LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Nu kan Du anmäla Dig till EM 2015 i Varberg

EM-bilden hemsidan

För tre dagar sedan öppnades den kompletta hemsidan för Europamästerskapen i Varberg 4-8 augusti 2015. Direkt anmälde sig fem båtar från fem olika nationer (POL-DEN-SWE-GBR-GER) och sedan har det droppat in ett par anmälningar till.

Besök hemsidan och anmäl Dig gärna redan nu: http://www2.idrottonline.se/VarbergsSS-Segling/505EM_15/505Europeans2015/

Varbergs SS som arrangerar mästerskapen är rutinerade arrangörer av stora mästerskap och har bl.a. svarat för ett av de bästa Star-VM som seglats, för några år sedan. HP Hylander är tävlingsledare och han har rutin som få i Sverige. Han sitter i SSF:s arrangörskommitté och i ISAF:s ”Race Managemen” subkommitté.

För att göra det ändå mer attraktivt att komma till Sverige och EM arrangeras 2015 års Svenska och samtidigt Nordiska mästerskap. 1-2 augusti i Träslövsläge. Således kommer man att kunna segla två stora mästerskap på 8 dagar. 40-50 båtar på SM/NoM och 80-100 båtar på EM är målet.

I slutet av januari räknar vi med att det kommer att finnas en anmälningssida till SM/NoM, men redan nu finns det en hemsida: http://www.traslovslagesbatklubb.se/2014/11/03/tr%C3%A4sl%C3%B6vsl%C3%A4ges-b%C3%A5ts%C3%A4llskap-arrangerar%C2%A0sm%C2%A0o-nom-i-505-23993559

Thomas och Mathias Lundberg, som för några månader sedan inte ens ägde en Five är redan anmälda till EM. Det är inte för sent för Dig heller – skaffa en Five och häng på. Fiveförbundet hjälper Dig hitta lämplig båt – det är bara att höra av sig! Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

All värdens Fiveseglare är välkomna till en riktig seglarfest på svenska västkusten nästa sommar!

Per-Eric
Crew SWE 8651

Från 470 till 505 – med mellanlandning i kölbåt

FIN8873 overview 2 1024x765

SWE 8873 är nu i Stockholm

För tre veckor sedan blev köpet av 8873 klart. Vi hittade henne i Helsingfors efter två veckors sökande.

Intresset att köpa en Five har funnits i många år. På 80-talet seglade jag och min bror, Mathias, 470 med blandad framgång. Det var en rolig båt att segla. 470 växte vi ur och ett par år efter det började vi segla kölbåt. Det blev kappsegling med SK 22, Express och 606. 606 var extra kul eftersom det varit en växande klass i Stockholm och vi har varit ett stort gäng som kappseglat varje tisdag. Men under alla dessa år har det funnits en dröm att komma tillbaka och börja segla jolle igen. 505 blev då det självklara valet!

För lite mer än två år sedan träffade Mathias Per-Eric på en middag och ämnet segling kom upp och då 505. Per-Eric berättade med stort engagemang om 505 för Mathias. Efter detta så träffade Mathias och jag Ebbe Rosén, som visade upp sin båt och berättade hur skoj det är att segla Five. Dessvärre så tog det oss två år att få ändan ur vagnen och ta steget att köpa en Five.

Det som gjorde att vi satte igång att söka efter en båt nu under hösten var att vi besökte KSSS-regattan där 505 var en klass. Vi åkte ut till Saltis för att träffa Five-seglarna. När vi kom dit var alla på väg in efter en dags seglande. Det var ett perfekt tillfälle att träffa seglarna och titta på de olika båtarna. Alla var verkligen trevliga och bjöd på sin erfarenhet om 505.

Efter regattan satte jag igång att titta på olika säljannonser via internationella 505-sidan. Jag kontaktade tre olika båtar. Två engelska och en fransk. Under denna tid så fick jag många bra råd från Per-Eric som hela tiden var mitt bollplank fram till att vi slog till. Förutom annonserna så tog jag kontakt med Holger Jess i Tyskland för att ta reda på om han hade några känningar på begagnade båtar. Jag var också i kontakt med Ian Pinnell om engelska båtar, BM sails och Rondar.

