Nyheter
Dags för mästerskap på hemmavatten - 2015 är ett hett 505-år i Sverige!
Snart får de svenska 505-seglarna möjlighet att segla med världseliten på hemmavatten. Europamästerskapen seglas i Varberg 4-8 augusti. Svenskt och Nordiskt mästerskap i Träslövsläge helgen innan, den 1-2 augusti. Detta gör att många utifrån väljer att komma till båda arrangemangen. 100 båtar är anmälda till EM och 47 till SM/NoM.
Svenskarnas förberedelser
De stora tävlingarna i Sverige gör att 505-förbundet i år satsat extra på att vässa formen på seglarna. Fiveklassen har vuxit med sex besättningar sedan 2014, dels de två som vunnit att få segla EM genom Båtmässan i Göteborg och satsningen ”Vi förverkligar drömmar” och dessutom en i vardera Skåne och Stockholm samt två i Björlanda kile, Göteborg. Björlanda kile är nu ett av Europas största Fivecentrum. I våras var det 17 Fivar på jolleplan och över 10 båtar på poängseglingarna – en bra träning för alla! I Skåne har också flera båtar tränat tillsammans under våren.
Träningsläger med världsmästare
I slutet av april samlades 12 svenska och två danska besättningar för träningsläger i Träslövsläge. Jan Saugmann från Danmark är dubbel 505-världsmästare och var nu inhyrd tränare. Fokus var att hjälpa alla att få ordning på trim och teknik. På lägret deltog bl.a. trefaldiga VM-tvåorna i Five och OS-vinnarna i FD, Jörgen och Jacob Bojsen-Möller. Sköna killar som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Det var en höjdare att få träna ihop med en besättning i absoluta världstoppen.
Första seglingen i SWE 505 CUP 2015 – On The Wire
On the Wire i Björlanda Kile SS är en tävling för alla jollar med trapets och som vanligt var 505-klassen störst, med 17 båtar från hela Sverige. I början av maj är tidigt på säsongen och långt ifrån alla aktiva Fivar var med. Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS i Stockholm var favoriter, men fick motstånd. De är snabba och har stor rutin och lyckades oftast men inte alltid vara först i mål. Men en tjuvstart och en bruten segling har de inte råd med och de fick se sig slagna av tre besättningar. Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken/Ägir vann, före Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS. Trea var Lars och Axel Hultgren från Råå i Helsingborg. Det skilde fem poäng mellan tvåan och åttan, så det var riktigt spännande seglingar med fight om varje placering.
Träning och tävling
Hela våren har det seglats flitigt i Björlanda kile och under semesterperioden har det varit lokala träningsinitiativ med några båtar här och några där som seglat tillsammans. De två besättningarna i familjen Hastenpflug seglade också Kieler Woche och presterade en del riktigt bra seglingar där, bl.a. var Tom och Toni 3:a i en segling. Nu är det snart upp till bevis – hur långt har träningen räckt? De svenska teamen är långt från favoriter. Både NoM/SM och EM lockar många duktiga utländska seglare och det kommer team från 11 länder. Även Australien, USA och Sydafrika har team på plats.
EM-flottans största nation är Tyskland med 33 anmälda båtar, Sverige är näst störst med 21 båtar. Därefter följer England och Frankrike med 10 var samt Danmark 7 och Finland 6. Det är många mycket duktiga besättningar i startlistan och 9 av dem har vunnit antingen EM eller VM i 505 eller både och. På NoM/SM är svenskarna som är flest med 20 båtar, följt av 10 tyska båtar och 7 danska.
Tyskland, Danmark, England, USA och Australien gör upp om EM-titeln?
Mest meriterad och en av favoriterna är Wolfgang Hunger/Julien Klein från Tyskland (GER 9071). Wolfgang Hunger var en tjuvstart från en olympisk medalj i 470, och har fem VM-titlar i 505, men bara en EM-titel. De kommer att få en hård match av landsmännen Mieke Schoemäker/Holger Jess (GER 9152) som är världens främsta mixade besättning. Schoemäker/Jess vann EM 2011, var trea 2013 och har i år vunnit tre stora internationella 505-tävlingar. Nu senast vann de Kieler Woche, före just Hunger/Kleiner. De danska bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller (DEN 9121) har Olympiskt guld i FD bland meriterna och fyra EM-titlar i 505, senast 2013. I år var de trea på Kieler Woche, men hade vunnit klart, om alla seglingar räknats. De är oerhört jämna och rutinerade och kommer säkert att vara med och slåss om EM-titeln.
