Nyheter
Att köpa en Five kan göras väldigt enkelt, men om man vill….
Artikeln ”Inget är roligare än en planande 505” berättade Robert Sjögren och Mattias Heiding om hur de på mindre än två månader gick från att låna förbundets SWE 8585 till att ha köpt en egen SWE 9062. Där antydde de att det finns en kul historia om det snabba köpet. Här berättar de själva om ”inköpsresan genom Europa”.
En helg i Europa
För att köpa en 505 kan man göra det enkelt för sig, det finns oftast båtar till salu på ”blocket” eller via ”505 förbundets hemsida” och man får råd och hjälp av 505-förbundet, eller så kan man kombinera inköpet med en helg i Europa. Vi valde det senare.
Efter endast några dagars letande hittade vi den båt vi ville ha, en begagnad Rondar från 2011 med bra resultat på meritlistan, seglad av bröderna Bojsen-Möller från Danmark. Båten fanns numera i det sydöstra hörnet av Tyskland, 3 mil från Österrike - det är ju inte så långt!
Måste man vara tysk för att prata med en tysk? Förlösande måndagssegling!
Efter otaliga försök att få tag på säljaren utan minsta respons på vare sig mail eller telefon/sms så var det måndagssegling i Björlanda. Där dyker det upp en tysktalande besättning. Det visade sig att de har liknande jobb som vi, men att dem elektrifierar flygplan istället för bilar. Tanken tändes; ”om en tysktalande person med tyskt telefonnummer i sin telefon ringer, då kanske vi får träff” – ingen svarade denna gång heller, men ett meddelande och mail skickades och vips dygnet efter hade vi en dialog med säljaren. Berodde det på det tyska samtalet, det vet vi inte än idag.
Och så var det en starbåt också…
Vi hade ju en Starbåt att hantera också den låg ute på annons sedan 2 veckor, och i samma ögonblick som säljaren av Fiven började reagera hörde en dansk av sig angående Starbåten.
Nu gällde det att hålla isär detta… En Tysk, en Dansk och två Svenskar…. mailen haglade i rask takt och de bägge affärerna knöts ihop, båda två, på mindre än ett dygn.
Flera aktiviteter att dra igång, plocka ihop starbåten med alla master och segel efter 7 säsongers aktivt seglande. Det gick på en kväll och när vi var på vårt vinterförvaringsställe slängdes frågan upp till ägaren av stället; ”Du skall inte med till Tyskland över Weekenden?” Svaret blev ”jo, det hade varit kul”.
Planen: torsdag lunch – mot Tyskland
Planen var att åka från Göteborg mot Tyskland vid torsdag lunch. Bara för att kolla att ni inte somnat, ni är med på att vi fortfarande är i samma vecka som den där måndagsseglingen med tysken, då vi började sy ihop allt.
Båtägaren i Tyskland lovade ”plocka ihop alla delar, finna alla papper, besiktiga trailern och finnas på plats fredag lunch för visning av båten”.
Betalningen – cash, banköverföring eller mitt emellan
Nästa sak var betalning. Trots 15 år i EU blir detta ett bekymmer. Tyskland eller i alla fall säljaren av denna 505 får beskedet av sin bank att vid internationell försäljning då är det enbart kontanter som gäller” och vi Svenskar får beskedet av vår bank att ”den mängd kontanter du kan få ut är 15 000:-/person och var 10e dag” affärer därutöver sker med banköverföring. Vi kom överens med säljaren att vi möts på halva vägen, hälften kontant och hälften via banköverföring, alltså lite att jobba med på båda fronter.
Många detaljer
Ett samtal till bankens internet tjänst sent en kväll slutade med att banken lovade skicka ett mail till en personlig bankman som beskrev problemet att vi behövde få ut en betydligt större belopp kontant på ett Forex kontor två dagar senare, med det släpptes denna action och vi såg det som löst…
I rask takt löstes försäkring, val av bil för resan, ledighet från Elbilsutvecklingen, OK från familjen på var sitt håll om att åka ner i Europa över helgen…
Äntligen på väg – och vi blev med chaufför
Resan startade på Volvo Personvagnars parkering. Robert, vinterförvaringsmannen och Mattias i en Volvo V90 PHEV…. vi avstod Elbilen denna gång men den tar vi till EM i Quiberon 202. :-)
Så först ner till Forex. Just det ”undrar hur det gick med det där mailet” kom vi på. På vägen ner till Forex utbrister vinterförvaringsmannen ”-Jag blir lätt åksjuk, är det okey om jag kör?” Så från denna stund hade vi alltså en chaufför tvärs genom hela Europa och tillbaka!” – Otroligt!
