LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

För-VM och NoM i Varberg 2024: Berättelsen om hur SWE 8859 nästan blev Nordiska Mästare

1.SlrbildSom upptakt till VM seglades för-VM den 2 – 3 augusti. Tävlingen var också Nordiskt Mästerskap och SWE 505 CUP 3. Två fina seglingsdagar i lätta vindar. Här berättar Tomas Berg i SWE 8859 om tävlingen.

2.Fr-VM igngÄntligen VM-vecka i Sverige!
Efter en intensiv försäsong, där vi – Johan Calvert och jag Tomas Berg – tränat och tävlat ganska mycket för att förbereda oss på bästa sätt inför hemma-VM i Varberg så var det härligt att äntligen vara på plats. Detta mästerskap skulle ju egentligen seglats redan 2020 i Båstad/Torekov. Då kom som bekant en pandemi i mellan och mästerskapet fick ställas in. Även VM 2021 grusades av pandemin. Därefter har VM gått i Cork respektive San-Francisco. Så detta hemma-VM 2024 hade vi längtat efter ganska många år och nu var vi laddade.

3.Tomas och JohanFör-VM och NoM – vi är laddade
Första test och uppvärmning inför eventet var för-VM som även var Nordiskt Mästerskap. Nu ska det bli galet spännande att se hur vi står oss i den internationella konkurrensen. Vi checkar in på trevliga Getterögården där de flesta svenskarna valt att bo. Därefter inmätning av båt och segel och lite småfix med båten. Vi är laddade för två dagar av för-VM.

4.0 meter vindVäntan på vind, men sen….
Första tävlingsdagen är en fin sensommardag. Problemet är att det inte blåser. Seglingsledningen väljer rutinerat att skjuta upp seglingarna på land. Vi passar på att mingla lite och gå ned i varv. Jag tar även ett svalkande dopp vilket var skönt i värmen.

5.Frsta starten-resizedSå småningom fyller en fin bris in och vi blir utskickade till banområdet. En ganska lång utsegling ger tillfälle att speed-checka och fintrimma mot flera av de vassare teamen. Vi har bra fart i grejerna. Känns bra. I första seglingen väljer vi att starta konservativt för att undvika den värsta trängseln. Jag lyckas ändå göra en dålig start och vi hamnar ganska snart i störd vind. Vi slår då undan och ligger och höjdar för babord under styrbordsbåtarna. Vi lyckas plocka ett skift och kan slå tillbaka till styrbord på ny höjdare. Nu ser allt plötsligt mycket bättre ut. Vi går fort och kan se större delen av det drygt 80 båtar starka fältet i rutan i storseglet. Dock inte alla. Vid första kryssrundningen kommer ungefär 15 båtar upp från vänstersidan som totalt sett gått bättre.

6.Wester och Barne undanvind - resizedHur ska man skära på länsen
På länsen slås vi av att många båtar skär mycket mer än vad vi är vana vid när vi seglar på hemmaplan. Vi såg samma sak på EM i Frankrike förra året så det var inte helt nytt för oss. Jag är ganska säker på att vi kan segla med ett bättre VMG (dvs snabbare mot länsmärket) genom att segla plattare som vi vanligtvis gör i ostörd vind i mindre fält på hemmaplan. Men i ett stort fält är vinden så störd och turbulent i mitten av banan, så det gäller att snabbt ta sig ut på kanterna för att hitta ren, ostörd vind. Detta gäller speciellt i det lättare vindregistret.

7.Positionering undanvbindAtt gippa in i mitten för tidigt kan således vara lite riskabelt, så vi valde ofta att vara lite coola och hänga med fältet ganska länge innan första gippen då vinden oftast blåser runt fältet och är starkare på kanterna i svag vind. Här var det som vanligt viktigt att hålla utkik bakåt, dvs. i vindriktningen för att kolla var puffarna kommer och ha koll på var båtarna bakom går fortare eller långsammare, var det är läge att lägga sina gippar osv. Jag tror vi lyckade ganska bra denna först läns och kunde segla upp oss några placeringar.

