LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Robline SWE 505 Cup i centrum för kappseglingsprogrammet 2021

ppt - Ny Robline SWE 505 CUP 2021I år lever vi på hoppet om att kunna genomföra fyra seglingar i Robline SWE 505 CUP. Vi har åter med oss vår partner Robline vilket är till nytta för alla 505-seglare. Det handlar inte bara om priser i tävlingarna, utan alla medlemmar i 505-förbundet får rabatter på superfina linor från Robline. Läs mer nedan. Inom rimligt reseavstånd finns, förutom Robline SWE 505 CUP, flera stora roliga regattor som vi rekommenderar t.ex. Nordiska mästerskapen som seglas i Espoo, Finland, Danska mästerskapen i Holbaek och Tyska mästerskapen i Warnemünde. Dessutom seglas EM i Weymouth i Storbritannien i juli och VM i Bermuda i höst är en riktig drömresa. Lägg till lokala regattor i Skåne och på västkusten så finns det något för alla 505-seglare.

Robline-fördelar för alla medlemmar
Robline tillverkar linor i absolut toppklass och väljer man rätt lina för varje funktion på båten så funkar allt så mycket bättre. Partnerskapet med Robline innebär att Du som medlem i 505-förbundet handlar alla linor till fiven med 20% rabatt hos Båths i Göteborg – både on-line och fysiskt i butiken. I butiken berättar Du att Du är med i 505-förbundet, Ditt namn och båtnummer för att få rabatten. On-Line ger Du denna information i meddelandefältet. ”Medlem i 505-förbundet, Namn och Båtnummer”.

Robline - Fockskot 505 MomentBetydelsen av rätt lina fick jag klart för mig efter byte av fockskot. I många år körde vi med ett fockskot som hade Dyneema-kärna, men det fick vändas efter halva säsongen för att hålla i råttan och efter ett år var det byte till nytt. Linan var inte avsedd för dessa krafter – nu vet jag att den hade en för glest vävd kärna som deformerades av kraften och skotråttans påverkan. Med byte till rätt Robline-lina har fockskotet hållit i tre år nu utan att slitas och med lika perfekt grepp i råttan hela tiden. För tips på vilka linor som bör användas till vilka ändamål – se informationsfilmerna med Roblines Peter "Krull" Andersson på: https://www.youtube.com/channel/UCshnrJuSH8ZqWg8HC6lHdlg

SM 2Robline SWE 505 CUP 2021 – Öppen och Classic
Tävlingen som ger svar på vilket team som är Sveriges bästa 505-seglare säsongen 2021 omfattar från i år fyra tävlingar, en i vardera regionen: syd, väst och ost samt SM – som turnerar mellan regionerna. I år är det följande tävlingar som gäller:

15 - 16 maj            Björlanda kile              Robline SWE 505 Cup 1
5 - 6 juni                 Borstahusen                Robline SWE 505 Cup 2
13 - 15 augusti     Åmål                               Robline SWE 505 Cup 3 (SM - Swedish Open Nationals)
2 - 3 oktober         Saltsjöbaden               Robline SWE 505 Cup 4 (KSSS – OCR)

Länkar till Inbjudan, anmälan och all annan info publiceras under ”Events” på Svenska 505-förbundets hemsida, http://www.int505.se/events

I alla cupseglingar finns både en öppen klass och en Classic-lass. Classic är alla båtar med nummer 8554 och lägre. Dessa båtar tävlar om särskilda priser.

Roblinepriser i form av presentkort på linor hos Båths blir det förstås i varje deltävling och i totala cupen. Det blir både prestationspriser (tre första) och utlottade priser bland alla deltagare som inte redan fått prestationspris. Det blir särskilt pris till Classic-klassen också.

SM 15Lokala tävlingar
En 505-CUP SYD i litet format introduceras i år. Det är två tävlingar på våren och en på hösten. Malmö cup den 29 - 30 maj, Robline SWE 505 CUP i Borstahusen den 5 - 6 juni samt DM för Skåne i oktober. Mer info från vår flottiljansvarig Skåne: Tomas Franzén ( Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. ) 

Likaså planeras en 505 CUP VÄST, bestående av Robline SWE 505 CUP i Björlanda kile 15 - 16 maj, Dubbla chansen i Björlanda kile 28 - 29 augusti samt västkustens DM i Kullavik. Mer info från flottiljansvarig Väst ( Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. )

AB-200822-0510Internationella tävlingar
I närområdet finns flera mycket trevliga tävlingar för den som vill söka internationellt motstånd, t.ex. Tyska Mästerskapet i Warnemunde 3 - 6 juli, Danska Mästerskapen i Holbaek, 28 - 29 augusti och inte minst Nordiska mästerskapen i Esboo, Finland, 11 - 12 september.

Dessutom seglas fyra Euro CUP-seglingar Runt om i Europa: I Cavalaire, Frankrike, i april, i Riva del Garda, Italien, i maj, i Kiel, Tyskland, i juni och i Hayling Island, Storbritannien, i oktober.

All info om dessa seglingar finns på internationella förbundets hemsida: https://www.int505.org/euro-cup/

VM Bermuda 2021 loggaEM och VM
Dessa tävlingar är säsongens höjdpunkt för många. Europamästerskapen seglas i Weymouth, UK, den 16 - 20 juli. Dagarna innan (13 - 15 juli) avgörs Öppna Engelska mästerskapen på samma plats. All info inkl. hur man anmäler sig finns här: https://www.int505.org/2021-european-championship-weymouth/

Världsmästerskap avgörs i Bermuda 21 oktober - 6 november. Det är en lång resa, men otroligt fin segling erbjuds. All info via denna länk: https://www.int505.org/2021-world-championship-bermuda/

 

Per-Eric Törnström
PR-samordnare Svenska 505-förbundet

505-året 2020 – ett osannolikt år!

SM 1Oj vilket år – så oväntat med en pandemi och vilka konsekvenser den hade och har! För 505-seglandet i Sverige var det förstås ytterst olyckligt att VM i Torekov ”försvann” och att tävlingssäsongen blev synnerligen kort. MEN samtidigt höll 505-seglarna igång med massor av träning och go´ segling vilket skapade mer intresse för 505-klassen. Många äldre båtar bytte ägare och blev mer använda. Flera nya kappseglande team började segla 505 år 2020. Klassen stärktes i Sverige under det osannolika året 2020.

TomBåtmässa som vanligt
Båtmässan i Göteborg gick som vanligt i början av februari. 505-förbundet var på plats med SWE 9117 som utställningsbåt. Förbundet var också med i mässans program med en intervju på stora scenen om det kommande VM-et. Det var många besökare i montern som ville prata segling. Robline SWE 505 CUP 2020 presenterades och förväntningarna på VM-et i Sverige var stora. Verkligt kul med mässan, som vanligt.

Ett par veckor senare fick vi de nya snygga 505-tröjorna och började sälja med leverans på träningslägret. Men det var oro i luften - virusspridningen tog fart. 505-seglarna var dock på hugget, sällan har så många team varit igång med aktiv träning före påsk. Med VM på hemmavatten gällde det att börja träna i tid.

Men sedan…..
Smittoläget försämrades emellertid, som alla vet. Först fick träningslägret i Torekov i april ställas in – rekommendationerna var inga långa resor. Snabbt beslut om lokala fleetvisa träningsdagar med tränare istället räddade situationen. Men problemen radade upp sig: VM eller inte - beslut måste tas, SWE 505 CUP 1 i Träslövsläge i maj var i fara, liksom SM i juni. Roblines huvudkontor i Österrike sa stopp till all sponsring, eftersom stor del av verksamheten stängdes ner i många länder. Tråkigt, men förståligt.

