Nyheter
Svensk succé i öppna Danska Mästerskapen när Peter Bökmark/Martin Persson vann
Om du har chansen att delta i ett danskt 505-mästerskap, ta den! Det är Peter och Martins uppmaning, efter årets Danska mästerskap i Nyköbing, den 25-26 maj. Här berättar de om tävlingen.
Hygge ingår
505-tävlingar i Danmark är alltid väldigt givande. Förutom förstklassiga tävlingar och utmanande danskt motstånd får man uppleva och förstå vad ”hygge” innebär. Denna gång ingick det förutom mängder av trivsel och seglingssnack även frukostar, ”mackepack” på sjön, middag på lördagskvällen och mat efter sista seglingen både lördag och söndag.
Rekordmånga svenskar men danskarna inledde bäst
Det var ett rekordstort deltagande från Sverige, 12 besättningar och dessutom 2 tyska besättningar. Totalt var vi 26 Fivar som tog oss ut till första start.
Jörgen och Jacob Bojsen-Møller tog kommandot direkt och vann den första seglingen och det är ju något vi är ganska vana vid, svenskar brukar inte vinna i Danmark, och bröderna B-M brukar vinna totalt. Men det blev annorlunda denna gång. Från och med andra seglingen förändrades bilden, svenskarna kom att ta stor plats i täten i de kommande fem seglingarna.
En fin seglingsdag och en sämre
Dag 1 genomförde vi 5 seglingar. Dag 2 inleddes med uppskjuten start på grund av risk för både åska och stiltje. Sen kom det vind. Vi hade trapetsvind hela vägen ut mot start och även till strax före start. 10 minuter innan start mojnade det rejält och vi fick trimma om helt och hållet. Det blev allmän omstart och direkt därefter uppskjutet på grund av vindvridning. Segling 6 genomfördes i stundtals väldigt lätta förhållanden, och fick till slut avkortas. Det fanns ännu tid för en sista segling, men seglingsledningen beslutade att avsluta tävlingen på grund av ostabila vindförhållanden.
Lite vind och ingen sjö
Sammanfattningsvis seglade vi i lätta vindar under båda dagarna, 2-5 m/s, skiftande i både styrka och riktning, platt vatten. Dessa skiftande förhållanden bidrog till stora avstånd mellan första och sista båt i mål. Vi hade linjestart, ett par tjuvstarter förekom, och svartflagg kom upp vid något tillfälle. Banan var en kryss-länsbana med tre varv.
7 svenskar av de 10 första!
Vi själva lyckades över förväntan, vi hade genomgående bra fart och hittade ofta rätt väg, och tävlingen blev en av våra bästa insatser i 505 så här långt. Vi använde ett plant storsegel (BM3) och en plan fock (JB2) och seglade med relativt låg riggspänning. Efter tävlingens totalt sex seglingar hade vi svenskar på platserna 1, 2, 4, 5, 7, 9 och 10. Fyra olika besättningar från BKSS spikade seglingar och svenskarna spikade 5 av 6 seglingar. Så här brukar det inte vara när vi seglar danska mästerskapet i 505.
Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/it/event/b3fefb08-2045-4826-be87-bcd5ac8f6d1d#!/results?classId=6e76c2da-5616-42cb-94a3-ae624f1f1cff
Som tröst vann BM åter DM
Det blev Jörgen och Jacob Bojsen-Møller som tog guld i det danska mästerskapet. Silver gick till Fabiola och Michael Wonterghem, och brons till Christian Seilman/Henrik Thomasen.
TACK!
Mästerskapet arrangerades av Nykøbing Sjælland sejlforening på ett mycket professionellt och trevligt sätt! TACK! Vi kommer gärna tillbaka.
Peter och Martin
SWE 8962
Knockoutvinst på 505-SM för Pete Nicholas/Toni Hastenpflug i ”The Fish”
505 SM Marstrand 2024 blev en mycket blåsig tillställning, där många team fick bryta av olika anledningar. Pete Nicholas och Toini Hastenpflug stod i en klass för sig – här berättar Pete om tävlingen.
Anmälda i sista minuten
Den här tävlingen var inte särskilt välplanerad från min sida, eftersom jag var mer fokuserad på VM i Augusti och Luke (min ordinarie gast) inte kunde vara med. Men, jag hade gjort en massa modifieringar av “The Fish” och tänkte att det skulle vara bra att testa dem under tävling. Jag ringde till Toni (Hastenpflug) samma vecka som SM skulle seglas och frågade om han var intresserad av attt segla SM med mig. Till min förvåning hade han både tid och lust!
På fredagskvällen körde jag till Marstrand och riggade båten. Eftersom väderprognosen sa hårda vindar var det viktigt att förbereda båten ordentligt. Alla nya trimsystem verkade fungera och den nya rod-riggen passade perfekt. Jag behövde bara kalibrera mastlutningen så var vi tävlingsklara.
Oj vad det blåste
Lördagen kom och milde tid, det var mycket vind. Jag tror det var 11 m/s med byar på 15. Vinden kom från land och var extremt byig och skiftande. Det var vad jag skulle kalla ”överlevnadsförhållanden” där ute. Vi gjorde en medelmåttig start, men upptäckte snabbt att vi hade väldigt god fart i båten. Vi lyckades komma till kryssmärket först och hade en helt vild undanvind. Vi tog det säkra före det osäkra och lyckades klara oss med en enda gipp. Därefter såg vi bara till att alltid hålla oss mellan våra närmaste konkurrenter och nästa märke, samtidigt som vi gjorde vårt bästa för att behålla masten upprätt och inte kapsejsa.
PANG – hur ska det här gå?
Vid andra kryssmärket small det till och vi såg hur masten ”rakade” mer och mer av sig själv. Något hade gått sönder i förstagssystemet. Trots allt lyckades vi sätta spinnnaker och ta hem segern. Efter målgång, när vi kollade upp skadan kunde vi se att bultarna till brytblocket för förstaget hade gått av, så förstaget skar sig sakta genom kolfibern. Vi lyckades få till en provisorisk lagning och var klara för nästa start. Seglingsledningen tog emellertid det rätta beslutet och sände iland alla – inga mer seglingar den dagen. Det gav oss tid att göra en riktig lagning på båten.
Lite mindre vind och bättre riktning
Dag 2 kom och med den lite bättre förutsättningar. Nu kom vinden mer från syd. Det var fortfarande hård vind – ca 10 m/s – men seglingsledningen lyckades hitta ett trevligt banområde på norra sidan av Marstrand. Banan var bra, men med fördel för babordssidan, vilket berodde på strömmen och närheten till land. Toni och jag gjorde åter bedrövliga starter men som tur var hade vi bra fart i båten. Det var längesedan jag gjorde en linjestart med en 505 och för er som känner Toni kan jag berätta att han var kvick med att påpeka att det märktes.
Ett spår som gällde
För att vara uppriktig var det svårt att hålla isär de olika seglingarna. Det kändes som att alla seglingar var likadana. Dålig start, ut på babordskanten, slag runt märket, sättning, gipp, nedtagning, om och om igen. Vi hade bra fart och vi försökte verkligen ta de bästa strategiska och taktiska besluten, men helas tiden pekade allt mot långt ut på babordskanten och det funkade ju bra.