8.KryssfltetSnabba på kryssen
Nästa kryss var vi snabba igen och seglade någorlunda rätt väg. Det är mycket enklare när man ligger långt fram märkte vi. Läns igen och kort halvvind i mål och vips så hade vi cashat in en 7:e plats i första racet. Grym känsla och långt mycket bättre än vi vågat förvänta oss.

9.LedningBra, men ändå inte
Nästa race rullade på i samma stil, med skillnaden att starten gick ännu lite sämre och vi fastnade i störd vind lite för länge. Resultat: en 24:e plats i mål. Ändå hade vi helt ok fart och gjorde en hyfsad segling runt banan där vi kunde succesivt segla upp oss från en riktigt dålig position. Det stärkte ändå självförtroendet. Starterna är otroligt viktiga och vi satte dem inte riktigt idag.

10.Ttt flt-resizedDebriefing – en höjdare
Väl iland väntade trevlig after sail med lite lätt att äta och dricka för seglare och funktionärer. I samband med detta ordnades en liten de-brief med diskussion och frågestund med de seglare som lyckats bäst under dagen. Väldigt nyttigt, lärorikt och intressant. Bäst av alla under första dagen var Jan-Philipp Hofmann och Felix Brockerhoff från Tyskland som spikade båda seglingarna. De och flera andra i toppen delade generöst med sig av sina erfarenheter. Det sitter ju lite i 5O5 klassens DNA att vi har ju en väldigt öppen kultur där alla delar med sig med alla vilket ger en skön stämning och gör att vi alla utvecklas tillsammans.

På kvällen blev det spontan grillfest på Getterögården där massor av glada seglare samlades kring långbordet. Kul!

11.HalvtrapetsIn och ut i trapets
Förhållanden för andra dagens seglingar var ganska lika första dagen, dvs 3-5 m/s, med en del skift och puffar att ta hänsyn till. Tryckskillnaderna innebar ibland trapetsförhållanden, Ibland ingen trapets. Ett litet tips att tänka på i sådana förhållanden är att gastens vikt i trapetsen påverkar mastböjen och därmed seglets form ganska mycket. Tricket är då att sätta an masträtaren (eng: ”strut” eller ”ram”) så fort gasten kliver ut i trapetsen och att släppa den eller kanske böja masten lite med hjälp av strut-upp när vi sitter inne i båten. Hur mycket man drar hit och dit beror på vilken segelform man vill ha och kräver lite testande, men det är definitivt snabbt att lägga i nästa växel när gasten kliver ut och vice versa.

12.Frst ur gaten-resizedPå offensiven
Efter gårdagens de-breif och lite klurande bestämde vi oss för att bli lite mer offensiva i starterna idag. Vi försökte alltså starta lite tidigare i gaten där det är trängre och lite högre risk att fastna. Lite svårare helt enkelt. Det gick sådär. Vi lyckas ändå med hjälp av bra fart och hyfsade beslut runt banan fixa placeringarna 14,11 och 32 vilket kändes ok, möjligen med undantag av sista racet.

13.Bst i NordenBäst i Norden, men inte Nordiska mästare!?
Vi hade kul under regattan och lade inte så stort fokus på resultat då vi hellre såg för-VM som ett test event med chans att lära, skaffa sig erfarenheter och komma i form inför VM. När vi kommit iland ser vi ändå att vi slutat på plats 13 vilket var över förväntan. Dessutom visar det sig att vi är bästa nordiska båt på NM. Fantastiskt! Det rör sig dock om ett öppet NM denna gång där alla nationaliteter har möjlighet att kriga om NM placeringarna, så vi får nöja oss med att titulera oss ”nästan” Nordiska Mästare. Kul ändå!

14.Ttt bakom Peter och Martin-resizedBra svenska prestationer
Andra svenskar som seglade riktigt bra var Carl-Fredrik Fock och Johan Barne som slutar på plats 16. Detta var särskilt kul med tanke på allt jobb Johan och Fredrik lagt ned på att få båten klar i tid till VM. Ni som känner till storyn vet..

