Nyheter
Båtmässan I Göteborg 2023 – nu är det vår!
Det första vårtecknet är här – Båtmässan i Göteborg pågår. Snart är vi igång i vattnet igen.
10 år av samarbete – som gett resultat
Svenska 505-förbundet har nu samarbetat i 10 år med Båtmässan i Göteborg för att få fler att bli eller fortsätta vara aktiva inom segling. Vi är väldigt glada och tacksamma för detta och det har gett resultat – från ca 15 båtar i Björlanda kile till dagens ca 25 båtar. Tack vare Båtmässan kan vi idag erbjuda intresserade att låna en båt för att känna på 505-segling ”på riktigt”. Många som lånar skaffar snart egen båt. TACK Bengt Wallin som vi började jobba ihop med och TACK Jacob Ryder som vi fortsätter det goda samarbetet med.
Trapetsriggen – för kul trapetsträning
I år är det nystart av mässan efter Covid och extra satsning på aktiviteter. Vi har därför med oss trapetsriggen där alla kan testa att hänga i trapets och öva på stagvändningar från trapetsläge till trapetsläge. Mycket uppskattat av alla åldrar – det har varit fullt ös varje dag hittills under mässan.
”Bästa montern på mässan”, har flera besökare sagt, vilket förstås gläder oss. Trapetsriggen är byggd av 505-seglare med teknisk och praktisk hjälp av Smart Inredning (www.smartinredning.se ) och med ekonomiskt stöd från Båtmässan (batmassan.se ). Båths – all you need for sailing (www.baths.se )ställer upp med trapetsbälten och hjälper även till med besättningen till den fullt riggade 505 som vi också ställer ut.
Utställningsbåten är 10 år, men ser ut som ny
I montern finns en fullt riggad racingutrustad 505, SWE 9117. Båten seglas normalt av teamet Fredrik Molander/Thomas Jaxing och är en verklig skönhet. TACK för lånet Fredrik och Thomas! Båten är byggd i kolfiber/epoxi och är lika styv som en ny båt. Den lockar seglare i alla åldrar och – de flesta stannar till och kikar.
Det dubbla spinnakerbomssystemet imponerar på många och är verkligen supersmidig. Inget fibbel med att koppla gajar. Fall av – släpp in spibommen – gippa storbommen – hissa andra sidans spibom – lova - ut i trapets samtidigt och bara kör på nya bogen. Lika snabbt att gippa som att slå, det ger möjlighet utnyttja skiften på undanvind.
Alla älskar en 505
505-klassen har fostrat seglare över hela världen sedan 1954 och ingen annan jolle har sannolikt betytt lika mycket för jolleseglingens utveckling. 505 – Simply the Best säger engelsmännen. Karin Hårding som seglar sin jolle på 505-måndagarna i Björlanda kile säger så här: ”Det är en oslagbar jolle. Galet snabb men ändå stabil, ett mästerverk av design som inte kan bli bättre – därför är den modernare än helt nya båtar. Den är ju också så avancerad med alla trim att inte ens världsmäsarna helt bemästrar den och så att seglarna aldrig tröttnar, inte ens i 80-årsåldern kan de läga av, men ändå är den så enkel att en normalbegåvad jolleseglare kan få fart på den och få flyga med vinden och balansera på en våg i hård vind utan problem. Det märkliga är att den till skillnad från vissa nyare jollar också är kul att segla i lättvind. Den kryssar bra och svarar direkt på trim. I den lättaste bris blir måndagsseglingen ett nervkittlande strategispel och en mängdträning i rullslag. Nu väntar vi på lite mer dagsljus bara så är det snart dags!”
Du är också välkommen!
Alla är välkomna till 505-klassen. Vi har har seglare över en stor del av Sverige, men tre aktiva flottiljer: i Skåne (Råå och Malmö), i Stockholm (Saltsjöbaden) och i Göteborg (Björlanda kile). Du kan låna en jolle och känna på 505-segling på något av dessa ställen. Är Du en del av ett jolleteam så kan ni låna en 505 för att vara med på någon kappsegling för att testa klassen.
Ansökningsblankett och all info når Du här från hemsidan. Klicka på de blå rutorna, med vit text, i vänstermarginalen. Du hittar också all info på Båtmässan i Göteborg i 505-montern. Vill Du bara provsegla till att börja med – hör bara av Dig via Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller skriv upp Dig på listan i montern på Båtmässan.
Vi ses snart på vattnet – i en 505!
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Verksamhetsåret 2022
Äntligen en säsong med tämligen liten påverkan av Covidpandemi. Visserligen ställdes Båtmässan i Göteborg in, men sedan kunde det som planerats genomföras. Torgny Nordström, tidigare ordförande och promotor för 505 i Sverige under många år, gick in som sponsor för en mycket lyckad Parbleu SWE 505 CUP med prispengar. NoM och SM i Gävle var en succé mycket tack vare arrangerande Gefle SS och vi fick flera internationella kappseglingsframgångar, även på VM och i EuroCup.
Nu summerar vi verksamheten för 2022.
Säsongsstart med träningsläger den 23 - 24 april
Alla 505-team i Sverige och Danmark var inbjudna till lägret i Träslövsläge med Michael Wonterghem som tränare och med Lasse Bjerke som assistans. 14 team med olika erfarenhetsnivå kom och fick känna på både medelvind och lite mer. Bra start på säsongen med mycket segling och trevlig samvaro över nationsgränser.
505-VM 2024 seglas i Varberg!
