig besättning som dock inte har så lång erfarenhet av 505-klassen. De kommer sannolikt också att vara med och slåss i absoluta täten. Åmålsseglarna Tom och Toni Hastenpflug lyckades inte riktigt på VM, men vill säkert vara med och slåss om tätplatserna på SM, när det går på ”hemmaplan”. Det finns många fler som har ambitioner och flera av deltagarna är nya i Fiveklassen från i år, så allt kan hända.

Per-Eric
Crew SWE 8651

Nya världsmästare i 505 – Mike Holt/Rob Woelfel, USA

Christophe Favreau winning team

Sju delseglingar kunde genomföras under VM, alla i hårda vindar. Mike Holt/Rob Woelfel vann tre delseglingar, och även VM-guldet. De unga australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne seglade starkt och var tvåa totalt, efter bl.a. seger i två delseglingar. Femfaldiga världsmästaren Wolfgang Hunger, tillsammans med Julien Kleiner, Tyskland slutade trea, på samma poäng som fyran Andy Smith/Tim Needham, England. Ingen av dessa två besättningar vann någon segling.

161 båtar kom till start, från 14 länder och fyra kontinenter. Det näst största Five-VM:et någonsin. Oturligt nog också ett av de blåsigaste och regnigaste VM-en – ingen dag under 7 m/s i snitt och som mest över 16 m/s. Varje dag kom det minst en regnskur – ofta i kombination med riktigt mycket vind.

Toppen i klassen är fortsatt jämn, mycket jämn och inför sista dagen kunde sex besättningar vinna. Två från Tyskland, två från England och en från vardera USA och Australien. Dessa länder, tillsammans med Danmark har de starkaste seglarna just nu. Bland de 20 första var det 12 tyska båtar, tre från USA, två från England, två från Danmark, och en från Australien. Howard Hamlin/Andy Zinn som vann för-VM slutade 9:a. Fjolårets -vinnare Lehmann/Öhme slutade 21:a och världsmästaren från 2012 Jan Saugman, nu tillsammans med Jakob Karbo, Danmark slutade 32:a.

Mike Holt/Rob Woelfel vann sitt första VM, i båten USA 9072, en Rondar från 2011. Australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne seglade också en Rondar från 2011 och de var yngst på prispallen – båda nyligen över 25 år. De nya Ovington-Jess-båtarna var fina, och det fanns många på banan. Tre av de 10 första seglade sådana båtar, däribland förstås tysken Holger Jess som gastar Mieke Schoemäker. De blev bästa mixbesättning på 14:e plats. De vann också en delsegling och Mieke blev därmed första kvinnliga rorsman att vinna en VM-delsegling.

Sjön var mycket speciell – vinden blåste från SSV, dvs kom från land och vi fick därför segla en bra bit ut, med långa utseglingar som följd. Ändå var det stora skift. Ibland dominerade vinden från Eckernfördefjorden och ibland vinden från Kielfjorden. Banan låg på gränsen till ett grundflak och det blev vågor från alla håll som överlagrades och ibland såg det ut som ”Kalle Anka-vågor” - höga, toppiga och från alla håll samtidigt. Det är imponerande att båtarna håller på det sätt de gör. Ibland lättade hela båten ur vattnet och dunkade ner i nästa våg. Det är stora krafter och om en tamp inte löper rätt i blocken så går den av på nolltid. Det var många sådana mindre haverier.

Ebbe Rosén/Olle Wenrup, SWE8926, visade att de kan segla Five och var uppe i toppen i flera delseglingar, men det räckte inte hela vägen i mål. Deras serie var 47-DNC-18-16-16-38-16 och totalt en 22:a plats när DNC räknats bort. Den nya konstellationen Ingrid Söderström/Johan Calvert slutade som näst bästa svenska båt på 56:e plats. De är en lätt besättning – ca 140 kilo tillsammans - men de var ändå en av endast tre svenska båtar som fullföljde alla sju delseglingarna och ingen placering sämre än 64, med en 40:a som bästa notering. Det är imponerande och vi hoppas få se mer av Ingrid och Johan i Fiveklassen. De var fjärde bästa mixbesättning, slagna av två tyska och en schwizisk besättning. Totalt deltog 26 mixbesättningar.