Ställa in SM? Nej vi chansade tillsammans med SS Delfinen i Vejbystrand på en flytt till augusti – Delfinens ledning med SM-generalen Per Kjellberg i spetsen var som vanligt positiva – TACK! Cupen i Träslövsläge fick ställas in, men Björlanda kile SS (BKSS) räddade SWE 505 CUP genom att deras septembersegling för kölbåtar fick egen 505-klass, med CUP-status. En annan ljusglimt var att BKSS beslöt köra måndagsseglingarna som vanligt – stort TACK för det. Det gav lite normalitet till vardagen även om en del team av olika anledningar valde att stå över säsongen.

505 logga JPEGVM 2020 i Torekov ställdes in – ett riktigt, men tråkigt beslut
Vi började inse att oavsett smittoläget i augusti skulle väldigt få utländska deltagare kunna ta sig till Sverige för att delta. Vi våndades och höll på beslutet så länge vi kunde men sedan blev resultatet ett beslut om inställt evenemang. Det mest naturliga hade kanske varit att internationella 505-förbundet sköt VM ett år framåt, men det fungerar inte eftersom Bermuda redan kommit långt i planerna för 2021. Nästa steg borde kanske varit att Sverige får nästa ”Europa-VM”, dvs 2022. Men för det krävs en arrangör och Sailing Båstad var tyvärr inte beredda att förbinda sig att arrangera 2022. I Marstrand skulle det kollidera med VM i OK-jolle 2022 (också inställt 2020 och flyttat två år framåt).

Förbundet började under året jobba för att få ett VM 2024. Det skulle bli 50 år efter det första succé-VM-et för 505 på Marstrand 1974. Ett planerat VM i J70 2024 på Marstrand sätter dock stopp för det och nu letar förbundet efter alternativ – kanske Varberg?

De första att tävla fick göra det i Danmark på Danska Mästerskapen
Tre svenska team från Skåne var först med att få kappsegla 2020. De deltog i danska mästerskapen i Holbaek den 8 - 9 augusti. Totalt deltog 18 båtar. Jörgen och Jens Bojsen-Möller vann klart före Wolfgang Hunger/Holger Jess, GER. Sedan kom ett 10-tal team som slogs om platserna därefter. I detta gäng ingick de två svenska teamen Lars och Axel Hultgren samt Tomas och Gustav Franzén. Hultgrens tre bästa placeringar var 3-4-5 och Franzéns tre bästa var 6-6-7. Placeringen totalt blev dock 10:a resp 11:a då de uteblev från två seglingar var och en av dessa måste räknas. Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/en-US/event/505?fbclid=IwAR17cntgFrgF7buW2AjFR59K6FD1TYtQhxI03EIerCqbTm_gHUkKtcSRy5k#!/results?classId=a1c24faf-f365-4790-8367-f762fbb7f4b3

505-SMSM i Vejbystrand 22 – 23 augusti blev säsongens regattapremiär
Regattan samlade 31 båtar och blev den största 505-regattan i Europa i år och ett av årets största SM. Deltagarna kom från Sverige, Danmark och Tyskland. Vindarna var i det övre registret och balanserade på gränsen till inställt både lördag och söndag, men fem seglingar kunde ändå genomföras. En front på lördagen gav tillfälligt ca 20 m/s, mitt under en segling, men efter några minuter mojnade det och seglingen kunde slutföras. Men det var många som badade!

SM 18De sex utländska teamen var överlägsna de svenska i den hårda vinden, alla sex gästerna var topp 8 och bästa svenska team var Tomas Grundel/Johan Strömdahl som tog tredje raka SM-vinsten och slutade femma. Helt klart behöver de svenska teamen mycket hårdvindsträning för att kunna konkurrera. Wolfgang Hunger/Holger Jess vann överlägset på 4p, de räknade bort en trea! Men så är de också flerfaldiga världsmästare. Mixteamen visade framfötterna. Danska far-dotter-teamet Fabiola och Michael Wonterghem var trea och Malin Broberg/Johan Röök sjua. Det senare innebar samtidigt silver på SM. Tredje platsen på SM togs av Tomas Berg som seglade med ex-olympiern i 470, Urban Lagnéus. Bästa Classic-båt och vinnare av Classicpriset blev SWE 8257 – Lars Magnusson/Jörgen Källström. Det senarelagda SM-et var samtidigt första delseglingen i SWE 505 CUP 1.

Prisutdelning 2Alla resultat nås från hemsidan för arrangemanget – https://idrottonline.se/SSDelfinenVejbystrand-Segling/SM5o522-23August  Där finns också en mängd fina bilder under ”Images Photos”. Det var otroligt bra arrangemang och ett enastående engagemang från arrangörsklubben SS Delfinen, med Per Kjellberg och Rita Cording i spetsen (gamla 505-seglare – förstås). Mycket beröm kom även från de utländska gästerna. Läs gärna Tomas och Johans berättelse om tredje SM-guldet på www.int505.se  Anders Nilssons blogginlägg (på Öresund Regatta) om hans första 505-SM är också mycket läsvärt: http://sundetregatta.blogspot.com/2020/08/sm-i-505-forsta-racet-antligen-genomfort.html

Frstorad Peter-MArtin SM LL2Kieler Woche – enda utländska regattan med svensk deltagare
Första Euro Cup-tävlingen 2020 var Kieler Woche 5 – 8 september, men det var ett ovanligt begränsat startfält pga. Covid-situationen. 23 team från Tyskland, 3 från Danmark och ett från Sverige, gav 27 deltagare totalt, alltså en mindre regatta än vårt SM. Wolfgang Hunger/Holger Jess vann på hemmaplan, för vilken gång i ordningen? Stefan Böhm/Gerald Roos, GER slutade tvåa och  Jörgen Bojsen-Möller/Michael Wonterghem, DEN, trea. Peter Bökmark/Martin Persson hade det tufft och var 6:a som bäst, i fjärde seglingen. Totalt blev det plats 16. Tyskarna hade bra mediebevakning och det spelades in en hel del trevlig film under tävlingen. En sådan finns här: https://www.youtube.com/watch?v=_0Xkj-zo1VI   Läs gärna Peter och Martins berättelse från Kieler Woche på www.int505.se Alla resultat finns på: https://www.manage2sail.com/sv-SE/event/kiwo2020#!/results?classId=2d5cce53-68e7-457a-9904-7e5cbdf92edf

DSCN1087SWE 505 CUP 2 - en ny blåsig tävling, med mixteam i topp!
Tack vare BKSS blev det två tävlingar i SWE 505 CUP 2020. Fivarna fick hänga på en kölbåtsregatta den 13 - 14 september och fick egen bana. 14 båtar kom till tävlingen, varav en dansk - Fabiola och Michael Wonterghem. När det blåste som mest på lördagen (upp till 16 m/s)  visade danskarna klart bättre fart på kryssarna än de svenska teamen. På söndagen var det ”bara” 9 - 11 m/s och då var det betydligt jämnare fart och tätare seglingar.

