LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Från 470 till 505 – med mellanlandning i kölbåt

FIN8873 overview 2 1024x765

SWE 8873 är nu i Stockholm

För tre veckor sedan blev köpet av 8873 klart. Vi hittade henne i Helsingfors efter två veckors sökande.

Intresset att köpa en Five har funnits i många år. På 80-talet seglade jag och min bror, Mathias, 470 med blandad framgång. Det var en rolig båt att segla. 470 växte vi ur och ett par år efter det började vi segla kölbåt. Det blev kappsegling med SK 22, Express och 606. 606 var extra kul eftersom det varit en växande klass i Stockholm och vi har varit ett stort gäng som kappseglat varje tisdag. Men under alla dessa år har det funnits en dröm att komma tillbaka och börja segla jolle igen. 505 blev då det självklara valet!

För lite mer än två år sedan träffade Mathias Per-Eric på en middag och ämnet segling kom upp och då 505. Per-Eric berättade med stort engagemang om 505 för Mathias. Efter detta så träffade Mathias och jag Ebbe Rosén, som visade upp sin båt och berättade hur skoj det är att segla Five. Dessvärre så tog det oss två år att få ändan ur vagnen och ta steget att köpa en Five.

Det som gjorde att vi satte igång att söka efter en båt nu under hösten var att vi besökte KSSS-regattan där 505 var en klass. Vi åkte ut till Saltis för att träffa Five-seglarna. När vi kom dit var alla på väg in efter en dags seglande. Det var ett perfekt tillfälle att träffa seglarna och titta på de olika båtarna. Alla var verkligen trevliga och bjöd på sin erfarenhet om 505.

Efter regattan satte jag igång att titta på olika säljannonser via internationella 505-sidan. Jag kontaktade tre olika båtar. Två engelska och en fransk. Under denna tid så fick jag många bra råd från Per-Eric som hela tiden var mitt bollplank fram till att vi slog till. Förutom annonserna så tog jag kontakt med Holger Jess i Tyskland för att ta reda på om han hade några känningar på begagnade båtar. Jag var också i kontakt med Ian Pinnell om engelska båtar, BM sails och Rondar.

Efter en lång mailväxling med den franska båtens ägare, med bilder och text så tackade vi nej. Detta berodde framför allt på vagnen som inte var registrerad. I Frankrike behöver vagnarna inte vara registrerade som i Sverige, Tyskland och Finland. Jag kollade upp detta via Transportstyrelsen och det skulle medföra ganska mycket problem att få hem den oregistrerad. Dessutom var det 180 mil enkel resa till båten… I slutet av denna mailväxlingen så informerade Per-Eric mig om att en finsk båt var till salu. Det var en Rondar från 2005 med båtnummer 8873. Båten verkade bra och vi fick bra information och bilder om båten. Vi gick igenom vad den totala kostnaden skulle bli om vi köpte båten i Finland, i England eller i Frankrike, plus värderade tidsåtgången för respektive båt. Efter detta så var beslutet ganska lätt. Det blev den Finska båten, 8873, och sen gick det fort. Veckan efter var vi i Helsingfors för att hämta båten och nu står den hemma på uppfarten. Tyvärr så har vi inte kommit ut på vattnet ännu. Vi får se när det blir premiär…

Jag vill tacka Per-Eric och Ebbe för deras engagemang och stöd i vårt köp av 8873. Vi ser verkligen fram emot att börja segla Five. Jag hoppas att vi kan få ihop ett gäng i Stockholm som kan träna tillsammans. Vårt mål är att delta på kommande EM i Varberg plus att delta i Cupen. Vi ses på vattnet!!

Seglarhälsning,

Thomas och Mathias

Narwal SWE 505 CUP 2014 – storseger för Ebbe och Olle!

Pristagarna 2014 1024x768KSSS Olympiska regatta den 4-5 oktober var sista delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014. Förstaplatsen var i praktiken klar före start. Ebbe Rosén och Olle Wenrup hade fått bryta nästan alla seglingar för att kunna förlora cupen. Det gjorde de förstås inte. Istället vann de fem av de sex delseglingarna och förstapriset både i KSSS Olympiska regatta och i Narwal SWE 505 CUP 2014.