Bröderna Wester gör det också bra som slutar på 21:a plats, Peter och Martin slutar 24:a och Malin och Johan 26:a tätt följda av Thomas Lundberg och Johan Strömdal på plats 27.

15.TopptrionI topp – GER-AUS-USA
Stort grattis till vinnarna Jan-Philipp Hofmann och Felix Brockerhoff från Tyskland, silvermedaljörerna Malkolm och Angus Higgins från Australien och bronsmedaljörerna, tillika flerfaldiga världsmästarna, Mike Holt ochRob Woelfel, USA.

Alla resultat finns på:  https://www.varbergssegelsallskap.se/505-worlds-varberg-2024/results-pre-worlds

16.Glad Tomas-resizedTACK!
Stort Tack till Varbergs Segelsällskap och alla som jobbat med arrangemanget! VSS mobiliserade inte mindre än 100 volontärer och ordnade magiska arrangemang både på land och på vattnet. Ert jobb och engagemang är mycket uppskattat av seglarna. Stort Tack!

Tomas Berg
SWE 8859

Mikael Gustavsson/Tore Reinhold 10:a i blåsig EuroCup 3 i Warnemünde

Micke och Tore nraDen 6 - 8 juli var flera svenska team i Warnemünde och kände på den europeiska konkurrensen inför VM. Här berättar Tore och Micke om tävlingen.

1.Warnermunder woche 86Warnemünder Woche, en anrik regatta
Från hård vind till ingen vind – EuroCup 3 arrangerades inom ramen för den 86:e Warnemünder Woche, en regatta som samlar ett 15-tal klasser med både jollar och kölbåtar under en dryg vecka. Med 37 anmälda 5o5:er var planen att ha tre kappseglingsdagar, det blev det inte. Men först lite om Warnemünde.

Warnemünde ligger norr om Hansastaden Rostock vid floden Warnows mynning i Östersjön. Warnemündes breda strand med alldeles vit sand är den längsta på den tyska Östersjökusten och riktigt fin att ströva längs. Under artonhundratalets slut blev Warnemünde känd som kurort och växte till ett gemytligt samhälle med många pittoreska hus från förra sekelskiftet.

2.FrjanSeglande färja!?
Att resa till Warnemünde från Sverige är enkelt med antingen färja från Trelleborg direkt till Rostock på sex timmar eller först köra 15 mil till Gedser i Danmark och sedan ta en tvåtimmarsfärja. Vi valde färjan från Gedser som visade sig ha ett intressant rotorsegel för att utnyttja fartvinden och omsätta den till en accelererande rörelse genom Magnuseffekten.
3.Frjan2Effekten innebär att när rotorn rör sig genom luften samtidigt som den roterar, accelereras den vinkelrätt mot rörelseriktningen. Syftet är att uppnå lägre bränslekostnader och minskade utsläpp. Så det blev lite prat om färjans seglingsförmåga.

10. LAget fre seglingFyra svenska team
Förutom alla tyska 5o5:er var även danskar, fransmän och polacker med i startlistan. De svenska besättningarna utgjordes av Tomas Franzen/Lars Lindgren med SWE 9222, Thomas Lundberg/Johan Strömdahl med SWE 9143, Martin Fridh/Mats Dahlander med SWE 9171 samt Mikael Gustavsson/Tore Reinhold med SWE 9259.

4. UtseglingÖppet hav
I Warnemünde är kappseglingsområdet rätt utanför hamnen med en utsegling på 2 - 3 distansminuter beroende på vindriktning. Kusten är öppen, så är det vind från västligt till nordostligt kan det bli bra med vågor.

12.Krasch10 – 16 m/s från land – svårseglat!
Första kappseglingsdagen blev tuff med sydliga vindar från 10 ända upp till 16 m/s. Sydligt innebar frånlandsvind med relativt mindre vågor. Dock var den hårda vinden svårseglad med flera kapsejsningar och endast två seglingar genomfördes. De tyska arrangörerna är som alltid professionella och har ett högt säkerhetstänk. Efter första dagen ledde Philippe Boite och Marin Carnot från Frankrike. Bland svenskarna placerade sig Martin och Mats på en sjundeplats efter en tuff första dag.