Sex seglingar – en utmaning!
Det blåste 10 m/s hela dagen och ibland lite mer. Varken Toni eller jag hade seglat 505 på länge, så vi blev riktigt trötta. Till slut frågade jag seglingsledaren hur många race som återstod - han svarade att vi måste segla några till. Det blev till slut sex race och hela tiden var vi jagade av Malin Broberg/Johan Röök och Peter Bökmark/Martin Persson. Till vår lycka klarade vi att vinna samtliga seglingar.
Alla resultat på: https://www.sailarena.com/contentassets/2e9f4b4a829741caba3c290eb8795e76/mass-racedays-2024-505-resultat-final-r1-r7-240617-kl0620.pdf
TACK
Vi vill framföra ett stort TACK till MSS som hade fixat ett fint arrangemang och som jobbade hårt för att få alla seglingar genomförda. Jag vill också rikta ett stort TACK till Toni för att han ställde upp och seglade med mig. Han klarade att hantera mitt lite udda sätt att kommunicera och var precis tillräckligt stark för att hålla de tampar han behövde hålla. Regattan var en fantastiskt bra test av ”The Fish” inför det kommande VM-et i Varberg. MEN, Toni ”Du behöver börja gymma igen och arbeta på att stärka dina biceps så att de blir mer som Lukes.”
Hälsningar från AUS 8801 ”The Fish”
Pete Nicholas
Euro CUP Garda med SWE 9038
En stor 505-tävling i slutet av maj, som tyvärr sällan besöks av svenska seglare. Men i år var SWE 9038 där. Här kommer en reserapport från Jakob Lindvall och Kalle Byrenius
Bara att köra
Ibland måste man bara köra. Och det gjorde vi - hela vägen från Danska Mästerskapen i Nyköbing på Sjaelland till Gardasjön i Norra Italien! Efter en lång men hanterbar resa anlände vi på tisdagskvällen till ett myller av 505-jollar från tre kontinenter. Drygt 40 båtar från Europa, Nordamerika och Australien hade samlats för att göra upp i denna andra deltävling av Europacupen i nådens år 2024.
Rigga först, äta sen
Första kvällen ägnades åt det viktigaste - rigga båten och testa den lokala pizzerian (och ölen, förstås). Båda fick godkänt med överbetyg! På onsdagen välkomnade Garda oss med sin klassiska uppsättning: strålande sol och en pålitlig bris som kickade igång strax efter lunch. Vi passade så klart på att få lite hårdvindsträning och valde ut några lämpliga sparringpartners. Måste säga att vi bitvis gick riktigt vasst!
Dag 1 - När Garda visade sin andra sida
Torsdagens prognos var minst sagt nedslående - moln, regn och vindstyrkor som knappt fick våra windex att röra sig. Och meteorologerna hade rätt... Det blev en lång dag på vattnet utan ett enda race, men ärligt talat - när man ligger och gungar i en 505 med Gardasjöns sagolika bergsväggar som kuliss är det svårt att vara sur.
Och som någon klok person sa: en inställd segling är också en segling! ????
Dag 2 - Berg och dalbana
Fredagen bjöd på allt annat än vykortsvädret Garda är känt för. Det började med ösregn och stiltje, men så fort vi kom ut på vattnet vände allt. En iskall nordost drog in med byar som pendlade mellan 5-12 m/s och som verkade ha sitt eget huvud när det gällde riktningen. Med 2000 meter höga berg som vindvägg blir det... intressant.
Vi gick stundtals riktigt snabbt men måste erkänna att vi lite för ofta hamnade fel på banan (taktiken kunde varit vassare) eller seglade för nertrimmade efter byarna (vilket blev både lågt och långsamt). Slutsatsen? Vi hade huvudet för mycket inne i båten istället för att läsa av och anpassa oss efter förhållandena. Ni vet hur det kan vara ibland – man väntar på vindstöten som aldrig kommer, istället för att trimma om direkt.
Dag 3 - Gardabris by the book
Sista dagen började i ottan med rivstart i en ganska kall och ettrig nordanvind. Efter första racet och två timmars väntan kom äntligen den klassiska Gardabrisen från syd, precis som det står i läroböckerna. Vi fick två race som följde samma mönster - in mot berget på högerkanten, sträck mot märket, och repris på länsen.
Dagens höjdpunkt? När en flock på 40 foffar kom rusande i full planing rakt in mot berget och en vindsurfinguthyrning, där nybörjare panikade, skrek och försökte hålla balansen. Det blev ett spektakel värdigt YouTube!
Summering
Efter sex race stod tyskarna Jan Phillip Hofmann och Felix Brockerhoff som segrare, följda av amerikanerna Howard Hamlin och Steve Bourdow på andra plats. Tyskt blev det även på bronsplatsen genom Micki Daisenberger och Johannes Tellen.
Vi fick återigen uppleva en regatta där vi var relativt nöjda med vår segling, men besvikna över resultatet.
Lärdomar från resan:
- Nivån på fältet är grymt hög. Nästan samtliga kom sedermera till VM i Varberg.
- Seglingen var både lärorik och vansinnigt rolig. Liksom umgänget på land.
- Gardasjön är bedårande vacker.
- Det tar exakt 35 timmar att köra (relativt lagligt) Riva del Garda-Stockholm med en 505 på släp.
- Red Bull är en värdefull reskamrat ????
Var det värt den långa resan? Absolut! Nu siktar vi mot nästa äventyr...
Alla resultat på: https://5o5.iworks.pl/result/2024-05-blue-garden-riva-cup/
Hälsningar från Jakob och Kalle
SWE 9038
Malin Broberg/Johan Röök vann SWE 505 CUP 1 överlägset
Det var fina förhållanden på Baggen under SWE 505 CUP1. Här berättar Malin och Johan om tävlingen
Fina förhållande och bra arrangemang
Båda dagarna bjöd på strålande sol och seglingar i lätt- till medelvind där majoriteten av seglingarna gick i trapetsförhållanden. Lördagens seglingsområde låg på den vanliga platsen, norr om klubbhuset. Det var en ostlig vind 4 - 6 m/s. Som vanligt hade KSSS full koll på arrangemangen vilket gjorde att banan låg perfekt och seglingarna genomfördes utan någon väntan.
Stabilare än vanligt på Baggen
Det som var ovanligt, i vårt tycke, var att vinden var ovanligt stabil. Det var varken stora skillnader i tryck eller riktning. Detta gjorde att vi kunde lägga en strategi och följa den konsekvent genom alla seglingar på lördagen. Vår strategi var: Hitta ett rent spår i starten, minimera antalet manövrar, gå mot land på babordssidan och "håll ut" om det motar för babord innan vi är mindre än 100 m från lay-line.
Undanvindarna en styrka
Farten på undanvindarna var det som avgjorde. Där lyckades vi hitta fria spår och kunde få till luckan som behövs för att segla vår egen segling.
