Nyheter
SWE 505 CUP 4 i BKSS – en blåsig och blöt tävling
Årets sista Cup-segling blev speciell. På lördagen blev det riktig hårdvind och på söndagen var det regn nästan hela dagen. Men seglarna var så inne i tävlandet att de knappt märkte regnet, trots fem seglingar – det var helt underbart att se! Här berättar Johan Röök om tävlingen.
Först uppskjutet
Prognosen inför helgen hyfsat dragigt, framför allt på lördagen. Den Sydvästliga vinden gör det alltid lite svårbedömt från land, men seglingsledningen valde att skjuta upp starten. Med tanke på vind och åska så var det ett helt rimligt beslut.
Sen kör vi!
Efter lunch låg vinden mellan 7-9m/s och man valde att dra igång. På väg ut mot start så märkte vi att det ökade successivt och vid start var det snarare kring 10+m/s. De flesta valde att göra en lång sb bog, gå ur den nordgående ström och samtidigt minimera antalet manövrar.
Uppe vid kryssmärket hade det ökat ytterligare. Vi lyckades runda 1:a före Martin Fridh/Mats Dahlander med Fabiola och Michael Wonterghem på tredje plats.
Spinnakergippa eller inte….
Eftersom banan var ganska skev så kunde vi nå länsmärket (nästan) utan att gippa. Vi valde att plocka spinnaker, gippa och sedan runda. Fridh/Dahlander var mer sugna på ett bad så dom tog en gipp och följde upp med en liten simtur.
Vinden fortsatte att öka ytterligare, men vi lyckades hålla Fabiola och Mikael bakom oss på hela kryssen. Sedan kom den sista undanvinden. Efter spinnakersättningen så ökade vinden ytterligare och det blev ibland de hårdaste undanvindar vi har seglat. När till och med en hard-core-gast som Michael WontergNem säger att "Naj, den va rååå", då vet man att det blåste.
För mycket
Till slut tror jag bara fyra båtar kom i mål. På VIVA kunde man läsa 14.5 - 17.5m/s. Seglingsledningen valde att ställa in resten av dagen, så det blev tidig grill, de-breif och allmänt hamnhäng.
Söndag med SSO och regn
Söndagen bjöd på mer rimliga vindar från SSO. Nordgående ström, landeffekt upp mot kryssmärket och en del skift gjorde att det blev möjligheter att både vinna och tappa. Några som däremot inte tappade var Fabiola och Michael. Med bra kryssfart, konservativ strategi och förmåga att plocka skiften så var dom alltid i topp.
Till slut kunde dom ganska enkelt segla hem totalsegern i Cup seglingen i Björlanda kile. Vi slutade tvåa före Per och Lars Wester på plats tre. Bästa Classicbåt blev Jakob och Anders Wikström i SWE 6709 på 10:e plats.
Alla resultat på: https://www.sailarena.com/sv/se/club/bkss/jollefighten-med-5o5-cup-4/ResultList/
TACK!
Summeringen av helgen är att det alltid lika kul att få möjlighet att segla i denna fantastiska klass, med alla dessa trevliga och duktiga konkurrenter. Arrangemangen var som vanligt toppen. Tack till BKSS, Lasse Bjerke, Per-Eric Törnström, Per Wennersten, med flera.
Johan Röök
gast i SWE 9181
Nordiska mästerskapen i Tampere – trevligt och blött
NoM i 505 seglades sista helgen i augusti. Fabiola och Michael Wonterghem, DEN, var favoriter till NoM-titeln. Men Tomas Lundberg/Johan Strömdahl, SWE, och flera finska båtar siktade också på seger. Här berättar Johan Strömdahl om tävlingen.
Egen klubbholme
Vi tog Finlandsfärjan över till Åbo och sedan 16 mil med bil till Tammerfors. På fredag förmiddag, dagen innan regattan, anlände vi. Arrangören, Näsijärvi Segelsällskap har en egen klubbholme vid norra sidan av staden och seglingarna ägde rum på den stora sjön Näsijärvi.
Träning mot danskar
Vi riggade på och fick till ett bra träningspass på 2 timmar med Fabiola och Michael Wonterghem från Danmark (DEN 9055) som kommit med samma färja som vi. 5 - 6 m/s och vi kände rejält av ringrostighet då vi inte seglat tillsammans i 505 sedan mitten av maj. DEN 9055 var något snabbare både på kryssen men på undanvinden var de rejält snabbare. Strax efter att vi kom i hamn kom det utlovade regnet som fortsatte kvällen och natt samt följande förmiddag.
