Artiklar
Hur skaffar jag mig en 505?
Hur skaffar jag en 505?
Upplaga: januari 2015
Köpa ny eller begagnad Five?
Det är lämpligt att börja med en begagnad båt. Det bästa är att köpa en båt som man kan tävla med på direkten. Genom att komma med i gänget som kappseglar lär man sig båten snabbare och får en massa trevliga seglarvänner som man kan fråga om det mesta. Efter en säsong ser man vad som eventuellt behöver förbättras under vinterperioden. Det brukar dock inte löna sig att lägga ned alltför mycket arbete och pengar på nya trimfunktioner på en gammal Five, för att få den att ha allt vad en ny Five har. Då är det ofta billigare och bättre att byta upp sig till en nyare. Från nummer 8400 är skroven ganska likvärdiga och duger bra för tävling, men en del äldre välvårdade och uppdaterade båtar är också helt OK för kappsegling.
Vad kostar en Five?
En begagnad väl fungerande båt från ca 20 000 SEK och uppåt. Från 35 - 40 000 SEK kan Du hitta en båt som Du kan använda till kappsegling. Från ca 80 000 SEK har Du en båt som fortfarande är konkurrensduglig på internationell nivå (med fräscha segel). En ny båt kostar ca 175 000 - 275 000 SEK, beroende på fabrikat och utrustning.
Köpa begagnad båt
Det finns många fabrikat på marknaden. De vanligaste är:
- Rondar från England, är snabba och håller bra. Flertalet i topp på VM seglar idag Rondarbåtar. Något kolfiberförstärkta från mitten av 90-talet. I dag oftast helt i kolfiber. Utrustade av Holger Jess, Pinell & Baxter (P&B), eller av någon som köpt ett helt rent skrov själv.
- Duvoisin från Schweiz. Används mycket i Frankrike och Schweiz. Välbyggd, ofta mycket kolfiber. Liknar Waterats båtar.
- Waterat från USA. Mycket få byggs nya. Är en Fivarnas Rolls Roy. Även äldre fina exemplar är klart konkurrensdugliga. Kostar mer än andra begagnade 505.
- Kyrwood från Australien. Har slutat byggas. Båtar som går att segla fort med. Byggdes många under 1990-talet.
- Parker från England. Det finns gott om gamla Parkerbåtar, fram till ca 8350 i nummer. Parker var den mest segerrika båten under 1970 och 1980-talet. Nyproduktion helt i kolfiber startade 2012, men bara tre båtar har byggts. Inga begagnade båtar på marknaden än.
- Van Munster från Australien. Fina båtar när företaget fick ordning på produktionen. De tidigaste båtarna hade problem med delamineringar. – Måste kollas noga.
- Otto från Sverige. Helt i kolfiber. Har slutat byggas. Mycket av Krister Bergströms idéer finns i dessa båtar. Krister är femfaldig Världsmästare i 505! Har potential. Få begagnade båtar.
- XSP Fremantle från Shanghai. Relativt nyproducerade båtar, men begagnade bör finnas nu. Byggs normalt utan kolfiberförstärkningar.
Ett fåtal begagnade Svenska båtar finns till salu. Men det finns alltid begagnade båtar i olika prisnivåer i Tyskland, England och Frankrike och ibland även i Danmark, Finland och Polen.
Vill Du veta vad man ska titta särskilt på – se 505-förbundets ”Tips vid besiktning begagnad 505”
Begagnade båtar – hur hittar man dem?
Här finner Du de viktigaste webbadresserna för att hitta begagnade Fivar. Vi ger också några exempel på båtar till salu just nu – i olika länder. Båtar annonseras ofta över nationsgränser.
Sverige – här finns två webbsidor att bevaka.
Förbundets hemsida http://www.int505.se/koep-saelj (länkad till Jolleplan)
Blocket http://www.blocket.se/hela_sverige (Sök både på 505 och Five)
JUST NU – en jolle, troligen OK för kappsegling (om den är fin):
SWE 7833 Parker 1986, ett nyare segelställ, 38 000 SEK (Jolleplan och Blocket)
Ett par ägare av äldre jollar har sagt att de vill sälja, men har inte annonserat. Kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. för info.
