Nyheter
Häng med på VM 2020 i Torekov, Sverige
2020 Sverige kommer att vara i centrum för 505-världen den 13 -2 2 augusti. Då samlas alla 505-entusiaster i skånska Torekov för att njuta av att segla 505, för att träffa likasinnade från jordens alla hörn och för att se vem som är världens bästa 505-team. Torekovs gemytliga by och fantastiskt fina seglingsvatten tillsammans med Sailing Båstads professionella organisation ger perfekta förutsättningar för ett topparrangemang.
Vilka får vara med?
Alla som har en 505 är välkomna! Är båten äldre än 25 år ni med i Classic-klassen. Ni kan då mäta er både med andra som har äldre båtar, och med alla deltagare i öppna VM-klassen, genom att starterna är gemensamma.
Varför ska ni vara med?
För att det är en kul och härlig upplevelse, även om ni inte är med och slåss om tätplatserna. 505-klassen har en härlig stämning mellan alla deltagare, oavsett kunskapsnivå, ålder eller kön. Alla som seglar 505 drivs av passion för att segla världens goaste jolle och för att ha kul. Det är lätt att få massor av hjälp, tips och råd för utveckling och att ha roligt tillsammans. Kom med ett öppet sinne och ni kommer att ha massor av nya seglingskompisar runt om i hela världen efter VM och ni kommer att ha utvecklats som seglare.
Missa inte denna unika möjlighet att träffa nya och gamla seglarkompisar. Senast VM seglades i Sverige var 2003, då i Malmö.
När seglas VM-et?
Det börjar med en mätdag den 13:e augusti. Därefter seglas För-VM, som också är Nordiskt mästerskap och delsegling 3 i Robline SWE 505 CUP 2020, den 14 - 15:e. En ny mätdag den 16:e (för de som kommer sent) och så seglas VM den 17:e till 22:e augusti, med en layday i mitten. Planen är 10 seglingar totalt.
Hur får jag reda på mer?
På Internationella 505-förbundets hemsida finns all information om VM-et: https://www.int505.org/2020-world-championship-Sweden/ Där finner Du hela programmet, info om Torekov, adresser till boende och mycket mer. Här publiceras också den officiella inbjudan (Notice of Race) inom kort. Redan nu vet vi att anmälningsavgiften blir 6 000 SEK per team. Då ingår både för-VM och VM, invigningsparty, ”mid-way” party och prisutdelningsfest, lätt förtäring efter seglingarna mm.
Ska jag tänka på något mer?
Ja, boka boende så snart ni bestämt er. Bjärehalvön, där Torekov ligger, är ett turistområde. Därför gäller det att vara i tid för att vara säker på att få det boende man önskar.
Har Du några frågor – tveka inte att maila till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Vi hjälper Dig också att hitta en 505 att köpa om Du inte redan har en.
Väl mött på 505-VM i Torekov i augusti 2020!
Per-Eric
Crew SWE 8651
Robline SWE 505 CUP 2019 – Tomas och Johan CUP-mästare igen!
Under några år har det varit olika vinnare i 505-cupen, men 2019 blev andra segeråret i rad för det starka Stockholmsteamet Tomas Grundel/Johan Strömdahl, KSSS.
Tanken bakom CUP-serien i Sverige är att kora den besättning som under året seglat bäst totalt sett på de stora svenska regattorna. Cupen instiftades 2014 och de två första åren vann Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS, ingen klarade att slå dessa erfarna seglare. Men sedan har segrarna varierat. 2016 var det Anders Dahlén/Magnus Nilsson från Träslövsläge BS, som var överst på pallen och tog cupen till västkusten. 2017 kom första mixsegern genom Malin Broberg/Johan Röök, Lerums SS och 2018 togs cupen tillbaka till Stockholm genom Tomas Grundel/Johan Strömdahl. 2019 upprepade de segern!
Årets upplaga har haft Robline som generös partner. Genom priserna på Robline SWE 505 CUP 2019 har många svenska 505-team kunnat byta ut sina tampar till produkter ur Roblines starka sortiment.
28 båtar från 17 klubbar har deltagit i någon av de tre tävlingarna 2019. Första tävlingen, i Träslövsläge vanns av Ebbe Rosén/Olle Wenrup. SM som var andra tävlingen vanns av Tomas Grundel/Johan Strömdahl och tredje regattan, KSSS Olympiska såg Peter Bökmark/Martin Persson som segrare. Det var också dessa tre team som stod på prispallen totalt. Efter vinnarna Tomas och Johan, kom Ebbe och Olle på andra plats och Peter och Martin på tredje plats. Faktum är att dessa tre team stod på pallen även 2018, då var dock Peter och Martin tvåa totalt. Årsprenumerationer på SEARCH Magazine och presentkort hos Båths på Roblineprodukter var uppskattade priser. Stort TACK till våra partners.
