LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Nya världsmästare i 505 – Mike Holt/Rob Woelfel, USA

Christophe Favreau winning team

Sju delseglingar kunde genomföras under VM, alla i hårda vindar. Mike Holt/Rob Woelfel vann tre delseglingar, och även VM-guldet. De unga australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne seglade starkt och var tvåa totalt, efter bl.a. seger i två delseglingar. Femfaldiga världsmästaren Wolfgang Hunger, tillsammans med Julien Kleiner, Tyskland slutade trea, på samma poäng som fyran Andy Smith/Tim Needham, England. Ingen av dessa två besättningar vann någon segling.

161 båtar kom till start, från 14 länder och fyra kontinenter. Det näst största Five-VM:et någonsin. Oturligt nog också ett av de blåsigaste och regnigaste VM-en – ingen dag under 7 m/s i snitt och som mest över 16 m/s. Varje dag kom det minst en regnskur – ofta i kombination med riktigt mycket vind.

Toppen i klassen är fortsatt jämn, mycket jämn och inför sista dagen kunde sex besättningar vinna. Två från Tyskland, två från England och en från vardera USA och Australien. Dessa länder, tillsammans med Danmark har de starkaste seglarna just nu. Bland de 20 första var det 12 tyska båtar, tre från USA, två från England, två från Danmark, och en från Australien. Howard Hamlin/Andy Zinn som vann för-VM slutade 9:a. Fjolårets -vinnare Lehmann/Öhme slutade 21:a och världsmästaren från 2012 Jan Saugman, nu tillsammans med Jakob Karbo, Danmark slutade 32:a.

Mike Holt/Rob Woelfel vann sitt första VM, i båten USA 9072, en Rondar från 2011. Australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne seglade också en Rondar från 2011 och de var yngst på prispallen – båda nyligen över 25 år. De nya Ovington-Jess-båtarna var fina, och det fanns många på banan. Tre av de 10 första seglade sådana båtar, däribland förstås tysken Holger Jess som gastar Mieke Schoemäker. De blev bästa mixbesättning på 14:e plats. De vann också en delsegling och Mieke blev därmed första kvinnliga rorsman att vinna en VM-delsegling.

Sjön var mycket speciell – vinden blåste från SSV, dvs kom från land och vi fick därför segla en bra bit ut, med långa utseglingar som följd. Ändå var det stora skift. Ibland dominerade vinden från Eckernfördefjorden och ibland vinden från Kielfjorden. Banan låg på gränsen till ett grundflak och det blev vågor från alla håll som överlagrades och ibland såg det ut som ”Kalle Anka-vågor” - höga, toppiga och från alla håll samtidigt. Det är imponerande att båtarna håller på det sätt de gör. Ibland lättade hela båten ur vattnet och dunkade ner i nästa våg. Det är stora krafter och om en tamp inte löper rätt i blocken så går den av på nolltid. Det var många sådana mindre haverier.

Ebbe Rosén/Olle Wenrup, SWE8926, visade att de kan segla Five och var uppe i toppen i flera delseglingar, men det räckte inte hela vägen i mål. Deras serie var 47-DNC-18-16-16-38-16 och totalt en 22:a plats när DNC räknats bort. Den nya konstellationen Ingrid Söderström/Johan Calvert slutade som näst bästa svenska båt på 56:e plats. De är en lätt besättning – ca 140 kilo tillsammans - men de var ändå en av endast tre svenska båtar som fullföljde alla sju delseglingarna och ingen placering sämre än 64, med en 40:a som bästa notering. Det är imponerande och vi hoppas få se mer av Ingrid och Johan i Fiveklassen. De var fjärde bästa mixbesättning, slagna av två tyska och en schwizisk besättning. Totalt deltog 26 mixbesättningar.

Trea bland svenskarna på plats 60 kom Peter Andersson/Per-Eric Thörnström som bitvis hade fin kryssfart, men som inte fick till det riktigt på undanvindarna och som seglade alltför ojämnt för att komma högre. En 39:a som bästa placering och en 80 som sämsta, samt en bruten segling då trapetslinan gick av. Tom och Toni Hastenpflug slutade 77:a och var inte nöjda. De var uppe och högg i en del seglingar, men lyckades inte hålla hela vägen. För lite träning, enligt den egna analysen. Två DNC (bruten storbom!) samt placeringar mellan 41 och 79 blev deras resultat. Tord Lawner/Tomas Gustafsson genomförde alla seglingarna (snyggt!) och slutade på plats 90 sammanlagt.

