Vad är 505?

Introduktion till Five-O-Five

505 är en tvåmans kappseglingsjolle konstruerad redan 1952 av John Westell, och märkligt nog så är det faktiskt den enda konstruktion av vikt som John Westell gjort. Det finns de som lite skämtsamt jämför vad John Westell gjort när han konstruerat 505 och inget annat med om tex Strauss skrivit bara en vals, Chopin en mazurka eller Beethoven en symfoni.

LÄNGD 5.05 m, BREDD 1,90 m, DJUP med nedfällt centerbord 1,14 m, SEGELYTA 14 m2, SPINNAKER 26 m2, VIKT segelklar 127,4 kg.

 

 

505 är antagen av ISAF som utvecklingsklass vilket innebär att det mesta vad gäller byggnadsmaterial, segelmaterial och riggar är tillåtet. Jollen är försedd med trapets och en spinnaker på maximalt 26 m2, segelklar är minimivikten 127.4 kg. Den stora segelytan och relativt låga vikten på båten gör att 505 är mycket snabb och känslig för trim, och därmed extremt rolig att segla. Att segla en 505 maximalt är en utmaning som kräver mycket tid, både på sjön och på land, innan man behärskar det - fast det är tveksamt om man någonsin gör det.

Skrovets form ger båten ett härligt lyft redan i svag vind med planingsgräns vid 5-6 m/s. Särskilt undanvindarna ger en ny hisnande upplevelse. Känslan av fart i en 505 under spinnakergång är något alldeles fantastiskt. Spinnakersättning och nedtagning går mycket smidigt tack vare spinnakertunneln. 505 är osänkbar med tre separata flyttankar. Länsportar i aktern gör, tillsammans med självlänsar, att man snabbt och lätt seglar ut vattnet efter en kappsejsning. Skrovet får byggas i trä eller plast men idag är plast helt dominerande.

505 är en entypsklass, men reglerna tillåter toleranser beträffande mast- och centerbords placering, roder- och centerbordsprofil samt utformning av båtens inre. Detta bidrar till att hålla klassen väl framme i utvecklingen.

plan505

Sail Plan: klicka bilden  - mätregler

Friheten inom reglerna innebär, att alla båtar kan seglas lika snabbt, eftersom besättningen kan trimma båten efter sin vikt och sina idéer. För att balansera båten i alla vindstyrkor behöver rorsman och gast inte väga mer än 130 kg tillsammans. Detta gör att många mixade besättningar seglar 505.

I och med att 505-klassen är en utvecklingsklass så har båtarna hela tiden utvecklats, men fortfarande är själva grund-designen i det allra väsentligaste lika idag som för 30 år sedan. På den tiden byggdes jollen i trä och hade trämaster med nylonsegel.

Idag byggs båtarna med epoxy, polyester, kevlar, kolfiber och glas och har master av aluminium och segel av dacron, mylar eller kevlar. 505 har alltid ansetts vara en av de ledande klasserna inom seglingen, speciellt när det gäller den tekniska utvecklingen och nytänkandet.

Många av de idéer som dykt upp på senare år i kölbåtssammanhang har sitt ursprung i jolleklasserna och kanske speciellt i 505-klassen där det ibland experimenteras ganska friskt. Genom åren har många duktiga seglare passerat i klassen, både i Sverige och internationellt, och det är faktiskt inte ovanligt att hitta seglare på VM som seglat 505 i mer än 15 år! Alla har de gemensamt att de tycker 505 är extremt rolig att segla, och att det är en stor utmaning att försöka segla 505 så fort som möjligt i konkurrens med andra lika hängivna fiveseglare från hela världen.

Idag finns ca 9200 Five-o-five fördelade på ett 40-tal länder världen över. Varje år seglas VM och ett flertal internationella regattor. När VM arrangeras utanför Europa seglas även ett EM.

Sveriges mest meriterade 505-seglare heter Krister Bergström. Han har tillsammans med Olle Wenrup, Per Anders Hallberg, Thomas Moss, vunnit 5 VM-guld, Helsingfors-87, Sydney-88, Felixstowe-89, Marstrand-91 och Durban-00 samt EM på Genevesjön 1988 och Gardasjön 2002.

Varje år arrangeras ett öppet internationellt Riksmästerskap. Sedan 1995 har klassen öppna VM. Klassen arrangerar träningsläger samt är med på lokala kappseglingar. Även ett Nordiskt Mästerskap arrangeras årligen.

Förbundets medlemmar erhåller regelbunden information via e-post och nyhetssidan på hemsidan.