Nyheter
Final i SWE 505 CUP 2024 – reflexioner från trapetsen på SWE 9143
Johan Strömdahl och Thomas Lundberg ”teamade” ihop sig på hösten 2023, inför VM i Varberg 2024. Här kommer Johans personliga upplevelse av SWE 505 CUP 4 i Björlanda kile…
Ett intensivt VM-år
Efter VM i Varberg med 11 intensiva dagar och många seglingstimmar (både träning, för-VM och VM) så tog vi det lite lugnt. Visserligen blev det några dagar på land för mycket i Varberg, väntandes på antingen mer vind eller mindre vind under VM, men som period var det ändå intensivt. Dags för sista SWE 505 CUP för året som samlade hela 22 båtar. Själv hade jag varit på semester i Spanien efter VM men drog på mig någon sjukdom sista dagen och var febersjuk i hela 10 dagar efter hemkomsten. Först på torsdagen innan seglingshelgen var jag friskförklarad, efter att även tagit ett covidtest med negativt resultat för säkerhets skull. Klartecken till Thomas! Vi åker!
Äntligen framme – men vad är detta?
Väl framme i Björlanda blev det ett trevligt återseende av ”Kraken”, dvs 505 SWE 9143 som legat i Björlanda sedan VM samt alla glada Fiveseglare och Björlandafunktionärer.
Riggning och genomgång av båten. Då upptäcker vi detta!
Trapetstampen i masten – på väg att gå av! Tänk om detta hänt under race!! Snabbt fick vi byta innan start! Här ser man vikten av att ALLTID göra materialkontroll!
Var är den – vinden?
Fin morgon. Bara vinden saknades!
AP-på land och det kändes som Varberg-vibbar direkt när man fick gå runt på hamnplan och vänta på rätt vindstyrka….
Det började röra på sig och beskedet kom – ”alla ut på vattnet, vinden är ökande”. Ja, så var det. Ökande vind och ganska snabbt hade vi 5 m/s nordväst. Vi seglade runt banan som vanligt innan start. Observerade strömriktningar, tryck och himmel/moln. Drog upp en strategi som vi trodde på. Första start gick ut mot vänsterkanten ut i rännan. Vinden ökade och vi fick en fin babordsbog in mot märket i medström. Jag ser att båtarna på styrbordskanten alla förseglat sig (pga strömmen) så vi slår innan och får en kort styrbords layline upp mot en 4e plats i rundningen. Relativt tätt med båtar och en Five går runt. Seglar upp oss på undanvinden och går i mål som 3a. Pust jobbigt! Har inte riktigt fått krafterna åter efter sjukdomsperioden!
Farten finns där!
Snart dags igen för andra köret. Likande vindförhållanden även om vi ser en viss ökning under dagen. Vi håller oss till babordskanten igen och märker att vi har både bra fart på kryssen och framför allt går fort på undanvind. Fabiola & Michael Wonterghem vinner klart för andra gången och Thomas och jag seglar till slut upp oss till en andra plats. På mållinjen har dock Peter Bökmark/Martin Persson kapsejsat under en gipp och vi får väja undan för dem precis.
Koll på bojarna är viktigt…
Tredje seglingen och nu är vinden uppe i 7 m/s. Bra tryck nu och vi hittar skiftena bra på kryssen. Första länsen och vi ser ut att kunna runda upp som 3a. Går in med babords halsar i full fart och vi ser märket. Dags att gippa säger Thomas, Bra, full-fart-gipp, spinnakern står fint under gippen. Har de andra förseglat sig? Vilket märke går vi emot egentligen? Men detta är ju fel märke…. Vi gippade alltså mot en stor orange fiskeboj som i ögonvrån ser ut som lämärket! Bara att gippa igen, suck. Det täta fältet med båtar som kommer från styrbord gör att vi måste hålla undan. Tar ned spinnakern sent i innerposition på en dansk båt vi som seglar i kapp. Ingen plats! Får ta en 360 graders sväng som straff och under manövern får vi hålla undan för ytterligare båtar. Nere på 13e plats och nu är adrenalinet högt! Kämpar, sliter, hittar några skift. Rundar kryssmärket som 11a med häng på några fler båtar. Full fart på undanvinden. Hittar rätt tryck och Thomas prickar in rätt läge för gippen. Bra vinkel nu in mot mål. Full fart. Passerar flera båtar i gippen. Går i mål som 6a. Malin Broberg/Johan Röök vinner den seglingen.
Lite mer vind – champagnesegling!
Pust, riktigt trött nu, benen ”darrade ” på undanvinden – så brukar det inte vara. Min ork som annars brukar vara en styrka är verkligen inte som den brukar vara. Bara ett kör kvar, säger Thomas! Kom igen nu!
Sportdryck, bars, banan – allt för att få in energi. Vinden på cirka 7 med närmare 8 m/s i byarna.
Vi seglar på, rundar kryssmärket som 3a i sista seglingen. Jagar Micke Gustafsson/Tore Reinhold som verkar trivas i denna vind. Jagar på undanvinden. Gippduell. Micke och Tore verkar gå för långt sista banbenet. Vi går in mot mål och kommer in som 2a. Fabiola & Michael långt före i mål! Bra att lyfta på hatten! En fantastisk dag på vattnet! Riktiga champangeförhållanden. Sol och vind. Bra värme för årstiden dessutom!
Nyttigt ”After-sail briefing”
Peter Bökmark introducerade ett ”After-sail briefing” i klubbhuset efteråt. Detta hade Michael Quirk haft på VM efter varje dag och det är mycket nyttigt att seglarna tillsammans efter regattan kommenterar hur dagen var och hur vi alla uppfattade de vindmässiga och taktiska förhållandena. Alla lärs sig mycket på detta och alla kan alltid snappa upp bra taktiska tips samt även trimtips! Bra Peter! Detta skall vi fortsätta att ha på inhemska 505 regattor efter regattorna där det är möjligt tycker jag!
Trevlig seglarmiddag – men….
Jag var nu totalt slut– jag checkar ut och går hem och lägger mig direkt efter middags-pizzan. Jag bangar således från en trevlig seglarmiddag i BKSS huset. Thomas får hålla ställningarna. Återhämtning och vila för mig!
Ny väntan..
Söndag morgon! Återigen blankt och vindstilla på vattnet. Vinden skall komma säger tävlingsledare Lasse Bjerke. När Lasse talar så lyssnar man – gammalt djungelordspråk! Alla båtar på vattnet – Lite vind kommer men snart dör den ut. Vi ligger och väntar länge. Flera timmar känns det som. Till slut – vinden kommer från sydväst! Fyller på! Start igen.
