LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Från Feva till Five

DSC00326a 640x480

I våras ringde en kollega och undrade om jag visste någon som skulle sälja sin RS Feva.

Jag ingick i några år i Feva förbundets styrelse då min äldsta son Axel seglade Feva ett tag, därav samtalet. Vår egen Feva låg då i en container och användes egentligen bara som leksak nu ( se http://www.hss1910.nu/2012/08/vada-installd-tisdags-segling/ ) då Axel nu var alltför stor för Fevan. Ett familjeråd senare och vi bestämde oss för att sälja den.

 Nu öppnade sig en möjlighet. Pengar som en gång varit investerade i segling bör ju så förbli så vi började fundera på en ny båt. Att det skulle vara något som gick fort var första kriteriet, att vi skulle kunna segla den tillsammans var krav två, att det fanns en kappseglingsklass krav tre. Kvar blev tre båtar 49:er, RS 500 och 5o5 och efter lite utvärderingar bestämde vi oss för en 5o5.

Till en början så tittade vi på lite billigare båtar 10-25.000 kr men insåg att det krävdes en del meckande innan vi var på vattnet så vi höjde ribban lite och hittade fler intressanta båtar. I Sverige fanns tyvärr inte mycket till salu så jakten på båt inriktade sig till den tyska( http://www.int505.de/Gebrauchtmarkt-1-12.htm) och engelska ( http://sailingdinghies.apolloduck.com/listings.phtml?cid=101) marknaden.

 I Tyskland missade vi ett par båtar som precis hade sålts när vi kontaktade dem men i England hittade vi ett exemplar som verkade bra till en vettig peng. Kontakt upprättades och ganska snabbt bestämde vi oss för att detta var nog rätt för oss (Tack för all hjälp vi fick av Five förbundets styrelse!!).

 Nu var ju bara frågan hur får vi hem en båt från England?

Efter lite efterforskning så fanns det några alternativ.

  1. 1.Flyg över och titta på båten och få den sedan lastad på båt till Danmark/Sverige.
  2. 2.Få den lastad på båt till Danmark/Sverige utan att ha sett den innan.
  3. 3.Kör över med färja mellan Danmark/England.
  4. 4.Kör över med färja mellan Calais/Dover.

Alternativ 1 blev väl dyrt i förhållande till vad båten kostade.

Alternativ 2 blev också rätt dyrt och lite osäkert (7000 kr för att få båten till Esbjerg + 4 brobiljetter och bil till Esbjerg.

Alternativ 3 tyckte vi tog för lång tid ( 2x18 timmar på färja + resan till o från Esbjerg )

Alltså bestämde vi oss för att köra över med färja mellan Calais/Dover. Det blev en ren roadtripp där vi startade tidigt (5.30) den 23/7 och körde sedan, med några små stopp, direkt från Halmstad till färjan med några mindre felkörningar (GPS är bra att ha – den räddade oss tillbaka på rätt väg). Det tog oss ca 12 timmar men då gick det nog lite fort ibland speciellt i slutet då vi var nervösa att vi skulle missa färjan. Vi hann dock och var nu på väg till England. Säljaren som verkligen var en bra säljare hade, förutom att han redan tidigare mailat en komplett manual till båten med bilder, trim mm. även varit trevligt nog att möta oss i Dover med båten. Så 15 minuter från Dover träffades vi och gjorde upp det sista i affären (en del av pengarna hade vi satt in tidigare) och GBR 8419 var nu vår!

Vi var lite nervösa angående ljuskontakten på trailern men den var som på svenska bilar och det var bara att koppla på båten och köra hem.

Vi hade hoppats att vi skulle kunna komma med en tidigare färja än den vi bokat men det gick tyvärr inte så det blev en liten sovstund på parkeringen innan vi fick åka färjan över till Frankrike igen. Väl där så checkade vi in på vårt Fasthotel med låst parkering och sov hårt…

9.30 nästa dag så var vi igång igen och hastigheten lite lägre än på vägen ner så trippen hem gick i ett lugnt tempo och landade på ca 15,5 timma utan större felkörningar.

Var det då värt besväret? DEFINITIVT!