Nervöst på Forex
Väl nere på Forex, meddelades beloppet vi önskade, personen bakom disken titta bara på oss typ ”hur tänker dessa herrar”, lade ut anmodan om betalning och bad oss sätta i ett bankkort ”ok, nu gäller det att mailet bet, tänkte vi” och tro det eller ej men allt fungerade perfekt! – Det började ju bra detta!
När vi kom till bilen öppnades bankappen för att se hur uttaget såg ut – men då syntes bara en insättning ”?? vad hände där?? Aha….en kompis övertog vårt boende på SM i Starbåt som vi inte kan köra pga båtbytet” ….. efter ett tag syntes även uttaget och allt var i sin ordning.
Måltider är viktiga
Resan flöt på bra, vi körde på Rödby-Puttgarden-färjan för sedvanlig ”Curry Wurst” och vinterförvaringsmannen trampade bra på gasen fram till 23:00 på kvällen då Robert från sekretariatet i baksätet googlade fram ett lämpligt boende längs vägen där vi sov några timmar innan vi körde ner till säljarens angivna adress, sista vägen genom ett bostadsområde med kringelikrokar, där det kändes som vår bil mötte sig själv flertalet tillfällen…. Tankarna gick ”hur i hela världen har de fått en 505 in hit, även om det är en liten och smidig båt”…. Men det visade sig snart. - ”Väkomna! – ni har åkt långt, vi börjar väl med lunch, så hemlagad lunch med massa tyska specialiteter med okända namn inmundigades i säljaren trädgård – ”-Sehr Gut” – denna resa är ju fantastiskt!
Seglad i Slovakien
Samtidigt började vi så smått undra var och varför det kan finnas en 505’a mitt i Europas inland. Det visade sig dock att det seglar några 505’or i en insjö i Slovakien ett par mil därifrån. Efter avklarad lunch åkte vi till båten. Allt stod inomhus på den egna firman och tysk ordning och reda upplevdes.
Betalning…
Så var det dags för betalning. Robert tog datorn under armen och traskade med säljaren till dennes kontor. ”Dags för överföring” och det skulle övertygas och övervakas från säljaren då denna inbetalning på hans konto inte skulle synas på några dagar.
Efter utförd manöver öppnade Robert kontot för att visa att pengarna lämnat kontot. – Då syns bara en insättning - ”Va?? Vad hände där?” Aha danskens betalning för Starbåten dök upp just i denna sekund. Efter ett tag syntes även uttaget och allt var i sin ordning.
Hemresa med ”cool båt” som måste skyddas
Resan hem flöt på bra, samma sak igen, körde till 23:00 och sekretariatet i baksätet googlade vant fram ett boende. Vi somnade gott vid tanken att en ny cool båt var inköpt.ust det, en detalj här också. För att ingen skulle få idén att stjäla vår nya båt ”gömdes den” i hotellets carport som var helt tom. När vi kom ut på morgonen hade självklart en snäll tysk ställt sin tysktillverkade stolthet på platsen bredvid. Nära! Nåja 10-15 minuters precisionsarbete med rangerande av trailer, 2 cm fram och 2cm bak 50-talet gånger så var vi fria igen…. Tack vänliga tysk för att du tog ditt ansvar, båten var ju ännu säkrare under natten. :-)
Måndagssegling med egen båt, en vecka efter första kontakten med säljaren
Vid hemkomst, lördag lunch ställdes båten för tvätt och sedan på med masten nere vid klubben. Första testet blev deltagande på måndagssegling därefter, alltså precis en vecka efter kontakten togs med säljaren. En underbar båt och en lyckad resa. Nu har vi en egen 505 att ha kul med många år framöver!