Från England kommer alltid vasse Ian Pinnell med gasten Alex Davies (GBR 9136). Pinnell har vunnit både VM och EM och var tvåa på VM i år. En EM-titel till England är klart möjligt och skulle förstås sitta bra inför nästa års VM som seglas i Weymouth, i England. Tävlingens nyaste båt (USA 9153) seglas av Howie Hamlin/Rob Woelfel. Dessa två världsmästare är oerhört skickliga och kan mycket väl vinna. Howie Hamlin har förutom en VM-seger även 9 andraplatser och fyra tredjeplatser på 505-VM samt bl.a. EM-titel i 18-fotare, en klass som han också tävlar i. Från Australien kommer två riktigt snabba besättningar som säkert kommer att vara med i tätstriden. Fjolårets VM-tvåor Peter Nicholas/Luke Payne (AUS 1111) är unga och hungriga och har visat att i hårdvind är de mycket svårslagna. Årets VM-fyra Michael Quirk (AUS 9134) seglade VM med Luke Payne, men seglar nu med Nathan Quirk. Denna kombination vann Franska mästerskapen för några veckor sedan och har definitivt kapacitet att vinna EM.
Andra som kan utmana är bl.a. dubbla danska världsmästaren Jan Saugmann som seglar med Jakob Karbo (DEN 9118). De är mycket snabba i lätta vindar, men har inte riktigt fått till hårdvindsfarten i sin nya båt. Tyskarna Morten Bogacki/Lars Dehne (GER 9112), var tvåa på EM 2013 och de är en av flera tyska besättningar som kan vara med och slåss om titeln. Från Frankrike kommer Philippe Boite/Florian Corbel, (FRA 9075), en duktig besättning som i sina bästa stunder kan vara med i toppstriden, vilket även den rutinerade tyska tjejbesättningen Nicola Birkner/Angela Stenger (GER 9043) kan. En spännande outsider är nya tjejbesättningen Leonie Meyers/Kathrine Adlkofer (GER 9149). Meyers är bland de 10 bästa i världen i OS-klassen 49-er FX och Adlkofer är flerfaldig världsmästare och OS-deltagare i 470.
De svenska chanserna
De bästa svenska chanserna har regerande svenska mästarna Ebbe Rosén/Olle Wenrup (SWE 8926). De hade sin storhetstid på 1990-talet och var då bl.a. 2:a och 3:a på VM, och är fortfarande bland topp 20 i världen. Får de till det, är en plats i topp 10 inom klart räckhåll. Tom och Toni Hastenpflug (SWE 8912) gjorde en del riktigt bra seglingar på Kieler Woche i år och kan också utmana strax under absoluta toppen. Marcus Haas/Johan Calvert (SWE 8848) är en nygammal besättning som kan överraska positivt. Likaså blir Galen Mack/Wille Johannisson (SWE 8586) spännande att följa i deras nya båt. Båda dessa besättningar har tidigare visat att de har kapacitet.
Kalle Nilsson är dubbel europamästare - 1981 och 1983. Nu seglar han med Joakim Petersson och det finns mycket kunskap i båten (SWE 8655), men de seglar för lite för att ha med toppstriden att göra. Ytterligare en svensk båt har enormt mycket 505-kunskap - PA Hallberg är dubbel världsmästare i 505 (1989 och 1991), som gast åt Krister Bergström. Nu är han rorsman i SWE 8581 och gastas av Frank Bach som också hört till topp 5 i världen, tillsammans med Kalle Nilsson. Även här är det för lite segling som gör att de nog inte kan blanda sig i toppstriden.
Nordiska mästerskapen vinns av Danmark, Tyskland eller USA?
En del av de starkaste tyska och engelska teamen samt ett australiensiskt deltar inte på Nordiska/Svenska mästerskapen, men det finns många duktiga seglare ändå i startfältet Det danska laget har på NoM förstärkning av danska match-racingstjärnan Lotte Meldgaard, tillsammans med Jens Vestergaard, en spännande start. Howie Hamlin/Rob Woelfel, USA, deltar liksom Morten Bogacki/Lars Dehne, Tyskland. Detta är två av de besättningar som utmanar danskarna, Bojsen-Möller och Saugmann/Karbo om titeln Nordiska mästare. Att Rosén/Wenrup slutar inom topp 3 är kanske inte sannolikt, men fullt möjligt. På Nordiska mästerskapen har svenskarna med en coach - Anders Nilsson.
Stort intresse för seglingarna
Intresset för seglingarna är stort och den viktiga aktiviteten ”after sail” på EM sponsras bl.a. av några tidigare 505-seglare – Lars Stugemo via sitt företag HiQ och Hasse Andersson via sitt företag Sankt Jörgens Park. Fina priser har också skänkts dels av polska segelmakaren Narwal sails, som ställer upp med ett helt segelställ och mer därtill, av Seldéns och flera andra. Se ruta på denna sida och på tävlingens hemsida.
Hemsidor att följa – för att få veta hur det går
Nordiskt/Svenskt mästerskap: (deltagarlista, all info om tävlingarna – inkl. resultat)
http://www.traslovslagesbatklubb.se/segling/nm-and-sm-in-505-24245598
Följ EM via GPS-tracking på sidan:
http://www.tractrac.com/index.php?page=eventpage&id=585
EM tjuvstartar med ett Tune Up Race på kvällen den 4:e augusti. Själva EM-seglingarna börjar onsdag 5 augusti och genomförs på vattnen strax utanför Getterön i Varberg, men kan följas via GPS-tracking på nätet. Seglingarna leds av HP Hylander, Varbergs SS. HP och Varbergs SS har stor erfarenhet av att leda stora tävlingar. Det VM för Starbåtar som Varbergs SS genomförde 2009 räknas som ett av de bästa någonsin. Lördag 8 augusti seglas de sista delseglingarna och sedan är det stor prisutdelning.