Första dagen av regnregattan
Ösregn hela morgonen och vid starten kl. 12 hade regnet lättat till duggregn. Fabiola och Michael seglade mycket bra och var i ledning i stort sett hela tiden i alla race! Vi var fortsatt ringrostiga och fick till viss fart på kryssen men gick sämre än vanligt på undanvind. Svåra förhållanden med många, till synes oregelbundna skift á la Baggen ”modell större” samt tryckskillnader på banan. Intensiva långa race med knapp tid mellan racen. Vi missade nästan starten till tredje racet och kom helt fel in i detta. Startade sist men seglade upp oss. Vi landade på en fjärde plats totalt efter första dagens fyra seglingar.
Bara bada bastu!
Fortsatt periodvis regn på kvällen. Trevlig seglarmiddag i klubbhuset därefter var det ”bara bada bastu”. Bastutraditionen i Finland måste ju hedras och klubben hade en särskild klubbstuga med stor bastu! Bastu är ett bra forum att diskutera dagens seglingar och taktiska val under dagen!
Lättvind och vi kom i gång rejält
2 - 4 m/s andra dagen och något jämnare vindar. Vi startade bra och kom i väg fint. Bra kryssfart och vi kunde runda kryssmärket i knapp ledning. Högervrid på slutet av kryssen så vi gippade direkt. Höll undan för lovartsattacker och kunde sedan falla av och dra ifrån på länsen. Betryggande ledning till en klunga båtar. Ledningen utökades på andra kryssen och sista länsen och vi gick ohotad i mål med skottet! Tight bakom där Kaj Lindfors/Johan Salonen (FIN 8927) precis slog Fabiola och Michael och sedan Otto Toivanen/Matti Pentti (FIN 8835).
Uppsegling avslutade
I sista seglingen var starten inte lika bra och vi fick spegelvind av FIN 9069, Rosmarie Hartman/Tuomas Laurila. Slog och fick gå bakom 2 båtar för att få fri vind. Hittade skiften väl under första kryssen och tog in på täten. Rundade första märket som 3a efter FIN 9069 och DEN 9055. Seglade upp en placering på länsen. Andra kryssen ökade vinden och vred åt höger. Många gick ut mot vänster kanten liksom vi och ledande DEN 9055. Tryck låg på vänstersidan och till slut kom motvridet. DEN 9055 rundar först med oss strax efter. Stort avstånd nu till resten av fältet. På sista länsen (2 m/s) gick vi relativt platt medan DEN 9055 skar mer. Vi passerade DEN 9055 strax innan länsmärket. Tight bevakning hela vägen in i mål där vi slog DEN 9055 med 2 båtlänger! Kul med 2 spikar sista dagen med både bra kryssfart, undanvindsfart och taktiskt hyfsat rätt seglat!
Tre nordiska länder på pallen
Totalt kom vi till slut 3a på dessa Nordiska Mästerskap efter Fabiola & Michael Wonterghem, DEN, som vann och Kaj Lindfors/Johan Halonen, FIN, som blev tvåa.
Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/sv-SE/event/3a167d9b-5a28-43fc-9c4b-88a5b7ab8b8e#!/results?classId=fe0a828f-26a8-4f82-a561-ba8a4a2af4c0
Trevligt i Finland och med utbyten
En riktig ”regnregatta”, men trots regnet så upplevde vi en stor trevnad och gästvänlighet både från arrangören och dess funktionärer, andra 505 seglare och H-båtsseglarna (som också deltog i regattan). Stor nyfikenhet på oss utländska deltagare på denna regatta. Som alltid trevligt att segla i Finland och flera av de finska seglarna visade även intresse att delta i vår SWE 505 CUP 1 2026, i Stockholm. Bra med utbyte över landsgränserna!
Johan Strömdahl
gast i SWE 9143
Euro Cup 3 i Warnemünde: AUS+SWE = SANT
Warnemunde ligger nära Sverige, men endast tre svenskar var där på Euro Cup 3 den 5 - 7 juli. Det var team Tom och Knut Hastenpflug samt Johan Strömdahl som seglade med Mark Stowell från Australien. Det är inte ovanligt i 505-klassen att någon som saknar en del i teamet lånar besättning från något annat team – en fin tradition som bygger broar. Här berättar Johan om erfarenheterna att gasta i en AUS-båt.