Äntligen!
Perfekt grindstart av Thomas! Fri vind och vi får bra fart direkt. Vi väljer att starta tidigt i grinden och gå ut mot babordskanten. Kommer loss. Bra fart i 2 m/s cirka. Rycker ifrån och slår in mot märket. Bara Malin & Johan är nu före men det är mycket tätt! Nu på söndagen dag två är även Tomas Berg/Johan Calvert med. Jobbresa till Tyskland för Tomas omöjliggjorde deltagande på lördagen. Tomas & Johan jagar bakom tillsammans med Fabiola & Michael. Vi rundar som 2a vid kryssmärket. Följer med på en styrbords undanvindsbog i lätt lä position mot ledande Malin & Johan.Hänger med så långt det går och tvingar dem att vänta in vår gipp. Rycker tillräckligt ifrån Fabiola & Michael snett bakom och gippar snabbt i precis rätt läge till en knapp ledande position i fältet.
Håller undan och drar sakta ifrån – så mycket att vi bekvämt kan segla säkert och lätt bevakande på sista kryssen. Tomas & Johan nu tvåa bakom oss. Vi drar sakta ifrån på sista länsen och den därefter korta målkryssen. Skott! ”Pricken över i”! Tillsammans har Thomas och jag seglat i drygt ett år och nu kom vår första spik ihop!
Sista seglingen, ingen hit för oss
Sista seglingen i regattan var dock inte lika kul. Försökte göra en liknande start, tidigt i gaten men högt-seglande/snabbt-seglande Peter & Martin gav oss sin spegel vind och vi fick gå bakom hela fältet ut till höger. Försökte hitta den medström som vi anade fanns ute i rännan på högersidan men vi gick inte tillräckligt långt ut. Jagade, chansade, försökte men denna gång var vi inte lyckosamma i uppseglingen – fick till slut räkna bort denna sista segling.
Malin & Johan, som var tvingade att vara bland de första och före oss i mål, spikade seglingen och blir då tvåa totalt och blir även en värdig vinnare av SWE 505 CUP år 2024. Bra seglat! Slutligen hatten av för Fabiola & Michael som visade att de inte bara behärskar starkare vindstyrkor utan även seglade bra i lättvinden dag två. Vi fick en 3e plats i regattan och är nöjda med det, speciellt under rådande omständigheter.
Alla resultat på: https://bkss.se/results/swe505cup4-sept2024.htm
TACK!
Stort tack till BKSS för fina arrangemang av SWE 505 CUP. Det är alltid välkomnande och trevligt att segla Five i Björlanda!
Johan Strömdahl,
från trapetsen i SWE 9143
SWE 505 CUP 2024 – slutresultat
Hela cupen vanns, som Johan berättat, av Malin Broberg/Johan Röök, BKSS. Detta var deras andra totalvinst, den första kom 2017. Malin och Johan hade 46 poäng efter 21 delseglingar, varav 3 räknades bort, dvs ung 2,3 i snittplacering per segling. Thomas Lundberg/Johan Strömdahl, KSSS, var tvåa, 26 poäng efter och med en snittplacering på 3,7. Trea i cupen var Per och Lars Wester, BKSS, endast 7 poäng efter Thomas och Johan. 27 team deltog i minst en deltävling och 15 av deltagarna seglade minst tre deltävlingar. Alla resultat finner Du HÄR
//Per-Eric Törnström
505-VM på hemmaplan – en riktig succé
Så var det dags, 4 – 9 augusti 2024 hade världens 505-seglare samlats i Varberg för att utse vem som är bäst i världen på att segla 505 just nu. Så här minns Per och Lasse Wester VM-et.
VM hemma – äntligen!
Ett VM på hemmaplan. Många hade varit involverade i arbetet med att genomföra tävlingen. Egentligen skulle vi ha seglat hemma-VM redan ett par år tidigare, men då slog ju Covid till och, liksom alla andra större arrangemang, fick VM i 505 skjutas på framtiden.
Fokus Varberg
Satsningen från våra svenska besättningar hade varit omfattande. Dels genom att träningsläger på våren 2023 och 2024 hade fokus på VM, liksom SM 2023. Samtliga hade förlagts till Varberg. Flertalet danskar hade också anslutit till dess arrangemang, så det höll mycket god nivå. Vi fick gott om tillfällen att lära känna vattnen tillsammans. Det gav både glädje och nytta.
Dessutom hade flertalet besättningar valt att ha Varberg som hemmabas under säsongen fram till VM. Många hade också investerat i utrustning genom att mecka ordning på båtarna ordentligt eller köpt helt nytt. Nya segelställ hade beställts till de flesta. Någon segelmakare hade, enligt rykte, några väldigt hektiska veckor för att hinna leverera alla nya ställ i tid.
Perfekta yttre förhållanden
Vi anlände till Getterögården den 31/7 och där skulle vi ha vår bas under kommande tio dagar. Sängarna var utmärkta, frukosten strålande och på kvällarna bjöd Sven Flood på gemensamma grillsittningar. I sedvanlig ordning föregicks tävlingen av ett för-VM som även utgjorde Nordiskt Mästerskap. Den tävlingen gav välbehövlig nytta i att hantera det stora fält som skulle komma med VM.
Själva var vi riktigt taggade inför huvudtävlingen efter att vi placerade oss på 21 plats bland 82 startande båtar. Vi kände att vi kunde hänga med riktigt bra i de förhållanden som erbjöds. Bästa svenskar var Tomas Berg/Johan Calvert. De var även bästa nordiska besättning, men kunde inte titulera sig Nordiska Mästare, men det är en annan historia.
Det var det där med vinden
Prognosen inför VM var att det skulle bli väldigt lite vind i början för att sedan utvecklas till väldigt mycket vind under slutet. Det skulle visa sig stämma rätt väl överens med hur det sedan faktiskt blev. Tyvärr kom det att påverka tävlingens genomförande på ett avgörande sätt. Av det ambitiösa programmet med fem dagars segling kunde endast två av dessa leverera seglingsmässiga förhållanden. Vädergudarna valde dessutom att välja den förutbestämda vilodagen för perfekta förhållanden. De två dagarna efter vilodagen blåste det ordentligt från havet och vågorna var imponerande.
