Nyheter
505-året 2021
En säsong då Sverige tog silver på NoM, då mix-team vann både i Sverige och i Norden, då förbundet skaffade en andra utlåningsbåt, då en 505 köptes som klubbåt, då fler Fivar än på många år seglade längs våra kuster och då Robline SWE 505 CUP fick sina femte mästare. Häng med på en tillbakablick på hela 505-året 2021!
Förhoppningar
2021 hade styrelsen tecknat avtal med Robline om samverkan kring Robline SWE 505 CUP, med fina priser och rabatt till alla 505-seglare på Roblines linor hos Båths. TACK! Alla såg verkligen fram mot säsongen. Då kom den nya Corona-smittvågen med tävlingsförbud under våren. Båtmässan i Göteborg fick ställas in och båda vårens Robline SWE 505 CUP-tävlingarna drabbades. Björlanda kiles tävling flyttades till september, medan tävlingen i Borstahusen ställdes in. Styrelsen försökte att under omständigheterna skapa en så bra tävlingssäsong som möjligt 2021, men säsongen fick återigen sin tyngdpunkt på hösten.
Träningslägret 17 - 18 april i Träslövsläge
Det blev ett läger! Lite annorlunda med alla genomgångar och all mat utomhus, men med bra väder gick det utmärkt. Viktigast av all - vi fick träna ihop. Det kom tretton team från hela 505-Sverige, men inga danskar pga. karantänsregler. Stämningen var förväntansfull. Kanske skulle det bli en bra tävlingssäsong, trots allt. Fredrik Fock – en av Sveriges bästa 470 seglare - tränade oss och vi fick testa en del nya och bra övningar. Fredrik verkade t.o.m. lite sugen på att känna på Fiven själv. Nästa år fortsätter vi traditionen med gemensamt vårläger i Träslövsläge – TACK Träslövsläge BS för att vi alltid känner oss så välkomna. 2022 hoppas vi på danskt deltagande också.
The international 505 Day – 5th of May – succé i hela världen
Den internationella 505-dagen blev en succé. Det var 505-kappseglingar med start 5.05 på tre kontinenter. Massor av fina 505-bilder postades på FB och det var ett stort internationellt 505-möte på Zoom, med ca 120 deltagare från minst 15 länder på fem kontinenter. Mötet hölls samman av Russ Clark från Storbritannien på ett mycket skickligt sätt. Massor av 505-glädje och energi spreds.
Idén om 5 maj som internationella 505-dagen lanserades först av Ian Gregg i Australien 2015, men fick inget genomslag. Ovetande om det tog Diana J Sewell i Storbritannien ett initiativ 2020 att posta foton på FB den 5 maj. I år tog Internationella 505-förbundet idén vidare och lanserade den brett inom 505-världen. Internationella 505-dagen har kommit för att stanna!
Tyska mästerskapen – årets största tävling i Europa
Årets största 505-regatta, 44 båtar från 5 nationer seglade Tyskt mästerskap som en del av Warnemünde Woche. Tre svenska team mätte sina krafter mot internationellt motstånd, viktigt inte minst med tanke på det inställda EM-et. Tomas Grundel/Johan Strömdahl lyckades bäst med en sammanlagd 9:e plats efter fem seglingar med resultat inom topp 10. Peter Bökmark/Martin Persson slutade 12:a, men hade en fjärdeplats som bästa resultat och ytterligare två seglingar inom topp 10. Tredje svenska teamet, Thomas och Oskar Lundberg blev totalt 26:a.
Wolfgang Hunger/Holger Jess vann klart före Jan Philipp Hoffmann/Felix Brockerhoff och med Lutz Stengel/Frank Fellen på tredje plats. Tre tyskar först, men på plats fyra var det franskt genom rutinerade teamet Philippe Boite/Marin Carnot. Hunger/Jess är det team som presterat bäst på stora internationella seglingar 2021. Men de har t.ex. inte mött Peter Nicholas/Luke Payne, AUS, inte heller EM-vinnarna från 2019 Roger Gilbert/Ben McGrane, GBR, eller de bästa amerikanerna. Vi får vänta till VM i Cork 2022 för att få reda på aktuellt styrkeförhållande mellan de bästa 505-seglarna i världen.
Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/de-De/event/WarnemuenderWoche2021#!/results?classId=b8895935-a389-4ab3-a148-5c8544a0d9a5
SM i Åmål – Malin Broberg/Johan Röök är första mixteamet som vinner ”Hornet”, men Peter Nicholas/Luke Payne blev Internationella Svenska mästare
Vårt SM 2021 var en av de tre mest internationella 505-tävlingarna i världen 2021, med deltagare från 5 nationer. De andra två med samma internationalisering var Tyska mästerskapen och Kieler Woche. Fint sällskap! Det blev ett SM med mycket vind för de 29 båtar som kom till start – en dag fick ställas in pga. för hårt väder.
Vi seglade internationellt SM, vilket innebar att vinnarna blir Internationella Svenska mästare och om det är en utländsk besättning blir det ingen plats i Seglingens mästare. Bästa svenska besättning vinner vandringspriset ”Hornet” och är bäst i Sverige. Lite krångligt och något som vi ska undvika i fortsättningen. Det blev i alla fall en riktig seglingsfest på vattnet och även en seglarfest på lördagskvällen med nästan alla närvarande – så kul! Peter Nicholas/Luke Payne, AUS, är ett av världens bästa 505-team – särskilt i mycket vind. De var svårslagna och vann tävlingen klart. Mycket lärorikt för oss andra att se dem och diskutera trim med dem. De fick dock se sig slagna i två delseglingar av åtta. Den ena segern tog Per och Lars Wester och den andra Malin Broberg/Johan Röök.
Malin och Johan blev tvåa totalt och därmed bästa svenskar. De står nu som svenska mästare i inteckningen på klassiska vandringspriset ”Hornet”. Det är första gången en mixbesättning är bästa svenska team på ett SM. Jättekul – GRATTIS! Även på tredje plats var det ett mixteam – Fabiola och Mikael Wonterghem från Danmark. Tvåa bland svenskarna var Peter Bökmark/Martin Persson (totalt på femte plats) och trea Ebbe Rosén/Olle Wenrup (totalt på sjätte plats). Ebbe och Olles placering imponerade i väderförhållanden som inte hör till deras favoriter längre.
De senaste tre årens vinnare, Tomas Grundel/Johan Strömdahl, KSSS, hade inte lyckan med sig och de gör nu ett planerat uppehåll i sin 505-satsning, till förmån för familjeliv. 505-Sverige hoppas på come-back inom inte allt för avlägsen tid! Bra arrangemang av SS Åmålsviken som fint lyckades hantera att köra ett kombinationsarrangemang med 606-klassen – stort TACK!
Alla resultat på: https://www.ssav.se/globalassets/ss-amalsviken---segling/sm-505-606-2021/resultat-505/resultat505.html
Danska mästerskapen – snacka om gemenskap!
Samverkan med de danska 505-seglarna har varit och är mycket viktig för uppbyggnaden av 505-klassen i Sverige. Det var fyra svenska båtar som tog sig över sundet till Holbaek och Danska mästerskapen (DM). Två tyska team var också på plats.
För att få ihop DM-kraven lånade Sverige ut ett team till Holbaek Sejlklub och vips var ett formellt DM i hamn – vilket samarbete. De danska toppseglarna är svåra att rå på. Jörgen och Jacob Bojsen Möller ställde upp med en sprillans ny båt, som de just utrustat färdigt och vann trots det klart. Fem segrar av åtta möjliga. Jan Saugmann/Christian Limbrecht Mogensen, på silverplatsen var, 4 poäng efter. Malin Broberg/Johan Röök lyckades bäst av svenskarna med femte plats. Härligt hygge tillsammans med danskarna och ett lyckat arrangemang.
Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/de-De/event/DM505#!/results?classId=93b0e596-0757-4313-941c-757382aaaab3
Robline SWE 505 CUP i BKSS – en fullträff för Per och Lars Wester och en dambesättning på pallen
Det var lätta vindar i Björlanda kile den 4-5 september, till skillnad från SM och det blev riktigt jämnt. Per och Lars Wester seglade övertygande och hade fantastiska undanvindar då de oftast hittade trycket bättre än alla andra. Fyra segrar av sju möjliga, men också två femmor och en fyra. Det kunde dock ingen rå på och det blev seger med 2 poäng före Peter Bökmark/Martin Persson.
Johan Röök hade inte möjlighet segla båda dagarna, varför ex-olympiern Agneta Engström rekryterats in som gast till Malin Broberg. Malin och Agneta skrev historia genom att vara första dambesättning på pallen i en CUP-tävling i Sverige. De blev trea, tre poäng efter Peter och Martin.
Detta innebar också att BKSS-seglare lade beslag på alla pallplatser på hemmaplan. För Per och Lars måste det ha varit en extra skön känsla att få lyckas fullt ut – de har många fjärdeplatser på större tävlingar. BKSS är klubben som vet hur man med små resurser får nöjda seglare – bra banor, ordentligt med mat efter seglingarna och en välkomnande stämning! TACK!
Resultatet från tävlingen finns på: http://www.bkss.se/wp-content/uploads/2021/09/Resultat-SWE-505-cup-1-2021_v2.pdf
Kieler Woche – flyttad Euro Cup-segling med Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld som enda svenskar
Denna mastodontregatta, som var en av årets två genomförda 505 Euro Cup-regattor, flyttades till början av september. Tyvärr samma datum som Robline SWE 505 CUP i Björlanda kile. En svensk båt valde att åka på regattan, Malmöteamet Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld. Det blev placering 15 i det 27 båtar starka fältet. Anders Nilsson har skrivit om regattan och analyserat de egna insatserna i en mycket trevlig artikel på sin blogg Öresund regatta. http://sundetregatta.blogspot.com/2021/09/kieler-woche-2021-international-505-en.html
Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/de-DE/event/kiwo2021#!/results?classId=fe0edfb1-fcb9-410a-b175-2772f8614325
Silver på Nordiska mästerskapen i Espoo, Finland, genom Per och Lars Wester
Två svenska team tog färjan över till Helsingfors för att segla årets Nordiska mästerskap. Samma sak gjorde dubbla danska världsmästaren Jan Saugmann med gast Christian Limbrecht, säkert med en seger i sikte. Det blev dock inte riktigt så. Vädret gynnade inte arrangörerna och seglarna.
Lördagens tävlingar fick ställas in pga. stiltje och dimma. På söndagen var det fortfarande dimmigt, men nu fanns det vind – skiftande i både styrka och riktning. Efter två seglingar låg Per och Lars Wester lika med Saugmann/Limbrecht och efter tre var de i ledningen med två poäng. Det var sen eftermiddag och färjan var bokad.
Per och Lars chansade och var med i sista seglingen. En dimmig historia med en banändring som alla utom finska teamet Rosemarie Hartman/Tuomas Laurila missade. Hartman/Laurila vann därmed seglingen och seglade upp från fjärde till första plats totalt. Första vinsten till ett mixteam på NoM. Det blev en fin andraplats till Per och Lars och det danska teamet fick nöja sig med tredje plats. Den andra svenskbåten, Galen Mack/Colin Treseler slutade femma i det 15 båtar stora fältet.
Kompletta resultat på https://www.manage2sail.com/en-US/event/EMKSyysregatta2021#!/results?classId=38f44cc3-2b89-4cf6-8c2f-53ec6bf1aa65
KSSS Olympiska – tuff avslutning på Robline SWE 505 CUP
Martin Fridh/Mats Dahlander från Skåne avslutade lättvinds-CUPen i BKSS med en seger och inledde i avslutningen i KSSS med en tvåa och en etta i de riktigt tuffa förhållandena på Baggen. Imponerande! Så långt låg de lika med Peter Bökmark/Martin Persson, men sedan blev det kapsejsningar för Fridh/Dahlander och tufft att ta sig i mål.
Peter och Martin var tillsammans med Malin Broberg/Johan Röök de enda team som riktigt klarade de byiga sydostvindarna på 10-15 m/s, utan att gå runt. Efter dag 1 ledde Peter och Martin före Malin och Johan och med Martin och Mats på plats 3. Peter och Martin tog också ledningen i totala CUP-en, på samma poäng som Malin och Johan men med fler vinster.
På söndagen blåste det lika mycket och några team valde att stanna iland för att spara materialet. Malin och Johan inledde med seger i första racet och återtog totalledningen, men när deras ena spinnakerbom gick av hade de ingen chans att matcha Peter och Martin, utan slutade tvåa i de två avslutande seglingarna och totalt. Peter och Martin vann både de avslutande två racen och regattan. Thomas och Oskar Lundberg från hemmaklubben KSSS seglade jämt strax under de två i toppen och blev trea i regattan. Tack KSSS för att vi fick ha vår CUP-segling under KSSS OCR-regatta.
Alla resultat på: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2021/ocr-2021/sailwave-results-for-ksss-ocr-2021-class-505-at-2021_6.html
Robline SWE 505 CUP 2021 – med nya vinnare: Peter Bökmark/Martin Persson
SWE 505 CUP genomfördes 2021 för åttonde året, i år med Robline som partner – stort TACK för fint stöd! Det var spännande in till sista seglingen. Segermarginalen för Peter och Martin blev en enda poäng före Malin Broberg/Johan Röök på andraplatsen. Malin och Johan vann CUP-en 2017, sedan följde tre år av segrar för Tomas Grundel/Johan Strömdahl och nu var det Peter och Martin som drog längsta strået. Det var deras första seger.
CUP-en har vunnits fem gånger av team från ostkustflottiljen och tre gånger av team från västkustflottiljen. Skåneflottiljens bästa placering hittills är en silverplats 2015. Årets upplaga var den näst största i CUP-ens historia - 29 båtar deltog i minst en segling. Enda gången det varit fler var 2018, då 32 båtar var med i minst en segling. SWE 8926, Ebbe Rosén/Olle Wenrup är mest framgångsrika CUP-besättning genom åren – de har två segrar och har bara en gång varit utanför prispallen.
CUP-ens slutresultatet 2021 finns på hemsidan: http://www.int505.se/images/web/Robline%20SWE%20505%20CUP%202021%20FINAL.pdf
Björlanda Kile SS poängseglingar 2021 – en prestigevinst för Per och Lars Wester
På våren var bara träning tillåten och det blev många träningsracepå måndagskvällarna i BKSS. Oftast var Lasse Bjerke med i coachbåten och det blev mycket givande träning. På hösten var det skarpt läge med tävling igen.17 olika båtar deltog i de 6 kvällarnas 13 seglingar. 112 båtstarter har gjorts och i snitt var det 9 båtar per kväll och som mest 13.
Per och Lars Wester vann, 4 poäng före Fredrik Hansson/Sven Flood. På tredje plats Malin Broberg/Johan Röök. Tänk vad kul man kan ha en vanlig måndagskväll. Tack BKSS för att ni hela tiden under pandemin fortsatt köra aktiviteterna för oss 505-seglare!
Resultatet finns på: http://www.bkss.se/wp-content/uploads/2021/10/Poangsegling-5o5-2021v3.png
VM = Västkustmästerskap – enklare och nyttigare kan det inte bli!
Coronapandemin fick västkustseglarna att 2020 återuppta traditionen med en riktigt sen säsongsavslutning, ett eget VM - ja, dvs. ett Västkustmästerskap. Årets upplaga, den 22 - 23 oktober, samlade 10 team från Skåne till Göteborg i Björlanda kile. Lätta vindar och milt väder för årstiden var de yttre förutsättningarna. Det blev fem jämna, kul och intensiva race, härligt eftersnack med tilltugg i klubbhuset samt nyttiga priser = frukt!