Europamästerskap: (deltagarlista, all info om tävlingarna och även resultaten)
http://www2.idrottonline.se/VarbergsSS-Segling/505EM_15/505Europeans2015/
På 505-förbundets Facebook kommer också en del rapporter: https://www.facebook.com/int505sweden
Kom gärna på besök till Träslövsläge och/eller Varberg under tävlingarna. Efter seglingarna blir det en härlig internationell atmosfär på land.
Väl mött!
Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651
Vass besättning byter upp sig…
Efter några säsonger med 7017 kände Wille och jag att vi ville uppgradera till något lättare och styvare. Som en del av er märkt är det svårt att hitta bra begagnade Fivar just nu - ett problem för en populär klass. Till slut fann jag en annons med en båt som såg bra ut och med ett pris som var bra - det var i Frankrike. Bara ett problem - ägaren verkade inte svara på meddelanden på webbsiten och hade inte lämnat några kontaktuppgifter. Många hade försökt nå honom utan framgång.
Eftersom jag visste segelnumret (8586) sökte jag på Google och efter en halvtimma hade jag en bild på båten från en regatta för 8 år sedan. Som tur var, var ägaren taggad på bilden och därmed lyckades jag hitta honom på Facebook och kunde knyta ihop båten med ägaren. Med hjälp av lite ”stalking” lyckades jag få kontakt med ägaren och få mer detaljer om båten. Det verkar vara ett fynd - helt i kolfiber, kevlar och epoxi, byggd av Duvoisin, Waterat centerbord, helt nya PB segel och båten hade stått i ett garage de senaste 5 åren…. Hon var båten jag var ute efter så jag sände en deposition så snart möjligt. I efterhand fick jag veta att Per-Eric hade kunnat fixa kontaktuppgifterna - så sensmoralen är - om du vill veta något om en 505 - fråga Per-Eric först.
Jag körde till Frankrike över långhelgen midsommar. 340 mil tur och retur, på tre dagar. Ett riktigt utmattningsäventyr! Det visade sig att jag inte missade så mycket av midsommar, eftersom det blev en regnig midsommar i Stockholmstrakten och ju längre söderut jag kom dess bättre blev vädret. Jag kom till Metz och hämtade båten en vacker varm dag, men det var bara att snabbt vända om och köra raka vägen hem.
Den nya båten - SWE 8586 - ligger nu på KSSS bredvid sin äldre syster SWE 7017. Wille och jag fixar iordning henne för SM/NoM och EM i augusti. Hon får kärlek, bottnen uppolerad, lite ny gummicord och vi håller också på att sätta på ett dubbelbomsystem. Vi ser fram emot att få den nya båten i sjön, börja segla henne och sedan att få lite härliga tävlingar med henne i sommar.
Galen Mack
SWE 8586
On the Wire – med oväntade vinnare!
Björlanda Kile SS fina regatta On the Wire – en regatta för alla trapetsbåtar - var första delseglingen i SWE 505 CUP 2015. Intresset var stort med 17 anmälda Fivar, trots att det var så tidigt som 9-10 maj. De flesta av de senaste årens bästa 505 seglare i Sverige var på plats, liksom en hel del nya förväntansfulla besättningar. Det var som upplagt för spännande seglingar, och det blev det!
Ostlig vind på 3-4 m/s på lördagen gjorde att man kunde ana att det inte skulle bli lättseglat. Med fast startlinje blev det dessutom länsstart och ett första undanvindsben ut till den kryss-länsbana som var lagd. De alla flesta var klart ovana vid länsstart och det spekulerades vilt om möjligheterna att ha spinnaker uppe redan före starten, eller om man skulle sätta den först efter… Det blev tätt och jämnt, men vindskiften gjorde det möjligt att segla upp sig efter en sämre start och givetvis kunde även det omvända hända.
Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS i Stockholm är de senaste årens suveräner i Sverige, men i fjol började de få det lite tuffare att vinna. Det var en trend som fortsatte i On the Wire. Ebbe och Olle fick kämpa länge i första seglingen för att till slut vara först i mål, men vad hjälpte det när de hade tjuvstartat. Detta öde drabbade också Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge som var med och slogs om segern. Seglingen vanns av Johan Johansson/Anders Ekberg, Björlanda kile SS, före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken-Ägir, och på tredje plats PA Hallberg/Frank Bach Ljungskile SS/SS Norderviken. Notera att ”nybörjarna” Malin Vångfors/Daniel Lundahl, som vann Båtmässans och 505-förbundets tävling ”Vi förverkligar drömmar” gjorde regattadebut och slutade sexa i första delseglingen. Det var en bra början inför deras stora äventyr att delta på EM i Varberg i augusti.