Fabiola och Mikael från Danmark vann överlägset på 9 poäng. Sedan var det ett hopp till tre team på 22 poäng. Tomas Grundel/Johan Strömdahl kom tvåa med två segrar i sin serie, Malin Broberg/Johan Röök blev trea, med en seger i serien och Per och Lars Wester fyra på en fin serie, dock utan någon seger. Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld gjorde också en stark insats i sin andra 505-regatta (SM var den första) och klarade även de tuffaste racen bra, vilket gav femteplatsen. Martin Fridh/Mats Dahlander gjorde en fantastisk insats. De kom med nyinköpt båt och hade seglingspremiär i egen Five på denna regatta, med en sjundeplats som resultat. Alla resultat på: http://www.bkss.se/results/resultat-2020/swe505cup2-sept12-13.htm

Läs gärna Anders Nilssons bloggpost på http://sundetregatta.blogspot.com/2020/09/bjorlanda-swe-505-cup-andra-racet.html samt Lars Bjerkes berättelse om tävlingen på www.int505.se

Tomas-Johan Snapshot - nu kr viSWE 505 CUP 2020 – ny seger för Tomas Grundel/Johan Strömdahl
SWE 505 CUP 2020 skulle som sagt varit Robline SWE 505 CUP, men Robline tvingades lägga ner alla partnerskap, pga. pandemin. Tack ändå för ambitionen att samarbetat och för ambitionen att ha ett nytt partnerskap på plats 2021. Seglingsmässigt blev det bara två deltävlingar, eftersom KSSS ställde in Olympic-regattan som skulle varit tredje CUP-seglingen. Båda CUP-tävlingarna gick i tuffa vindar. Hela 26 svenska team deltog i någon av de två regattorna, 12 från region väst, 8 från syd och 6 från ost. En ganska god spridning. Ostkustbesättningarna var i minoritet, men de tog hem segern genom Tomas Grundel/Johan Strömdahl, KSSS, som tog sin tredje inteckning i vandringspriset för SWE 505 CUP. Sedan följde tre besättningar från Västkusten - Malin Broberg/Johan Röök, BKSS slutade tvåa och Per och Lars Wester, BKSS blev trea. Bästa båt från syd blev Anders Nilsson/Jonas Reuterskiöld. Malmö SS, på plats 5 totalt. Vinnare av SWE 505 CUP Classic 2020 blev ostkustbesättningen Lars Magnusson/Jörgen Källström i SWE 8257.Resultatlistan för 2020 års SWE 505 CUP finns på: http://www.int505.se/images/web/swe%20cup%202020.JPG Resultat från alla års SWE 505 CUP finns på www.int505.se – klicka på resultat i vänster spalt.

Slrbild - artikelVi seglade ett VM ändå!
Med VM i Torekov inställt och likaså inställt Västkust-DM i Kullavik i oktober , tog 505-förbundets västfleet upp traditionen med VM = VästkustMästerskap. Den 17 oktober seglade 12 team om äran och verkligt nyttiga priser - grönsaker och rotfrukter samt en schakelöppnare från Båths - tack! Tre nya team hade tävlingspremiär. Claes Gregart/Urban Lagnéus – gamla skickliga jollerävar som lånade SWE 8694 av Tomas Berg, Charlotta Hårding/Robert Jansson – IF och Hobie-seglare som lånade förbundsbåten, SWE 8585 samt Jonas och Linnea Wising som under året köpt SWE 8054. Claes och Urban var med uppe och högg i toppen och fick en andraplats som bäst och slutade 6:a totalt. Charlotta och Robert samt Jonas och Linnea kämpade tappert men hade det tuffare.  Efter materialproblem och kapsejsning fick de ge upp innan alla fem racen körts. Mikael Gustavsson/Tore Reinhold kan titulera sig VM-vinnare. De vann tre delseglingar och var tvåa i en, vilket gav 5 poäng. Malin Broberg/Johan Röök var tätt efter på silverplatsen – två segrar och två andraplatser att räkna och därmed 6 poäng. Tomas Berg/Martin Persson var trea på 11 poäng i Tomas nyinköpta Otto-båt SWE 8859. Olof Bengtsson/Robin Eliasson i SWE 8412 gjorde en fin insats och slutade fyra. Fina vindar på 5 - 7 m/s gjorde att det blev en toppendag på sjön. Tack Per Wennersten, Lars Bjerke, Mats Lindgren och Per-Eric Törnström, som stod för arrangemangen. Alla resultat på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1J0WKkisZ40ZAYC_f6TVKPp0z5If5la8j/edit#gid=366664502Det finns också en liten film om tävlingen på: https://www.facebook.com/int505sweden/posts/4242694385794887

GER 9230 Wolfgang och HolgerTrim med Holger Jess
I november skulle flerfaldige 505-världsmästaren och båtbyggaren, Holger Jess, haft en trimhelg med de svenska 505-seglarna. Inomhus, hos Johan Calverts företag Smart inredning, skulle vi fått chansen att bygga om våra båtar för att få trimfunktionerna att fungera smidigt och vi skulle även fått trimguidning. Coronans andra våg satte stopp för det, men Holger håller nu på att dokumentera allt, i bild och ord. Det är en fantastisk mängd tips som vi efterhand publicerar på sidan: http://www.mksebbe.synology.me/mks505/505web/holger.htm?fbclid=IwAR3gomRYdND51GEFFLzV9WYoDRUPZjeL-Rlb2i0-YY-G4MfEHWuAUMi2Vtw   Det är 20 intressanta kapitel att hämta inspiration från.

Björlanda kiles poängseglingar vanns av Tomas Berg/Johan Barne
När poängseglingarna skulle starta den 4:e maj var osäkerheten stor. Kan vi köra? Får vi köra? Kommer det någon? Arrangörsklubben BKSS var kalla och beslutade att starta serien enligt plan och se vad som skulle hända. Det blev så bra! TACK BKSS för denna normalitet. Visserligen var det klart färre deltagare än senaste åren, men 15 team deltog i någon av de 19 seglingarna och nio team var med på ca 50% av seglingarna, eller mer, så kampen på vattnet blev intensiv, som vanligt. ”Tjötet” på land var inte lika tätt, men kul var det. Tomas Berg fick oftast med sig Johan Barne ut och ett sådant team är svårslaget. De vann totalt före Per och Lars Wester och med Malin Broberg/Johan Röök på plats tre. Alla resultat på http://www.bkss.se/results/resultat-2020/mandagsseglingar_20202_klass.htm

KUL Franzen SM LL2Sydsverige hade största tillväxten 2020
Förbundets lånebåt SWE 8585 har i sommar varit i Skåne under Tomas Franzéns beskydd. Ett antal olika team har testseglat och det har gjort direkt avtryck i två nya båtar. SWE 9171 Martin Fridh/Mats Dahlander, och SWE 8419 Niklas Lindhe/Rikard Johansson (visserligen i Blekinge, men de tränar delvis i Råå). Båda har seglat och tränat intensivt under hösten. SWE 8900 köptes till Skåne från Frankrike av ambitiösa teamet Jonas Palmqvist/Mats Bylander, redan i februari. Lägg till att Tomas Franzén/Lars Lindgren uppdaterat till nästan nya SWE 9222, att Anders Nilsson/Johan Reuterskiöld kommit igång på allvar i sin SWE 9013, att SWE 9201 Peter Fogelberg/Mattias Behnke seglat mer än på länge och att erkänt starka teamet Lars och Axel Hultgren i SWE 8923 är i full fart. Fleet syd hade dessutom två träningsdagar ledda av Rasmus Rosengren under säsongen 2020, vilket var mycket nyttigt och uppskattat.