Danmark – Förbundets hemsidahttp://www.int505.dk/kobsalg
JUST NU – inga jollar till salu för närvarande.
Tyskland – Förbundets hemsida http://www.int505.de/Gebrauchtmarkt-1-12.htm
JUST NU – Totalt 11 jollar till salu på olika nivå. Flertalet bör vara utmärkta för kappsegling, även på internationell nivå (om de är OK).
GER 8513 Rondar 1996,M2-mast, dubbla spibommar, 7 500€
GER 8654 Kyrwood 1997, M2-mast 2009, dubbla spibommar alu, 7 500€
GER 8656, Rondar 1997, M2-mast, dubbla spibommar, kolfiberbom, 8 500 €
GER 8712 Rondar 1999, M2-mast, enkelbomsystem, 8 712€
GER 8990 Rondar 2012, M2-mast, dubbla spibommar, kolfiberbom, 18 750€
GER 8992 Rondar 2012, M2-mast, dubbla spibommar, kolfiberbom, VM 1:a 2013, 18 999€
GER 8999 XSP 2012, M2-mast, dubbla spibommar, kolfiberbom, 10 750 €
England – Två webbsidor att bevaka:
Förbundets hemsida, http://www.505news.co.uk/
Apollo Duck http://www.apolloduck.com/listings.phtml?cid=7&scid=101
JUST NU – Totalt 7 jollar flertalet bör vara utmärkta för kappsegling även på internationell nivå (om de är OK) Engelsmännen köper många nya båtar nu – de laddar upp inför VM i England 2016.
GBR 8835, Rondar 2004, dubbla spibommar, kolfiberbom, £8 500
GBR 8881, Rondar 2006, all utrustning, £11 500
GBR 8906 Rondar 2007 helt i kolfiber, all utrustning, £12 500 (Apollo Duck)
GBR 9085, Rondar 2012, all utrustning, £17 000
Finland – Förbundets hemsida http://www.int505.fi/wordpress/ostamyy/
JUST NU – Totalt 3 jollar åtminstone två bör vara utmärkta för kappsegling(om de är OK)
(Låt Google översätta om Du inte kan finska)
FIN 8585 Rondar 1995 helt i kolfiber, M2-mast, dubbla spibommar, kolfiberbom, 8 700€
FIN 8678 Rondar 1997 M2-mast 2012, kolfiberbom, enkel spibom, 9 200€
Frankrike – förbundets hemsida
http://www.cinquo.org/forum3/viewforum.php?f=14&sid=8fb0cfe0a31d9cab386c7f9596334d6b
JUST NU – Totalt knappt 20 jollar, en del bör vara utmärkta för kappsegling(om de är OK):
BEL 8352, Linsay 1992, Proctor D, 4 900 €
FRA 8586, Duvoisin 1997, 2 segelställ, lite seglad, 5 000 €
FRA 8633, Rondar 1997, Proctor D, 8 500 €
FRA 9014, XSP 2011, M2-mast 2011, dubbla spibommar, kolfiberbom, 12 900 €
BEL 9066, Rondar 2011, M2-mast, dubbla spibommar, kolfiberbom, 20 000€
Engelska fungerar bland Fiveseglare över hela världen – tveka inte att maila, eller ringa, och fråga om båtarna. Du kommer att bli väl bemött!
Köpa ny båt – vad finns att välja på?
De vanligaste nya fabrikaten redovisas här. Alla måste beställas. Det byggs inga Fivar som inte är beställda. Priset beror mycket på fabrikat och utrustning. Ca 175 000 SEK – 275 000 SEK färdiga för kappsegling.
JESS-OVINGTON Nyutvecklad båt tillsammans med Holger Jess 2013-2014. Mycket tänk – datorritad och med datorfrästa formar. En riktigt snygg båt!