Andra seglingen var en uppvisning av Ebbe och Olle. De vann klart före Lars och Axel Hultgren, Råå JK På tredje plats kom Anders och Magnus. I tredje seglingen tog Peter och Per-Eric kommandot ganska tidigt. Ebbe och Olle jagade, men kunde inte ta sig i fatt. De blev tvåa, före David och Albert Lawenius, Björlanda kile SS på tredje plats. I fjärde seglingen var det åter Ebbe och Olle som tog ledningen ganska tidigt och höll den in i mål. Peter och Per-Eric var en bit efter vid första rundningen, men lyckades sedan ta båt efter båt och på sista kryssen gå upp till en andraplats i mål, före Lars och Axel på tredje plats.
Det var fyra mycket spännande seglingar, med många skiften i placeringar och mycket frustration när ett bra läge helt plötsligt förvandlades till ett dåligt, bara pga. ett missat vindskift. Men förstås också mycket glädje när ett bra vägval snabbt omsattes i vunna placeringar.
Söndagen bjöd på helt annat väder – hård nordvästlig vind, över 10 m/s i medelvind och mer i byarna. Nu skulle det bli riktiga krysstarter, men frågan var hur många som ville ge sig ut. Före oss startade en distanskappsegling för kölbåtar och man kunde se att det verkligen var rejält med vind. Vattentemperaturen lockade inte till bad och det var bara ett 10-tal Fivar satte fockarna på land och man fick hålla i båtarna för att de inte skulle blåsa omkull. Då valde några till att avstå. Lägg sedan till några fockar som skörade under utseglingen till startlinjen och det var bara fem startande Fivar…
Tom och Toni Hastenpflug, SS Åmålsviken, var nöjda med vädret och visade bra fart. Ebbe och Olle tog dock ledningen från start med Tom och Toni samt Peter och Per-Eric strax efter. Då hände det som inte får hända – båda de två tätbåtarna missade att gå in i banan via den gate som bildades av länsbojarna. När Ebbe och Olle insåg denna miss bröt de seglingen, medan Tom och Toni seglade runt banan och var först i mål, men diskvalificerades. Peter och Per-Eric var efter i mål, men vann seglingen före Anders och Magnus och med Tord Lawner/Tomas Gustavsson, Björlanda kile SS på tredje plats. Inför andra seglingen ökade vinden ytterligare och både Tom och Toni samt Anders och Magnus fick materialproblem och valde att gå in. Nu var det två Fivar kvar ute och det stod klart att resultatet i segling sex var ointressant – Peter och Per-Eric skulle vinna oavsett utgång – då valde de att också gå in, för att inte riskera materialhaveri.
Till slut stod alltså Peter och Per-Eric först i resultatlistan med 11 poäng. Anders och Magnus blev tvåa på 38 poäng, en poäng före Lars och Axel på 39. Ebbe och Olle slutade fyra på 42 poäng. På samma poäng blev Kalle Nilsson/Jocke Pettersson, SS Kaparen, femma. Sexa slutade Johan och Anders på 43 poäng före Tord och Tomas som blev sjua på samma poäng. Tom och Toni tog åttonde platsen med 43 poäng. Sex poängs skillnad mellan plats 2 och plats 8 – det är jämnt, väldigt jämt! Nu finns det en bredd i Fiveklassen i Sverige som gör att det blir väldigt kul segling.
På samma bana seglade också fem RS 500 och en 470: Fivarna var snabbast både på seglad tid och efter omräkning med engelska handikappsystemet.
SWE 505 CUP 2015 fortsätter med två seglingar ytterligare. Dels SM/NoM i Träslövsläge den 1-2 augusti och dels KSSS Olympiska regatta 2-3 oktober. De tre bästa besättningarna totalt i CUPEN får fina seglarväskor som skänkts av UK-Syversen. Vinnarna får dessutom tampar av dyneema skänkta av Hjertmans.
Välkommen Du också till 505-klassen, klassen som bjuder på täta seglingar både i Sverige och internationellt!
Per-Eric
Crew SWE 8651
Efter många års seglingsuppehåll – valet föll på 505
Vi fick hem FRA 8491 till Sverige under påsken, efter att ha tagit med den på en semestertur till några historiska platser i Frankrike. Är så här lång mycket nöjd med köpet. Båten är fin och torr invändigt, ingen mögellukt, den hade stått i ett garage de senaste åren. Det är träcenterbord och ett snyggt randigt träroder. Familjen jag köpte båten av hade flera 505:or och seglar flitigt själva, mamman och pappan var med på VM i Kiel dock inte med denna båt. Det kändes lite som att möta "The French Royal Family of Five o Five", ett mycket trevligt möte. Dom riggade och gick igenom båten packade den snyggt på en ny dubbeltrailer.
