Nya världsmästare i 505 – Mike Holt/Rob Woelfel, USA
Sju delseglingar kunde genomföras under VM, alla i hårda vindar. Mike Holt/Rob Woelfel vann tre delseglingar, och även VM-guldet. De unga australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne seglade starkt och var tvåa totalt, efter bl.a. seger i två delseglingar. Femfaldiga världsmästaren Wolfgang Hunger, tillsammans med Julien Kleiner, Tyskland slutade trea, på samma poäng som fyran Andy Smith/Tim Needham, England. Ingen av dessa två besättningar vann någon segling.
161 båtar kom till start, från 14 länder och fyra kontinenter. Det näst största Five-VM:et någonsin. Oturligt nog också ett av de blåsigaste och regnigaste VM-en – ingen dag under 7 m/s i snitt och som mest över 16 m/s. Varje dag kom det minst en regnskur – ofta i kombination med riktigt mycket vind.
Toppen i klassen är fortsatt jämn, mycket jämn och inför sista dagen kunde sex besättningar vinna. Två från Tyskland, två från England och en från vardera USA och Australien. Dessa länder, tillsammans med Danmark har de starkaste seglarna just nu. Bland de 20 första var det 12 tyska båtar, tre från USA, två från England, två från Danmark, och en från Australien. Howard Hamlin/Andy Zinn som vann för-VM slutade 9:a. Fjolårets -vinnare Lehmann/Öhme slutade 21:a och världsmästaren från 2012 Jan Saugman, nu tillsammans med Jakob Karbo, Danmark slutade 32:a.
Mike Holt/Rob Woelfel vann sitt första VM, i båten USA 9072, en Rondar från 2011. Australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne seglade också en Rondar från 2011 och de var yngst på prispallen – båda nyligen över 25 år. De nya Ovington-Jess-båtarna var fina, och det fanns många på banan. Tre av de 10 första seglade sådana båtar, däribland förstås tysken Holger Jess som gastar Mieke Schoemäker. De blev bästa mixbesättning på 14:e plats. De vann också en delsegling och Mieke blev därmed första kvinnliga rorsman att vinna en VM-delsegling.
Sjön var mycket speciell – vinden blåste från SSV, dvs kom från land och vi fick därför segla en bra bit ut, med långa utseglingar som följd. Ändå var det stora skift. Ibland dominerade vinden från Eckernfördefjorden och ibland vinden från Kielfjorden. Banan låg på gränsen till ett grundflak och det blev vågor från alla håll som överlagrades och ibland såg det ut som ”Kalle Anka-vågor” - höga, toppiga och från alla håll samtidigt. Det är imponerande att båtarna håller på det sätt de gör. Ibland lättade hela båten ur vattnet och dunkade ner i nästa våg. Det är stora krafter och om en tamp inte löper rätt i blocken så går den av på nolltid. Det var många sådana mindre haverier.
Ebbe Rosén/Olle Wenrup, SWE8926, visade att de kan segla Five och var uppe i toppen i flera delseglingar, men det räckte inte hela vägen i mål. Deras serie var 47-DNC-18-16-16-38-16 och totalt en 22:a plats när DNC räknats bort. Den nya konstellationen Ingrid Söderström/Johan Calvert slutade som näst bästa svenska båt på 56:e plats. De är en lätt besättning – ca 140 kilo tillsammans - men de var ändå en av endast tre svenska båtar som fullföljde alla sju delseglingarna och ingen placering sämre än 64, med en 40:a som bästa notering. Det är imponerande och vi hoppas få se mer av Ingrid och Johan i Fiveklassen. De var fjärde bästa mixbesättning, slagna av två tyska och en schwizisk besättning. Totalt deltog 26 mixbesättningar.
Trea bland svenskarna på plats 60 kom Peter Andersson/Per-Eric Thörnström som bitvis hade fin kryssfart, men som inte fick till det riktigt på undanvindarna och som seglade alltför ojämnt för att komma högre. En 39:a som bästa placering och en 80 som sämsta, samt en bruten segling då trapetslinan gick av. Tom och Toni Hastenpflug slutade 77:a och var inte nöjda. De var uppe och högg i en del seglingar, men lyckades inte hålla hela vägen. För lite träning, enligt den egna analysen. Två DNC (bruten storbom!) samt placeringar mellan 41 och 79 blev deras resultat. Tord Lawner/Tomas Gustafsson genomförde alla seglingarna (snyggt!) och slutade på plats 90 sammanlagt.
Galen Mack/Wille Johannisson var en av fältets lättare besättningar, ungefär 130 kg tillsammans. De seglade dessutom fältets klart äldsta båt (SWE 7017, från 1970-talet), men klarade sig utan haverier och slutade 96:a. En riktigt strong insats som lovar mer för framtiden. Övriga svenskar hade flera seglingar som fick brytas av olika orsaker, främst mindre haverier. Placeringarna var: 111: Lars och Axel Hultgren; 121 Johan Johansson/Anders Ekberg; 143 Knut och Jana Hastenpflug; 145 Lars Bjerke/Tore Reinhold; 155 Sven Flood/Daniel Rohde.
Danskarna är starka med två båtar bland de 20 bästa – bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller på 16:e plats och Nikolaj Hoffman-Buhl/Henrik Buhl på 19:e plats. Dessutom Jan Saugmann/Jakob Karbo på 32:a (efter flera tamphaverier) och Mikkel och Mats Christiansen på 35:e plats. Fabiola och Michael Wonterghem som seglade så starkt på för-VM (10:a) slutade på 102:a plats, efter en del missöden.
Finnarna börjar bli många båtar igen, men ingen där når ända upp i toppen. Bäst gick det för Jari Hamström/Tuomas Laurila som slutade 28:a. Även på platserna 52, 55 och 62 var det finska båtar.
Rondar visade upp sin nya 505-prototyp som tänjer lite på reglerna för innerskrovet, pga förenklad produktionsmöjlighet och därmed lägre kostnad. Internationella årsmötet röstade för att ta upp en mindre regeländring till omröstning bland alla medlemmar, för att göra den nya varianten OK utan att tänja reglerna.
SAP sponsrade generöst med bl.a. mediabevakning, filmer och foto, storbildsskärmar, analysverktyg, invigningsfest, mid-weekparty, samt mat (pasta), öl, vatten och godis efter varje dags segling. Åskådarna i land kunde följa seglingarna, liksom alla fans runt om i världen - det var direktsändning från racen via internet. Riktigt maffigt att se på storbildsskärm sa de som var iland. Det gjordes en fin VM-film, men den är inte ute på nätet än – vi återkommer med adressen till denna.
Totalt sett ett fantastiskt VM och ett glädjande stort intresse för EM i Varberg 4-8 augusti 2015. Det blir höjdpunkten för Fiveseglarna sommaren 2015, eftersom VM går redan i april i Sydafrika.
Häng på i Fiveklassen – nu är rätt tid att skaffa båt inför EM i Varberg!
Per-Eric
Crew SWE 8651