Förberedelser
Skall bli spännande imorgon. 35 båtar deltar. Mark och jag fick ett träningspass på vattnet idag och har noga gått igenom samarbetet i båten, manövrar och upplägg. Marks båt AUS 9269 har bara seglats i två regattor (Garda 2024 och VM 2024), Fräsch med andra ord! Det är en Holgermekad båt.
Dag 1 – mycket vind
Prognos med 7 - 13 m/s, sedan ökande till 8 - 15 m/s vid 17-tiden. Starten för Five uppskjuten 2 timmar till start kl 15. Bra med vind på väg ut och vid starten. Sydväst 8 - 12 m/s. Fick hyfsat bra start (valde att starta i mitten). Efter första kryssen gick vindstyrkan ned till 8 - 9 m/s. Vi seglade sakta upp oss och gick bra på undanvindarna och hade OK fart på kryssen för den placering vi hade. Första 5 båtarna var dock långt före. Kom 10a i första och blev hare i andra!
Start med förhinder
Mellan seglingarna ökade vinden succesivt till 12 - 15 m/s. Vi fick ligga länge och vänta på att starta igen och vid första startförsöket (med oss som hare) avbröts seglingen direkt. Vinden började vrida till väst, som prognostiserats. Nytt försök att starta efter omlagt bana 25 minuter senare. Vi startade som hare men efter 1 minut kraschade en tysk båt in i startribben så mycket att den fastnade och starten avbröts igen. Nytt försök ytterligare efter 20 minuter. Nu med lägre vindstyrka men större vågor. Det var mer västligt nu och ni som seglat i Warnemünde vet att vid väst eller nordväst bygger vågorna upp ordentligt. 6 - 8 m/s i andra seglingen. Vi gick bra i början men hamnade nog för mycket i mitten och trots att vi upplevde att vi träffade skiften rätt så gick båda kanterna bättre. Låg på en 12 plats länge men tog till slut en båt sista metrarna innan målgång till en 11e plats. Fin spinnhalvvind i hamn och var där kl. 18,40. Lång dag men lärorik.
Fabiola & Michael var strax före i bägge seglingarna och likaså Boite (som dock "hoppade över" att runda separationsmärket för sista varvet på första seglingen men är man fransman så går det väl att göra så). Jättekul och lärorikt att segla men en "Aussie". Mark är van och erfaren hårdvindsseglare. Det märkts. Många små detaljer, säkerhetsdetaljer märker man. Van att segla i vågor på undanvind och att minimera misstag på kryss samt att segla med mycket rake och fock långt ut. Bra balans på båt och vi gick fort på kryss, trots mina "bara" 85 kg. Mark är dock inte lika van vid ständiga omtrimningar när vinden minskar men som han själv säger - så är det inte i Fremantle utan vinden håller i sig där.... Nya tag imorgon med lite mindre och jämnare vind. 3 seglingar planeras då!
Dag 2 – en blodig historia
4 - 7 m/s, succesivt minskande. Tryckskillnader på banan. Det gällde att vara observant på molnen. Mark och jag hade lite kommunikationsmissar i båten (inte så konstigt) men periodvis seglade vi bra. I första seglingen skulle vi nått en 11e plats men efter gippen till halvvind in i mål vid sista märket fastnade trapetsen i spinnbommen! Jag kunde med andra ord inte gå ut och hänga. Försökte hålla spinn stående men vi blev överseglade av 3 båtar. Onödigt och märkligt att detta kunde hända. Har ej varit med om något sådant tidigare! Vid nedtagningen efter målgång fick jag en ordentligt smäll rakt på "nosen" av trapetskroken. Blodet flödade - men vi fullföljde dagen.
Bra start och dansk dynamit
I andra seglingen startade vi bra, enligt vår raceplan, tidigt och gick ut mot tryck på rätt kant. Vi startade bredvid Hoffman och Boite och höll fart och höjd bra! Bra att ta med sig. Tight kryssrundning som Fabiola & Michael var först vid!! Vi fick dock inte innerplats vid märket utan fick gippa runt och gå bakom! Försökte segla upp oss men chansade lite på sista länsen - tyvärr lönade det sig inte. Fabiola kom 3a i mål. Fantastiskt seglat. Två startförsök för en tredje segling men stora vrid gjorde att tävlingsledningen tröttnade och skickade hem oss. Synd för vi ville ha revansch efter en lite sämre dag för oss. Nya tag imorgon med 3 planerade seglingar!