Efter en lång mailväxling med den franska båtens ägare, med bilder och text så tackade vi nej. Detta berodde framför allt på vagnen som inte var registrerad. I Frankrike behöver vagnarna inte vara registrerade som i Sverige, Tyskland och Finland. Jag kollade upp detta via Transportstyrelsen och det skulle medföra ganska mycket problem att få hem den oregistrerad. Dessutom var det 180 mil enkel resa till båten… I slutet av denna mailväxlingen så informerade Per-Eric mig om att en finsk båt var till salu. Det var en Rondar från 2005 med båtnummer 8873. Båten verkade bra och vi fick bra information och bilder om båten. Vi gick igenom vad den totala kostnaden skulle bli om vi köpte båten i Finland, i England eller i Frankrike, plus värderade tidsåtgången för respektive båt. Efter detta så var beslutet ganska lätt. Det blev den Finska båten, 8873, och sen gick det fort. Veckan efter var vi i Helsingfors för att hämta båten och nu står den hemma på uppfarten. Tyvärr så har vi inte kommit ut på vattnet ännu. Vi får se när det blir premiär…

Jag vill tacka Per-Eric och Ebbe för deras engagemang och stöd i vårt köp av 8873. Vi ser verkligen fram emot att börja segla Five. Jag hoppas att vi kan få ihop ett gäng i Stockholm som kan träna tillsammans. Vårt mål är att delta på kommande EM i Varberg plus att delta i Cupen. Vi ses på vattnet!!

Seglarhälsning,

Thomas och Mathias

Narwal SWE 505 CUP 2014 – storseger för Ebbe och Olle!

Pristagarna 2014 1024x768KSSS Olympiska regatta den 4-5 oktober var sista delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014. Förstaplatsen var i praktiken klar före start. Ebbe Rosén och Olle Wenrup hade fått bryta nästan alla seglingar för att kunna förlora cupen. Det gjorde de förstås inte. Istället vann de fem av de sex delseglingarna och förstapriset både i KSSS Olympiska regatta och i Narwal SWE 505 CUP 2014.

Täta seglingar
Bakom Ebbe och Olle var det tätt, för att inte säga mycket tätt. Fiveklassen utvecklas i Sverige och nu är det flera som kan matcha Ebbe och Olle under delar av seglingar. Det är inte längre självklart vem som är först uppe vid kryssmärket. Lars och Axel Hultgren ledde en halv segling på lördagen och även Lasse Bjerke/Tore Reinhold och Tom och Toni Hastenpflug var först under delar av seglingar. På söndagen hände det som vi alla väntat på – Ebbe och Olle fick känna på att ha flera båtar före sig. Lasse och Tore vann segling 4, före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström. Trea var Tom och Toni och fyra Gelen Mack/Wille Johannisson. Först på femte plats kom Ebbe och Olle. Den exklusiva klubben ”vi som slagit Ebbe och Olle” utökades med fyra nya besättningar. Ingrid Söderström/Johan Calvert blev de första medlemmarna, när de vann en segling på SM i början av september.

Efter lördagens tre seglingar på Baggensfjärden var det rekordjämnt bakom Ebbe och Olle. Fem besättningar inom tre poäng. Peter och Per-Eric tvåa, Tom och Toni trea, Galen och Wille fyra, Lars och Axel femma och Lasse och Tore sexa. David Lawenius, med tillfällig gast Alexander Gleerup var med uppe och nosade, med en femteplats som bäst och låg sjua, före Knut och Jana Hastenpflug. Men även Knut och Jana var med långt fram under delar av seglingar.

Spänningen på topp
På söndagen vann Lasse och Tore första seglingen – snacka om spännande läge! Peter och Per-Eric var tvåa i mål och behöll andraplatsen totalt. Lasse och Tore fortsatte med en fjärdeplats, medan Peter och Per-Eric grejade en ny andraplats, denna gång efter Ebbe och Olle. Tom och Toni var trea i båda dessa seglingar. Därmed var Peter och Per-Eric klara för andraplatsen i Narwal SWE 505 cup, men andraplatsen i KSSS Olympiska var helt öppen inför sista seglingen. Lasse och Tore var tvungna att ha minst 2 båtar mellan sig och Peter/Per-Eric för att bli tvåa i regattan. En tjuvstart och enskild återkallelse är inte drömmen i det läget, men det var just det som hände Peter och Per-Eric. Efter den missen hämtade de sig inte riktigt utan slutade femma, medan Lasse och Tore tog en andraplats i både seglingen och totalt i regattan. Snyggt jobbat!

Koll på skiften – en nödvändighet
Baggensfjärden är inte lättseglad. På lördagen var vinden längs med fjärden (ungefär sydlig) och det var hyfsat jämn vindstyrka, 2-3 m/s, men med en hel del vindskift, som dock var måttligt stora. På söndagen blåste det någon sekundmeter mer i medelvind, men vinden kom tvärs över fjärden (från ost) och styrkan skiftade rejält. Från väldigt lätt till en del byar på ca 5 m/s. När byarna kom vred det också kraftigt. Det gällde att ta vara på skiften och att samtidigt inte komma mitt under den stora klungan av Lasrar som seglade på samma bana. En erfarenhet som några gjorde var att när spinnakern tas ner alldeles innan länsrundning så blev fartskillnaden mot Lasrarna inte alls lika stor. Det ledde till ett lätt kaos i några rundningar.

