Nyheter
Vass besättning byter upp sig…
Efter några säsonger med 7017 kände Wille och jag att vi ville uppgradera till något lättare och styvare. Som en del av er märkt är det svårt att hitta bra begagnade Fivar just nu - ett problem för en populär klass. Till slut fann jag en annons med en båt som såg bra ut och med ett pris som var bra - det var i Frankrike. Bara ett problem - ägaren verkade inte svara på meddelanden på webbsiten och hade inte lämnat några kontaktuppgifter. Många hade försökt nå honom utan framgång.
Eftersom jag visste segelnumret (8586) sökte jag på Google och efter en halvtimma hade jag en bild på båten från en regatta för 8 år sedan. Som tur var, var ägaren taggad på bilden och därmed lyckades jag hitta honom på Facebook och kunde knyta ihop båten med ägaren. Med hjälp av lite ”stalking” lyckades jag få kontakt med ägaren och få mer detaljer om båten. Det verkar vara ett fynd - helt i kolfiber, kevlar och epoxi, byggd av Duvoisin, Waterat centerbord, helt nya PB segel och båten hade stått i ett garage de senaste 5 åren…. Hon var båten jag var ute efter så jag sände en deposition så snart möjligt. I efterhand fick jag veta att Per-Eric hade kunnat fixa kontaktuppgifterna - så sensmoralen är - om du vill veta något om en 505 - fråga Per-Eric först.
Jag körde till Frankrike över långhelgen midsommar. 340 mil tur och retur, på tre dagar. Ett riktigt utmattningsäventyr! Det visade sig att jag inte missade så mycket av midsommar, eftersom det blev en regnig midsommar i Stockholmstrakten och ju längre söderut jag kom dess bättre blev vädret. Jag kom till Metz och hämtade båten en vacker varm dag, men det var bara att snabbt vända om och köra raka vägen hem.
Den nya båten - SWE 8586 - ligger nu på KSSS bredvid sin äldre syster SWE 7017. Wille och jag fixar iordning henne för SM/NoM och EM i augusti. Hon får kärlek, bottnen uppolerad, lite ny gummicord och vi håller också på att sätta på ett dubbelbomsystem. Vi ser fram emot att få den nya båten i sjön, börja segla henne och sedan att få lite härliga tävlingar med henne i sommar.
Galen Mack
SWE 8586
On the Wire – med oväntade vinnare!
Björlanda Kile SS fina regatta On the Wire – en regatta för alla trapetsbåtar - var första delseglingen i SWE 505 CUP 2015. Intresset var stort med 17 anmälda Fivar, trots att det var så tidigt som 9-10 maj. De flesta av de senaste årens bästa 505 seglare i Sverige var på plats, liksom en hel del nya förväntansfulla besättningar. Det var som upplagt för spännande seglingar, och det blev det!
Ostlig vind på 3-4 m/s på lördagen gjorde att man kunde ana att det inte skulle bli lättseglat. Med fast startlinje blev det dessutom länsstart och ett första undanvindsben ut till den kryss-länsbana som var lagd. De alla flesta var klart ovana vid länsstart och det spekulerades vilt om möjligheterna att ha spinnaker uppe redan före starten, eller om man skulle sätta den först efter… Det blev tätt och jämnt, men vindskiften gjorde det möjligt att segla upp sig efter en sämre start och givetvis kunde även det omvända hända.
Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS i Stockholm är de senaste årens suveräner i Sverige, men i fjol började de få det lite tuffare att vinna. Det var en trend som fortsatte i On the Wire. Ebbe och Olle fick kämpa länge i första seglingen för att till slut vara först i mål, men vad hjälpte det när de hade tjuvstartat. Detta öde drabbade också Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge som var med och slogs om segern. Seglingen vanns av Johan Johansson/Anders Ekberg, Björlanda kile SS, före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken-Ägir, och på tredje plats PA Hallberg/Frank Bach Ljungskile SS/SS Norderviken. Notera att ”nybörjarna” Malin Vångfors/Daniel Lundahl, som vann Båtmässans och 505-förbundets tävling ”Vi förverkligar drömmar” gjorde regattadebut och slutade sexa i första delseglingen. Det var en bra början inför deras stora äventyr att delta på EM i Varberg i augusti.
Andra seglingen var en uppvisning av Ebbe och Olle. De vann klart före Lars och Axel Hultgren, Råå JK På tredje plats kom Anders och Magnus. I tredje seglingen tog Peter och Per-Eric kommandot ganska tidigt. Ebbe och Olle jagade, men kunde inte ta sig i fatt. De blev tvåa, före David och Albert Lawenius, Björlanda kile SS på tredje plats. I fjärde seglingen var det åter Ebbe och Olle som tog ledningen ganska tidigt och höll den in i mål. Peter och Per-Eric var en bit efter vid första rundningen, men lyckades sedan ta båt efter båt och på sista kryssen gå upp till en andraplats i mål, före Lars och Axel på tredje plats.
Det var fyra mycket spännande seglingar, med många skiften i placeringar och mycket frustration när ett bra läge helt plötsligt förvandlades till ett dåligt, bara pga. ett missat vindskift. Men förstås också mycket glädje när ett bra vägval snabbt omsattes i vunna placeringar.