Trea bland svenskarna på plats 60 kom Peter Andersson/Per-Eric Thörnström som bitvis hade fin kryssfart, men som inte fick till det riktigt på undanvindarna och som seglade alltför ojämnt för att komma högre. En 39:a som bästa placering och en 80 som sämsta, samt en bruten segling då trapetslinan gick av. Tom och Toni Hastenpflug slutade 77:a och var inte nöjda. De var uppe och högg i en del seglingar, men lyckades inte hålla hela vägen. För lite träning, enligt den egna analysen. Två DNC (bruten storbom!) samt placeringar mellan 41 och 79 blev deras resultat. Tord Lawner/Tomas Gustafsson genomförde alla seglingarna (snyggt!) och slutade på plats 90 sammanlagt.

Galen Mack/Wille Johannisson var en av fältets lättare besättningar, ungefär 130 kg tillsammans. De seglade dessutom fältets klart äldsta båt (SWE 7017, från 1970-talet), men klarade sig utan haverier och slutade 96:a. En riktigt strong insats som lovar mer för framtiden. Övriga svenskar hade flera seglingar som fick brytas av olika orsaker, främst mindre haverier. Placeringarna var: 111: Lars och Axel Hultgren; 121 Johan Johansson/Anders Ekberg; 143 Knut och Jana Hastenpflug; 145 Lars Bjerke/Tore Reinhold; 155 Sven Flood/Daniel Rohde.

Danskarna är starka med två båtar bland de 20 bästa – bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller på 16:e plats och Nikolaj Hoffman-Buhl/Henrik Buhl på 19:e plats. Dessutom Jan Saugman/Jakob Karbo på 32:a (efter flera tamphaverier) och Mikkel och Mats Christiansen på 35:e plats. Fabiola och Michael Wonterghem som seglade så starkt på för-VM (10:a) slutade på 102:a plats, efter en del missöden.

Finnarna börjar bli många båtar igen, men ingen där når ända upp i toppen. Bäst gick det för Jari Hamström/Tuomas Laurila som slutade 28:a. Även på platserna 52, 55 och 62 var det finska båtar.

Rondar visade upp sin nya 505-prototyp som tänjer lite på reglerna för innerskrovet, pga förenklad produktionsmöjlighet och därmed lägre kostnad. Internationella årsmötet röstade för att ta upp en mindre regeländring till omröstning bland alla medlemmar, för att göra den nya varianten OK utan att tänja reglerna.

SAP sponsrade generöst med bl.a. mediabevakning, filmer och foto, storbildsskärmar, analysverktyg, invigningsfest, mid-weekparty, samt mat (pasta), öl, vatten och godis efter varje dags segling. Åskådarna i land kunde följa seglingarna, liksom alla fans runt om i världen - det var direktsändning från racen via internet. Riktigt maffigt att se på storbildsskärm sa de som var iland. Det gjordes en fin VM-film, men den är inte ute på nätet än – vi återkommer med adressen till denna.

Totalt sett ett fantastiskt VM och ett glädjande stort intresse för EM i Varberg 4-8 augusti 2015. Det blir höjdpunkten för Fiveseglarna sommaren 2015, eftersom VM går redan i april i Sydafrika.

Häng på i Fiveklassen – nu är rätt tid att skaffa båt inför EM i Varberg!

Per-Eric
Crew SWE 8651

Howard Hamlin/Andy Zinn överlägsna på för-VM i Kiel

505-VM inleds traditionellt med för-VM. Det är en test för arrangörerna och en möjlighet för seglarna att känna på vattnen och på konkurrensen. Många startar, men långt ifrån alla – en del seglar bara delar av seglingarna för att testa trim, andra går in för tävlingen som för vilken annan tävling som helst. Att vinna klart är förstås en merit och skapar respekt.

Howard Hamlin/Andy Zinn, USA seglade alla fyra seglingarna och vann överlägset, med serien 1-2-2-1. Segermarginalen i första och sista seglingen var tydlig och det är ingen tvekan om att de kommer att vara med i toppen på VM. Andy Smith/Tim Needham från GBR (Storbritannien) blev samanlagd tvåa och Mike Holt/Rob Woelfel, USA trea. Därefter ytterligare en engelsk båt Ian Pinell/David Shelton. Bästa tyska båt femma och det var inte någon av de som presterat bäst tidigare. De riktigt meriterade tyskarna var bara med på några seglingar. Mieke Schoemäker/Holger Jess vann en segling och var femma i en. Christian Kellner/Martin Schiöler var 3:a i en och 4:a i en, Hunger/Kleiner trea i en segling, osv….