Galen Mack/Wille Johannisson var en av fältets lättare besättningar, ungefär 130 kg tillsammans. De seglade dessutom fältets klart äldsta båt (SWE 7017, från 1970-talet), men klarade sig utan haverier och slutade 96:a. En riktigt strong insats som lovar mer för framtiden. Övriga svenskar hade flera seglingar som fick brytas av olika orsaker, främst mindre haverier. Placeringarna var: 111: Lars och Axel Hultgren; 121 Johan Johansson/Anders Ekberg; 143 Knut och Jana Hastenpflug; 145 Lars Bjerke/Tore Reinhold; 155 Sven Flood/Daniel Rohde.

Danskarna är starka med två båtar bland de 20 bästa – bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller på 16:e plats och Nikolaj Hoffman-Buhl/Henrik Buhl på 19:e plats. Dessutom Jan Saugman/Jakob Karbo på 32:a (efter flera tamphaverier) och Mikkel och Mats Christiansen på 35:e plats. Fabiola och Michael Wonterghem som seglade så starkt på för-VM (10:a) slutade på 102:a plats, efter en del missöden.

Finnarna börjar bli många båtar igen, men ingen där når ända upp i toppen. Bäst gick det för Jari Hamström/Tuomas Laurila som slutade 28:a. Även på platserna 52, 55 och 62 var det finska båtar.

Rondar visade upp sin nya 505-prototyp som tänjer lite på reglerna för innerskrovet, pga förenklad produktionsmöjlighet och därmed lägre kostnad. Internationella årsmötet röstade för att ta upp en mindre regeländring till omröstning bland alla medlemmar, för att göra den nya varianten OK utan att tänja reglerna.

SAP sponsrade generöst med bl.a. mediabevakning, filmer och foto, storbildsskärmar, analysverktyg, invigningsfest, mid-weekparty, samt mat (pasta), öl, vatten och godis efter varje dags segling. Åskådarna i land kunde följa seglingarna, liksom alla fans runt om i världen - det var direktsändning från racen via internet. Riktigt maffigt att se på storbildsskärm sa de som var iland. Det gjordes en fin VM-film, men den är inte ute på nätet än – vi återkommer med adressen till denna.

Totalt sett ett fantastiskt VM och ett glädjande stort intresse för EM i Varberg 4-8 augusti 2015. Det blir höjdpunkten för Fiveseglarna sommaren 2015, eftersom VM går redan i april i Sydafrika.

Häng på i Fiveklassen – nu är rätt tid att skaffa båt inför EM i Varberg!

Per-Eric
Crew SWE 8651

Howard Hamlin/Andy Zinn överlägsna på för-VM i Kiel

505-VM inleds traditionellt med för-VM. Det är en test för arrangörerna och en möjlighet för seglarna att känna på vattnen och på konkurrensen. Många startar, men långt ifrån alla – en del seglar bara delar av seglingarna för att testa trim, andra går in för tävlingen som för vilken annan tävling som helst. Att vinna klart är förstås en merit och skapar respekt.

Howard Hamlin/Andy Zinn, USA seglade alla fyra seglingarna och vann överlägset, med serien 1-2-2-1. Segermarginalen i första och sista seglingen var tydlig och det är ingen tvekan om att de kommer att vara med i toppen på VM. Andy Smith/Tim Needham från GBR (Storbritannien) blev samanlagd tvåa och Mike Holt/Rob Woelfel, USA trea. Därefter ytterligare en engelsk båt Ian Pinell/David Shelton. Bästa tyska båt femma och det var inte någon av de som presterat bäst tidigare. De riktigt meriterade tyskarna var bara med på några seglingar. Mieke Schoemäker/Holger Jess vann en segling och var femma i en. Christian Kellner/Martin Schiöler var 3:a i en och 4:a i en, Hunger/Kleiner trea i en segling, osv….

Två danska båtar genomförde alla fyra seglingarna och slutade på fina placeringar. Nikolaj och Henrik Buhl var 8:a och Fabiola och Michael Wonterghem var 10:a. Fabiola är 17 år och seglade sitt första VM när hon var 13, då som gast, men nu styr hon. Imponerande!

Ebbe Rosén/Olle Wenrup genomförde en segling med en femteplats i mål, efter att ha haft ledningen en bra stund. På bilden syns de i ledningen på storbildsskärm! IMG 0101 640x480Bästa svenskar totalt var Tom och Toni Hastenpflug på 28:e plats, just före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström på 29:e plats.