De fyra första seglingarna hade olika segrare. Peter Bökmark/Martin Persson vann första, Malin Broberg/Johan Röök andra, Tomas Berg/Urban Lagnéus tredje och Fredrik Hansson/Sven Flood fjärde. Peter och Martin avslutade med seger i sista racet som fick kortas pga. brist på vind. De var också totalt jämnast och vann på sex poäng. Tvåa Tomas och Urban, 10 p, trea Fredrik och Sven, 11p och fyra Malin och Johan också med 11 poäng. Stort TACK till BKSS som lånade ut följebåtar, bojar och klubbhus – ni är ovärderliga för 505-förbundets verksamhet i väst. Även stort TACK till våra egna superarrangörer, Lasse Bjerke och Per Wennersten och deras medhjälpare denna gång, Alain Dupuis och Göran Börjesson.
Alla resultat och bilder från tävlingen finns på: https://drive.google.com/drive/folders/1VSl_Hy8bIuIS8quIJV0oUuIXsSCyibfc?fbclid=IwAR0QJ8l0IgymCoIgfV0umYPtteCjoj2GLuLAEd4eTB7AyiNhKtuSG-e86ug
13 båtar och 31 personer på trimhelg inomhus med Holger Jess, 6 - 7 november
Detta var en aktivitet planerad för hösten 2020, men pga. Coronasituationen fick vi skjuta den ett helt år. Johan Calvert ställde upp med lokalen, dvs. hans företag Smart Inrednings lokaler i Kungälv.
Ganska imponerande med 13 Fivar inomhus, varav nästan alla riggade. Holger Jess är tyskt noggrann och berättade om alla viktiga mått för ett bra grundtrim och hur man sedan kan arrangera trimfunktionerna.
Så mycket information och så mycket som kan förbättras. Helt fantastiskt att Holger Jess, fyrfaldig världsmästare, kom och hjälpte oss – TACK! Holger berättade att när han började segla 505 var Långedrag världens 505-centrum. Där seglade Krister Bergström och Kalle Nilsson – de allra bästa 505-rorsmännen i världen på den tiden.
Första klubbåten – köpt av Gefle SS
Gefle SS fick sin första 505 våren 2021 när ordföranden i klubben, Carl-Magnus Sångeclint, köpte klassiska Lindsaybåten SWE 8352 från Finland. Säsongen 2022 seglas SM och Nordiskt mästerskap i Gävle 8 - 10 juli under samlingsnamnet ”No Emission Race”. Det blir ett stort evenemang som vi hoppas lockar många 505-team, både svenska och utländska. För att klubben ska få i gång fler egna 505-seglare har Gefle SS under hösten 2021 köpt en uppdaterad äldre båt som klubbåt. Det betyder att såväl ungdomar som vuxna får känna på riktigt go’ segling på hemmaplan och förhoppningsvis leder det till fler Fivar i Gävle, i bästa fall redan till säsongen 2022. Ett fantastiskt kul initiativ av Carl-Magnus Sångeclint och Gefle SS.
Rekord i antal köpta/sålda Fivar
Under 2021 har förbundet kännedom om 25 köp/försäljningar och totalt har sex nya båtar kommit till Sverige medan en har sålts till Finland och en till Danmark. Fyra båtar har importerats från Danmark och Finland och i två fall har från början utländska seglare bosatta i Sverige tagit hit sina båtar. Av de fyra nya båtarna är det tre nya team och ett som bytt upp sig till nyare båt. Under året har en båt sålts till ett segelsällskap – Gefle SS – se ovan! Föredömligt! I tre fall har aktiva team sålt till nya aktiva team. Totalt innebär försäljningarna att det kommer att det blir fler aktiva Fivar i Sverige. Hade förbundet vetat om fler bra båtar till salu hade fler båtar kunnat omsättas.
Båtutlåning, provseglingar och träning
505-förbundet köpte under 2021 in en andra utlåningsbåt – SWE 8694. Förbundets två lånebåtarna har använts huvudsakligen av fem olika team under säsongen. Tre av dessa har skaffat egen båt därefter. Förbundets båtar har också lånats ut till utländska seglare på SM. Lånebåten SWE 8585 drabbades av ett mastbrott under utlåning, men detta har lösts på ett bra sätt genom vår partner Atlantica som försäkrar lånebåtarna. TACK!
Under 2021 har två större provseglingstillfällen genomförts, där seglare kunnat testa 505. Båda på västkusten. Dessutom har det varit provsegling för olika besättningar individuellt vid flera tillfällen. Mest speciella testtillfället var i Malmö, när ett FD-team från Holland, på Sverigesemester, fick känna på en 505. Senare lånade de en båt och var med på SM i Åmål.
Den traditionella provseglingen sista måndagen före midsommar (21/6) i Björlanda kile samlade ett 10-tal seglare som fick prova att segla 505 i olika kombinationer. Ett team hade redan skaffat en äldre 505 och de var sedan med på måndagar i BKSS. 505-klasssen var också inbjuden till VKSF och GKSS gemensamma provsegling i Långedrag 29 augusti, tillsammans med flera andra klasser. Tomas Berg seglade med ett antal ungdomar som alla uppskattade att känna på en skön trapetsbåt.
Sju båtar i Björlanda kile fick proffsig hjälp under en träningsdag - den 5 juni - med Sam Gilmour. I övrigt har träningen varit organiserad lokalt via det tre flottiljerna. Skåneflottiljen håller kontakt via mail och har samordnat sin träning i Råå och Malmö. Stockholmsflottiljen använder WhatsApp för kommunikationen och har tränat tillsammans i Saltsjöbaden. Göteborgsflottiljen organiserar sig via en Messengergrupp och har även visst träningsutbyte med Skåneflottiljen.
Årsmötet och styrelsearbete
Årsmötet hölls den 20 maj via Zoom. 15 personer, alla röstberättigade, var närvarade. Bl.a. presenterades och diskuterades ett visions/strategidokument för 505-förbundet. Efter val och konstituering såg styrelsen för 2021 ut på följande sätt:
Ordförande: Galen Mack; V.ordf. och ansvarig för kappseglingsprogrammet: Tomas Franzén; Sekreterare: Lars Wester; Int. Sekreterare: Ebbe Rosén och Kassör: Sven Flood
Till styrelsen adjungeras: Flottiljansvarig väst: Tomas Berg och PR-samordnare: Per-Eric Törnström
Styrelsen har sammanträtt 12 gånger under 2021. Förbundet har varit representerat på Svenska seglarförbundets evenemang Seglardagen och Seglarträffen och vid dessa tillfällen varit aktiva i diskussioner bl.a. om nya regler för deltagande i Seglingens mästare, om förbättringar av Sailarena för tvåmansjollar, om hållbara regattor och om klassförbundens roll inom svensk segling.
Per-Eric Törnström
PR-samordnare Svenska 505-förbundet
505 - en gammal dröm förverkligas
När Martin Fridh och Mats Dahlander började segla var 505 drömbåten. Här berättar de om hur de långt senare kom igång med 505-segling. Läs och inspireras! Är Du intresserad av 505 – maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så hjälper vi Dig också att komma igång med riktigt go' segling.
Drömbåten
När BOJKs Optimist- och E-jolle seglare hängde nere vid klubbhuset i Bjärred på 80-talet var det ingen av oss som hade sett en 505 i verkligheten. Ändå var den mytomspunnen och det häftigaste vi kunde tänka oss att segla. Man kunde ju trimma allt och den var snabb! Vi pratade om båten och läste i seglingstidningarna om Krister Bergström som var en legend. Båten var en ouppnåelig dröm.
Annat kom emellan
Det var där på BOJK som vi lärde känna varandra. Vi växte upp och efter enmansjollarna korsade vägen genom livet olika kölbåtar. Mestadels entypsklasser. Ibland var vi i samma besättning. Ibland värsta konkurrenter. Det har blivit många roliga seglingsprojekt med underbara besättningar genom åren och seglingen har givit oss så många fina upplevelser. Fiven glömdes bort.
