Nyheter
Vi seglade VM 2020 ändå!!!!
När 505-VM i Torekov blev inställt och likaså Västkustens DM i Kullavik fanns det bara en sak att göra – återuppta traditionen med VM, som avslutning på säsongen. VM betyder i detta sammanhang VästkustMästerskap! Den 17 oktober seglade 12 team om äran och om verkligt nyttiga priser - grönsaker och rotfrukter samt en schakelöppnare från Båths - tack!
Malin och Johan tar kommandot
Malin Broberg/Johan Röök inledde med en överlägsen seger i race 1, före Mikael Gustavsson/Tore Reinhold. Tomas Berg/Martin Persson i Tomas nyinköpta Ottobåt SWE 8859 seglade in som trea. I andra racet var Claes Gregart/Urban Lagnéus först upp till märket, men en kapsejsning på undanvinden gjorde att de rasade, trots en snygg resning av båten, där spinnakern var uppe och fyllde direkt. Men en vattenfylld Five går inte så snabbt – det blev 9:e plats i mål. Racet vanns av Mikael och Tore,före Malin och Johan samt med Tomas och Martin på plats tre. Per Wester seglade för dagen med sonen Filip och klarade en 4:e plats.
Revanch för Gregart/Lagnéus
Till segling tre var Claes Gregart/Urban Lagnéus revanschsugna och lyckades ta en andraplats efter Mikael och Tore som vann igen. Malin och Johan seglade in på plats tre. Tomas och Martin slutade fyra. Nu gällde det - skulle Malin och Johan ha en chans att konkurrera om segern var en vinst nästan ett måste. Det blev en klar vinst, samtidigt som Mikael och Tore inte riktigt var med i toppen utan fick nöja sig med plats sex. Tomas och Martin tog andraplatsen före Olof Bengtsson/Robin Eliasson på plats tre. Alain Dupuis/Patric Wollmersson tog fjärdeplatsen.
Mikael och Tore drar längsta strået
Inför femte och sista seglingen var det jämnt. Mikael och Tore måste både vara före Malin och Johan samt som sämst bli trea för att ta hem segern. För Malin och Johan räckte det att vara före Mikael och Tore. I den spännande seglingen var Mikael och Tore snabbast runt banan vilket gav segern i racet och tävlingen totalt på 5 poäng. Malin och Johan seglade in som tvåa vilket gav andraplatsen på 6 poäng. Tomas och Martin tog en ny tredjeplats vilket också gav tredjeplatsen på 11 poäng. Fjärdeplatsen i racet och även totalt gick till Olof och Robin med 18 poäng. Efter dessa fyra var det extremt tätt mellan platserna 5 och 7. Per och Filip Wester blev femma på 22 p, Magnus Gregart/Urban Lagnéus sexa på 23 p och Alain Dupuis/Patric Wollmersson på 24 p.
Nya team i Fiven
Tre nya team hade tävlingspremiär i 505. Claes Gregart/Urban Lagnéus – gamla skickliga jollerävar som lånade SWE 8694 av Tomas Berg, Charlotta Hårding/Robert Jansson – IF och Hobie-seglare som lånade förbundsbåten, SWE 8585, samt Jonas och Linnea Wising som under året köpt SWE 8054. Claes och Urban var med uppe och högg i toppen en del seglingar och slutade 6:a. Charlotta och Robert samt Jonas och Linnea kämpade tappert men hade det tuffare. Efter materialproblem och kapsejsning fick de ge upp innan alla fem racen körts.