Parallellt med för-VM pågår inmätning av båtar, rigg och segel. Den tyska effektiviteten lever inte upp till sitt rykte. Många stationer, krav på totalt nedriggad båt med alla delar lösa osv. gjorde att det tog tid – ibland många timmar för en båt! I La Rochelle 2012 var det betydligt effektivare hantering med fullt riggade båtar som både mättes och vägdes!

På torsdagskvällen invigdes VM. SAP sponsrar på ett mycket generöst sätt med stor speciellt uppbyggd seglingslounge, TV-studio, fotografer, storbilds-TV som följer seglingen, tracking och analyser, förfriskningar, mm. Oerhört påkostat och snyggt. Bara det en upplevelse!

Onsdagens seglingar genomfördes i SSV-vindar på ca 5-9 m/s och en sjö som tidvis var mycket skvalpig och oberäknelig. Utseglingen var lång – det tog ca 50 min i full planing för att nå startområdet. Man kunde lika gärna utgått från Danmark och seglat ut till banan menade några. Omtrimning var nödvändig mellan perioder med vind på ca 9 m/s (och mer i byarna) och de ”vindhål” som kom med oregelbundenhet. Torsdagen var det lite kortare utsegling, något lättare vind (4-8 m/s) från samma riktning, men samma typ av skift och ”vindhål”. Svårseglat, men mycket spännande.

På lördag börjar VM och då är prognosen mer västlig vind på 6-8m/s. Vad det blir får tiden utvisa, men att det blir spännande seglingar och en riktig seglarfest står utom allt tvivel.

Svenska laget på VM består av 11 båtar: SWE 7017 Galen Mack/Wilhelm Johannisson, Stockholm; SWE 8651, Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, Göteborg, SWE 8787 Johan Johansson/Anders Ekberg, Göteborg; SWE 8837 Tord Lawner/Tomas Gustafsson, Göteborg; SWE 8848 Lars Bjerke/Tore Reinhold, Göteborg, SWE 8923 Lars och Axel Hultgren, Helsingborg; SWE 8912 Tom och Toni Hastenpflug, Åmål; SWE 8926 Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Stockholm; SWE 8945 Ingrid Söderström/Johan Calvert, Göteborg; SWE 9092 Knut och Jana Hastenpflug, Åmål; SWE 9107 Sven Flood/Daniel Rodhe, Göteborg;

Håll tummarna för oss och följ gärna VM via Kiels hemsida: http://sap505worlds.com/

På Fiveförbundets Facebook kommer också en del material efterhand.: https://www.facebook.com/int505sweden

Per-Eric
Crew SWE 8651

174 båtar anmälda till 505-VM i Kiel

På onsdag 13 augusti börjar för-VM och på lördag 16:e är det första VM-dagen. 174 båtar från 16 nationer är ett riktigt stort startfält, som få klasser kan matcha. Alla startar tillsammans i gatestart – det blir en mäktig känsla i ett så stort fält!

Rekordet från 2012 med 188 båtar står sig, men Tyskarna har som hemmanation gjort ett tappert försök att slå det. 83 tyska båtar är anmälda, ungefär lika många som fransmännen var på hemmaplan 2012, men det räcker inte riktigt. Frankrike är näst största nation med 15 båtar, därefter följer England (13 båtar), Sverige (11 båtar), Australien (10 båtar) och Finland (8 båtar). Från Danmark, Schweiz, USA och Sydafrika kommer vardera sex båtar och från Polen fem. Hong-Kong, Italien, Österrike, Nederländerna och Kroatien bidrar alla med en båt var.