Två danska båtar genomförde alla fyra seglingarna och slutade på fina placeringar. Nikolaj och Henrik Buhl var 8:a och Fabiola och Michael Wonterghem var 10:a. Fabiola är 17 år och seglade sitt första VM när hon var 13, då som gast, men nu styr hon. Imponerande!

Ebbe Rosén/Olle Wenrup genomförde en segling med en femteplats i mål, efter att ha haft ledningen en bra stund. På bilden syns de i ledningen på storbildsskärm! IMG 0101 640x480Bästa svenskar totalt var Tom och Toni Hastenpflug på 28:e plats, just före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström på 29:e plats.

Parallellt med för-VM pågår inmätning av båtar, rigg och segel. Den tyska effektiviteten lever inte upp till sitt rykte. Många stationer, krav på totalt nedriggad båt med alla delar lösa osv. gjorde att det tog tid – ibland många timmar för en båt! I La Rochelle 2012 var det betydligt effektivare hantering med fullt riggade båtar som både mättes och vägdes!

På torsdagskvällen invigdes VM. SAP sponsrar på ett mycket generöst sätt med stor speciellt uppbyggd seglingslounge, TV-studio, fotografer, storbilds-TV som följer seglingen, tracking och analyser, förfriskningar, mm. Oerhört påkostat och snyggt. Bara det en upplevelse!

Onsdagens seglingar genomfördes i SSV-vindar på ca 5-9 m/s och en sjö som tidvis var mycket skvalpig och oberäknelig. Utseglingen var lång – det tog ca 50 min i full planing för att nå startområdet. Man kunde lika gärna utgått från Danmark och seglat ut till banan menade några. Omtrimning var nödvändig mellan perioder med vind på ca 9 m/s (och mer i byarna) och de ”vindhål” som kom med oregelbundenhet. Torsdagen var det lite kortare utsegling, något lättare vind (4-8 m/s) från samma riktning, men samma typ av skift och ”vindhål”. Svårseglat, men mycket spännande.

På lördag börjar VM och då är prognosen mer västlig vind på 6-8m/s. Vad det blir får tiden utvisa, men att det blir spännande seglingar och en riktig seglarfest står utom allt tvivel.

Svenska laget på VM består av 11 båtar: SWE 7017 Galen Mack/Wilhelm Johannisson, Stockholm; SWE 8651, Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, Göteborg, SWE 8787 Johan Johansson/Anders Ekberg, Göteborg; SWE 8837 Tord Lawner/Tomas Gustafsson, Göteborg; SWE 8848 Lars Bjerke/Tore Reinhold, Göteborg, SWE 8923 Lars och Axel Hultgren, Helsingborg; SWE 8912 Tom och Toni Hastenpflug, Åmål; SWE 8926 Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Stockholm; SWE 8945 Ingrid Söderström/Johan Calvert, Göteborg; SWE 9092 Knut och Jana Hastenpflug, Åmål; SWE 9107 Sven Flood/Daniel Rodhe, Göteborg;

Håll tummarna för oss och följ gärna VM via Kiels hemsida: http://sap505worlds.com/

På Fiveförbundets Facebook kommer också en del material efterhand.: https://www.facebook.com/int505sweden

Per-Eric
Crew SWE 8651

174 båtar anmälda till 505-VM i Kiel

På onsdag 13 augusti börjar för-VM och på lördag 16:e är det första VM-dagen. 174 båtar från 16 nationer är ett riktigt stort startfält, som få klasser kan matcha. Alla startar tillsammans i gatestart – det blir en mäktig känsla i ett så stort fält!

Rekordet från 2012 med 188 båtar står sig, men Tyskarna har som hemmanation gjort ett tappert försök att slå det. 83 tyska båtar är anmälda, ungefär lika många som fransmännen var på hemmaplan 2012, men det räcker inte riktigt. Frankrike är näst största nation med 15 båtar, därefter följer England (13 båtar), Sverige (11 båtar), Australien (10 båtar) och Finland (8 båtar). Från Danmark, Schweiz, USA och Sydafrika kommer vardera sex båtar och från Polen fem. Hong-Kong, Italien, Österrike, Nederländerna och Kroatien bidrar alla med en båt var.