Vi hade missat tvåmansjolle
Men plötsligt någonstans mitt i livet blev det dags för något nytt. Vad skulle hända i andra halvlek? Två-mans-jolle var något vi båda hade missat helt och vi fick återigen upp ögonen för int.505 klassen, som är stor internationellt och har många aktiva seglare i Sverige. Båten är fortfarande häftig, men det var ännu viktigare för oss att hitta en klass med ett aktivt förbund, med en trevlig gemenskap både på hemmaplan och internationellt.
Provsegling med mersmak
Det visade sig att Fiven trots allt kanske inte var en ouppnåelig dröm. Tvärt om! Förbundet har lånebåtar så att man enkelt kan prova på. Tomas Franzén var mycket hjälpsam och såg till att vi fick segla på Råå där det finns en liten fleet av båtar. Ja! Det var verkligen en häftig och härlig båt att segla! Inte speciellt svår att komma igång i, men samtidigt verkligen något att bita i om man vill segla den till sin fulla potential. Vi seglar för att det är skoj, men vill också lära nytt och utvecklas. Vi var lockade!
Blött SM-inhopp och vi var fast
Två dagar senare gick SM 2020 i Vejbystrand så vi bestämde oss för att följa det från en motorbåt. Här träffade vi på trevliga seglare och en del gamla bekanta ansikten från ungdomsårens jollekappseglingar som också sökt sig till klassen. Det var fartfyllt i hårt väder gränsade mot kuling och oemotståndligt att se på. Julia på SWE-9107 skadade handen svårt i en vurpa, vilket tråkigt nog innebar att hon inte skulle kunde segla på söndagen. Hon tyckte att Sven som nu saknade en rorsman skulle få segla ändå och att det var onödigt att en ledig rorsman utan egen båt skulle stå på land.
Så kom det sig att Sven fick bada även på söndagen - flera gånger. Men han klagade inte även om hans vikarierande rorsman bokstavligen talat hade tagit sig vatten över huvudet. Det var inte idealiska förhållanden för en nybörjare, men det var så kul och hade effekten att vi samma kväll bestämde oss att köpa vår egen båt. Det firades med Champagne!
Enkelt att komma igång – alla hjälpte till
Många ville hjälpa oss att hitta en lämplig båt som var till salu. Vi ville ha en båt som var välfungerande och uppsatt enligt de vanligaste trimguiderna för att göra det så enkelt som möjligt för oss. Under SM hade vi träffat Holger Jess från Tyskland som är en av klassens proffs och eldsjälar. Han lovade hjälpa till och några dagar senare hade vi köpt en osedd båt från Tyskland och han förmedlade kontakten med en trevlig familj som hade köpt en 29:er som skulle till Lomma. De lastade släpet med båda båtarna och endast två veckor efter vår provsegling fick vi nu vår alldeles egna Five hemlevererad och en dröm gick i uppfyllelse! Så enkelt var det att komma igång. Ett stort tack till förbundet och alla hjälpsamma seglare.
Friskt vågat direkt
Vi satte etiketter på alla trimlinor och åkte raka vägen till cup-seglingen i Björlanda Kile där vi försökte rigga båten för premiärsegling i ganska hårda vindar. Det tog lördagen att göra båten och oss själva redo, men halva besättningen fick ändå segla eftersom Tomas B (SWE-8694) var oerhört seglingssugen men saknade sin gast. Det blev också en nyttig erfarenhet. På söndagsmorgonen flög vi ut ur hamnen, surfade hela dagen och kom i hamn med ett stort leende. Vi var nöjda med vår premiär.
Allt från sist till först 2021
Första säsongen har vi mest tränat med fleeten på Råå och åkt på Svenska och Danska mästerskapen samt cuperna i Björlanda Kile och Saltsjöbaden. Vi har mycket kvar att lära och resultaten har varit allt mellan sist och först. Under slutet av säsongen fick vi till det lite bättre, se resultatet i Robline SWE 505 CUP 2021: http://www.int505.se/images/web/Robline%20SWE%20505%20CUP%202021%20FINAL.pdf
Första spiken
I Björlanda var vi på hugget i sista seglingen och fick till trimmet så vi hängde med ganska bra. Vi gjorde mycket bra vägval också. När vi rundade ned på sista länsen låg vi strax bakom tätklungan och bestämde oss för att satsa högre genom att separera och segla vår egen väg ned längs norra kanten. Där var det fint tryck i vinden. Vi rundade upp som 3a. SWE 9038 och SWE 8801 som var före oss fightades med varandra och vi såg vår chans att överraska och stressa båda till misstag, så att vi kunde slå dem precis på mållinjen som vi alla tre nästan korsade samtidigt. Vår första spik i 505. Det var kul!
Ny 505-säsong och nu är drömmen på riktigt!
Nu förbereder vi oss för nästa säsong. Vi deltog på trimhelgen med Holger Jess och håller som bäst på att piffa upp båten enligt hans order. Det är klart att man måste älska verktygslådan. Det finns alltid något kul att pyssla med och båten måste så klart vara i toppskick. Flaps-byte pågår. Vi hänger en del i garaget och snackar förstås om 505-segling. Men det är inte längre bara en dröm. Nu är det på riktigt!
Vi ses på vattnet till våren!
Seglarhälsningar från Martin & Mats på SWE-9171
Tretton Fivar inomhus på trimhelg med Holger Jess
13 riggade Fivar inomhus med 505-gurun Holger Jess som fokuserade helt på 505-trim under två heldagar i november – välkommen att läsa om årets nördigaste 505-helg!
Vilket intresse!
Intresset var stort när 505-förbundet bjöd in till en trimhelg i november, med trimsnack och trimjobb på båtarna, under ledning av Holger Jess. Man kan inte rigga en 505 inomhus på många ställen, men hos Johan Calverts företag Smart Inredning i Kungälv går det utmärkt. Tretton båtar kom, varav ett par från Skåne och Stockholm. Totalt var vi 31 personer, allt från inbitna 505-seglare sedan länge till årsnya team och t.o.m. några utan egen 505.
Trimhelg inomhus – varför det?
För att kunna få ut maximal fart i en 505 är det viktigt att grundtrimmet är rätt – t.ex. att mastens och centerbordets placeringar harmonierar. Dessutom ska trimsystemen fungera smidig så att båten går lätt att trimma om under gång. Eftersom många svenska båtar har en del år på nacken och en del inte kappseglats på hög nivå är det viktigt att få koll både på grundtrim och på trimfunktionerna.
På en äldre 505 och är det lätt hänt att trimsystemen inte är optimala längre. Något system är gammalmodigt – bättre finns idag - något block eller någon råtta kärvar, någon gummicord är för gammal, någon tamp är bytt mot en för grov/klen eller är för stel, osv. Det är en del pill att få allt att funka perfekt. Pillet görs bäst under vintern så att seglingssäsongen kan ägnas åt just segling!
Holger Jess – en av världens bästa 505-seglare
Det finns få personer i världen som kan mer om trimning och trimsystem på en 505 än Holger Jess. Holger är fyrfaldig världsmästare i 505 och utrustar idag nya Ovingtonbåtar med alla beslag och trimsystem så att de blir tävlingsklara. Du ska kunna sätta Dig i en ny-utrustad båt från Jess Sailsport och vinna VM, bara ”plug and play” är Holgers filosofi. Holger kom med färjan från Kiel med en bil full med beslag och tamp och stor entusiasm.
Bra förutsättningar för säsongen 2022
Allmänna genomgångar varvades med individuell genomgång av varje båt. Det var fullt upp för Holger i dagarna två och vi är många som har fått långa åtgärdslistor att beta av under vintern. En del kunde vi fixa på plats, men tiden räckte inte till. Det var så mycket intressant att lyssna på, diskutera och försöka smälta. Tack för en mycket givande helg Holger! Smart Inrednings lokaler var perfekta för trimhelgen – tack Johan – som själv fick sitt nya centerbord på plats och intrimmat i SWE 8848.
Om vi hinner fixa alla saker på våra båtar inför våren 2022, så ger det bra förutsättningar för att kunna trimma och jämföra fart mellan båtarna under försäsongen. Vi ser fram mot en spännande seglingssäsong!