Efter seglingarna var det korv & öl på hamnplan samt det vanliga snacket om vrid, trim och genomgång av nya meck. Senare på kvällen var det gemensam Five-middag ute på Holmen. Alltid lika kul och trevligt.
En stilla morgon
Söndagen började med stiltje och uppskjutet på land. Seglingsledningen var dock optimistisk om att vinden skulle komma, och dom fick rätt. Denna dag valde man att lägga banan närmare klubbhuset, med starten rakt ost om klubbhuset och banområdet i den smala fjärden österut. Trots att banan var betydligt smalare så var det relativt små skillnader i tryck och riktning även på söndagen. Seglingar gick i 4 - 6 m/s, full trapets hela dagen.
Vinnande strategi
Vi resonerade lite inför start och bestämde oss för strategin att hålla oss på babordssidan av banan, vilket vi gjorde alla seglingar. Den smalare banan gjorde att fältet blev mer komprimerat och det blev ännu viktigare att komma i väg fritt i starten. Vi lyckades med bra starter och genom att ha fortsatt bra fart på undanvindarna så kunde vi skapa lucka och segla vår egen segling.
Kom och vårsegla på Baggen!
Summeringen är att det blev en helg med strålande sol, bra vind och ett väldigt bra arrangemang av KSSS. Vårseglingar på Baggensfjärden är en riktig höjdare. Vi hoppas att ännu fler kommer till Baggen vid nästa tillfälle.
Alla resultat på https://www.sailwave.com/results/KSSS/Saltsj%C3%B6badsregattan2024BanaB.htm
Malin och Johan
SWE 9181
Träningsläger med världsmästare inledde säsongen 2024
Vilken laddning och vilket intresse det var inför 2024 – helt klart att ett VM på hemmavatten sporrar.
Fokus Varberg
Säsongen med 505-VM i Varberg började tidigt för många. Seglarna tränade i Skåne, Stockholm och inte minst i Varberg. Varbergs SS var mycket tillmötesgående och fyra team från Björlanda kile tränade i Varberg från i mars. Det traditionella träningslägret tillsammans med danskarna var säsongens första större arrangemang. Givetvis i Varberg, på VM-vattnen och med en svensk 505-världsmästare – Tomas Moss - som tränare. Tomas vann VM 2000 i Durban, Sydafrika, som gast åt Krister Bergström.
Hela Getterögården var inhyrd den 19 - 21 april och vi disponerade Varbergs SS klubbhus med alla faciliteter, stort TACK VSS. Detta möjliggjorde ett paket med träning, mat och boende till en rimlig kostnad. 14 svenska team, varav 3 från Stockholm, 4 från Skåne och 7 från Göteborg samt 3 danska team deltog. Således totalt 17 båtar på vattnet och bästa tänkbara förutsättningar för effektiv träning.
Kylslagen seglingsträning
Vädret var också gynnsamt och bjöd på varierande förhållanden. Första passet som huvudsakligen utgjordes av övningar för att ”komma igång” gick i 4 - 5 m/s och sol. På eftermiddagen mulnade det på och vinden ökade till 7 - 9 m/s NV, perfekt för fartträning.
Kylan i luften tog ut sin rätt och det var frusna men nöjda och glada 505-seglare som avslutade dagen med gemensam middag på Hattaviken
Populär korridor
Det blev en kall natt, med nattfrost, och ingen vind på söndagsmorgonen. Som tur var kom vinden efter ett tag och det blev en fin bris för intensivträning. ”Korridoren”, övningen där den som är längst ut på en kant måste slå, uppskattades mycket och gav nyttig manöverträning. Givetvis var ett antal korta övningskappseglingar också på programmet. Lägret gav en bra grund och inspiration för den fortsatta träningen hemma i flottiljerna.
Några reflektioner från Tomas Moss efter lägret:
- Svensk 505-segling har nått en imponerande nivå där standardtrim och mätprotokoll är väl etablerade, men seglarna måste också utveckla sitt eget trim som är anpassat efter teamets specifika seglingsstil och efter förhållandena.
Trim, seglingstekniker och en plan - Genom att förstå båtens trim, behärska olika seglingstekniker och ha en plan för att hantera oväntade situationer kan man maximera chanserna till framgång på vattnet. När man möter oväntade förhållanden under tävlingar, kan förmågan att snabbt anpassa sig och fatta kloka beslut vara skillnaden mellan seger och förlust.
- Det är centralt att behärska båtens trim och att vara snabb på att anpassa sig till förändrade förhållanden. Att kunna reagera snabbt och effektivt när vindförhållandena ändras är avgörande för att bibehålla tävlingsfarten och positionen i racet.
- Man måste kunna segla snabbt på kryss i olika vindförhållanden samt kunna segla högt när det behövs, dvs. ha en mångsidig verktygslåda av seglingstekniker.
- Att ha en plan för att hantera oförutsedda händelser på vattnet är av stor vikt. Det kräver inte bara teknisk skicklighet utan också en förmåga att lära sig av tidigare erfarenheter.
Betydelsen av träning - Varje tillfälle på vattnet är en möjlighet att växa och bli en bättre seglare. Träning under tävlingsliknande förhållanden är avgörande för att vässa sina färdigheter och bygga självförtroende inför viktiga regattor.
- Att fokusera på några utvalda regattor varje år är klokt, men det är också viktigt att se varje tillfälle på vattnet som en möjlighet att testa nya strategier och skapa fler verktyg i seglingsarsenalen. Genom att regelbundet utsätta sig för olika situationer och utmaningar på vattnet kan man lära sig att hantera olika scenarier med lugn och beslutsamhet.
- Att våga utmana sig själv och sitt team under träning och testa nya idéer och strategier är nyckeln till kontinuerlig utveckling inom segling. Genom att ta med sig lärdomar från varje träningssession och applicera dem på tävlingsbanan kan man ständigt förbättra sig och öka sina chanser till framgång.
TACK
TACK Tomas Moss, Lasse Bjerke som assisterade och Varbergs SS som lät oss använda såväl deras fina anläggning som all utrustning! I och med träningslägret i Varberg var VM-säsongen 2024 igång på allvar och vilken säsong det blev!
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Seglingssäsongen 2024 är igång på allvar - häng på!
505-förbundets årliga träningsläger har just genomförts och nu är det tävlingssäsongen 2024 som börjar. Snart seglas första SWE 505 CUP-tävlingen i Stockholm, sedan SM i Marstrand i juni. Säsongens höjdpunkt med blir för-VM/NoM och VM i Varberg i augusti. Var med på så mycket Du kan – det blir en fantastisk säsong!
Här är säsongens viktigaste tävlingar
De två bilderna ovan är från två olika dagar på SM /Euro CUP 4, 2023, i Varberg. Vi har kopierat in datum och plats för säsongens viktigaste tävlingar. Många fler bra tävlingar finns om Du är villig åka till våra grannländer. Träningslägret har just genomförts med 17 nöjda deltagande team från Sverige och Danmark. Nu börjar tävlingarna! Länkar till alla tävlingars NoR och sidor för anmälan finns på hemsidan, www.int505.org under rubriken ”Events” i vänsterspalten. Så snart info för en tävling publiceras länkar från denna sida.