Det var den resan, antingen gör man så eller så köper man båten som stod färdig och klar i Björlanda. Men att det faktiskt fanns en sådan, det glömde vi tala om för familjerna därhemma. :-)
Hälsningar från de två nöjda Five ägarna
Mattias och Robert i SWE 9062
Parbleu SWE 505 CUP 4 BKSS 10 - 11 september, 2022
Har Du glömt årets sista Parbleu SWE 505 CUP? Läs gärna Per och Lars Westers berättelse om hur de återigen vann på hemmaplan i Björlanda kile.
Har vi en chans i år också?
Så var det dags för årets sista officiella regatta. Eftersom vi lyckades vinna just denna tävling förra året så var det med en viss spänning vi undrade om vi skulle kunna vara med och slåss om tätplatserna även i år. Regattan hade samlat 17 båtar vilket måste anses vara bra, även om flera lokala besättningar saknades.
Bra start i klurig vindriktning
Dag 1 hade vi 4 - 6 m/s från NO. Det är lite klurigt i Björlanda Kile med frånlandsvind. Kan bli stora vindskift samtidigt som strömmen från Nordre älv påverkar förhållandena ju närmare kryssmärket man kommer. I första racet var vi hare. Under startförfarandet fick vi väja för Broberg/Röök (9181), som tyvärr fick en DSQ som straff. Eftersom vi hade ett bra lyft så valde vi att fortsätta mot högerkanten på första kryssen. När vi kände att vi sträckte upp så slog vi och såg hela fältet under storbommen. Tyvärr vred det emot så väl uppe vid kryssmärket rundade vi som tvåa. Vi fick till en riktigt bra undanvind och rundade upp på andra kryssen med en betryggande ledning, vilken vi höll hela vägen in till mål. Tvåa blev Rosén/Wenrup (8926) med Bökmark/Persson (8962) som trea.
Uppsegling
Andra racet lyckades vi krångla till det med vindskiften och rundade långt ner i fältet vid första kryssmärket. Lyckligtvis kunde vi segla upp oss till femte plats. Vinnare var Bökmark/Persson (8962), följda av Rosén/Wenrup och Broberg/Röök.
Tredje racet var tufft för vår del. Vi lyckades så där med vägvalen men slutade ändå åtta. Rosén/Wenrup vann, följda av Hansson/Flood (9107) och Molander/Jaxing (9117).
Ny seger
Till fjärde racet hade det mojnat en hel del. Molander/Jaxing ledde inledningsvis och höll sin ledning ända till den sista korta kryssen upp till mål, då vi lyckades passera och vinna racet tätt följda av dem och Broberg/Röök på tredje plats.
Rosén/Wenrup i ledningen
Efter första dagen såg Rosén/Wenrup verkligen solida ut. Det hade seglat jämnt och snabbt hela dagen varför de ledde på fem poäng med sämsta segling borträknad. Vi låg två poäng efter och Bökmark/Persson därefter på nio poäng. Därefter fanns det en lång rad med besättningar med goda förutsättningar för nästa dag. Inne på land väntade föredömligt varm korv och uppfriskande drycker som avnjöts med gott tjöt om dagens seglingar!
Ny dag och fortsatt lite vind
Dag två hade vindriktning ändrats något så att det blåste mer från norr och fortfarande svaga. Således gällde det att försöka riskminimera i skiften och strömmarna och samtidigt hålla bra fart i båten.
Broberg/Röök visade vart skåpet skulle stå. De drog iväg och vann överlägset med Bökmark/Persson lika överlägsna tvåor. Därefter kom vi i övriga fältet. Trea i mål blev Berg/Calvert (8859).
Sjätte racet var Broberg/Röök återigen först. Dock inte så långt före övriga den här gången. Vi lyckades knipa andraplatsen med Rosén/Wenrup som trea.
Vart tog Rosén/Wenrup vägen?
Inför sista racet var det ytterst jämnt i toppen. Med 13p delade vi förstaplatsen med Rosen/Wenrup. Broberg/Röök låg på 17p och Bökmark/Persson på 21p. Därefter följde ett koppel av båtar på 25-32p. Vinden hade ökat något och vridit mot NV, men vi fick vänta en stund på att få igång fältet. Vi hade bestämt oss för att vi måste hålla ett särskilt öga på Rosén/Wenrup. Efter idogt sökande insåg vi att de inte fanns kvar på vattnet. Det visade sig att de lämnat walk-over till följd av den långa resan tillbaka till Mälarhöjden. Även om det gjorde chansen till regattavinst större för vår del, så var det långt ifrån säkert att vi skulle lyckas knyta ihop säcken.