Så småningom kommer filmer från helgen att läggas upp – vi meddelar på FB när och hur de finns tillgängliga. Just nu finns det en hel del bilder på: https://drive.google.com/drive/folders/1RaALU8MLmK1sceGCJSXcDRAadQVH65Mu?usp=sharing
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Åtta år med SWE 505 CUP
Följ med på en resa genom de åtta säsongerna i en lite nördig sammanställning, som dock börjar med bakgrunden, regler mm.
Vi måste segla tillsammans mer än på SM
När vi återstartade 505-klassen i Sverige insåg vi att det inte räckte med att Sveriges 505-seglare möttes och seglade tillsammans en gång per år – på SM. Tre tävlingar inkl. SM blev starten för CUP-en. Målsättningen var att sprida tävlingarna i 505-Sverige, dvs. att seglare i de tre flottiljerna Skåne, Stockholm och Göteborg ska ha nära till minst en tävling.
En regatta har varit densamma under hela perioden. Det är KSSS Olympic Regatta, men 2020 blev den inställd pga. Corona. Det är faktiskt den enda tävling som inte genomförts alls trots Corona. På västkusten har vi seglat CUP eller SM i Gottskär, Träslövsläge, Björlanda kile, Marstrand och Åmål. I Skåne har vi bara seglat när det har varit SM där, i Råå, Båstad och Vejbystrand. SM har vi också seglat i Arkösund på ostkusten.
Lite speciella regler
CUP-en ska stimulera till deltagande i många tävlingar. Poängräkningssystemet innebär att endast delseglingarnas resultat räknas, inte slutresultaten i deltävlingarna. Det innebär att deltar man på en tävling, men inte tar sig i mål i en segling får man poäng = antal tävlingsdeltagare + 1. Deltar man inte alls på tävlingen blir poängtalet i stället = antal deltagare totalt i CUP-en + 1. Det lönar sig således att vara med.
Självklart vill vi gärna ha utländska deltagare på våra CUP-tävlingar, men när vi räknar samman SWE 505 CUP så är det bara placeringen bland de svenska teamen som räknas. Byte av båt under säsongen är tillåtet och i en deltävling är det OK att ha seglat med annan rorsman/gast och ändå få räkna resultatet till det egna teamet. Mindre regeljusteringar har gjorts efterhand, men grundstommen är densamma.
Priser – utöver äran!
SWE 505 CUP avslöjar vilket team som seglat bäst totalt sett under säsongen, så det är mest äran man tävlar om. Vinnaren får också en inteckning i vandringspriset. Det SSF-standar som 505-förbundet fick på sin 50-årsdag av Seglarförbundet är inramat som en tavla och på baksidan skrivs segrarnas namn. Utöver vandringspriset har vi helt förlitat oss på sponsrade priser.
Tre gånger har vi haft en partner för hela CUP-en. 2021 och 2019 har det varit Robline och premiäråret var det polska segelmakaren Narwal. Utöver generösa priser från dessa har vi genom åren haft synnerligen god stöttning av SEARCH Magazine, UK Sailmakers, Båths, Benns, Malmgren Epoxi, m.fl. TACK alla som bidragit!
Classic CUP
Precis som vi har ett Classic-vandringspris på SM finns det även ett i SWE 505 CUP – en fin bild på SWE 7343. Hittills har intresset för att segla Classic-båtar på Cup-seglingar varit ganska lågt, men vi hoppas detta ska ändras och ska försöka pusha mer för att de äldre båtarna kappseglas.
Jämnare efterhand och nu är det knivskarp konkurrens!
Första året, 2014, vann Ebbe Rosén/Olle Wenrup med snittplaceringen 1,0 dvs. de räknade enbart förstaplatser. Poängskillnaden till Peter Andersson/Per-Eric Törnström, på andra plats, var stor, hela 32 poäng. Ebbe och Olle vann även 2015, men redan då hade det blivit jämnare, deras snittplaceringen var 1,7 och tvåan Lars och Axel Hultgren låg ”bara” 25 poäng efter.
2016 vann Magnus Nilsson/Anders Dahlén, men nu var Ebbe och Olle 24 poäng efter. 2017 var det ny vinnarbesättning och första gången ett mix-team vann tävlingen – Malin Broberg/Johan Röök. De var 9 poäng före Anders och Magnus på andraplatsen. Sedan har det bara blivit jämnare och jämnare. I år skilde det bara 1 poäng mellan vinnarna Peter Bökmark/Martin Persson och tvåan Malin Broberg/Johan Röök. Cupen avgjordes bokstavligen i sista delseglingen.
Siffror i massor
Deltagarrekordet hittills för en CUP-säsong är 32 team från 18 olika klubbar. Det var 2018 när SM, som samtidigt var NoM, gick i Marstrand och lockade 26 team. Lägsta deltagarantalet är 21 team, både 2016 och 2017. I år deltog 29 team från 13 klubbar i någon tävling, vilket är det näst högsta deltagarantalet. Antalet klubbar har gått ner något, främst eftersom en hel del team som tränar i Björlanda kile numera även tävlar för BKSS.
Totalt har det varit 2 024 båtstarter i de 143 delseglingarna i CUP-en. Flest delseglingar - 21 - genomfördes 2021 och det blev då 314 båtstarter. Rekordåret 2018 har flest båtstarter hittills - 354. Det året hade KSSS OCR sitt största deltagarantal (13 team) och man seglade 9 race på 49-erbanan.
I snitt har drygt 20% av deltagarna seglat alla tre deltävlingarna, medan ungefär 40 % vardera deltagit i en eller två deltävlingar. Ett klart mål är att höja andelen som är med på alla deltävlingar.
En kamp mellan flottiljerna
Inofficiellt vill förstås alla flottiljerna lyckas bäst. Göteborgsflottiljen har haft flest deltagare alla år, som minst 12 och som mest 23. Stockholmsflottiljen har oftast näst mest deltagare, men det skiljer ganska lite mot Skåneflottiljen som då och då är den större av de två. Stockholmsflottiljen är mest framgångsrik om man ser på totalsegrar, fem vinster av åtta möjliga. I antal pallplaceringar ligger dock Göteborgsflottiljen snäppet före med 13 pallplatser. Stockholm har 10 pallplatser och Skåne hittills bara en.
Maratontabellen
På skoj har jag gjort en maratontabell för CUP-en, baserad på att vinst ger 3 poäng, andraplats 2 poäng och tredjeplats 1 poäng.
Ebbe Rosén/Olle Wenrup är i ledningen. De har totalt 13 poäng, efter två segrar och sju pallplatser av 8 möjliga.
Tvåa i tabellen är Tomas Grundel/Johan Strömdahl med tre segrar och således 9 poäng.
På tredje plats Malin Broberg/Johan Röök på 7 poäng efter en vinst och två andraplatser.
Två Stockholmsteam således i topp före ett Göteborgsteam. Därefter följer ytterligare två Göteborgsteam, Peter Bökmark/Martin Persson på plats fyra och Magnus Nilsson/Anders Dahlén på plats fem. På plats 6 återfinns första Skånebåten, Lars och Axel Hultgren.
Hur går 505-förbundet vidare med SWE 505 CUP?
Man ska inte ändra ett vinnande koncept heter det, men man kan putsa på det för att göra det ändå bättre. Utgångspunkten är att det i fortsättningen ska vara fyra CUP-seglingar, en inom vardera flottiljs närområde plus SM-et. SM ska vara tre seglingsdagar och turnera mellan ost, väst och syd.
Cup-säsongen 2022 börjar vi i Stockholm i stället för att avsluta där. KSSS OCR är en fantastisk regatta på många sätt, men det är väldigt trångt på land och ofta kallt så sent på året, vilket avskräcker en del. Säsongen 2022 seglar vi KSSS vårtävling Saltsjöbadsregattan 21 - 22 maj som CUP-tävling 1 och siktar på att många är riktigt seglings- och tävlingssugna efter vintern. Vi fortsätter till Skåne med CUP 2 i Borstahusen 4 - 5 juni, seglar SM och NoM i Gävle 8 - 10 juli och avslutar med CUP 4 i Björlanda kile 10 - 11 september. Varmt välkommen att hänga på i SWE 505 CUP 2022.