Säljs avHolger Jess (GER) – webb: http://www.segelsportjess.de/Race_Boats-1-4.htm
Och av P&B (GBR) – webb: http://www.pinbax.com/index.asp?selection=category&cg=2&mc=208&cct=0&TypeSearch=
Kan också tas hem av Båths: http://www.baths.se/sv/
Rondar Nyutvecklad båt 2013-2014. Oklart om den nya varianten mäter in. Webb:
Parker – nygammal byggare. Bygger nya båtar i England, från 2012. Kan fås i olika utrustningsstadier. Till verkningen ligger ner just nu, som det verkar.
Webb: http://parker-505.snack.ws/
BLUE-BLUE – Nyutvecklad båt 2013-2014 (tillsammans med Jan Saugman, Danmark), byggs i Polen av välkända Blue-Blue-varvet, som är ledande inom bl.a. 420.
Webb: http://www.blueblue.pl/index.php?page=kontakt
Kontaktperson: Jan Saugman, Danmark e-mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Duvoisin – kvalitetsbyggen från Schweiz.
Webb: http://www.duvoisinnautique.ch/en/dinghies/dinghies-for-2/5o5-en-2-3.html
XSP Fremantle byggs i Singapore. Har en agent i Tyskland. Webb: http://www.far-east-boote.de/index.php?id=klasse_505 eller maila, Matt Hansen, Australien Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Köpa segel
Begagnade segel är bra att börja med. Toppbesättningarna byter ofta och har begagnade segel till salu, till bra priser. Annonseras på samma ställen som båtar, men ibland också hos segelmakarna. Bra begagnade segel: storsegel: 5 – 6 000 SEK; fock: 3 – 4 000 SEK: spinn: 5 – 6 000 SEK.
Nya segel: Helt nytt ställ från ca 22 000 SEK och upp till ca 32 000 SEK.
Några av de vanligaste segelfabrikaten:
BM-segel från Danmark. VM-vinnare många år, Webb: http://www.bmsails.dk/
P&B –segel från England. VM-vinnande segel 2014. Webb: http://www.pinbax.com/
Glaser – segel från USA. Webb: http://www.glasersails.com/505sails.html
North-segel – från England, men kan beställas via North Sverige. Webb: http://www.onedesign.com/tabid/25272/Default.aspx
Narwal – segel från Polen – satsar hårt framåt. Sponsrar 505-förbundet. Webb: http://narwal.pl/en/
UKSyversen – Svenska segel, sys i Göteborg. Få nya segel de senaste åren http://uksyversen.com/
Mast, roder, centerbord, spinnakerbomsystem, beslag
Det finns många olika fabrikat och leverantörer. På förbundets webbsida hittar Du de flesta webbadresserna. Fråga gärna någon Fiveseglare – ibland finns begagnade riggar, roder och centerbord till salu. Holger Jess i Tyskland och Ian Pinell (P&B)i England har ofta kontakter och begagnade delar – de säljer även nya prylar. För webbadresser – se under nya båtar i denna folder.
Kontaktpersoner
Ta gärna hjälp av någon som har erfarenheter av att köpa Five, både begagnat och nytt. Vi Fiveseglare hjälper gärna till med råd och tips.
Ebbe Rosén 0768 – 59 36 80 Allt som rör nya och begagnade båtar.
Knut Hastenpflug 0730 – 25 77 00 Köpa beg. båt i Sverige och ny utomlands (Otto, Rondar).
Sven Flood 0707 – 67 42 27 Köpa beg. båt i Sverige och ny utomlands (Rondar, ny Parker).
Per-Eric Thörnström 0707 – 144 771 Köpa beg. båt utomlands (Tyskland & England).
Tvekar Du? Testsegla en 505! Hör bara av Dig så ordnar vi en provsegling.
Prata med någon på mässan, eller kontakta förbundets sekreterare Lars Bjerke: mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., eller tel. 031 – 53 40 73.