Internationella 505-förbundets årsmöte (AGM) i Cork, under VM, beslutade att VM 2024 seglas i Varberg, Sverige. HURRA!! Datumen att lägga in i kalendern är 1 – 10 augusti 2024. Det börjar med för-VM som också är Nordiskt mästerskap och fortsätter sedan med VM. Presentationen som visade på mötet finner Du här: https://www.youtube.com/watch?v=tQg-VneV0Ow Nu har förberedelserna startat. En grupp med personer från Varbergs SS och Svenska 505-förbundet jobbar för att detta ska bli ett riktigt bra och minnesvärt evenemang. För att kunna göra bästa möjliga arrangemang till rimlig kostnad för seglarna behövs resurser. Vi söker partners som vill stötta evenemanget ekonomiskt, med arbetsinsats, eller med priser – hör av Dig om Du har tankar och idéer!
Vi firade internationella 505-dagen - 5 maj
Dagen firades på sedvanligt sätt med bilder i massor på Facebook. Dessutom lokala arrangemang på olika håll i världen. I Björlanda kile var det en informell kappsegling, med start fem över fem den 5:e maj. Fika och gott seglarsnack efteråt. Inte dåligt att Fiven har en egen dag i kalendern!
Parbleu SWE 505 CUP 2022 – med prispengar!
Första säsongen med fyra CUP-seglingar. Torgny Nordström skänkte både prispengar till Cupen (1 000 SEK till vinnarna av varje deltävling i Cupen samt 3 000 SEK till totalvinnarna, 2 000 SEK till tvåorna och 1 000 SEK till treorna) och ett nytt vandringspris ”Parbleus vandringspris” till Cup-seglingen i Stockholm – en halvmodell av en 505 med samma färgställning som Torgnys senaste 505 – SWE 7316. Stort TACK Torgny!
Parbleu SWE 505 CUP 1
Stockholmscupen skiftades till våren och KSSS Saltsjöbadsregatta i maj. De 12 Fivarna seglade tillsammans med bl.a. OK-jollar. Efter sex utslagsgivande seglingar stod Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, överst på pallen och fick ta emot det nyuppsatta Parbleus vandringspris samt 1 000 SEK som prispengar, Det var värdiga segrare – De räknade fyra ettor och en tvåa! Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, var tvåa och Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, trea. Tomas Franzén/Lars Lindgren, RJK, vann sin första CUP-segling genom att spika sista seglingen. Alla resultat på: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2022/sailwave-results-for-saltsjobadsregattan-2022-at-2022-505ok_3.html
Parbleu SWE 505 CUP 2
Skånecupen seglades i Borstahusen i början av juni. Det var 16 båtar på startlinjen och ett par gäster från Danmark. I lätta vindar blev det bara fem seglingar. Tomas Berg/Linnéa Berg, BKSS, seglade bättre och bättre och vann förstapriset 1 000 SEK. Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, blev tvåa före Per och Lars Wester, BKSS, på plats tre. Alla resultat på: https://www.sailarena.com/contentassets/ef8f534c7d4b42adba1fdf79c297b310/sailwave-final-results-for-swe-505-cup-2-at-borstahusens-segelsallskap-2022.pdf
SM, Nordiskt mästerskap och Parbleu SWE 505 CUP 3
”No Emission Race” i Gävle i början av juli var tre tävlingar i en. Arrangerande Gefle SS fixade extra allt på land och fina seglingar. Det var ett fantastiskt och minnesvärt mästerskap, så bra att 505-förbundet nominerade Gefle SS till årets arrangör. TACK Magnus Sångeklint och medarbetare.
Vindmässigt fick de flesta av de 21 teamen något som passade. I de lättare vindarna var det stentufft mellan alla båtar, men i den hårdare vinden var Jörgen och Jacob Bojsen-Möller, DEN, klart snabbast De vann det nordiska mästerskapet. Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, blev tvåa på NoM och vann SM för andra året i rad och därmed även CUP 3. De fick därmed med sig både vandringspriset ”Hornet” och 1 000 SEK i prispengar. Tvåa på SM och i CUP 3 samt trea på NoM var Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS. Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS slutade trea på SM och i CUP 3. SM-vandringspriset ”Classic” vanns av Sebastian Gransäter/John Tengbom, KSSS. I Classic-klassen tävlar båtar med nummer t.o.m. 8554. Vi hoppas att fler team med äldre båtar vill tävla i Classic. Alla resultat på: https://www.sailwave.com/results/NoemissionRace505.htm Massor av bilder från SM på: https://drive.google.com/drive/folders/1DKf2xPCiMgT2DWjBkq44bWqAj9wr6xOu?usp=sharing
Parbleu SWE 505 CUP 4
Finalen seglades i Björlanda kile i september. Sjutton båtar till start fick fin mellanvind dag 1 och riktig lättvind dag 2. Per och Lars Wester, BKSS, vann för andra året i rad på hemmaplan och fick förstapriset 1 000 SEK. Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, slutade tvåa och Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS blev trea. Det var jämnt och en bit ner i fältet ändå jämnare. Teamen på plats fem, sex och sju hade alla samma poäng och mellan plats 9 och 11 skilde det bara 2 poäng. Alla resultat på: https://www.sailarena.com/.../swe-505-cup-4-2022-resultat...
