Narwal SWE 505 CUP 2014 – storseger för Ebbe och Olle!
KSSS Olympiska regatta den 4-5 oktober var sista delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014. Förstaplatsen var i praktiken klar före start. Ebbe Rosén och Olle Wenrup hade fått bryta nästan alla seglingar för att kunna förlora cupen. Det gjorde de förstås inte. Istället vann de fem av de sex delseglingarna och förstapriset både i KSSS Olympiska regatta och i Narwal SWE 505 CUP 2014.
Täta seglingar
Bakom Ebbe och Olle var det tätt, för att inte säga mycket tätt. Fiveklassen utvecklas i Sverige och nu är det flera som kan matcha Ebbe och Olle under delar av seglingar. Det är inte längre självklart vem som är först uppe vid kryssmärket. Lars och Axel Hultgren ledde en halv segling på lördagen och även Lasse Bjerke/Tore Reinhold och Tom och Toni Hastenpflug var först under delar av seglingar. På söndagen hände det som vi alla väntat på – Ebbe och Olle fick känna på att ha flera båtar före sig. Lasse och Tore vann segling 4, före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström. Trea var Tom och Toni och fyra Gelen Mack/Wille Johannisson. Först på femte plats kom Ebbe och Olle. Den exklusiva klubben ”vi som slagit Ebbe och Olle” utökades med fyra nya besättningar. Ingrid Söderström/Johan Calvert blev de första medlemmarna, när de vann en segling på SM i början av september.
Efter lördagens tre seglingar på Baggensfjärden var det rekordjämnt bakom Ebbe och Olle. Fem besättningar inom tre poäng. Peter och Per-Eric tvåa, Tom och Toni trea, Galen och Wille fyra, Lars och Axel femma och Lasse och Tore sexa. David Lawenius, med tillfällig gast Alexander Gleerup var med uppe och nosade, med en femteplats som bäst och låg sjua, före Knut och Jana Hastenpflug. Men även Knut och Jana var med långt fram under delar av seglingar.
Spänningen på topp
På söndagen vann Lasse och Tore första seglingen – snacka om spännande läge! Peter och Per-Eric var tvåa i mål och behöll andraplatsen totalt. Lasse och Tore fortsatte med en fjärdeplats, medan Peter och Per-Eric grejade en ny andraplats, denna gång efter Ebbe och Olle. Tom och Toni var trea i båda dessa seglingar. Därmed var Peter och Per-Eric klara för andraplatsen i Narwal SWE 505 cup, men andraplatsen i KSSS Olympiska var helt öppen inför sista seglingen. Lasse och Tore var tvungna att ha minst 2 båtar mellan sig och Peter/Per-Eric för att bli tvåa i regattan. En tjuvstart och enskild återkallelse är inte drömmen i det läget, men det var just det som hände Peter och Per-Eric. Efter den missen hämtade de sig inte riktigt utan slutade femma, medan Lasse och Tore tog en andraplats i både seglingen och totalt i regattan. Snyggt jobbat!
Koll på skiften – en nödvändighet
Baggensfjärden är inte lättseglad. På lördagen var vinden längs med fjärden (ungefär sydlig) och det var hyfsat jämn vindstyrka, 2-3 m/s, men med en hel del vindskift, som dock var måttligt stora. På söndagen blåste det någon sekundmeter mer i medelvind, men vinden kom tvärs över fjärden (från ost) och styrkan skiftade rejält. Från väldigt lätt till en del byar på ca 5 m/s. När byarna kom vred det också kraftigt. Det gällde att ta vara på skiften och att samtidigt inte komma mitt under den stora klungan av Lasrar som seglade på samma bana. En erfarenhet som några gjorde var att när spinnakern tas ner alldeles innan länsrundning så blev fartskillnaden mot Lasrarna inte alls lika stor. Det ledde till ett lätt kaos i några rundningar.
Befarat kaos uteblev
Man måste konstatera att det fungerade över förväntan att segla med 123 andra båtar på samma bana. Vi var åtta Fivar på plats - två från Stockholm, tre från västkusten, två från Åmål och en från Skåne. Tredje start var vår och i samma start fanns också åtta Fevor och tio Laser 4,7. De andra båtarna var snabbt efter oss och utgjorde egentligen inget större problem. Först startade 33 Laser standard, därefter 57 Laser radial och sist 15 OK-jollar.
Trots liten yta på land så fungerade sjösättningar och upptagningar väl och det gick också bra att både lossa och lasta från trailer. Båtklasserna hade platser som var utmärkta och det kaos man kunde befara infann sig inte alls. Stämningen var positiv och vi kände oss välkomna! Det var många som kom fram och tittade på Fivarna och många äldre hade seglat Five i sin ungdom. Vi hade också besökare som var där för att se på båten och prata med oss, med tanken att skaffa egen Five – mycket roligt! Vi hoppas på minst tre stockholmsbesättningar nästa år.
Fantastiska priser i cupen, från Narwal sails
Förstapris i cupen var dels en stor och en fock från Narwal Sails och dels ett vandringspris. Vandringspriset är den standar som Svenska seglarförbundet skänkte till 505-förbundet när vi förra årets firade 50 år som klass i Sverige. Ebbe och Olle var nyfikna på krysstället och mycket bättre utvärdering kan inte Narwal sails få än den återkoppling som Ebbe och Olle kan ge.
Andrapris i cupen var en spinnaker från Narwal sails. Peter och Per-Eric gjorde flera fina undanvindar på KSSS Olympiska regatta och kanske kan detta segel ge ändå bättre gång? Det blir spännande att utvärdera. Tredjepriset i cupen var ett överkapell från Narwal sails, något som alltid kommer till nytta.
Alla resultat i Narwal SWE 505 CUP 2014 ligger på länken: http://int505.se/files/Resultat/2014%20series_3.htm
Fiveförbundet tackar sin sponsor Narwal sails för säsongen 2014 och hoppas på fortsatt samarbete!
Nästa års SWE 505 CUP
Svenska 505-förbundets styrelse hade ett utökat styrelsemöte på lördagskvällen och beslutade då att även 2015 ska SWE 505 CUP seglas med tre delseglingar: On the Wire i Björlanda kile i maj, SM/NoM i Träslövsläge 1-2 augusti och KSSS Olympiska regatta i Saltsjöbaden i oktober. Förhopppningen är att också kunna få några finska båtar att komma till KSSS regatta nästa år. Det var många finnar där i andra klasser.
Nästa år är det inte bara SWE 505 CUP som seglas i Sverige - dessutom går EM i Varberg den 4-8 augusti. Då tror vi på bortåt 100 båtar från hela Europa på startlinjen! Nu är rätt tid att skaffa en 505 och hänga med på riktigt kul segling. Hör av Dig, så får Du hjälp med att hitta rätt båt. E-mail. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Per-Eric
Crew SWE 8651