Befarat kaos uteblev
Man måste konstatera att det fungerade över förväntan att segla med 123 andra båtar på samma bana. Vi var åtta Fivar på plats - två från Stockholm, tre från västkusten, två från Åmål och en från Skåne. Tredje start var vår och i samma start fanns också åtta Fevor och tio Laser 4,7. De andra båtarna var snabbt efter oss och utgjorde egentligen inget större problem. Först startade 33 Laser standard, därefter 57 Laser radial och sist 15 OK-jollar.

Trots liten yta på land så fungerade sjösättningar och upptagningar väl och det gick också bra att både lossa och lasta från trailer. Båtklasserna hade platser som var utmärkta och det kaos man kunde befara infann sig inte alls. Stämningen var positiv och vi kände oss välkomna! Det var många som kom fram och tittade på Fivarna och många äldre hade seglat Five i sin ungdom. Vi hade också besökare som var där för att se på båten och prata med oss, med tanken att skaffa egen Five – mycket roligt! Vi hoppas på minst tre stockholmsbesättningar nästa år.

Fantastiska priser i cupen, från Narwal sails
Förstapris i cupen var dels en stor och en fock från Narwal Sails och dels ett vandringspris. Vandringspriset är den standar som Svenska seglarförbundet skänkte till 505-förbundet när vi förra årets firade 50 år som klass i Sverige. Ebbe och Olle var nyfikna på krysstället och mycket bättre utvärdering kan inte Narwal sails få än den återkoppling som Ebbe och Olle kan ge.

Andrapris i cupen var en spinnaker från Narwal sails. Peter och Per-Eric gjorde flera fina undanvindar på KSSS Olympiska regatta och kanske kan detta segel ge ändå bättre gång? Det blir spännande att utvärdera. Tredjepriset i cupen var ett överkapell från Narwal sails, något som alltid kommer till nytta.

Alla resultat i Narwal SWE 505 CUP 2014 ligger på länken: http://int505.se/files/Resultat/2014%20series_3.htm
Fiveförbundet tackar sin sponsor Narwal sails för säsongen 2014 och hoppas på fortsatt samarbete!

Nästa års SWE 505 CUP
Svenska 505-förbundets styrelse hade ett utökat styrelsemöte på lördagskvällen och beslutade då att även 2015 ska SWE 505 CUP seglas med tre delseglingar: On the Wire i Björlanda kile i maj, SM/NoM i Träslövsläge 1-2 augusti och KSSS Olympiska regatta i Saltsjöbaden i oktober. Förhopppningen är att också kunna få några finska båtar att komma till KSSS regatta nästa år. Det var många finnar där i andra klasser.

Nästa år är det inte bara SWE 505 CUP som seglas i Sverige - dessutom går EM i Varberg den 4-8 augusti. Då tror vi på bortåt 100 båtar från hela Europa på startlinjen! Nu är rätt tid att skaffa en 505 och hänga med på riktigt kul segling. Hör av Dig, så får Du hjälp med att hitta rätt båt. E-mail. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Per-Eric
Crew SWE 8651

Ebbe och Olle 1024x768

Far och son köpte Five från Tyskland

Felix och Mats hmtar bt 2 800x450

2014 års båtmässa i Göteborg blev startskottet för våra tankar om en 505. Min pappa stötte där på Per-Eric Thörnström som verkar vara en riktig eldsjäl och som hjälpt oss genom hela processen med att hitta en lämplig Five.

Vi som har köpt den är alltså en far och en son i åldrarna 22-58. Seglingserfarenheten varierar med åldern. Den äldre av oss har kappseglat Moth en hel del, även internationellt, och sedan en del 470 och 505 på skoj-nivå, under 70- och 80-talet. Därefter mest nöjessegling med kölbåt, allt från Express till Maxi95 och Sydney-Hobart race. Jag som är den yngre av oss har inte kappseglat så mycket, men en del sjömil har blivit avverkade. Atlanten är korsad och mycket fram och tillbaka över Nordsjön och Östersjön har det blivit - mest som instruktör men nu som styrman på SXK seglarskolas segelfartyg (Gratitude, Gratia & Atlantica). En segling till (och på) Medelhavet har också hunnits med.

Tillbaka till 505-köpet. Efter en långsam process under vår och sommar kom vi igång  ordentligt för en månad sedan. Med hjälp av svenska fiveseglare på VM i Kiel kom vi i kontakt med en tysk som ville sälja sin träningsbåt. En Kyrwood från -96 för 5550 Euro. Båten låg i Niendorf norr om Lübeck och efter lite funderande kring olika färjor slutade det med att vi körde båda vägarna via Puttgarden. Efter lite prutande med avseende på en tystad skada fick vi ner priset 200 euro och kunde rigga av och packa ihop.

Söndag 24:00 parkerade vi hemma i Göteborg och måndag 16:00 stod vi ute i Björlanda kile och började packa upp och rigga vår SWE 8632 för segling. Inte det lättaste när man knappt hunnit se hur grejerna ska sitta. När resten av gänget stack ut till start började vi bli klara och kunde efter lite sista mekande dra ut en sväng i den svaga vinden. Vi skippade spinnakern för att hinna innan mörkret och kom ut och kunde ta några slag. Väldigt kul att känna hur enormt lättdriven en Five är. Med bara någon enstaka meter per sekund kände man accelerationen och potentialen tydligt.