Totala Parbleu SWE 505 CUP 2022
Med idel pallplatser och en seger vann Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, sin andra CUP-titel. Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, kom på andraplatsen och med Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, på tredje plats. Classic-CUPen vanns av Sebastian Gransäter/John Tengbom, KSSS som i totalen kom på plats 13. Hela 27 team har deltagit vid minst en CUP-tävling och totalt har 29 delseglingar avgjorts. Fina arrangemang av alla klubbar som gjorde det möjligt att segla Cupen. TACK KSSS, Borstahusens SS, Gefle SS och Björlanda kile SS. Sammanlagda cupens resultat finns på: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KnMzuWs3VI8Ei0XVOCpItgpCyuvMjzis/edit?usp=sharing&ouid=113787380948509653034&rtpof=true&sd=true
VM i Cork– ett lyft med mersmak för Malin Broberg/Johan Röök
Två svenska team gjorde den långa resan till Cork och VM. Förutom Malin och Johan från BKSS också ett av årets nya team, Jonas Berntsson/Magnus Lundberg från Stenungsunds SS. Världens äldsta segelklubb arrangerade. Totalt deltog 77 båtar från 11 nationer. Under för-VM var det halvlätta vindar som vi ofta har i t.ex. Björlanda kile. Malin och Johan toppade med en 2:a plats och var 15:e totalt på för VM. Jonas och Magnus var 29:a. VM-et drabbades av väldigt lätt vind – nästan stiltje i flera dygn. Men det blev till slut 7 seglingar. Malin och Johan hade två seglingar topp 10 och slutade på 20:e plats totalt. Jonas och Magnus slutade 57:a. Jättekul att två svenska team var på plats och att vi ser att det går att vara med i toppen på riktigt. Till VM 2024 hoppas vi på en besättning topp-10 på hemma-VM. Alla resultat från VM på: https://www.sailwave.com/results/505%20World%20Championships%202022.htm och för-VM: https://www.int505.org/wp-content/uploads/2022/08/Sailwave-results-for-Pre-Worlds-505-World-Championships-at-Royal-Cork-Yacht-Club-2022.pdf
Massor av filmer och bilder från VM finns på: https://www.int505.org/blog/2022/07/24/news-5o5-world-championship-2022-royal-cork-yacht-club/page/4/
Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, topp 10 på EuroCupen i Warnemunde
Äntligen ett svenskt team bland det 10 bästa på en stor internationell regatta. Peter och Martin seglade jämnt och bra i Warnemünde. Serien 11-9-11-23-10-9-14 gav 10:e platsen när 23-an räknats bort. I lättare vindar hängde Peter och Martin med bra, men när vinden ökade var Jörgen och Jacob Bojsen-Möller, DEN, snabbare. De vann, 2 poäng före Lutz Stengel/Frank Feller, GER. Trea var Stefan Köchlin/Andreas Achterberg, GER. Totalt deltog 39 team från 8 nationer. EuroCup–tävlingar är superkul och mycket värda att delta i. Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/sv-SE/event/WarnemuenderWoche2022#!/results?classId=505EuropaCup
Per och Lars Wester vann åter poängseglingarna i Björlanda kile
BKSS poängseglingar är prestigefyllda. 2022 deltog 19 olika team med i snitt 10 båtar per delsegling. Då gäller det att vara med och att vara ibland de första ofta för att nå en placering i toppen, Per och Lars Wester klarade detta bäst och vann med viss marginal.Det var desto mer kamp om andraplatsen. Tord Lawner/Tomas Gustafsson, klarade den med endast 1 poängs marginal till årsnya teamet Robert Sjögren/Mattias Heiding på plats tre. BKSS poängseglingar drevs 2022 av eldsjälarna Lasse Bjerke och Alain Dupuis som tackades stort på prisutdelningen. Perfekt aktivitet varje måndag vår och höst!
Västkustmästerskap (VM) utan vind – men bra träning ”dagen efter”
I oktober brukar det blåsa, men den 22 oktober var en synnerligen stilla dag i Björlanda kile. Inte en pust ute på vattnet. De tio deltagande teamen stannade iland och väntade. Efter intressanta diskussioner om träning och internationellt seglande var tävlingsledningen tvungna att blåsa av tävlingen. Under söndagens träning var det dock fina förhållanden och det blev en givande träning med coachbåt som filmade manövrer och tog kort på segelformer mm. Det sex deltagande teamen var mycket nöjda. TACK Lasse Bjerke och Alain Dupuis i Coachbåten!
Tidigare 505-seglarna Göran Petersson och Christer Båth fick utmärkelser av Svenska Seglarförbundet
Svenska Seglarförbundet valde in Göran Petersson i seglingens Hall of Fame. Han blir ledamot 15 som väljs in. Det som främst motiverar hans plats i Hall of Fame är hans insatser som ledare och domare på hög nivå, som president för IYRU och med i ledningen avIOK. Göran har även en 505-karriär bakom sig. Han gastade sin bror Stig Petersson och var bland de bästa i Sverige i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. Ett lag-VM guld från 1966 toppar meritlistan. Ledarkarriären inledde han med att hålla i 505-VM 1974, på Marstrand.
Christer Båth fick Pelle Petterssons Hederspris för sitt aldrig sinande engagemang för segling och särskilt jollesegling. Han har genom nyfikenhet, envishet och innovativt tänkande inspirerat många seglare och spridit glädje på hamnplan och fortfarande seglar han jolleregattor nästan varje helg.Han coachar, fixar och peppar – alltid redo med en hjälpande hand. Allt för att få fler barn och ungdomar att börja segla och inte sluta. Christers 505-karriär var mycket framgångsrik med EM guld 1971, fjärdeplats på VM 1974 samt 4 SM-guld 1965 till 1970. Han seglade med sin bror Pelle Båth och de var synnerligen svårslagna - särskilt i hårdvind.
Stort GRATTIS från 505-förbundet – mycket välförtjänta utmärkelser till båda dessa seglings- och 505-legender!