SWE 505 CUP 2024
CUP-en 2024 drar igång med Saltsjöbadsregattan i Stockholm den 11 – 12 maj. Det blir en härlig tävling med tighta och utmanande seglingar på Baggensfjärden, gott seglarhäng och ett fantastiskt fint vandringspris att tävla om, den Torgny Nordströms-skänkta halvmodell av en 505, ”Parbleus vandringspris”. Anmäl Dig snarast och senast 1 maj: https://www.ksss.se/kappsegling/ksss-kappseglingar-2024/saltsjobadsregattan_2024/
Därefter följer SM i Marstrand, den 15 - 16 juni, som CUP 2 – se egen rubrik nedan.
För-VM/NoM, den 2 - 3 augusti är samtidigt CUP 3 och BKSS-SWE 505 CUP 4 avslutar CUP-säsongen den 14 - 15 september. En riktigt spännande säsong där de flesta har nära till mnst någon regatta. Alltså bara att boka i kalendern och sedan anmäla så tidigt det går. Då ser alla att det blir många och då kommer oftast fler. Classicbåtar har eget vandringspris i CUP-en så det är verkligen tävlingar som välkomnar alla 505-seglare.
SM i Marstrand – härlig tävling tillsammans med andra klasser
Marstrands SS har nya fina faciliteter och satsar i år på en regatta som de kallar Marstrand Race Days. Där seglar vi i samma tävling som Drake, CB 66, J 70, Snipe, D-kanot och 2,4mR. Spännande att fler får se vår läckra båt och fina klass. Det kommer att bli en riktig seglarfest som Du inte bör missa!
Utmana regerande mästarna Peter Bökmark/Martin Persson om ”Hornet” – en pokal värd att kämpa för. Classicbåtarna gör upp om vandringspriset ”505 Classic” på SM, så tveka inte även om Du har en äldre båt. Anmälan senast 8 juni på https://www.sailarena.com/sv/se/club/mass/marstrand-race-days/
VM blir något utöver det vanliga
Just nu är 70 båtar anmälda och det är god chans att nå minst 100 båtar. Att segla i ett sådant fält är en upplevelse och att få umgås med och lära nytt av alla härliga 505-seglare från hela världen blir fantastiskt! Har Du en chans – var med!
Invigning på borggården på Varbergs fästning, seglarfest på Rotundan, after sail varje dag med mat och dryck och en otrolig stämning – troligen t.o.m. eget VM-öl! Vem vill missa detta?
Gå in och anmäl snarast – ju fler vi kan visa att vi blir – ju fler internationella båtar kommer. Att segla stora VM attraherar. Kan Du bara vara ledig en kortare tid – var med på antingen bara NoM/CUP3 eller bara VM – men missa inte hela eventet. Senast VM seglades i Sverige var 2003!
Det finns boendealternativ till rimliga priser– hör av Dig om Du har problem så försöker vi hjälpa Dig att lösa det! Anmälan och all info på https://www.int505.org/2024-505-world-championships/ Lägsta avgift gäller till 31 maj.
Låt oss göra 505-säsongen 2024 till en extra aktiv säsong -så häng på!
Per-Eric
Crew SWE 8651
505-året 2023 i backspegeln
2023 var återigen ett fantastiskt år för 505-klassen. Aktiviteter i massor och stort intresse för klassen och det kommande VM-et 2024. Här kommer en sammanfattning av verksamhetsåret 2023.
Vinteraktiviteter
Under vintersäsongen harolika typer av möten med seglarna genomförts, både i Stockholm, Skåne och Göteborg – ett tema var att gå ut och äta, dricka öl och snacka segling. I Göteborg gav professor Lasse Larsson, själv gammal 505-seglare, en mycket intressant föreläsning om aerodynamik och hydrodynamik och vad det betyder för seglingen i en jolle som 505. Trimdiskussion, Regeldiskussion och träningsplanering var andra aktiviteter under vintersäsongen
Båtmässan i Göteborg 2023 – säsongsstarten!
Vi fick en stor monter med plats för både en riggad 505 (SWE 9117) med besättning i planingsläge plus trapetsriggen med action. Dessutom var det filmvisning, informationsplanscher, VM-affischer, olika 505-broschyrer osv. i montern. Det blev en riktigt fin monter, med bra läge i C-hallen, tillsammans med andra segelbåtar. Resultatet då? Vi upplevde att det var mycket folk i montern nästan hela tiden. Under veckan pushade vi dagligen på Facebook (FB) för att besöka oss. I snitt ca 700 personer/dag kikade på FB-inläggen!
Vi hade minst 150 trapetshäng i alla åldrar från ca 4 - 70 år, ofta med åskådare. 136 personer vill ha en inbjudan till provsegling, 6 team vill låna båt och vi pratade segling med närmare 1 000 personer. Många fler besökte montern, stundtals räckte vi inte till, trots bemanning på 3 - 5 personer hela tiden. Vi delade ut en hel del 505-material, men också över 100 broschyrer från Västsvenska seglarförbundet om västkustens seglarskolor. Vårt 505-material fanns också åtkomligt digitalt genom anslagna QR-koder, vilket attraherade många, främst yngre.
Flera gånger under mässan fick vi höra av besökare att vi hade bästa montern på mässan. Några kommentarer var: ”Det var bra film och man kunde göra något kul!”; ”En matnyttig monter”; ”Man fick bra info och tips om segling – inte bara om 505”. Kul med en sådan säsongsstart
Effektivt digitalt årsmöte
En tisdagskväll i mars höll 505-förbundet digitalt årsmöte. Ett 20-tal medlemmar var närvarande via Teams. Det fungerade bra att genomföra mötet digitalt och alla frågor klarades av inom den timma som var avsatt. Galen Mack avgick som ordförande och avtackades muntligt, Till ny ordförande valdes Per Wester. Övriga ledamöter kvarstår, dvs. Tomas Franzén vice ordförande och kappseglingsansvarig, Sven Flood, kassör, Lars Wester, nationell sekreterare och Ebbe Rosén, internationell sekreterare. För första gången hade mötet val av flottiljsamordnare. Dessa blev Galen Mack, Stockholm, Tomas Berg, Göteborg och Martin Fridh, Skåne. Dessa adjungeras till styrelsen. Även Per-Eric Törnström adjungeras till styrelsen som PR-ansvarig. Fredrik Molander valdes till ordf. i valberedningen som dessutom består av Lars Bjerke och Malin Broberg. Peter Bökmark och Mats Bylander valdes till revisorer. Inga motioner och inga styrelseförslag fanns att besluta om. Årsavgiften förblev oförändrad 505 SEK för team inkl. båt. Mötesdeltagarna informerades slutligen om läget på VM-förberedelserna inför 2024 och om att SM 2023 i Varberg även blir Euro Cup 4 för 2023.
Succéträningsläger i Varberg den 22 - 23 april
Nitton 505-team från Sverige, Danmark och Finland deltog. Ett av de finska teamen kombinerade med båtköp i Sverige och det andra teamet kombinerade med inmätning av ett nybygge på Otto-formarna. En svart grann 505 med nummer 9242. Klara Wester, före detta elitseglare i 49-er FX, var tränare. 505-teamen gillade hennes tankar och träningsmodeller för olika moment som ska göra alla mer förberedda inför säsongen. Fartträning med 19 båtar gick över förväntan och alla har nu bilder och film på båten akterifrån i lätta vindar.