Startfältet är starkt, med många tidigare världsmästare i 505 och många besättningar som vill utmana. Mest meriterad är femfaldige världsmästaren Wolfgang Hunger med gast Julien Kleiner. Wolfgang Hunger har idag lika många VM-titlar som Krister Bergström och kan segla hem en till – nyligen vann de Tyska mästerskapen. Chris Nicholsson, Australien är trefaldig världsmästare i Five och seglar nu med Ricky Bridge, Dubbla VM-vinnaren Jan Saugman; Danmark, försöker igen, nu med Jakob Karbo som gast. Howie Hamlin/Andy Zinn, USA, Ian Pinell/Tim Hancock, England, och regerande världsmästarna Claes Lehmann/Leon Ölme, Tyskland, har alla en VM-seger var. Trefaldiga VM-tvåorna och regerande Europamästarna Bröderna Bojsen Möller från Danmark är vassa utmanare, liksom VM-tvåorna Stefan Böhm/Gerald Roos Tyskland. Av en rad andra besättningar som säkert vill vara med i toppen bör man hålla ögonen på Morten Bogacki/Lars Dehne som var tvåa på tyska mästerskapen i år och tvåa på EM i fjol, Mieke Schoemäker/Holger Jess som har vunnit många tyska mästerskap och var Europamästare 2011, Mike Holt/Rolf Woelfe, USA, som nyligen vann Engelska mästerskapen, Andy Smith/Tim Needham som var tvåa på Engelska mästerskapen och vann de Franska, före duktiga fransmännen Philippe Boite/Erwan Grossman. Unga snabba australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne vill säkert också slåss i absoluta täten. Och det finns fler – många fler!

Störst chanserna till framstående placering bland svenskarna har Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Stockholm. Vill det sig riktigt väl kan de segla in bland topp 10. Tom och Toni Hastenpflug, Åmål har det senaste året närmat sig de bästa internationellt vi får se hur långt det räcker nu. Ingrid Söderström /Johan Calvert, Göteborg, är en oprövad kombination i större sammanhang i Fiven, men det finns mycket seglingskunnande och det blir intressant att följa dem.

Fältet innehåller en rad namnkunniga seglare, men också en stor mängd seglingsentusiaster i alla åldrar, som älskar Fivesegling. Alla startar tillsammans i gatestart – det är en mäktig känsla i ett så stort fält!

Vi kommer att få se många nya båtar, både från Ovington-Jess, från polska Blue-Ble och även den nya Parkermodellen kommer också att vara med i VM för första gången. Men det handlar mer om seglarna än om båtarna, det verkar i alla fall så av det vi hittills sett av de nya båtarna på olika regattor i år.

Hela VM-et kan följas via tracking. De första tre dagarna (16:e, 17:e, 18:e) med kommenterad tracking och de sista tre dagarna (20:e, 21:e, 22:e) tracking parallellt med Live-TV. Således finns det alla chanser för Dig som är kvar på hemmaplan att följa med. Det går också att spela upp racen i efterhand. Dessutom kommer det svenska laget att försöka skicka rapport dagligen på Facebook, bara Internet fungerar. Adresser – VM:s hemsida: http://www.worlds505.de/
Facebook:
https://www.facebook.com/int505sweden

Det kommer att bli en riktig ”seglarfest”, där de tyska arrangörerna i Kiel och sponsorn SAP gör allt för att det ska bli lyckat.

2015 är det Sverige som hamnar I Fivevärldens fokus, i början av augusti, med Svenskt och Nordiskt mästerskap 1-2 augusti i Träslövsläge och Europamästerskap i Varberg 4-8 augusti. 100 båtar på EM är målet!

Häng på i Fiveklassen – nu är rätt tid att börja segla 505!

Per-Eric
Crew SWE 8651

Dags att anmäla sig…

NoM i 505, 12-14 september Helsingfors
Missa inte en fin segling med internationellt deltagande. Anmäl senast 15 augusti: Länk: http://www.int505.fi/wordpress/505-nordic-championships-2014/

SM i 505, 6-7 september i Åmål
Första officiella SM-et på många år och andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014
Karin Berg som SM-coach och stor fest på lördagskvällen – häng på!
Anmäl senast 1 september. Länk: http://www.int505.se/component/content/category/94-swedish-championship-2014
TÄNK på att anmälan till SM-festen sker separat – se artikel nedan på denna sida!

Välkommen på SM-fest med Svenska 505-förbundet!

Det finns dubbel anledning att fira 2014 - Fiven fyller 60 år som konstruktion och vi får åter segla om officiellt SM, där vinnarna deltar i mästarnas mästare i segling.

Alla som har seglat 505 tidigare och alla som seglar SM den 6-7 september bjuds nu in att delta på 505-förbundet SM-fest i Åmål.

Festen blir på lördag kväll, den 6 september, på restaurang XO i Åmål.

Fjolårets 50-årskalas för svenska 505-förbundet var lyckat och årets fest hoppas vi blir en ny höjdpunkt.

Kostnaden är 350 SEK per person. Restaurangen måste veta innan hur många som kommer, så det är föranmälan med betalning som gäller.

