LOGO
Svenska 505 förbundet

Dags att anmäla sig…

NoM i 505, 12-14 september Helsingfors
Missa inte en fin segling med internationellt deltagande. Anmäl senast 15 augusti: Länk: http://www.int505.fi/wordpress/505-nordic-championships-2014/

SM i 505, 6-7 september i Åmål
Första officiella SM-et på många år och andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014
Karin Berg som SM-coach och stor fest på lördagskvällen – häng på!
Anmäl senast 1 september. Länk: http://www.int505.se/component/content/category/94-swedish-championship-2014
TÄNK på att anmälan till SM-festen sker separat – se artikel nedan på denna sida!

Välkommen på SM-fest med Svenska 505-förbundet!

Det finns dubbel anledning att fira 2014 - Fiven fyller 60 år som konstruktion och vi får åter segla om officiellt SM, där vinnarna deltar i mästarnas mästare i segling.

Alla som har seglat 505 tidigare och alla som seglar SM den 6-7 september bjuds nu in att delta på 505-förbundet SM-fest i Åmål.

Festen blir på lördag kväll, den 6 september, på restaurang XO i Åmål.

Fjolårets 50-årskalas för svenska 505-förbundet var lyckat och årets fest hoppas vi blir en ny höjdpunkt.

Kostnaden är 350 SEK per person. Restaurangen måste veta innan hur många som kommer, så det är föranmälan med betalning som gäller.

Anmäl Dig genom att betala på plusgiro 62 87 73 - 4. Ange ”505-fest” på inbetalningen samt namn, e-post och telefon och vilken huvudrätt Du önskar - biff eller kyckling. Se meny nedan!

”Respektive” är givetvis också mycket välkomna! Du som inte är medlem får gärna lägga på en extra 100-lapp på inbetalningen och blir då stödjande medlem i 505-förbundet också! Sista anmälningsdatum är fredag 29 augusti.

Festen börjar kl. 19.00 och i priset ingår trerätters middag samt dryck (lättöl/läsk/vatten) och kaffe/te.

Vin till maten och andra drycker kan köpas till av den som så vill.

Meny:

Förrätt:              Grillade vitlöks & chilimarinerade scampi på spett, serveras med limesås & liten blandsallad

Huvudrätt:       Alternativ 1:Svensk ryggbiff serverad på grönsaksbädd med konjaksspetsad pepparsås & potatisbakelse alt. 

Alternativ 2:

Mozzarellagratinerad kycklingfilé med basilikasås & soltorkade tomater, serveras med klyftpotatis                                  

Efterrätt:           Cheesecake med hallon & myntasås

Vegetariska alternativ finns, men måste anmälas.  Även ev. allergier måste anmälas före. Maila, så fixar vi det!

Dessutom bjuds på Fivebilder och filmsnuttar och ett föredrag - Karin Berg, som vi engagerat som coach på SM, kommer att berätta lite om sitt seglarliv. Hon seglar inte Five (än!), men har en bred seglarbakgrund med allt från landslaget och OS-satsningar i 470 till testsegling för SCA team i Volvo Ocean Race, deltagande i Archipelagio Race i F18 och seglingsinstruktör på TV.

Kom och var med!  

Mellan klockan fyra och fem beräknas båtarna komma iland efter seglingarna. Du som inte seglar har då chans att kika på dessa nere vid SS Åmålsvikens anläggning och förstås snacka med oss som är aktiva idag.

Du som är tidigare Five-seglare får gärna sända detta mail vidare till Dina gamla Fivekompisar som ev. inte fått det.

Vi har en adresslista sedan fjolårets arrangemang som vi använder, men det saknas många på den…..

Hoppas vi ses i Åmål den 6 september!

Svenska 505-förbundets styrelse
genom
Toni Hastenpflug, SWE 8912
Event-ansvarig

PS. Har Du några frågor – maila Toni!

Ev. övernattning måste Du själv arrangera - det finns bl.a. stugby (http://www.camping.se/sv/campingar/2894/Ornas-Camping/ ), vandrarhem (http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Dalsland/Vandrarhem/STF-Vandrarhem-Amal/ ) och hotell (http://www.amalsstadshotell.se/ )att välja på.

Följ oss gärna på vår hemsida: www.int505.se och vår Facebooksida https://www.facebook.com/int505sweden Där kommer det också att finnas rapporter från VM och för-VM som seglas 13-22 augusti. Man kan följa seglingarna via datorn genom tracking. Adress: http://www.worlds505.de/

Från Feva till Five

DSC00326a 640x480

I våras ringde en kollega och undrade om jag visste någon som skulle sälja sin RS Feva.

