LOGO
Svenska 505 förbundet

Mikael Gustavsson/Tore Reinhold 10:a i blåsig EuroCup 3 i Warnemünde

Micke och Tore nraDen 6 - 8 juli var flera svenska team i Warnemünde och kände på den europeiska konkurrensen inför VM. Här berättar Tore och Micke om tävlingen.

1.Warnermunder woche 86Warnemünder Woche, en anrik regatta
Från hård vind till ingen vind – EuroCup 3 arrangerades inom ramen för den 86:e Warnemünder Woche, en regatta som samlar ett 15-tal klasser med både jollar och kölbåtar under en dryg vecka. Med 37 anmälda 5o5:er var planen att ha tre kappseglingsdagar, det blev det inte. Men först lite om Warnemünde.

Warnemünde ligger norr om Hansastaden Rostock vid floden Warnows mynning i Östersjön. Warnemündes breda strand med alldeles vit sand är den längsta på den tyska Östersjökusten och riktigt fin att ströva längs. Under artonhundratalets slut blev Warnemünde känd som kurort och växte till ett gemytligt samhälle med många pittoreska hus från förra sekelskiftet.

2.FrjanSeglande färja!?
Att resa till Warnemünde från Sverige är enkelt med antingen färja från Trelleborg direkt till Rostock på sex timmar eller först köra 15 mil till Gedser i Danmark och sedan ta en tvåtimmarsfärja. Vi valde färjan från Gedser som visade sig ha ett intressant rotorsegel för att utnyttja fartvinden och omsätta den till en accelererande rörelse genom Magnuseffekten.
3.Frjan2Effekten innebär att när rotorn rör sig genom luften samtidigt som den roterar, accelereras den vinkelrätt mot rörelseriktningen. Syftet är att uppnå lägre bränslekostnader och minskade utsläpp. Så det blev lite prat om färjans seglingsförmåga.

10. LAget fre seglingFyra svenska team
Förutom alla tyska 5o5:er var även danskar, fransmän och polacker med i startlistan. De svenska besättningarna utgjordes av Tomas Franzen/Lars Lindgren med SWE 9222, Thomas Lundberg/Johan Strömdahl med SWE 9143, Martin Fridh/Mats Dahlander med SWE 9171 samt Mikael Gustavsson/Tore Reinhold med SWE 9259.

4. UtseglingÖppet hav
I Warnemünde är kappseglingsområdet rätt utanför hamnen med en utsegling på 2 - 3 distansminuter beroende på vindriktning. Kusten är öppen, så är det vind från västligt till nordostligt kan det bli bra med vågor.

12.Krasch10 – 16 m/s från land – svårseglat!
Första kappseglingsdagen blev tuff med sydliga vindar från 10 ända upp till 16 m/s. Sydligt innebar frånlandsvind med relativt mindre vågor. Dock var den hårda vinden svårseglad med flera kapsejsningar och endast två seglingar genomfördes. De tyska arrangörerna är som alltid professionella och har ett högt säkerhetstänk. Efter första dagen ledde Philippe Boite och Marin Carnot från Frankrike. Bland svenskarna placerade sig Martin och Mats på en sjundeplats efter en tuff första dag.

5. Fltet2På kvällen var snacket att det blåste avgjort mer än första dagen under SM i Marstrand, som också var mycket blåsig. Att kontinuerligt under flera timmar segla i sådan hård vind som cirka 14 - 16 m/s gav absolut en ny erfarenhet. Efter det satt en bra regattamiddag på plats i ett gammalt lokstall.  

7.TampenIntressant franskt handtag
Då det bara blev två seglingar första dagen fanns möjlighet att titta runt på andra 5o5:er och Philippe Boites nybygge FRA 9270 stack ut med några utvecklade mekaniska lösningar. Han hade till exempel handtag som rorsman drar i för att lossa spinnakerbommen inför gipp. Inte kanske helt lätt att se i den röda inringningen på bilden, men fransmännen var helt klart snabba på undanvinden.

9. GatestartMera hårdvind och nu med vågor
Andra dagen blåste det nästan lika mycket som första dagen, dock lite mer på väst så att det byggde mer vågor. Inför tredje racet minskade vinden till cirka 10 m/s och vred ännu mer på väst. Även denna dag var svårseglad med vindriktning, dyning och vågor från lite olika håll, vilket erfordrade omtrimning mellan styrbord och babord på både kryssen och länsen. Efter dagens tre race ledde alltjämt FRA 9270 och bland de svenska båtarna var nu SWE 9259 tia.  

6. Svenska teametSen tog vinden slut…
Inför sista dagen var väderprognosen inte entydig så seglingsledaren valde att skjuta upp med tre timmar. På morgonen var det lite vind och prognosen talade om ett vrid mot norr med lite ökande vind. Men det blev ingen vindökning så tävlingen blåstes av. Resultaten från dag två kvarstod och Boite/Carnot, FRA 9270, vann överlägset med seger i alla race utom ett. Då Tim och Finn Böger, GER 9260, vann och därmed tog andra plats totalt, en poäng före Lutz Stengel/Frank Feller, GER 8992. Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/sv-SE/event/WarnemuenderWoche2024#!/results?classId=505

11.VinnarnaTrevligt och välkomnande
Sammantaget var hela regattan välplanerad och professionellt genomförd. Det är en trevlig inramning med ett gemytligt samhälle där boende går att finna på promenadavstånd. Bra regattamiddag och mycket trevligt snack där de tyska 5o5-seglarna är väldigt välkomnande.

2025 går Europcupen den 5-7 juli i Warnemünde, så lägg in det i kalendern, vi kanske ses!


// Micke & Tore

Du är här: Home Results Mikael Gustavsson/Tore Reinhold 10:a i blåsig EuroCup 3 i Warnemünde