Fina arrangemang
Mikael Gustavsson/Tore Reinhold kan nu titulera sig VM-vinnare. De blev värdiga Västkustmästare efter jämna och kul seglingar. Fina sydvästvindar på 5 - 7 m/s gjorde att det blev en toppendag på sjön. Arrangemangen var enkla, men mycket välfungerande och hela tävlingen genomfördes av fyra funktionärer i två följebåtar. Stort tack till Per Wennersten, Lars Bjerke, Mats Lindgren som tillsammans med undertecknad arrangerade. Alla resultat på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1J0WKkisZ40ZAYC_f6TVKPp0z5If5la8j/edit#gid=366664502
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
SWE 505 cup 2020 – en hårdvinds-CUP
Coronaviruset kullkastade mycket – Robline som skulle varit vår partner i Robline SWE 505 CUP 2020 fick förbud av sina ägare att lägga pengar på partnerskap. SWE 505 CUP 1 fick ställas in, SM-et var nära att gå samma väg. MEN tack vare Per Kjellberg och SS Delfinens villighet att skjuta på SM-et som fick bli CUP 1 och Björlanda kile SS välvilja att låta oss segla CUP 2 i samband med deras kölbåtsregatta ”Sista Chansen”, fick vi två delseglingar i SWE 505 CUP 2020.
Tolv tuffa seglingar
Det blåste som katten på SM i Vejbystrand den 22 - 23 augusti och dag två kunde bara en segling genomföras. Totalt blev det i alla fall fem delseglingar att räkna i cupen. I Björlanda kile lyckades arrangörerna genomföra sju delseglingar trots vindar på 9 - 13m/s. SWE 505 CUP-reglerna säger att det bara är svenska team som räknas och att det är de enskilda delseglingarnas resultat som räknas samman. Därmed krävdes en del omräkningar, men årets cup kom i alla fall att omfatta totalt 12 delseglingar, varav de två sämsta fick räknas bort.
Tomas Grundel/Johan Strömdahl tar tredje raka
Givetvis gynnades duktiga hårdvindsseglare och inför andra dagen i Björlanda kile var det öppet om plats 1 och 2 i cupen och även om platserna 3, 4 och 5. Tomas Grundel/Johan Strömdahl har ofta marginalerna på sin sida, så även denna gång. Med placeringarna 2-1-1 i andra dagens seglingar säkrade de segern i SWE 505 CUP 2020, före Malin Broberg/Johan Röök på andra plats. Det var Tomas och Johans tredje raka CUP-seger. Striden om tredjeplatsen mynnade i att bröderna Per och Lars Wester säkrade denna före Peter Bökmark/Martin Persson på plats 4 och Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld på plats 5.
Per och Lars Wester tar sin första pallplats
Anders och Jacobs prestation är mycket stark, då SWE 505 CUP 2020 var deras två första tävlingar i 505 överhuvudtaget. Det blir intressant att följa deras vidare framfart i 505-klassen. Tyvärr gjorde undertecknad en miss i sammanräkningen. På prisutdelningen, fick Per och Lars fick inte ta emot tredjepriset, utan det delades ut till Peter och Martin. Mycket beklagligt, men detta har nu retts ut och rättats till. Värdiga treor blev alltså Per Och Lars Wester som för första gången var uppe på pallen i den sammanlagda CUP-en. Stort TACK till Search Magazine som skänkte årsprenumerationer som priser.
SWE 505 CUP fyllde sju år
Totalt deltog 26 team från 11 olika klubbar runt om i Sverige. 6 team från Ostfleeten, 8 från Sydfleeten och 12 från Västfleeten. Detta är den jämnaste fördelningen hittills under SWE 505 CUPs historia. 10 team seglade båda CUP-tävlingarna, de övriga endast en av dem.
SWE 505 CUP har nu funnits i sju år och man kan se en del intressant i statistiken. Premiäråret 2014 hette den Narwal SWE 505 CUP och första pris var segel och kapell från Narwal sailmakers i Polen. Då deltog 23 team från 13 klubbar, men endast två team var från Ostfleeten, fyra från Sydfleeten och 17 från Västfleeten. Således har vi sett en fin breddning av 505-seglandet över Sverige.
Jämnare CUP med åren
CUP-en har blivit jämnare med åren. Premiärvinnarna, Ebbe Rosén/Olle Wenrup, vann alla 16 seglingar de räknade in i slutresultatet. Redan 2015 var deras snittplacering istället 1,7. 2020 var för övrigt första året då Ebbe och Olle inte fanns med bland de tre bästa totalt. 2020 var snittplaceringen för vinnarna Tomas och Johan 2,1. Allra jämnast hittills var det 2018, det första året Tomas och Johan vann. De vann då på snittplaceringen 3,1, tvåan Ebbe och Olle hade 3,4 och trean Peter Bökmark/Martin Persson hade 3,5 i snitt.