Dag 3 – bästa dagen
Regnväder på morgonen. Tidig start (kl 10). Detta för att dels hinna med 3 seglingar, dels komma ut på vattnet innan 120 OK jollar och 300 ILCA! Mycket trångt i hamnen!! Knepig vind. 8-4 m/s succesivt avtagande under dagen. Skift på 15 grader fram och tillbaka. Relativt hög sjö för vindstyrkan. Vi hade vår bästa dag med en 8:e plats där vi låg i tätgruppen hela racet. Kul! Allt eftersom vinden avtog gick vi lite sämre, speciellt på undanvinden, inte fartmässigt men knepigt att hitta rätt spår i dessa vindar. Hade en dråplig länsrundning i första seglingen där vi skulle runda gaten vid högra märket men i tumultet vid rundningen så fick Mark "hjärnsläpp" och var på väg att runda åt andra hållet. Bara att gippa bort, kryssa upp några meter, slå och gippa tillbaka och runda upp på rätt sätt. Pulshöjande för gasten inte minst.... Vi seglade dock upp oss i den seglingen. Härlig Aussie-inställning från Skipper.... ”No worries mate”-attityd och på det igen!!
Kul vara del av team Aussie
Totalt kom vi på 13:e plats i regattan till slut. Helt OK för att inte ha seglat ihop tidigare, men visst fanns det potential till mer. Hårdvinds- och vågseglingen från Mark var imponerande och jag tar med mig mycket av detta. Även inställning och hans seglingserfarenhet. Kul också att få vara en del av Aussie-Team under regattan. Tre Aussiebåtar med härlig attityd, erfarenhet och livsstil. Bara att ha 505 både i Europa och på deras hemmaplan och att segla här i Europa på deras vinter ("vintersemester") är häftigt.
Hofmann/Brockerhoff vann regattan på ett imponerande sätt, heltyskt podium, före Boite på 4:e plats. Fabiola & Michael kom på en hedrande 8:e plats! Det ryktades om att Warnemünde satsar på att få 505-EM 2028 och nästa EuroCup 3 på denna plats blir 2027. 2026 går ju VM i början av juli i Hayling Island.
Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/m/event/WarnemuenderWoche2025#!/results?classId=234b1782-205c-4b53-a6ec-68d7584e4cda
Johan Strömdahl
Crew SWE 9143
Överlägsen SM-seger - men det var tätt på vattnet!
Efter en fin prestation på VM i Varberg 2024 kunde nu äntligen Carl-Fredrik Fock/Johan Barne vara med på ett 505-SM. Svenskar, danskar och tyskar bjöd motstånd, då tävlingen även var Euro Cup 4 (samt dessutom SWE 505 CUP3). ”Focken” och ”Barne” är båda professionella seglare, vilket märktes bl.a. på deras sätt att hantera svåra lägen Här kommer Johan Barnes berättelse om SM 2025!
Äntligen – vi kan vara med på SM
Årets SM i 505 gick i Råå i år vid den vanliga tiden, i början av augusti. Vi var otroligt glada att vi fick chansen att segla SM i år, eftersom våra vanliga åtagande i seglingsvärlden gör att vi inte brukar kunna vara med. Om man ”jobbseglar” på en båt som deltar i ett gäng regattor på ett år och en av regattorna krockar med den där Fiveseglingen så blir det ju oftast den senare som får stryka på foten. Men inte denna gång!
Träning tillsammans – en flaskhals
Vi är inte heller bortskämda med att kunna träna så mycket inför Fiveregattorna och föga förvånande fick vi bara två dagars träning innan SM:et. Tur då att Focken är så mycket inne i det så att han med kort varsel kan göra ett riktigt bra jobb.
Gärna klurigt
Första två dagarna bjöd på lätta vindar från väst och nordväst. Det är nog en ganska vanlig vindriktning just i Råå. Vi var ganska nöjda om vi skulle få en blandning av lättvind och hårdvind. Gärna så klurigt och svårseglat som möjligt.