5. Fltet2På kvällen var snacket att det blåste avgjort mer än första dagen under SM i Marstrand, som också var mycket blåsig. Att kontinuerligt under flera timmar segla i sådan hård vind som cirka 14 - 16 m/s gav absolut en ny erfarenhet. Efter det satt en bra regattamiddag på plats i ett gammalt lokstall.  

7.TampenIntressant franskt handtag
Då det bara blev två seglingar första dagen fanns möjlighet att titta runt på andra 5o5:er och Philippe Boites nybygge FRA 9270 stack ut med några utvecklade mekaniska lösningar. Han hade till exempel handtag som rorsman drar i för att lossa spinnakerbommen inför gipp. Inte kanske helt lätt att se i den röda inringningen på bilden, men fransmännen var helt klart snabba på undanvinden.

9. GatestartMera hårdvind och nu med vågor
Andra dagen blåste det nästan lika mycket som första dagen, dock lite mer på väst så att det byggde mer vågor. Inför tredje racet minskade vinden till cirka 10 m/s och vred ännu mer på väst. Även denna dag var svårseglad med vindriktning, dyning och vågor från lite olika håll, vilket erfordrade omtrimning mellan styrbord och babord på både kryssen och länsen. Efter dagens tre race ledde alltjämt FRA 9270 och bland de svenska båtarna var nu SWE 9259 tia.  

6. Svenska teametSen tog vinden slut…
Inför sista dagen var väderprognosen inte entydig så seglingsledaren valde att skjuta upp med tre timmar. På morgonen var det lite vind och prognosen talade om ett vrid mot norr med lite ökande vind. Men det blev ingen vindökning så tävlingen blåstes av. Resultaten från dag två kvarstod och Boite/Carnot, FRA 9270, vann överlägset med seger i alla race utom ett. Då Tim och Finn Böger, GER 9260, vann och därmed tog andra plats totalt, en poäng före Lutz Stengel/Frank Feller, GER 8992. Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/sv-SE/event/WarnemuenderWoche2024#!/results?classId=505

11.VinnarnaTrevligt och välkomnande
Sammantaget var hela regattan välplanerad och professionellt genomförd. Det är en trevlig inramning med ett gemytligt samhälle där boende går att finna på promenadavstånd. Bra regattamiddag och mycket trevligt snack där de tyska 5o5-seglarna är väldigt välkomnande.

2025 går Europcupen den 5-7 juli i Warnemünde, så lägg in det i kalendern, vi kanske ses!


// Micke & Tore

Knockoutvinst på 505-SM för Pete Nicholas/Toni Hastenpflug i ”The Fish”

1.Start och vinjett505 SM Marstrand 2024 blev en mycket blåsig tillställning, där många team fick bryta av olika anledningar. Pete Nicholas och Toini Hastenpflug stod i en klass för sig – här berättar Pete om tävlingen.

2.SM i MArstrandAnmälda i sista minuten
Den här tävlingen var inte särskilt välplanerad från min sida, eftersom jag var mer fokuserad på VM i Augusti och Luke (min ordinarie gast) inte kunde vara med. Men, jag hade gjort en massa modifieringar av “The Fish” och tänkte att det skulle vara bra att testa dem under tävling. Jag ringde till Toni (Hastenpflug) samma vecka som SM skulle seglas och frågade om han var intresserad av attt segla SM med mig. Till min förvåning hade han både tid och lust!

3.The Fish AUS 8801På fredagskvällen körde jag till Marstrand och riggade båten. Eftersom väderprognosen sa hårda vindar var det viktigt att förbereda båten ordentligt. Alla nya trimsystem verkade fungera och den nya rod-riggen passade perfekt. Jag behövde bara kalibrera mastlutningen så var vi tävlingsklara.