Med årets seger tog Tomas och Johan ledningen i maratontabellen, med tre segrar, Ebbe och Olle har två. Anders Dahlén/Magnus Nilsson samt Malin Broberg/Johan Röök har en totalseger var. Det innebär att Ostfleeten tagit hem fem av sju vinster och Väst de övriga två. Sex team från Väst, två från Ost och ett från Syd har minst en placering inom topp-tre genom åren. Med tanke på årets ökade aktiviteten i syd och ost kommer det bli tuffare och tuffare att ta en plats i toppen.
SWE 505 CUP 2021
2021 seglas SWE 505 CUP för första gången med fyra delseglingar, en i Väst, en i Syd, en i Ost + SM. Seglingarna är:
- CUP 1 Björlanda Kile SS, 15 -16 maj
- CUP 2 Borstahusens SS, 5 – 6 juni
- CUP 3 = SM SS Åmålsviken, 13 – 15 augusti OBS tre dagars segling!
- CUP 4 KSSS Olympic Class Regatta, 2 – 3 oktober
Ta chansen att vara med på alla fyra delseglingarna och uppleva den roligaste segling som finns – 505-segling, med hård konkurrens på banan och härligt kamratskap på land. Har vi tur har vi en huvudpartner till SWE 505 CUP 2021.Vi återkommer när vi vet. Väl mött på vattnet!
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
SWE 8962 på Kieler Woche 2020
Det blev ett annorlunda Kieler Woche 2020. Vi kan inte skryta med att ha gjort speciellt många Kieler Woche tillsammans, men vi har spridit ut tillfällena. Vårt första var 1982 och nu vårt senaste 38 år senare.Det har både hänt en hel del, och kanske inte så mycket.
Vi har varit med förr
Första gången seglade vi 470. Kieler Woche var en häftig tävling med ett tjugotal nationer på startlinjen, och vi lärde känna seglare från alla kontinenter. Vi tältade på gräsmattan helt invid båtarna, det var blött. Året efter hade vi bytt upp oss till att bo hos familj i närheten av hamnen. Då fanns ingen IT, svårt att fatta idag. Ett tydligt minne är de stora högtalarna (med imponerande volym som hördes över hela Olympiahamnen). Akuta meddelanden av alla slag kördes ut den vägen (kanske minns du Herr Patrunke?). Vi letade alltid efter mat med bäst värde för pengen. Bauernfrüstück efter en dag på sjön blev vår favorit.
Pandemianpassad tävling i år
Nu var vi tillbaka med till ett väldigt annorlunda Kieler Woche i pandemins spår. Tävlingen kördes september istället för runt midsommar.
För att kunna genomföra årets tävling hade arrangörerna utmanat sig själva och gjorde stora ansträngningar för att möta alla möjliga krav. Munskydd obligatoriskt, seglarmöte på distans, färre klasser, slot-tid för varje båtklass att sjösätta, vakter (trevliga ungdomar) och stängsel överallt, tempmätning i pannan för att få komma in till Race Office.
För hög temp. – får vi starta?
Lite för påpälsad i värmen ställde sig Martin framför tempmätningen, för hög temp..., inte bra. Han blev skickad till läkartältet 30 m bort. Nu hade vi en lite nervös väntan på besked, sail or go home. Vi blev kvar.
Sponsortält och annat seglingsrelaterat fanns inte i år. Tivoli med ölstånd, korv och brända mandlar fick inte vara med. Allt detta fanns inte heller 1982, men 2019 fanns allt, och mer.
Mindre internationellt deltagande
Den internationella närvaron i Five-fältet var inte normal. Vi var 23 tyska, tre danska och en svensk besättning. Det blåste en del och sammanfattningsvis har vi en del att lära när det blir över 10 m/s. Våra danska vänner Jörgen Bojsen-Möller och Michael Wontergem som inte har seglat ihop tidigare imponerande med att komma trea totalt, och Hunger/Jess vann som vanligt här i Kiel.