Svenskarna bra med i toppen första dagen
Under den första dagen med segling såg resultaten väldigt lovande ut för våra svenska deltagare. Inte mindre än 7 svenska båtar bland topp 20.
Mest imponerade ändå Peter Bökmark och Martin Persson med en mycket stark spik i första racet. De gjorde det utan att bränna någon kant, utan lugnt, metodiskt och hur säkert som helst seglade de stabilt ifrån övriga fältet. Imponerade gjorde även stjärnteamet Carl Fredrik Fock/Johan Barne som låg trea totalt efter den första dagens två race. Själva var vi mycket nöjda med en total 16 plats så långt. Vi tampades regelbundet med flertalet tidigare världsmästare utan att vi någon gång kände att vi inte gick minst lika bra som de.
Mera vind och sjö – då var det AUS som dominerade
Dagen innan vilodagen skulle det genomföras tre race. Nu hade det blåst upp rejält och sjön hade tilltagit ordentligt. I takt med att dagen led blev det allt färre båtar kvar ute på havet. Själva råkade vi ut för ett haveri i form av en bruten ”goose-neck” (beslaget som håller fast bommen i masten) i andra racet. Vi fick tyvärr bryta seglingen. Vi låg och guppade med fladdrande nya :-( segel i halvstormen bredvid startfartyget och försökte laga provisoriskt.
Den nyblivne svenska medborgaren Pete Nicholas visade tillsammans med sin bästa kompis Luke Payne hur man seglar 505 i mycket vind. De vann dagens två första seglingar och blev sedan 6 i sista vilket gjorde dem till mycket välförtjänta Världsmästare! Stort grattis till dessa legendarer!
Prisade förebilder
I samband med regattamiddagen fick jag tillfälle att tacka för VM seglingarna från Svenska 505-förbundet. Då hade jag också äran att dela ut ett mycket välförtjänt legendarpris till Ebbe Rosén och Olle Wenrup för deras fantastiska insatser under snart sex decennier. Inte bara har de presenterat många topplaceringar på mästerskap genom åren. De har även varit fantastiska förebilder och delat med sig av sina erfarenheter till åtskilliga seglare genom åren. Stort tack till er bägge, Ebbe och Olle!
Carl-Fredrik och Johan imponerade
Bästa svenska besättning (efter Pete då) blev Carl-Fredrik Fock och Johan Barne. Riktigt snyggt av dem som var en helt nykomponerad besättning. Båten lyckades de skruva ihop i sista stund innan tävlingarna, så de hade inte tränat ihop heller. Å andra sidan finns det få personer som vet hur man får ihop trimmet på en 505 som Johan. Carl-Fredrik har å sin sida inget övrigt att bevisa efter en ofantligt framgångsrik karriär i den olympiska 470-klassen, som ju inte är helt olik en 505. Man undrar ju vad de två kommer leverera efter en vettig träningsplanering.
Vi har förbättringspotential
Själva slutade vi på 33 plats och som sjunde svenska besättning. Vi behöver förbättra oss på ett par punkter. Viktigast är starterna. Vi lyckades tyvärr inte naila en enda start. Antingen låg vi för långt ned och nådde inte upp till haren, eller så låg vi för långt upp och fick trixa oss ner för att inte hamna ovanför. I bägge fallen hade vi tuffa förstakryssar i störd vind.
En annan sak vi behöver förbättra är att hålla spåret på undanvindarna. I stora fält går det inte att segla lågt om man har många båtar bakom som täcker. Lika illa funkar det att gippa, eftersom det ger en vägg av vindskugga. Där tappade vi. En tredje lärdom är att planera för märkesrundning i god tid. Speciellt lämärket. När tio plus båtar ska runda samtidigt gäller det att man har planerat i god tid så att man får plats för märke. Den positioneringen kan man börja inta när en tredjedel av undanvinden återstår.
Alla resultat finns på: https://www.varbergssegelsallskap.se/505-worlds-varberg-2024/results
Massor av bilder och videos - både de officiella och andra - finns på: https://drive.google.com/drive/folders/1roRFmmtB2X7qzCcjHaw36glnSRUiX84L
Ett fantastiskt VM – TACK!
Sammanfattningsvis var VM i Varberg ett strålande arrangemang. Stort tack till alla som har lagt hundratals timmar i förberedelser och genomförande, tack Varbergs SS.
Tack också till alla som reste från när och fjärran för att deltaga. Vädergudarna borde tänka på att inte ge bästa förutsättningar till vilodagen.
Seglarhälsningar
Per och Lasse
SWE 9002
För-VM och NoM i Varberg 2024: Berättelsen om hur SWE 8859 nästan blev Nordiska Mästare
Som upptakt till VM seglades för-VM den 2 – 3 augusti. Tävlingen var också Nordiskt Mästerskap och SWE 505 CUP 3. Två fina seglingsdagar i lätta vindar. Här berättar Tomas Berg i SWE 8859 om tävlingen.
Äntligen VM-vecka i Sverige!
Efter en intensiv försäsong, där vi – Johan Calvert och jag Tomas Berg – tränat och tävlat ganska mycket för att förbereda oss på bästa sätt inför hemma-VM i Varberg så var det härligt att äntligen vara på plats. Detta mästerskap skulle ju egentligen seglats redan 2020 i Båstad/Torekov. Då kom som bekant en pandemi i mellan och mästerskapet fick ställas in. Även VM 2021 grusades av pandemin. Därefter har VM gått i Cork respektive San-Francisco. Så detta hemma-VM 2024 hade vi längtat efter ganska många år och nu var vi laddade.
För-VM och NoM – vi är laddade
Första test och uppvärmning inför eventet var för-VM som även var Nordiskt Mästerskap. Nu ska det bli galet spännande att se hur vi står oss i den internationella konkurrensen. Vi checkar in på trevliga Getterögården där de flesta svenskarna valt att bo. Därefter inmätning av båt och segel och lite småfix med båten. Vi är laddade för två dagar av för-VM.
Väntan på vind, men sen….
Första tävlingsdagen är en fin sensommardag. Problemet är att det inte blåser. Seglingsledningen väljer rutinerat att skjuta upp seglingarna på land. Vi passar på att mingla lite och gå ned i varv. Jag tar även ett svalkande dopp vilket var skönt i värmen.