Båtutlåning
Utlåningsbåtarna har varit igång och gjort nytta. SWE 8694 var bl.a. med på SM/NoM som lånebåt för en KSSS-besättning som ville känna på klassen. SWE 8585 med ny mast lånades bl.a. av Robert Sjögren/Mattias Heiding i början av maj. Knappt två månader senare hade de köpt en egen båt och nu planerar de för EM i Quiberon 2023.
Trailerutlåning
Under 2022 köpte förbundet in en andra trailer, en dubbeltrailer till lånebåten SWE 8694. Samtidigt lanserades möjligheten att för en billig peng låna en av förbundets två trailers. Det blev mycket lyckat. Dubbeltrailern var med till VM med Malin Broberg och Johan Rööks båt + VM-treorna Peter Nicholas/Luke Paynes båt. Flera lokala seglare i Göteborg och Skåne som inte har trailer till sin båt har kunnat transportera båten på ett enkelt och säkert sätt både till träning/tävling och mellan jolleplan och vinterförvaring.
Provseglingar som inspirerade
Som vanligt ordnade Göteborgsflottiljen provsegling måndagen före midsommar. En full bil från SS Viken-Ägir i Uddevalla kom ner med allt från juniorer till seniorer, dessutom kom en del vänner till 505-seglare och några fler. Tyvärr var det för mycket vind för att alla skulle få möjlighet att testa på sjön. Alla fick dock stå i trapets och det var glada miner. Det kommer fler tillfällen att prova på, våren 2023. 505-klasssen var också inbjuden till VKSF och GKSS gemensamma provsegling i Långedrag 27 augusti, tillsammans med flera andra klasser. Tomas Berg seglade med ett antal ungdomar som alla uppskattade att känna på en skön trapetsbåt.
Lokal träning
I Björlanda kile har en coachbåt med Lasse Bjerke och Alain Dupuis hjälpt seglarna med banor, råd och foto/film både vår och höst på helger och kvällar. Samordning har skett med en Messengergrupp för Göteborgsflottiljen. Skåneflottiljen håller kontakt via mail och har samordnat sin träning huvudsakligen i Råå och Lomma. Stockholmsflottiljen använder WhatsApp för kommunikationen och har tränat tillsammans i Saltsjöbaden.
Fortsatt förtroende för styrelsen vid årsmötet
505-förbundet har 2022 haft 38 betalande team som medlemmar, 4 enskilda medlemmar, 5 stödjande medlemmar och en ständig medlem.
Årsmötet hölls den 23 april i Träslövsläge med 21 personer närvarande, alla röstberättigade.
Efter konstituering såg styrelsen för 2022 ut precis som 2021:
Ordförande: Galen Mack; V.ordf. och ansvarig för kappseglingsprogrammet: Tomas Franzén; Sekreterare: Lars Wester; Int. Sekreterare: Ebbe Rosén och Kassör: Sven Flood
Till styrelsen adjungeras: Flottiljansvarig väst: Tomas Berg och PR-samordnare: Per-Eric Törnström
Visions/strategidokumentet diskuterades och beslutades på årsmötet.
Styrelsen har sammanträtt 11 gånger under 2022 och bl.a. agerat för att få VM 2024 samt att få Euro Cup 4 till Sverige 2023, vilket båda lyckats.
Förbundet har varit representerat på Svenska seglarförbundets Seglardagen och varit aktiva i diskussioner om bl.a. disktriktsindelningen inom svensk segling, tävlingsreglementet och SailArena. Förbundet var också representerat på Internationella 505-förbundets årsmöte (AGM), där beslut togs om att VM seglas i Varberg 2024. Insänd motion om ökad gemensam internationell kommunikation gillades i princip av mötet, men beslutades inte. Insänd motion om att tillåta GPS-klocka ombord kommer att diskuteras vidare då det innebär regeländring.
Göteborg 2023-01-26
Styrelsen för Svenska 505-förbundet
Att köpa en Five kan göras väldigt enkelt, men om man vill….
Artikeln ”Inget är roligare än en planande 505” berättade Robert Sjögren och Mattias Heiding om hur de på mindre än två månader gick från att låna förbundets SWE 8585 till att ha köpt en egen SWE 9062. Där antydde de att det finns en kul historia om det snabba köpet. Här berättar de själva om ”inköpsresan genom Europa”.
En helg i Europa
För att köpa en 505 kan man göra det enkelt för sig, det finns oftast båtar till salu på ”blocket” eller via ”505 förbundets hemsida” och man får råd och hjälp av 505-förbundet, eller så kan man kombinera inköpet med en helg i Europa. Vi valde det senare.
Efter endast några dagars letande hittade vi den båt vi ville ha, en begagnad Rondar från 2011 med bra resultat på meritlistan, seglad av bröderna Bojsen-Möller från Danmark. Båten fanns numera i det sydöstra hörnet av Tyskland, 3 mil från Österrike - det är ju inte så långt!
Måste man vara tysk för att prata med en tysk? Förlösande måndagssegling!
Efter otaliga försök att få tag på säljaren utan minsta respons på vare sig mail eller telefon/sms så var det måndagssegling i Björlanda. Där dyker det upp en tysktalande besättning. Det visade sig att de har liknande jobb som vi, men att dem elektrifierar flygplan istället för bilar. Tanken tändes; ”om en tysktalande person med tyskt telefonnummer i sin telefon ringer, då kanske vi får träff” – ingen svarade denna gång heller, men ett meddelande och mail skickades och vips dygnet efter hade vi en dialog med säljaren. Berodde det på det tyska samtalet, det vet vi inte än idag.
Och så var det en starbåt också…
Vi hade ju en Starbåt att hantera också den låg ute på annons sedan 2 veckor, och i samma ögonblick som säljaren av Fiven började reagera hörde en dansk av sig angående Starbåten.