Häng på Hunger/Jess?
Vid ett par tillfällen hade vi häng på Hunger/Jess, men ettpar slag senare......
Vi slutade på plats 16 totalt med en sexa i ett race att glädja oss åt. Sista rundningen innan målgång var ofta väldigt tajt, vi lärde oss del här, den hårda vägen.
Vi delade bana med Contender och Musto Skiff. I rådande vindar blev det några skräckslagna styrbord-babordsituationer på undanvindarna.
Hur var det med frukosten?
Bauernfrüstück, fanns den kvar på menyn? Jodå, på samma gamla hak i hamnen som förr, och smakade lika bra nu som då.
Bauernfrüstück en favorit, med eller utan snus.
Vi campade igen, torrt den här gången
Alla resultat från årets Kieler Woche på https://www.manage2sail.com/en-US/event/kiwo2020#!/results?classId=2d5cce53-68e7-457a-9904-7e5cbdf92edf
Vi ses därute!
Peter och Martin
SWE 8962
SWE 505 Cup 2 - iakttagelser från en RIB
Årets andra (och sista) SWE 505 CUP-segling arrangerades av Björlanda kile SS den 12 - 13 september. Klubben ställde upp på ett förnämligt sätt när 505-förbundet var tvungna ändra säsongsplaneringen för att få till ett tävlingsprogram 2020, om än ett begränsat sådant. Här berättar Lasse Bjerke om tävlingen, från sitt perspektiv i den RIB som var gatebåt i harstarterna och även säkerhetsbåt, vid behov.
Lördag 12 september
Morgonen började med måttliga vindar inne vid klubbstugan. Välkända ansikten i expeditionen tog emot deltagarna. Det var David och Albert Lawenius som förr seglade 8412. Besättningsmöte hölls med godkänd lucka mellan deltagarna. Stolar hade placerats ut som angav corona-avståndet. Seglingsledare Bengt Hellqvist höll i mötet. Han beslöt att banområdet för dagen skulle ligga ute i djuprännan så att Five-masterna skulle klara sig vid kapsejsning. Dessutom var Fivarna då ur vägen för Sista Chansen för kölbåtar, som BKSS också arrangerade denna lördag.
Hård vind gav materialproblem
Föredömlig bojläggning av Fredrik Molander och Frederik Sommerville gjorde livet lätt för startbåten. Dock blev gatebåten något försenad till första start p.g.a. säkerhetsuppdrag. Vinden hade nu tilltagit och var SSV, tidvis upp till 13 - 16 m/s. Många fick problem och vände åter in mot hamnen. Några ville nog delta men materialskador gjorde att man måste bryta. Tex. SWE 9038 Mikael Gustafsson/Tore Reinhold – deras bombeslaget som popnitats i masten slets sönder.
Dansk dynamit – Fabiola och Mikael
Kvar på banan till race 1 blev bara 4 båtar. DEN 9055, Fabiola & Mikael Wonterghem, SWE 9002 Per & Lars Wester, SWE 9013 Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld samt SWE 8974 Malin Broberg/Johan Röök. Hela Racet var rejält blåsigt. Fabiola & Mikael visade direkt god fart, särskilt på kryssen med svenskarna en bit efter. Dagens första 1:a bärgad.
Till andra racet vred vinden betydligt mer åt SV och avtog. Det var ner mot 9 - 10 m/s med regnmoln innehållande byar då och då. Fabiola & Mikael ledde fint men i ett slag efter sista länsrundning fastnade fockskotet och kapsejsningen var ett faktum. De blev därmed 4:a. Vann gjorde Malin Broberg/Johan Röök.