Jag ingick i några år i Feva förbundets styrelse då min äldsta son Axel seglade Feva ett tag, därav samtalet. Vår egen Feva låg då i en container och användes egentligen bara som leksak nu ( se http://www.hss1910.nu/2012/08/vada-installd-tisdags-segling/ ) då Axel nu var alltför stor för Fevan. Ett familjeråd senare och vi bestämde oss för att sälja den.

 Nu öppnade sig en möjlighet. Pengar som en gång varit investerade i segling bör ju så förbli så vi började fundera på en ny båt. Att det skulle vara något som gick fort var första kriteriet, att vi skulle kunna segla den tillsammans var krav två, att det fanns en kappseglingsklass krav tre. Kvar blev tre båtar 49:er, RS 500 och 5o5 och efter lite utvärderingar bestämde vi oss för en 5o5.

Till en början så tittade vi på lite billigare båtar 10-25.000 kr men insåg att det krävdes en del meckande innan vi var på vattnet så vi höjde ribban lite och hittade fler intressanta båtar. I Sverige fanns tyvärr inte mycket till salu så jakten på båt inriktade sig till den tyska( http://www.int505.de/Gebrauchtmarkt-1-12.htm) och engelska ( http://sailingdinghies.apolloduck.com/listings.phtml?cid=101) marknaden.

 I Tyskland missade vi ett par båtar som precis hade sålts när vi kontaktade dem men i England hittade vi ett exemplar som verkade bra till en vettig peng. Kontakt upprättades och ganska snabbt bestämde vi oss för att detta var nog rätt för oss (Tack för all hjälp vi fick av Five förbundets styrelse!!).

 Nu var ju bara frågan hur får vi hem en båt från England?

Efter lite efterforskning så fanns det några alternativ.

  1. 1.Flyg över och titta på båten och få den sedan lastad på båt till Danmark/Sverige.
  2. 2.Få den lastad på båt till Danmark/Sverige utan att ha sett den innan.
  3. 3.Kör över med färja mellan Danmark/England.
  4. 4.Kör över med färja mellan Calais/Dover.

Alternativ 1 blev väl dyrt i förhållande till vad båten kostade.

Alternativ 2 blev också rätt dyrt och lite osäkert (7000 kr för att få båten till Esbjerg + 4 brobiljetter och bil till Esbjerg.

Alternativ 3 tyckte vi tog för lång tid ( 2x18 timmar på färja + resan till o från Esbjerg )

Alltså bestämde vi oss för att köra över med färja mellan Calais/Dover. Det blev en ren roadtripp där vi startade tidigt (5.30) den 23/7 och körde sedan, med några små stopp, direkt från Halmstad till färjan med några mindre felkörningar (GPS är bra att ha – den räddade oss tillbaka på rätt väg). Det tog oss ca 12 timmar men då gick det nog lite fort ibland speciellt i slutet då vi var nervösa att vi skulle missa färjan. Vi hann dock och var nu på väg till England. Säljaren som verkligen var en bra säljare hade, förutom att han redan tidigare mailat en komplett manual till båten med bilder, trim mm. även varit trevligt nog att möta oss i Dover med båten. Så 15 minuter från Dover träffades vi och gjorde upp det sista i affären (en del av pengarna hade vi satt in tidigare) och GBR 8419 var nu vår!

Vi var lite nervösa angående ljuskontakten på trailern men den var som på svenska bilar och det var bara att koppla på båten och köra hem.

Vi hade hoppats att vi skulle kunna komma med en tidigare färja än den vi bokat men det gick tyvärr inte så det blev en liten sovstund på parkeringen innan vi fick åka färjan över till Frankrike igen. Väl där så checkade vi in på vårt Fasthotel med låst parkering och sov hårt…

9.30 nästa dag så var vi igång igen och hastigheten lite lägre än på vägen ner så trippen hem gick i ett lugnt tempo och landade på ca 15,5 timma utan större felkörningar.

Var det då värt besväret? DEFINITIVT!

Efter några provseglingar är vi helt sålda. Båten är snabb men ändå lättseglad och känns mycket stabilare än vad jag hade trott. Vi har nog mycket att lära innan vi kan få den att gå fort i förhållande till andra men vår målsättning är som vanligt när vi börjar med något nytt – Sist men inte toksist och det hoppas vi kunna leva upp till :-).

Men det roligaste med båten är nog att min mellankille Isac på 15 år som tidigare inte varit så seglingsintresserad nu hänger i trapets med ett stort leende på läpparna med Axel 17 år som styrman och det verkar som om jag kanske har blivit utan båt igen….

 /Leif Danielsson – 8419

Ps. Vi var i Hamburg efter 7 timmar – att hämta en båt i Tyskland gör man alltså över dagen utan problem. Ds

Du är här: Home