Nytt för i år var att även ett Classicpris delades ut på Cupen, för båtar äldre än 25 år. Detta vanns av SWE 8251, Lars Magnusson/Jörgen Källström, TBK.
Alla resultat finns på: http://int505.se/images/web/CUP-resultat%20TOTALT%202019%20FINAL.png
Under 2019 hoppas vi att fler team kan blanda sig i toppstriden. Cupen 2019 har fyra delseglingar. Träslövsläge 16 - 17 maj, SM i Vejbystrand 6 - 7 juni, för-VM och NoM i Torekov, 14 - 15 augusti och KSSS Olympiska regatta 3 - 4 oktober.
Väl mött på Robline SWE 505 CUP 2020!
Per-Eric
Crew SWE 8651
SM 2019 - ge aldrig upp i jakten på ”Hornet”
Efter en bra inledande SM-dag men en betydligt sämre andra, låg team Grundel/Strömdahl tvåa, tre poäng efter Berg/Lagnéus. Efter de ledande två båtarna var det mycket tätt med ett koppel av konkurrenter strax bakom. Spännande alltså, inför den sista SM-dagen i Båstad. Åska, blixt och ösregn på natten och morgonen medförde uppskjuten start och på morgonen passade vi på att återlämna ”Hornet” – detta prestigefyllda vandringspris för SM-vinnare i 505 som vi lyckats erövra förra året. Då kände vi att, nej, inte ville vi lämna ifrån oss Hornet frivilligt. Dags att skärpa sig till det yttersta. Nu jäkl…
Återblick
Men först en kort återblick. Efter en lyckosam första del av säsongen 2019 hade vi, Tomas och Johan i SWE 9029, tagit en fem veckor lång seglingspaus under mitten av sommaren. Vi deltog av familjeskäl inte på EM men efter framgångarna på NoM och Kiel Woche såg vi verkligen fram emot SM med tillförsikt. Tävlingsuppehåll är dock nästan alltid av ondo och känslan av ringrostighet gjorde sig genast påmind.
Mjukstart och mersmak
Första dagen på SM fick vi i alla fall en mjukstart genom Tune-Up Race, ett bra sätt att komma in i kappseglandet igen och dessutom få känna på de vindförhållanden som rådde i Båstad vid tillfället. Frånlandsvind med bana relativt nära land är alltid en utmaning, så och denna gång. Vi lyckades dock över förväntan i den lätta men varierande vinden. Skiften liknade Baggensfjärdens, vårt hemmavatten, och vi märkte att det lönade sig att prioritera ”tryck före skift”. En svår avvägning som vi lyckades hantera bättre än många andra denna första SM-dag. Vi kunde således sitta på After Sail vid grillbaren i Båstads hamn och glädja oss åt en ledning med 3 poäng. Den öppna och vänskapliga seglaratmosfären efter en dag på sjön är något som är speciellt utpräglat i 505-klassen. Vi skattar detta mycket högt.
Jaga istället för att jagas
Lördag - ny dag och nya möjligheter. Något starkare vind mer åt syd samt aningen högre temperatur i luften utmärkte andra dagen. Fortfarande frånlandsvind men nu med banområdet ännu närmare land. Första seglingen fick oss snabbt ned på jorden. ”Fel kant” med ett tjugofemgradigt vindvrid samt ”vindhål i mitten” fick oss att jaga hela delseglingen utan att för den skull lyckas komma speciellt mycket närmare täten. 9:a i mål och helt plötsligt hade den fina starten på detta SM ställts på ända. Vi betraktar niondeplatsen som ”vår tjuvstart”, att räkna bort, menade Tomas. Vi blickade framåt, drog lärdom av våra misstag och i de tre följande delseglingarna och lyckades vi betydligt bättre med krysstaktiken. ”Gången i båten” kändes för det mesta bra. I lördagens andra segling var vi i alla fall i ledning inför den avslutande länsen in emot mål. Det verkade bra, men bakifrån, med vinden kom Bökmark, Galen och Wester. Vi hamnade i ytterläge vid sista märket och blev 4:a i mål, precis före Berg/Lagnéus. Wester vann.