SM 17Båtar som används
Ovanligt många äldre båtar runt om i Sverige har under säsongen bytt ägare och blivit mer aktivt använda igen. 505 kan ju inte bara kappseglas – det är också en sjusärdeles rolig jolle att plana runt med under fina dagar, hemma i viken eller vid sommarboendet. Många äldre jollar används också mest på detta sätt, vilket absolut inte är det sämsta!

Aktivt förbund
Årsmötet 2020 var digitalt. Lars Wester ersatte Magnus Nilsson i styrelsen. Styrelsearbetet i början av året hade fokus på VM, men sedan ändrades fokus till hur man bäst skulle hantera Coronasituationen. Styrelsen försökte stimulera internationell segling genom ekonomiskt stöd till deltagare på Euro Cup, men det blev bara två Euro Cup-seglingar som kunde genomföras, Kieler Woche och Riva del Garda, båda flyttade till slutet av sommaren. Mot slutet av året arbetade styrelsen med ett visions/strategidokument som kommer att presenteras på årsmötet och har även tagit fram en ny profildekal. Styrelsen har sammanträtt 10 gånger, samtliga digitalt.

Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
PR koordinator Svenska 505-förbundet

Vi seglade VM 2020 ändå!!!!

Spinnakerkamp Alain och MalinNär 505-VM i Torekov blev inställt och likaså Västkustens DM i Kullavik fanns det bara en sak att göra – återuppta traditionen med VM, som avslutning på säsongen. VM betyder i detta sammanhang VästkustMästerskap! Den 17 oktober seglade 12 team om äran och om verkligt nyttiga priser - grönsaker och rotfrukter samt en schakelöppnare från Båths - tack!

Gipp p G MalinMalin och Johan tar kommandot
Malin Broberg/Johan Röök inledde med en överlägsen seger i race 1, före Mikael Gustavsson/Tore Reinhold. Tomas Berg/Martin Persson i Tomas nyinköpta Ottobåt SWE 8859 seglade in som trea. I andra racet var Claes Gregart/Urban Lagnéus först upp till märket, men en kapsejsning på undanvinden gjorde att de rasade, trots en snygg resning av båten, där spinnakern var uppe och fyllde direkt. Men en vattenfylld Five går inte så snabbt – det blev 9:e plats i mål. Racet vanns av Mikael och Tore,före Malin och Johan samt med Tomas och Martin på plats tre. Per Wester seglade för dagen med sonen Filip och klarade en 4:e plats.

Njd LagnusRevanch för Gregart/Lagnéus
Till segling tre var Claes Gregart/Urban Lagnéus revanschsugna och lyckades ta en andraplats efter Mikael och Tore som vann igen. Malin och Johan seglade in på plats tre. Tomas och Martin slutade fyra. Nu gällde det - skulle Malin och Johan ha en chans att konkurrera om segern var en vinst nästan ett måste. Det blev en klar vinst, samtidigt som Mikael och Tore inte riktigt var med i toppen utan fick nöja sig med plats sex. Tomas och Martin tog andraplatsen före Olof Bengtsson/Robin Eliasson på plats tre. Alain Dupuis/Patric Wollmersson tog fjärdeplatsen.

Mikael och Tore kryssarMikael och Tore drar längsta strået
Inför femte och sista seglingen var det jämnt. Mikael och Tore måste både vara före Malin och Johan samt som sämst bli trea för att ta hem segern. För Malin och Johan räckte det att vara före Mikael och Tore. I den spännande seglingen var Mikael och Tore snabbast runt banan vilket gav segern i racet och tävlingen totalt på 5 poäng. Malin och Johan seglade in som tvåa vilket gav andraplatsen på 6 poäng. Tomas och Martin tog en ny tredjeplats vilket också gav tredjeplatsen på 11 poäng. Fjärdeplatsen i racet och även totalt gick till Olof och Robin med 18 poäng. Efter dessa fyra var det extremt tätt mellan platserna 5 och 7. Per och Filip Wester blev femma på 22 p, Magnus Gregart/Urban Lagnéus sexa på 23 p och Alain Dupuis/Patric Wollmersson på 24 p.

FB12 8054Nya team i Fiven
Tre nya team hade tävlingspremiär i 505. Claes Gregart/Urban Lagnéus – gamla skickliga jollerävar som lånade SWE 8694 av Tomas Berg, Charlotta Hårding/Robert Jansson – IF och Hobie-seglare som lånade förbundsbåten, SWE 8585, samt Jonas och Linnea Wising som under året köpt SWE 8054. Claes och Urban var med uppe och högg i toppen en del seglingar och slutade 6:a. Charlotta och Robert samt Jonas och Linnea kämpade tappert men hade det tuffare. Efter materialproblem och kapsejsning fick de ge upp innan alla fem racen körts.

SlrfltetFina arrangemang
Mikael Gustavsson/Tore Reinhold kan nu titulera sig VM-vinnare. De blev värdiga Västkustmästare efter jämna och kul seglingar. Fina sydvästvindar på 5 - 7 m/s gjorde att det blev en toppendag på sjön. Arrangemangen var enkla, men mycket välfungerande och hela tävlingen genomfördes av fyra funktionärer i två följebåtar. Stort tack till Per Wennersten, Lars Bjerke, Mats Lindgren som tillsammans med undertecknad arrangerade. Alla resultat på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1J0WKkisZ40ZAYC_f6TVKPp0z5If5la8j/edit#gid=366664502

Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651

SWE 505 cup 2020 – en hårdvinds-CUP

Go slrbildCoronaviruset kullkastade mycket – Robline som skulle varit vår partner i Robline SWE 505 CUP 2020 fick förbud av sina ägare att lägga pengar på partnerskap. SWE 505 CUP 1 fick ställas in, SM-et var nära att gå samma väg. MEN tack vare Per Kjellberg och SS Delfinens villighet att skjuta på SM-et som fick bli CUP 1 och Björlanda kile SS välvilja att låta oss segla CUP 2 i samband med deras kölbåtsregatta ”Sista Chansen”, fick vi två delseglingar i SWE 505 CUP 2020.

SWE 9013 - full planingTolv tuffa seglingar
Det blåste som katten på SM i Vejbystrand den 22 - 23 augusti och dag två kunde bara en segling genomföras. Totalt blev det i alla fall fem delseglingar att räkna i cupen. I Björlanda kile lyckades arrangörerna genomföra sju delseglingar trots vindar på 9 - 13m/s. SWE 505 CUP-reglerna säger att det bara är svenska team som räknas och att det är de enskilda delseglingarnas resultat som räknas samman. Därmed krävdes en del omräkningar, men årets cup kom i alla fall att omfatta totalt 12 delseglingar, varav de två sämsta fick räknas bort.

Tomas-Johan Snapshot - nu kr viTomas Grundel/Johan Strömdahl tar tredje raka
Givetvis gynnades duktiga hårdvindsseglare och inför andra dagen i Björlanda kile var det öppet om plats 1 och 2 i cupen och även om platserna 3, 4 och 5. Tomas Grundel/Johan Strömdahl har ofta marginalerna på sin sida, så även denna gång. Med placeringarna 2-1-1 i andra dagens seglingar säkrade de segern i SWE 505 CUP 2020, före Malin Broberg/Johan Röök på andra plats. Det var Tomas och Johans tredje raka CUP-seger. Striden om tredjeplatsen mynnade i att bröderna Per och Lars Wester säkrade denna före Peter Bökmark/Martin Persson på plats 4 och Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld på plats 5.