En fyra räckte
Vi gjorde en ganska dålig start och tvingades slå ett par gånger under första kryssen för att få fri vind. Bäst startade Flohr/Refsgaard (9079). De tågade på i fri vind ut på högerkanten och rundade först. På andra kryssen passerades de av Bökmark/Persson som till slut vann seglingen. Flohr/Refsgaard blev tvåa och Hansson/Flood trea. Vi blev fyra och vann därmed regattan för andra året i rad! Fan vet om det hade lyckats om Rosén/Wenrup inte hade så lång hemresa? Tvåa blev Rosén/Wenrup och Bökmark/Persson blev trea.
TACK!
BKSS är en fantastisk arrangör. Väl inne i hamnen serverades återigen supergod mat och dryck. Seglingarna genomfördes med snabba banläggningar och effektivitet i startprocedurerna. TACK!
Ett stort tack även till årets CUP-sponsor Parbleu!
Alla resultat finns på: https://www.sailarena.com/contentassets/38ce416ccaed465c8a9ebdcead870bba/swe-505-cup-4-2022-resultat.pdf
Per och Lars Wester
SWE 9002
Peter och Martin ”topp 10” på EuroCupen i Warnemünde
För första gången på länge har Sverige i år ett team som placerat sig topp 10 på en större internationell regatta. Peter Bökmark/Martin Persson svarade för denna bedrift på EuroCup 3. Här kan Du läsa lite om deras erfarenheter.
Peter och Martin enda svenskarna,
I början av juli seglades vår närmsta EuroCup-tävling, Cup 3 i Warnemünde. Tävlingen var i år flyttad från Kieler Woche för att få bättre banområde och bättre förutsättningar för fokus på 505-tävlingen. I Warnemünde finns det mesta nära, parkering och boende t.ex. och man har kort utsegling till fina vatten. Det är ett trevligt ställe att segla och semestra på. Tyvärr låg tävlingen nära vårt SM, vilket gjorde att det bara blev ett svenskt team som deltog – Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS. MEN vilket resultat - 10:e plats bland 39 båtar från 8 nationer. Ett starkt resultat som ger mersmak.
Jämnhet lönar sig
Peter berättar att de i år lyckades med en jämn serie, så när som på segling 4 då de inte höll sig till strategin de bestämt och allt bara gick fel. Serien 11-9-11-23-10-9-14 imponerar. Peter och Martin konstaterar att kan man kombinera jämnheten med ett och annat toppresultat så det kan det gå riktigt bra. De hade några möjligheter till riktiga topplaceringar. I sista seglingen dag 2, låg de 2:a när den blåstes av pga. mojnande vind. Sista dagen blåste det lite mer, ca 8 – 10 m/s med stora vågor. Peter och Martin inledde med att bli 10:a i segling 5, vilket innebar att de blev hare i segling 6. Den positionen förvaltade de väl och ledde efter första kryssen, men tappade till 9:e plats.
Bojsen-Möller imponerar
Två team var lite vassare än de andra: Jörgen och Jacob Bojsen Möller, DEN, som vann regattan på 12 poäng och tidigare världsmästaren Lutz Stengel/Frank Feller, GER, som tog silver på 14 poäng. När det är måttliga vindar går vi ganska jämnt mot Bojsen-Möller, berättar Peter. Men när det blir lite mer vind som sista dagen, så är de klart snabbare. De vet hur båten ska trimmas i alla vindar och gör justeringar precis när det behövs.
Goa grannar..
Det är en fantastiskt go stämning i 505-klassen och särskilt samhörigheten med danskarna är mycket värdefull. På land umgicks Peter och Martin mycket både med Jörgen och Jacob samt med Fabiola och Michael Wonterghem, som också gjorde en mycket bra regatta och placerade sig alldeles efter Peter och Martin, på plats 11.
-- och hjälpsamma!
Jörgen och Jacob låg bakom Peter och Martin på första länsen i segling 6. Efter seglingen påpekade danskarna att ni kan få ut mer av spinnakern genom att släppa fram den ännu lite länge mot förstaget. En liten detalj som kommer att göra Peter och Martin än bättre på undanvind. Redan i år kände de att gipparna med fylld spinnaker började sitta och att de klarade positioneringen på undanvind bra i stora fält, även den känsliga delen att ligga rätt mot fältet inför rundningen från läns till kryss. Där finns ofta mycket att vinna, eller förlora.