Deltagarna var mycket nöjda och tackade med en varm applåd och berömmande ord på Facebook. Klara gillade 505-gänget som hon kände hade go’ energi! Allt från nya i klassen till världselit deltog, och majoriteten av teamen var mycket jämna i de lätta vindarna. MEN när det kom till sista passets tävling ”Pelle P 505 Varberg Race visade Jörgen och Jacob Bojsen-Möller var skåpet ska stå – de spikade alla fyra seglingarna. Sedan var det jämnt, men Fabiola och Michael Wonterghem lyckades knipa andraplatsen före Per och Lars Wester på plats 3. De tre i topp belönades med priser från Pelle P. TACK Varbergs SS, TACK Klara och TACK Pelle P.
5 maj – Internationella 505-dagen
Dagen firades på olika sätt runt om i 505-världen, men kanske mest på FB med bilder och filmer i massor. Mest finns på internationella FB-sidan: https://www.facebook.com/int505/ och på gruppen ”505 Sailing” https://www.facebook.com/groups/4568439386
En splitter ny Ovingtonbåt till Sverige- SWE 9259
Duktiga BKSS-teamet Mikael Gustafsson/Tore Reinhold sålde sin SWE 9038 till Kalle Byrenius/Jakob Lindwall i Stockholm och köpte en helt ny båt från Holger Jess. SWE 9259, en Ovington, modell 2 – riktigt läckra båtar! På SM tog de sin första seger med nya båten, då de vann delsegling 8. KUL!
Rekordstor provsegling i Björlanda kile
När Göteborgsflottiljen bjöd in till provsegling på Båtmässan var det 136 som var intresserade. När det väl kom till krita kom det betydligt färre, men det blev ändå hela 26 personer som dök upp. Allt från tidigare elitseglare i 49er till personer som normalt inte seglar alls. Tyvärr var det en junikväll med lite för lite vind. En del kom ut i trapets, men inte alla. Alla fick dock känna på båten och det var idel glada miner. Vi försökte med en andra omgång veckan därefter då vi hade 4 personer som ville testa, men inte kunde vid första tillfället. Men då var det alldeles för mycket vind så det blev tyvärr inställt.
Malin och Johan vassast i CUP-premiären i Stockholm
Saltsjöbadsregattan var SWE 505 CUP 1 2023. Malin Broberg/Johan Röök gick på knock första dagen – tre spikar och en andraplats. De seglade stabilt och säkert i ganska lätta vindar men med svårbedömda skift och tryckskillnader. Det skulle mycket till för att de inte skulle vinna. Närmast efter låg Ebbe Rosén/Olle Wenrup och fjolårsvinnarna Peter Bökmark/Martin Persson, på samma poäng. Strax därefter Per och Lars Wester. Dag 2 var det Per och Lars som seglade bäst, det räckte till att ta tredjeplatsen totalt. Andraplatsen gick till Peter och Martin, på samma poäng, men två tvåor avgjorde till deras fördel. Ebbe och Olle slutade fyra. I och med vinsten fick Malin och Johan en inteckning i Parbleus vandringspris skänkt av förbundets mecenat Torgny Nordström. En fin halvmodell av hans egen 505, Parbleu. Myckat fina och trevliga arrangemang av KSSS – TACK!
Bojsen-Möller överlägsna i NoM och Danska mästerskapen
Nordiskt och samtidigt Danskt mästerskap avgjordes i gulliga lilla Reersö, på västra Själland, den 3 – 4 juni. Reersö har fina vatten strax utanför och tävlingen lockade 20 team från Danmark, Tyskland och Sverige. Bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller, DEN, vann fem av åtta seglingar och var överlägsna vinnare. Därefter följde två tyska team. Jens Biederer/Jan Reifferscheidt tvåa och Stefan Köchlin/Andreas Achterberg trea. Fabiola och Michael Wonterghem, DEN, slutade fyra och bästa svenskar blev Malin Broberg/Johan Röök på plats fem. NoM avslutades med att sista racet vanns av Lars och Axel Hultgren. Totalt slutade de 9:a och blev fjärde bästa svenska team, platsen efter Tomas Franzén/Lars Lindgren. Bra arrangemang med mycket danskt hygge, som det brukar vara i Danmark. Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/da-DK/event/56b328f9-fdda-43c8-b7f4-a183ef75bbe0#!/results?classId=095e47ac-9a27-4f41-94c7-868e4dde524f
Lomma var årets SWE 505 CUP 2
Skånes CUP-regatta seglades i år i Lomma, den 17 – 18 juni i lätta vindar. Det var ett samarrangemang med Snipeförbundet som seglade sitt klassmästerskap. Fina vatten, riktigt bra arrangemang – stort TACK LBS - och hela 20 anmälda båtar, varav fyra danska. Det var också ”omöjliga” danska bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller som vann tävlingen, med Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, på andraplatsen. Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, slutade trea före Per och Lars Wester, BKSS. Per och Lars hade samma poäng som Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, men tog tredjeplatsen genom att ha spikat sista seglingen. Tätt och intensivt, som det ska vara. Alla resultat på: https://www.sailarena.com/contentassets/4478f7a38de745e38d381552221440ee/final-result-klassmasterskap-snipe-och-5o5-6e-juni-2023.pdf
EM i Quiberon – alla svenskar mellan plats 20 och 30
Quiberon är ett verkligt bra seglingsställe, ett centrum för fransk segling. Den 4 – 8 juli samlades 72 båtar från 10 nationer för att göra upp om EM-titeln. Fyra team var svenska och 505-förbundets dubbeltrailer hade möjliggjort att två team samåkte. Det blev en överlägsen seger för mixparet Agnieszka Skrzypulec/Holger Jess, POL/GER, före Jan-Philippe Hofmann/Felix Brockerhoff, GER och med Ian Pinell/Alex Davies, GBR, på tredjeplatsen.
Alla svenskarna seglade bra och det var några topp 10-placeringar i delseglingarna. Bästa resultat i en delsegling hade Tomas Berg/Johan Calvert med en sexa. Alla fyra svenskarna slutade mellan plats 20 – Malin Broberg/Johan Röök och plats 30, Jonas Berntsson/Magnus Lundberg. Tomas och Johan var 24:a och Tomas Franzén/Lars Lindgren var 26:a. En riktigt fin Classicbåt var också med – F 321. Alla resultat på https://www.manage2sail.com/fr/event/505FRA#!/results?classId=505EC2023
Massor av fina bilder tagna av Christophe Favreau på: https://www.christophefavreau.com/gallery/5O5-EUROPEAN-CHAMPIONSHIP-2023-QUIBERON-FRANCE/G0000WMs_0QYxRLk/
SM, SWE 505 CUP3 och Euro Cup 4 – tre tävlingar i en i Varberg, den 4 - 6 augusti
Precis ett år före 505-VM 2024 i Varberg seglades SM på samma vatten. Tävlingen hade också status som Euro Cup-segling och vi hoppades på många utländska deltagare. Det kom fyra tyska team och tre danska. De bjöd svenskarna hårt motstånd, så hårt att SM-vinnarna Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, fick nöja sig med en tredje plats i Euro Cup-regattan. Euro Cupen vanns av tyska far och son-teamet Tim och Finn Böger, före danska dotter och far-teamet Fabiola och Michael Wonterghem. Efter Peter och Martin på tredjeplatsen kom Jens Biederer/Jan Reifferccheidt, GER, på fjärde plats. SM-tvåorna Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, blev femma. Per och Lars Wester, BKSS, slutade sexa och trea på SM. Tre BKSS team i topp på SM.