505 Arkivet
2020-06-10: 505 Archive / Svenska 505 Förbundets Arkivplats
2014-07-13: Gamla fotografier från början av 70-talet och dessförinnan. klicka här
Alla mappar med bulletiner, gamla/nya bilder och artiklar: klicka här
5o5 Styrelseprotokoll nr 3, 2012-12-17
Tips vid besiktning av begagnad 505
Generellt
- Fråga om båten – vem har haft den tidigare, hur har den placerat sig på tävlingar, har den legat utomhus/inomhus på vintrarna, har den haft några större skador, hur är de i så fall reparerade, är tankarna täta osv. Om Du köper båt på distans – försök att få skriftliga svar samt be om bilder – detaljerade och högupplösta. Mycket kan bedömas från bilder.
Kontroll av skrov
- Om det är en äldre båt kan den ha balsa som distansmaterial (t.ex. äldre Kyrwood). Kontrollera med fuktmätare att balsan inte sugit vatten. Vikten på båten ger också en indikation. Divinycell eller motsvarande nyare distansmaterial suger inte vatten på samma sätt, men kan också ta upp en del.
- Väg om möjligt skrovet. Segelklar båt utan segel ska väga min. 127,4 kg. Om båtens vikt ligger uppåt 140 kg kan det bero på fukt i distansmaterialet eller att båten är reparerad på många ställen. Normalt byggs båten mycket lättare och mäts in med kompensationsvikter. På nyare båtar kan det röra sig om upp till 10 kg kompensationsvikter.
- Kontrollera om det finns sprickor runt centerbordslådan, under mastfoten, vid roderinfästningen, vid vant- och förstagsinfästningar samt vid sammanfogningen skrov-däck. Det senare avslöjar ofta kollisioner. Väl lagade är mindre skador inget problem.
- Utsida skrov i botten och en bit upp på sidorna skall låta stumma när man knackar på skrovet. Skador invändigt på sidotankar och däck kan lättare lagas och påverkar inte båtens styvhet på samma sätt. Lagningar av hål efter flyttade beslag är snarast regel på en begagnad Five, eftersom man får sätta beslagen där man själv vill ha dem.
- Om möjligt skjut centerbordet upp och ned (lägg båten på sidan med riggen på). Först utan riggspänning sedan med hårt ansatt riggspänning. Om centerbordet kärvar står inte centerbordslådan emot riggspänningens krafter tillräckligt och måste åtgärdas.
- Tidiga 505 saknar spinnakertunnel. Sedan kom en rund tunnel som sluttade invändigt ned mot botten i båten (gjord för ”liten” 20m2 spinnaker). Nu är tunneln oftast rektangulär, vidare och slutar uppe under däck. (gjord för ”stor” 27 m2 spinnaker). Slät och oskadd spinnakertunnel är viktigt. Stor spinnaker tilläts från år 2002 – idag ska man ha det!
Kontroll av mast och bom
- Kontrollera att masten ärrak i obelastat tillstånd och att alla vajrar, fall mm är hela.
- Kontrollera att alla nitar och skruvar på masten sitter fast.
- Äldre båtar kan ha spinnakerfallets block placerat lägre, för lilla spinnakern. När blocket höjs för stora spinnaker (~960 mm från toppen) bör trapetsinfästningen justeras för att hålla tillbaka toppen av masten vid spinnakergång i hårt väder.
- Seldén/Proctor och Super-Spar är de två stora leverantörerna av aluminiummaster. Masterna har blivit styvare. I dag används främst Proctor Alto och Super-Spar M2.
- Tidigare vanliga master är Proctor-D och den styvare Cumulus, även Holt Antares.
- På moderna båtar har dubbla spi-bommar i kolfiber blivit praxis. Det underlättar klart vid gippar. Samtidigt har man också gått över till storbommar av kolfiber och lösfotat storsegel. Att själv montera dubbla spi-bommar på en alu-bom kostar ca 6 000 SEK Storbom av kolfiber är inte nödvändigt, egentligen.