Nu är målsättningen att få segla några gånger till innan det blir alldeles för kallt och mörkt och kanske kunna vara med i någon kappsegling där vi precis som Leif Danielsson (författare till "från feva till five") siktar på att komma sist - men inte toksist.

Tack för alla glada tillrop! Det kan säkert behövas i fortsättningen också, när (troligen ofrånkomliga) motgångar kommer (masten i dyn t.ex., som vi pratade med Lars och Sven om igår).

Bästa hälsningar
Felix (och Mats)

Felix - ny bt 450x800

Ebbe Rosén/Olle Wenrup SM vinnare och klara för mästarnas mästare 2014

IMGP3465 640x424

På pappret var Ebbe och Olle överlägsna – fem segrar av sex möjliga, men det var betydligt tätare på sjön än vad det ser ut av resultaten. Ebbe och Olles fart stod inte i en klass för sig, utan den utmanades av flera besättningar. Mästarparets stora rutin avgjorde dock oftast till deras fördel, men glädjande nog fick den för året nya besättningen Ingrid Söderström/Johan Calvert en seger också. Det är första gången på många år som Ebbe och Olle får stryk i en delsegling i Sverige av en svensk besättning. Det var på tiden! Det tyckte även Ebbe och Olle;-)

Ingrid och Johan seglade starkt genom regattan och hade dessutom tre andraplatser vilket också blev deras slutliga placering. De var väldigt snabba på flertalet undanvindar och hade god kryssfart- det är imponerande så snabbt som denna besättning hittat trimmet! Dessa två besättningar var en bit före de andra totalt i den slutliga resultatlistan.

Lars och Axel Hultgren seglade också strakt med tre tredjeplatser och en fjärdeplats, men hade också två seglingar en bit ner i fältet. Det gjorde att det blev tätt poängmässigt. Lars och Axel klarade tredjeplatsen med två poängs marginal till Galen Mack/Wille Johannisson som blev fyra. Galen och Wille var som bäst tvåa, i första delseglingen. När det blåste lite mer på söndagen hade de inte riktigt toppfart på kryssen, men seglade starka undanvindar och ofta taktiskt riktigt.

Våra danska gäster Fabiola och Michael Wonterghem seglade en jämn serie med placeringar mellan 3 och 8 och var alltid farliga. De slutade på femte plats, på samma poäng som Galen och Wille, men fick stryk då deras bästa segling var ett snäpp sämre än Galen och Willes bästa segling. Faktum är att trean, fyran och femman alla hade samma poäng om alla seglingar räknats – snacka om jämnt! På sjätte plats, en poäng efter Fabiola och Michael slutade Peter Andersson/Per-Eric Thörnström. Fem poäng bakom, på sjunde plats, kom Tom och Toni Hastenpflug och på åttonde plats, ytterligare två poäng bakom, slutade Lars Bjerke/Tore Reinhold i sin nya båt. Lasse och Tore seglade för ojämnt för en högre placering. En tvåa och en trea som bäst, men också flera seglingar en bit ner i fältet.

Många andra besättningar var också framme och högg i täten under delar av seglingar, så t.ex. två av fältets mest rutinerade 505-besättningar. Kalle Nilsson/Anders Avén ledde t.ex. sista seglingen efter första kryssen, PA Hallberg och Frank Bach var tvåa i en segling efter första kryssen. Johan Johansson/Anders Ekberg var också med långt fram under flera seglingar på söndagen. Även seglare som börjat med 505 i år var framme och nosade, så t.ex. Anders Dahlén/Magnus Nilsson och Tomas och Gustav Franzén som vid flera tillfällen visade framfötterna på söndagen. Axel och Leif Danielsson som skrivit artikeln ”Från Feva till Five” på hemsidan slutade på 15:e plats, efter bl.a. en 9:a i den lätta vinden på lördagen. Mycket starkt efter bara en dryg månads Fivesegling. Fullständiga resultat finns på: http://www.int505.se/images/web/SM2014.htm

Känslan är att nivån har höjts ett snäpp och att flera besättningar börjar närma sig Ebbe och Olle fartmässigt. Sedan ska allt hålla hela vägen ut…

Karin Bergs coachning var mycket uppskattad. Många fick värdefull individuell feed-back på sin segling och genomgångarna var trevliga stunder med viktiga punkter och nära till skratt. Under lördagens trevliga fest höll Karin ett bejublat anförande om sin egen seglingskarriär. En sådan toppentjej vill Fiveklassen förstås försöka värva inför EM-säsongen 2015. Hon fick således pröva en Five på inseglingen – vi hoppas det gav mersmak!