Så småningom fyller en fin bris in och vi blir utskickade till banområdet. En ganska lång utsegling ger tillfälle att speed-checka och fintrimma mot flera av de vassare teamen. Vi har bra fart i grejerna. Känns bra. I första seglingen väljer vi att starta konservativt för att undvika den värsta trängseln. Jag lyckas ändå göra en dålig start och vi hamnar ganska snart i störd vind. Vi slår då undan och ligger och höjdar för babord under styrbordsbåtarna. Vi lyckas plocka ett skift och kan slå tillbaka till styrbord på ny höjdare. Nu ser allt plötsligt mycket bättre ut. Vi går fort och kan se större delen av det drygt 80 båtar starka fältet i rutan i storseglet. Dock inte alla. Vid första kryssrundningen kommer ungefär 15 båtar upp från vänstersidan som totalt sett gått bättre.
Hur ska man skära på länsen
På länsen slås vi av att många båtar skär mycket mer än vad vi är vana vid när vi seglar på hemmaplan. Vi såg samma sak på EM i Frankrike förra året så det var inte helt nytt för oss. Jag är ganska säker på att vi kan segla med ett bättre VMG (dvs snabbare mot länsmärket) genom att segla plattare som vi vanligtvis gör i ostörd vind i mindre fält på hemmaplan. Men i ett stort fält är vinden så störd och turbulent i mitten av banan, så det gäller att snabbt ta sig ut på kanterna för att hitta ren, ostörd vind. Detta gäller speciellt i det lättare vindregistret.
Att gippa in i mitten för tidigt kan således vara lite riskabelt, så vi valde ofta att vara lite coola och hänga med fältet ganska länge innan första gippen då vinden oftast blåser runt fältet och är starkare på kanterna i svag vind. Här var det som vanligt viktigt att hålla utkik bakåt, dvs. i vindriktningen för att kolla var puffarna kommer och ha koll på var båtarna bakom går fortare eller långsammare, var det är läge att lägga sina gippar osv. Jag tror vi lyckade ganska bra denna först läns och kunde segla upp oss några placeringar.
Snabba på kryssen
Nästa kryss var vi snabba igen och seglade någorlunda rätt väg. Det är mycket enklare när man ligger långt fram märkte vi. Läns igen och kort halvvind i mål och vips så hade vi cashat in en 7:e plats i första racet. Grym känsla och långt mycket bättre än vi vågat förvänta oss.
Bra, men ändå inte
Nästa race rullade på i samma stil, med skillnaden att starten gick ännu lite sämre och vi fastnade i störd vind lite för länge. Resultat: en 24:e plats i mål. Ändå hade vi helt ok fart och gjorde en hyfsad segling runt banan där vi kunde succesivt segla upp oss från en riktigt dålig position. Det stärkte ändå självförtroendet. Starterna är otroligt viktiga och vi satte dem inte riktigt idag.
Debriefing – en höjdare
Väl iland väntade trevlig after sail med lite lätt att äta och dricka för seglare och funktionärer. I samband med detta ordnades en liten de-brief med diskussion och frågestund med de seglare som lyckats bäst under dagen. Väldigt nyttigt, lärorikt och intressant. Bäst av alla under första dagen var Jan-Philipp Hofmann och Felix Brockerhoff från Tyskland som spikade båda seglingarna. De och flera andra i toppen delade generöst med sig av sina erfarenheter. Det sitter ju lite i 5O5 klassens DNA att vi har ju en väldigt öppen kultur där alla delar med sig med alla vilket ger en skön stämning och gör att vi alla utvecklas tillsammans.
På kvällen blev det spontan grillfest på Getterögården där massor av glada seglare samlades kring långbordet. Kul!
In och ut i trapets
Förhållanden för andra dagens seglingar var ganska lika första dagen, dvs 3-5 m/s, med en del skift och puffar att ta hänsyn till. Tryckskillnaderna innebar ibland trapetsförhållanden, Ibland ingen trapets. Ett litet tips att tänka på i sådana förhållanden är att gastens vikt i trapetsen påverkar mastböjen och därmed seglets form ganska mycket. Tricket är då att sätta an masträtaren (eng: ”strut” eller ”ram”) så fort gasten kliver ut i trapetsen och att släppa den eller kanske böja masten lite med hjälp av strut-upp när vi sitter inne i båten. Hur mycket man drar hit och dit beror på vilken segelform man vill ha och kräver lite testande, men det är definitivt snabbt att lägga i nästa växel när gasten kliver ut och vice versa.
På offensiven
Efter gårdagens de-breif och lite klurande bestämde vi oss för att bli lite mer offensiva i starterna idag. Vi försökte alltså starta lite tidigare i gaten där det är trängre och lite högre risk att fastna. Lite svårare helt enkelt. Det gick sådär. Vi lyckas ändå med hjälp av bra fart och hyfsade beslut runt banan fixa placeringarna 14,11 och 32 vilket kändes ok, möjligen med undantag av sista racet.
Bäst i Norden, men inte Nordiska mästare!?
Vi hade kul under regattan och lade inte så stort fokus på resultat då vi hellre såg för-VM som ett test event med chans att lära, skaffa sig erfarenheter och komma i form inför VM. När vi kommit iland ser vi ändå att vi slutat på plats 13 vilket var över förväntan. Dessutom visar det sig att vi är bästa nordiska båt på NM. Fantastiskt! Det rör sig dock om ett öppet NM denna gång där alla nationaliteter har möjlighet att kriga om NM placeringarna, så vi får nöja oss med att titulera oss ”nästan” Nordiska Mästare. Kul ändå!
Bra svenska prestationer
Andra svenskar som seglade riktigt bra var Carl-Fredrik Fock och Johan Barne som slutar på plats 16. Detta var särskilt kul med tanke på allt jobb Johan och Fredrik lagt ned på att få båten klar i tid till VM. Ni som känner till storyn vet..
Bröderna Wester gör det också bra som slutar på 21:a plats, Peter och Martin slutar 24:a och Malin och Johan 26:a tätt följda av Thomas Lundberg och Johan Strömdal på plats 27.
I topp – GER-AUS-USA
Stort grattis till vinnarna Jan-Philipp Hofmann och Felix Brockerhoff från Tyskland, silvermedaljörerna Malkolm och Angus Higgins från Australien och bronsmedaljörerna, tillika flerfaldiga världsmästarna, Mike Holt ochRob Woelfel, USA.
Alla resultat finns på: https://www.varbergssegelsallskap.se/505-worlds-varberg-2024/results-pre-worlds
TACK!
Stort Tack till Varbergs Segelsällskap och alla som jobbat med arrangemanget! VSS mobiliserade inte mindre än 100 volontärer och ordnade magiska arrangemang både på land och på vattnet. Ert jobb och engagemang är mycket uppskattat av seglarna. Stort Tack!
