Nyheter
Howard Hamlin/Andy Zinn överlägsna på för-VM i Kiel
505-VM inleds traditionellt med för-VM. Det är en test för arrangörerna och en möjlighet för seglarna att känna på vattnen och på konkurrensen. Många startar, men långt ifrån alla – en del seglar bara delar av seglingarna för att testa trim, andra går in för tävlingen som för vilken annan tävling som helst. Att vinna klart är förstås en merit och skapar respekt.
Howard Hamlin/Andy Zinn, USA seglade alla fyra seglingarna och vann överlägset, med serien 1-2-2-1. Segermarginalen i första och sista seglingen var tydlig och det är ingen tvekan om att de kommer att vara med i toppen på VM. Andy Smith/Tim Needham från GBR (Storbritannien) blev samanlagd tvåa och Mike Holt/Rob Woelfel, USA trea. Därefter ytterligare en engelsk båt Ian Pinnell/David Shelton. Bästa tyska båt femma och det var inte någon av de som presterat bäst tidigare. De riktigt meriterade tyskarna var bara med på några seglingar. Mieke Schoemäker/Holger Jess vann en segling och var femma i en. Christian Kellner/Martin Schiöler var 3:a i en och 4:a i en, Hunger/Kleiner trea i en segling, osv….
Två danska båtar genomförde alla fyra seglingarna och slutade på fina placeringar. Nikolaj och Henrik Buhl var 8:a och Fabiola och Michael Wonterghem var 10:a. Fabiola är 17 år och seglade sitt första VM när hon var 13, då som gast, men nu styr hon. Imponerande!
Ebbe Rosén/Olle Wenrup genomförde en segling med en femteplats i mål, efter att ha haft ledningen en bra stund. På bilden syns de i ledningen på storbildsskärm!
Bästa svenskar totalt var Tom och Toni Hastenpflug på 28:e plats, just före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström på 29:e plats.
Parallellt med för-VM pågår inmätning av båtar, rigg och segel. Den tyska effektiviteten lever inte upp till sitt rykte. Många stationer, krav på totalt nedriggad båt med alla delar lösa osv. gjorde att det tog tid – ibland många timmar för en båt! I La Rochelle 2012 var det betydligt effektivare hantering med fullt riggade båtar som både mättes och vägdes!
På torsdagskvällen invigdes VM. SAP sponsrar på ett mycket generöst sätt med stor speciellt uppbyggd seglingslounge, TV-studio, fotografer, storbilds-TV som följer seglingen, tracking och analyser, förfriskningar, mm. Oerhört påkostat och snyggt. Bara det en upplevelse!
Onsdagens seglingar genomfördes i SSV-vindar på ca 5-9 m/s och en sjö som tidvis var mycket skvalpig och oberäknelig. Utseglingen var lång – det tog ca 50 min i full planing för att nå startområdet. Man kunde lika gärna utgått från Danmark och seglat ut till banan menade några. Omtrimning var nödvändig mellan perioder med vind på ca 9 m/s (och mer i byarna) och de ”vindhål” som kom med oregelbundenhet. Torsdagen var det lite kortare utsegling, något lättare vind (4-8 m/s) från samma riktning, men samma typ av skift och ”vindhål”. Svårseglat, men mycket spännande.
På lördag börjar VM och då är prognosen mer västlig vind på 6-8m/s. Vad det blir får tiden utvisa, men att det blir spännande seglingar och en riktig seglarfest står utom allt tvivel.
Svenska laget på VM består av 11 båtar: SWE 7017 Galen Mack/Wilhelm Johannisson, Stockholm; SWE 8651, Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, Göteborg, SWE 8787 Johan Johansson/Anders Ekberg, Göteborg; SWE 8837 Tord Lawner/Tomas Gustafsson, Göteborg; SWE 8848 Lars Bjerke/Tore Reinhold, Göteborg, SWE 8923 Lars och Axel Hultgren, Helsingborg; SWE 8912 Tom och Toni Hastenpflug, Åmål; SWE 8926 Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Stockholm; SWE 8945 Ingrid Söderström/Johan Calvert, Göteborg; SWE 9092 Knut och Jana Hastenpflug, Åmål; SWE 9107 Sven Flood/Daniel Rodhe, Göteborg;
Håll tummarna för oss och följ gärna VM via Kiels hemsida: http://sap505worlds.com/
På Fiveförbundets Facebook kommer också en del material efterhand.: https://www.facebook.com/int505sweden
Per-Eric
Crew SWE 8651
174 båtar anmälda till 505-VM i Kiel

På onsdag 13 augusti börjar för-VM och på lördag 16:e är det första VM-dagen. 174 båtar från 16 nationer är ett riktigt stort startfält, som få klasser kan matcha. Alla startar tillsammans i gatestart – det blir en mäktig känsla i ett så stort fält!