Nu gällde det att hålla isär detta… En Tysk, en Dansk och två Svenskar…. mailen haglade i rask takt och de bägge affärerna knöts ihop, båda två, på mindre än ett dygn.
Flera aktiviteter att dra igång, plocka ihop starbåten med alla master och segel efter 7 säsongers aktivt seglande. Det gick på en kväll och när vi var på vårt vinterförvaringsställe slängdes frågan upp till ägaren av stället; ”Du skall inte med till Tyskland över Weekenden?” Svaret blev ”jo, det hade varit kul”.
Planen: torsdag lunch – mot Tyskland
Planen var att åka från Göteborg mot Tyskland vid torsdag lunch. Bara för att kolla att ni inte somnat, ni är med på att vi fortfarande är i samma vecka som den där måndagsseglingen med tysken, då vi började sy ihop allt.
Båtägaren i Tyskland lovade ”plocka ihop alla delar, finna alla papper, besiktiga trailern och finnas på plats fredag lunch för visning av båten”.
Betalningen – cash, banköverföring eller mitt emellan
Nästa sak var betalning. Trots 15 år i EU blir detta ett bekymmer. Tyskland eller i alla fall säljaren av denna 505 får beskedet av sin bank att vid internationell försäljning då är det enbart kontanter som gäller” och vi Svenskar får beskedet av vår bank att ”den mängd kontanter du kan få ut är 15 000:-/person och var 10e dag” affärer därutöver sker med banköverföring. Vi kom överens med säljaren att vi möts på halva vägen, hälften kontant och hälften via banköverföring, alltså lite att jobba med på båda fronter.
Många detaljer
Ett samtal till bankens internet tjänst sent en kväll slutade med att banken lovade skicka ett mail till en personlig bankman som beskrev problemet att vi behövde få ut en betydligt större belopp kontant på ett Forex kontor två dagar senare, med det släpptes denna action och vi såg det som löst…
I rask takt löstes försäkring, val av bil för resan, ledighet från Elbilsutvecklingen, OK från familjen på var sitt håll om att åka ner i Europa över helgen…
Äntligen på väg – och vi blev med chaufför
Resan startade på Volvo Personvagnars parkering. Robert, vinterförvaringsmannen och Mattias i en Volvo V90 PHEV…. vi avstod Elbilen denna gång men den tar vi till EM i Quiberon 202. :-)
Så först ner till Forex. Just det ”undrar hur det gick med det där mailet” kom vi på. På vägen ner till Forex utbrister vinterförvaringsmannen ”-Jag blir lätt åksjuk, är det okey om jag kör?” Så från denna stund hade vi alltså en chaufför tvärs genom hela Europa och tillbaka!” – Otroligt!
Nervöst på Forex
Väl nere på Forex, meddelades beloppet vi önskade, personen bakom disken titta bara på oss typ ”hur tänker dessa herrar”, lade ut anmodan om betalning och bad oss sätta i ett bankkort ”ok, nu gäller det att mailet bet, tänkte vi” och tro det eller ej men allt fungerade perfekt! – Det började ju bra detta!
När vi kom till bilen öppnades bankappen för att se hur uttaget såg ut – men då syntes bara en insättning ”?? vad hände där?? Aha….en kompis övertog vårt boende på SM i Starbåt som vi inte kan köra pga båtbytet” ….. efter ett tag syntes även uttaget och allt var i sin ordning.
Måltider är viktiga
Resan flöt på bra, vi körde på Rödby-Puttgarden-färjan för sedvanlig ”Curry Wurst” och vinterförvaringsmannen trampade bra på gasen fram till 23:00 på kvällen då Robert från sekretariatet i baksätet googlade fram ett lämpligt boende längs vägen där vi sov några timmar innan vi körde ner till säljarens angivna adress, sista vägen genom ett bostadsområde med kringelikrokar, där det kändes som vår bil mötte sig själv flertalet tillfällen…. Tankarna gick ”hur i hela världen har de fått en 505 in hit, även om det är en liten och smidig båt”…. Men det visade sig snart. - ”Väkomna! – ni har åkt långt, vi börjar väl med lunch, så hemlagad lunch med massa tyska specialiteter med okända namn inmundigades i säljaren trädgård – ”-Sehr Gut” – denna resa är ju fantastiskt!
Seglad i Slovakien
Samtidigt började vi så smått undra var och varför det kan finnas en 505’a mitt i Europas inland. Det visade sig dock att det seglar några 505’or i en insjö i Slovakien ett par mil därifrån. Efter avklarad lunch åkte vi till båten. Allt stod inomhus på den egna firman och tysk ordning och reda upplevdes.
Betalning…
Så var det dags för betalning. Robert tog datorn under armen och traskade med säljaren till dennes kontor. ”Dags för överföring” och det skulle övertygas och övervakas från säljaren då denna inbetalning på hans konto inte skulle synas på några dagar.
Efter utförd manöver öppnade Robert kontot för att visa att pengarna lämnat kontot. – Då syns bara en insättning - ”Va?? Vad hände där?” Aha danskens betalning för Starbåten dök upp just i denna sekund. Efter ett tag syntes även uttaget och allt var i sin ordning.
