Bilder på SWE 9107 Birdhttps://www.dropbox.com/sh/6pk09af8ibgrqtg/XrR4F2yO_Q

 3D animering av 9107. http://www.bytesyze.com/BS_SAILING/SAIL_505/505.html

Vacuumbagging av skrovet 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här är den första bilden på 9107 hon vacuumbakas för att sedan

värmebehandlas.

9107 deck 5

Detta är förstärkningarna i tankarna för skotråttor och block, jag har själv

bestämt ver dessa ska sitta. Skrov och däck är upplagda på följande vis:

Gelcoat, ytmatta i glasfiber, kolfiber/mylarmatta divinycell, kolfiber/ mylarmatta

Så här såg hon ut efter att ha kommit ut ur formarna,

självlänsarna fälls in senare i produktionen.

Limning av skrov och däck

Äntligen hemma! jag fick hem båten rå skärtorsdagen.  Bruce Parker var vänlig nog att köra den till DFDfs terminalen i Immingham där den gick  med båt till Göteborg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Äntligen hemma! jag fick hem båten på skärtorsdagen.

Bruce Parker var vänlig nog att köra den till DFDS terminalen i Immingham där den gick

med båt till Göteborg.

 

 

På plats på verandan på långfredagen, finishen ser väldigt bra ut!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warning! The block on the photo was to weak!

It´s changed to a Seldén 25 mm wireblock!

Jag började med att montera förstagsinfästningen, beslaget är gängat ner i en metallplatta och

dynematampen pår i en separat kanal ovanför spinnakertunneln. Jag borrade upp och rundade

kantena lite för att tampen inte ska slitas.

Lite nervöst att borra i båten och jag drog om tampen flera gånger.

Jag provade både med 3mm och 5 mm dynema innan jag bestämde mig för 5 mm.

Obs! Blocket på bilden är nu utbytt mot ett större Seldén wirebock!

Här kommer kanalen ut, jag gjorde en kloss av delrinplast för att avpassa höjden för att

tampen till förstaget skulle passa i hålet, det högra blocket är till fockfallspänningen,

den justeras automatiskt när masten lutas.

 

Skiss över Förstagsutväxling och fockspänning

Uppmätning av mastfoten, akterkant mast får stå min. 3048 mm från akterspegeln (station 11)

 

 Montering av kindblock och skotråttor, en del av kindblocken är flyttade efter att bilden tagits,

jag använde olika tjocka tampar och då hamnar det fel!

Det här är råttorna avsedda till uppifrån och ner:

Strut ner

Fockskotpunkt upp-ner

Fockskotpunkt ut-in

Förstagsspänning

Vantspänning

Kick

Strut upp

Spinnakerfall (babord)

Trapetstweaker (styrbord)

Montering på tankarna.

Skotråttan och dom 2 kindblocken till vänster är till spinnakergajen, småblocken föra att leda

tamparna ut till rorsman, längst till höger sitter spinnakerblocket.

Montering av storsvivel, här har Bruce plastat in en aluminiumplatta så det går snabbt att

gänga i den och montera!

Montering av aktre spinnakerblock, här har Bruce plastat in en 5 mm aluminiumplatta på 

50 X 50 mm lite nervöst att borra men det kändes härligt att se aluminiumspånen komma upp!

 

 Så här blev resultatet, Ronstan spärrblocket gick utmärkt att sätta dit med bricka och mutter

på akterspegelns ovansida.

 

Efter en knapp månads jobb på fritiden och några dagars ledigt från jobbet ser resultatet

ut så här, Bruce hade lagt alumimium under skotråttorna till focken också. Det tjocka

kolfiberröret har dräneringshål vid centerbordstrumman.

Det bakre röret vid storskotskenan är öppet in mot sidotanken.

Alla beslag förutom skotskenan  (Harken) storsviveln och spinnakerspärrblocken (Ronstan)

kommer från Seldén

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Äntligen lite färg på durken; Hempels Inca Yellow! Skottet inne vid spinnakertunneln

är klarlackat med Internationals Perfection.

 

Jag kom fram tll hamnen i lagom tid för Svenska 505 förbundets årsmöte,

båten tilldrog sig en hel del uppmärksamhet!

 

Den 19/5 döptes Bird av Svenska 505 förbundets sekreterare Lars Bjerke som bjöd

på Champagne!

En förväntansfull besättning: Pia Åhlund och jag i nya torrdräkter!

Sjösättning, tack för alla hjälpande händer!

 Första spinnakersättningen gick elegant, strax efter att bilden togs kom det en vindby och

vi gick upp i planing med Pia ute i trapets. En härlig känsla!

Bomnock: Storen sitter fast om bommen med ett kardborreband från Pinnell & Bax

Jag har gjort en ögla med  har en stoppkula i uthalet, lättare än att knyta pålstek!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En knop jag nyss har lärt mig av en Folkbåtseglare, tack Göran! Den blir mindre än en pålstek!

 P6060523

 Dubbla spinnakerbommar: Gajen kommer upp ur däcket och går genom ett kindblock

och bryts i ett Ronstan 20 mm orbitblock. Dynematampen med en rostfri ring går in i

spinnakerbommen och är hopknuten med en försträckt tamp inne i bommen för att spara vikt.

 

 Jag har knutit fast en gummicord ca 90 cm från den rostfria ringen, den är sedan fäst i ändan på

spinnakerbommen, den löper på utsidan av bommen för att kunna ha kontroll på att gummicord och

dynematampen inte tvinnar sig. det kan göra att bommen blir omöjlig att dra ut!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Under däck: det sitter ett ronstan 20 mm orbitblock i tampen som går ner i genomföringsblocket.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nära mitten på båten sitter detta block med en knuten hunsvott för att ge e 1:2 utväxling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tampen kommer ut i sittbrumnnen via ett genomföringsblock och en delrinskruv med hål

som jag svarvat, den är gängad genom skottet och limmad med Xtec7.

Här syns också ett Ronstan 30 mm orbitblock som jag har knutit en hunsvott på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här syns Seldén kindblocken och skotråttan som är placerade bakom storskotskenan,

dels för att maximera hur mycket det går att dra spinnbommen akterut, dels för att

kunna nå den på branta bogar när besättningen är placerad långt akterut.

Änden på tampen är knuten i relingen i en delringenomföring, Parkerbåtarna har ingen kant

under relingen de är helt släta!