Ett år som 505-seglare – hur känns det?
505-klassen har vuxit de senaste åren. Vi har frågat tre nya besättningar från 2015 hur det känns att komma ny till klassen. Läs om deras erfarenheter och deras goda råd.
De nya besättningarna är SWE 8873 från Stockholm med far och son, Thomas och Oskar Lundberg. SWE 8835 från Råå i Skåne med Tomas Franzén och kompisen Lennart Andersson som besättning från 2016 samt SWE 8632 från Björlanda kile, Göteborg, med Mats Lindgren och Felix Stööp, även det en far och son-besättning.
Hur upplever Du 505-förbundets agerande när Du talade om att Du var intresserad av klassen?
Alla tre besättningarna framhåller att 505-förbundet stöttat med information, tips, råd och förslag så snart det var någon fråga. Felix konstaterar att ”vi fick hur mycket hjälp som helst från start till köp. Otrolig energi som läggs från förbundets sida - riktigt peppande! Tomas fyller i att ”jag förstår nu varför Fiven åter håller på att bli en stor klass i Sverige.”
Båtköp utomlands är inte så svårt
Det finns ganska få begagnade båtar till salu i Sverige, och man får ha lite tur för att någon ska vara till salu i närheten, just när man är beredd att köpa. Hur svårt upplevde besättningarna att det var att skaffa en lämplig båt? Inte särskilt svårt, men förstås lite svårare än om det hade funnits olika båtar i Sverige att åka och titta på. 505-klassen har en väl fungerande internationell marknad och det finns nästan alltid olika alternativ i länder som Tyskland, England, Frankrike, Finland, Danmark eller Polen.
Mats och Felix framhåller att man helt enkelt får ha lite koll på olika hemsidor ett tag. Dessutom fick de tips via 505-förbundet om olika båtar som var till salu. De flesta var utanför Sverige, men 505-förbundet hjälper till med tips och har också mycket kontakter runt om i Europa som är till stor hjälp. Mats berättar: ”En båt i Lubeck passade vår prisnivå och verkade vara i bra skick och efter några mejlväxlingar med ägaren åkte vi ner och gjorde upp affären. Släpvagnen följde med i köpet så det var bara att packa ihop ekipaget och köra hem.”
Tomas i Råå menar att med tillgång till flera utländska hemsidor och deras "till salu"-länkar så var det väldigt enkelt. Sedan var det lätt att checka med förbundet och andra Five-seglare om deras åsikt. Tomas köpte sin båt i England.
Genom att det inte fanns så många båtar i Sverige så var det lite mer jobb att finna en båt. Jag kontaktade kanske 4-5 båtägare för att slutligen köpa en båt från Finland, berättar Thomas från Stockholm. Han sammanfattar med ”att köpa båt utanför Sverige är lite pyssel men går bra. Man ska inte vara rädd för det.”
Stämningen i klassen
Stämningen i klassen är väldigt trevlig och öppen, det är alla tre nya överens om. Mats och Felix framhåller att alla är mycket hjälpsamma och att bemötandet är oerhört trevligt och lättsamt. ”Alla ger råd till alla.” Thomas i Stockholm konstaterar att det är ”mycket trevliga människor i klassen och alla delger kunskap på ett mycket bra och trevligt sätt.”
Tomas i Skåne berättar att ”redan innan jag började så hade Fiven ett rykte om sig att det är seglare som verkligen ställer upp för varandra och speciellt stöttar nya förmågor. När jag nu seglat en säsong så ser jag att ryktet är helt sant. Där är alltid någon som stannar till och frågar om man behöver hjälp och vid flera tillfällen har etablerade seglare seglat upp till oss mellan seglingar och berättat om förbättringar.”
De bästa råden till Dig som funderar på att skaffa en 505
Felix säger: ”Gör det bara! Om man mot all förmodan ångrar sig efter några år är det väl inte värre än att man får sälja vidare. Men bara en fegis avstår från att prova!”
Tomas i Skåne ger rådet att ”snacka med de etablerade seglarna, och fråga, fråga, fråga. Att segla Five är för kul att inte testa.”
Thomas i Stockholm rekommenderar att ”ta kontakt med förbundet, komma till en träning eller tävling för att se och träffa seglarna. Att då kunna ställa en massa frågor”.
Mats kompletterar med att det är bra att försök få hänga med på en eller ett par provturer, gärna med lite olika båtar. ”Kolla noga på båt och utrustning innan du slår till och köper. Vi upptäckte en liten spricka i botten innan vi köpte vår båt och kunde då pruta.”
Hur är Fiven att segla?
”Mycket snabb och rolig att segla, relativt stabil i svaga/måttliga vindar. Utmanande i frisk/hård vind.” är Mats omdöme och Felix kompletterar med att berätta att ”det enda jag har seglat tidigare som man över huvud taget kan jämföra med är Laser. Inget ont om Laser men det är mycket roligare att vara två ombord, segla snabbare, manövrera spinnaker, stå i trapets och så vidare. Båten är väldigt lättdriven, även i lätt till måttlig vind.”
Tomas i Skåne konstaterar att han ”faktiskt har testat och kappseglat rätt många klasser genom åren, och detta är det absolut roligaste jag upplevt. Möjligtvis i konkurrens med en Stare, men det är en helt annorlunda typ av segling. Jag är faktiskt förvånad att den är relativt enkel att segla, så länge man har koll på vilka mått som gäller och faktiskt ställer om riggen. Sen tar det naturligtvis tid att lära sig båten och segla riktigt fort i ett internationellt perspektiv.”