Vädergudarna bjöd på en riktig lättvindsdag och en härlig seglingsdag med 4-6 m/s och en del fin sjö att surfa på. SS Åmålsviken svarade för trevliga arrangemang och bra faciliteter. Detta var delsegling 2 i Narwal SWE 505 CUP 2014, med segel från Narwal som pris i totalcupen. Separat artikel om cupen och ställningen där kommer.

505 är verkligen en klass med tjejer och killar i alla åldrar och med väldigt olika bakgrund, allt från gamla världsmästare till mycket glada seglingsentusiaster. 22 besättningar, varav fem var mixbesättningar. Yngst var 17-åriga Fabiola Wonterghem, äldst pensionären Lasse Bjerke. Besättningskonstellationerna är kompisar, syskon, äkta par och förälder-barn. En härlig mix som ger mycket god stämning.

Välkommen till Fiveklassen!

Per-Eric
Crew SWE 8651

6-7 september: SM och delsegling 2 i Narwal SWE 505 CUP 2014

8651 spi

Helgen 6-7 september avgörs SM för 505 i Åmål. Det är ett efterlängtat SM, det första officiella SM:et på många år. Det är bara de större klasserna som får segla om SM –tecken och nu hör Fiveklassen dit igen! Vinnarna av SM får en plats i seglingens Mästarnas mästare i Båstad i oktober - ett pris som heter duga!

SM utgör också andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014 – cupen som har segel och kapell från Narwal som priser. I år är det 22 anmälda till SM från hela Sverige och en båt från Danmark. I fältet finns allt från världsmästare till glada seglingsentusiaster och förhoppningen är att alla ska ha lika kul. De äldre båtarna (mer än 25 år gamla) tävlar också om ett särskilt pris, ”505 Classic”, som en tävling i tävlingen". Fiveklassen har i år hyrt in Karin Berg, rutinerad 470-seglare mm., som coach på SM, för att alla ska kunna lära mer av att vara med på SM. Ett spännande nytt grepp.

Vindarna väntas bli svaga under helgen, men SS Åmålsviken är rutinerade arrangörer och förhoppningsvis kan seglingarna genomföras enligt schema.

Favoriter är Ebbe Rosen/Olle Wenrup från Stockholm. De har dominerat svenska 505-segling de senaste 10 åren och ligger nära den absoluta världstoppen. Ingrid Söderström/Johan Calvert var näst bästa svenska besättning på årets VM och är säkert en besättning att räkna med i toppen. Ingrid är en av Sveriges bästa seglartjejer och Johan Calvert en mycket erfaren 505-gast, tillsammans är de en ganska lätt och mycket skicklig besättning. Fjolårets SM-tvåor Galen Mack/Wille Johannisson är också en lätt och seglingsskicklig besättning som dock inte har så lång erfarenhet av 505-klassen. De kommer sannolikt också att vara med och slåss i absoluta täten. Åmålsseglarna Tom och Toni Hastenpflug lyckades inte riktigt på VM, men vill säkert vara med och slåss om tätplatserna på SM, när det går på ”hemmaplan”. Det finns många fler som har ambitioner och flera av deltagarna är nya i Fiveklassen från i år, så allt kan hända.

Per-Eric
Crew SWE 8651

Howard Hamlin/Andy Zinn överlägsna på för-VM i Kiel

505-VM inleds traditionellt med för-VM. Det är en test för arrangörerna och en möjlighet för seglarna att känna på vattnen och på konkurrensen. Många startar, men långt ifrån alla – en del seglar bara delar av seglingarna för att testa trim, andra går in för tävlingen som för vilken annan tävling som helst. Att vinna klart är förstås en merit och skapar respekt.

Howard Hamlin/Andy Zinn, USA seglade alla fyra seglingarna och vann överlägset, med serien 1-2-2-1. Segermarginalen i första och sista seglingen var tydlig och det är ingen tvekan om att de kommer att vara med i toppen på VM. Andy Smith/Tim Needham från GBR (Storbritannien) blev samanlagd tvåa och Mike Holt/Rob Woelfel, USA trea. Därefter ytterligare en engelsk båt Ian Pinell/David Shelton. Bästa tyska båt femma och det var inte någon av de som presterat bäst tidigare. De riktigt meriterade tyskarna var bara med på några seglingar. Mieke Schoemäker/Holger Jess vann en segling och var femma i en. Christian Kellner/Martin Schiöler var 3:a i en och 4:a i en, Hunger/Kleiner trea i en segling, osv….

Två danska båtar genomförde alla fyra seglingarna och slutade på fina placeringar. Nikolaj och Henrik Buhl var 8:a och Fabiola och Michael Wonterghem var 10:a. Fabiola är 17 år och seglade sitt första VM när hon var 13, då som gast, men nu styr hon. Imponerande!