Täta seglingar
Bakom Ebbe och Olle var det tätt, för att inte säga mycket tätt. Fiveklassen utvecklas i Sverige och nu är det flera som kan matcha Ebbe och Olle under delar av seglingar. Det är inte längre självklart vem som är först uppe vid kryssmärket. Lars och Axel Hultgren ledde en halv segling på lördagen och även Lasse Bjerke/Tore Reinhold och Tom och Toni Hastenpflug var först under delar av seglingar. På söndagen hände det som vi alla väntat på – Ebbe och Olle fick känna på att ha flera båtar före sig. Lasse och Tore vann segling 4, före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström. Trea var Tom och Toni och fyra Gelen Mack/Wille Johannisson. Först på femte plats kom Ebbe och Olle. Den exklusiva klubben ”vi som slagit Ebbe och Olle” utökades med fyra nya besättningar. Ingrid Söderström/Johan Calvert blev de första medlemmarna, när de vann en segling på SM i början av september.

Efter lördagens tre seglingar på Baggensfjärden var det rekordjämnt bakom Ebbe och Olle. Fem besättningar inom tre poäng. Peter och Per-Eric tvåa, Tom och Toni trea, Galen och Wille fyra, Lars och Axel femma och Lasse och Tore sexa. David Lawenius, med tillfällig gast Alexander Gleerup var med uppe och nosade, med en femteplats som bäst och låg sjua, före Knut och Jana Hastenpflug. Men även Knut och Jana var med långt fram under delar av seglingar.

Spänningen på topp
På söndagen vann Lasse och Tore första seglingen – snacka om spännande läge! Peter och Per-Eric var tvåa i mål och behöll andraplatsen totalt. Lasse och Tore fortsatte med en fjärdeplats, medan Peter och Per-Eric grejade en ny andraplats, denna gång efter Ebbe och Olle. Tom och Toni var trea i båda dessa seglingar. Därmed var Peter och Per-Eric klara för andraplatsen i Narwal SWE 505 cup, men andraplatsen i KSSS Olympiska var helt öppen inför sista seglingen. Lasse och Tore var tvungna att ha minst 2 båtar mellan sig och Peter/Per-Eric för att bli tvåa i regattan. En tjuvstart och enskild återkallelse är inte drömmen i det läget, men det var just det som hände Peter och Per-Eric. Efter den missen hämtade de sig inte riktigt utan slutade femma, medan Lasse och Tore tog en andraplats i både seglingen och totalt i regattan. Snyggt jobbat!

Koll på skiften – en nödvändighet
Baggensfjärden är inte lättseglad. På lördagen var vinden längs med fjärden (ungefär sydlig) och det var hyfsat jämn vindstyrka, 2-3 m/s, men med en hel del vindskift, som dock var måttligt stora. På söndagen blåste det någon sekundmeter mer i medelvind, men vinden kom tvärs över fjärden (från ost) och styrkan skiftade rejält. Från väldigt lätt till en del byar på ca 5 m/s. När byarna kom vred det också kraftigt. Det gällde att ta vara på skiften och att samtidigt inte komma mitt under den stora klungan av Lasrar som seglade på samma bana. En erfarenhet som några gjorde var att när spinnakern tas ner alldeles innan länsrundning så blev fartskillnaden mot Lasrarna inte alls lika stor. Det ledde till ett lätt kaos i några rundningar.

Befarat kaos uteblev
Man måste konstatera att det fungerade över förväntan att segla med 123 andra båtar på samma bana. Vi var åtta Fivar på plats - två från Stockholm, tre från västkusten, två från Åmål och en från Skåne. Tredje start var vår och i samma start fanns också åtta Fevor och tio Laser 4,7. De andra båtarna var snabbt efter oss och utgjorde egentligen inget större problem. Först startade 33 Laser standard, därefter 57 Laser radial och sist 15 OK-jollar.