Varberg bjöd på en första dag med riktigt tufft väder – över 10 m/s från VSV, lite ökande och grov sjö. Andra dagen lite mindre vind men stora vågor och skiftande tryck. Avslutningsdagen var det ganska lätt frånlandsvind. Således stor variation i förhållandena. Varbergs SS är en engagerad arrangörsklubb och både seglingsledning och landstaben svarade för att det alltigenom blev en väldigt bra och trevlig tävling. TACK Varbergs SS. Det bådar gott inför VM 2024!
Alla resultat på: https://www.sailarena.com/contentassets/6010aa49e29f4acc8f7e65d2bd941b29/final-overall-results-2.pdf
SWE 505 CUP 2023 avslutades i Björlanda kile
Den spännande finalen, CUP 4, seglades 9 – 10 september. 21 båtar till start, varav 20 svenska. Det var ett härligt styrkebesked för klassen. Så många svenska Fivar på en CUP-tävling som inte samtidigt är SM har vi inte haft sedan 2018. Inför tävlingen var det helt öppet om förstaplatsen mellan Peter Bökmark/Martin Persson och Malin Broberg/Johan Röök. Endast 2 poäng skilde dem åt till Peter och Martins fördel. Efter tre seglingar låg de helt lika. Men trots att Malin och Johan till slut vann regattan före Peter och Martin så blev det Peter och Martin som vann Cupen totalt, med blott 2 poäng. Tredje plats i Cupen tog Per och Lars Wester, BKSS som höll undan för Ebbe Rosén/Olle Wenrup som slutade trea i regattan, men fyra i totala Cupen. Annika Lundqvist/Robert Brenick vann Classic SWE 505 CUP. Som vanligt var det bra arrangemang och härlig ”After sail” med massor av mat. TACK BKSS!
SWE 505 CUP 10 år
2014 föddes SWE 505 CUP och 2023 seglades således tävlingen för 10:e året. Peter Bökmark/Martin Persson vann och kom därmed upp i tre segrar, samma antal som Tomas Grundel/Johan Strömdahl. Ebbe Rosén/Olle Wenrup vann de två första åren och har bara varit utanför prispallen två gånger under Cupens historia. De två återstående segrarna har tagits av Malin Broberg/Johan Röök och Anders Dahlén/Magnus Nilsson. Fem segrar till ostkusten och fem till västkusten. 2017 var Skåneseglarna Lars och Axel Hultgren tvåa, sydkustens hittills bästa placering. Men Skåneseglarna har chans till revansch, när SWE 505 CUP går in på sitt 11:e år 2024. SWE 505 CUP Classic toppas av Lars Magnusson/Jörgen Källström från TBK (ostkusten) med två totalvinster.
Svenska 505-förbundet 60 år = FEST!
Kvällen den 9 september samlades nya och gamla 505-seglare till en härlig måltid som kryddades av 505-minnen såväl färska som (minst) 50 år gamla. Det var en härlig mix av seglare från förr och nu aktiva som njöt av varandras sällskap. Ebbe Rosén hade gjort i ordning ett bildspel som visades och väckte många minnen. Du kan se det här: https://mksebbe.synology.me/mks505/505-klassen_60-ar_i_sverige_1963-2023.htm Per-Eric Törnström gjorde en kort summering av 505-förbundets 60-åriga historia. Du kan se det här: https://www.youtube.com/watch?v=if2uLRox-gMPer Wester vår nuvarande ordförande höll tal och läste upp bejublade AI-hälsningar från kända seglare. Kort sagt en mycket trevlig kväll! Bilder från festen finns att kika på här: https://drive.google.com/drive/folders/1vLAv_O6lXq5Ot5ZJEmure75gBhhXRH_H?usp=sharing
Poängseglingarna i Björlanda kile
Denna lättsamma, men samtidigt lite prestigefyllda tävlingsserie har seglats i många år och med många olika vinnare. 2023 var det Tomas Berg/Johan Calvert som tog hem serien före Per och Lars Wester på andra plats och Mikael Gustavsson/Tore Reinhold på tredje. I snitt knappt 10 båtar per delsegling, gör att det är roliga seglingar med många situationer och väldigt bra träning. En ny besättning i en Classicbåt har också deltagit och haft en mycket brant inlärningskurva. Alla resultat på: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ozDAJvPTJRdqD41w-og_tjTuayd0jktf/edit?usp=sharing&ouid=113787380948509653034&rtpof=true&sd=true
505-VM i San Francisco gav en ny femfaldig världsmästare
VM i San Fransisco den 23 sept. – 1 okt, var en riktig drömresa, men tyvärr stannade det vid en dröm, för svenskarna, således inget svenskt deltagande. I det 60 båtar stora fältet vann Mike Martin/Adam Lowry ännu en VM-titel. Mike Martin kom därmed upp i 5 VM-segrar, dvs samma antal som Krister Bergström, SWE, och Wolfgang Hunger, GER. Mike Martins första vinst var dock som gast till Howie Hamlin, 1999. Det var trippel USA på pallen. Eric Anderson/Nicholas Baird på andra plats och Mike Holt/Carl Smit på tredje. Alla resultat på: https://theclubspot.com/regatta/mSFXkj7A5Y/results
En fin artikel finns här: https://www.yachtsandyachting.com/news/267382/Martin-and-Lowry-win-5O5-World-Championship
Det finns massor av fina bilder också: https://www.christophefavreau.com/gallery/2023-5O5-WORLDS-26th-of-September-to-1st-of-October-SAN-FRANCISCO-USA/G0000mxBB.Qcakf4
Nära final på Seglingens Mästare
505-laget på Seglingens mästare bestod av Martin Persson – SM-vinnare, Ulf Camitz – 505-seglare från Stockholm, Mikael Lindqvist och Johan Lindell. Laget var nära att knipa en plats i finalen. Efter första dagen låg 505-laget på finalplats och det var i sista delseglingen före finalen som chansen försvann. Laget fick två straff mot sig. Det ena för att man krängde för långt ut – inte konstigt med två trapetsgastar i laget. Det blev en sexa som skulle behövt vara en trea så hade det varit finalplats. Men slutresultatet blev ändå 12:a av 48 lag. Det bästa resultatet hittills i tävlingen för ett 505-lag.