Kramp!
Nåväl, ett fall framåt och dags för 5:e seglingen. Värmen var tryckande. Rådande vindmönster verkade stå sig och vi var återigen i ledning inför sista länsen. Spinn upp, men vad händer? Jag fick kramp i vänster hand och kunde inte greppa gajen. Fick ta den med höger hand istället, (styrbords halsar), och samtidigt försöka räta ut de låsta fingrarna. Det var fruktansvärt! Jag har aldrig upplevt något sådant tidigare, kände mig som ”Kapten Krok”. Vi gjorde några gippar på slutet som gick ”si så där”, med krampande muskler. Vi försökte hålla undan men blev ånyo passerade av tre båtar precis innan mål. Berg/Lagnéus vann racet efter en fin uppsegling sista biten av länsen.
Jämt så det förslår
Drack de sista dropparna i vattenflaskan inför dagens avslutande segling. Krampen kom tillbaka lite då och då – nu i bägge (!) armarna. Jag lyckades dock hantera det bättre, bytte arm, skakade loss och körde så gott det gick. Vi rundar sista märket som tvåa precis före två konkurrenter. Kamp på sista länsen med flera inblandade. Tappar Fabiola som hittar ett bra vindstråk och går lägre och fortare. Vi ligger på en klar tredjeplats - trodde vi - men efter gippar, täckning, nya gippar.. och den sista rundningen hamnar vi efter och blir precis slagna av två båtar i målgången. Ebbe vinner racet före Fabiola. Vi blir 5:a. Suck! Helt utmattade seglar vi till hamnen. Jämna race med olika båtar i topp hela tiden är i alla fall kul för klassen. Nu vila, i hamn. Vätska, vätska, vätska.. Dricker massor för att kompensera för vatten- och saltbristen i kroppen. ”Resorb” får bli lösningen nästa gång…..
Berg /Lagnéus i ledningen
Sista seglingsdagens morgon. Åska och ösregn igen. Inledningsvis vind från ”fel håll” och tävlingsledningen skjuter upp starten. Trots alla missar under lördagen ligger vi tvåa inför sista dagen. Berg /Lagnéus leder efter jämn och fin segling, med 3 poäng före oss. Jens Biederer från Tyskland ligger en poäng efter oss, Ebbe/Olle ligger fyra efter. Vi har vår 9:a borträknad och har inte råd med en miss till. Mentalt kanske vi börjat tro att denna regatta inte var vår, inte denna gång. Men vänta nu, det är faktiskt en dag kvar med flera race.. Vi vill ju ha det gigantiska ”Hornet” i vardagsrummet ett år till, eller hur?
Nya förhållanden
Ökande vind från nordväst, vågor som bygger upp utifrån. Det blåser en jämnare, renare vind än tidigare, på 6-8 m/s. Wow, here we go! Se till att segla stabilt med kontroll på de närmaste konkurrenterna och håll dem bakom! Hur svårt kan det vara?
7:e seglingen: Vi skall just runda bakom gate-båten. Bökmarks som startar i lä strax framför oss hamnar fel i en våg och ser ut att tippa åt lovart men rätar upp, och vi får en bra start. Full fart! Slår till babord efter några minuter. Fritt läge och kontroll. Rundar 4:a precis efter Ebbe/Olle, de tyska seglarna och Berg är efter. De fyra första båtarna kommer loss. Ned mot länsgaten. Vi vill ut på styrbordkanten och siktar på att ta en sista gipp. I sista sekunden väljer vi att gå mot det högra märket (sett från vindriktningen) med Ebbe/Olle strax före. Vi rundar och går ut för styrbords halsar, ut mot vänster på banan – tvärt emot vad vi egenligen vill.
Höjdare
Det höjdar dock och fortsätter att göra så. Vi går bra, tar höjd på Ebbe/Olle. Det fortsätter att höjda men vi är på fel kant. Halva fältet går på babordskanten in emot land och halva fältet går på högerkanten. Det fortsätter att höjda. Vi seglar om Ebbe/Olle. Vi kan inte slå nu, måste invänta motvridet. Går på, fortfarande högt. Till slut kommer motvridet. Skönt, men det är litet sent. Vi har förseglat oss med 150 meter. Bra fart in emot märket men vi har tappat till 7:e plats. Avstånden är dock inte stora. Vi ligger före både Ebbe/Olle och Berg/Lagnéus, tyskarna kan vi inte se alls. Gippar direkt, sätter spinn snabbt, tar fart upp i surf. Berg/Lagnéus utmanar bakom oss i lovart. Vi hänger inte på utan hittar ett vägvinnande spår några grader lägre och ökar sidoseparationen. Rycker. Gippar lite väl sent men får bra fart in mot märket. Seglar upp oss tre platser och kan runda före ett gäng båtar. Går in på 4:e plats i mål. Fabiola vinner före Westers, bägge gick på högerkanten i hela racet. Berg går i mål som 9:a.