Anmäl Dig genom att betala på plusgiro 62 87 73 - 4. Ange ”505-fest” på inbetalningen samt namn, e-post och telefon och vilken huvudrätt Du önskar - biff eller kyckling. Se meny nedan!

”Respektive” är givetvis också mycket välkomna! Du som inte är medlem får gärna lägga på en extra 100-lapp på inbetalningen och blir då stödjande medlem i 505-förbundet också! Sista anmälningsdatum är fredag 29 augusti.

Festen börjar kl. 19.00 och i priset ingår trerätters middag samt dryck (lättöl/läsk/vatten) och kaffe/te.

Vin till maten och andra drycker kan köpas till av den som så vill.

Meny:

Förrätt:              Grillade vitlöks & chilimarinerade scampi på spett, serveras med limesås & liten blandsallad

Huvudrätt:       Alternativ 1:Svensk ryggbiff serverad på grönsaksbädd med konjaksspetsad pepparsås & potatisbakelse alt. 

Alternativ 2:

Mozzarellagratinerad kycklingfilé med basilikasås & soltorkade tomater, serveras med klyftpotatis                                  

Efterrätt:           Cheesecake med hallon & myntasås

Vegetariska alternativ finns, men måste anmälas.  Även ev. allergier måste anmälas före. Maila, så fixar vi det!

Dessutom bjuds på Fivebilder och filmsnuttar och ett föredrag - Karin Berg, som vi engagerat som coach på SM, kommer att berätta lite om sitt seglarliv. Hon seglar inte Five (än!), men har en bred seglarbakgrund med allt från landslaget och OS-satsningar i 470 till testsegling för SCA team i Volvo Ocean Race, deltagande i Archipelagio Race i F18 och seglingsinstruktör på TV.

Kom och var med!  

Mellan klockan fyra och fem beräknas båtarna komma iland efter seglingarna. Du som inte seglar har då chans att kika på dessa nere vid SS Åmålsvikens anläggning och förstås snacka med oss som är aktiva idag.

Du som är tidigare Five-seglare får gärna sända detta mail vidare till Dina gamla Fivekompisar som ev. inte fått det.

Vi har en adresslista sedan fjolårets arrangemang som vi använder, men det saknas många på den…..

Hoppas vi ses i Åmål den 6 september!

 

Svenska 505-förbundets styrelse

genom

Toni Hastenpflug, SWE 8912

Event-ansvarig

PS

Har Du några frågor – maila Toni!

Ev. övernattning måste Du själv arrangera - det finns bl.a. stugby (http://www.camping.se/sv/campingar/2894/Ornas-Camping/ ), vandrarhem (http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Dalsland/Vandrarhem/STF-Vandrarhem-Amal/ ) och hotell (http://www.amalsstadshotell.se/ )att välja på.

Följ oss gärna på vår hemsida: www.int505.se och vår Facebooksida https://www.facebook.com/int505sweden Där kommer det också att finnas rapporter från VM och för-VM som seglas 13-22 augusti. Man kan följa seglingarna via datorn genom tracking. Adress: http://www.worlds505.de/

Från Feva till Five

DSC00326a 640x480I våras ringde en kollega och undrade om jag visste någon som skulle sälja sin RS Feva. Jag ingick i några år i Feva förbundets styrelse då min äldsta son Axel seglade Feva ett tag därav samtalet. Vår egen Feva låg då i en container och användes egentligen bara som leksak nu ( se http://www.hss1910.nu/2012/08/vada-installd-tisdags-segling/ ) då Axel nu var alltför stor för Fevan. Ett familjeråd senare och vi bestämde oss för att sälja den.

 Nu öppnade sig en möjlighet. Pengar som en gång varit investerade i segling bör ju så förbli så vi började fundera på en ny båt. Att det skulle vara något som gick fort var första kriteriet, att vi skulle kunna segla den tillsammans var krav två, att det fanns en kappseglingsklass krav tre. Kvar blev tre båtar 49:er, RS 500 och 5o5 och efter lite utvärderingar bestämde vi oss för en 5o5.

Till en början så tittade vi på lite billigare båtar 10-25.000 kr men insåg att det krävdes en del meckande innan vi var på vattnet så vi höjde ribban lite och hittade fler intressanta båtar. I Sverige fanns tyvärr inte mycket till salu så jakten på båt inriktade sig till den tyska( http://www.int505.de/Gebrauchtmarkt-1-12.htm) och engelska ( http://sailingdinghies.apolloduck.com/listings.phtml?cid=101) marknaden.