VM på hemmaplan, dvs. Västkustmästerskapen den 21 oktober blev återigen inställda
2023 var det stormen Babet som ställde till det. 2022 var det för lite vind och inställt. Nu hoppas vi på lagom vind 2024! MEN precis som förra året blev det en fin träningsdag på söndagen. Träningen avslutades med ett inofficiellt mini-VM, som vanns av Tomas Berg/Johan Calvert.
Utlåning av båtar och trailers
505-förbundets två lånebåtar har utnyttjats mindre än tidigare år, men SWE 8694 har bl.a. varit med på SWE 505 CUP 2 i Lomma och SWE 8585 har provseglats av några olika team i Björlanda kile.Dubbeltrailern till SWE 8694 har lånats av EM-seglare för samåkning och enkeltrailern till SWE8585 har utnyttjats bl.a. till träningslägret i Varberg och för att transportera trailerlösa båtar till och från Björlanda kile. Under året har 505-förbundet bytt ut vägtrailern till SWE 8585 mot en andra dubbeltrailer för att möjliggöra ökad samåkning till större regattor.
Styrelsens arbete
Styrelsen har under 2023 haft 11 protokollförda möten, samtliga digitala. 505-förbundet har varit representerade på Svenska Seglarförbundets arrangemang, Seglardagen 2023, Extra Seglardagen 2023 och Seglarträffen2023. 505-förbundet är också engagerade i Svenska Seglarförbundets ”Klassförbundsutredning” genom Per-Eric Törnström. Delar av styrelsen, har arbetat tätt ihop med Varbergs SS i förberedelserna för 505-VM 2024 i Varberg under hela året. Många i Varbergs SS är engagerade och allt pekar på ett mycket bra och trevligt arrangemang!
Säsongen 2024 står för dörren
Nu ser alla fram mot säsongen 2024 med ett nytt spännande år med SWE 505 CUP samt höjdpunkten, VM på hemmaplan i Varberg den 1 - 10 augusti. Alla bör ta chansen att uppleva ett VM och den fantastiska stämning som det är, oavsett på vilken nivå man seglar. Man kan vara med på enbart För-VM som också är NoM (1 - 3 aug), enbart på VM (4 – 10 aug.), eller på båda arrangemangen. Man kan också hjälpa till som funktionär eller sponsor om det inte finns möjlighet att segla. Låt oss alla göra VM 2024 till en riktig 505-fest!
Avslutningsvis ett stort TACK för ett fint verksamhetsår 2023. Ett tack riktat till alla 505-seglare, nya som gamla, till våra arrangörer, och till våra vänner, partners och sponsorer som på olika sätt hjälper oss.
Per-Eric Törnström för
Styrelsen för Svenska 505-förbundet
Båtmässorna i Göteborg och Stockholm markerade säsongsstart 2024
Göteborgsmässan kan sammanfattas med: Mycket folk, en sprillans ny båt, många som testade att hänga i trapets och över 100 personer som vill provsegla 505 – en riktigt härlig mässa!
Stockholmsmässan kan kortbeskrivas: Mycket folk, bra läge i hallen, en fräckt restaurerad Five och även här en hel del som vill provsegla 505!
MEN vi tar det i ordning – GÖTEBORGSMÄSSAN först
Sprillans ny båt
Oj vilken uppmärksamhet SWE 9259 väckte! Det är den helt nya Ovington2-Fiven som Mikael Gustafsson och Tore Reinhold köpte sommaren 2023. Båten seglades hela veckan av ”seglarteamet” som en del av våra seglare kallar Wolfgang och Holger. Båths lånade ut besättningen till oss. TACK
Härlig miljö
Miljön i C-hallen med jollar, ett par kölbåtar och bassängen var mycket trevlig och inbjudande. Bra genomsikt i området, så man såg vad mer som fanns. Den gav också möjlighet till många kontakter över montergränserna – jättekul! Vi kunde verkligen slussa besökare effektivt mellan oss och visa på olika typer av segling för de som funderade på att återuppta ett aktivt seglande. Men mest pratade vi förstås om 5o5-måndagarna i Björlanda kile. Det är så kul med poängsegling och gott tjöt varje måndag under säsongen.
Många besökare
Trots att det totalt sett var lite färre besökare på mässan än 2023, upplevde vi inte att det var färre besökare i vår monter, snarare fler. Men det kanske handlade om att vi hade förmånen att få vara med på Skattjakten i år. Det var massor av glada barn som fick skattkartemärken. Vi delade ut närmare 750 sådana. Familjerna fick också tips om att seglarskola är första steget för att kunna segla som vårt seglarteam i en snabb och rolig jolle. Tack Båths som skänkte ”vårt pris” i tävlingen.
Trapetsriggen lockar
Många barn och en del föräldrar testade också trapetsriggen och en del lekte i den och ville inte gå därifrån. Över 30 minuter var “rekordet”. Totalt hade vi närmare 250 trapetshäng, och nästan alla var supernöjda. Förhoppningsvis lockade vi några unga att fortsätta tillsammans i en trapetsbåt istället för traditionell enmanssegling.
Provsegla 5o5 – det blev en lång lista
Över 100 besökare skrev upp sig för provseglingen, måndag den 24 juni i Björlanda kile. Nu har de alla fått en personlig inbjudan. Några vill också låna en av förbundets båtar – kul! Vi hade också många kul seglingssamtal om all tänkbar segling men det var förstås extra många om 5o5-segling med tidigare, nuvarande och kommande 5o5-seglare.
Besökare från många länder
Besökarna i montern var från ett antal olika länder. Många norrmän, en hel del danskar, några finnar och britter, två holländare (som långseglar och ligger på Öckerö över vintern), en isländska (som är seglarskoleinstruktör på Island, men nu pluggar i Göteborg), en sydafrikan på väg att köpa kappseglingsbåt i Norge, osv….
På scenen – två gånger
Att vi fick vara med på scenen och prata om 5o5-VM 2024 i Varberg och till och med fick köra en extra gång (som ersättare för sent meddelad w.o.) var förstås jättekul. TACK Bengt Wallin!
TACK!
Tack Båtmässans team med Jacob Ryder i spetsen för att vi får vara med! 505-förbundet uppskattade också mycket att SEARCH Magazine uppmärksammade oss och trapetsriggen i sina promotionsvideos. Vi skrev själva dagligen på FB i nästan två veckor med hashtag Båtmässan. Inläggen sågs av i snitt knappt 700 personer dagligen.
En månad senare, var det dags för ”ALLT FÖR SJÖN”, Stockholms båtmässa, som i år var uppdelad på två ”långhelger”, 7 - 10 och 14 - 17 mars.
505-förbundet blev ”head huntat”
I slutet av hösten kom ett intressant mail till 5o5-förbundets mailadress Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. , en adress som alla kan skriva till och få svar på alla 5o5-relaterade frågor. Det var Hanse Thorslund Allt för Sjön som undrade om vi inte ville vara med på båtmässan. Så kul! Stockholmsgänget ställde upp som monterpersonal och så var vi med!
Bland kändisar
Vi fick ett bra läge i segelbåtsdelen av hallen, nära dragplåstret Arcona 50 (Yacht of the Year-vinnare 2024) och med flera andra segelbåtar i omgivningen. De flesta besökare passerade 5o5-förbundets monter. Många stannade till och kikade på den häftiga Fiven, på filmerna som rullade och på de fina 5o5-bilderna.