Kontroll av centerbord och roder
- Bör generellt vara i gott skick.
- Centerbord (CB) och roder blev allt smalare och djupare under början av 2000-talet. CB får sticka ut max. 1450 mm under botten av skrovet. Vid för smalt CB (under 250 mm) pressas båten i sidled vid låga farter. CB stallar.
- Det är inte säkert att en äldre båts CB-låda klarar att få in ett CB med maxdjup. Ingen del av CB får sticka ut under botten vid uppfällt CB.
- ”Gippande” CB finns normalt på nyare båtar. CB vinklas automatiskt ca 2 - 3º mot lovart på kryss, vilket är en fördel. Det är tillåtet att lyfta CB i nedfällt läge rakt upp. Används vid hårt väder eller när gippning ej önskas, idag vanligare att centerbordet fälls akterut. Trimfunktionen finns normalt bara på moderna båtar.
- Lagningar på framkant roder längst ner tyder på grundstötning. Kolla akterspegel och roderbeslag! Det ska inte finnas glapp i rodret – det gör båten svårkontrollerad.
- Rodret bör inte vara extremt litet (för smalt och/eller för kort). Båten blir då svårare att manövrera.
- Helst bör man ha ett fast roder. En del båtar på kontinenten har både ett fast och ett uppfällbart, det senare för sjösättning från långgrunda stränder.
Kontroll av trimfunktioner
- Följande trimfunktioner finns normalt på båten, utöver skot och fall. Kontrollera att linorna är OK och att alla cleats och block fungerar och sitter fast. Alla trimfunktioner är inte lika viktiga, men de fem första måste fungera. De minst viktiga står mot slutet av denna lista. Det finns olika metoder för att läsa av hur man justerat resp. trimlina så att man kan hitta tillbaka till samma trim. Det är bra om det finns någon form av skalor.
- Justering av trapetswirens längd på varje sida. Gasten måste arbeta från lätt stående på tanken till helt horisontellt ut från relingen, även långt akterut vid planing.
- Kick till storen. Arbetsområdet måste vara stort eftersom mastens lutning är en viktig trimfunktion och när masten fälls bakåt sjunker bommen ned. Åtkomst från SB & BB sida är nödvändigt.
- Justering av förstag och riggspänning under gång. Vid ökande vind måste masten kunna fällas akteröver vilket gör att man klarar att hålla båten plan. Enbart ändrad riggspänning påverkar också buken i focken och överdelen av storen. Helst åtkomst från SB & BB sida.
- Bridlesystem som får upp bommen till mitten av båten på kryss. Avgörande för höjdtagning. Åtkomst från SB & BB sida. Harkens ledvangsystem är ett alternativ.
- Strut, annan benämning masträtare. Ett justerbart stag som sitter på däcket och pressar masten akteröver ungefär vid bomfästet. ”Strut på” ger mer buk nertill i storen. En slags gaspedal.
- Anti-Strut eller mastböjare. Samma stag som ovan men justeringen drar masten framåt. Planar ut buken nertill i storen. Används speciellt i lättvind. Vid spinnakergång i hårdvind måste antistrutten låsas för att förhindra invertering av masten (gäller 27 m2 spinn.)
- Justering av focken ut/in och upp/ned. Påverkar farten mycket. Inne vid lättvind, ute vid hårdvind. Uppe vid rest mast, nere vid fälld mast. Åtkomst från SB & BB sida.
- Cunningham i focken. Förflyttar buken framåt i seglet och öppnar akterliket upptill.
- Bomuthal – justeras oftast längs bommen.
- Spinnakerbomslift. Spibommen måste kunna justeras beroende på vindstyrka och seglingsvinkel med vinden. Övriga spinnakerjusteringar är mer komplicerade och beror på om det är en- eller och tvåbomssystem, så det tar vi inte upp här.