Ledning inför sista köret
Nu är vi i ledning i regattan och inför 8:e och sista seglingen gäller det ”bara” att hålla Berg bakom oss. Vi startar bra men slår inte ut till höger tillräckligt snabbt. Det gör däremot Fabiola och Westers som rycker från de övriga. Vi håller koll på Berg och tar det säkra före det osäkra. Vi rundar kryssmärket som 6:a med Berg/Lagnéus och tyskarna bakom. Ebbe/Olle ligger 3:a. Sakta seglar vi upp oss till en fjärdeplats som vi håller in i mål. Det räcker. Hornet är bärgat för ett år till och guldet vårt.
Bra lägstanivå
Tack, Sailing Båstad för ett bra arrangemang! Synd att vi inte fick pålandsvind denna gång med härliga vågor under flera dagar. Min lärdom är från mästerskapet är att vätske- och saltbrist inte är att leka med. 1,5 liter vatten är inte tillräckligt, Resorb eller likande måste till och det i större mängd. Seglingsmässigt var detta SM långt ifrån vår bästa regatta men med jämnhet, stabilt seglande och en bra lägsta-nivå kommer man ändå ganska långt. Vi vet också att regattan inte slut förrän den är slut..
I juni nästa år blir det ny kamp om Hornet samt en bra uppladdning inför 2020 års stora mål, VM i 505 i Torekov. Vi ses!
Johan
(i team Grundel/Strömdahl, SWE 9029)
Robline SWE 505 Cup 3 på Baggen
Baggensfjärden är speciell, där kan allt förloras i ett oväntat vrid och det är svårt att vinna. Efter Peter Bökmark/Martin Perssons triumf i årets sista CUP-regatta skev de följande rapport.
Lång väntan på start
Baggen bjöd på kylig morgon och något stela five-seglare som under lördagen fick vänta oändligt länge på första start. E-jolle och Laser radial behövde en mängd omstarter för att komma iväg. Som tur var det inte mer än måttliga vindar i byarna och vi fick sol som värmde fram på dagen. Denna gång höll vi till i den norra ändan av Baggen. Vindarna, basvind från nordväst som vred plus-minus 25 grader, med byar som kom i stråk. Som vanligt var fjärden svårseglad.
Startlinjen var lång för oss åtta fivar, eftersom vi hade samma linje som de större klasserna. Det gav oss möjligheten snabbt välja sida. Minuten innan start kunde mycket hända, en linje som verkade helt ok eller hade viss styrbordsfördel, förvandlades ofta till rejäl babordsfördel.
Tygla Baggen
Vridningar och stråk gav oväntade möjligheter till privatare både på kryss och undanvind. Baggen med dess nycker är normalt inte vår favoritarena. Men äntligen lyckades vi tygla läget bättre än någonsin. För Martin var det 10e försöket som nu gav utdelning.
Vilket härligt gäng
Men det bästa av allt är det goa gäng som vi är tillsammans, var och en bjuder på sina kunskaper i land och fajt på banan, verkligen trevligt och roligt.
På lördag kvällen samlades vi som kunde för middag på restaurang Sovel, bra ställe som vi gärna kommer tillbaka till.
Tack Robline!
Ordförande Galen genomförde efter seglingarna på bästa sätt förbundets egen prisutdelning för cupen och utlottningar. Tack Robline för ökad standard på tampar i våra båtar och tack SEARCH för tidningsprenumeration.
Peter och Martin
SWE 8962
Alla resultat på: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2019/ocr/ocr-bana-a-505-final-06-02.html
EM i Sönderborg - ett kvitto och en oskuld som rök
Nio svenska team deltog på årets Europamästerskap i 505 i danska Sönderborg 6-10 augusti 2019. Peter Bökmark/Martin Persson i SWE 8962, Gråben, blev bästa svenskar i detta mycket speciella mästerskap. Läs deras berättelse här.
