God Jul alla Fiveseglare!
Vi kan blicka tillbaka på ett underbart seglarår med många fina tävlingar, en ny cupserie och många nya härliga medlemmar. Nu vänder vi blickarna mot 2015 och alla dess spännande utmaningar eller vad sägs om EM på hemmaplan? Jag tänkte inte vara långvarig så jag tänkte tacka er alla, ni som ställt upp på evenemang, ni som hjälper sprida ordet och alla er medlemmar som gör fivegänget till ett så gött gäng! Såklart ska även Narwal tackas för de fin fina priser vi fick till cupen. Ha en fortsatt god jul och ett gott nytt år så ses vi snart på vattnet igen!
/ Eder herr ordförande
Nu kan Du anmäla Dig till EM 2015 i Varberg
För tre dagar sedan öppnades den kompletta hemsidan för Europamästerskapen i Varberg 4-8 augusti 2015. Direkt anmälde sig fem båtar från fem olika nationer (POL-DEN-SWE-GBR-GER) och sedan har det droppat in ett par anmälningar till.
Besök hemsidan och anmäl Dig gärna redan nu: http://www2.idrottonline.se/VarbergsSS-Segling/505EM_15/505Europeans2015/
Varbergs SS som arrangerar mästerskapen är rutinerade arrangörer av stora mästerskap och har bl.a. svarat för ett av de bästa Star-VM som seglats, för några år sedan. HP Hylander är tävlingsledare och han har rutin som få i Sverige. Han sitter i SSF:s arrangörskommitté och i ISAF:s ”Race Managemen” subkommitté.
För att göra det ändå mer attraktivt att komma till Sverige och EM arrangeras 2015 års Svenska och samtidigt Nordiska mästerskap. 1-2 augusti i Träslövsläge. Således kommer man att kunna segla två stora mästerskap på 8 dagar. 40-50 båtar på SM/NoM och 80-100 båtar på EM är målet.
I slutet av januari räknar vi med att det kommer att finnas en anmälningssida till SM/NoM, men redan nu finns det en hemsida: http://www.traslovslagesbatklubb.se/2014/11/03/tr%C3%A4sl%C3%B6vsl%C3%A4ges-b%C3%A5ts%C3%A4llskap-arrangerar%C2%A0sm%C2%A0o-nom-i-505-23993559
Thomas och Mathias Lundberg, som för några månader sedan inte ens ägde en Five är redan anmälda till EM. Det är inte för sent för Dig heller – skaffa en Five och häng på. Fiveförbundet hjälper Dig hitta lämplig båt – det är bara att höra av sig! Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
All värdens Fiveseglare är välkomna till en riktig seglarfest på svenska västkusten nästa sommar!
Per-Eric
Crew SWE 8651
Från 470 till 505 – med mellanlandning i kölbåt
SWE 8873 är nu i Stockholm
För tre veckor sedan blev köpet av 8873 klart. Vi hittade henne i Helsingfors efter två veckors sökande.
Intresset att köpa en Five har funnits i många år. På 80-talet seglade jag och min bror, Mathias, 470 med blandad framgång. Det var en rolig båt att segla. 470 växte vi ur och ett par år efter det började vi segla kölbåt. Det blev kappsegling med SK 22, Express och 606. 606 var extra kul eftersom det varit en växande klass i Stockholm och vi har varit ett stort gäng som kappseglat varje tisdag. Men under alla dessa år har det funnits en dröm att komma tillbaka och börja segla jolle igen. 505 blev då det självklara valet!
För lite mer än två år sedan träffade Mathias Per-Eric på en middag och ämnet segling kom upp och då 505. Per-Eric berättade med stort engagemang om 505 för Mathias. Efter detta så träffade Mathias och jag Ebbe Rosén, som visade upp sin båt och berättade hur skoj det är att segla Five. Dessvärre så tog det oss två år att få ändan ur vagnen och ta steget att köpa en Five.
Det som gjorde att vi satte igång att söka efter en båt nu under hösten var att vi besökte KSSS-regattan där 505 var en klass. Vi åkte ut till Saltis för att träffa Five-seglarna. När vi kom dit var alla på väg in efter en dags seglande. Det var ett perfekt tillfälle att träffa seglarna och titta på de olika båtarna. Alla var verkligen trevliga och bjöd på sin erfarenhet om 505.
Efter regattan satte jag igång att titta på olika säljannonser via internationella 505-sidan. Jag kontaktade tre olika båtar. Två engelska och en fransk. Under denna tid så fick jag många bra råd från Per-Eric som hela tiden var mitt bollplank fram till att vi slog till. Förutom annonserna så tog jag kontakt med Holger Jess i Tyskland för att ta reda på om han hade några känningar på begagnade båtar. Jag var också i kontakt med Ian Pinnell om engelska båtar, BM sails och Rondar.
Efter en lång mailväxling med den franska båtens ägare, med bilder och text så tackade vi nej. Detta berodde framför allt på vagnen som inte var registrerad. I Frankrike behöver vagnarna inte vara registrerade som i Sverige, Tyskland och Finland. Jag kollade upp detta via Transportstyrelsen och det skulle medföra ganska mycket problem att få hem den oregistrerad. Dessutom var det 180 mil enkel resa till båten… I slutet av denna mailväxlingen så informerade Per-Eric mig om att en finsk båt var till salu. Det var en Rondar från 2005 med båtnummer 8873. Båten verkade bra och vi fick bra information och bilder om båten. Vi gick igenom vad den totala kostnaden skulle bli om vi köpte båten i Finland, i England eller i Frankrike, plus värderade tidsåtgången för respektive båt. Efter detta så var beslutet ganska lätt. Det blev den Finska båten, 8873, och sen gick det fort. Veckan efter var vi i Helsingfors för att hämta båten och nu står den hemma på uppfarten. Tyvärr så har vi inte kommit ut på vattnet ännu. Vi får se när det blir premiär…
Jag vill tacka Per-Eric och Ebbe för deras engagemang och stöd i vårt köp av 8873. Vi ser verkligen fram emot att börja segla Five. Jag hoppas att vi kan få ihop ett gäng i Stockholm som kan träna tillsammans. Vårt mål är att delta på kommande EM i Varberg plus att delta i Cupen. Vi ses på vattnet!!
Seglarhälsning,
Thomas och Mathias
Fler artiklar...
- Narwal SWE 505 CUP 2014 – storseger för Ebbe och Olle!
- Far och son köpte Five från Tyskland
- Ebbe Rosén/Olle Wenrup SM vinnare och klara för mästarnas mästare 2014
- 6-7 september: SM och delsegling 2 i Narwal SWE 505 CUP 2014
- Nya världsmästare i 505 – Mike Holt/Rob Woelfel, USA
- Howard Hamlin/Andy Zinn överlägsna på för-VM i Kiel
- 174 båtar anmälda till 505-VM i Kiel
- Dags att anmäla sig…
- Välkommen på SM-fest med Svenska 505-förbundet!
- Från Feva till Five