Hemresa med ”cool båt” som måste skyddas
Resan hem flöt på bra, samma sak igen, körde till 23:00 och sekretariatet i baksätet googlade vant fram ett boende. Vi somnade gott vid tanken att en ny cool båt var inköpt.ust det, en detalj här också. För att ingen skulle få idén att stjäla vår nya båt ”gömdes den” i hotellets carport som var helt tom. När vi kom ut på morgonen hade självklart en snäll tysk ställt sin tysktillverkade stolthet på platsen bredvid. Nära! Nåja 10-15 minuters precisionsarbete med rangerande av trailer, 2 cm fram och 2cm bak 50-talet gånger så var vi fria igen…. Tack vänliga tysk för att du tog ditt ansvar, båten var ju ännu säkrare under natten. :-)
Måndagssegling med egen båt, en vecka efter första kontakten med säljaren
Vid hemkomst, lördag lunch ställdes båten för tvätt och sedan på med masten nere vid klubben. Första testet blev deltagande på måndagssegling därefter, alltså precis en vecka efter kontakten togs med säljaren. En underbar båt och en lyckad resa. Nu har vi en egen 505 att ha kul med många år framöver!
Det var den resan, antingen gör man så eller så köper man båten som stod färdig och klar i Björlanda. Men att det faktiskt fanns en sådan, det glömde vi tala om för familjerna därhemma. :-)
Hälsningar från de två nöjda Five ägarna
Mattias och Robert i SWE 9062
Parbleu SWE 505 CUP 2022
Första året med fyra deltävlingar i CUP-en och första gången med prispengar! Återigen blev det en mycket spännande CUP, där inget var klart före sista tävlingen. Till sist lyckades Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, ta hem segern. Läs gärna mer om Parbleu SWE 505 CUP 2022 här.
Parbleu – vilken sponsor!
Fyra deltävlingar har 505-förbundet siktat på i flera år, men det kom en pandemi emellan. I år var det premiär för nya utseendet och även för att flytta Stockholmscupen till våren – en mycket lyckad flytt! Att tävla ihop med färre klasser på Saltsjöbadsregattan var klart positivt. TACK för den möjligheten KSSS!
505-förbundets tidigare ordförande Torgny Nordström gick i år in som huvudsponsor för SWE 505 CUP och cupen fick namn efter vad hans Fivar alltid hetat – Parbleu. Cupen i Stockholm fick ett vandringspris - en halvmodell av en 505 med samma färgställning som Torgnys senaste 505, SWE 7316. Varje deltävling liksom totala cupen fick prispengar – totalt 10 000 SEK. Stort TACK Torgny – det var mycket uppskattat av alla!
Lite CUP-statistik 2023
Totalt deltog 27 olika team, vilket är det tredje största antalet i CUP-ens nu nioåriga historia. Toppnoteringen hittills var 2018 med 32 deltagare och näst mest var det 2021 med 29 deltagare. Från Göteborgsflottiljen deltog 15 team, från Stockholmsflottiljen 8 och från Skåneflottiljen 4. Det blev totalt 410 båtstarter och i snitt 14 båtar i varje start. 22% av teamen deltog i alla 4 deltävlingarna, vilket är en ökning sedan 2021 (17%), trots att årets omgång hade ytterligare en tävling jämfört med förra året. Både 2021 och 2022 var det 41% av seglarna som bara deltog i en deltävling. Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, leder fortsatt maratontabellen med 14 poäng. Då har vi räknat 3p. för seger, 2p. för plats 2 och 1p. för plats 3. Tre team ligger därefter på 9 poäng; Tomas Grundel/Johan Strömdahl, KSSS, Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS och Malin Broberg/Johan Röök, BKSS.
Hur gick det då 2022?
Jättebra - för alla deltagare! Vi får inte glömma att 505-segling och SWE 505 CUP handlar om så mycket mer än kappsegling. Det är också gemenskap och trevlig samvaro med likasinnade och mycket mer - därför ett stort GRATTIS till alla som deltagit och gjort Cupen 2022 så lyckad.
Var och en av deltävlingarna har ett eget reportage här på hemsidan - läs dem gärna! Här kommer en kort repetition.
Peter och Martin chockstartade i Saltis med fem spikar i rad
Första tävlingen gick i mitten av maj och frågan var: vem var i bäst form efter vårens träning? Elva båtar deltog på Baggen som var svårseglad som vanligt med stora skillnader i både tryck och riktning. Peter Bökmark/Martin Persson visade svaret tydligt. De vann de fyra första seglingarna, sedan var de 2:a och till sist 3:a –den räknade de bort. Snacka om klar seger. De två sista seglingarna vanns av Per och Lars Wester respektive Tomas Franzén/Lars Lindgren. Malin Broberg/Johan Röök var också jämna – tre andraplatser, en trea och en fyra gav slutresultatet tvåa, 7 poäng efter Peter och Martin. Ebbe Rosén/Olle Wenrup hade inte heller någon placering sämre än fyra. Deras jämna serien räckte till tredje plats, 1 poäng efter Malin och Johan. Peter och Martin fick första inteckningen i det nyuppsatta ”Parbleus vandringspris” plus 1 000 SEK som prispengar.
Fullständiga resultatet hittar Du här: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2022/sailwave-results-for-saltsjobadsregattan-2022-at-2022-505ok_3.html
Läs gärna också Anders Nilssons (SWE 9013) trevliga bloggpost om tävlingen: http://sundetregatta.blogspot.com/2022/05/en-race-rapport-det-ar-pa-baggen-det.html
Tomas och Linnea överraskade alla med seger i Borstahusen
Andra Cup-tävlingen, i början av juni, gästades av två danska team, världsstjärnorna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller och Fabiola och Michael Wonterghem. Ett riktigt starkt fält med 16 båtar på startlinjen och ganska lätta vindar – särskilt dag 2. Tyvärr blev det bara fem seglingar. Peter Bökmark/Martin Persson inledde bäst med serien 2 – 1 – 4 – 5 och det såg lovande ut för ännu en vinst. MEN Tomas Berg som seglade med dottern Linnéa ville annat. De inledde tveksamt med en 11:a, men sedan gick det bara bättre och bättre, eller vad sägs om serien 4 – 3 – 2 – 1 som de räknade. Det räckte för vinst och förstapriset 1 000 SEK. Peter och Martin blev tvåa, 2 poäng efter och Per och Lars Wester knep tredjeplatsen ytterligare 3 poäng efter. På samma poäng slutade Jörgen och Jacob Bojsen-Möller som blev fyra.