Varför börja med 505 vid 55? Jag har seglat en del bland annat Laser lite kölbåt, har även hjälpt människor med hjälpbehov att segla. Mitt egna seglande har legat i träda i många år men väcktes till liv allt för starkt förra året, och behovet av en egen båt var ett måste. Valet har stått mellan att börja segla Laser igen, H-båt eller 505. Av olika anledningar blev det en 505. Det är väl blandningen av en större utmaning att segla en mer utvecklad och snabbare båt och att inte segla ensam, även priset på båten har hjälpt till att fatta beslutet.
När jag väl bestämt mig fick jag hjälp av Fiveförbundet, både med tips och med att få kontakt med försäljaren i Frankrike.
Med vänlig hälsning.
Stefan Holzner
Lasermästare som tänt på 505
I helgen var jag i England och hämtade hem SWE(GBR)-8835. En läcker Rondar från 2004, som Simon Lake först beställde och nu Charlie Walters seglat, med en hel del framgång. Jag är Laser-seglare sedan länge och har de senaste 10 åren dubblerat i Starbåt. När min son Gustav förra våren köpte klenoden, SWE-7343 (Kalle och Jannes Lindsey från -81), och blev inviterad för en provtur, då var jag såld på 505. Vi kommer segla i Råå, tillsammans med Lars och Axel Hultgren samt min son Gustav och hans kompis Andreas, så nu är vi 3 båtar i Råå.
Med dagens digitala teknik samt Sverige som en del av EU, är det väldigt enkelt att checka av marknaden via internet, kommunicera och begära bilder digitalt. Fiveförbundet har också ställt upp med stöd i form av diskussioner och råd inför köpet. Jag körde bil ner till Hoek van Holland, vid Rotterdam och tog nattbåten över till Harwich, vilket var mycket praktiskt. Båten seglades normalt vid Heathrow airport på en jättestor färskvattendamm, 2x1.5km. Massvis med jollar och mycket aktiviteter året runt. När jag var där var det 20 st Flying 15,(ungefär som en 606), som hade lördagstävlingar. Efter inspektion av båten och Charlie berättat en del av sina trimtips, så blev det en bitter-öl i baren på klubben, och därefter nattbåten hem igen.
Där är ju liiite mer trimfunktioner i en 505 än i en Laser, så jag får väl börja med grundkurs 1, märka upp allt, och försöka förstå vad alla trimfunktioner är till. Vindskift och sådant blir överkurs och kanske till nästa år....Jag kommer i år framförallt segla Laser, men planerar vara med i Björlanda och SM. Ska bli riktigt kul. Vi ses vid lämärket-skota hem.
Tomas Franzén
Två besättningar får förverkliga drömmar med hjälp av Båtmässan – 505-EM i Varberg
Nu är det officiellt – Båtmässans tävling ”Vi förverkligar drömmar” är avgjord! 39 besättningar i åldrarna 17 – 68 år anmälde sig till tävlingen, tjejer och killar – alla sanna entusiaster som såg äventyret framför sig. Föräldrar och barn, syskon och kompisar i alla åldrar, och ett antal ”par”. Totalt sett en väldigt god illustration av hur gruppen Fiveseglare ser ut idag, både nationellt och internationellt.
Vinnande besättning blev Malin Wångfors och Daniel Lundahl från Göteborg och dessutom blir det även en ungdomsvinnare. Båtmässan och 505-förbundet tycket det är viktigt att visa att det finns möjligheter för ungdomar att fortsätta att både segla och ha kul och att kappsegla även om man inte vill satsa i en OS-klass. Vinnande ungdomsbesättning är Caroline Lexén och Mattias Stenqvist, båda från Mölnlycke.
Båda de vinnande besättningarna får låna båt och utrustning, får lära sig segla och kappsegla 505 och får sedan delta i EM i 505 i Varberg. Således ett riktigt äventyr, sponsrat av Båtmässan i Göteborg!
Malin och Daniel är ett sambopar som drömmer om att få ta sig an en utmaning tillsammans, dessutom går de i segelbåtköpartankar och vem vet kanske kan det bli en jolle? Malin har seglat Optimist och E-jolle i Vänersborg och sedan även en hel del andra båtar. Daniel har inte seglingen med sig sedan barnsben, men har alltid drömt om att få segla och har fått följa med på olika båtar. Sedan han och Malin träffades har de testat lite olika båtar, bl.a. CB 66
Caroline och Mattias har båda börjat segla tidigt med Optimist och Zoom 8, därefter Feva tillsammans under några år. De har även prövat andra båtar, Laser, Triss mm. De har tävlat på såväl nationell som internationell nivå, men funnit att nu när de blivit äldre så finns det begränsat med alternativ. Antingen satsning för fullt med OS som mål, eller att bli tränare för de yngre seglarna. Caroline och Mattias drömmer om att kunna fortsätta segla aktivt utan att OS-satsa!
Fredag 27 mars så ordnade Bengt Wallin, ansvarig för Båtmässan, en planeringslunch för besättningarna. Med på lunchen var också Lasse Bjerke och Per-Eric Thörnström från 505-förbundet. Båtmässan kommer att inbjuda de båda besättningarna till olika inspirationsarrangemang under tiden fram till EM i 505 i Varberg i augusti. Veckan efter påsk blir det en start-up träff hos Stefan Johansson på Båths dit också övriga Fiveseglare i Göteborg inbjuds. Sedan kommer första tillfället att bekanta sig på riktigt med 505-en ute i Björlanda. Därefter massor av träning i att segla en 505 - förstås….