Osannolikt sammanträffande
Båten vi visade upp var Galen Macks fräckt restaurerade Duvoisin från 1995, en båt som är byggd i epoxi och olika kolbaserade material och därför fortfarande är mycket styv och lätt. Båten är numera helt i en grön nyans. Den har nummer 8586. Bara några meter bort stod en restaurerad starbåt i samma gröna färg, med nummer 8587! Visserligen med NOR i seglet, men ändå – vilket sammanträffande!
Bra besöksström
Många tidigare 5o5-seglare stannade vid montern och imponerades av den trimutrustning som en modernt utrustad 5o5 har. Vår mecenat Torgny Nordström uttryckte det ungefär så här, att segla en 5o5 är ju inga problem, men det får vara en med lite färre tampar för att man ska hitta kontrollerna. Finländaren Kari Wilén, bronsmedaljör från 5o5-VM i Hankö 1972, och 5o5-byggare var en annan av “det gamla gardet”, som hälsade på.Men många yngre stannade också för en pratstund med monterpersonalen och 5o5 är fortfarande en attraktiv båt. Många imponeras av fartresurserna och trimmöjligheterna. Fiven är verkligen en otroligt lyckad jolle!
Provsegling för intresserade
För de mest intresserade fanns en lista att skriva upp sig på för provsegling i vår. Det var en hel del som vill testa och några var också eventuellt intresserade av att låna en av förbundets lånebåtar. Det går ju faktiskt att få låna en båt och vara med och känna på klassen på riktigt. Man kan t.o.m. låna en båt utan kostnad för att delta på VM i Varberg i augusti. Maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller gå in på hemsidan för att få mer info!
VM-diskussion på scenen
Första lördagen var hårdsatsande 505-teamet Thomas Lundberg/Johan Strömdahl, KSSS, på scenen, med Bengt Wallin som moderator. De berättade om 505-VM i Varberg i augusti i år och deras satsning för att nå en bra placering där. Detta är faktiskt det enda seglings-VM som avgörs i Sverige 2024! Ett fint framträdande.
TACK!
Ett stort TACK till Hanse Thorslund och teamet bakom Allt för Sjön för att vi fick vara med på årets mässa.
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Tredje raka när Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, vann 10:e SWE 505 CUP
2023 fyllde SWE 505 CUP 10 år! Cupen visar vilket som är Sveriges bästa 505-team på hemmaplan, under säsongen. Därför är det tävlingar både vår och höst, väl spridda över landet. 2023 seglades tävlingarna i Stockholm - KSSS, Lomma - LBS, Varberg - VSS och Björlanda kile - BKSS. Fyra toppenfina och trevliga arrangemang – TACK!
Rekordmånga delseglingar
SWE 505 CUP sammanräknas på ett lite speciellt sätt. Slutplaceringarna i de olika deltävlingarna räknas inte. Bara de individuella delseglingarna i alla deltävlingarna. Är man inte med alls på en deltävling får man i varje delsegling 1 poäng mer än totala antalet deltagande besättningar i någon deltävling. Det kostar således poäng att stå över en CUP-tävling. Är man med i en deltävling och t.ex. tvingas bryta en segling, eller inte hinner ut till start får man däremot bara 1 poäng mer än antalet deltagare i just den deltävlingen. Detta påverkar inte så mycket i toppen, men kan ha stor betydelse för placeringarna en bit ner i resultatlistan. 2024 var det totalt 31 delseglingar som genomfördes, vilket är rekord.
10 CUP-år – en riktig succé!
Under Cupens 10 år har det gjorts 2 876 båtstarter i 203 delseglingar, med i snitt 14 startande båtar i varje. Då är bara svenska båtar räknade och de som haft DNS i enstaka seglingar är borträknade. 2023 års sista CUP-segling samlade 20 svenska båtar. Ett mycket bra antal för att inte vara SM! Under de 10 åren har det varit 21 – 32 deltagande båtar, 2023 var det 24 team. Av dessa genomförde nästan 30% alla fyra deltävlingarna medan 25% bara var med i en deltävling.
Mer spännande finalsegling än seglarna visste
2023 års CUP var en av de mest spännande, vem som skulle vinna var en öppen fråga tills målgång i sista delseglingen. Björlanda Kile SS arrangerade den avslutande CUP-tävlingen. Inför tävlingen ledde Peter och Martin med tre poäng före Malin Broberg/Johan Röök, BKSS. Första seglingen vanns av Malin och Johan med Peter och Martin på andraplatsen. Nu var ledningen 2 poäng. Därefter missade båda dessa team, det blev en 9:e för Peter och Martin och en 13:e för Malin och Johan. Med borträkningar var ledningen åter 3 poäng. I segling 3 gick Malin och Johan i mål på tredje plats, medan Peter och Martin var 7:a. Sjuan räknade Peter och Martin bort, men fick istället räknades en 6:a och helt plötsligt var poängställningen helt lika.
Trippel BKSS på prispallen
Peter och Martin tog tillbaka initiativet och vann segling 4 med Malin och Johan åter på plats tre. Ledning med två poäng igen! Söndagens första segling verkade vända på allt igen – 10:e plats för Peter och Martin och 7:e för Malin och Johan. MEN efter 29 delseglingar får en femte segling räknas bort och båda kunde räknade bort denna segling så differensen fick ingen betydelse, utan ledningen var fortfarande 2 poäng. Peter och Martin vann segling 6 före Malin och Johan och ordningen var den omvända i sjunde och sista seglingen. Därmed var Peter och Martin åter CUP-vinnare. Med ynka två poäng! Malin och Johan således tvåa totalt och på tredje plats Per och Lars Wester, BKSS, knappt före Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, på fjärdeplatsen. Tre BKSS team på prispallen. Träning tillsammans lönar sig. Även SWE 505 CUP Classic vanns också av en BKSS-besättning – Annika Lundqvist/Robert Brenick.
Maratontabellen
Under åren har Cupen vunnits av fem olika team, Peter och Martin har tre segrar. Tomas Grundel/Johan Strömdahl har också tre segrar, medan Ebbe och Olle har två. Anders Dahlén/Magnus Nilsson samt Malin och Johan har varsin vinst. Vårt att notera är dock att Ebbe och Olle endast två år varit utanför pallplats, så totalt sett leder de den informella Maraton tabellen. Fem segrar till ostkusten och fem till västkusten. Skåneseglarna har hittills en pallplats, ett silver för Lars och Axel Hultgren, RJK år 2015. Dags för en ändring?
SWE 505 CUP 2024
Det blir som vanligt ett spännande CUP-år. Första deltävlingen, CUP 1, är Saltsjöbadsregattan 11 - 12 maj, därefter följer SM i Marstrand 14 - 16 juni som CUP 2, För-VM/NoM i Varberg 2 - 3 augusti är CUP 3 och avslutande CUP 4 seglas traditionsenligt i Björlanda kile, den 14 - 15 september. Väl mött på SWE 505 CUP 2024!
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651