Tomas Berg
SWE 8859
Mikael Gustavsson/Tore Reinhold 10:a i blåsig EuroCup 3 i Warnemünde
Den 6 - 8 juli var flera svenska team i Warnemünde och kände på den europeiska konkurrensen inför VM. Här berättar Tore och Micke om tävlingen.
Warnemünder Woche, en anrik regatta
Från hård vind till ingen vind – EuroCup 3 arrangerades inom ramen för den 86:e Warnemünder Woche, en regatta som samlar ett 15-tal klasser med både jollar och kölbåtar under en dryg vecka. Med 37 anmälda 5o5:er var planen att ha tre kappseglingsdagar, det blev det inte. Men först lite om Warnemünde.
Warnemünde ligger norr om Hansastaden Rostock vid floden Warnows mynning i Östersjön. Warnemündes breda strand med alldeles vit sand är den längsta på den tyska Östersjökusten och riktigt fin att ströva längs. Under artonhundratalets slut blev Warnemünde känd som kurort och växte till ett gemytligt samhälle med många pittoreska hus från förra sekelskiftet.
Seglande färja!?
Att resa till Warnemünde från Sverige är enkelt med antingen färja från Trelleborg direkt till Rostock på sex timmar eller först köra 15 mil till Gedser i Danmark och sedan ta en tvåtimmarsfärja. Vi valde färjan från Gedser som visade sig ha ett intressant rotorsegel för att utnyttja fartvinden och omsätta den till en accelererande rörelse genom Magnuseffekten.
Effekten innebär att när rotorn rör sig genom luften samtidigt som den roterar, accelereras den vinkelrätt mot rörelseriktningen. Syftet är att uppnå lägre bränslekostnader och minskade utsläpp. Så det blev lite prat om färjans seglingsförmåga.
Fyra svenska team
Förutom alla tyska 5o5:er var även danskar, fransmän och polacker med i startlistan. De svenska besättningarna utgjordes av Tomas Franzen/Lars Lindgren med SWE 9222, Thomas Lundberg/Johan Strömdahl med SWE 9143, Martin Fridh/Mats Dahlander med SWE 9171 samt Mikael Gustavsson/Tore Reinhold med SWE 9259.
Öppet hav
I Warnemünde är kappseglingsområdet rätt utanför hamnen med en utsegling på 2 - 3 distansminuter beroende på vindriktning. Kusten är öppen, så är det vind från västligt till nordostligt kan det bli bra med vågor.
10 – 16 m/s från land – svårseglat!
Första kappseglingsdagen blev tuff med sydliga vindar från 10 ända upp till 16 m/s. Sydligt innebar frånlandsvind med relativt mindre vågor. Dock var den hårda vinden svårseglad med flera kapsejsningar och endast två seglingar genomfördes. De tyska arrangörerna är som alltid professionella och har ett högt säkerhetstänk. Efter första dagen ledde Philippe Boite och Marin Carnot från Frankrike. Bland svenskarna placerade sig Martin och Mats på en sjundeplats efter en tuff första dag.
På kvällen var snacket att det blåste avgjort mer än första dagen under SM i Marstrand, som också var mycket blåsig. Att kontinuerligt under flera timmar segla i sådan hård vind som cirka 14 - 16 m/s gav absolut en ny erfarenhet. Efter det satt en bra regattamiddag på plats i ett gammalt lokstall.
Intressant franskt handtag
Då det bara blev två seglingar första dagen fanns möjlighet att titta runt på andra 5o5:er och Philippe Boites nybygge FRA 9270 stack ut med några utvecklade mekaniska lösningar. Han hade till exempel handtag som rorsman drar i för att lossa spinnakerbommen inför gipp. Inte kanske helt lätt att se i den röda inringningen på bilden, men fransmännen var helt klart snabba på undanvinden.
Mera hårdvind och nu med vågor
Andra dagen blåste det nästan lika mycket som första dagen, dock lite mer på väst så att det byggde mer vågor. Inför tredje racet minskade vinden till cirka 10 m/s och vred ännu mer på väst. Även denna dag var svårseglad med vindriktning, dyning och vågor från lite olika håll, vilket erfordrade omtrimning mellan styrbord och babord på både kryssen och länsen. Efter dagens tre race ledde alltjämt FRA 9270 och bland de svenska båtarna var nu SWE 9259 tia.
Sen tog vinden slut…
Inför sista dagen var väderprognosen inte entydig så seglingsledaren valde att skjuta upp med tre timmar. På morgonen var det lite vind och prognosen talade om ett vrid mot norr med lite ökande vind. Men det blev ingen vindökning så tävlingen blåstes av. Resultaten från dag två kvarstod och Boite/Carnot, FRA 9270, vann överlägset med seger i alla race utom ett. Då Tim och Finn Böger, GER 9260, vann och därmed tog andra plats totalt, en poäng före Lutz Stengel/Frank Feller, GER 8992. Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/sv-SE/event/WarnemuenderWoche2024#!/results?classId=505
Trevligt och välkomnande
Sammantaget var hela regattan välplanerad och professionellt genomförd. Det är en trevlig inramning med ett gemytligt samhälle där boende går att finna på promenadavstånd. Bra regattamiddag och mycket trevligt snack där de tyska 5o5-seglarna är väldigt välkomnande.
2025 går Europcupen den 5-7 juli i Warnemünde, så lägg in det i kalendern, vi kanske ses!
// Micke & Tore
Svensk succé i öppna Danska Mästerskapen när Peter Bökmark/Martin Persson vann
Om du har chansen att delta i ett danskt 505-mästerskap, ta den! Det är Peter och Martins uppmaning, efter årets Danska mästerskap i Nyköbing, den 25-26 maj. Här berättar de om tävlingen.
Hygge ingår
505-tävlingar i Danmark är alltid väldigt givande. Förutom förstklassiga tävlingar och utmanande danskt motstånd får man uppleva och förstå vad ”hygge” innebär. Denna gång ingick det förutom mängder av trivsel och seglingssnack även frukostar, ”mackepack” på sjön, middag på lördagskvällen och mat efter sista seglingen både lördag och söndag.
Rekordmånga svenskar men danskarna inledde bäst
Det var ett rekordstort deltagande från Sverige, 12 besättningar och dessutom 2 tyska besättningar. Totalt var vi 26 Fivar som tog oss ut till första start.