Nu är vi inne på vår andra säsong i Fiven, och det finns såklart mycket att lära. Förra säsongen var en av våra viktigaste lärdomar att vi har dålig koll när det börjar blåsa 7 m/s och uppåt. EM i Sönderborg blev vårt första internationella mästerskap, så kul och lärorikt. Det är en ynnest att få tävla mot alla dessa duktiga seglare. EM blev ett bra träningsläger!
Lättare vindar går hyfsat
Det blev 10 race allt som allt. Några av dem genomfördes i lättare vindar. Vi fick kvitto på att vi är hyfsat konkurrenskraftiga i lättare vindar, en sexa och en åtta. Oj vad mycket lättare det är att segla och skapa avstånd bakåt när man har fri vind och hör hur det bråkas i rundningar man själv redan har genomfört. Man ser spelplanen på ett helt annat sätt, byar och vrid kan förutsägas mycket lättare om man ligger före klungorna.
Men när det blåser mycket…
När vindarna ökade blev vi i frånåkta från start. Men vilken gåva det ändå var att se dessa snabba ekipage bara dra i från, och få studera dem så gott det nu gick. Vi kunde se att de seglade utan inslag i storen fast det blåste ca 10 m/s. Sista dagen, två race, med prognos på mycket vind som dessutom var i ökande. Känslan innan: här får vi chansen att få ännu en lektion av de bästa, sådana lektioner får man inte hemma i viken. Vi förlorade vår oskuld i hårdvind, i alla fall i Fivesegling (det blev 4 kapsejsningar).
Nya parametrar att labba med
Vi lärde oss nya parametrar att labba med för att öka vår egen fart. Vi har börjat skota focken längre ut mot relingen än vi någonsin har gjort tidigare. Vi brukar kicka hårt när det blåser, vi testar nu att släppa av på den när det ökar, speciellt vid grövre sjö. Att enkelt och snabbt kunna rejka masten, jätteviktigt. Vi började används gubbrev redan vid 7 m/s och började laborera med centerbord mer än någonsin.
Det blåste stundtals ruskigt mycket, och knappt något tvekar att dra upp spinnakern när det är dags. Det är imponerande hur väl Fiven bär alla dessa 40 kvadratmetrar. Det gick läbbigt fort, och att gippa var möjligt, det blev inte så mycket tryck i storen tack vare våghjälp.
Fantastiska arrangemang
Arrangemangen var väldigt trevliga och startade med invigning på slottet. Klockren aftersail varje dag, och prisfest innan vi åkte hem. Vi var många seglare som bodde på campingen, lätt att då lära känna varandra bättre besättningar emellan när man av en slump träffas och plötsligt tar en öl ihop. Det är suveränt med gångavstånd från campingen till klubben
Man blir glad när man ser nya besättningar i klassen som är riktigt unga, t ex två tyska systrar direkt från 420-segling, som hellre seglade 505 än olympisk klass. Vi har många gånger tänkt, var tar alla duktiga seglare vägen efter att de har slutat segla 29er. I Kiel hade den klassen 120 båtar på startlinjen, många svenskar.
Grindstarter – inte alltid lätt
Vi fick bra möjligheter till att lära oss grindstarter ännu bättre. I ett fält på 75 båtar blev det svårt att tajma rätt när det är många båtar i lä som döljer haren, det blev ett par skitstarter. Ett par starter fick göras om på grund av att startande kolliderade med grindbåten. Frustrerande när man själv har kommit loss på bra sätt. Tack Peter Nicholas för grindstarttipset du gav oss alla i Träslövsläge i våras. En rätt tajmad start och du kan surfa på grindbåtens lovartssvall och tjäna en viktig halv båtlängd precis när man behöver det som bäst direkt efter start.
Vilka naturupplevelser, en sekvens vi båda minns väldigt bra: på kryssen rycks vågtopparna loss av vinden och framför oss är molnen svarta och en vit vägg av regn närmar sig, det var häftigt och blött.
Bästa svenskar, men…
Visst är det kul att bli bästa svensk, vi slutade på 25e plats. Men det hade känts mycket bättre för svensk Fivesegling om vi hade varit nummer fyra bland svenskarna med den placeringen. Ska nämnas att Ebbe och Olle hade tre placeringar topp 10.
Vi ses därute snart igen
Peter och Martin i SWE 8962
PS
Alla resultat på https://www.int505.org/blog/2019/08/08/2019-european-championships-results/ och massor av fler bilder och videos på https://www.int505.org/2019-european-championship-sonderborg/
DS