På’t igen
Till 3:e racet hade några team tagit sig ut igen och det blev 6 startande båtar. Det började bli ”trångt” på 1-minuters startlinjen. Det var ganska samlat uppe vid första kryssmärket. På första undanvinden höll Anders & Jacob på att kollidera med Malin & Johan. Båda kapsejsade med spinnakrar uppe. Från ribben såg vi Malin simma runt med ett roder i handen. Båda teamen kom upp så småningom men Anders & Jacob så lång efter att de bröt denna segling. Nu hade nog alla de fyra tappra teamen som deltagit i alla seglingarna kapsejsat någon gång. SWE 9029, Tomas Grundel/Johan Strömdahl vann seglingen.
Fabiola och Mikael – igen!
Till 4:e och sista racet för dagen kom Tomas Berg ut. Kan ha varit Mats Dahlander som gastade? De gick bra på kryssen men tappade på undanvinden. De seglade ett varv och gick sedan in igen. Vid första kryssbojen rundade SWE 8962, Peter Bökmark/Martin Persson något efter Fabiola & Mikael. På efterföljande undanvind gick Peter & Martin något lägre är Fabiola &Mikael, men ändå med samma fart. Efter gippen är de förbi och uppe i ledningen. Men Fabiola & Mikael kan sin båt och tog ändå hem dagens andra spik, nu före Peter och Martin. Anders & Jacob tävlar första året i 505. De hängde med väldigt bra på kryssen men gipp-kapsejsningar i de två sista racen kostade på.
Trötta och nöjda seglare
Jag tror att de som seglat 4 race trivdes men var mycket trötta. Seglingsledningen övervägde ett 5:e race eftersom söndagen skulle bli blåsigare, men som sagt 4 st fick duga. In snabbt i hamn där Lena Reinhold serverade välsmakande soppa och kaffe till glada seglare.
Söndag den 13 september
Vinden blev inte så kraftig som befarats. Kanske något mindre än på lördagen och fortfarande ca SSV, nästan till syd. Regnet skulle komma vid ca- kl. 10, alltså när starten skulle gå, men det blev inga stora mängder. Lite småstrul med en följebåt som inte ville starta och en boj som läckte luft, gjorde att följebåtarna kom ut sent. Startbåten var dock ute i god tid och startproceduren kom igång i rätt tid.
10 båtar till start
Till första starten för dagen (segling 5) kom 10 båtar. Glädjande. Fortfarande bara 1 minut som gatebåten rör sig längs startlinjen gjorde att det blev trång uppe i lovart. 3 båtar fick falla av rejält för att runda den drivande gatebåten. Absolut närmast gatebåten var FRA 9014, Alain Dupuis/Patric Wollmersson. Max 5 mm spel. SWE 9107, Julia Wennerdahl/Flood fick bekymmer när de blev överkörda. All vind försvann när båten i lovart passerade och Sven i trapetsen badade lite åt lovart.
I dag hade inte Fabiola och Mikael lika överlägsen kryssfart. Upplevde som de hade ett annat trim i dag. Fick jobba mer med storen för att parera byarna. Wester gick väldigt fint, kanske hade de lite till godo av att åter vara hare och de rundade kryssmärket som etta. Men de andra var tätt efter och hela racet blev ett tätt race. Även vid målgången var det tight med Fabiola som 1:a, följd av Tomas och Johan och sedan Per och Lars Wester. Man blir förvånad av hur olika segelplanen se ut och ändå så kommer man nästan samtidigt i mål.
Snygg start i race 6
Inför start av race 6 hade vinden vridit åt SV. Denna gång hade alla koll på 1-minuts-öppningen. Alla båtar kom med maxfart snävt akter om ribben. Man blir lätt orolig när man ser en maxplanande Five komma mot sig i 12-14 knop. I detta race hade vi tyvärr ej tid att följa fältet eftersom länsbojen skulle flyttas och sedan blev det lite säkerhetsbåt-uppdrag som för min del även omfattade att segla in en båt efter att en seglare fått en hjärnskakning och därmed var jag inte ute under 3:e och sista racet för dagen.
Mycket glädjande att 7 race gick att genomföras trots det hårda vädret. Jag har inte deltagit i någon regatta där fler och fler kommer ut till start ju längre regattan pågår, i sådant väder.