Vill Du eller någon Du känner hjälpa oss att utveckla SWE 505 CUP som partner – hör av Dig!
Alla CUP-resultat genom åren finns på hemsidan: https://www.int505.se/results
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Peter och Martin besegrade Baggen igen! Vinnare av både CUP 3 och totala Robline SWE 505 CUP 2021
Det blev en riktigt blåsig avslutning på Robline SWE 505 CUP 2021 i samband med KSSS OCR-regatta. En del av vad som egentligen hände kan Du läsa här…
Men ovanstående bild och pristagarbilden är tyvärr de enda som verkligen är från OCR-ragattan.
Upplagt för tät avslutning
Det var mycket som talade för en spännande tävling i Stockholm. Malin Broberg/Johan Röök och Peter Bökmark/Martin Persson hade båda segervittring i totala Robline SWE 505 CUP 2021. Men de borde kunna utmanas rejält av de senaste årens dominanter Tomas Grundel/Johan Strömdahl som gjorde en sista tävling innan sitt 505-uppehåll. Ebbe Rosén/Olle Wenrup visade under SM i Åmål att de fortfarande kan segla hårdvind och på träning har Thomas och Oskar Lundahl visat att de har bra hårdvindsfart. Martin Fridh/Mats Dahlander från Råå hade också tränat mycket och vann sista delseglingen på CUP-tävlingen i Björlanda kile.
Manfall
Lördagen kom med hård sydostlig vind som var rejält byig, men vågorna var små och det var upplagt för snabb segling. Tyvärr hade Ebbe drabbats av magsjuka under natten och med färdigriggad båt konstaterade Ebbe och Olle att det här går inte. Där försvann ett starkt team. Det hårda vädret gjorde att ytterligare två team valde att stanna på land och haverier fick till följd att två team föll ifrån. 505 seglade tillsammans med E-jolle och RS Aero på en bana placerad något väster om mitten på Baggensfjärden, men det dröjde innan tävlingsledningen fick ordning på den och båtarna sökte vindskydd i Boo-viken för att inte slita på materialet i onödan och för att inte gå runt. Thomas Lundberg konstaterar att det var mellan 10 och 14/15 m/s mer eller mindre hela tiden.
Nu kör vi…..
Äntligen kom tävlingarna igång. Peter och Martin gick på knock för att ta in Malin och Johans ledning i totala CUPEN, men vid första kryssmärket ledde Thomas och Oskar Lundberg. Generellt var det ganska jämna förstakryssar under lördagen med fyra båtar som hade fin gång. På undanvindarna var det inte lika jämnt. Peter och Martin vann första seglingen före Martin och Mats, med Malin och Johan på plats tre. Skåneseglarna Martin och Mats framfart visar att träning verkligen lönar sig. Efter andraplatsen i första racet slog de till med en spik i det andra, före Malin och Johan. Nu var Thomas och Oskar trea och Peter och Martin fick nöja sig med plats fyra.
17,7 knop, men man måste hålla sig på rätt köl….
När det tuggade på med full planing mättes en båt till 17,7 knop som toppfart på undanvinden. Särskilt på undanvindarna var det en hel del kapsejsningar, men på kryssarna gällde det också att inte fockskotet fastnade i slaget – då var det kapsejsning direkt. Malin och Johan, liksom Peter och Martin klarade sig utan kapsejsningar båda dagarna. ”Det är imponerande och det är det som gör mycket av skillnaden”, konstaterar Thomas Lundberg. ”Mer träning behövs för oss andra.”
I tredje seglingen tog Peter och Martin kommandot igen och vann före Malin och Johan. Thomas och Oskar var åter trea. Martin och Mats kapsejsade upprepade gånger, men tog sig i mål som femte och sista båt.
Vilken duell
Söndagen bjöd på fortsatt friska vindar, om än kanske något mindre än lördagen. Nu var det slutstrid om cupen. Malin och Johan vann första söndagsracet före Peter och Martin, Nu var det helt öppet vem som skulle vinna Robline SWE 505 CUP 2021. I detta läge hade Malin och Johan oturen att en av spinnakerbommarna gick av. Då är det svårt att få ut max fart på undanvinden. Peter och Martin spikade båda de avslutande seglingarna före Malin och Johan och vann därmed CUPen totalt. Thomas och Oskar var trea i alla söndagens tre seglingar.
Sjömanskap
Martin och Mats hade beslutat att inte riskera materialet i onödan på söndagen och packade ihop båten efter att ha hjälpt de andra ut. Det blev lätt kaotiskt med många olika båttyper, många RIBar och smala ramper. När de satt sig i bilen på väg hemåt kände de att de hade tagit rätt beslut. Som Martin uttryckte det: “Vi hade kul och lärde oss mycket. Nästa gång klarar vi även kuling!”
Kämpainsatser
Två av de mindre erfarna teamen imponerade i det tuffa vädret. Sebastian Gransäter/John Tengbom har seglat 505 ett par år, men bara tävlat begränsat än. DidrikDahlström/Joel Jelf är nya i klassen för året och har pga skador seglat ganska lite ihop. Båda dessa team satsade, friskt kämpade på väl trots haverier och många kappsejsningar. De gav inte upp och placerade sig som 4:a resp 6:a totalt.Starkt!
Nya CUP-vinnare: Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS
Efter tre år med CUP-segrare från Stockholm var det dags för västsvensk seger igen. Peter och Martin har inte alltid haft flyt på Baggen, men nu verkar det ha vänt från en problemarena till en segerarena. Segern var mycket knapp, bara 1 poängs marginal till Malin Broberg/Johan Röök på silverplatsen. Fina priser i form av presentkort hos Båths på linor från Robline både till pristagarna och till andra deltagare, via lottning. Partnerskapet med Robline under 2021 har betytt mycket för 505-förbundet och för 505-seglarna. Stort TACK!
Alla resultat för Robline SWE 505 CUP 3 på: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2021/ocr-2021/sailwave-results-for-ksss-ocr-2021-class-505-at-2021_6.html
Totala resultatet i Robline SWE 505 CUP 2021 på: http://www.int505.se/images/web/Robline%20SWE%20505%20CUP%202021%20FINAL.pdf
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
505-segling igen efter 35 år - sommaren 2021 med ”Parbleu”
Har man en bakgrund som jolleseglare och 505-seglare finns drömmen om mer 505-segling ofta levande. Här kan Du läsa solskenshistorien om hur SWE 7316 ”Parbleu” fick en aktiv sommar 2021 genom Jan och Ulf Andersson tillsammans med Torgny Nordström.
De var Europamästare i Flying Junior 1968 när de bytte till 505-klassen. Där blev det mycket segling och som bäst en 6:e plats på VM 1972 i Hangö och en 3:e plats på EM 1976 i Hayling Islands. Efter seglingskarriären i ungdomsåren gjorde bröderna Jan och Ulf Andersson jobbkarriär istället. Seglingen hade inte längre högsta prioritet, men drömmen har funnits där – drömmen om att återigen segla 505. Jan och Ulf hittade sin gamla EM-vinnande Flying Junior för några år sedan och rustade upp den till nyskick igen och började leka med den på Järlasjön, men de ville mer.
Match-making
Hösten 2020 fick Ulf Andersson kontakt med 505-förbundet och började en diskussion om möjligheterna att känna på Fiven igen. Förbundet visste att 505-sponsorn och tidigare ordföranden i förbundet, Torgny Nordström låtit totalrenovera sin fina gamla Parker SWE 7316, ”Parbleu”. Nu funderade han ändå på försäljning pga. för lite användning av båten. Det är inte alltid lätt att hitta rätt seglingskompisar.