Wester full actionPer och Lars Wester tar sin första pallplats
Anders och Jacobs prestation är mycket stark, då SWE 505 CUP 2020 var deras två första tävlingar i 505 överhuvudtaget. Det blir intressant att följa deras vidare framfart i 505-klassen. Tyvärr gjorde undertecknad en miss i sammanräkningen. På prisutdelningen, fick Per och Lars fick inte ta emot tredjepriset, utan det delades ut till Peter och Martin. Mycket beklagligt, men detta har nu retts ut och rättats till. Värdiga treor blev alltså Per Och Lars Wester som för första gången var uppe på pallen i den sammanlagda CUP-en. Stort TACK till Search Magazine som skänkte årsprenumerationer som priser.

Tufft vder SM 2020SWE 505 CUP fyllde sju år
Totalt deltog 26 team från 11 olika klubbar runt om i Sverige. 6 team från Ostfleeten, 8 från Sydfleeten och 12 från Västfleeten. Detta är den jämnaste fördelningen hittills under SWE 505 CUPs historia. 10 team seglade båda CUP-tävlingarna, de övriga endast en av dem.

SWE 505 CUP har nu funnits i sju år och man kan se en del intressant i statistiken. Premiäråret 2014 hette den Narwal SWE 505 CUP och första pris var segel och kapell från Narwal sailmakers i Polen. Då deltog 23 team från 13 klubbar, men endast två team var från Ostfleeten, fyra från Sydfleeten och 17 från Västfleeten. Således har vi sett en fin breddning av 505-seglandet över Sverige.

Ttt p CUP 2Jämnare CUP med åren
CUP-en har blivit jämnare med åren. Premiärvinnarna, Ebbe Rosén/Olle Wenrup, vann alla 16 seglingar de räknade in i slutresultatet. Redan 2015 var deras snittplacering istället 1,7. 2020 var för övrigt första året då Ebbe och Olle inte fanns med bland de tre bästa totalt. 2020 var snittplaceringen för vinnarna Tomas och Johan 2,1. Allra jämnast hittills var det 2018, det första året Tomas och Johan vann. De vann då på snittplaceringen 3,1, tvåan Ebbe och Olle hade 3,4 och trean Peter Bökmark/Martin Persson hade 3,5 i snitt.

Med årets seger tog Tomas och Johan ledningen i maratontabellen, med tre segrar, Ebbe och Olle har två. Anders Dahlén/Magnus Nilsson samt Malin Broberg/Johan Röök har en totalseger var. Det innebär att Ostfleeten tagit hem fem av sju vinster och Väst de övriga två. Sex team från Väst, två från Ost och ett från Syd har minst en placering inom topp-tre genom åren. Med tanke på årets ökade aktiviteten i syd och ost kommer det bli tuffare och tuffare att ta en plats i toppen.

Start 2 SM 2020SWE 505 CUP 2021
2021 seglas SWE 505 CUP för första gången med fyra delseglingar, en i Väst, en i Syd, en i Ost + SM. Seglingarna är:

  • CUP 1 Björlanda Kile SS, 15 -16 maj
  • CUP 2 Borstahusens SS, 5 – 6 juni
  • CUP 3 = SM SS Åmålsviken, 13 – 15 augusti OBS tre dagars segling!
  • CUP 4 KSSS Olympic Class Regatta, 2 – 3 oktober

Ta chansen att vara med på alla fyra delseglingarna och uppleva den roligaste segling som finns – 505-segling, med hård konkurrens på banan och härligt kamratskap på land. Har vi tur har vi en huvudpartner till SWE 505 CUP 2021.Vi återkommer när vi vet. Väl mött på vattnet! 

Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651

SWE 505 Cup 2 - iakttagelser från en RIB

Slrbild - artikelÅrets andra (och sista) SWE 505 CUP-segling arrangerades av Björlanda kile SS den 12 - 13 september. Klubben ställde upp på ett förnämligt sätt när 505-förbundet var tvungna ändra säsongsplaneringen för att få till ett tävlingsprogram 2020, om än ett begränsat sådant. Här berättar Lasse Bjerke om tävlingen, från sitt perspektiv i den RIB som var gatebåt i harstarterna och även säkerhetsbåt, vid behov.

Lördag 12 september
Morgonen började med måttliga vindar inne vid klubbstugan. Välkända ansikten i expeditionen tog emot deltagarna. Det var David och Albert Lawenius som förr seglade 8412. Besättningsmöte hölls med godkänd lucka mellan deltagarna. Stolar hade placerats ut som angav corona-avståndet. Seglingsledare Bengt Hellqvist höll i mötet. Han beslöt att banområdet för dagen skulle ligga ute i djuprännan så att Five-masterna skulle klara sig vid kapsejsning. Dessutom var Fivarna då ur vägen för Sista Chansen för kölbåtar, som BKSS också arrangerade denna lördag.

Wester fre Fabiola - ArtikelHård vind gav materialproblem
Föredömlig bojläggning av Fredrik Molander och Frederik Sommerville gjorde livet lätt för startbåten. Dock blev gatebåten något försenad till första start p.g.a. säkerhetsuppdrag. Vinden hade nu tilltagit och var SSV, tidvis upp till 13 - 16 m/s. Många fick problem och vände åter in mot hamnen. Några ville nog delta men materialskador gjorde att man måste bryta. Tex. SWE 9038 Mikael Gustafsson/Tore Reinhold – deras bombeslaget som popnitats i masten slets sönder.

Dansk dynamit – Fabiola och Mikael
Kvar på banan till race 1 blev bara 4 båtar. DEN 9055, Fabiola & Mikael Wonterghem, SWE 9002 Per & Lars Wester, SWE 9013 Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld samt SWE 8974 Malin Broberg/Johan Röök. Hela Racet var rejält blåsigt. Fabiola & Mikael visade direkt god fart, särskilt på kryssen med svenskarna en bit efter. Dagens första 1:a bärgad.

Till andra racet vred vinden betydligt mer åt SV och avtog. Det var ner mot 9 - 10 m/s med regnmoln innehållande byar då och då. Fabiola & Mikael ledde fint men i ett slag efter sista länsrundning fastnade fockskotet och kapsejsningen var ett faktum. De blev därmed 4:a. Vann gjorde Malin Broberg/Johan Röök.

Tt kryss artikelPå’t igen
Till 3:e racet hade några team tagit sig ut igen och det blev 6 startande båtar. Det började bli ”trångt” på 1-minuters startlinjen. Det var ganska samlat uppe vid första kryssmärket. På första undanvinden höll Anders & Jacob på att kollidera med Malin & Johan. Båda kapsejsade med spinnakrar uppe. Från ribben såg vi Malin simma runt med ett roder i handen. Båda teamen kom upp så småningom men Anders & Jacob så lång efter att de bröt denna segling. Nu hade nog alla de fyra tappra teamen som deltagit i alla seglingarna kapsejsat någon gång. SWE 9029, Tomas Grundel/Johan Strömdahl vann seglingen.