Malin och Daniel kommer att segla SWE 8585 som nu köpts av Båtmässan medan Caroline och Mattias kommer att segla SWE 8945, som Curt Lestrup välvilligt hyr ut för detta ändamål.
Vi Fiveseglare hälsar dessa två nya besättningar varmt välkomna i 505-gänget! Alla som var med i tävlingen, men inte blev vinnare kommer att bjudas in till en provseglingsdag senare i vår, för att ändå få känna på riktigt go’ 505-segling.
Än är det inte för sent att förverkliga Din dröm att segla EM i 505 i Varberg den 4-8 augusti! Om Du vill hänga på det växande 505-gänget – hör bara av Dig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så hjälper vi Dig så mycket vi kan för att hitta rätt båt!
Per-Eric
Crew SWE 8651
Narwal sails sponsrar EM 2015 i Varberg
När Du anmäler Dig till Five-EM 2015 i Varberg får Du samtidigt lotter i ett lotteri, Första pris i lotteriet är en stor+fock, andra pris en spinnaker och tredje pris en fock. Alla splitter nya och av senaste design från Narwal sails. Ju tidigare Du anmäler Dig dess fler lotter får Du och därmed ökar chansen att vinna.
Svenska 505-förbundets samarbete med den polska segelmakaren Narwal fortsätter. 2014 sponsrade Narwal sails SWE 505 CUP med fina Narwalsegel som priser. 2015 fortsätter samarbetet genom att Narwal går in som sponsor för EM i Varberg. Narwal skänker segel som priser i ett lotteri där alla deltagare på EM kan vinna – oavsett placering i själva tävlingen. Syftet är att stimulera så många som möjligt att komma till Varberg för att delta i EM 2015. Samtidigt vill Varbergs SS och Fiveförbundet stimulera till tidig anmälan – det underlättar planeringen av arrangemanget. Därför finns det en koppling mellan när anmälan, inkl. betalning, sker och antal lotter i lotteriet.
Anmälan t.o.m. 15 februari ger 8 lotter,
16 februari, t.o.m. 1 april ger 6 lotter,
2 april, t.o.m. 1 juni ger 4 lotter,
2 juni, t.o.m. 4 juli ger 2 lotter
och anmälan till förhöjd avgift, efter 4 juli, men före deadline den 24 juli ger 1 lott.
På ”Mid Series Party” den 6 augusti sker dragningen i lotteriet. Då ska rorsman och/eller gast vara närvarande och hämta upp priset. Om ingen ur besättningen är närvarande så sker en ny dragning.
Anmälningsavgiften är 325 Euro, men svenska båtar kan istället betala 3000 SEK som normalavgift. Den förhöjda avgiften, efter 4 juli, är 450 Euro, eller för svenskar 4300 SEK. Så vänta inte – gå till EM:s hemsida redan nu och anmäl Dig: http://www2.idrottonline.se/VarbergsSS-Segling/505EM_15/505Europeans2015/Welcome
Narwal sails är ett mycket aktivt segelmakeri i Polen och de utvecklar snabba 505-segel tillsammans med duktiga polska Fiveseglare. De syr också väldigt fina segel till andra båttyper, både jollar och kölbåtar. Du når Narwal sails på deras hemsida: http://narwal.pl/en/
Än är det inte för sent att skaffa en Five och delta på EM och möta 80-100 europeiska Fiveseglare på alla nivåer. Kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Du är varmt välkommen till Fiveklassen.
Per-Eric
Crew SWE 8651
Fiveförbundet på Båtmässan i Göteborg – förverkliga drömmen att segla EM!
<
Fiveförbundet är åter med på Båtmässan i Göteborg. I år samarbetar vi med Båtmässan på temat ”Vi förverkligar drömmar”. En besättning kommer att vinna att få låna en kappseglingsutrustad 505, all seglingsutrustning samt att bli upplärda i att segla och kappsegla 505 och som final delta i EM i Varberg 4-8 augusti. Tävlingen om EM-deltagandet är öppen för alla seglare (alla båttyper), så det är bara att komma till mässan och ansöka om att vinna EM-platsen.
Båtmässan står för kostnaderna för båt och i samarbete med Båths för seglingsutrustningen, medan 505-förbundet tar hand om upplärningen av besättningen. Givetvis kommer detta att vara en PR-aktivitet i många steg för Båtmässan och då även för Fiveförbundet. Riktigt spännande.
Välkommen in att snacka Five med oss!
Per-Eric
Crew 8651
Gott Nytt År - med en summering av 505-året 2014
2013 var ett fantastiskt 505-år i Sverige, men 2014 överträffade 2013 med råge. Första SM:et på många år, 22 båtar på linjen, Narwal SWE 505 CUP, en nationell cup med Narwalsegel som priser, egen klass på KSSS Olympiska regatta, 11 svenska båtar på VM och inte minst många nya besättningar i Fiveklassen och många intresserade. Vi ser verkligen fram mot 2015 med EM i Varberg och SM/NoM i Träslövsläge som höjdpunkter!