Söndagen bjöd på helt annat väder – hård nordvästlig vind, över 10 m/s i medelvind och mer i byarna. Nu skulle det bli riktiga krysstarter, men frågan var hur många som ville ge sig ut. Före oss startade en distanskappsegling för kölbåtar och man kunde se att det verkligen var rejält med vind. Vattentemperaturen lockade inte till bad och det var bara ett 10-tal Fivar satte fockarna på land och man fick hålla i båtarna för att de inte skulle blåsa omkull. Då valde några till att avstå. Lägg sedan till några fockar som skörade under utseglingen till startlinjen och det var bara fem startande Fivar…
Tom och Toni Hastenpflug, SS Åmålsviken, var nöjda med vädret och visade bra fart. Ebbe och Olle tog dock ledningen från start med Tom och Toni samt Peter och Per-Eric strax efter. Då hände det som inte får hända – båda de två tätbåtarna missade att gå in i banan via den gate som bildades av länsbojarna. När Ebbe och Olle insåg denna miss bröt de seglingen, medan Tom och Toni seglade runt banan och var först i mål, men diskvalificerades. Peter och Per-Eric var efter i mål, men vann seglingen före Anders och Magnus och med Tord Lawner/Tomas Gustavsson, Björlanda kile SS på tredje plats. Inför andra seglingen ökade vinden ytterligare och både Tom och Toni samt Anders och Magnus fick materialproblem och valde att gå in. Nu var det två Fivar kvar ute och det stod klart att resultatet i segling sex var ointressant – Peter och Per-Eric skulle vinna oavsett utgång – då valde de att också gå in, för att inte riskera materialhaveri.
Till slut stod alltså Peter och Per-Eric först i resultatlistan med 11 poäng. Anders och Magnus blev tvåa på 38 poäng, en poäng före Lars och Axel på 39. Ebbe och Olle slutade fyra på 42 poäng. På samma poäng blev Kalle Nilsson/Jocke Pettersson, SS Kaparen, femma. Sexa slutade Johan och Anders på 43 poäng före Tord och Tomas som blev sjua på samma poäng. Tom och Toni tog åttonde platsen med 43 poäng. Sex poängs skillnad mellan plats 2 och plats 8 – det är jämnt, väldigt jämt! Nu finns det en bredd i Fiveklassen i Sverige som gör att det blir väldigt kul segling.
På samma bana seglade också fem RS 500 och en 470: Fivarna var snabbast både på seglad tid och efter omräkning med engelska handikappsystemet.
SWE 505 CUP 2015 fortsätter med två seglingar ytterligare. Dels SM/NoM i Träslövsläge den 1-2 augusti och dels KSSS Olympiska regatta 2-3 oktober. De tre bästa besättningarna totalt i CUPEN får fina seglarväskor som skänkts av UK-Syversen. Vinnarna får dessutom tampar av dyneema skänkta av Hjertmans.
Välkommen Du också till 505-klassen, klassen som bjuder på täta seglingar både i Sverige och internationellt!
Per-Eric
Crew SWE 8651
Lasermästare som tänt på 505
I helgen var jag i England och hämtade hem SWE(GBR)-8835. En läcker Rondar från 2004, som Simon Lake först beställde och nu Charlie Walters seglat, med en hel del framgång. Jag är Laser-seglare sedan länge och har de senaste 10 åren dubblerat i Starbåt. När min son Gustav förra våren köpte klenoden, SWE-7343 (Kalle och Jannes Lindsey från -81), och blev inviterad för en provtur, då var jag såld på 505. Vi kommer segla i Råå, tillsammans med Lars och Axel Hultgren samt min son Gustav och hans kompis Andreas, så nu är vi 3 båtar i Råå.
Med dagens digitala teknik samt Sverige som en del av EU, är det väldigt enkelt att checka av marknaden via internet, kommunicera och begära bilder digitalt. Fiveförbundet har också ställt upp med stöd i form av diskussioner och råd inför köpet. Jag körde bil ner till Hoek van Holland, vid Rotterdam och tog nattbåten över till Harwich, vilket var mycket praktiskt. Båten seglades normalt vid Heathrow airport på en jättestor färskvattendamm, 2x1.5km. Massvis med jollar och mycket aktiviteter året runt. När jag var där var det 20 st Flying 15,(ungefär som en 606), som hade lördagstävlingar. Efter inspektion av båten och Charlie berättat en del av sina trimtips, så blev det en bitter-öl i baren på klubben, och därefter nattbåten hem igen.
Där är ju liiite mer trimfunktioner i en 505 än i en Laser, så jag får väl börja med grundkurs 1, märka upp allt, och försöka förstå vad alla trimfunktioner är till. Vindskift och sådant blir överkurs och kanske till nästa år....Jag kommer i år framförallt segla Laser, men planerar vara med i Björlanda och SM. Ska bli riktigt kul. Vi ses vid lämärket-skota hem.