Efter några provseglingar är vi helt sålda. Båten är snabb men ändå lättseglad och känns mycket stabilare än vad jag hade trott. Vi har nog mycket att lära innan vi kan få den att gå fort i förhållande till andra men vår målsättning är som vanligt när vi börjar med något nytt – Sist men inte toksist och det hoppas vi kunna leva upp till :-).

Men det roligaste med båten är nog att min mellankille Isac på 15 år som tidigare inte varit så seglingsintresserad nu hänger i trapets med ett stort leende på läpparna med Axel 17 år som styrman och det verkar som om jag kanske har blivit utan båt igen….

 /Leif Danielsson – 8419

Ps. Vi var i Hamburg efter 7 timmar – att hämta en båt i Tyskland gör man alltså över dagen utan problem. Ds

Mästerskapstider för Fivar i Europa

10418975 827127297298368 3170114741930098376 n1Så här mitt i sommaren är det nationella 505-mästerskap i många länder. Nu, den 12-15 juli, avgörs Franska Mästerskapen i Crozon Morgat som ligger i Bretagne. Den 24-27 juli seglas både Engelska mästerskapen och Tyska mästerskapen (IDM). Engelsmännen gör upp i Felixstowe medan tyskarna seglar sina mästerskap i samband med Travemünde Woche.

Fransmännen är många och 2012, när VM gick i Frankrike, hade de ca 80 båtar på nationella mästerskapen. Nu var drygt 50 båtar anmälda och 49 kom till start. Av dessa är fem utländska besättningar, två från England, två från Schweiz och en från Tyskland. Efter tre dagar leder de två engelska båtarna med Smith/Needham etta och Pinell/Davies tvåa. Bästa franska båt, på tredje plats, Philippe Boite/ Erwan Grossman. Sex poäng skiljer ettan från trean. Så det kan hända en hel del fortfarande. Philippe Boite är den franska båt som varit mest framgångsrik internationellt de senaste åren, så det är nog ett hett tips att de blir bästa franska båt i mästerskapet. På årets Kieler Woche slog de båda de engelska båtarna.

Till tyskarnas mästerskap är det hittills 41 båtar anmälda, varav två utländska – en finsk besättning Jukka Niemi/Annti Salonen och en sydafrikansk. Alla de duktiga tyska besättningarna är med, så det blir ett tufft mästerskap med konkurrens på en mycket hög nivå. 2013 års världsmästare Claes Lehmann/Leon Öhme och tvåorna Stefan Böhm/Gerald Roos, regerande tyska mästarna från 2013 Mieke Schoemäker/Holger Jess, EM-tvåorna och bästa tyskarna på EM 2013 Morten Bogacki/Lars Dehne. Dessutom femfaldige världsmästaren Wolfgang Hunger med gast Julien Kleiner och många fler med hög kapacitet. Flertalet av dessa har dessutom nya Ovington-Jess-båtar. Tolv av de anmälda båtarna har minst en kvinna i besättningen. Det är en blivit vanligt med mixade besättningar i Tyskland – där ligger vi efter i Sverige. Det är lite lustigt att se att det är 40-talet tyska båtar på Tyska mästerskapen (ungefär lika många som var med på EM 2013), medan det till VM är hela 81 tyska besättningar anmälda!

Engelsmännen bör bli ett 30-tal båtar, men här är det inte lika lätt att hitta deltagarlistor – de finns inte utlagda på hemsidan för tävlingarna. Ian Pinnell/Alex Davies och Andy Smith/Tim Needham var de bästa engelska båtarna på Kieler Woche (10:a respektive 15:e) och är nu med och slåss i toppen på Franska mästerskapen. På hemmaplan får de konkurrens av bl.a. flera besättningar som skaffat nya Ovington-Jessbåtar.

Svenska mästerskapen seglas 6-7 september i Åmål. SM är också andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014, med nya Narwalsegel och kapell på prisbordet för den sammanlagda cupen. Missa inte SM – det kommer att bli en härlig regatta! Anmäl Dig redan nu – adress:
http://int505.se/component/content/category/94-swedish-championship-2014
 

Att vara med på andra nationers mästerskap är en möjlighet som vi svenskar kanske borde utnyttja mer. På sommaren finns ganska få regattor i Sverige med Fivar på startlinjen, men med båten på släp och lite färjeåkande kan man nå många trevliga och bra regattor. Det är en av fördelarna med att segla i en internationellt stark och livskraftig klass.