Rekordet från 2012 med 188 båtar står sig, men Tyskarna har som hemmanation gjort ett tappert försök att slå det. 83 tyska båtar är anmälda, ungefär lika många som fransmännen var på hemmaplan 2012, men det räcker inte riktigt. Frankrike är näst största nation med 15 båtar, därefter följer England (13 båtar), Sverige (11 båtar), Australien (10 båtar) och Finland (8 båtar). Från Danmark, Schweiz, USA och Sydafrika kommer vardera sex båtar och från Polen fem. Hong-Kong, Italien, Österrike, Nederländerna och Kroatien bidrar alla med en båt var.
Startfältet är starkt, med många tidigare världsmästare i 505 och många besättningar som vill utmana. Mest meriterad är femfaldige världsmästaren Wolfgang Hunger med gast Julien Kleiner. Wolfgang Hunger har idag lika många VM-titlar som Krister Bergström och kan segla hem en till – nyligen vann de Tyska mästerskapen. Chris Nicholsson, Australien är trefaldig världsmästare i Five och seglar nu med Ricky Bridge, Dubbla VM-vinnaren Jan Saugmann; Danmark, försöker igen, nu med Jakob Karbo som gast. Howie Hamlin/Andy Zinn, USA, Ian Pinnell/Tim Hancock, England, och regerande världsmästarna Claes Lehmann/Leon Ölme, Tyskland, har alla en VM-seger var. Trefaldiga VM-tvåorna och regerande Europamästarna Bröderna Bojsen-Möller från Danmark är vassa utmanare, liksom VM-tvåorna Stefan Böhm/Gerald Roos Tyskland. Av en rad andra besättningar som säkert vill vara med i toppen bör man hålla ögonen på Morten Bogacki/Lars Dehne som var tvåa på tyska mästerskapen i år och tvåa på EM i fjol, Mieke Schoemäker/Holger Jess som har vunnit många tyska mästerskap och var Europamästare 2011, Mike Holt/Rolf Woelfe, USA, som nyligen vann Engelska mästerskapen, Andy Smith/Tim Needham som var tvåa på Engelska mästerskapen och vann de Franska, före duktiga fransmännen Philippe Boite/Erwan Grossman. Unga snabba australiensarna Peter Nicholas/Luke Payne vill säkert också slåss i absoluta täten. Och det finns fler – många fler!
Störst chanserna till framstående placering bland svenskarna har Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Stockholm. Vill det sig riktigt väl kan de segla in bland topp 10. Tom och Toni Hastenpflug, Åmål har det senaste året närmat sig de bästa internationellt vi får se hur långt det räcker nu. Ingrid Söderström /Johan Calvert, Göteborg, är en oprövad kombination i större sammanhang i Fiven, men det finns mycket seglingskunnande och det blir intressant att följa dem.
Fältet innehåller en rad namnkunniga seglare, men också en stor mängd seglingsentusiaster i alla åldrar, som älskar Fivesegling. Alla startar tillsammans i gatestart – det är en mäktig känsla i ett så stort fält!
Vi kommer att få se många nya båtar, både från Ovington-Jess, från polska Blue-Ble och även den nya Parkermodellen kommer också att vara med i VM för första gången. Men det handlar mer om seglarna än om båtarna, det verkar i alla fall så av det vi hittills sett av de nya båtarna på olika regattor i år.
Hela VM-et kan följas via tracking. De första tre dagarna (16:e, 17:e, 18:e) med kommenterad tracking och de sista tre dagarna (20:e, 21:e, 22:e) tracking parallellt med Live-TV. Således finns det alla chanser för Dig som är kvar på hemmaplan att följa med. Det går också att spela upp racen i efterhand. Dessutom kommer det svenska laget att försöka skicka rapport dagligen på Facebook, bara Internet fungerar. Adresser – VM:s hemsida: http://www.worlds505.de/
Facebook: https://www.facebook.com/int505sweden
Det kommer att bli en riktig ”seglarfest”, där de tyska arrangörerna i Kiel och sponsorn SAP gör allt för att det ska bli lyckat.
2015 är det Sverige som hamnar I Fivevärldens fokus, i början av augusti, med Svenskt och Nordiskt mästerskap 1-2 augusti i Träslövsläge och Europamästerskap i Varberg 4-8 augusti. 100 båtar på EM är målet!
Häng på i Fiveklassen – nu är rätt tid att börja segla 505!
Per-Eric
Crew SWE 8651
Välkommen på SM-fest med Svenska 505-förbundet!