Vår taktik
Vi vet att vi har bra fart, om vi får ett fritt spår, så vi startade ofta ganska sent. Om det var mycket nordgående ström försökte vi förstås komma iväg lite tidigare men undvek konsekvent trängseln vid gaten där den precis öppnas. Det var kul segling med puffar som kom och gick och naturligtvis en hel del vindskift.
Vi försökte oftast vara hyggligt i mitten när en tredjedel återstod så att vi kunde ta de där viktiga avslutande skiften. Och dessutom lägga upp för en ”lagom” lång layline om vi var i lite trängsel. Inte för lång layline så att vi skulle behöva lägga på för mycket säkerhetsmarginal eller eventuellt missa märket. Men heller inte för kort så man riskerade att göra nåt regelbrott mot en rad av båtar på layline. Hade det varit mer på nordväst och nordgående ström så hade vi nog spelat vänsterkanten hårdare men nu var det oftast mer ren väst och då får ju strömmen lite mindre betydelse.
Segla max så Iänge det går
I några seglingar var vi kanske inte topp-3 men Focken hittade ofta bra spår in mot bottenmärket. Vi försökte verkligen segla båten på max hela vägen in till bojen och gjorde i ett par seglingar några riktigt bra klipp där.
Härlig regattamiddag
På lördagskvällen var det fin regattamiddag på Sundsgården. Kul att det fanns ett bra boende där de flesta besättningarna bodde. Det var ett härligt gäng på middagen med sedvanligt gott tjöt och trevliga tal.
Håll fart i båten!
I slutet på regattan fick vi ju riktigt härlig hårdvind. Vårt system för att dra ut spinnakerbommarna gick sönder så vi hade lite pill med att rigga upp en provisorisk lösning som trots allt funkade. Bra då att det oftast är helt OK med bara några gippar på vägen ner och i stället koncentrera sig på att hålla fart i båten. Samma sak med kryssarna. Vi märkte ganska snabbt att vi hade riktigt bra fart i båten. Lågt och fort, där ”Focken’s” teknik säkert spelar en stor roll, vilket gjorde att vi ofta startade sent och försökte undvika för många slag på kryssarna. Det sista var lurigt, för skiften var ganska stora även om det blåste så mycket. Vi tyckte det var mindre vågor på högra kanten och dessutom har jag för mig att strömmen nu var sydgående så vi spelade oftast högern när vi kände att vi hade koll på de tidigast startande båtarna.
Vinnare i kavaj-
I och med att vi var klara vinnare inför sista seglingen, vi hade en fin serie med bara topp2-placeringar, och vi dessutom inte hade en fullt fungerande båt så tackade vi för oss och seglade in innan sista seglingen.
Tuff konkurrens
Konkurrensen på SM:et var ju tuffast möjliga. Tvåorna, Johan och Malin seglade bra, har bra teknik och hade säkert varit en svår nöt att knäcka om vi inte haft det där flytet när vi som mest behövde det. Flera andra båtar hade sina riktigt starka stunder men utan jämnheten som behövdes i så varierande förhållanden. Man kan väl med säkerhet säga att chansen/risken att få mer varierande förhållanden ökar med tre seglingsdagar jämfört med en vanlig helgregatta. Det var också väldigt roligt att ha lite internationella gäster och svenska besättningar från våra olika svenska hörn.
Poängsegla i Björlanda kile – det betyder mycket
Nu ser jag och vi fram emot nästa gång vi får chansen att segla Five. För mig betyder möjligheten att få segla mot kanske ett tiotal 505:er i Björlanda på en måndag otroligt mycket. Så länge de möjligheterna finns och jag dessutom av och till har möjligheten att vara med så blir jag kvar i klassen.
TACK!
Tack Karl-Otto Strömberg för boende och för att du är en go’ vän. Tack North Sails för de snabba seglen; vi hade grym fart i båten. Tack ”Focken”, dels för att du är en riktigt bra rorsman och dels för att du har sånt tålamod med både mig och min Five. Till sist, tack duktiga SM-arrangörerna i Råå JK och TACK Five-klassen; ett härligt gäng seglare, Sveriges bästa klassförbund och en underbar båt!