På vår Facebooksida finns resultat  och kommentarer från en del större tävlingarna för Fivar i Europa. Besök oss gärna: https://www.facebook.com/int505sweden

Per-Eric
SWE 8651

Tom Hastenpflug fortsätter som ordförande - kort rapport från Fiveförbundets årsmöte

IMG 0078-small

I början av maj höll Fiveförbundet sitt årsmöte, i samband med träningslägret i Göteborg. Ett 20-tal medlemmar deltog och det märks att det finns stora ambitioner att få klassen att växa ytterligare.

Årsmötet var nöjda med styrelsens verksamhet under det gångna året (inte så konstigt!). Att läsa årsberättelsen är riktigt kul – det hände verkligen mycket positivt 2013 och nu verkar 2014 fortsätta på samma sätt.

Tom Hastenpflug (SWE 8912) är således fortsatt ordförande, Lasse Bjerke (SWE 8848) nationell sekreterare, Ebbe Rosén (SWE 8926) internationell sekreterare och Sven Flood (SWE 9107) kassör. Det blev bara ett byte av styrelseledamot. PA Hallberg (SWE 8581) tackade för sig eftersom hans fystränaruppdrag inom fotbollen tar mycket tid nu. In träder istället Andreas Carlsson (SWE 8054), som seglat Five i flera omgångar. Välkommen Andreas!

Ärenden som diskuterades var bl.a. banor och startförfaranden på SM, SM 2014 i Åmål, Arrangör för SM och NoM 2015, EM 2015 i Varberg och vad som kan göras för att stimulera ungdomar att börja segla Five.

I Frankrike finns det många unga Fiveseglare och ungdomar rekryteras via ”L’espoir Francais 505”, en tävling som seglas årligen i september och där båda i besättningen måste vara under 25 år. Det speciella är att duktiga seglarungdomar som inte har en Five får låna en båt och får träning och coachning av båtens ordinarie besättning. Ungdomarna rekryteras genom klubbar och via båtmässor och väljs sedan ut av båtägarna. Det har blivit prestige i Frankrike bland duktiga Fiveseglare att ha coachat fram vinnare i tävlingen. Många unga som seglat Five i ”L’espoir Francais 505” skaffar sedan en egen Five. Årsmötet var positivt till att utreda möjligheterna till något liknande i Sverige. Många båtägare anmälde direkt att de var intresserade av att ställa upp med båtutlåning och coachning.

Möjligheten att skaffa en föreningsbåt för utlåning till unga besättningar diskuterades också. Detta har man i bl.a. i Danmark och Tyskland. Det skulle behövas en båt i 50 000 kronorsklassen minst och så finns det en segelkostnad. Således långt över vad Fiveförbundets ekonomi idag tillåter. Jesper Fowelin (SWE 8917) erbjöd sig i alla fall att ta hand om en eventuellt kommande lånefive. Vi får hoppas att någon välvillig sponsor anmäler sig….:-)

Per-Eric
SWE 8651

Kieler Woche i lätta vindar

Kieler Woche har just avslutats. Det var lätta vindar och en resultatlista som nog ingen hade gissat på innan. Tre svenska besättningar var på plats och här kommer en rapport från Tom Hastenpflug, som tillsammans med sin bror Toni var bästa svenska båt på 31 plats av 61 startande.
 
 
 Då har man kommit hem från Kieler woche, lagom trött och tillbaka i gråa jobb vardagen. En längtar tillbaka till fiven men kanske inte till just Kieler Woche 2014.
Här en liten rapport ur 8912s synvinkel. Motivationen var på topp när vi anlände till Kiel på onsdag morgon, ny meckad båt och ny fock skulle se till att överträffa fjolårets goda resultat. Vi möttes dock av en Kieler Bucht som låg i st...iltje, väderleksrapporterna förutspådde inte heller något positivt.
Torsdagens race blev inställda helt då vinden på våran bana (som ligger halvvägs till Danmark) inte fick mer vind än 3 knop. Bättre lycka på fredag tänkte vi. Och visst efter en del väntande på land fick vi äntligen åka ut i otroligt lätta och vridande vindar. En bra start följdes upp av dålig trim och ännu sämre taktik, ingen chans att segla upp sig på den korta banan och lätta vinden. Vi fick inte heller någon chans att göra bättre ifrån oss i dagens andra race då ett åskoväder drog in över banorna och vi blev skickade in till land. Sjöbrisen byggde aldrig upp sig igen så det blev inga fler seglingar.