Jörgen och Jacob Bojsen-Møller tog kommandot direkt och vann den första seglingen och det är ju något vi är ganska vana vid, svenskar brukar inte vinna i Danmark, och bröderna B-M brukar vinna totalt. Men det blev annorlunda denna gång. Från och med andra seglingen förändrades bilden, svenskarna kom att ta stor plats i täten i de kommande fem seglingarna.
En fin seglingsdag och en sämre
Dag 1 genomförde vi 5 seglingar. Dag 2 inleddes med uppskjuten start på grund av risk för både åska och stiltje. Sen kom det vind. Vi hade trapetsvind hela vägen ut mot start och även till strax före start. 10 minuter innan start mojnade det rejält och vi fick trimma om helt och hållet. Det blev allmän omstart och direkt därefter uppskjutet på grund av vindvridning. Segling 6 genomfördes i stundtals väldigt lätta förhållanden, och fick till slut avkortas. Det fanns ännu tid för en sista segling, men seglingsledningen beslutade att avsluta tävlingen på grund av ostabila vindförhållanden.
Lite vind och ingen sjö
Sammanfattningsvis seglade vi i lätta vindar under båda dagarna, 2-5 m/s, skiftande i både styrka och riktning, platt vatten. Dessa skiftande förhållanden bidrog till stora avstånd mellan första och sista båt i mål. Vi hade linjestart, ett par tjuvstarter förekom, och svartflagg kom upp vid något tillfälle. Banan var en kryss-länsbana med tre varv.
7 svenskar av de 10 första!
Vi själva lyckades över förväntan, vi hade genomgående bra fart och hittade ofta rätt väg, och tävlingen blev en av våra bästa insatser i 505 så här långt. Vi använde ett plant storsegel (BM3) och en plan fock (JB2) och seglade med relativt låg riggspänning. Efter tävlingens totalt sex seglingar hade vi svenskar på platserna 1, 2, 4, 5, 7, 9 och 10. Fyra olika besättningar från BKSS spikade seglingar och svenskarna spikade 5 av 6 seglingar. Så här brukar det inte vara när vi seglar danska mästerskapet i 505.
Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/it/event/b3fefb08-2045-4826-be87-bcd5ac8f6d1d#!/results?classId=6e76c2da-5616-42cb-94a3-ae624f1f1cff
Som tröst vann BM åter DM
Det blev Jörgen och Jacob Bojsen-Møller som tog guld i det danska mästerskapet. Silver gick till Fabiola och Michael Wonterghem, och brons till Christian Seilman/Henrik Thomasen.
TACK!
Mästerskapet arrangerades av Nykøbing Sjælland sejlforening på ett mycket professionellt och trevligt sätt! TACK! Vi kommer gärna tillbaka.
Peter och Martin
SWE 8962
Knockoutvinst på 505-SM för Pete Nicholas/Toni Hastenpflug i ”The Fish”
505 SM Marstrand 2024 blev en mycket blåsig tillställning, där många team fick bryta av olika anledningar. Pete Nicholas och Toini Hastenpflug stod i en klass för sig – här berättar Pete om tävlingen.
Anmälda i sista minuten
Den här tävlingen var inte särskilt välplanerad från min sida, eftersom jag var mer fokuserad på VM i Augusti och Luke (min ordinarie gast) inte kunde vara med. Men, jag hade gjort en massa modifieringar av “The Fish” och tänkte att det skulle vara bra att testa dem under tävling. Jag ringde till Toni (Hastenpflug) samma vecka som SM skulle seglas och frågade om han var intresserad av attt segla SM med mig. Till min förvåning hade han både tid och lust!
På fredagskvällen körde jag till Marstrand och riggade båten. Eftersom väderprognosen sa hårda vindar var det viktigt att förbereda båten ordentligt. Alla nya trimsystem verkade fungera och den nya rod-riggen passade perfekt. Jag behövde bara kalibrera mastlutningen så var vi tävlingsklara.
Oj vad det blåste
Lördagen kom och milde tid, det var mycket vind. Jag tror det var 11 m/s med byar på 15. Vinden kom från land och var extremt byig och skiftande. Det var vad jag skulle kalla ”överlevnadsförhållanden” där ute. Vi gjorde en medelmåttig start, men upptäckte snabbt att vi hade väldigt god fart i båten. Vi lyckades komma till kryssmärket först och hade en helt vild undanvind. Vi tog det säkra före det osäkra och lyckades klara oss med en enda gipp. Därefter såg vi bara till att alltid hålla oss mellan våra närmaste konkurrenter och nästa märke, samtidigt som vi gjorde vårt bästa för att behålla masten upprätt och inte kapsejsa.
PANG – hur ska det här gå?
Vid andra kryssmärket small det till och vi såg hur masten ”rakade” mer och mer av sig själv. Något hade gått sönder i förstagssystemet. Trots allt lyckades vi sätta spinnnaker och ta hem segern. Efter målgång, när vi kollade upp skadan kunde vi se att bultarna till brytblocket för förstaget hade gått av, så förstaget skar sig sakta genom kolfibern. Vi lyckades få till en provisorisk lagning och var klara för nästa start. Seglingsledningen tog emellertid det rätta beslutet och sände iland alla – inga mer seglingar den dagen. Det gav oss tid att göra en riktig lagning på båten.
Lite mindre vind och bättre riktning
Dag 2 kom och med den lite bättre förutsättningar. Nu kom vinden mer från syd. Det var fortfarande hård vind – ca 10 m/s – men seglingsledningen lyckades hitta ett trevligt banområde på norra sidan av Marstrand. Banan var bra, men med fördel för babordssidan, vilket berodde på strömmen och närheten till land. Toni och jag gjorde åter bedrövliga starter men som tur var hade vi bra fart i båten. Det var längesedan jag gjorde en linjestart med en 505 och för er som känner Toni kan jag berätta att han var kvick med att påpeka att det märktes.
Ett spår som gällde
För att vara uppriktig var det svårt att hålla isär de olika seglingarna. Det kändes som att alla seglingar var likadana. Dålig start, ut på babordskanten, slag runt märket, sättning, gipp, nedtagning, om och om igen. Vi hade bra fart och vi försökte verkligen ta de bästa strategiska och taktiska besluten, men helas tiden pekade allt mot långt ut på babordskanten och det funkade ju bra.
Sex seglingar – en utmaning!