505-förbundet tipsade Ulf om att höra sig för med Torgny, eller ”Togge” som han kallas av gamla Fivekompisar, om ev. köp. Givetvis kände Ulf och Torgny varandra sedan de aktiva 505-åren på sjön och i HockeyBockey-rinkarna med legendariska 505 Tigers. Det blev en rolig återknytning av bekantskapen.
Sälja – nej, men låna och låt mig segla med!
När det kom till kritan ville inte Torgny sälja båten. Istället var han så otroligt generös att han förslog följande. ”Jag äger båten. Ni disponerar båten 100%. Jag får gasta någon gång när det blåser lagom. Så slipper vi fundera på hur mycket båten skulle kosta. Som gratis!!” De kom överens om att så fick det bli och Torgny fick lite skön 505-segling också.
Fantastiska seglatser
Ulf berättar: ”Vi har njutit hela sommaren på Baggensfjärden med fantastiska seglatser som inkluderar hissandet av nya monsterspinnakern. Jag trodde tiden var förbi att kunna stå i trapets igen, men verkligheten har överträffat alla förväntningar.”
Hårdvind funkade också
Ulf fortsätter: ”Vi har till och med klarat av hård vind, men då har det inte varit läge att fippla med kameran samtidigt. Min tonårsson, som inte seglat förut, är nu också frälst och tittar på sin far med nya ögon. Många flugor i samma smäll.”
Har Du en längtan att testa Fivesegling igen efter ett längre uppehåll – tveka inte att kontakta 505-förbundet (Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.). Vissa drömmar kan bli verklighet!
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Äntligen, segling i världens största regatta – Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld på Kieler Woche 2021
Kieler Woche flyttades i år också och blev därmed en av de två tävlingar i 505 Euro Cup som kunde genomföras. Här berättar Anders Nilsson kort om erfarenheterna från Kiler Woche 2021
Kieler Woche – en speciell regatta
När Kieler Woche blev flyttat till september anmälde jag oss direkt. Om det blir av får vi ta då. Jacob snabbokade ett rum på ett ställe i Strande, så anmälan gick igenom. Äntligen skulle jag få segla på världens största regatta. Jacob hade redan varit här i Melges 24.
Kiel började med att det snabbokade rummet var ett rum i en källare med en dubbel säng att samsas om platsen i. Ingen stans att hänga upp våta grejer och ingen frukost ingick. 1790kr/natt tog damen också vilket får betraktas som hutlöst välbetalt.
Tidigt i veckan såg det ut att bli lätta vindar. Inte vår starka sida eftersom vi bara kört 505 i lätt en handfull träningspass på egen hand eller mot Jonas Palmqvist och Mats Bylander i sin 505. Aldrig tävlat, nåja någon gång ska ju vara den första.
Hur gick det då?
Lördagen börjar med att racen sköts upp i väntan på vind och till slut kom vi ut och fick genomfört ett race i lättvind. Riktigt jobbigt kan jag meddela. Under lördagskvällen kom vinden och på söndagen genomfördes 4 race. Under måndagen och tisdagen blev inga race genomförda men på tisdagen gjordes ett tappert försök som slutade med att alla blev inbogserade. Efter 5 race blev det totalt en 15e plats av 27 båtar. Bra speed i bra med vind, mer att träna på i lätt.
På min blogg kan ni läsa utförligare om vår kamp mot riktigt bra tyskar och vad en kapsejsning kan kosta i resultat. http://sundetregatta.blogspot.com/2021/09/kieler-woche-2021-international-505-en.html
Alla resultat finns på: https://www.manage2sail.com/sv-SE/event/kiwo2021#!/results?classId=fe0edfb1-fcb9-410a-b175-2772f8614325
Anders Nilsson
SWE 9013
Silver till Sverige på Nordiska Mästerskap 2021 i Espoo, Finland
Per och Lars Wester bestämde sig tidigt för att prioritera NoM i Finland. Det blev ett lyckat mästerskap som slutade med finsk seger, svenskt silver och danskt brons! Här berättar silvermedaljörerna Per och Lars Wester om regattan.
NoM – ett ”säkert” val
Eftersom hela säsongen redan från början känts väldigt osäker avseende möjligheter att resa och risken för att tävlingar ställs in kändes en resa till Finland för ett Nordiskt Mästerskap som ett mycket bra alternativ. Dels är resan väldigt flexibel genom att man kan vänta med att boka färja och boende till sista stund. För vår egen del kryddades tävlingsplatsen även av att vi har nära släktingar boendes i Espoo.
Sagt och gjort, vi lämnade Sävedalen torsdag morgon för bilresa till Stockholm. På Helsingforsfärjan mötte vi upp med Galen Mack och Colin Treseler som var den andra svenskbåt som skulle vara med på tävlingen. En underbar kvällstur genom Stockholms skärgård. Solnedgång, medvind och högtryck gjorde inramningen närmast magnifik. Detta bådade riktigt gott.
Taggade med covidpass anlände vi på fredagsmorgonen till Helsingfors, dagen innan tävlingen skulle starta. Resan till tävlingsarenan varade en dryg halvtimme. Hemmaklubben är belägen vid något som kan beskrivas som en blandning av villakvarter, skog och skärgård. Vi riggade upp båten i lugn och ro, åt därefter lunch i klubbhusets restaurang. Väldigt populärt ställe, för det var i princip fullsatt.
Jämn fart med Jan Sauman/Christian Limbrecht på träning
Vid 14-tiden gav vi oss ut för att känna in oss på vattnet och säkerställa att alla tampar satt rätt och att inget skulle trassla sig till tävlingen. Vi var väldigt osäkra på var det fanns grund och var tävlingsbanan skulle vara. Som tur var hade vi stämt av med Rosmarie Hartman och Tuomas Laurila i FIN 9069 som seglade framför oss ut ur hamnen. Väl ute på vattnet mötte även Jan Saugman och Christian Limbrecht-Mogensen i DEN 9187 upp. Vi körde mot dessa bägge båtar och det visade sig att vi alla gick mycket jämnt i den sydliga 5-6 m/s vinden. Det kändes mycket bra inför tävlingen. På kvällen träffade vi några av våra släktingar. Det var ett kärt återseende och vi somnade sedan sött i den gemensamma lägenheten med Galen och Colin.
Lördag: Dimman vägrade lätta
Lördag morgon, superpreppade kommer vi ner till hamnen. Även om prognosen inte såg så bra ut, det var tät dimma och ingen vind, var vi övertygade om att det skulle öppna upp sig inom någon timme. Dimman visade sig dock hålla sitt grepp. Timmarna gick och humöret började kännas som dimman. Våt, ogenomträngbar och stilla. Många koppar kaffe konsumerades innan det till slut blev dags att ta ner seglen och lägga på kapellet utan att ens ha sjösatt båten.
På kvällen träffades samtliga seglare på en restaurang med gångavstånd till hemmet. Som alltid, väldigt kul att tjöta med andra Fiveseglare om allt ifrån spridarvinklar till fleetarnas tillväxt och tillbakagång genom historien. Man inser att vi är lyckligt lottade i Sverige med det drag vi har med klassen i Sverige. Det tackar vi alla eldsjälar som med sina enorma insatser gjort detta möjligt. Ingen nämnd, ingen glömd.
Söndag: Dimma igen, men vind….
Söndag morgon anländer vi till hamnen igen. Fortfarande dimmigt! Ånej! Ska det bli ett antiklimax av detta? Skillnaden mot gårdagen var dock att det fanns rörelse i luften. Det blåste väl ca 4 - 5 m/s så fältet skickades ut. Tävlingsområdet låg betydligt längre ut än där vi seglat under fredagen. Det tog nästan en timme att ta sig hela vägen ut och det gällde att hålla koll på grunden. Tävlingen skulle genomföras med ”vanliga” starter, dvs mellan två bojar. Ingen grindstart, vilket inte alls kändes bra. Det var länge sedan man varit med om något sådant.
Äntligen race – och vilken undanvind!