 I Tyskland missade vi ett par båtar som precis hade sålts när vi kontaktade dem men i England hittade vi ett exemplar som verkade bra till en vettig peng. Kontakt upprättades och ganska snabbt bestämde vi oss för att detta var nog rätt för oss (Tack för all hjälp vi fick av Five förbundets styrelse!!).

 Nu var ju bara frågan hur får vi hem en båt från England?

Efter lite efterforskning så fanns det några alternativ.

  1. 1.Flyg över och titta på båten och få den sedan lastad på båt till Danmark/Sverige.
  2. 2.Få den lastad på båt till Danmark/Sverige utan att ha sett den innan.
  3. 3.Kör över med färja mellan Danmark/England.
  4. 4.Kör över med färja mellan Calais/Dover.

Alternativ 1 blev väl dyrt i förhållande till vad båten kostade.

Alternativ 2 blev också rätt dyrt och lite osäkert (7000 kr för att få båten till Esbjerg + 4 brobiljetter och bil till Esbjerg.

Alternativ 3 tyckte vi tog för lång tid ( 2x18 timmar på färja + resan till o från Esbjerg )

Alltså bestämde vi oss för att köra över med färja mellan Calais/Dover. Det blev en ren roadtripp där vi startade tidigt (5.30) den 23/7 och körde sedan, med några små stopp, direkt från Halmstad till färjan med några mindre felkörningar (GPS är bra att ha – den räddade oss tillbaka på rätt väg). Det tog oss ca 12 timmar men då gick det nog lite fort ibland speciellt i slutet då vi var nervösa att vi skulle missa färjan. Vi hann dock och var nu på väg till England. Säljaren som verkligen var en bra säljare hade, förutom att han redan tidigare mailat en komplett manual till båten med bilder, trim mm. även varit trevligt nog att möta oss i Dover med båten. Så 15 minuter från Dover träffades vi och gjorde upp det sista i affären (en del av pengarna hade vi satt in tidigare) och GBR 8419 var nu vår!

 Vi var lite nervösa angående ljuskontakten på trailern men den var som på svenska bilar och det var bara att koppla på båten och köra hem.

Vi hade hoppats att vi skulle kunna komma med en tidigare färja än den vi bokat men det gick tyvärr inte så det blev en liten sovstund på parkeringen innan vi fick åka färjan över till Frankrike igen. Väl där så checkade vi in på vårt Fasthotel med låst parkering och sov hårt…

9.30 nästa dag så var vi igång igen och hastigheten lite lägre än på vägen ner så trippen hem gick i ett lugnt tempo och landade på ca 15,5 timma utan större felkörningar.

 

Var det då värt besväret? DEFINITIVT!

 

Efter några provseglingar är vi helt sålda. Båten är snabb men ändå lättseglad och känns mycket stabilare än vad jag hade trott. Vi har nog mycket att lära innan vi kan få den att gå fort i förhållande till andra men vår målsättning är som vanligt när vi börjar med något nytt – Sist men inte toksist och det hoppas vi kunna leva upp till :-).

 Men det roligaste med båten är nog att min mellankille Isac på 15 år som tidigare inte varit så seglingsintresserad nu hänger i trapets med ett stort leende på läpparna med Axel 17 år som styrman och det verkar som om jag kanske har blivit utan båt igen….

 /Leif Danielsson – 8419

 

Ps. Vi var i Hamburg efter 7 timmar – att hämta en båt i Tyskland gör man alltså över dagen utan problem. Ds

Kieler Woche i lätta vindar

Kieler Woche har just avslutats. Det var lätta vindar och en resultatlista som nog ingen hade gissat på innan. Tre svenska besättningar var på plats och här kommer en rapport från Tom Hastenpflug, som tillsammans med sin bror Toni var bästa svenska båt på 31 plats av 61 startande.
 