På lördagen fick vi sticka ut direkt på morgonen men för oss blev det en kopia på fredagen, inte mycket som stämde (kanske återigen bristen på träning som visar sig?). Efter racet drog återigen ett åskoväder in följt av ett till när vi väl var i land och återigen byggde sig brisen aldrig tillräckligt stark igen.
Söndag, sista dagen, äntligen lite vind på banan (6-8 knop) och vi var kraftigt revengesugna. Första race gick ok med en dålig start och lite taktiska misstag men bra fart i båten så att vi ändå hade toppkänning. i Race två ramlade dock allt på plats. Bra start, hittade rätt i skiften och bra fart såg till att vi lämnade både regerande världsmästaren och Dr. Hunger bakom oss i mål, yes vi kan fortfarande! Vi hann med ett till race innan vinden dog ut helt. Racet kändes bättre än resultatet tyvärr.

Hur summerar man då KiWo 2014? En ung besättning i en gammal lånebåt vann före Saugman i sin polska five. Några av nya Jess fiverna fanns med i fältet men någon större skillnad kunde man inte se (men fina är de). För svensk del är det kul att vi blev 3 båtar (kom igen gubbar vi kan bli fler!) och extra roligt att Galen/Wille visar oss att material inte är allt. Knut/Jana hade som vanligt grym fart i båten men här saknas nog tävlingsrutinen lite. Och för våran del? Jo det är det gamla vanliga, träna mera, ät mindre planera mer och våga mera.
 
// Tom
SWE 8912
 

Ebbe Rosén/Olle Wenrup vinnare igen!

Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS vann första delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014. De spikade samtliga sju delseglingar och var egentligen aldrig hotade. De fick dock kämpa en del på förstakryssarna innan de var helt fria, men sedan hade de en fart som var hög och konstant oavsett skiftningar i förhållandena. Deras förmåga att segla båten plan precis hela tiden är en av de faktorer som ger tydligt utslag.

Det var tätt om andraplatsen, som blev en kamp mellan. Peter Andersson/Per-Eric Thörnström SS Viken/Ägir och Tom och Toni Hastenpflug, SS Åmålsviken. Dessa besättningar turades om att komma tvåa efter Ebbe och Olle. Längsta strået den här gången drog Peter/Per-Eric som slutade på 14 poäng, ett poäng före Tom och Toni. På fjärde plats, med 28 poäng, kom hemmaseglarna Tord Lawner/Tomas Gustafsson, BKSS. Galen Mack/Wille Johannisson, KSSS/RFBYC blev femma före Lars och Axel Hultgren Råå JK, som var trea i två delseglingar och hade riktigt go undanvindsfart under söndagen, men som hade ett förstagshaveri på lördagen som förstörde två delseglingar.

On the Wire i Björlanda kile är en segling öppen för alla trapetsjollar. Fivarna dominerade startfältet med 11 båtar. Tävlingsledningen i BKSS var på alerten och höll föredömligt högt tempo mellan seglingarna. Det blev sju fina seglingar i underbart väder och många nöjda miner, även om resultaten inte alltid blev de man hoppats på. Fivefältet skulle kunna varit betydligt större, men det är tre besättningar med skadad rorsman/gast och flera andra som av olika andra anledningar inte hade möjlighet delta. Bara att komma igen!

Förutom Fivarna deltog även fyra RS 500, en 470, en Hobie 16 och en F18. Omräknat med Portsmouth Yardstick vann Ebbe och Olle även totalt. Fiven är snabb, trots höjt PYS-tal!

Nästa delsegling i Narwal SWE 505 CUP 2014 är SM i Åmål 6-7 september. Cupen avslutas med KSSS olympiska regatta den 4-5 oktober.

Narwal SWE 505 CUP 2014 sponsras av polska segelmakaren Narwal Sails som har skänkt priserna i totalcupen. Förstapris är stor + fock, andrapris en spinnaker och tredjepris ett överkapell.

Fina priser till en fin CUP – hoppas vi ses på 505-SM 2014!
 

Per-Eric
Crew SWE 8651

Du är här: Home Galleries