Vinnare FAbiola och MikaelFabiola och Mikael – igen!
Till 4:e och sista racet för dagen kom Tomas Berg ut. Kan ha varit Mats Dahlander som gastade? De gick bra på kryssen men tappade på undanvinden. De seglade ett varv och gick sedan in igen. Vid första kryssbojen rundade SWE 8962, Peter Bökmark/Martin Persson något efter Fabiola & Mikael. På efterföljande undanvind gick Peter & Martin något lägre är Fabiola &Mikael, men ändå med samma fart. Efter gippen är de förbi och uppe i ledningen. Men Fabiola & Mikael kan sin båt och tog ändå hem dagens andra spik, nu före Peter och Martin. Anders & Jacob tävlar första året i 505. De hängde med väldigt bra på kryssen men gipp-kapsejsningar i de två sista racen kostade på.

MAlin och Johan - artikelTrötta och nöjda seglare
Jag tror att de som seglat 4 race trivdes men var mycket trötta. Seglingsledningen övervägde ett 5:e race eftersom söndagen skulle bli blåsigare, men som sagt 4 st fick duga. In snabbt i hamn där Lena Reinhold serverade välsmakande soppa och kaffe till glada seglare.

Söndag den 13 september
Vinden blev inte så kraftig som befarats. Kanske något mindre än på lördagen och fortfarande ca SSV, nästan till syd. Regnet skulle komma vid ca- kl. 10, alltså när starten skulle gå, men det blev inga stora mängder. Lite småstrul med en följebåt som inte ville starta och en boj som läckte luft, gjorde att följebåtarna kom ut sent. Startbåten var dock ute i god tid och startproceduren kom igång i rätt tid.

Filmklipp slrande btar artikel 10 båtar till start
Till första starten för dagen (segling 5) kom 10 båtar. Glädjande. Fortfarande bara 1 minut som gatebåten rör sig längs startlinjen gjorde att det blev trång uppe i lovart. 3 båtar fick falla av rejält för att runda den drivande gatebåten. Absolut närmast gatebåten var FRA 9014, Alain Dupuis/Patric Wollmersson. Max 5 mm spel. SWE 9107, Julia Wennerdahl/Flood fick bekymmer när de blev överkörda. All vind försvann när båten i lovart passerade och Sven i trapetsen badade lite åt lovart.

I dag hade inte Fabiola och Mikael lika överlägsen kryssfart. Upplevde som de hade ett annat trim i dag. Fick jobba mer med storen för att parera byarna. Wester gick väldigt fint, kanske hade de lite till godo av att åter vara hare och de rundade kryssmärket som etta. Men de andra var tätt efter och hela racet blev ett tätt race. Även vid målgången var det tight med Fabiola som 1:a, följd av Tomas och Johan och sedan Per och Lars Wester. Man blir förvånad av hur olika segelplanen se ut och ändå så kommer man nästan samtidigt i mål.

Tt rundning 9029-9002-9055  - artikelSnygg start i race 6
Inför start av race 6 hade vinden vridit åt SV. Denna gång hade alla koll på 1-minuts-öppningen. Alla båtar kom med maxfart snävt akter om ribben. Man blir lätt orolig när man ser en maxplanande Five komma mot sig i 12-14 knop. I detta race hade vi tyvärr ej tid att följa fältet eftersom länsbojen skulle flyttas och sedan blev det lite säkerhetsbåt-uppdrag som för min del även omfattade att segla in en båt efter att en seglare fått en hjärnskakning och därmed var jag inte ute under 3:e och sista racet för dagen.

Mycket glädjande att 7 race gick att genomföras trots det hårda vädret. Jag har inte deltagit i någon regatta där fler och fler kommer ut till start ju längre regattan pågår, i sådant väder.

Vinnarna i SWE 505 CUP - BKSSDansk vinst, men sedan var det tätt
Totalt vanns regattan klart av Fabiola och Mikael på 9 poäng, före en trio svenskar, alla på 22 poäng. Av dessa gick andraplatsen till Tomas Grundel/Johan Strömdahl som totalt hade tre spikar, men som också räknade en DNS. Tredjeplatsen gick till Malin Broberg/Johan Röök som hade en spik i sin serie och fjärdeplatsen till Per och Lars Wester med en fin jämn serie, dock utan någon seger.

Alla resultat på: http://www.bkss.se/results/resultat-2020/swe505cup2-sept12-13.htm

Helt fantastiskt att så många Fiveseglare och före detta Fiveseglare ställde upp som funktionärer.     På lördagen var det 8 av 9 funktionärer och på söndagen 7 av 9 funktionärer. Stort tack från arrangören BKSS.

Lasse Bjerke
Gate-RIB med Per Wennersten

SM-vinst, den korta och märkliga 505-säsongen 2020

DSC 7503 2Den höll nästan på att ta slut innan den ens börjat. 505-säsongen år 2020 var den konstigaste i mannaminne. Premiärregattan för säsongen, tillika Svenska Mästerskapet, gick först av stapeln den 22 augusti. Det var Tomas och min uppgift att försöka försvara SM-trofén från 2019 i Båstad – det så kallade ”Hornet”. Efter en vår och sommar med idel inställda regattor var osäkerheten kring formen dock stor. Tävlingen var för oss en öppen fråga.

VM skulle bli kulmen
Men låt oss först blicka tillbaka till årets början, före pandemi och säsongsstart. Tomas och jag hade lagt upp stora planer, kulminerandes med VM på hemmaplan på sensommaren. Upplägget var tidig träningsstart i mars, bland annat tillsammans med skåningar och danskar på fina vatten i Öresund. Sedan träningsläger i Torekov i april och Cup-segling i Träslövsläge, direkt följt av Eurocup på italienska Gardasjön. Biljetter och hotell var faktiskt redan bokade, så även hus i Torekov under VM.

Covid-19
Detta år skulle vi träna mer, segla mer, och dessutom få högre kvalitet på det vi gjorde. Det som kallas ”Livet” ville dock annorlunda. Covid-19 tog plötsligt världen med storm, tyvärr inte på något bra sätt utan snarare som en sorglig, nästan bokstavlig överlevnadsvind. Med ett hårt sjukdomsdrabbat norra Italien blev regattan i Garda naturligtvis inställd. Faktum är att alla våra inplanerade regattor ställdes in. Perspektivet på vad som var viktigt och vad som inte var det, ändrades raskt och brutalt. Själv drabbades jag av sjukdomen i maj men hade tur och klarade mig ändå ganska lindrigt undan.

Tävlingspremiär i augusti = SM
Efter återhämtningen kunde Tomas och jag träna regelbundet på Baggensfjärden. Det blev också några pass i Nynäshamn, alltihop tillsammans med Ebbe & Olle i 8926. Vi var dock inte i närheten av vår ursprungliga säsongsplan. Framför allt saknades tävlandet. Pressade situationer vid märken, stress inför upprundningar, hög puls och precision vid start, behov av taktik för stora fält. Allt detta som seglare ständigt behöver utsättas för och öva på, det fattades helt enkelt. Således kändes det väldigt konstigt att tävlingspremiären för säsongen inföll först den 22 augusti, även om jag lugnt kan säga att vi var glada att den överhuvudtaget blev av. Nervöst, trots allt, speciellt eftersom vi inte hade en aning om var vi stod. Att det gällde ett mästerskap där vi dessutom var titelförsvarare gjorde inte saken bättre.

Starkt startfält
Startfältet på SM var starkt. Förutom alla duktiga, svenska 505-seglare från väst-, syd- och ostkusten, så deltog också flera tidigare världsmästare och toppseglare från Tyskland och Danmark. Enligt väderprognosen skulle vinden bli stark och vågorna höga, alltså med förhållanden som vi inte alls kunnat träna på detta år.