Ebbe Rosén/Olle Wenrup genomförde en segling med en femteplats i mål, efter att ha haft ledningen en bra stund. På bilden syns de i ledningen på storbildsskärm! IMG 0101 640x480Bästa svenskar totalt var Tom och Toni Hastenpflug på 28:e plats, just före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström på 29:e plats.

Parallellt med för-VM pågår inmätning av båtar, rigg och segel. Den tyska effektiviteten lever inte upp till sitt rykte. Många stationer, krav på totalt nedriggad båt med alla delar lösa osv. gjorde att det tog tid – ibland många timmar för en båt! I La Rochelle 2012 var det betydligt effektivare hantering med fullt riggade båtar som både mättes och vägdes!

På torsdagskvällen invigdes VM. SAP sponsrar på ett mycket generöst sätt med stor speciellt uppbyggd seglingslounge, TV-studio, fotografer, storbilds-TV som följer seglingen, tracking och analyser, förfriskningar, mm. Oerhört påkostat och snyggt. Bara det en upplevelse!

Onsdagens seglingar genomfördes i SSV-vindar på ca 5-9 m/s och en sjö som tidvis var mycket skvalpig och oberäknelig. Utseglingen var lång – det tog ca 50 min i full planing för att nå startområdet. Man kunde lika gärna utgått från Danmark och seglat ut till banan menade några. Omtrimning var nödvändig mellan perioder med vind på ca 9 m/s (och mer i byarna) och de ”vindhål” som kom med oregelbundenhet. Torsdagen var det lite kortare utsegling, något lättare vind (4-8 m/s) från samma riktning, men samma typ av skift och ”vindhål”. Svårseglat, men mycket spännande.

På lördag börjar VM och då är prognosen mer västlig vind på 6-8m/s. Vad det blir får tiden utvisa, men att det blir spännande seglingar och en riktig seglarfest står utom allt tvivel.

Svenska laget på VM består av 11 båtar: SWE 7017 Galen Mack/Wilhelm Johannisson, Stockholm; SWE 8651, Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, Göteborg, SWE 8787 Johan Johansson/Anders Ekberg, Göteborg; SWE 8837 Tord Lawner/Tomas Gustafsson, Göteborg; SWE 8848 Lars Bjerke/Tore Reinhold, Göteborg, SWE 8923 Lars och Axel Hultgren, Helsingborg; SWE 8912 Tom och Toni Hastenpflug, Åmål; SWE 8926 Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Stockholm; SWE 8945 Ingrid Söderström/Johan Calvert, Göteborg; SWE 9092 Knut och Jana Hastenpflug, Åmål; SWE 9107 Sven Flood/Daniel Rodhe, Göteborg;

Håll tummarna för oss och följ gärna VM via Kiels hemsida: http://sap505worlds.com/

På Fiveförbundets Facebook kommer också en del material efterhand.: https://www.facebook.com/int505sweden

Per-Eric
Crew SWE 8651

Nya världsmästare i 505 – Mike Holt/Rob Woelfel, USA

Christophe Favreau winning team

Sju delseglingar kunde genomföras under VM, alla i hårda vindar. Mike Holt/Rob Woelfel vann tre delseglingar, och även VM-guldet. De unga australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne seglade starkt och var tvåa totalt, efter bl.a. seger i två delseglingar. Femfaldiga världsmästaren Wolfgang Hunger, tillsammans med Julien Kleiner, Tyskland slutade trea, på samma poäng som fyran Andy Smith/Tim Needham, England. Ingen av dessa två besättningar vann någon segling.

161 båtar kom till start, från 14 länder och fyra kontinenter. Det näst största Five-VM:et någonsin. Oturligt nog också ett av de blåsigaste och regnigaste VM-en – ingen dag under 7 m/s i snitt och som mest över 16 m/s. Varje dag kom det minst en regnskur – ofta i kombination med riktigt mycket vind.

Toppen i klassen är fortsatt jämn, mycket jämn och inför sista dagen kunde sex besättningar vinna. Två från Tyskland, två från England och en från vardera USA och Australien. Dessa länder, tillsammans med Danmark har de starkaste seglarna just nu. Bland de 20 första var det 12 tyska båtar, tre från USA, två från England, två från Danmark, och en från Australien. Howard Hamlin/Andy Zinn som vann för-VM slutade 9:a. Fjolårets -vinnare Lehmann/Öhme slutade 21:a och världsmästaren från 2012 Jan Saugman, nu tillsammans med Jakob Karbo, Danmark slutade 32:a.

Mike Holt/Rob Woelfel vann sitt första VM, i båten USA 9072, en Rondar från 2011. Australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne seglade också en Rondar från 2011 och de var yngst på prispallen – båda nyligen över 25 år. De nya Ovington-Jess-båtarna var fina, och det fanns många på banan. Tre av de 10 första seglade sådana båtar, däribland förstås tysken Holger Jess som gastar Mieke Schoemäker. De blev bästa mixbesättning på 14:e plats. De vann också en delsegling och Mieke blev därmed första kvinnliga rorsman att vinna en VM-delsegling.