4.Pete hjlper andraOj vad det blåste
Lördagen kom och milde tid, det var mycket vind. Jag tror det var 11 m/s med byar på 15. Vinden kom från land och var extremt byig och skiftande. Det var vad jag skulle kalla ”överlevnadsförhållanden” där ute. Vi gjorde en medelmåttig start, men upptäckte snabbt att vi hade väldigt god fart i båten. Vi lyckades komma till kryssmärket först och hade en helt vild undanvind. Vi tog det säkra före det osäkra och lyckades klara oss med en enda gipp. Därefter såg vi bara till att alltid hålla oss mellan våra närmaste konkurrenter och nästa märke, samtidigt som vi gjorde vårt bästa för att behålla masten upprätt och inte kapsejsa.

5.verlevnadPANG – hur ska det här gå?
Vid andra kryssmärket small det till och vi såg hur masten ”rakade” mer och mer av sig själv. Något hade gått sönder i förstagssystemet. Trots allt lyckades vi sätta spinnnaker och ta hem segern. Efter målgång, när vi kollade upp skadan kunde vi se att bultarna till brytblocket för förstaget hade gått av, så förstaget skar sig sakta genom kolfibern. Vi lyckades få till en provisorisk lagning och var klara för nästa start. Seglingsledningen tog emellertid det rätta beslutet och sände iland alla – inga mer seglingar den dagen. Det gav oss tid att göra en riktig lagning på båten.

6.Start med 8801Lite mindre vind och bättre riktning
Dag 2 kom och med den lite bättre förutsättningar. Nu kom vinden mer från syd. Det var fortfarande hård vind – ca 10 m/s – men seglingsledningen lyckades hitta ett trevligt banområde på norra sidan av Marstrand. Banan var bra, men med fördel för babordssidan, vilket berodde på strömmen och närheten till land. Toni och jag gjorde åter bedrövliga starter men som tur var hade vi bra fart i båten. Det var längesedan jag gjorde en linjestart med en 505 och för er som känner Toni kan jag berätta att han var kvick med att påpeka att det märktes.

7.Strax efter startEtt spår som gällde
För att vara uppriktig var det svårt att hålla isär de olika seglingarna. Det kändes som att alla seglingar var likadana. Dålig start, ut på babordskanten, slag runt märket, sättning, gipp, nedtagning, om och om igen. Vi hade bra fart och vi försökte verkligen ta de bästa strategiska och taktiska besluten, men helas tiden pekade allt mot långt ut på babordskanten och det funkade ju bra.

8.Peter och MArtinSex seglingar – en utmaning!
Det blåste 10 m/s hela dagen och ibland lite mer. Varken Toni eller jag hade seglat 505 på länge, så vi blev riktigt trötta. Till slut frågade jag seglingsledaren hur många race som återstod - han svarade att vi måste segla några till. Det blev till slut sex race och hela tiden var vi jagade av Malin Broberg/Johan Röök och Peter Bökmark/Martin Persson. Till vår lycka klarade vi att vinna samtliga seglingar.

9.verlmningAlla resultat på: https://www.sailarena.com/contentassets/2e9f4b4a829741caba3c290eb8795e76/mass-racedays-2024-505-resultat-final-r1-r7-240617-kl0620.pdf

 

10.Vinnarna Peter and ToniTACK
Vi vill framföra ett stort TACK till MSS som hade fixat ett fint arrangemang och som jobbade hårt för att få alla seglingar genomförda. Jag vill också rikta ett stort TACK till Toni för att han ställde upp och seglade med mig. Han klarade att hantera mitt lite udda sätt att kommunicera och var precis tillräckligt stark för att hålla de tampar han behövde hålla. Regattan var en fantastiskt bra test av ”The Fish” inför det kommande VM-et i Varberg. MEN, Toni ”Du behöver börja gymma igen och arbeta på att stärka dina biceps så att de blir mer som Lukes.”

Hälsningar från AUS 8801 ”The Fish”
Pete Nicholas

Svensk succé i öppna Danska Mästerskapen när Peter Bökmark/Martin Persson vann

1.Peter och Martin vinnareOm du har chansen att delta i ett danskt 505-mästerskap, ta den! Det är Peter och Martins uppmaning, efter årets Danska mästerskap i Nyköbing, den 25-26 maj. Här berättar de om tävlingen.