Dansk vinst, men sedan var det tätt
Totalt vanns regattan klart av Fabiola och Mikael på 9 poäng, före en trio svenskar, alla på 22 poäng. Av dessa gick andraplatsen till Tomas Grundel/Johan Strömdahl som totalt hade tre spikar, men som också räknade en DNS. Tredjeplatsen gick till Malin Broberg/Johan Röök som hade en spik i sin serie och fjärdeplatsen till Per och Lars Wester med en fin jämn serie, dock utan någon seger.
Alla resultat på: http://www.bkss.se/results/resultat-2020/swe505cup2-sept12-13.htm
Helt fantastiskt att så många Fiveseglare och före detta Fiveseglare ställde upp som funktionärer. På lördagen var det 8 av 9 funktionärer och på söndagen 7 av 9 funktionärer. Stort tack från arrangören BKSS.
Lasse Bjerke
Gate-RIB med Per Wennersten
SM-vinst, den korta och märkliga 505-säsongen 2020
Den höll nästan på att ta slut innan den ens börjat. 505-säsongen år 2020 var den konstigaste i mannaminne. Premiärregattan för säsongen, tillika Svenska Mästerskapet, gick först av stapeln den 22 augusti. Det var Tomas och min uppgift att försöka försvara SM-trofén från 2019 i Båstad – det så kallade ”Hornet”. Efter en vår och sommar med idel inställda regattor var osäkerheten kring formen dock stor. Tävlingen var för oss en öppen fråga.
VM skulle bli kulmen
Men låt oss först blicka tillbaka till årets början, före pandemi och säsongsstart. Tomas och jag hade lagt upp stora planer, kulminerandes med VM på hemmaplan på sensommaren. Upplägget var tidig träningsstart i mars, bland annat tillsammans med skåningar och danskar på fina vatten i Öresund. Sedan träningsläger i Torekov i april och Cup-segling i Träslövsläge, direkt följt av Eurocup på italienska Gardasjön. Biljetter och hotell var faktiskt redan bokade, så även hus i Torekov under VM.
Covid-19
Detta år skulle vi träna mer, segla mer, och dessutom få högre kvalitet på det vi gjorde. Det som kallas ”Livet” ville dock annorlunda. Covid-19 tog plötsligt världen med storm, tyvärr inte på något bra sätt utan snarare som en sorglig, nästan bokstavlig överlevnadsvind. Med ett hårt sjukdomsdrabbat norra Italien blev regattan i Garda naturligtvis inställd. Faktum är att alla våra inplanerade regattor ställdes in. Perspektivet på vad som var viktigt och vad som inte var det, ändrades raskt och brutalt. Själv drabbades jag av sjukdomen i maj men hade tur och klarade mig ändå ganska lindrigt undan.
Tävlingspremiär i augusti = SM
Efter återhämtningen kunde Tomas och jag träna regelbundet på Baggensfjärden. Det blev också några pass i Nynäshamn, alltihop tillsammans med Ebbe & Olle i 8926. Vi var dock inte i närheten av vår ursprungliga säsongsplan. Framför allt saknades tävlandet. Pressade situationer vid märken, stress inför upprundningar, hög puls och precision vid start, behov av taktik för stora fält. Allt detta som seglare ständigt behöver utsättas för och öva på, det fattades helt enkelt. Således kändes det väldigt konstigt att tävlingspremiären för säsongen inföll först den 22 augusti, även om jag lugnt kan säga att vi var glada att den överhuvudtaget blev av. Nervöst, trots allt, speciellt eftersom vi inte hade en aning om var vi stod. Att det gällde ett mästerskap där vi dessutom var titelförsvarare gjorde inte saken bättre.
Starkt startfält
Startfältet på SM var starkt. Förutom alla duktiga, svenska 505-seglare från väst-, syd- och ostkusten, så deltog också flera tidigare världsmästare och toppseglare från Tyskland och Danmark. Enligt väderprognosen skulle vinden bli stark och vågorna höga, alltså med förhållanden som vi inte alls kunnat träna på detta år.