Båtmässan = succé
Årets säsongstart är Båtmässan i Göteborg. 2014 hade vi plats i C-hallen som en del av ”jolletorget”. Trapetsriggen som konstruerades av Lasse Bjerke och byggdes med många frivilligtimmar var en succé. Likaså Knut och Janas fina båt, med heltuffa svarta Narwal-segel (cupens priser), läckra stora bilder och PR-för både Narwal SWE 505 CUP 2014 och EM 2015 i Varberg. Det var många som stannade och tittade på filmer och snackade Five med oss under mässan. Det resulterade bl.a. i en ny båt 2014.
Träningslägret
Det var många som ville vara med på träningslägret i Björlanda kile, två veckor innan första CUP-seglingen - On the Wire – på samma ställe. Tyvärr blev några personer skadade i andra aktiviteter, så ett par båtar föll ifrån både från lägret och On the Wire. Ingrid Söderström var tränare på lägret och gjorde ett bra jobb – så bra att hon några veckor senare blev erbjuden rorsmansplats för Johan Calvert, i Curt Lestrups SWE 8945, när Curts axelskada stoppade segling. Ingrid nappade och sedan blev det segla av – oj vad snabbt Ingrid och Johan kom in i Fivesegling tillsammans.
On the Wire – spännande efter Ebbe och Olle
Narwal som sponsor för den nya cupen var toppen och det fanns ett stort intresse inför första CUP-seglingen, men det är mycket som sker i slutet av maj, så deltagarantalet stannade vid 8 båtar. On the wire blev en spännande regatta bakom SWE 8926 Ebbe Rosén/Olle Wenrup som visade att gammal är äldst. Alla andra var chanslösa - ingen var i närheten av Ebbe och Olle mer än under första varvet. Bakom dem så kämpade främst SWE 8651, Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SWE 8912, Tom och Toni Hastenpflug och SWE 8962, Lars och Axel Hultgren om platserna två och tre. Lars och Axel inledde dock med ett haveri, så sammanlagt gick det inte så bra. Peter och Per-Eric lyckades bli tvåa totalt före Tom och Toni.
En toppenfin tävling som blev en lyckad start på Narwal SWE 505 CUP 2014.
I Björlanda fortsätter aktiviteten att växa
Under året har det blivit 15 båtar som har sin bas i Björlanda kile. Av dessa deltog 10 båtar i Björlanda kiles poängseglingar under vår och höst 2014. Flitigast var SWE 5031 Patrik Westerlund/Rasmus Tengblad, de var med nästan varje gång. Det gav utdelning och det blev en sammanlagd andraplats. Vinnarna blev SWE 9107 Sven Flood/Pia Åhlund och på tredje plats Peter och Per-Eric.
Sommar med Danska mästerskap och Kieler Woche
Danskarna var sent ute med att annonsera sitt mästerskap, som låg i början av juni. Tyvärr blev det bara en svensk båt som deltog – Lars och Axel som färjade över sundet och fightades med de duktiga danskarna. Det blev en 6:e plats, men i en segling blev de 3:a och slog då bl.a. Jan Saugman/Jakob Karbo. Snyggt!
Lite senare i juni var Tom och Toni samt SWE 7017, Galen Mack/Wille Johannisson och SWE 9092, Knut och Jana Hastenpflug i Kiel och kände på internationellt motstånd under Kieler Woche. 62 båtar från 10 olika länder passade på att testa VM-vattnen. Tom och Toni lyckades bäst på 31:a plats, Gelen/Wille blev 34:a och Knut och Jana 54:a
VM – hård vind och svårseglat
I augusti var det dags för årets största tävling- VM i Kiel! 11 svenskar besättningar fanns bland de 173 anmälda båtarna. När vädret slog om alldeles innan VM, från sommarvärme och måttliga vindar till ostadigt och blåsigt reducerades antalet deltagare till 161 båtar. Alla svenska båtar kom dock och kämpade väl i det tuffa vädret – oftast betydligt över 10m/s och svår sjö. Ebbe och Olle blev ”som vanligt” bästa svenska båt, i år på 22:a plats. Det kan låta långt ner i listan, men fjolårets världsmästare var platsen före och 2012 års världsmästare kom 32:a, så det är hårt och jämnt i toppen!
Ingrid och Johan blev näst bästa svenska besättning. Att som ny besättning och ganska lätt sådan segla in på 57:e plats sammanlagt under dessa förhållanden är starkt. De blev också 4:e bäst av VM-ets 26 mixbesättningar. Peter och Per-Eric blev tredje bästa svenska båt på plats 61. Endast tre av de svenska besättningarna klarade sig helt utan brutna seglingar pga. haverier, vilket var starkt med tanke på vädret. Det var Ingrid och Johan samt SWE 8837 Tord Lawner/Tomas Gustafsson (sammanlagt 90:a) och SWE 7017 Galen Mack/Wille Johannisson (sammanlagt 96:a). VM-et var trots vädret ett väldigt trevligt arrangemang, med en härlig stämning.