Alla resultat finner Du här: https://www.sailarena.com/contentassets/ef8f534c7d4b42adba1fdf79c297b310/sailwave-final-results-for-swe-505-cup-2-at-borstahusens-segelsallskap-2022.pdf
Malin och Johan drog längsta strået i Gävle, där det var både CUP 3, NoM och SM
Två dagar med lätt vind och en med hårdare vind gjorde att de flesta fick något som passade. I de lätta vindarna var det stentufft mellan alla båtar, men i den hårdare vinden var Jörgen och Jacob Bojsen-Möller klart snabbast och tog hem det Nordiska mästerskapet. Veteranerna Ebbe Rosén/Olle Wenrup ledde SM och Cupen efter första dagen. Efter den blåsiga andra dagen hade Peter Bökmark/Martin Persson tagit över ledningen före Malin Broberg/Johan Röök. Den ställningen höll sig dag tre, ända till sista länsen i sista seglingen. Genom skicklig undanvindssegling tog sig Malin och Johan sig då förbi alla framförvarande båtar och vann både seglingen, Cupen och. Marginalen var en poäng. De fick åter lyfta vandringspriset ”Hornet” och fick 1 000 SEK i prispengar för CUP-vinsten. Peter och Martin blev tvåa, medan Ebbe och Olle slutade trea, 8 poäng efter Peter och Martin.
Vinnare av det fina SM-vandringspriset ”505 Classic” blev Sebastian Gransäter/John Tengbom.
Alla resultat på: https://www.sailwave.com/results/NoemissionRace505.htm Massor av SM-bilder på: https://drive.google.com/drive/folders/1DKf2xPCiMgT2DWjBkq44bWqAj9wr6xOu?usp=sharing
Per och Lars är svårslagna på hemmavattnen i Björlanda kile
Sjutton båtar till start i finaltävlingen fick en första dag i fin mellanvind. Ebbe Rosén/Olle Wenrup tog kommandot med serien 2 – 2 – 1 – 6. Per och Lars Wester låg tvåa med 1 – 5 – 8 – 1. Peter Bökmark/Martin Persson var strax bakom på tredjeplatsen (3 – 1 – 10 – 5). Både Per och Lars och Peter och Martin hade en lite sämre segling att räkna bort än Ebbe och Olle, varför de hade mer press att prestera på topp dag 2. Malin Broberg/Johan Röök inledde med en DSQ i första seglingen efter kollision med gatebåten och hade dessutom en 9:a, vilket gjorde det svårt att nå toppen.
Det blev en avslutningsdag med mycket lätt vind. Så lätt att flera båtar inte hann i mål inom maxtiden i såväl femte som sjätte seglingen och därmed fick DNF i protokollet. Båda dessa lättvindskör vanns av Malin och Johan, men det räckte ”bara” till 4:e plats totalt. Peter och Martin fick DNF i segling 6 och trots revansch med seger i sista seglingen fick de nöja sig med plats 3 totalt. Ebbe och Olle presterade lite sämre dag 2 och hade 5:a – 3:a, när de seglade in för att komma iväg till Stockholm snabbare. Den sista seglingen räknade de bort.
Skulle det räcka till seger? Nej inte när Per och Lars seglade jämnt, nära toppen, med serien 4 – 2 - 4. Per och Lars vann alltså årets sista CUP-tävling och fick 1 000 SEK som prispengar. Ebbe och Olle slutade tvåa och Peter och Martin trea.
Det var mycket jämnt några placeringar ner. Teamen på plats fem, sex och sju hade alla samma poäng och mellan plats 9 och 11 skilde det bara 2 poäng. Superkul!
Alla resultat hittar Du här: https://www.sailarena.com/.../swe-505-cup-4-2022-resultat...
Peter och Martin överst på pallen – igen!
Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, vann på 62 poäng och fick motta både en inteckning i CUPens vandringspris och 3 000 SEK som prispengar. De hade snittplacering 2,5 i de 25 delseglingarna som räknades. Dessutom hade de varit på prispallen i alla fyra deltävlingarna i Cupen, varv en som segrare, CUP 1. Peter och Martin är verkligen värdiga vinnare. Stort GRATTIS! Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, vann CUP 3 = SM och var inte mer än 9 poäng efter på andraplatsen, vilket belönades med 2 000 SEK. Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, har inlett flera tävlingar starkt och hade de inte gett upp sista seglingen på både CUP 3 och CUP 4 hade de definitivt varit väldigt nära en högre placering. Nu var de 10 poäng efter Malin och Johan på plats 3 och fick 1 000 SEK i prispengar. Classic-CU vanns av Sebastian Gransäter/John Tengbom, KSSS, som i totalen kom på plats 13.
Det har varit mycket bra arrangemang i samtliga CUP-tävlingar under året. Vi har haft arrangörer som vet hur man får seglare att trivas och som kan det där med att leda kappsegling på vattnet. Jättestort TACK till arrangörsklubbarna, KSSS, Borstahusens SS, Gefle SS och Björlanda kile SS Vi kommer gärna tillbaka – till en del kommer vi redan 2023!