- Ofta drar en gummicord CB till utfällt läge och en trimtamp drar upp. Vid undanvind kan CB fällas upp några grader för att inte gippa och vid riktigt hård vind fälls centerbordet för att bl.a. balansera den då akterlutande masten. Åtkomst från SB & BB sida är en fördel.
- Cunningham på storen. Förflyttar buken framåt i seglet och öppnar akterliket upptill.
- Tweekersystem som flyttar trapetsfästena i masten ca 1 m uppåt vid spinnakergång. (gäller 27 m2 spinn.)
- Justering av vantfästen i långskeppsled För att styra hur rak masten är i sin övre del. Långt fram = mer böjd mast, långt bak = mer rak mast. Bra att ha, men inte nödvändigt.
- Planingsrev (gubb-rev). En nedre tårtbit av storen revas bort mot bommen – det lyfter upp bommen! Underlättar vid mycket fälld mast, både för passage och för bridlesystemet.
- Lyft av CB i nedfällt läge. (se kontroll CB ovan.) Inte en jätteviktig funktion.
Kontroll av segel
- Stora mängder begagnade segel som levereras med båten är sällan något att betala extra för. Ett träningsställ och ett tävlingsställ (mycket prassel i seglen) räcker. Försök hitta en båt med stora spinnakern. Glöm inte kolla att seglen har alla lattor. Saknas tävlingsställ – pruta. Köp i så fall ett begagnat tävlingsställ av en toppseglare.
- Stor spinnaker är tillåtet sedan 2002. Kontrollera om spinnakerduken töjt sig. Jämför med duken vid sömmarna. När spinnakern viks samman som ett lakan skall det vara svårt att få ut innestängd luft. Om inte så är segelduken otät och lämpar sig bara till träning.
- Fock och stor förvaras rullade för att förhindra veck. Spinnakern viks likt lakan.
- Ofta är focken i dacron. Fibrerna i mer extrema segeldukar bryts sönder lättare när focken står och fladdrar vid riggning, slag mm. Dacronfock är också billigare.
- Segel är en förbrukningsvara. Ny fock varje år är inte ovanligt för de som kappseglar mycket aktivt i toppskiktet internationellt. Storen håller i 2 - 4 säsonger. Spinnaker någon säsong mindre. Mycket hårdvind förkortar tiden snabbt.
Kontroll av övrig utrustning
- Sjösättningskärra är ett måste. Helst av den typ där båten hänger på relingen och stödjer mot en punkt långt föröver på bottnen av skrovet. Kontrollera så att hjulen håller luften.
- Överkapell är ett måste för att skydda båten. Det ska vara tätt och ha bra passform både med masten uppe och utan mast.
- Kompass är bra att ha om man ska kappsegla aktivt. TackTic är bra kompasser.
- Trailer kan vara bra att ha om man inte har tillgång till annan kärra att köra båten på. Det finns fina kombiprodukter – sjösättningskärror som kan rullas på en trailerbas. Om det följer med en trailer/trailerbas - kontrollera så att däck och fjädringar är OK och fråga om lagren. Trailers från Storbritannien är svårare att få godkända eftersom de ej är besiktigade där. Försök få med ett typintyg och titta efter märkning på kärran. Finns inte ljus monterade, försök få med ett ”lightboard”. Det hängs på båtens akterspegel och ansluts till bilens eluttag för släp. På lightboarden finns både röda fasta ljus, bromsljus och blinkers.
- Underkapell är bra om man ska transportera båten mycket. Inget man ska använda annars.
Kontakta alltid Svenska 505-förbundet om Du funderar på att köpa en 505. Du får goda råd och hjälp att välja rätt båt för Dig! Helt gratis!
Mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Webb: www.int505.se
Facebook: www.facebook.com/int505sweden
LYCKA TILL och välkommen i Fivegänget!
5o5 Styrelseprotokoll nr 1, 2012-02-27 rev 1
Fler artiklar...
Underkategorier
-
Fakta
- Antal artiklar:
- 3
Sida 2 av 2
- Första
- Föregående
- 1
- 2
- Nästa
- Sista