DSC 7087 3

Riskexponerade i första seglingen
Starten gick, gate-båten släppte iväg de drygt 30 båtar stora fältet i första delseglingen. Vi valde att starta sent. Vinden vred emot, vi slog till babord och gick på höjning. Eftersom vi redan var långt ute på kanten var vi mycket riskexponerade. Och höjning fortsatte för babord. Längst ut nu... Till slut fick vi bita i det sura äpplet och slå tillbaka in mot mitten. Större delen av fältet låg nu framför oss. Vilket mörker! Vi rundade kryssmärket bland de fem sista, nu gällde det verkligen att rycka upp oss. Vi gippade direkt och hittade ett bra spår. Undanvinden gick fort, vi gippade flera gånger i rätt lägen, och hade nästan kommit ikapp en klunga strax före märket. Det blev två snabba gippar till strax innan märket. Oh nej, inte ”dubbelgippar”, tänkte gasten, alltså jag, nära maxpuls. Taktiken lönade sig dock och vi kunde runda precis före klungan i lovart. Upphämtningen fortsatte, vi passerade båt för båt och gick i mål på tionde plats, med fem utländska båtar före oss.

I otakt på länsen i andra seglingen
I andra seglingen var vi med bättre från början, vi undvek kanterna och slog bättre på skiften. Båtfarten var ett strå vassare nu, och vi förbättrade vår placering för varje varv som gick. Inför sista länsen låg vi trea. Länsen, som hittills under regattan gått bra för oss, blev plötsligt vår akilleshäl. Sättning av spinnakern var något sämre än vanligt och vi tvingades relativt tidigt göra en taktisk gipp ut till babord. Vi gippade till råga på allt tillbaka för tidigt och kom i otakt med länsens två större skift. Vi seglade ned oss till en sjundeplats i mål. Ack ja. Bättre placering än i första delseglingen, men så här illa får man inte avsluta ett race, bannade vi oss själva.

SM 2020 1

Hare i tredje köret
I egenskap av sjua i föregående delsegling fick vi starta som hare i tredje delseglingen. Framför oss, ute till havs, kunde vi se jättelika moln torna upp sig. Inledningsvis styrde vi emot ovädret. När grinden stängts uppstod förstås den stora frågan. Borde vi styra ut på högerkanten igen, mot ovädret? Vore det verkligen klokt att exponera oss som i första seglingen? Eller borde vi kanske slå in mot mitten och bevaka fältet? Vi valde den senare taktiken. På styrbords halsar höjdade det och vi körde på. Vi fann oss ligga bra till gentemot alla på babordskanten. Bakom oss valde dock ett tiotal båtar att gå ut långt ut på styrbordskanten, rakt mot ovädret.

Dramatisk vindökning
Vinden ökade allt mer. När vi slutligen slog till babords layline såg vi att båtarna på högerkanten hade fått ett jättelyft och låg långt före alla andra. Nu friskade vinden plötsligt i dramatiskt. För att undvika en kapsejsning släppte vi genast ut storen och sedan även focken. Tomas styrde så högt han bara kunde. Hela riggen skakade och båten lutade kraftigt. Nu kom regnet – horisontellt! Sikten var inte mer än 20 meter och vi kunde inte se några andra båtar längre. Vi upplevde att det nu var mer än 16 meter/sekund.

Med en gnutta tur klarade vi oss ändå från att gå runt och efter fem minuter hade vindstyrkan minskat något. Det blåste dock fortfarande hårt. Runt omkring oss såg vi många 505:ar som hade tippat och låg i den grova sjön. Delseglingen var dock inte avblåst, så vi körde på och vi rundade kryssmärket som åtta. Till slut seglade vi upp oss till en sjätteplats och gick sedan i mål.

I dagens sista delsegling, som var ett hårdvindsrace i 9-12 m/s, gick vi till slut in som sjunde båt.

Jämnt bland svenskarna efter dag 1
När vi kom i land konstaterade vi att vi också låg på en sjundeplats totalt, dock med samma poäng som Malin & Johan i SWE 8974 på sjätteplatsen. Tomas & Urban i SWE 8694 låg två poäng bakom oss, så det var ganska tätt mellan svenskarna. Framför oss hade vi tre tyska och två danska besättningar. Man kan inte låta bli att beundra Wolfgang & Holger i GER 9230, som ledde från dag ett och som dominerat fullständigt med sin fina teknik och fart under mycket svåra förhållanden.

SM 2020 17

Dag 2 – nära kapsejs
Dags för andra dagen och avgörandet av både SM-tecknet och regattan. Ökande vind under dagen, till att börja med 9-13 m/s under första seglingen. Vi hade revad stor med 765 i rake, fockskotpunkten långt ut och centerbordet något upp. Vi fick en bra start med fri vind och låg ”topp fem” strax innan kryssmärket. Då hände det! I sista slaget på layline var vi inte tillräckligt snabba och möjligen blev svängradien för snäv. Jag hann faktiskt ut i trapets innan båten med fylld fock trycktes ned i vattnet. Tomas släppte givetvis på storen men läget var kritiskt. Båten lovade kraftigt mot vindögat och tog in mängder med vatten. Jag kastade mig in i båten och lossade både trapetskrok och fock. Det var i absolut sista sekunden jag fick loss seglet, vi var faktiskt på väg att gå runt mot lovart. Med vattenfylld båt tvingades vi dock att segla en bit på babord för att komma igång och uppnå styrfart innan slaget. Inte kul, eftersom vi redan låg på layline. Oj, vad vi tappade!

Det snabbaste vi seglat en 505
Rundade till slut kryssmärket som elva. Vi gippade sedan direkt och planade iväg. Mot slutet av länsen gick vi på en styrbordsbog in till märket. Här seglade vi nog det snabbaste vi någonsin gjort i en 505. Vågorna var minst sagt stora, och nu gällde det att fokusera på maximal planing och att hålla balansen. Vi seglade upp oss till en åttondeplats efter länsen. Sista kryssen seglade vi förbi Peter & Martin i SWE 8962 och kom ikapp tyskarna Henrik & Sebastian i GER 8849. Under sista biten upp emot kryssmärket lade vi en lös bevakning på Malin & Johan. Det borde inte skada, kände vi.

Vi rundade som sjua och tog oss därefter an sista länsen. Kom ikapp och förbi tyskarna och prickade gippen på exakt rätt ställe, så vi fick maximal skärning emot sista märket. Gick i mål som sexa. Nya besättningen Anders & Jacob i SWE 9013 imponerade strax framför oss. Vid målgången blåste det cirka 13 m/s.

Spänd väntan – blir det fler seglingar?
Skulle det bli några fler delseglingar? Vi låg länge och väntade på besked. Vinden ökade och vi gick runt på bara focken under väntan. Byn som vält oss var rejäl, runt 15 m/s uppskattade vi. Kändes onödigt. Jobbigt! Vi fick upp båten igen. Mer väntan. Till slut kom beskedet, det blev inga fler delseglingar. Vi seglade mot hamnen och tog ned storen redan ute på vattnet.