Startfältet är starkt, med många tidigare världsmästare i 505 och många besättningar som vill utmana. Mest meriterad är femfaldige världsmästaren Wolfgang Hunger med gast Julien Kleiner. Wolfgang Hunger har idag lika många VM-titlar som Krister Bergström och kan segla hem en till – nyligen vann de Tyska mästerskapen. Chris Nicholsson, Australien är trefaldig världsmästare i Five och seglar nu med Ricky Bridge, Dubbla VM-vinnaren Jan Saugman; Danmark, försöker igen, nu med Jakob Karbo som gast. Howie Hamlin/Andy Zinn, USA, Ian Pinell/Tim Hancock, England, och regerande världsmästarna Claes Lehmann/Leon Ölme, Tyskland, har alla en VM-seger var. Trefaldiga VM-tvåorna och regerande Europamästarna Bröderna Bojsen Möller från Danmark är vassa utmanare, liksom VM-tvåorna Stefan Böhm/Gerald Roos Tyskland. Av en rad andra besättningar som säkert vill vara med i toppen bör man hålla ögonen på Morten Bogacki/Lars Dehne som var tvåa på tyska mästerskapen i år och tvåa på EM i fjol, Mieke Schoemäker/Holger Jess som har vunnit många tyska mästerskap och var Europamästare 2011, Mike Holt/Rolf Woelfe, USA, som nyligen vann Engelska mästerskapen, Andy Smith/Tim Needham som var tvåa på Engelska mästerskapen och vann de Franska, före duktiga fransmännen Philippe Boite/Erwan Grossman. Unga snabba australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne vill säkert också slåss i absoluta täten. Och det finns fler – många fler!

Störst chanserna till framstående placering bland svenskarna har Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Stockholm. Vill det sig riktigt väl kan de segla in bland topp 10. Tom och Toni Hastenpflug, Åmål har det senaste året närmat sig de bästa internationellt vi får se hur långt det räcker nu. Ingrid Söderström /Johan Calvert, Göteborg, är en oprövad kombination i större sammanhang i Fiven, men det finns mycket seglingskunnande och det blir intressant att följa dem.

Fältet innehåller en rad namnkunniga seglare, men också en stor mängd seglingsentusiaster i alla åldrar, som älskar Fivesegling. Alla startar tillsammans i gatestart – det är en mäktig känsla i ett så stort fält!

Vi kommer att få se många nya båtar, både från Ovington-Jess, från polska Blue-Ble och även den nya Parkermodellen kommer också att vara med i VM för första gången. Men det handlar mer om seglarna än om båtarna, det verkar i alla fall så av det vi hittills sett av de nya båtarna på olika regattor i år.

Hela VM-et kan följas via tracking. De första tre dagarna (16:e, 17:e, 18:e) med kommenterad tracking och de sista tre dagarna (20:e, 21:e, 22:e) tracking parallellt med Live-TV. Således finns det alla chanser för Dig som är kvar på hemmaplan att följa med. Det går också att spela upp racen i efterhand. Dessutom kommer det svenska laget att försöka skicka rapport dagligen på Facebook, bara Internet fungerar. Adresser – VM:s hemsida: http://www.worlds505.de/
Facebook:
https://www.facebook.com/int505sweden

Det kommer att bli en riktig ”seglarfest”, där de tyska arrangörerna i Kiel och sponsorn SAP gör allt för att det ska bli lyckat.

2015 är det Sverige som hamnar I Fivevärldens fokus, i början av augusti, med Svenskt och Nordiskt mästerskap 1-2 augusti i Träslövsläge och Europamästerskap i Varberg 4-8 augusti. 100 båtar på EM är målet!

Häng på i Fiveklassen – nu är rätt tid att börja segla 505!

Per-Eric
Crew SWE 8651

Välkommen på SM-fest med Svenska 505-förbundet!

Det finns dubbel anledning att fira 2014 - Fiven fyller 60 år som konstruktion och vi får åter segla om officiellt SM, där vinnarna deltar i mästarnas mästare i segling.

Alla som har seglat 505 tidigare och alla som seglar SM den 6-7 september bjuds nu in att delta på 505-förbundet SM-fest i Åmål.

Festen blir på lördag kväll, den 6 september, på restaurang XO i Åmål.

Fjolårets 50-årskalas för svenska 505-förbundet var lyckat och årets fest hoppas vi blir en ny höjdpunkt.