Riskexponerade i första seglingen
Starten gick, gate-båten släppte iväg de drygt 30 båtar stora fältet i första delseglingen. Vi valde att starta sent. Vinden vred emot, vi slog till babord och gick på höjning. Eftersom vi redan var långt ute på kanten var vi mycket riskexponerade. Och höjning fortsatte för babord. Längst ut nu... Till slut fick vi bita i det sura äpplet och slå tillbaka in mot mitten. Större delen av fältet låg nu framför oss. Vilket mörker! Vi rundade kryssmärket bland de fem sista, nu gällde det verkligen att rycka upp oss. Vi gippade direkt och hittade ett bra spår. Undanvinden gick fort, vi gippade flera gånger i rätt lägen, och hade nästan kommit ikapp en klunga strax före märket. Det blev två snabba gippar till strax innan märket. Oh nej, inte ”dubbelgippar”, tänkte gasten, alltså jag, nära maxpuls. Taktiken lönade sig dock och vi kunde runda precis före klungan i lovart. Upphämtningen fortsatte, vi passerade båt för båt och gick i mål på tionde plats, med fem utländska båtar före oss.
I otakt på länsen i andra seglingen
I andra seglingen var vi med bättre från början, vi undvek kanterna och slog bättre på skiften. Båtfarten var ett strå vassare nu, och vi förbättrade vår placering för varje varv som gick. Inför sista länsen låg vi trea. Länsen, som hittills under regattan gått bra för oss, blev plötsligt vår akilleshäl. Sättning av spinnakern var något sämre än vanligt och vi tvingades relativt tidigt göra en taktisk gipp ut till babord. Vi gippade till råga på allt tillbaka för tidigt och kom i otakt med länsens två större skift. Vi seglade ned oss till en sjundeplats i mål. Ack ja. Bättre placering än i första delseglingen, men så här illa får man inte avsluta ett race, bannade vi oss själva.
Hare i tredje köret
I egenskap av sjua i föregående delsegling fick vi starta som hare i tredje delseglingen. Framför oss, ute till havs, kunde vi se jättelika moln torna upp sig. Inledningsvis styrde vi emot ovädret. När grinden stängts uppstod förstås den stora frågan. Borde vi styra ut på högerkanten igen, mot ovädret? Vore det verkligen klokt att exponera oss som i första seglingen? Eller borde vi kanske slå in mot mitten och bevaka fältet? Vi valde den senare taktiken. På styrbords halsar höjdade det och vi körde på. Vi fann oss ligga bra till gentemot alla på babordskanten. Bakom oss valde dock ett tiotal båtar att gå ut långt ut på styrbordskanten, rakt mot ovädret.
Dramatisk vindökning
Vinden ökade allt mer. När vi slutligen slog till babords layline såg vi att båtarna på högerkanten hade fått ett jättelyft och låg långt före alla andra. Nu friskade vinden plötsligt i dramatiskt. För att undvika en kapsejsning släppte vi genast ut storen och sedan även focken. Tomas styrde så högt han bara kunde. Hela riggen skakade och båten lutade kraftigt. Nu kom regnet – horisontellt! Sikten var inte mer än 20 meter och vi kunde inte se några andra båtar längre. Vi upplevde att det nu var mer än 16 meter/sekund.
Med en gnutta tur klarade vi oss ändå från att gå runt och efter fem minuter hade vindstyrkan minskat något. Det blåste dock fortfarande hårt. Runt omkring oss såg vi många 505:ar som hade tippat och låg i den grova sjön. Delseglingen var dock inte avblåst, så vi körde på och vi rundade kryssmärket som åtta. Till slut seglade vi upp oss till en sjätteplats och gick sedan i mål.
I dagens sista delsegling, som var ett hårdvindsrace i 9-12 m/s, gick vi till slut in som sjunde båt.
Jämnt bland svenskarna efter dag 1
När vi kom i land konstaterade vi att vi också låg på en sjundeplats totalt, dock med samma poäng som Malin & Johan i SWE 8974 på sjätteplatsen. Tomas & Urban i SWE 8694 låg två poäng bakom oss, så det var ganska tätt mellan svenskarna. Framför oss hade vi tre tyska och två danska besättningar. Man kan inte låta bli att beundra Wolfgang & Holger i GER 9230, som ledde från dag ett och som dominerat fullständigt med sin fina teknik och fart under mycket svåra förhållanden.