Insikten kommer – vi har försvarat guldet
Först då – inte förr - insåg vi att vi hade försvarat vårt SM-guld från Båstad. ”Hornet” hade vi lyckats att bärga för tredje året i rad. Gissa om det kändes bra! Totalt i regattan blev vi femma, med två tyskar och två danskar före. Surt dock att vi som bästa svensk på SM ”bara” kom 5:a, speciellt som vi slagit 3 av de framförvarande 2019 men detta var som sagt ett mycket speciellt år vad gäller förberedelser och tuffare vind/våg förhållanden än vi kunnat träna i på länge.

SM 2020 5

EM i Weymouth 2021 – here we go
Tävlingssäsongen 2020 avslutades bra för oss tre veckor senare i Björlanda Kile, men det är en helt annan historia... Låt oss lägga detta, pandemins år, till handlingarna och hoppas att nästa år bjuder på en mer normal säsong, med bra träning, många regattor och massor med härlig 505-segling. EM i Weymouth hägrar för oss och då skall vi vara väl förberedda på de förhållanden som väntar där!

Fivehälsningar

Johan Strömdahl
Tomas Grundel
SWE 9029

SWE 8962 på Kieler Woche 2020

 Frstorad Peter-MArtin SM LL2Det blev ett annorlunda Kieler Woche 2020. Vi kan inte skryta med att ha gjort speciellt många Kieler Woche tillsammans, men vi har spridit ut tillfällena. Vårt första var 1982 och nu vårt senaste 38 år senare.Det har både hänt en hel del, och kanske inte så mycket.

Vi har varit med förr
Första gången seglade vi 470. Kieler Woche var en häftig tävling med ett tjugotal nationer på startlinjen, och vi lärde känna seglare från alla kontinenter. Vi tältade på gräsmattan helt invid båtarna, det var blött. Året efter hade vi bytt upp oss till att bo hos familj i närheten av hamnen. Då fanns ingen IT, svårt att fatta idag. Ett tydligt minne är de stora högtalarna (med imponerande volym som hördes över hela Olympiahamnen). Akuta meddelanden av alla slag kördes ut den vägen (kanske minns du Herr Patrunke?). Vi letade alltid efter mat med bäst värde för pengen. Bauernfrüstück efter en dag på sjön blev vår favorit.

Pandemianpassad tävling i år
Nu var vi tillbaka med till ett väldigt annorlunda Kieler Woche i pandemins spår. Tävlingen kördes september istället för runt midsommar.

För att kunna genomföra årets tävling hade arrangörerna utmanat sig själva och gjorde stora ansträngningar för att möta alla möjliga krav. Munskydd obligatoriskt, seglarmöte på distans, färre klasser, slot-tid för varje båtklass att sjösätta, vakter (trevliga ungdomar) och stängsel överallt, tempmätning i pannan för att få komma in till Race Office. 

För hög temp. – får vi starta?
Lite för påpälsad i värmen ställde sig Martin framför tempmätningen, för hög temp..., inte bra. Han blev skickad till läkartältet 30 m bort. Nu hade vi en lite nervös väntan på besked, sail or go home. Vi blev kvar.

Sponsortält och annat seglingsrelaterat fanns inte i år. Tivoli med ölstånd, korv och brända mandlar fick inte vara med. Allt detta fanns inte heller 1982, men 2019 fanns allt, och mer. 

Peter och MArtin in actionMindre internationellt deltagande
Den internationella närvaron i Five-fältet var inte normal. Vi var 23 tyska, tre danska och en svensk besättning. Det blåste en del och sammanfattningsvis har vi en del att lära när det blir över 10 m/s. Våra danska vänner Jörgen Bojsen-Möller och Michael Wontergem som inte har seglat ihop tidigare imponerande med att komma trea totalt, och Hunger/Jess vann som vanligt här i Kiel.

Häng på Hunger/Jess?
Vid ett par tillfällen hade vi häng på Hunger/Jess, men ettpar slag senare......

Vi slutade på plats 16 totalt med en sexa i ett race att glädja oss åt. Sista rundningen innan målgång var ofta väldigt tajt, vi lärde oss del här, den hårda vägen.

Vi delade bana med Contender och Musto Skiff. I rådande vindar blev det några skräckslagna styrbord-babordsituationer på undanvindarna.

Hur var det med frukosten?
Bauernfrüstück, fanns den kvar på menyn? Jodå, på samma gamla hak i hamnen som förr, och smakade lika bra nu som då. 

FrukostBauernfrüstück en favorit, med eller utan snus.

CAmping Vi campade igen, torrt den här gången

 

Alla resultat från årets Kieler Woche på https://www.manage2sail.com/en-US/event/kiwo2020#!/results?classId=2d5cce53-68e7-457a-9904-7e5cbdf92edf

Vi ses därute!
Peter och Martin
SWE 8962

Danska Mästerskapet i kongens by - i dubbel bemärkelse

SWE 8900 stilstudieFörsta internationella tävlingen i Europa i år var Danska mästerskapet den 8-9 augusti. Alla svenskar var inte ens välkomna till Danmark pga. Covid-situationen. Här berättar Tomas Franzén om regattan.

Ett seglingens mecka
I år var vi 3 svenska båtar som deltog på Danska Mästerskapet. 8923-Lars o Axel Hultgren, 8900- Mats Bylander/Jonas Palmkvist och 9222-Tomas o GustavFranzén. Att segla i Hellerup är alltid speciellt. Det är lite av Mecka för oss seglingsnördar. Detta var Paul Elvströms hemmaklubb, det var här som han utvecklade tekniken, fysisken och all utrustning som fortfarande idag är högaktuell. Detta är också hemmaklubben för OS-guldvinnarna Bojsen-Möller och VM-guldvinnaren Jan Saugman. När man vandrar runt i klubbhuset så får man lite ståpäls.

Hultgren - illustrationVälkryddat startfält
Årets seglingar blev i lätt vind både lördag och söndagen. Fältet var också kryddat med 5 duktiga tyskar med bl.a. 5-faldiga guldmedaljörerna på VM, Hunger/Jess. Normalt ser man dessa kanoner på land och sen på prisutdelningen men denna helg så var framförallt 8923 uppe och högg, men också 9222 var bra med. Lätt vind från nord och lite sydgående ström. Klassiskt drag-race, starta i lä, ös på in mot land med mindre ström och närmare land var det också lite bättre tryck.

Franzn illustrationBojsen-Möller suveräna
Bojsen gjorde detta maximalt och var i topp mer eller mindre hela tiden, och egentligen ohotade om totalen. Bakom Bojsen var det sedan väldigt jämnt med 4 tyska båtar, 2 danska samt 8923 och 9222.  Speciellt Lars och Axel var med och högg rejält och var stadigt uppe bland de 5 bästa. Tyvärr missade både 8923 och 9222 de avslutande 2 seglingarna på lördag em då 2a och 3e racet kom igång först vid 17-tiden. Gott att se att både 8923 och 9222 hade fart och höjd att segla jämnt med toppgänget.

Vinnarna i DM 2020Resultat

1. DEN-9181 Bojsen-Möller

2. GER-9230 Hunger/Jess

3. GER-9135 Biederer/Reifferscheit     

4. GER-9163 Böger/Schöner

5. DEN-9055 Wonterghem/Wonterghem

10. SWE-8923 Hultgren/Hultgren+

11. SWE-9222 Franzén/Franzén

16. SWE-8900 Bylander/Palmkvist

Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/en-US/event/505#!/results?classId=a1c24faf-f365-4790-8367-f762fbb7f4b3

Tomas Franzén
Skipper SWE 9222

Du är här: Home Results