En EuroCup nära – värt att utnyttja
Det är inte så långt att ta sig till norra Tyskland. Att vara med på en EuroCup tävling är både jättekul och synnerligen lärorikt förstår man av att prata med Peter och Martin. Så varför inte ta chansen?
Alla resultat på: https://manage2sail.com/sv-FI/event/WarnemuenderWoche2022#!/results?classId=505EuropaCup
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Reflektioner efter 505-VM 2022 i Cork (Crosshaven), Irland
Malin Broberg/Johan Röök har tränat mycket i flera år, de är SM-vinnare både 2021 och 2022. Nu skulle de äntligen få möta världseliten i 505 igen. Här berättar de om och reflekterar kring hur det gick.
Vi, helt ensamma. Det är inga andra båtar ute och klubbhuset ligger gömt bakom ett högt berg, minst 30 min segling in i Cork River. Det blåser 10 - 12 m/s och 2 - 3 knops ström mot vinden gör att vågorna är helt galna. Någonstans där börjar vi fundera över hur listigt det var att sticka ut helt ensamma, mer om det senare.
Segla VM i Cork – alla vet ju hur det är….
Ett av våra mål inför säsongen 2022 var att på VM höja vår nivå mot tidigare mästerskap. -”Ah, skall ni segla i Cork. Där blåser det en konstant kuling. Vågorna är höga som berg. Regnet flödar och ölen är billig”. Detta var i princip de vanligaste kommentarerna vi fick när vi nämnde våra resplaner för säsongen. För att vara förberedda på ett rejält hårdvindsmästerskap så satsade vi på ett mindre centerbord, planare stor och fock samt några extra pass på gymmet. Nu blev det ju inte riktigt som planerat, vilket det sällan blir. Förutom träningsdagarna innan för-VM så blev detta till stor del en regatta i lätt- till mellanvind, med strålande sol och inte en droppe regn på 2 veckor.
En resa som tog tid
Resan till Cork är lång, men vi valde att ta en lätt väg i lugnt tempo. Det blev en tredagars resa med två övernattningsfärjor och en hotellnatt i Normandie innan vi kom fram till Cork. Jonas Berntsson och Magnus Lundberg valde fakirvarianten och körde non-stop från Stenungssund till Cork, men dom är tydligen både vana och ”galna”. Vi hade hyrt förbundets dubbeltrailer och kunde på så sätt få med både vår och Peter Nicholas och Luke Paynes båt till Irland.
Gästfrihet á la 505
Detta var vårt fjärde större mästerskap i 505 och som tidigare så kännetecknades hela arrangemanget av en väldigt stor gästfrihet. Bland annat hade ett stort antal klubbmedlemmar ställt upp med att ordna logi för många seglare. Vi hade turen att hamna hos ett fantastiskt trevligt par som bodde med hela havet som utsikt.
Träningsdag 1: 10 - 12 m/s och vågberg
Tillbaka till seglingarna. Först dagens träningssegling blev en intressant upplevelse. Under utseglingen kryssade vi i 10 - 12 m/s upp för vågorna som trycks upp av 3 knops ström som gick mot vinden. Sedan ”trillade” vi ner i nästa vågdal med en rejäl smäll som ekade i skrovet. När vi väl kommit ut en bit så blev vågorna mer normala. Efter 45 minuters ensam träning på havet så kommer Wolfgang Hunger och Holger Jess ut och vi kör tillsammans ett tag. Tyvärr skörar vi vår spinnaker och vi får ge oss in. Filmklipp från första dagens träning med Pete, Luke m.fl. finns här 505 CORK World Championships video from teams training prior to racing. - YouTube
Träningsdag 2: raceträning med många topp-besättningar
Andra dagen blir det mer av race-träning med de flesta toppteamen som nu är på plats. Det blåser 7 - 8m/s och det blir spontanrace där en rib drar igång gatestart med 25 - 30 tal båtar. På land skrattar vi lite åt att vi inte är så synliga för dom som är i toppen. Det är inte av oartighet, utan av den enkla anledningen att det är många seglare och vi är relativt nya i klassen. Vi bestämmer att ”det skall vi ändra på”.
