Hur vi lyckades erövra ”Hornet” från Ebbe & Olle

Marstrand i september, då brukar det kunna blåsa och vara ruskväder, eller hur? Så tänkte vi och säkert många med oss. 35 båtar till start med både tyskar och danskar. Största SM- fleeten på många år (27 svenskar), ja det kändes lockande och utmanande. Denna regatta var ju både SM och NoM så mycket stod på spel. Första helgen i september var det dock inget ruskväder utan sommaren hade dröjt sig kvar. Vi kom ned till Marstrands segelsällskap redan på fredagskvällen och kunde rigga på innan skymning. Det kändes bra. Spelet kunde börja.

IMG 9185 StilstudieFörhoppningarna fanns

Förhoppning om en god insats fanns där hos oss i SWE 9029, speciellt efter VM, där vi kände att vi gick bättre och bättre under veckan (slutade 33:a totalt som tredje svenska båt). Vi började hitta farten i vågorna och kunde segla upp oss i fältet när något hade inträffat i starten (vilket det gjorde då och då i det 130 båtar starka fältet med bara 4 minuters gate-linje). Vi kunde även efter bra starter runda topp 10 vid första kryssmärkena flera gånger. Dessutom kände vi oss stärkta av många träningstimmar på Baggen så manövrarna började kännas tryggare, slagen gick snabbare och gipparna satt bättre med fart genom hela svängen.

Vi talade innan start om att vi inte har råd att ta någon tjuvstart (för 505-cupen), eftersom vi vid Cup 1 i Björlanda kile (som det kändes helt ovetande) åkte på två PMS.

IMG 9262Ttt vrreRytmen satt och vi var med
Första starten, knapp läfördel. Vi fick en hyfsad bra start och slog ganska tidigt till babord. Hittade rytmen i slagen och kände att vi var med redan från början i främre delen av fältet. Allra bäst gick det för vår förra båt, SWE 8694 med Thomas och Patrik som rundade först efter att ha gått på styrbordskanten på slutet, favoriserade av strömmen som det kändes.

Vi jagade på i ett tätt race och inför sista länsen rundade vi kryssmärket som 7:a. Undanvinden hade fått bra och vi började hitta rätt vinklar och gippade på de rätta ställena och kunde gå i mål som 4:a (med bara en svensk båt, SWE 8694, före). Bojsen-Möller vann.

En riktig fight med Saugman – dubble världsmästaren
Till andra seglingen hade vinden ökat något. Klar lä fördel. Vi tog lästarten och kunde slå till babord och gå före hela fältet. Härlig känsla! Farten var fin och vi prickade flera skift på vägen upp till kryssmärket. Vi kände att det fyllde på från havet och vi valde att gå sista biten in från vänster kanten. Undanvindarna gick bra och vi kunde runda upp till andra kryssen i fortsatt ledning. En ledning som vi höll till slutet av sista kryssen då Saugman, som närmat sig sista biten innan märket kunde gå om. Saugman gick högre än vi men lika fort.

Undanvinden ned mot mål blev en rysare. Täckning – gipp – täckning – gipp. Vi kände att vi stundtals gick aningen snabbare än Saugman men han lyckades alltid gippa i rätt lägen och därmed hålla oss bakom. Saugman fick skottet, en båtlängd före oss – det var bara att lyfta på hatten. Vi var dock glada att över att ha kunnat pressa en tvåfaldig världsmästare så mycket.

P9010803 BabordsfrdelAllmän återkallelse och skärpt startregel
Tredje seglingen, andra startförsöket med skärpt startregel efter allmän återkallelse i första. Vi startade längst ned i lä eftersom det var klar lä fördel. Vi hade tillräckligt avstånd till bojen, höll igen för att undvika att vara för tidiga. Det kändes som vi var på rätt sida. Ingen tjuvstartsflagga hissad. Alla klara tänkte vi. Jaa, vi kunde slå till babord efter ett tag och gick fria. Bäst i denna segling gick det dock för Bojsen-Möller som allt eftersom kunde dryga ut sin ledning. Vi undvek kanterna och låg topp 5 hela seglingen och kunde avancera på slutet till en fjärde plats i mål, precis bakom 3:an Ebbe & Olle efter att vi passerade dansken Buhl på sista kryssen. Vi seglade relativt i mitten med viss dragning till vänster på slutet av kryssarna. Det verkade fungera bra och med god undanvindsfart och slörvinklarna som fint var vi nöjda efter målgång. Pust – jobbigt men den lönade sig att kämpa på!

Lite mer vind och vi är med!
Fjärde seglingen. Intensivt, dags igen, bara att trycka i sig några energibars och förbereda sig för start. Vinden hade ökat 5-7 m/s. Startlinjen var ändrad och linjen var nu mer jämn. Vi startade längre till höger denna gång men fick inte till starten utan fick kämpa oss upp i fältet. Vi gick i mitten och slog 3-4 gånger vid rätt tillfällen på några skift och vi kunde runda kryssmärket som 6:a inte allt för långt efter Bojsen-Möller och Saugman som var i ledning. Max power stundtals och stundtals över detta så vi började kicka och plana ut. Tomas jobbade hela tiden med om-trimningar av mastlut, vantspänning, strutt och tidvis kicken. Johan släpper på focken till rätt läge med den spalt som vi vet går fort. Vi tar in båt efter båt. Inför sista kryssen ligger vi trea. Har lite svag bevakning på Ebbe & Olle i SWE 8926 utan att veta hur viktigt detta var. De går fort men vi känner att vi håller dem bakom. Johan är fullt nedsänkt i trapetsen, bägge armarna ut. Nu gäller det!