Det finns dubbel anledning att fira 2014 - Fiven fyller 60 år som konstruktion och vi får åter segla om officiellt SM, där vinnarna deltar i mästarnas mästare i segling.
Alla som har seglat 505 tidigare och alla som seglar SM den 6-7 september bjuds nu in att delta på 505-förbundet SM-fest i Åmål.
Festen blir på lördag kväll, den 6 september, på restaurang XO i Åmål.
Fjolårets 50-årskalas för svenska 505-förbundet var lyckat och årets fest hoppas vi blir en ny höjdpunkt.
Kostnaden är 350 SEK per person. Restaurangen måste veta innan hur många som kommer, så det är föranmälan med betalning som gäller.
Anmäl Dig genom att betala på plusgiro 62 87 73 - 4. Ange ”505-fest” på inbetalningen samt namn, e-post och telefon och vilken huvudrätt Du önskar - biff eller kyckling. Se meny nedan!
”Respektive” är givetvis också mycket välkomna! Du som inte är medlem får gärna lägga på en extra 100-lapp på inbetalningen och blir då stödjande medlem i 505-förbundet också! Sista anmälningsdatum är fredag 29 augusti.
Festen börjar kl. 19.00 och i priset ingår trerätters middag samt dryck (lättöl/läsk/vatten) och kaffe/te.
Vin till maten och andra drycker kan köpas till av den som så vill.
Meny:
Förrätt: Grillade vitlöks & chilimarinerade scampi på spett, serveras med limesås & liten blandsallad
Huvudrätt: Alternativ 1:Svensk ryggbiff serverad på grönsaksbädd med konjaksspetsad pepparsås & potatisbakelse alt.
Alternativ 2:
Mozzarellagratinerad kycklingfilé med basilikasås & soltorkade tomater, serveras med klyftpotatis
Efterrätt: Cheesecake med hallon & myntasås
Vegetariska alternativ finns, men måste anmälas. Även ev. allergier måste anmälas före. Maila, så fixar vi det!
Dessutom bjuds på Fivebilder och filmsnuttar och ett föredrag - Karin Berg, som vi engagerat som coach på SM, kommer att berätta lite om sitt seglarliv. Hon seglar inte Five (än!), men har en bred seglarbakgrund med allt från landslaget och OS-satsningar i 470 till testsegling för SCA team i Volvo Ocean Race, deltagande i Archipelagio Race i F18 och seglingsinstruktör på TV.
Kom och var med!
Mellan klockan fyra och fem beräknas båtarna komma iland efter seglingarna. Du som inte seglar har då chans att kika på dessa nere vid SS Åmålsvikens anläggning och förstås snacka med oss som är aktiva idag.
Du som är tidigare Five-seglare får gärna sända detta mail vidare till Dina gamla Fivekompisar som ev. inte fått det.
Vi har en adresslista sedan fjolårets arrangemang som vi använder, men det saknas många på den…..
Hoppas vi ses i Åmål den 6 september!
Svenska 505-förbundets styrelse
genom
Toni Hastenpflug, SWE 8912
Event-ansvarig
PS. Har Du några frågor – maila Toni!
Ev. övernattning måste Du själv arrangera - det finns bl.a. stugby (http://www.camping.se/sv/campingar/2894/Ornas-Camping/ ), vandrarhem (http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Dalsland/Vandrarhem/STF-Vandrarhem-Amal/ ) och hotell (http://www.amalsstadshotell.se/ )att välja på.
Följ oss gärna på vår hemsida: www.int505.se och vår Facebooksida https://www.facebook.com/int505sweden Där kommer det också att finnas rapporter från VM och för-VM som seglas 13-22 augusti. Man kan följa seglingarna via datorn genom tracking. Adress: http://www.worlds505.de/
Dags att anmäla sig…
NoM i 505, 12-14 september Helsingfors
Missa inte en fin segling med internationellt deltagande. Anmäl senast 15 augusti: Länk: http://www.int505.fi/wordpress/505-nordic-championships-2014/
SM i 505, 6-7 september i Åmål
Första officiella SM-et på många år och andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014
Karin Berg som SM-coach och stor fest på lördagskvällen – häng på!
Anmäl senast 1 september. Länk: http://www.int505.se/component/content/category/94-swedish-championship-2014
TÄNK på att anmälan till SM-festen sker separat – se artikel nedan på denna sida!
Från Feva till Five

I våras ringde en kollega och undrade om jag visste någon som skulle sälja sin RS Feva.