Alla resultat på: https://niklasnorden.com/rjk/SM505.htm
Johan Barne
SWE 9217
Seglingsbilder tagna av Hanserik Orre och Lars Lindgren
SWE 505 CUP 2 i Varberg: Malin och Johan vinner igen
Äntligen dags igen för tävling hos Varbergs Segelsällskap. Här trivs vi 505-seglare och vi har varit här många gånger de senaste åren i samband med träningsläger, SM och CUP-seglingar. VM 2024 på dessa vatten var såklart en verklig höjdpunkt, men nu var det SWE 505 CUP 2.
Tidigt på plats och lugnt
Martin och jag kommer som vanligt tidigt till hamnen för att rigga i lugn och ro, och vi brukar vilja sjösätta och segla någon timma för att hitta rytmen, och få koll på att alla tampar är rätt trädda (fortfarande efter 6 år i Fiven blir det ofattbara fel ibland). Men denna dag är det nästan kav lugnt och det blir ingen tid på sjön, vi lägger lite mer tid på att prata med våra härliga 505-kompisar.
Tillsammans med ytterligare 10 besättningar bor vi på Getterögården, några stenkast från klubben. På fredagkvällen träffas flera besättningar för gemensam middag på restaurang Parasollen, trevligt som alltid.
Hare direkt och missflyt
Lördagen bjuder på sydliga vindar, inledningsvis 7 - 10 m/s som mojnar efterhand till ca 4 m/s.
Inför första racet trimmar vi för hårdvind. SWE 8962 är utsedda till hare. Detta första race blir inte bra för oss. Gaten är öppen i 60s. Som hare seglar vi för sb-halsar i riktning mot det öppna havet. Vi slår så fort vi får möjligheten. Vi känner oss rejält frånseglade av täten på ett tidigt stadium på första kryssen och sedan förseglar vi oss dessutom. Ibland går det bara åt skogen. Vi har inte koll på täten, de ligger långt framför oss. Vi får berättat för oss att 505-Sveriges legendarer Ebbe Rosén och Olle Wenrup seglar ifrån hela fältet och vinner första racet.
Lättare vind och det går bättre
Race 2 och 3: Nu har det mojnat. Det är framför allt vänsterkanten som generellt ger fördel, dvs långt slag in mot land på kryssarna. Samma kant gäller även oftast för länsen. Några i fältet hittar extra bra vinklar på undanvinden som ger bra VMG. Race 2 vinns av Malin Broberg och Johan Röök. Race 3 vinner vi själva efter att ha rundat sista kryssen som 6:a, sedan chansat genom att gippa direkt och gå en bra bit västerut från övriga fältet. Vi tyckte vi såg vind därute och det stämde bra. Trots ogynnsamt vrid kan vi ändå runda sista märket inför målgång som första båt och vinna. Detta behövde vi för den fortsatta kampen.
After sail och debriefing
Efter första dagen leder Malin och Johan före Fabiola och Michael Wonterghem och på 3e plats ligger Ebbe och Olle.
Varbergs SS bjuder på bra aftersail. Hela 505-gänget träffas för vår sedvanliga ”debriefing” där vi delar med oss, lär oss av varandra och ställer nya frågor. Denna gång handlade det t.ex. om att 60 sekunder går väldigt fort och att det därmed är lätt att missa starten; alternativ till att trimma masten framåt eller bakåt när trycken kommer och går på kryssen, genom att dra eller att släppa vantspänning samt att följa reglerna och ta sitt straff.
Söndag med lättvind
Söndagen bjöd fortsatt på lätta vindar med likartad vindriktning som dagen innan. Och återigen var det ett långt slag in mot land som oftast gav bäst utdelning. Malin och Johan seglar fortsatt mycket stabilt och hittar tryck/vrid som vi andra inte hittar. De vinner både race 4 och 6. Per och Lars Wester kommer starkt och avslutar med 1 och 2 i de sista racen. Vi själva gör bra länsar, vi hittar vrid och tryck och söndagens serie för oss blir 4-2-3.
Totalt vinner Malin Broberg/Johan Röök, BKSS klart, före oss (Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS). Fabiola Wonterghem/Michael Wonterghem, DEN, blir trea, knappt efter oss, medan Per och Lars Wester, BKSS, slutar fyra.
TACK!
Stort TACK till Varbergs SS för ytterligare ett fint och trevligt 505-arrangemang!
Alla resultat finns på: https://www.sailarena.com/contentassets/958a53a648b24232a6775e335bd9a59a/505-cup-2-final-results.pdf
Peter Bökmark/Martin Persson
SWE 8692













Galleries