Första SM-et på många år
Nu äntligen, efter att två år i rad varit 15 båtar eller fler på klassmästerskapen, fick vi åter rätt att segla officiella svenska mästerskap – SM! En härlig känsla som inte blev sämre av att arrangörerna SS Åmålsviken var en riktigt positiv upplevelse. Ett verkligt fint klubbhus, bra uppställning och sjösättning, nära till banorna, nära till boende – trevlig stämning, ett varmt välkomnande och en kul fest. Dessutom hade vi en coach på SM – Karin Berg, tidigare landslagsseglare i bl.a. 470. Jättebra, och uppskattat! Kan det bli bättre – ja, det skulle möjligen vara gatestarten som saknades av en del ;-)
Äntligen fick Ebbe och Olle motstånd på allvar. Ingrid och Johan lyckades bli först båt på många år att vinna över Ebbe och Olle, men det var bara i en segling – resterande seglingar lyckades Ebbe och Olle vinna. Även om det såg svårt utför dem ibland så tog rutinen för det mesta ut sin rätt. Ingrid och Johan var klara tvåor, efter stark segling, men sedan var det hårt om platserna tre till sex – bara tre poäng skiljde trean Lars och Axel Hultgren från sexan. Det känns som att nivån på de som kommer efter Ebbe och Olle höjts under året. Mycket positivt! SM var samtidigt andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014.
NoM - en toppentävling, men få deltagare från andra länder än Finland
SWE 8926 var enda svenska båt på Nordiska mästerskapen i Helsingfors och den var inte riktigt helsvensk, eftersom Ebbe seglade med tyskan Angela Stenger. Totalt kom de 4:a, men då var de tvungna att avstå de två sista seglingarna. Den lätta vinden hade försenat programmet och färjan till Sverige ville inte vänta. Jan Saugmann/Jakob Karbo var enda danska båten och de vann klart före Jukka Nieminen/Antti Salonen, Finland.
Premiär på KSSS Olympiska regatta
Åtta båtar, två från Stockholm och sex tillresta upplevde en verkligt trevlig och välarrangerad segling med massor av jollar och jollefolk på plats. Många tittade nyfiket på båtarna och av de äldre hade en hel del seglat Five tidigare. Fyra nya besättningar fick njuta av att ha slagit Ebbe och Olle i en delsegling. Den seglingen vanns av Lasse Bjerke/Tore Reinhold, som totalt slutade tvåa efter Ebbe och Olle. Trevlig Pizzafest på lördagen, förnämligt fixad av Galen och Wille, för alla deltagarna och samtidigt utökat styrelsemöte för att bl.a. diskutera hur vi går vidare med att öka intresset för Fiveklassen ytterligare.
Narwal SWE 505 CUP 2014
KSSS Olympiska regatta var samtidigt tredje och avslutande tävling i Narwal SWE 505 CUP 2014. Att Ebbe och Olle skulle vinna förstapriset, kryss-stället från Narwal, var nästan klart innan tävlingen. Platserna därefter var däremot en öppen historia. Tom och Toni jagade Peter och Per-Eric, men lyckades inte komma ikapp, utan andrapriset, spinnakern från Narwal vanns av Peter och Per-Eric, medan Tom och Toni slutade trea och fick ett överkapell från Narwal. Stort TACK till Narwal sails för den generösa sponsringen.
Förberedelser för EM och SM/NoM 2015
Under hösten har seglingsträningen fortsatt till i november/december, åtminstone i Göteborg, Halmstad och Vejbystrand och kanske på ytterligare orter, så ambitioner finns inför 2015. Arbetet med att förbereda för SM/NoM och EM 2015 har fortsatt, tillsammans med arrangörerna Träslövsläge BS och Varbergs SS, bl.a. genom sponsorjakt. I början av december träffades besättningsmedlemmar från 13 Fivar för en trevlig kväll med mat, dryck och skepparhistorier, i Göteborg. Åldern på deltagarna var mellan 24 och 68 år – snacka om en båt för alla åldrar! Förhoppningsvis kan vi snart ha sådana trevliga sammankomster på ytterligare några håll i Sverige.
2014 i siffror
Fyra båtar har köpts till Sverige, två från Tyskland och en från vardera England och Finland. Inga båtar har lämnat Sverige, men flera båtar har sålts inom Sverige till nya och mer aktiva besättningar. 31 besättningar var medlemmar 2014 (+5 sedan 2013) och vi hade kontakt med 61 olika Fivar i Sverige (+8 sedan 2013).
Det finns artiklar, här på webbplatsen, om flera av de arrangemang som nämnts ovan – för den som vill veta mer. Nu blickar vi framåt mot 2015 och tror på ytterligare ett framgångsrikt år för Fiveklassen i Du är också välkommen!
Kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Per-Eric
crew SWE 8651