Då har man kommit hem från Kieler woche, lagom trött och tillbaka i gråa jobb vardagen. En längtar tillbaka till fiven men kanske inte till just Kieler Woche 2014.
Här en liten rapport ur 8912s synvinkel. Motivationen var på topp när vi anlände till Kiel på onsdag morgon, ny meckad båt och ny fock skulle se till att överträffa fjolårets goda resultat. Vi möttes dock av en Kieler Bucht som låg i st...iltje, väderleksrapporterna förutspådde inte heller något positivt.
Torsdagens race blev inställda helt då vinden på våran bana (som ligger halvvägs till Danmark) inte fick mer vind än 3 knop. Bättre lycka på fredag tänkte vi. Och visst efter en del väntande på land fick vi äntligen åka ut i otroligt lätta och vridande vindar. En bra start följdes upp av dålig trim och ännu sämre taktik, ingen chans att segla upp sig på den korta banan och lätta vinden. Vi fick inte heller någon chans att göra bättre ifrån oss i dagens andra race då ett åskoväder drog in över banorna och vi blev skickade in till land. Sjöbrisen byggde aldrig upp sig igen så det blev inga fler seglingar.

På lördagen fick vi sticka ut direkt på morgonen men för oss blev det en kopia på fredagen, inte mycket som stämde (kanske återigen bristen på träning som visar sig?). Efter racet drog återigen ett åskoväder in följt av ett till när vi väl var i land och återigen byggde sig brisen aldrig tillräckligt stark igen.
Söndag, sista dagen, äntligen lite vind på banan (6-8 knop) och vi var kraftigt revengesugna. Första race gick ok med en dålig start och lite taktiska misstag men bra fart i båten så att vi ändå hade toppkänning. i Race två ramlade dock allt på plats. Bra start, hittade rätt i skiften och bra fart såg till att vi lämnade både regerande världsmästaren och Dr. Hunger bakom oss i mål, yes vi kan fortfarande! Vi hann med ett till race innan vinden dog ut helt. Racet kändes bättre än resultatet tyvärr.

Hur summerar man då KiWo 2014? En ung besättning i en gammal lånebåt vann före Saugman i sin polska five. Några av nya Jess fiverna fanns med i fältet men någon större skillnad kunde man inte se (men fina är de). För svensk del är det kul att vi blev 3 båtar (kom igen gubbar vi kan bli fler!) och extra roligt att Galen/Wille visar oss att material inte är allt. Knut/Jana hade som vanligt grym fart i båten men här saknas nog tävlingsrutinen lite. Och för våran del? Jo det är det gamla vanliga, träna mera, ät mindre planera mer och våga mera.
 
// Tom
SWE 8912
 

Mästerskapstider för Fivar i Europa

10418975 827127297298368 3170114741930098376 n1Så här mitt i sommaren är det nationella 505-mästerskap i många länder. Nu, den 12-15 juli, avgörs Franska Mästerskapen i Crozon Morgat som ligger i Bretagne. Den 24-27 juli seglas både Engelska mästerskapen och Tyska mästerskapen (IDM). Engelsmännen gör upp i Felixstowe medan tyskarna seglar sina mästerskap i samband med Travemünde Woche.

Fransmännen är många och 2012, när VM gick i Frankrike, hade de ca 80 båtar på nationella mästerskapen. Nu var drygt 50 båtar anmälda och 49 kom till start. Av dessa är fem utländska besättningar, två från England, två från Schweiz och en från Tyskland. Efter tre dagar leder de två engelska båtarna med Smith/Needham etta och Pinell/Davies tvåa. Bästa franska båt, på tredje plats, Philippe Boite/ Erwan Grossman. Sex poäng skiljer ettan från trean. Så det kan hända en hel del fortfarande. Philippe Boite är den franska båt som varit mest framgångsrik internationellt de senaste åren, så det är nog ett hett tips att de blir bästa franska båt i mästerskapet. På årets Kieler Woche slog de båda de engelska båtarna.

Till tyskarnas mästerskap är det hittills 41 båtar anmälda, varav två utländska – en finsk besättning Jukka Niemi/Annti Salonen och en sydafrikansk. Alla de duktiga tyska besättningarna är med, så det blir ett tufft mästerskap med konkurrens på en mycket hög nivå. 2013 års världsmästare Claes Lehmann/Leon Öhme och tvåorna Stefan Böhm/Gerald Roos, regerande tyska mästarna från 2013 Mieke Schoemäker/Holger Jess, EM-tvåorna och bästa tyskarna på EM 2013 Morten Bogacki/Lars Dehne. Dessutom femfaldige världsmästaren Wolfgang Hunger med gast Julien Kleiner och många fler med hög kapacitet. Flertalet av dessa har dessutom nya Ovington-Jess-båtar. Tolv av de anmälda båtarna har minst en kvinna i besättningen. Det är en blivit vanligt med mixade besättningar i Tyskland – där ligger vi efter i Sverige. Det är lite lustigt att se att det är 40-talet tyska båtar på Tyska mästerskapen (ungefär lika många som var med på EM 2013), medan det till VM är hela 81 tyska besättningar anmälda!