2.Danskt hyggeHygge ingår
505-tävlingar i Danmark är alltid väldigt givande. Förutom förstklassiga tävlingar och utmanande danskt motstånd får man uppleva och förstå vad ”hygge” innebär. Denna gång ingick det förutom mängder av trivsel och seglingssnack även frukostar, ”mackepack” på sjön, middag på lördagskvällen och mat efter sista seglingen både lördag och söndag.

3.Svenska lagetRekordmånga svenskar men danskarna inledde bäst
Det var ett rekordstort deltagande från Sverige, 12 besättningar och dessutom 2 tyska besättningar. Totalt var vi 26 Fivar som tog oss ut till första start.

4.BM inledde med vinstJörgen och Jacob Bojsen-Møller tog kommandot direkt och vann den första seglingen och det är ju något vi är ganska vana vid, svenskar brukar inte vinna i Danmark, och bröderna B-M brukar vinna totalt. Men det blev annorlunda denna gång. Från och med andra seglingen förändrades bilden, svenskarna kom att ta stor plats i täten i de kommande fem seglingarna.

5.BtupplggningenEn fin seglingsdag och en sämre
Dag 1 genomförde vi 5 seglingar. Dag 2 inleddes med uppskjuten start på grund av risk för både åska och stiltje. Sen kom det vind. Vi hade trapetsvind hela vägen ut mot start och även till strax före start. 10 minuter innan start mojnade det rejält och vi fick trimma om helt och hållet. Det blev allmän omstart och direkt därefter uppskjutet på grund av vindvridning. Segling 6 genomfördes i stundtals väldigt lätta förhållanden, och fick till slut avkortas. Det fanns ännu tid för en sista segling, men seglingsledningen beslutade att avsluta tävlingen på grund av ostabila vindförhållanden. 

6.SjsttningLite vind och ingen sjö
Sammanfattningsvis seglade vi i lätta vindar under båda dagarna, 2-5 m/s, skiftande i både styrka och riktning, platt vatten. Dessa skiftande förhållanden bidrog till stora avstånd mellan första och sista båt i mål. Vi hade linjestart, ett par tjuvstarter förekom, och svartflagg kom upp vid något tillfälle. Banan var en kryss-länsbana med tre varv.

7.505-fleet7 svenskar av de 10 första!
Vi själva lyckades över förväntan, vi hade genomgående bra fart och hittade ofta rätt väg, och tävlingen blev en av våra bästa insatser i 505 så här långt. Vi använde ett plant storsegel (BM3) och en plan fock (JB2) och seglade med relativt låg riggspänning. Efter tävlingens totalt sex seglingar hade vi svenskar på platserna 1, 2, 4, 5, 7, 9 och 10. Fyra olika besättningar från BKSS spikade seglingar och svenskarna spikade 5 av 6 seglingar. Så här brukar det inte vara när vi seglar danska mästerskapet i 505.

Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/it/event/b3fefb08-2045-4826-be87-bcd5ac8f6d1d#!/results?classId=6e76c2da-5616-42cb-94a3-ae624f1f1cff

8.PristagarnaSom tröst vann BM åter DM
Det blev Jörgen och Jacob Bojsen-Møller som tog guld i det danska mästerskapet. Silver gick till Fabiola och Michael Wonterghem, och brons till Christian Seilman/Henrik Thomasen.

9.Peter och Martin DM-vinnare 2024TACK!
Mästerskapet arrangerades av Nykøbing Sjælland sejlforening på ett mycket professionellt och trevligt sätt! TACK! Vi kommer gärna tillbaka.

Peter och Martin
SWE 8962

Euro CUP Garda med SWE 9038

1.jolleplanEn stor 505-tävling i slutet av maj, som tyvärr sällan besöks av svenska seglare. Men i år var SWE 9038 där. Här kommer en reserapport från Jakob Lindvall och Kalle Byrenius

2. slpetBara att köra
Ibland måste man bara köra. Och det gjorde vi - hela vägen från Danska Mästerskapen i Nyköbing på Sjaelland till Gardasjön i Norra Italien! Efter en lång men hanterbar resa anlände vi på tisdagskvällen till ett myller av 505-jollar från tre kontinenter. Drygt 40 båtar från Europa, Nordamerika och Australien hade samlats för att göra upp i denna andra deltävling av Europacupen i nådens år 2024.