Trots liten yta på land så fungerade sjösättningar och upptagningar väl och det gick också bra att både lossa och lasta från trailer. Båtklasserna hade platser som var utmärkta och det kaos man kunde befara infann sig inte alls. Stämningen var positiv och vi kände oss välkomna! Det var många som kom fram och tittade på Fivarna och många äldre hade seglat Five i sin ungdom. Vi hade också besökare som var där för att se på båten och prata med oss, med tanken att skaffa egen Five – mycket roligt! Vi hoppas på minst tre stockholmsbesättningar nästa år.

Fantastiska priser i cupen, från Narwal sails
Förstapris i cupen var dels en stor och en fock från Narwal Sails och dels ett vandringspris. Vandringspriset är den standar som Svenska seglarförbundet skänkte till 505-förbundet när vi förra årets firade 50 år som klass i Sverige. Ebbe och Olle var nyfikna på krysstället och mycket bättre utvärdering kan inte Narwal sails få än den återkoppling som Ebbe och Olle kan ge.

Andrapris i cupen var en spinnaker från Narwal sails. Peter och Per-Eric gjorde flera fina undanvindar på KSSS Olympiska regatta och kanske kan detta segel ge ändå bättre gång? Det blir spännande att utvärdera. Tredjepriset i cupen var ett överkapell från Narwal sails, något som alltid kommer till nytta.

Alla resultat i Narwal SWE 505 CUP 2014 ligger på länken: http://int505.se/files/Resultat/2014%20series_3.htm
Fiveförbundet tackar sin sponsor Narwal sails för säsongen 2014 och hoppas på fortsatt samarbete!

Nästa års SWE 505 CUP
Svenska 505-förbundets styrelse hade ett utökat styrelsemöte på lördagskvällen och beslutade då att även 2015 ska SWE 505 CUP seglas med tre delseglingar: On the Wire i Björlanda kile i maj, SM/NoM i Träslövsläge 1-2 augusti och KSSS Olympiska regatta i Saltsjöbaden i oktober. Förhopppningen är att också kunna få några finska båtar att komma till KSSS regatta nästa år. Det var många finnar där i andra klasser.

Nästa år är det inte bara SWE 505 CUP som seglas i Sverige - dessutom går EM i Varberg den 4-8 augusti. Då tror vi på bortåt 100 båtar från hela Europa på startlinjen! Nu är rätt tid att skaffa en 505 och hänga med på riktigt kul segling. Hör av Dig, så får Du hjälp med att hitta rätt båt. E-mail. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Per-Eric
Crew SWE 8651

Ebbe och Olle 1024x768

Ebbe Rosén/Olle Wenrup SM vinnare och klara för mästarnas mästare 2014

IMGP3465 640x424

På pappret var Ebbe och Olle överlägsna – fem segrar av sex möjliga, men det var betydligt tätare på sjön än vad det ser ut av resultaten. Ebbe och Olles fart stod inte i en klass för sig, utan den utmanades av flera besättningar. Mästarparets stora rutin avgjorde dock oftast till deras fördel, men glädjande nog fick den för året nya besättningen Ingrid Söderström/Johan Calvert en seger också. Det är första gången på många år som Ebbe och Olle får stryk i en delsegling i Sverige av en svensk besättning. Det var på tiden! Det tyckte även Ebbe och Olle;-)

Ingrid och Johan seglade starkt genom regattan och hade dessutom tre andraplatser vilket också blev deras slutliga placering. De var väldigt snabba på flertalet undanvindar och hade god kryssfart- det är imponerande så snabbt som denna besättning hittat trimmet! Dessa två besättningar var en bit före de andra totalt i den slutliga resultatlistan.

Lars och Axel Hultgren seglade också strakt med tre tredjeplatser och en fjärdeplats, men hade också två seglingar en bit ner i fältet. Det gjorde att det blev tätt poängmässigt. Lars och Axel klarade tredjeplatsen med två poängs marginal till Galen Mack/Wille Johannisson som blev fyra. Galen och Wille var som bäst tvåa, i första delseglingen. När det blåste lite mer på söndagen hade de inte riktigt toppfart på kryssen, men seglade starka undanvindar och ofta taktiskt riktigt.