Det blåste 10 m/s hela dagen och ibland lite mer. Varken Toni eller jag hade seglat 505 på länge, så vi blev riktigt trötta. Till slut frågade jag seglingsledaren hur många race som återstod - han svarade att vi måste segla några till. Det blev till slut sex race och hela tiden var vi jagade av Malin Broberg/Johan Röök och Peter Bökmark/Martin Persson. Till vår lycka klarade vi att vinna samtliga seglingar.
Alla resultat på: https://www.sailarena.com/contentassets/2e9f4b4a829741caba3c290eb8795e76/mass-racedays-2024-505-resultat-final-r1-r7-240617-kl0620.pdf
TACK
Vi vill framföra ett stort TACK till MSS som hade fixat ett fint arrangemang och som jobbade hårt för att få alla seglingar genomförda. Jag vill också rikta ett stort TACK till Toni för att han ställde upp och seglade med mig. Han klarade att hantera mitt lite udda sätt att kommunicera och var precis tillräckligt stark för att hålla de tampar han behövde hålla. Regattan var en fantastiskt bra test av ”The Fish” inför det kommande VM-et i Varberg. MEN, Toni ”Du behöver börja gymma igen och arbeta på att stärka dina biceps så att de blir mer som Lukes.”
Hälsningar från AUS 8801 ”The Fish”
Pete Nicholas
Malin Broberg/Johan Röök vann SWE 505 CUP 1 överlägset
Det var fina förhållanden på Baggen under SWE 505 CUP1. Här berättar Malin och Johan om tävlingen
Fina förhållande och bra arrangemang
Båda dagarna bjöd på strålande sol och seglingar i lätt- till medelvind där majoriteten av seglingarna gick i trapetsförhållanden. Lördagens seglingsområde låg på den vanliga platsen, norr om klubbhuset. Det var en ostlig vind 4 - 6 m/s. Som vanligt hade KSSS full koll på arrangemangen vilket gjorde att banan låg perfekt och seglingarna genomfördes utan någon väntan.
Stabilare än vanligt på Baggen
Det som var ovanligt, i vårt tycke, var att vinden var ovanligt stabil. Det var varken stora skillnader i tryck eller riktning. Detta gjorde att vi kunde lägga en strategi och följa den konsekvent genom alla seglingar på lördagen. Vår strategi var: Hitta ett rent spår i starten, minimera antalet manövrar, gå mot land på babordssidan och "håll ut" om det motar för babord innan vi är mindre än 100 m från lay-line.
Undanvindarna en styrka
Farten på undanvindarna var det som avgjorde. Där lyckades vi hitta fria spår och kunde få till luckan som behövs för att segla vår egen segling.
Efter seglingarna var det korv & öl på hamnplan samt det vanliga snacket om vrid, trim och genomgång av nya meck. Senare på kvällen var det gemensam Five-middag ute på Holmen. Alltid lika kul och trevligt.
En stilla morgon
Söndagen började med stiltje och uppskjutet på land. Seglingsledningen var dock optimistisk om att vinden skulle komma, och dom fick rätt. Denna dag valde man att lägga banan närmare klubbhuset, med starten rakt ost om klubbhuset och banområdet i den smala fjärden österut. Trots att banan var betydligt smalare så var det relativt små skillnader i tryck och riktning även på söndagen. Seglingar gick i 4 - 6 m/s, full trapets hela dagen.
Vinnande strategi
Vi resonerade lite inför start och bestämde oss för strategin att hålla oss på babordssidan av banan, vilket vi gjorde alla seglingar. Den smalare banan gjorde att fältet blev mer komprimerat och det blev ännu viktigare att komma i väg fritt i starten. Vi lyckades med bra starter och genom att ha fortsatt bra fart på undanvindarna så kunde vi skapa lucka och segla vår egen segling.
Kom och vårsegla på Baggen!
Summeringen är att det blev en helg med strålande sol, bra vind och ett väldigt bra arrangemang av KSSS. Vårseglingar på Baggensfjärden är en riktig höjdare. Vi hoppas att ännu fler kommer till Baggen vid nästa tillfälle.
Alla resultat på https://www.sailwave.com/results/KSSS/Saltsj%C3%B6badsregattan2024BanaB.htm
Malin och Johan
SWE 9181
Euro CUP Garda med SWE 9038
En stor 505-tävling i slutet av maj, som tyvärr sällan besöks av svenska seglare. Men i år var SWE 9038 där. Här kommer en reserapport från Jakob Lindvall och Kalle Byrenius
Bara att köra
Ibland måste man bara köra. Och det gjorde vi - hela vägen från Danska Mästerskapen i Nyköbing på Sjaelland till Gardasjön i Norra Italien! Efter en lång men hanterbar resa anlände vi på tisdagskvällen till ett myller av 505-jollar från tre kontinenter. Drygt 40 båtar från Europa, Nordamerika och Australien hade samlats för att göra upp i denna andra deltävling av Europacupen i nådens år 2024.
Rigga först, äta sen
Första kvällen ägnades åt det viktigaste - rigga båten och testa den lokala pizzerian (och ölen, förstås). Båda fick godkänt med överbetyg! På onsdagen välkomnade Garda oss med sin klassiska uppsättning: strålande sol och en pålitlig bris som kickade igång strax efter lunch. Vi passade så klart på att få lite hårdvindsträning och valde ut några lämpliga sparringpartners. Måste säga att vi bitvis gick riktigt vasst!
Dag 1 - När Garda visade sin andra sida
Torsdagens prognos var minst sagt nedslående - moln, regn och vindstyrkor som knappt fick våra windex att röra sig. Och meteorologerna hade rätt... Det blev en lång dag på vattnet utan ett enda race, men ärligt talat - när man ligger och gungar i en 505 med Gardasjöns sagolika bergsväggar som kuliss är det svårt att vara sur.
Och som någon klok person sa: en inställd segling är också en segling! ????
Dag 2 - Berg och dalbana
Fredagen bjöd på allt annat än vykortsvädret Garda är känt för. Det började med ösregn och stiltje, men så fort vi kom ut på vattnet vände allt. En iskall nordost drog in med byar som pendlade mellan 5-12 m/s och som verkade ha sitt eget huvud när det gällde riktningen. Med 2000 meter höga berg som vindvägg blir det... intressant.
Vi gick stundtals riktigt snabbt men måste erkänna att vi lite för ofta hamnade fel på banan (taktiken kunde varit vassare) eller seglade för nertrimmade efter byarna (vilket blev både lågt och långsamt). Slutsatsen? Vi hade huvudet för mycket inne i båten istället för att läsa av och anpassa oss efter förhållandena. Ni vet hur det kan vara ibland – man väntar på vindstöten som aldrig kommer, istället för att trimma om direkt.