3.RiggaRigga först, äta sen
Första kvällen ägnades åt det viktigaste - rigga båten och testa den lokala pizzerian (och ölen, förstås). Båda fick godkänt med överbetyg! På onsdagen välkomnade Garda oss med sin klassiska uppsättning: strålande sol och en pålitlig bris som kickade igång strax efter lunch. Vi passade så klart på att få lite hårdvindsträning och valde ut några lämpliga sparringpartners. Måste säga att vi bitvis gick riktigt vasst!

4.LugntDag 1 - När Garda visade sin andra sida
Torsdagens prognos var minst sagt nedslående - moln, regn och vindstyrkor som knappt fick våra windex att röra sig. Och meteorologerna hade rätt... Det blev en lång dag på vattnet utan ett enda race, men ärligt talat - när man ligger och gungar i en 505 med Gardasjöns sagolika bergsväggar som kuliss är det svårt att vara sur.
Och som någon klok person sa: en inställd segling är också en segling!
????

5.Jakob och KalleDag 2 - Berg och dalbana
Fredagen bjöd på allt annat än vykortsvädret Garda är känt för. Det började med ösregn och stiltje, men så fort vi kom ut på vattnet vände allt. En iskall nordost drog in med byar som pendlade mellan 5-12 m/s och som verkade ha sitt eget huvud när det gällde riktningen. Med 2000 meter höga berg som vindvägg blir det... intressant.

6.Ett myller av FivarVi gick stundtals riktigt snabbt men måste erkänna att vi lite för ofta hamnade fel på banan (taktiken kunde varit vassare) eller seglade för nertrimmade efter byarna (vilket blev både lågt och långsamt). Slutsatsen? Vi hade huvudet för mycket inne i båten istället för att läsa av och anpassa oss efter förhållandena. Ni vet hur det kan vara ibland – man väntar på vindstöten som aldrig kommer, istället för att trimma om direkt.

7.Garda by the book -gammalDag 3 - Gardabris by the book
Sista dagen började i ottan med rivstart i en ganska kall och ettrig nordanvind. Efter första racet och två timmars väntan kom äntligen den klassiska Gardabrisen från syd, precis som det står i läroböckerna. Vi fick två race som följde samma mönster - in mot berget på högerkanten, sträck mot märket, och repris på länsen.

Dagens höjdpunkt? När en flock på 40 foffar kom rusande i full planing rakt in mot berget och en vindsurfinguthyrning, där nybörjare panikade, skrek och försökte hålla balansen. Det blev ett spektakel värdigt YouTube!

8.Jakob och KalleSummering
Efter sex race stod tyskarna Jan Phillip Hofmann och Felix Brockerhoff som segrare, följda av amerikanerna Howard Hamlin och Steve Bourdow på andra plats. Tyskt blev det även på bronsplatsen genom Micki Daisenberger och Johannes Tellen.

Vi fick återigen uppleva en regatta där vi var relativt nöjda med vår segling, men besvikna över resultatet.

9.IMG 0085Lärdomar från resan:

  1. Nivån på fältet är grymt hög. Nästan samtliga kom sedermera till VM i Varberg.
  2. Seglingen var både lärorik och vansinnigt rolig. Liksom umgänget på land.
  3. Gardasjön är bedårande vacker.
  4. Det tar exakt 35 timmar att köra (relativt lagligt) Riva del Garda-Stockholm med en 505 på släp.
  5. Red Bull är en värdefull reskamrat ????

10.Portrtt Jakob och KalleVar det värt den långa resan? Absolut! Nu siktar vi mot nästa äventyr...

Alla resultat på: https://5o5.iworks.pl/result/2024-05-blue-garden-riva-cup/

Hälsningar från Jakob och Kalle
SWE 9038

Du är här: Home Galleries