Våra danska gäster Fabiola och Michael Wonterghem seglade en jämn serie med placeringar mellan 3 och 8 och var alltid farliga. De slutade på femte plats, på samma poäng som Galen och Wille, men fick stryk då deras bästa segling var ett snäpp sämre än Galen och Willes bästa segling. Faktum är att trean, fyran och femman alla hade samma poäng om alla seglingar räknats – snacka om jämnt! På sjätte plats, en poäng efter Fabiola och Michael slutade Peter Andersson/Per-Eric Thörnström. Fem poäng bakom, på sjunde plats, kom Tom och Toni Hastenpflug och på åttonde plats, ytterligare två poäng bakom, slutade Lars Bjerke/Tore Reinhold i sin nya båt. Lasse och Tore seglade för ojämnt för en högre placering. En tvåa och en trea som bäst, men också flera seglingar en bit ner i fältet.

Många andra besättningar var också framme och högg i täten under delar av seglingar, så t.ex. två av fältets mest rutinerade 505-besättningar. Kalle Nilsson/Anders Avén ledde t.ex. sista seglingen efter första kryssen, PA Hallberg och Frank Bach var tvåa i en segling efter första kryssen. Johan Johansson/Anders Ekberg var också med långt fram under flera seglingar på söndagen. Även seglare som börjat med 505 i år var framme och nosade, så t.ex. Anders Dahlén/Magnus Nilsson och Tomas och Gustav Franzén som vid flera tillfällen visade framfötterna på söndagen. Axel och Leif Danielsson som skrivit artikeln ”Från Feva till Five” på hemsidan slutade på 15:e plats, efter bl.a. en 9:a i den lätta vinden på lördagen. Mycket starkt efter bara en dryg månads Fivesegling. Fullständiga resultat finns på: http://www.int505.se/images/web/SM2014.htm

Känslan är att nivån har höjts ett snäpp och att flera besättningar börjar närma sig Ebbe och Olle fartmässigt. Sedan ska allt hålla hela vägen ut…

Karin Bergs coachning var mycket uppskattad. Många fick värdefull individuell feed-back på sin segling och genomgångarna var trevliga stunder med viktiga punkter och nära till skratt. Under lördagens trevliga fest höll Karin ett bejublat anförande om sin egen seglingskarriär. En sådan toppentjej vill Fiveklassen förstås försöka värva inför EM-säsongen 2015. Hon fick således pröva en Five på inseglingen – vi hoppas det gav mersmak!

Vädergudarna bjöd på en riktig lättvindsdag och en härlig seglingsdag med 4-6 m/s och en del fin sjö att surfa på. SS Åmålsviken svarade för trevliga arrangemang och bra faciliteter. Detta var delsegling 2 i Narwal SWE 505 CUP 2014, med segel från Narwal som pris i totalcupen. Separat artikel om cupen och ställningen där kommer.

505 är verkligen en klass med tjejer och killar i alla åldrar och med väldigt olika bakgrund, allt från gamla världsmästare till mycket glada seglingsentusiaster. 22 besättningar, varav fem var mixbesättningar. Yngst var 17-åriga Fabiola Wonterghem, äldst pensionären Lasse Bjerke. Besättningskonstellationerna är kompisar, syskon, äkta par och förälder-barn. En härlig mix som ger mycket god stämning.

Välkommen till Fiveklassen!

Per-Eric
Crew SWE 8651

Far och son köpte Five från Tyskland

Felix och Mats hmtar bt 2 800x450

2014 års båtmässa i Göteborg blev startskottet för våra tankar om en 505. Min pappa stötte där på Per-Eric Thörnström som verkar vara en riktig eldsjäl och som hjälpt oss genom hela processen med att hitta en lämplig Five.

Vi som har köpt den är alltså en far och en son i åldrarna 22-58. Seglingserfarenheten varierar med åldern. Den äldre av oss har kappseglat Moth en hel del, även internationellt, och sedan en del 470 och 505 på skoj-nivå, under 70- och 80-talet. Därefter mest nöjessegling med kölbåt, allt från Express till Maxi95 och Sydney-Hobart race. Jag som är den yngre av oss har inte kappseglat så mycket, men en del sjömil har blivit avverkade. Atlanten är korsad och mycket fram och tillbaka över Nordsjön och Östersjön har det blivit - mest som instruktör men nu som styrman på SXK seglarskolas segelfartyg (Gratitude, Gratia & Atlantica). En segling till (och på) Medelhavet har också hunnits med.