Thomas i Stockholm seglar med sonen, som är nybörjare i jolle. Thomas menar att när det blåser är den ”mycket rank, livlig och känslig på trimmet. Det är nog den mest krävande båt jag har seglat. Det är inte bara att sätta sig och köra.… Det gillar jag!”
Det mest positiva under året
Att uppleva känslan med jollesegling igen, ihop med sonen samt möjligheten att komma ut och kappsegla på måndagskvällar är det mest positiva, menar Mats. Sonen Felix flikar in ”att få kappsegla varje vecka med ett stort antal likadana båtar. Alltid kul med entyp! God stämning på plan och på banan såklart.”
”Att jag/vi lärt oss hantera båten hyfsat bra och att jag ser att det inte är omöjligt att ha en fortsatt positiv inlärningskurva” är det mest positiva för Tomas i Skåne.
Det var att få segla tillsammans med sin son säger Thomas i Stockholm. Sedan att ”se den utveckling som vi gjorde från att vi började segla tillsammans, 2 veckor innan SM, till KSSS-regattan på hösten. Det var stort. Vår prestation på KSSS regattan var verkligen över förväntan. Att komma fyra. Riktigt skoj!”
Det svåraste under första säsongen
”Först var det bara att hålla sig på rätt köl. Sedan att få till trimmet i de olika vindregistren”, berättar Thomas i Stockholm.
Mats svarar utan att tveka: ”Att trimma bra och att behärska båten i hårdare vindar.” och Felix lägger till att det är ”ganska svårt att själv utvärdera vad som leder till framgångar och motgångar. Ena veckan kan det kännas bra som fasen utan att man vet varför, en annan gång kan det kännas strypt utan att man vet vad man gör för fel, då är det frustrerande.”
Tomas i Skåne säger: ”definitivt undanvinden, och att hitta rätt skärningsvinkel. Tycker att vi håller hyfsad fart jämfört med de etablerade, när vi har samma vinkel, men sen ökar/minskar det något, och då lovar eller faller dom lite, och vips direkt drar dom 3-4 båtlängder. Eftersom farten är förhållandevis hög, och en liten förändring ofta genererar 1-4 knops skillnad så blir avstånden snabbt stora.
Målet med 505-seglandet första året?
Vårt mål var att komma igång, ha kul, vara med på kvällsseglingarna i Björlanda och inte komma alltför långt efter, berättar Mats. Felix lägger till ”att sakta men säkert lära sig bemästra fler och fler dimensioner av kappseglingen. Allt från bantaktik till riggtrim. Det får ta den tid det tar, det är oerhört mycket att ta ställning till och hålla koll på. ”
Tomas i Skåne hade egentligen inga resultatmål. Han ville få möjligheten att lära sig båten så mycket som möjligt. ”Nu har jag seglat med lite olika gastar, vilket i och för sig är kul, men det gör det inte enklare att lära sig båten. 2016 blir det ändring, då Tomas börjar segla med kompisen Lennart Andersson som besättning.
Thomas i Stockholm berättar att eftersom han började segla med sin son, som aldrig hade seglat jolle tidigare, så var det mer att komma igång och lära sig båten. ”Sedan har det gått bättre än förväntat. Det är kul. Det känns som vi har precis börjat vår resa i denna båt…”
Nöjda – mycket nöjda!
På frågan om det första 505-året motsvarat förväntningarna är det korta svar – ”ja” och ”absolut” från samtliga. Likaså är alla nöjda med valet av båtklass. Thomas i Stockholm konstaterar ”Mycket nöjd, jag hoppas att jag kan fortsätta många år med att segla 505. Det är en båt som jag kan utvecklas i och bli en bättre seglare
505 det självklara valet….
Till sist undrar vi förstås varför valet föll på 505-klassen. Thomas Lundberg seglade 470 i äldre tonåren, men växte ur den efter ett tag. Sedan blev det många andra båtar och senast 606 i många år. Men som Thomas säger: ”så kände jag att jag vill segla jolle igen och då var 505 det självklara valet.”
Tomas Franzén har också seglat många olika båttyper genom åren och kappseglat flitigt. Han är bl.a. en av Sveriges bästa Laser masterseglare. För Tomas var det en ungdomsplan som nu uppfylldes. Han trodde Fiven försvunnit, men när en bekant (Lars Hultgren) skaffat ny 505 och sålt den äldre till Tomas egen son så blev det läge att testa. Resultatet var att det var lite för kul för att inte testa mer och så det blev en egen båt. ”Fantastiskt kul och ett gott gäng”, konstaterar Tomas.
Mats Lindgren seglade lite 505 på 1980-talet. Han pratade med 505-förbundet på Båtmässan i Göteborg 2014 och fick höra hur livaktig klassen är och om den stora fleeten i Björlanda kile. Mats hade funderat på att börja segla jolle igen och fick med sig sonen Felix på att köpa en 505, trots att Felix erfarenhet av jollesegling var begränsad till Optimist och Laser, alltså ingen jolle med trapets och spinnaker.
Undrar Du om 505 är rätt båt för Dig också, så hör av Dig med alla frågor Du kan tänkas ha. Från E-postadressen Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. får Du alltid svar och alla andra kontaktuppgifter finns på hemsidan.
Välkommen till 505-klassen!
Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651