IMG 9235Tt lnsNervöst och tätt på sista undanvinden
Rundar sista kryssmärket fortfarande som 3:a bakom de två danskarna i världsklass (Bojsen-Möller och Saugman). Saugman är dock inom räckhåll. Saugman, som alltid skär väldigt mycket på undanvinden i denna vindstyrka (6-7 m/s) väljer vänsterkanten. Bojsen-Möller med oss efter går på högerkanten som på undanvinden har betalat sig bra. Ebbe & Olle är efter oss cirka 70 meter Det känns betryggande. Bara att gå på. Vi håller bra fart. Har bra slörvinkel med Johan i full trapets. Bojsen-Möller som är 300 meter före gippar. Vi går på ett tag, kollar bakåt, Ebbe & Olle är fortfarande klart akter om (70 meter) och de närmar oss inte. Johan säger lite nervöst att nu är det nog dags att gippa snart så vi inte går för långt….

Vådlig gipp
Tomas säger ”vi gippar”, Johan är fortfarande i trapets, kastar sig in och lyckas snabbt kroka av innan storen slår över ( ibland är Tomas tillbaka i E-jollen och glömmer att han numera har en gast i trapetsen med sig……). Det gick bra trots allt, spinnbommen lossas och den nya bommen dras ut på babordssidan. Ebbe & Olle passerar strax bakom men de gippar inte. Inte ännu. Med erfarenhet och klokhet vet de exakt när de skall gippa för att få rätt skärning. Vi hade gippat för tidigt inser vi nu. Kan du hålla mot märket, ropar Johan. Ja, svarar Tomas men jag vill inte. Vi måste hålla rätt skärning för max fart, det får bli två gippar till! Full fart, det är det som gäller. Ebbe & Olle syns längre ut mot styrbord. De har gippat nu och styr mot sista märket. Det känns som vi är före men vi behöver ju göra två gippar. Skall det gå? Vi möter Saugman som passerar precis före oss på styrbords halsar. Vi har tagit in nästa hela avståndet mot dem. Saugman gippar tillbaka till babord precis före Ebbe & Olle. Vi gippar till styrbord styr mot de båda andra strax innan länsmärket. Gippar tillbaka till babord mellan Saugman och Ebbe & Olle.

Sista rundningen, vi tar ned spinnakern och går in i mål för halvvind. Två båtlängder efter Saugman och två båtlängder före Ebbe & Olle. Bra, det där kan ha varit bra för slutplaceringen säger Johan och vet inte då hur rätt han skulle få.

IMG 9353 9029 WOWFin förstadag
Det blir inga mer seglingar under lördagen – trots en fin vind och trots att klockan inte är alltför mycket. Vi går in mot Marstrand igen, nöjda med dagens seglingar – kanske det bästa hittills för oss. Allt stämde, ja det mest gick rätt denna dag. 4 bra seglingar (4-2-4-3) Nästan…..

Neeeej – inte tjuvstart igen!
När vi kommit i hamn fick vi dock veta att vi hade tjuvstartat i den tredje seglingen. Det var ju skärpt startregel så att vi inte sett något ”finsk flagga” berodde alltså inte på att vi alla vara klara. Man skall aldrig vara för säker. PMS – detta som vi ju skulle undvika. Dessutom hade vi ju haft all möjlighet i världen att hålla ned. Opressade som vi var med utrymme till babordsflaggan, det kan inte ha varit med många centimeter vi var över. Var det funktionärsbåten i lä som tog oss?  Startfartyget kan knappast ha sett oss.

Men ändå i SM-ledning
Sorgen över PMS förbyttes snabbt till glädjen över att vi låg 3:a totalt i NoM och överst på listan av svenskarna denna dag.  Kul! Under den trevliga regattamiddagen på kvällen fick vi ta emot ”Daily first” – trots att vi aldrig var först i mål någon gång. Dock så ledde vi SM.

Dags för söndag. Nu gällde det, nu skulle regattan avgöras. Vi ville ju dessutom ha många delseglingar för 505-cupen så att våra nu 3 PMS i hela cupserien skulle få mindre verkan på slutresultatet.

P9020839 Var r vindenVilken fin söndag – men var är vinden?
Men vinden då? Vart tog den vägen. Vackert väder men ingen vind! Jodå, säger tävlingsledningen, vinden ligger där ut, alla skall ut på sjön! Bogsering ut! Vi låg på Marstrandsfjorden i 3 timmar och guppade. Ibland kom lite vindstråk, varvid hoppet tändes hos alla men så dog det ut igen. Sedan kom vinden från ett annat håll men dog ut igen. Klockan blev 12,45 Fortfarande ingen vind. Två skott och flaggor som symboliserade att vi skall gå iland och vänta där. In-bogsering av hela 505 flottan. Blir det något mer? Nej det verkar inte så. Regattan är slut. Dock kom det vind senare efter att beslutet var taget.

P9020862 NoM-pristagareFantastiskt – SM-vinst och 3:a på NoM

Lördagens resultatlista blir nu den slutliga. Vi vinner SM, en poäng för Ebbe & Olle och kommer trea i NoM. Fantastiskt! Över alla förväntningar.  Men tänk vad vi äventyrade det hela med den för tidiga gippen när vi hade kontroll över Ebbe & Olle på sista undanvinden och tänk om inte Johan hade kommit ur trapetskroken under denna äventyrliga gipp! Allt blev mycket mer knappt efter den oväntade diskningen för tjuvstart. Med två båtlängder hade vi slagit dominanterna i klassen Ebbe & Olle och, för detta år 2018, erövrat 505-klassens vandringspris ”Hornet”. Nästa år blir det fight om hornet igen. Väl mött på SM i Båstad 2019!

P9020858 SM-guldTomas & Johan
SWE 9029