Race 1. Ca 5 - 6 m/s, regnigt och kallt. Vi var något ringrostiga i starten och kom iväg i andra led. Tvingades slå till babord, vilket i och för sig var vår plan. Mitt på första kryssen kom Galen och Colin körandes i lovart om oss. Tre knop snabbare och betydligt lägre. Man blir något förvirrad med tanke på att regnet gjorde att tell-talesen låg klistrade på seglen. De körde över oss och vi huir det här skulle sluta! Uppe vid kryssmärket hade det mojnat något. Galen och Colin rundade först följda av Saugman/Limbrecht, Hartman/Laurila, Lindfors/Halonen och vi själva på femte plats. Galen/Colin skar ganska rejält samtidigt som övriga båtar framför oss seglade plattläns. Vi gick någon slags mellanväg och när det var dags att gippa så var vi ikapp Galen/Colin och gippade ovanpå dem. Resterande båtar hade tappat så vid lämärket rundade vi som etta, Galen/Colin tvåa med en lucka till de båtar som följde. Vi körde raka spåret ut till högersidan. Hade ett motvrid under hela babordsslaget och drog ifrån ganska rejält. Resan till mål blev okomplicerad och vi vann första racet följda av Saugman/Limbrecht och Galen/Colin.
Trycket betyder allt i lättvinden
Race 2. Lättvind ca 1 - 2 m/s. Här var Saugman/Limbrecht något snabbare än oss på kryssen och vi något snabbare på undanvind. Men det var ju viktigast att hitta trycken som kom och gick under hela racet. Saugman/Limbrecht vann racet, vi blev tvåa och Hartman/Laurila trea. Galen/Colin slutade sexa.
Plötsligt kommer vinden
Race 3. Under prestarten var det väldigt lite vind. Tyvärr missbedömde vi tid/distans till linjen och kom iväg 15 sekunder efter startsignalen. Plötsligt kom det mycket vind. Snabb omtrimning och full trapets. Ca 8 - 9 m/s. Finska Lindfors/Halonen trivdes utmärkt och seglade fort. De ledde vid första kryssmärket och höll detta hela vägen till mål. Hartman/Laurila var också snabba och blev tvåa i mål. Vi seglade upp oss rejält och blev tredje båt i racet med Galen/Colin på fjärde plats.
I ledningen
Race 4. Redan inför denna segling var vi lite oroliga om vi över huvud taget skulle hinna genomföra utan att missa färjan hem. Galen/Colin gick in för att inte riskera något. Vi bestämde oss för att köra ändå med tanke på att vi hade serien 1, 2, 3 och ledde hela tävlingen. Vi visste ju inte heller om de skulle köra mer än ett race till. Nåväl, vi kom iväg hyfsat. Inte med helt fri vind dock. Dimman hade kommit tillbaka med råge så det var omöjligt att se bojarna. Man kunde bara se de närmaste båtarna.
Skottlands flagga – varför då?
När vi kom upp till kryssmärket för andra gången hörde vi att arrangören blåste i en visselpipa. Vi tänkte, bra! De vill att vi ska lyssna oss till var märket låg. När vi väl var där uppe så såg vi att de hade en hissat Skottlands flagga. Normalt låg ett kryssmärke och därefter ett kick-off märke. Kryssmärket hade emellertid flyttat sig så att man inte sträckte upp till kick-off märket om man rundade kryssmärket om babord. Hela fältet rundade dock märkena som tidigare genom att man låg över kryssmärket med god marginal och därmed sträckte upp till kick-off märket. Dock var det bara en båt som även stod över ribben med den Skotska flaggan. Hade vi haft koll på reglerna så hade vi vetat att de var en märkesersättning och således skulle tas om babord. Vinnare av racet blev således Hartman/Laurila. Hela övriga fältet fick NSC. Eftersom det bara blev 4 race totalt så var vi alla tvungna att räkna denna.
Rosmari Hartman/Tuomas Laurila, första mixteamet som blir Nordiska mästare
Slutsegrare blev således Hartman/Laurila med oss själva på andra plats(!) och Saugman/Limbrecht trea. Hade Galen/Colin varit med sista racet är jag säker på att de inte hade missat regeltolkningen och som sämst blivit tvåa i denna segling. De hade de blivit regattatvåor. Men nu blev det inte så. Glöm inte att fråga dem under någon trimkväll i vinter i Stockholm, om de hade koll på det!
Nöjda silvermedaljörer
Äventyret var inte riktigt slut ännu. Vi fick rigga ner båten på rekordtid. Som tur är var det söndag och ingen trafik. Strax efter att vi rullat på färjan så la de ut från kajen och seglade mot Stockholm.
Sammanfattningsvis är vi supernöjda med vårt finska äventyr. Härliga race, gött tjöt med andra Fiveseglare och återträff med våra finska släktingar! Vi kände att vi hade bra båtfart genom hela registret och kunde emellanåt plocka flera placeringar på undanvindarna.
Alla resultat finns på: https://www.manage2sail.com/en-US/event/EMKSyysregatta2021#!/results?classId=38f44cc3-2b89-4cf6-8c2f-53ec6bf1aa65
Per o Lars Wester
SWE 9002
Bröderna Wester vann tajt Robline SWE 505 CUP i Björlanda kile
Robline SWE 505 CUP 2021 skulle inletts i Björlanda kile i maj, men då fick vi inte kappsegla pga. Coronapandemin. Den alltid alerta klubben BKSS var dock flexibla och regattan lades istället den 4 - 5 september. Här kommer Peter Bökmark och Martin Perssons berättelse och reflektioner kring seglingarna.
Fina arrangemang
Första helgen i september var vi 18 besättningar från 12 klubbar som hade samlas för att göra upp om den andra av årets tre Robline SWE 505 CUP-tävlingar 2021.Sammanfattningsvis var det två kanonfina dagar på sjön med fina arrangemang från klubben. Stort tack Björlanda Kile Segelsällskap! Totalt genomförde vi 7 seglingar, en segling fick räknas bort.
Svårbemästrad skiftande vind
Vindarna varierade dessa dagar mellan 3-6 m/s, med ständigt återkommande vindstråk över banan som vi alla hade att bemästra. Det fanns stående vindskift att hämta då och då men mestadels gällde det att hitta sin väg med rådande skift och tryck. Per och Lars Wester var generellt duktiga på att hitta rätt på första-kryssarna och rundade oftast första märket som etta eller tvåa. Peter och Martin hamnade ofta i lägen längre ned i fältet efter första kryssen och fick jaga.
Det är på undanvindarna det händer
Undanvindarna var spännande under båda dagarna. I rådande vindhastigheter ställdes besättningarna stundtals inför valet att segla ”platt” med en rakare linje från kryssmärket till länsmärket, eller att segla med mindre vinkel mot vinden och därmed skapa högre fart men du måste då segla en längre väg. Under första dagen lyckades bland andra Per och Lars väldigt bra med mindre vinkel och högre fart. När vindarna mojnade något seglade alla platt. Då fanns det ändå möjligheter att vinna båtlängder genom att tajma gippar rätt: för positionering gentemot konkurrenter, vid vindskift, och vid sista gipp mot länsmärket då det gäller att hitta en effektiv kursvinkel. Förutom detta finns ju alla andra parametrar som ska hanteras på undanvinden: val av rätt kant, hitta vindtrycken, styra/trimma för vmg hela tiden…..
Per och Lars klarade föhållandena bäst
Per och Lars Wester hanterade förhållandena bäst under dessa dagar och seglade till sig fyra förstaplaceringar och med en sämsta placering som femma blev det 13 poäng totalt. Tvåa blev Peter Bökmark/Martin Persson, 15 poäng, och på tredje plats kom Malin Broberg/Agneta Engström med 18 poäng. Trippel BKSS i toppen. Alla resultat på: http://www.bkss.se/wp-content/uploads/2021/09/Resultat-SWE-505-cup-1-2021_v2.pdf
505-suveränt kul båt
Ytterligare en sammanfattning är att Fiven är fantastiskt rolig att segla i alla rimliga vindförhållanden. Om du har god erfarenhet från tidigare tvåmansjollesegling, testa Fiven, du blir inte besviken.
Hälsar
Peter och Martin i SWE 8962