Från 470 till 505 – med mellanlandning i kölbåt
SWE 8873 är nu i Stockholm
För tre veckor sedan blev köpet av 8873 klart. Vi hittade henne i Helsingfors efter två veckors sökande.
Intresset att köpa en Five har funnits i många år. På 80-talet seglade jag och min bror, Mathias, 470 med blandad framgång. Det var en rolig båt att segla. 470 växte vi ur och ett par år efter det började vi segla kölbåt. Det blev kappsegling med SK 22, Express och 606. 606 var extra kul eftersom det varit en växande klass i Stockholm och vi har varit ett stort gäng som kappseglat varje tisdag. Men under alla dessa år har det funnits en dröm att komma tillbaka och börja segla jolle igen. 505 blev då det självklara valet!
För lite mer än två år sedan träffade Mathias Per-Eric på en middag och ämnet segling kom upp och då 505. Per-Eric berättade med stort engagemang om 505 för Mathias. Efter detta så träffade Mathias och jag Ebbe Rosén, som visade upp sin båt och berättade hur skoj det är att segla Five. Dessvärre så tog det oss två år att få ändan ur vagnen och ta steget att köpa en Five.
Det som gjorde att vi satte igång att söka efter en båt nu under hösten var att vi besökte KSSS-regattan där 505 var en klass. Vi åkte ut till Saltis för att träffa Five-seglarna. När vi kom dit var alla på väg in efter en dags seglande. Det var ett perfekt tillfälle att träffa seglarna och titta på de olika båtarna. Alla var verkligen trevliga och bjöd på sin erfarenhet om 505.
Efter regattan satte jag igång att titta på olika säljannonser via internationella 505-sidan. Jag kontaktade tre olika båtar. Två engelska och en fransk. Under denna tid så fick jag många bra råd från Per-Eric som hela tiden var mitt bollplank fram till att vi slog till. Förutom annonserna så tog jag kontakt med Holger Jess i Tyskland för att ta reda på om han hade några känningar på begagnade båtar. Jag var också i kontakt med Ian Pinnell om engelska båtar, BM sails och Rondar.
Efter en lång mailväxling med den franska båtens ägare, med bilder och text så tackade vi nej. Detta berodde framför allt på vagnen som inte var registrerad. I Frankrike behöver vagnarna inte vara registrerade som i Sverige, Tyskland och Finland. Jag kollade upp detta via Transportstyrelsen och det skulle medföra ganska mycket problem att få hem den oregistrerad. Dessutom var det 180 mil enkel resa till båten… I slutet av denna mailväxlingen så informerade Per-Eric mig om att en finsk båt var till salu. Det var en Rondar från 2005 med båtnummer 8873. Båten verkade bra och vi fick bra information och bilder om båten. Vi gick igenom vad den totala kostnaden skulle bli om vi köpte båten i Finland, i England eller i Frankrike, plus värderade tidsåtgången för respektive båt. Efter detta så var beslutet ganska lätt. Det blev den Finska båten, 8873, och sen gick det fort. Veckan efter var vi i Helsingfors för att hämta båten och nu står den hemma på uppfarten. Tyvärr så har vi inte kommit ut på vattnet ännu. Vi får se när det blir premiär…
Jag vill tacka Per-Eric och Ebbe för deras engagemang och stöd i vårt köp av 8873. Vi ser verkligen fram emot att börja segla Five. Jag hoppas att vi kan få ihop ett gäng i Stockholm som kan träna tillsammans. Vårt mål är att delta på kommande EM i Varberg plus att delta i Cupen. Vi ses på vattnet!!
Seglarhälsning,
Thomas och Mathias