Tomas Franzén
Efter många års seglingsuppehåll – valet föll på 505
Vi fick hem FRA 8491 till Sverige under påsken, efter att ha tagit med den på en semestertur till några historiska platser i Frankrike. Är så här lång mycket nöjd med köpet. Båten är fin och torr invändigt, ingen mögellukt, den hade stått i ett garage de senaste åren. Det är träcenterbord och ett snyggt randigt träroder. Familjen jag köpte båten av hade flera 505:or och seglar flitigt själva, mamman och pappan var med på VM i Kiel dock inte med denna båt. Det kändes lite som att möta "The French Royal Family of Five o Five", ett mycket trevligt möte. Dom riggade och gick igenom båten packade den snyggt på en ny dubbeltrailer.
Varför börja med 505 vid 55? Jag har seglat en del bland annat Laser lite kölbåt, har även hjälpt människor med hjälpbehov att segla. Mitt egna seglande har legat i träda i många år men väcktes till liv allt för starkt förra året, och behovet av en egen båt var ett måste. Valet har stått mellan att börja segla Laser igen, H-båt eller 505. Av olika anledningar blev det en 505. Det är väl blandningen av en större utmaning att segla en mer utvecklad och snabbare båt och att inte segla ensam, även priset på båten har hjälpt till att fatta beslutet.
När jag väl bestämt mig fick jag hjälp av Fiveförbundet, både med tips och med att få kontakt med försäljaren i Frankrike.
Med vänlig hälsning.
Stefan Holzner
Två besättningar får förverkliga drömmar med hjälp av Båtmässan – 505-EM i Varberg
Nu är det officiellt – Båtmässans tävling ”Vi förverkligar drömmar” är avgjord! 39 besättningar i åldrarna 17 – 68 år anmälde sig till tävlingen, tjejer och killar – alla sanna entusiaster som såg äventyret framför sig. Föräldrar och barn, syskon och kompisar i alla åldrar, och ett antal ”par”. Totalt sett en väldigt god illustration av hur gruppen Fiveseglare ser ut idag, både nationellt och internationellt.
Vinnande besättning blev Malin Wångfors och Daniel Lundahl från Göteborg och dessutom blir det även en ungdomsvinnare. Båtmässan och 505-förbundet tycket det är viktigt att visa att det finns möjligheter för ungdomar att fortsätta att både segla och ha kul och att kappsegla även om man inte vill satsa i en OS-klass. Vinnande ungdomsbesättning är Caroline Lexén och Mattias Stenqvist, båda från Mölnlycke.
Båda de vinnande besättningarna får låna båt och utrustning, får lära sig segla och kappsegla 505 och får sedan delta i EM i 505 i Varberg. Således ett riktigt äventyr, sponsrat av Båtmässan i Göteborg!
Malin och Daniel är ett sambopar som drömmer om att få ta sig an en utmaning tillsammans, dessutom går de i segelbåtköpartankar och vem vet kanske kan det bli en jolle? Malin har seglat Optimist och E-jolle i Vänersborg och sedan även en hel del andra båtar. Daniel har inte seglingen med sig sedan barnsben, men har alltid drömt om att få segla och har fått följa med på olika båtar. Sedan han och Malin träffades har de testat lite olika båtar, bl.a. CB 66
Caroline och Mattias har båda börjat segla tidigt med Optimist och Zoom 8, därefter Feva tillsammans under några år. De har även prövat andra båtar, Laser, Triss mm. De har tävlat på såväl nationell som internationell nivå, men funnit att nu när de blivit äldre så finns det begränsat med alternativ. Antingen satsning för fullt med OS som mål, eller att bli tränare för de yngre seglarna. Caroline och Mattias drömmer om att kunna fortsätta segla aktivt utan att OS-satsa!
Fredag 27 mars så ordnade Bengt Wallin, ansvarig för Båtmässan, en planeringslunch för besättningarna. Med på lunchen var också Lasse Bjerke och Per-Eric Thörnström från 505-förbundet. Båtmässan kommer att inbjuda de båda besättningarna till olika inspirationsarrangemang under tiden fram till EM i 505 i Varberg i augusti. Veckan efter påsk blir det en start-up träff hos Stefan Johansson på Båths dit också övriga Fiveseglare i Göteborg inbjuds. Sedan kommer första tillfället att bekanta sig på riktigt med 505-en ute i Björlanda. Därefter massor av träning i att segla en 505 - förstås….
Malin och Daniel kommer att segla SWE 8585 som nu köpts av Båtmässan medan Caroline och Mattias kommer att segla SWE 8945, som Curt Lestrup välvilligt hyr ut för detta ändamål.
Vi Fiveseglare hälsar dessa två nya besättningar varmt välkomna i 505-gänget! Alla som var med i tävlingen, men inte blev vinnare kommer att bjudas in till en provseglingsdag senare i vår, för att ändå få känna på riktigt go’ 505-segling.
Än är det inte för sent att förverkliga Din dröm att segla EM i 505 i Varberg den 4-8 augusti! Om Du vill hänga på det växande 505-gänget – hör bara av Dig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så hjälper vi Dig så mycket vi kan för att hitta rätt båt!
Per-Eric
Crew SWE 8651