Sjön var mycket speciell – vinden blåste från SSV, dvs kom från land och vi fick därför segla en bra bit ut, med långa utseglingar som följd. Ändå var det stora skift. Ibland dominerade vinden från Eckernfördefjorden och ibland vinden från Kielfjorden. Banan låg på gränsen till ett grundflak och det blev vågor från alla håll som överlagrades och ibland såg det ut som ”Kalle Anka-vågor” - höga, toppiga och från alla håll samtidigt. Det är imponerande att båtarna håller på det sätt de gör. Ibland lättade hela båten ur vattnet och dunkade ner i nästa våg. Det är stora krafter och om en tamp inte löper rätt i blocken så går den av på nolltid. Det var många sådana mindre haverier.

Ebbe Rosén/Olle Wenrup, SWE8926, visade att de kan segla Five och var uppe i toppen i flera delseglingar, men det räckte inte hela vägen i mål. Deras serie var 47-DNC-18-16-16-38-16 och totalt en 22:a plats när DNC räknats bort. Den nya konstellationen Ingrid Söderström/Johan Calvert slutade som näst bästa svenska båt på 56:e plats. De är en lätt besättning – ca 140 kilo tillsammans - men de var ändå en av endast tre svenska båtar som fullföljde alla sju delseglingarna och ingen placering sämre än 64, med en 40:a som bästa notering. Det är imponerande och vi hoppas få se mer av Ingrid och Johan i Fiveklassen. De var fjärde bästa mixbesättning, slagna av två tyska och en schwizisk besättning. Totalt deltog 26 mixbesättningar.

Trea bland svenskarna på plats 60 kom Peter Andersson/Per-Eric Thörnström som bitvis hade fin kryssfart, men som inte fick till det riktigt på undanvindarna och som seglade alltför ojämnt för att komma högre. En 39:a som bästa placering och en 80 som sämsta, samt en bruten segling då trapetslinan gick av. Tom och Toni Hastenpflug slutade 77:a och var inte nöjda. De var uppe och högg i en del seglingar, men lyckades inte hålla hela vägen. För lite träning, enligt den egna analysen. Två DNC (bruten storbom!) samt placeringar mellan 41 och 79 blev deras resultat. Tord Lawner/Tomas Gustafsson genomförde alla seglingarna (snyggt!) och slutade på plats 90 sammanlagt.

Galen Mack/Wille Johannisson var en av fältets lättare besättningar, ungefär 130 kg tillsammans. De seglade dessutom fältets klart äldsta båt (SWE 7017, från 1970-talet), men klarade sig utan haverier och slutade 96:a. En riktigt strong insats som lovar mer för framtiden. Övriga svenskar hade flera seglingar som fick brytas av olika orsaker, främst mindre haverier. Placeringarna var: 111: Lars och Axel Hultgren; 121 Johan Johansson/Anders Ekberg; 143 Knut och Jana Hastenpflug; 145 Lars Bjerke/Tore Reinhold; 155 Sven Flood/Daniel Rohde.

Danskarna är starka med två båtar bland de 20 bästa – bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller på 16:e plats och Nikolaj Hoffman-Buhl/Henrik Buhl på 19:e plats. Dessutom Jan Saugman/Jakob Karbo på 32:a (efter flera tamphaverier) och Mikkel och Mats Christiansen på 35:e plats. Fabiola och Michael Wonterghem som seglade så starkt på för-VM (10:a) slutade på 102:a plats, efter en del missöden.

Finnarna börjar bli många båtar igen, men ingen där når ända upp i toppen. Bäst gick det för Jari Hamström/Tuomas Laurila som slutade 28:a. Även på platserna 52, 55 och 62 var det finska båtar.

Rondar visade upp sin nya 505-prototyp som tänjer lite på reglerna för innerskrovet, pga förenklad produktionsmöjlighet och därmed lägre kostnad. Internationella årsmötet röstade för att ta upp en mindre regeländring till omröstning bland alla medlemmar, för att göra den nya varianten OK utan att tänja reglerna.

SAP sponsrade generöst med bl.a. mediabevakning, filmer och foto, storbildsskärmar, analysverktyg, invigningsfest, mid-weekparty, samt mat (pasta), öl, vatten och godis efter varje dags segling. Åskådarna i land kunde följa seglingarna, liksom alla fans runt om i världen - det var direktsändning från racen via internet. Riktigt maffigt att se på storbildsskärm sa de som var iland. Det gjordes en fin VM-film, men den är inte ute på nätet än – vi återkommer med adressen till denna.

Totalt sett ett fantastiskt VM och ett glädjande stort intresse för EM i Varberg 4-8 augusti 2015. Det blir höjdpunkten för Fiveseglarna sommaren 2015, eftersom VM går redan i april i Sydafrika.

