Tom Hastenpflug fortsätter som ordförande - kort rapport från Fiveförbundets årsmöte
I början av maj höll Fiveförbundet sitt årsmöte, i samband med träningslägret i Göteborg. Ett 20-tal medlemmar deltog och det märks att det finns stora ambitioner att få klassen att växa ytterligare.
Årsmötet var nöjda med styrelsens verksamhet under det gångna året (inte så konstigt!). Att läsa årsberättelsen är riktigt kul – det hände verkligen mycket positivt 2013 och nu verkar 2014 fortsätta på samma sätt.
Tom Hastenpflug (SWE 8912) är således fortsatt ordförande, Lasse Bjerke (SWE 8848) nationell sekreterare, Ebbe Rosén (SWE 8926) internationell sekreterare och Sven Flood (SWE 9107) kassör. Det blev bara ett byte av styrelseledamot. PA Hallberg (SWE 8581) tackade för sig eftersom hans fystränaruppdrag inom fotbollen tar mycket tid nu. In träder istället Andreas Carlsson (SWE 8054), som seglat Five i flera omgångar. Välkommen Andreas!
Ärenden som diskuterades var bl.a. banor och startförfaranden på SM, SM 2014 i Åmål, Arrangör för SM och NoM 2015, EM 2015 i Varberg och vad som kan göras för att stimulera ungdomar att börja segla Five.
I Frankrike finns det många unga Fiveseglare och ungdomar rekryteras via ”L’espoir Francais 505”, en tävling som seglas årligen i september och där båda i besättningen måste vara under 25 år. Det speciella är att duktiga seglarungdomar som inte har en Five får låna en båt och får träning och coachning av båtens ordinarie besättning. Ungdomarna rekryteras genom klubbar och via båtmässor och väljs sedan ut av båtägarna. Det har blivit prestige i Frankrike bland duktiga Fiveseglare att ha coachat fram vinnare i tävlingen. Många unga som seglat Five i ”L’espoir Francais 505” skaffar sedan en egen Five. Årsmötet var positivt till att utreda möjligheterna till något liknande i Sverige. Många båtägare anmälde direkt att de var intresserade av att ställa upp med båtutlåning och coachning.
Möjligheten att skaffa en föreningsbåt för utlåning till unga besättningar diskuterades också. Detta har man i bl.a. i Danmark och Tyskland. Det skulle behövas en båt i 50 000 kronorsklassen minst och så finns det en segelkostnad. Således långt över vad Fiveförbundets ekonomi idag tillåter. Jesper Fowelin (SWE 8917) erbjöd sig i alla fall att ta hand om en eventuellt kommande lånefive. Vi får hoppas att någon välvillig sponsor anmäler sig….:-)
Per-Eric
SWE 8651