Dag 3 - Gardabris by the book
Sista dagen började i ottan med rivstart i en ganska kall och ettrig nordanvind. Efter första racet och två timmars väntan kom äntligen den klassiska Gardabrisen från syd, precis som det står i läroböckerna. Vi fick två race som följde samma mönster - in mot berget på högerkanten, sträck mot märket, och repris på länsen.
Dagens höjdpunkt? När en flock på 40 foffar kom rusande i full planing rakt in mot berget och en vindsurfinguthyrning, där nybörjare panikade, skrek och försökte hålla balansen. Det blev ett spektakel värdigt YouTube!
Summering
Efter sex race stod tyskarna Jan Phillip Hofmann och Felix Brockerhoff som segrare, följda av amerikanerna Howard Hamlin och Steve Bourdow på andra plats. Tyskt blev det även på bronsplatsen genom Micki Daisenberger och Johannes Tellen.
Vi fick återigen uppleva en regatta där vi var relativt nöjda med vår segling, men besvikna över resultatet.
Lärdomar från resan:
- Nivån på fältet är grymt hög. Nästan samtliga kom sedermera till VM i Varberg.
- Seglingen var både lärorik och vansinnigt rolig. Liksom umgänget på land.
- Gardasjön är bedårande vacker.
- Det tar exakt 35 timmar att köra (relativt lagligt) Riva del Garda-Stockholm med en 505 på släp.
- Red Bull är en värdefull reskamrat ????
Var det värt den långa resan? Absolut! Nu siktar vi mot nästa äventyr...
Alla resultat på: https://5o5.iworks.pl/result/2024-05-blue-garden-riva-cup/
Hälsningar från Jakob och Kalle
SWE 9038
Träningsläger med världsmästare inledde säsongen 2024
Vilken laddning och vilket intresse det var inför 2024 – helt klart att ett VM på hemmavatten sporrar.
Fokus Varberg
Säsongen med 505-VM i Varberg började tidigt för många. Seglarna tränade i Skåne, Stockholm och inte minst i Varberg. Varbergs SS var mycket tillmötesgående och fyra team från Björlanda kile tränade i Varberg från i mars. Det traditionella träningslägret tillsammans med danskarna var säsongens första större arrangemang. Givetvis i Varberg, på VM-vattnen och med en svensk 505-världsmästare – Tomas Moss - som tränare. Tomas vann VM 2000 i Durban, Sydafrika, som gast åt Krister Bergström.
Hela Getterögården var inhyrd den 19 - 21 april och vi disponerade Varbergs SS klubbhus med alla faciliteter, stort TACK VSS. Detta möjliggjorde ett paket med träning, mat och boende till en rimlig kostnad. 14 svenska team, varav 3 från Stockholm, 4 från Skåne och 7 från Göteborg samt 3 danska team deltog. Således totalt 17 båtar på vattnet och bästa tänkbara förutsättningar för effektiv träning.
Kylslagen seglingsträning
Vädret var också gynnsamt och bjöd på varierande förhållanden. Första passet som huvudsakligen utgjordes av övningar för att ”komma igång” gick i 4 - 5 m/s och sol. På eftermiddagen mulnade det på och vinden ökade till 7 - 9 m/s NV, perfekt för fartträning.
Kylan i luften tog ut sin rätt och det var frusna men nöjda och glada 505-seglare som avslutade dagen med gemensam middag på Hattaviken
Populär korridor
Det blev en kall natt, med nattfrost, och ingen vind på söndagsmorgonen. Som tur var kom vinden efter ett tag och det blev en fin bris för intensivträning. ”Korridoren”, övningen där den som är längst ut på en kant måste slå, uppskattades mycket och gav nyttig manöverträning. Givetvis var ett antal korta övningskappseglingar också på programmet. Lägret gav en bra grund och inspiration för den fortsatta träningen hemma i flottiljerna.
Några reflektioner från Tomas Moss efter lägret:
- Svensk 505-segling har nått en imponerande nivå där standardtrim och mätprotokoll är väl etablerade, men seglarna måste också utveckla sitt eget trim som är anpassat efter teamets specifika seglingsstil och efter förhållandena.
Trim, seglingstekniker och en plan - Genom att förstå båtens trim, behärska olika seglingstekniker och ha en plan för att hantera oväntade situationer kan man maximera chanserna till framgång på vattnet. När man möter oväntade förhållanden under tävlingar, kan förmågan att snabbt anpassa sig och fatta kloka beslut vara skillnaden mellan seger och förlust.
- Det är centralt att behärska båtens trim och att vara snabb på att anpassa sig till förändrade förhållanden. Att kunna reagera snabbt och effektivt när vindförhållandena ändras är avgörande för att bibehålla tävlingsfarten och positionen i racet.
- Man måste kunna segla snabbt på kryss i olika vindförhållanden samt kunna segla högt när det behövs, dvs. ha en mångsidig verktygslåda av seglingstekniker.
- Att ha en plan för att hantera oförutsedda händelser på vattnet är av stor vikt. Det kräver inte bara teknisk skicklighet utan också en förmåga att lära sig av tidigare erfarenheter.
Betydelsen av träning - Varje tillfälle på vattnet är en möjlighet att växa och bli en bättre seglare. Träning under tävlingsliknande förhållanden är avgörande för att vässa sina färdigheter och bygga självförtroende inför viktiga regattor.
- Att fokusera på några utvalda regattor varje år är klokt, men det är också viktigt att se varje tillfälle på vattnet som en möjlighet att testa nya strategier och skapa fler verktyg i seglingsarsenalen. Genom att regelbundet utsätta sig för olika situationer och utmaningar på vattnet kan man lära sig att hantera olika scenarier med lugn och beslutsamhet.
- Att våga utmana sig själv och sitt team under träning och testa nya idéer och strategier är nyckeln till kontinuerlig utveckling inom segling. Genom att ta med sig lärdomar från varje träningssession och applicera dem på tävlingsbanan kan man ständigt förbättra sig och öka sina chanser till framgång.
TACK
TACK Tomas Moss, Lasse Bjerke som assisterade och Varbergs SS som lät oss använda såväl deras fina anläggning som all utrustning! I och med träningslägret i Varberg var VM-säsongen 2024 igång på allvar och vilken säsong det blev!
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651