Sammanlagda cupens resultat finns på: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KnMzuWs3VI8Ei0XVOCpItgpCyuvMjzis/edit?usp=sharing&ouid=113787380948509653034&rtpof=true&sd=true
2023 firar SWE 505 CUP 10-årsjubileum. Förhoppningsvis med ändå fler deltagare. Väl mött!
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Parbleu SWE 505 CUP 4 BKSS 10 - 11 september, 2022
Har Du glömt årets sista Parbleu SWE 505 CUP? Läs gärna Per och Lars Westers berättelse om hur de återigen vann på hemmaplan i Björlanda kile.
Har vi en chans i år också?
Så var det dags för årets sista officiella regatta. Eftersom vi lyckades vinna just denna tävling förra året så var det med en viss spänning vi undrade om vi skulle kunna vara med och slåss om tätplatserna även i år. Regattan hade samlat 17 båtar vilket måste anses vara bra, även om flera lokala besättningar saknades.
Bra start i klurig vindriktning
Dag 1 hade vi 4 - 6 m/s från NO. Det är lite klurigt i Björlanda Kile med frånlandsvind. Kan bli stora vindskift samtidigt som strömmen från Nordre älv påverkar förhållandena ju närmare kryssmärket man kommer. I första racet var vi hare. Under startförfarandet fick vi väja för Broberg/Röök (9181), som tyvärr fick en DSQ som straff. Eftersom vi hade ett bra lyft så valde vi att fortsätta mot högerkanten på första kryssen. När vi kände att vi sträckte upp så slog vi och såg hela fältet under storbommen. Tyvärr vred det emot så väl uppe vid kryssmärket rundade vi som tvåa. Vi fick till en riktigt bra undanvind och rundade upp på andra kryssen med en betryggande ledning, vilken vi höll hela vägen in till mål. Tvåa blev Rosén/Wenrup (8926) med Bökmark/Persson (8962) som trea.
Uppsegling
Andra racet lyckades vi krångla till det med vindskiften och rundade långt ner i fältet vid första kryssmärket. Lyckligtvis kunde vi segla upp oss till femte plats. Vinnare var Bökmark/Persson (8962), följda av Rosén/Wenrup och Broberg/Röök.
Tredje racet var tufft för vår del. Vi lyckades så där med vägvalen men slutade ändå åtta. Rosén/Wenrup vann, följda av Hansson/Flood (9107) och Molander/Jaxing (9117).
Ny seger
Till fjärde racet hade det mojnat en hel del. Molander/Jaxing ledde inledningsvis och höll sin ledning ända till den sista korta kryssen upp till mål, då vi lyckades passera och vinna racet tätt följda av dem och Broberg/Röök på tredje plats.
Rosén/Wenrup i ledningen
Efter första dagen såg Rosén/Wenrup verkligen solida ut. Det hade seglat jämnt och snabbt hela dagen varför de ledde på fem poäng med sämsta segling borträknad. Vi låg två poäng efter och Bökmark/Persson därefter på nio poäng. Därefter fanns det en lång rad med besättningar med goda förutsättningar för nästa dag. Inne på land väntade föredömligt varm korv och uppfriskande drycker som avnjöts med gott tjöt om dagens seglingar!
Ny dag och fortsatt lite vind
Dag två hade vindriktning ändrats något så att det blåste mer från norr och fortfarande svaga. Således gällde det att försöka riskminimera i skiften och strömmarna och samtidigt hålla bra fart i båten.
Broberg/Röök visade vart skåpet skulle stå. De drog iväg och vann överlägset med Bökmark/Persson lika överlägsna tvåor. Därefter kom vi i övriga fältet. Trea i mål blev Berg/Calvert (8859).
Sjätte racet var Broberg/Röök återigen först. Dock inte så långt före övriga den här gången. Vi lyckades knipa andraplatsen med Rosén/Wenrup som trea.
Vart tog Rosén/Wenrup vägen?
Inför sista racet var det ytterst jämnt i toppen. Med 13p delade vi förstaplatsen med Rosen/Wenrup. Broberg/Röök låg på 17p och Bökmark/Persson på 21p. Därefter följde ett koppel av båtar på 25-32p. Vinden hade ökat något och vridit mot NV, men vi fick vänta en stund på att få igång fältet. Vi hade bestämt oss för att vi måste hålla ett särskilt öga på Rosén/Wenrup. Efter idogt sökande insåg vi att de inte fanns kvar på vattnet. Det visade sig att de lämnat walk-over till följd av den långa resan tillbaka till Mälarhöjden. Även om det gjorde chansen till regattavinst större för vår del, så var det långt ifrån säkert att vi skulle lyckas knyta ihop säcken.
En fyra räckte
Vi gjorde en ganska dålig start och tvingades slå ett par gånger under första kryssen för att få fri vind. Bäst startade Flohr/Refsgaard (9079). De tågade på i fri vind ut på högerkanten och rundade först. På andra kryssen passerades de av Bökmark/Persson som till slut vann seglingen. Flohr/Refsgaard blev tvåa och Hansson/Flood trea. Vi blev fyra och vann därmed regattan för andra året i rad! Fan vet om det hade lyckats om Rosén/Wenrup inte hade så lång hemresa? Tvåa blev Rosén/Wenrup och Bökmark/Persson blev trea.
TACK!
BKSS är en fantastisk arrangör. Väl inne i hamnen serverades återigen supergod mat och dryck. Seglingarna genomfördes med snabba banläggningar och effektivitet i startprocedurerna. TACK!
Ett stort tack även till årets CUP-sponsor Parbleu!
Alla resultat finns på: https://www.sailarena.com/contentassets/38ce416ccaed465c8a9ebdcead870bba/swe-505-cup-4-2022-resultat.pdf
Per och Lars Wester
SWE 9002