Dag 2 – nära kapsejs
Dags för andra dagen och avgörandet av både SM-tecknet och regattan. Ökande vind under dagen, till att börja med 9-13 m/s under första seglingen. Vi hade revad stor med 765 i rake, fockskotpunkten långt ut och centerbordet något upp. Vi fick en bra start med fri vind och låg ”topp fem” strax innan kryssmärket. Då hände det! I sista slaget på layline var vi inte tillräckligt snabba och möjligen blev svängradien för snäv. Jag hann faktiskt ut i trapets innan båten med fylld fock trycktes ned i vattnet. Tomas släppte givetvis på storen men läget var kritiskt. Båten lovade kraftigt mot vindögat och tog in mängder med vatten. Jag kastade mig in i båten och lossade både trapetskrok och fock. Det var i absolut sista sekunden jag fick loss seglet, vi var faktiskt på väg att gå runt mot lovart. Med vattenfylld båt tvingades vi dock att segla en bit på babord för att komma igång och uppnå styrfart innan slaget. Inte kul, eftersom vi redan låg på layline. Oj, vad vi tappade!
Det snabbaste vi seglat en 505
Rundade till slut kryssmärket som elva. Vi gippade sedan direkt och planade iväg. Mot slutet av länsen gick vi på en styrbordsbog in till märket. Här seglade vi nog det snabbaste vi någonsin gjort i en 505. Vågorna var minst sagt stora, och nu gällde det att fokusera på maximal planing och att hålla balansen. Vi seglade upp oss till en åttondeplats efter länsen. Sista kryssen seglade vi förbi Peter & Martin i SWE 8962 och kom ikapp tyskarna Henrik & Sebastian i GER 8849. Under sista biten upp emot kryssmärket lade vi en lös bevakning på Malin & Johan. Det borde inte skada, kände vi.
Vi rundade som sjua och tog oss därefter an sista länsen. Kom ikapp och förbi tyskarna och prickade gippen på exakt rätt ställe, så vi fick maximal skärning emot sista märket. Gick i mål som sexa. Nya besättningen Anders & Jacob i SWE 9013 imponerade strax framför oss. Vid målgången blåste det cirka 13 m/s.
Spänd väntan – blir det fler seglingar?
Skulle det bli några fler delseglingar? Vi låg länge och väntade på besked. Vinden ökade och vi gick runt på bara focken under väntan. Byn som vält oss var rejäl, runt 15 m/s uppskattade vi. Kändes onödigt. Jobbigt! Vi fick upp båten igen. Mer väntan. Till slut kom beskedet, det blev inga fler delseglingar. Vi seglade mot hamnen och tog ned storen redan ute på vattnet.
Insikten kommer – vi har försvarat guldet
Först då – inte förr - insåg vi att vi hade försvarat vårt SM-guld från Båstad. ”Hornet” hade vi lyckats att bärga för tredje året i rad. Gissa om det kändes bra! Totalt i regattan blev vi femma, med två tyskar och två danskar före. Surt dock att vi som bästa svensk på SM ”bara” kom 5:a, speciellt som vi slagit 3 av de framförvarande 2019 men detta var som sagt ett mycket speciellt år vad gäller förberedelser och tuffare vind/våg förhållanden än vi kunnat träna i på länge.
EM i Weymouth 2021 – here we go
Tävlingssäsongen 2020 avslutades bra för oss tre veckor senare i Björlanda Kile, men det är en helt annan historia... Låt oss lägga detta, pandemins år, till handlingarna och hoppas att nästa år bjuder på en mer normal säsong, med bra träning, många regattor och massor med härlig 505-segling. EM i Weymouth hägrar för oss och då skall vi vara väl förberedda på de förhållanden som väntar där!
Fivehälsningar
Johan Strömdahl
Tomas Grundel
SWE 9029