Kostnaden är 350 SEK per person. Restaurangen måste veta innan hur många som kommer, så det är föranmälan med betalning som gäller.

Anmäl Dig genom att betala på plusgiro 62 87 73 - 4. Ange ”505-fest” på inbetalningen samt namn, e-post och telefon och vilken huvudrätt Du önskar - biff eller kyckling. Se meny nedan!

”Respektive” är givetvis också mycket välkomna! Du som inte är medlem får gärna lägga på en extra 100-lapp på inbetalningen och blir då stödjande medlem i 505-förbundet också! Sista anmälningsdatum är fredag 29 augusti.

Festen börjar kl. 19.00 och i priset ingår trerätters middag samt dryck (lättöl/läsk/vatten) och kaffe/te.

Vin till maten och andra drycker kan köpas till av den som så vill.

Meny:

Förrätt:              Grillade vitlöks & chilimarinerade scampi på spett, serveras med limesås & liten blandsallad

Huvudrätt:       Alternativ 1:Svensk ryggbiff serverad på grönsaksbädd med konjaksspetsad pepparsås & potatisbakelse alt. 

Alternativ 2:

Mozzarellagratinerad kycklingfilé med basilikasås & soltorkade tomater, serveras med klyftpotatis                                  

Efterrätt:           Cheesecake med hallon & myntasås

Vegetariska alternativ finns, men måste anmälas.  Även ev. allergier måste anmälas före. Maila, så fixar vi det!

Dessutom bjuds på Fivebilder och filmsnuttar och ett föredrag - Karin Berg, som vi engagerat som coach på SM, kommer att berätta lite om sitt seglarliv. Hon seglar inte Five (än!), men har en bred seglarbakgrund med allt från landslaget och OS-satsningar i 470 till testsegling för SCA team i Volvo Ocean Race, deltagande i Archipelagio Race i F18 och seglingsinstruktör på TV.

Kom och var med!  

Mellan klockan fyra och fem beräknas båtarna komma iland efter seglingarna. Du som inte seglar har då chans att kika på dessa nere vid SS Åmålsvikens anläggning och förstås snacka med oss som är aktiva idag.

Du som är tidigare Five-seglare får gärna sända detta mail vidare till Dina gamla Fivekompisar som ev. inte fått det.

Vi har en adresslista sedan fjolårets arrangemang som vi använder, men det saknas många på den…..

Hoppas vi ses i Åmål den 6 september!

 

Svenska 505-förbundets styrelse

genom

Toni Hastenpflug, SWE 8912

Event-ansvarig

PS

Har Du några frågor – maila Toni!

Ev. övernattning måste Du själv arrangera - det finns bl.a. stugby (http://www.camping.se/sv/campingar/2894/Ornas-Camping/ ), vandrarhem (http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Dalsland/Vandrarhem/STF-Vandrarhem-Amal/ ) och hotell (http://www.amalsstadshotell.se/ )att välja på.

Följ oss gärna på vår hemsida: www.int505.se och vår Facebooksida https://www.facebook.com/int505sweden Där kommer det också att finnas rapporter från VM och för-VM som seglas 13-22 augusti. Man kan följa seglingarna via datorn genom tracking. Adress: http://www.worlds505.de/

Dags att anmäla sig…

NoM i 505, 12-14 september Helsingfors
Missa inte en fin segling med internationellt deltagande. Anmäl senast 15 augusti: Länk: http://www.int505.fi/wordpress/505-nordic-championships-2014/

SM i 505, 6-7 september i Åmål
Första officiella SM-et på många år och andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014
Karin Berg som SM-coach och stor fest på lördagskvällen – häng på!
Anmäl senast 1 september. Länk: http://www.int505.se/component/content/category/94-swedish-championship-2014
TÄNK på att anmälan till SM-festen sker separat – se artikel nedan på denna sida!

Från Feva till Five

DSC00326a 640x480I våras ringde en kollega och undrade om jag visste någon som skulle sälja sin RS Feva. Jag ingick i några år i Feva förbundets styrelse då min äldsta son Axel seglade Feva ett tag därav samtalet. Vår egen Feva låg då i en container och användes egentligen bara som leksak nu ( se http://www.hss1910.nu/2012/08/vada-installd-tisdags-segling/ ) då Axel nu var alltför stor för Fevan. Ett familjeråd senare och vi bestämde oss för att sälja den.

