LOGO
Svenska 505 förbundet

Mycket välorganiserat & framgångsrikt VM i Polen

Tom och Toni 2Polen stod värd för årets VM i 505er, som präglade av mycket sol och väldigt höga temperaturer. (Toni seglade bara i våtdräktsbyxor under hela veckan!). För-VM bjöd på friska vindar från land. På grund av lite meck med båten lyckades vi endast segla ett race, oturligt för detta är en väldigt bra uppvärmning inför ett stort mästerskap.

Invigning med flaggceremoni
Sedan väntade invigningen som var mycket välorganiserad och även innehöll en flaggceremoni, mycket trevligt. Dag 1 på VM bjöd på konstanta vindar från NV. Vi lyckades komma iväg bra i starterna och hålla god fart på kryssarna. Stämningen på båten var bra och vi såg fram emot vad resten av veckan skulle bjuda på. Tre svenska team i topp 30 efter första dagen!

Invigning Tore 5

Ingen vind
Dag 2 & 3 fick ställas in på grund av ingen vind. Inget att göra för tävlingsledningen, utan för första gången i Fivens historia fick lay-day ställas in för förmån av segling. Eftersom vi hade simhall på hotellet passade vi på att simma några längder för att hålla igång kroppen.

Äntligen segling
Dag 4 började med att Tom hade fått väldigt ont i magen, ingen frukost innebar sämre förberedelser. Magproblemen kan ha orsakats av blågröna algerna som präglade polska vatten under hela veckan. Lite läskigt eftersom det skulle blir en lång dag med 3 race. Efter lite startuppskjutning började vi med att sabba första starten - lite sena gjorde att vi hamnade i tredje led direkt. Vi lyckades jaga ikapp och rädda racet någorlunda. Ebbe & Olle imponerade med en fin 4:e plats, bättre skulle det bli dock. Race #2 var i princip en kopia av den första. Vi var inte nöjda för vi kände att vi hade mycket mera att ge. Tomas & Johan seglade hem en fin 13:e plats och de började klättra uppåt i resultaten. Race #3 fick vi äntligen till en fin start på högersidan och seglade på skiften, 11a första rundningen dock tappade vi till 29:e plats i mål. Inte OK!

Knut och JAnaUndanvindsfarten?

Vi hade genomgående problem med länsen under hela veckan, höga korta vågor och mellanvind behöver vi träna på. Dagens stjärna var dock Earle (75år!!) från AUS, med en 17:e & 14:e. Sjukt imponerande! Daily-first vinnaren och senare världsmästaren Holger Jess lämnade över sitt pris till honom. Efteråt frågade vi Earle varför han var så snabb på undanvinden. Hans svar: "Jag gjorde en Mike Holt" (tidigare världsmästare). Ok tänkte vi.

Lättare vind igen
Dag 5 skulle återigen bjuda på NV vindar, lite lättare och återigen 3 race för att komma ikapp de förlorade dagarna. Vi kände oss starkare och revanschsugna efter gårdagens besvikelse. 3 svenska båtar topp 10 i första rundningen, dock tappade både vi och Tomas & Johan för många båtar på länsarna, frustrerande! Ebbe & Olle presterade en fin 7:e plats. Race #2 för dagen visade Galen & Wille vad skåpet skulle stå med en 2:e plats. I detta race var det 4 svenska båtar topp 30, Sverige var på gång! Sista racet för dagen skulle återigen avgöras av vem som var snabbast på kryssen, Ebbe & Olle med en 4:e plats var på väg uppåt, vi rundande återigen topp 10 men lyckade ännu en gång inte hålla detta i mål. Stor besvikelse. Efter dagen var det klart att Stengel & Jess var världsmästare. Deras fart under veckan var något utöver det vanliga, ingen kunde matcha den.

Tom Toni Per och LArs

Sista dagen och bästa placeringen
Dag 6 och sista dagen började i väldigt lätta & skiftande vindar. Efter tre omstarter lyckades vi segla hem en 17:e plats. Malin & Johan strax bakom oss var vi väldigt nöjda med. Mycket tufft race mentalt med alla skiften och korta, stoppande vågor. Sista racet kom äntligen vinden och efter en dålig start flög vi bokstavligen på kryssen, 8:a vid första märket. En dålig slör, dålig fart på länsen och snabbt var vi nere på 29:e plats i mål.

Detta var vårt 5:e VM och vi slutade på en fin 29:e plats tack vare en mycket jämn serie utan stora misstag, dock med mycket mera att hämta. Ebbe & Olle slutade på en fin 18:e tack vare sina 3 st topp 10 placeringar. Om vi ska nå topp 20 måste vi hålla våra placeringar i mål och vi känner att i Båstad kommer det att släppa!

Stort TACK till Polen som visade att de är ett mycket gästvänligt land med stor hjälpsamhet och god organisation. Detta var Sveriges bästa VM på länge med många topplaceringar. Det visar på en stark utvecklingskurva. Det kommer att bli spännande i Båstad 2020!