Engelsmännen bör bli ett 30-tal båtar, men här är det inte lika lätt att hitta deltagarlistor – de finns inte utlagda på hemsidan för tävlingarna. Ian Pinell/Alex Davies och Andy Smith/Tim Needham var de bästa engelska båtarna på Kieler Woche (10:a respektive 15:e) och är nu med och slåss i toppen på Franska mästerskapen. På hemmaplan får de konkurrens av bl.a. flera besättningar som skaffat nya Ovington-Jessbåtar.

Svenska mästerskapen seglas 6-7 september i Åmål. SM är också andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014, med nya Narwalsegel och kapell på prisbordet för den sammanlagda cupen. Missa inte SM – det kommer att bli en härlig regatta! Anmäl Dig redan nu – adress:
http://int505.se/component/content/category/94-swedish-championship-2014
 

Att vara med på andra nationers mästerskap är en möjlighet som vi svenskar kanske borde utnyttja mer. På sommaren finns ganska få regattor i Sverige med Fivar på startlinjen, men med båten på släp och lite färjeåkande kan man nå många trevliga och bra regattor. Det är en av fördelarna med att segla i en internationellt stark och livskraftig klass.

På vår Facebooksida finns resultat  och kommentarer från en del större tävlingarna för Fivar i Europa. Besök oss gärna: https://www.facebook.com/int505sweden

Per-Eric
SWE 8651

Tom Hastenpflug fortsätter som ordförande - kort rapport från Fiveförbundets årsmöte

IMG 0078-smallI början av maj höll Fiveförbundet sitt årsmöte, i samband med träningslägret i Göteborg. Ett 20-tal medlemmar deltog och det märks att det finns stora ambitioner att få klassen att växa ytterligare.

Årsmötet var nöjda med styrelsens verksamhet under det gångna året (inte så konstigt!). Att läsa årsberättelsen är riktigt kul – det hände verkligen mycket positivt 2013 och nu verkar 2014 fortsätta på samma sätt.

Tom Hastenpflug (SWE 8912) är således fortsatt ordförande, Lasse Bjerke (SWE 8848) nationell sekreterare, Ebbe Rosén (SWE 8926) internationell sekreterare och Sven Flood (SWE 9107) kassör. Det blev bara ett byte av styrelseledamot. PA Hallberg (SWE 8581) tackade för sig eftersom hans fystränaruppdrag inom fotbollen tar mycket tid nu. In träder istället Andreas Carlsson (SWE 8054), som seglat Five i flera omgångar. Välkommen Andreas!

Ärenden som diskuterades var bl.a. banor och startförfaranden på SM, SM 2014 i Åmål, Arrangör för SM och NoM 2015, EM 2015 i Varberg och vad som kan göras för att stimulera ungdomar att börja segla Five.

I Frankrike finns det många unga Fiveseglare och ungdomar rekryteras via ”L’espoir Francais 505”, en tävling som seglas årligen i september och där båda i besättningen måste vara under 25 år. Det speciella är att duktiga seglarungdomar som inte har en Five får låna en båt och får träning och coachning av båtens ordinarie besättning. Ungdomarna rekryteras genom klubbar och via båtmässor och väljs sedan ut av båtägarna. Det har blivit prestige i Frankrike bland duktiga Fiveseglare att ha coachat fram vinnare i tävlingen. Många unga som seglat Five i ”L’espoir Francais 505” skaffar sedan en egen Five. Årsmötet var positivt till att utreda möjligheterna till något liknande i Sverige. Många båtägare anmälde direkt att de var intresserade av att ställa upp med båtutlåning och coachning.

Möjligheten att skaffa en föreningsbåt för utlåning till unga besättningar diskuterades också. Detta har man i bl.a. i Danmark och Tyskland. Det skulle behövas en båt i 50 000 kronorsklassen minst och så finns det en segelkostnad. Således långt över vad Fiveförbundets ekonomi idag tillåter. Jesper Fowelin (SWE 8917) erbjöd sig i alla fall att ta hand om en eventuellt kommande lånefive. Vi får hoppas att någon välvillig sponsor anmäler sig….:-)

Per-Eric
SWE 8651

Du är här: Home Results