Häng på i Fiveklassen – nu är rätt tid att skaffa båt inför EM i Varberg!

Per-Eric
Crew SWE 8651

174 båtar anmälda till 505-VM i Kiel

På onsdag 13 augusti börjar för-VM och på lördag 16:e är det första VM-dagen. 174 båtar från 16 nationer är ett riktigt stort startfält, som få klasser kan matcha. Alla startar tillsammans i gatestart – det blir en mäktig känsla i ett så stort fält!

Rekordet från 2012 med 188 båtar står sig, men Tyskarna har som hemmanation gjort ett tappert försök att slå det. 83 tyska båtar är anmälda, ungefär lika många som fransmännen var på hemmaplan 2012, men det räcker inte riktigt. Frankrike är näst största nation med 15 båtar, därefter följer England (13 båtar), Sverige (11 båtar), Australien (10 båtar) och Finland (8 båtar). Från Danmark, Schweiz, USA och Sydafrika kommer vardera sex båtar och från Polen fem. Hong-Kong, Italien, Österrike, Nederländerna och Kroatien bidrar alla med en båt var.

Startfältet är starkt, med många tidigare världsmästare i 505 och många besättningar som vill utmana. Mest meriterad är femfaldige världsmästaren Wolfgang Hunger med gast Julien Kleiner. Wolfgang Hunger har idag lika många VM-titlar som Krister Bergström och kan segla hem en till – nyligen vann de Tyska mästerskapen. Chris Nicholsson, Australien är trefaldig världsmästare i Five och seglar nu med Ricky Bridge, Dubbla VM-vinnaren Jan Saugman; Danmark, försöker igen, nu med Jakob Karbo som gast. Howie Hamlin/Andy Zinn, USA, Ian Pinell/Tim Hancock, England, och regerande världsmästarna Claes Lehmann/Leon Ölme, Tyskland, har alla en VM-seger var. Trefaldiga VM-tvåorna och regerande Europamästarna Bröderna Bojsen Möller från Danmark är vassa utmanare, liksom VM-tvåorna Stefan Böhm/Gerald Roos Tyskland. Av en rad andra besättningar som säkert vill vara med i toppen bör man hålla ögonen på Morten Bogacki/Lars Dehne som var tvåa på tyska mästerskapen i år och tvåa på EM i fjol, Mieke Schoemäker/Holger Jess som har vunnit många tyska mästerskap och var Europamästare 2011, Mike Holt/Rolf Woelfe, USA, som nyligen vann Engelska mästerskapen, Andy Smith/Tim Needham som var tvåa på Engelska mästerskapen och vann de Franska, före duktiga fransmännen Philippe Boite/Erwan Grossman. Unga snabba australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne vill säkert också slåss i absoluta täten. Och det finns fler – många fler!

Störst chanserna till framstående placering bland svenskarna har Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Stockholm. Vill det sig riktigt väl kan de segla in bland topp 10. Tom och Toni Hastenpflug, Åmål har det senaste året närmat sig de bästa internationellt vi får se hur långt det räcker nu. Ingrid Söderström /Johan Calvert, Göteborg, är en oprövad kombination i större sammanhang i Fiven, men det finns mycket seglingskunnande och det blir intressant att följa dem.

Fältet innehåller en rad namnkunniga seglare, men också en stor mängd seglingsentusiaster i alla åldrar, som älskar Fivesegling. Alla startar tillsammans i gatestart – det är en mäktig känsla i ett så stort fält!

Vi kommer att få se många nya båtar, både från Ovington-Jess, från polska Blue-Ble och även den nya Parkermodellen kommer också att vara med i VM för första gången. Men det handlar mer om seglarna än om båtarna, det verkar i alla fall så av det vi hittills sett av de nya båtarna på olika regattor i år.

Hela VM-et kan följas via tracking. De första tre dagarna (16:e, 17:e, 18:e) med kommenterad tracking och de sista tre dagarna (20:e, 21:e, 22:e) tracking parallellt med Live-TV. Således finns det alla chanser för Dig som är kvar på hemmaplan att följa med. Det går också att spela upp racen i efterhand. Dessutom kommer det svenska laget att försöka skicka rapport dagligen på Facebook, bara Internet fungerar. Adresser – VM:s hemsida: http://www.worlds505.de/
Facebook:
https://www.facebook.com/int505sweden

Det kommer att bli en riktig ”seglarfest”, där de tyska arrangörerna i Kiel och sponsorn SAP gör allt för att det ska bli lyckat.

2015 är det Sverige som hamnar I Fivevärldens fokus, i början av augusti, med Svenskt och Nordiskt mästerskap 1-2 augusti i Träslövsläge och Europamästerskap i Varberg 4-8 augusti. 100 båtar på EM är målet!

Häng på i Fiveklassen – nu är rätt tid att börja segla 505!

Per-Eric
Crew SWE 8651

Du är här: Home Results