Jag ingick i några år i Feva förbundets styrelse då min äldsta son Axel seglade Feva ett tag, därav samtalet. Vår egen Feva låg då i en container och användes egentligen bara som leksak nu ( se http://www.hss1910.nu/2012/08/vada-installd-tisdags-segling/ ) då Axel nu var alltför stor för Fevan. Ett familjeråd senare och vi bestämde oss för att sälja den.
Nu öppnade sig en möjlighet. Pengar som en gång varit investerade i segling bör ju så förbli så vi började fundera på en ny båt. Att det skulle vara något som gick fort var första kriteriet, att vi skulle kunna segla den tillsammans var krav två, att det fanns en kappseglingsklass krav tre. Kvar blev tre båtar 49:er, RS 500 och 5o5 och efter lite utvärderingar bestämde vi oss för en 5o5.
Till en början så tittade vi på lite billigare båtar 10-25.000 kr men insåg att det krävdes en del meckande innan vi var på vattnet så vi höjde ribban lite och hittade fler intressanta båtar. I Sverige fanns tyvärr inte mycket till salu så jakten på båt inriktade sig till den tyska( http://www.int505.de/Gebrauchtmarkt-1-12.htm) och engelska ( http://sailingdinghies.apolloduck.com/listings.phtml?cid=101) marknaden.
I Tyskland missade vi ett par båtar som precis hade sålts när vi kontaktade dem men i England hittade vi ett exemplar som verkade bra till en vettig peng. Kontakt upprättades och ganska snabbt bestämde vi oss för att detta var nog rätt för oss (Tack för all hjälp vi fick av Five förbundets styrelse!!).
Nu var ju bara frågan hur får vi hem en båt från England?
Efter lite efterforskning så fanns det några alternativ.
- 1.Flyg över och titta på båten och få den sedan lastad på båt till Danmark/Sverige.
- 2.Få den lastad på båt till Danmark/Sverige utan att ha sett den innan.
- 3.Kör över med färja mellan Danmark/England.
- 4.Kör över med färja mellan Calais/Dover.
Alternativ 1 blev väl dyrt i förhållande till vad båten kostade.
Alternativ 2 blev också rätt dyrt och lite osäkert (7000 kr för att få båten till Esbjerg + 4 brobiljetter och bil till Esbjerg.
Alternativ 3 tyckte vi tog för lång tid ( 2x18 timmar på färja + resan till o från Esbjerg )
Alltså bestämde vi oss för att köra över med färja mellan Calais/Dover. Det blev en ren roadtripp där vi startade tidigt (5.30) den 23/7 och körde sedan, med några små stopp, direkt från Halmstad till färjan med några mindre felkörningar (GPS är bra att ha – den räddade oss tillbaka på rätt väg). Det tog oss ca 12 timmar men då gick det nog lite fort ibland speciellt i slutet då vi var nervösa att vi skulle missa färjan. Vi hann dock och var nu på väg till England. Säljaren som verkligen var en bra säljare hade, förutom att han redan tidigare mailat en komplett manual till båten med bilder, trim mm. även varit trevligt nog att möta oss i Dover med båten. Så 15 minuter från Dover träffades vi och gjorde upp det sista i affären (en del av pengarna hade vi satt in tidigare) och GBR 8419 var nu vår!
Vi var lite nervösa angående ljuskontakten på trailern men den var som på svenska bilar och det var bara att koppla på båten och köra hem.
Vi hade hoppats att vi skulle kunna komma med en tidigare färja än den vi bokat men det gick tyvärr inte så det blev en liten sovstund på parkeringen innan vi fick åka färjan över till Frankrike igen. Väl där så checkade vi in på vårt Fasthotel med låst parkering och sov hårt…
9.30 nästa dag så var vi igång igen och hastigheten lite lägre än på vägen ner så trippen hem gick i ett lugnt tempo och landade på ca 15,5 timma utan större felkörningar.
Var det då värt besväret? DEFINITIVT!
Efter några provseglingar är vi helt sålda. Båten är snabb men ändå lättseglad och känns mycket stabilare än vad jag hade trott. Vi har nog mycket att lära innan vi kan få den att gå fort i förhållande till andra men vår målsättning är som vanligt när vi börjar med något nytt – Sist men inte toksist och det hoppas vi kunna leva upp till :-).
Men det roligaste med båten är nog att min mellankille Isac på 15 år som tidigare inte varit så seglingsintresserad nu hänger i trapets med ett stort leende på läpparna med Axel 17 år som styrman och det verkar som om jag kanske har blivit utan båt igen….
/Leif Danielsson – 8419
Ps. Vi var i Hamburg efter 7 timmar – att hämta en båt i Tyskland gör man alltså över dagen utan problem. Ds













Galleries