 Nu öppnade sig en möjlighet. Pengar som en gång varit investerade i segling bör ju så förbli så vi började fundera på en ny båt. Att det skulle vara något som gick fort var första kriteriet, att vi skulle kunna segla den tillsammans var krav två, att det fanns en kappseglingsklass krav tre. Kvar blev tre båtar 49:er, RS 500 och 5o5 och efter lite utvärderingar bestämde vi oss för en 5o5.

Till en början så tittade vi på lite billigare båtar 10-25.000 kr men insåg att det krävdes en del meckande innan vi var på vattnet så vi höjde ribban lite och hittade fler intressanta båtar. I Sverige fanns tyvärr inte mycket till salu så jakten på båt inriktade sig till den tyska( http://www.int505.de/Gebrauchtmarkt-1-12.htm) och engelska ( http://sailingdinghies.apolloduck.com/listings.phtml?cid=101) marknaden.

 I Tyskland missade vi ett par båtar som precis hade sålts när vi kontaktade dem men i England hittade vi ett exemplar som verkade bra till en vettig peng. Kontakt upprättades och ganska snabbt bestämde vi oss för att detta var nog rätt för oss (Tack för all hjälp vi fick av Five förbundets styrelse!!).

 Nu var ju bara frågan hur får vi hem en båt från England?

Efter lite efterforskning så fanns det några alternativ.

  1. 1.Flyg över och titta på båten och få den sedan lastad på båt till Danmark/Sverige.
  2. 2.Få den lastad på båt till Danmark/Sverige utan att ha sett den innan.
  3. 3.Kör över med färja mellan Danmark/England.
  4. 4.Kör över med färja mellan Calais/Dover.

Alternativ 1 blev väl dyrt i förhållande till vad båten kostade.

Alternativ 2 blev också rätt dyrt och lite osäkert (7000 kr för att få båten till Esbjerg + 4 brobiljetter och bil till Esbjerg.

Alternativ 3 tyckte vi tog för lång tid ( 2x18 timmar på färja + resan till o från Esbjerg )

Alltså bestämde vi oss för att köra över med färja mellan Calais/Dover. Det blev en ren roadtripp där vi startade tidigt (5.30) den 23/7 och körde sedan, med några små stopp, direkt från Halmstad till färjan med några mindre felkörningar (GPS är bra att ha – den räddade oss tillbaka på rätt väg). Det tog oss ca 12 timmar men då gick det nog lite fort ibland speciellt i slutet då vi var nervösa att vi skulle missa färjan. Vi hann dock och var nu på väg till England. Säljaren som verkligen var en bra säljare hade, förutom att han redan tidigare mailat en komplett manual till båten med bilder, trim mm. även varit trevligt nog att möta oss i Dover med båten. Så 15 minuter från Dover träffades vi och gjorde upp det sista i affären (en del av pengarna hade vi satt in tidigare) och GBR 8419 var nu vår!

 Vi var lite nervösa angående ljuskontakten på trailern men den var som på svenska bilar och det var bara att koppla på båten och köra hem.

Vi hade hoppats att vi skulle kunna komma med en tidigare färja än den vi bokat men det gick tyvärr inte så det blev en liten sovstund på parkeringen innan vi fick åka färjan över till Frankrike igen. Väl där så checkade vi in på vårt Fasthotel med låst parkering och sov hårt…

9.30 nästa dag så var vi igång igen och hastigheten lite lägre än på vägen ner så trippen hem gick i ett lugnt tempo och landade på ca 15,5 timma utan större felkörningar.

 

Var det då värt besväret? DEFINITIVT!

 

Efter några provseglingar är vi helt sålda. Båten är snabb men ändå lättseglad och känns mycket stabilare än vad jag hade trott. Vi har nog mycket att lära innan vi kan få den att gå fort i förhållande till andra men vår målsättning är som vanligt när vi börjar med något nytt – Sist men inte toksist och det hoppas vi kunna leva upp till :-).

 Men det roligaste med båten är nog att min mellankille Isac på 15 år som tidigare inte varit så seglingsintresserad nu hänger i trapets med ett stort leende på läpparna med Axel 17 år som styrman och det verkar som om jag kanske har blivit utan båt igen….

 /Leif Danielsson – 8419

 

Ps. Vi var i Hamburg efter 7 timmar – att hämta en båt i Tyskland gör man alltså över dagen utan problem. Ds

Du är här: Home Results