Tillbaka till 505-köpet. Efter en långsam process under vår och sommar kom vi igång  ordentligt för en månad sedan. Med hjälp av svenska fiveseglare på VM i Kiel kom vi i kontakt med en tysk som ville sälja sin träningsbåt. En Kyrwood från -96 för 5550 Euro. Båten låg i Niendorf norr om Lübeck och efter lite funderande kring olika färjor slutade det med att vi körde båda vägarna via Puttgarden. Efter lite prutande med avseende på en tystad skada fick vi ner priset 200 euro och kunde rigga av och packa ihop.

Söndag 24:00 parkerade vi hemma i Göteborg och måndag 16:00 stod vi ute i Björlanda kile och började packa upp och rigga vår SWE 8632 för segling. Inte det lättaste när man knappt hunnit se hur grejerna ska sitta. När resten av gänget stack ut till start började vi bli klara och kunde efter lite sista mekande dra ut en sväng i den svaga vinden. Vi skippade spinnakern för att hinna innan mörkret och kom ut och kunde ta några slag. Väldigt kul att känna hur enormt lättdriven en Five är. Med bara någon enstaka meter per sekund kände man accelerationen och potentialen tydligt.

Nu är målsättningen att få segla några gånger till innan det blir alldeles för kallt och mörkt och kanske kunna vara med i någon kappsegling där vi precis som Leif Danielsson (författare till "från feva till five") siktar på att komma sist - men inte toksist.

Tack för alla glada tillrop! Det kan säkert behövas i fortsättningen också, när (troligen ofrånkomliga) motgångar kommer (masten i dyn t.ex., som vi pratade med Lars och Sven om igår).

Bästa hälsningar
Felix (och Mats)

Felix - ny bt 450x800

6-7 september: SM och delsegling 2 i Narwal SWE 505 CUP 2014

8651 spi

Helgen 6-7 september avgörs SM för 505 i Åmål. Det är ett efterlängtat SM, det första officiella SM:et på många år. Det är bara de större klasserna som får segla om SM –tecken och nu hör Fiveklassen dit igen! Vinnarna av SM får en plats i seglingens Mästarnas mästare i Båstad i oktober - ett pris som heter duga!

SM utgör också andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014 – cupen som har segel och kapell från Narwal som priser. I år är det 22 anmälda till SM från hela Sverige och en båt från Danmark. I fältet finns allt från världsmästare till glada seglingsentusiaster och förhoppningen är att alla ska ha lika kul. De äldre båtarna (mer än 25 år gamla) tävlar också om ett särskilt pris, ”505 Classic”, som en tävling i tävlingen". Fiveklassen har i år hyrt in Karin Berg, rutinerad 470-seglare mm., som coach på SM, för att alla ska kunna lära mer av att vara med på SM. Ett spännande nytt grepp.

Vindarna väntas bli svaga under helgen, men SS Åmålsviken är rutinerade arrangörer och förhoppningsvis kan seglingarna genomföras enligt schema.

Favoriter är Ebbe Rosen/Olle Wenrup från Stockholm. De har dominerat svenska 505-segling de senaste 10 åren och ligger nära den absoluta världstoppen. Ingrid Söderström/Johan Calvert var näst bästa svenska besättning på årets VM och är säkert en besättning att räkna med i toppen. Ingrid är en av Sveriges bästa seglartjejer och Johan Calvert en mycket erfaren 505-gast, tillsammans är de en ganska lätt och mycket skicklig besättning. Fjolårets SM-tvåor Galen Mack/Wille Johannisson är också en lätt och seglingsskicklig besättning som dock inte har så lång erfarenhet av 505-klassen. De kommer sannolikt också att vara med och slåss i absoluta täten. Åmålsseglarna Tom och Toni Hastenpflug lyckades inte riktigt på VM, men vill säkert vara med och slåss om tätplatserna på SM, när det går på ”hemmaplan”. Det finns många fler som har ambitioner och flera av deltagarna är nya i Fiveklassen från i år, så allt kan hända.

Per-Eric
Crew SWE 8651

Du är här: Home Galleries