En kanonstart på för-VM
Pre-Worlds första race börjar med 3 - 5 m/s. Vi har bra fart i båten, hittar bra i skiften och på sista länsen i första seglingen så klipper vi 8 - 9 båtar och kommer i mål som 10, vilket vi inte insåg förrän vi såg att vi var hare i nästa race. Inför andra racet hade vi redan bestämt att vi ville gå långt på styrbordskanten, dvs en sen start. När vi såg att vi var hare, så blev strategin enkel. Håll farten, ut på kanten, vänta på skiftet från land, slå in i banan och se vad som händer.
Efter två tredjedelar av första kryssen så inser vi att det har gått bra och vi kan runda 1:a märket i en rejäl ledning före Nathan Batchelor och Sam Pascoe. Vi bestämmer oss för att fokusera på vår segling och håller undan på länsen och större delen av andra kryssen. I slutet av andra kryssen släpper vi ut dom lite för långt på styrbordskanten utan bevakning och dom kan gå om men vi håller andraplatsen med marginal. Efter en 25:a i tredje seglingen så ligger vi på obegripliga 5:e plats efter första dagen och plötsligt är vi inte osynliga längre.
”The leading lady”
Dagen efter möts vi av veckans roligaste kommentar. Eftersom vi är bästa mixed besättningen blev det intervju efter första dagens segling och tydligen hade den sänts på TV. I regattareceptionen tittar den äldre kvinnan upp på Malin och säger, med klingande irländsk dialekt.
”Oh, you’re the leading lady. I saw you on the telli! “
Pre-Worlds andra dag började med lite mindre vind men från helt annan riktning, vilket gjorde att strategin var lite mer osäker. Vi började med en 13 och sedan en 34. I sista seglingen hade vi vår första, men tyvärr inte sista, närkontakt med gate-ribben och valde att segla in. Totalt slutade vi som 15 på Pre-Words vilket vi var otroligt nöjda med.
7:a – en kanonstart och sedan tog vinden slut i flera dagar!
Efter Pre-Worlds var det en vilodag och därefter började VM på riktigt. Vindprognosen för veckan visade att det inte skulle bli på ett hårdvindsmästerskap. Ett tag var det osäkert om det skulle bli ett mästerskap alls. Första seglingen startade i 3 - 4m/s. I den lätta vinden hade vi bra fart i båten och lyckades dessutom hitta rätt i skiften så vi slutade 7:a. När det var dags för den andra seglingen så valde seglingsledningen avbryta för dagen och nu följde ett par dagar av väntan, vila och whiskeyprovning tillsammans med våra svenska teamkompisar Jonas och Magnus.
Dag 2 och 3 blev det inställt på land. Dag 4 försökte man att köra på ”the inner-harbour” eftersom havet var helt blankt. Resultatet blev två försök som fick avbrytas efter en 45 min segling då vinden vred 120grader. Klockan 18 avbröts dagens försök och man hade nu bara fått ihop en segling på fyra dagar. Det var bara två dagar kvar på mästerskapet och man måste få ihop minst tre seglingar till. Troligen var det en viss nervositet i seglingsledningen.
Dag 5 – äntligen segling och VM-er är räddat!
Dag fem började med lite mer vind, 5 - 7m/s, vilket är den vindstyrka som vi har svårast att hålla farten jämfört med de i toppen. Vi inleder med en 30:a, men när vinden avtar till 4-5m/s får vi till en 4:a och 12:a. Seglingsledningen hade informerat att man ville köra 4 seglingar och efter den tredje seglingen är vi på hugget. Tyvärr valde man att avbryta för dagen och skickade in seglarna för dagen.
Nu hade man fått ihop totalt fyra seglingar och därmed var mästerskapet i hamn. I toppen låg det amerikanska teamet Stuart Mcnay/Caleb Paine med tre spikar och en 2:a, dvs otroliga 3 poäng. Nathan Batchelor/Sam Pascoe var tvåa på 6 poäng och våra svensk-australiensiska vänner Peter Nicholas/Luke Payne var trea på 14 poäng, trots att dom inte hade seglat 505 tillsammans sedan SM i Åmål, imponerande som alltid. Själva låg vi på en åttonde plats inför sista dagen, betydligt bättre än vad vi hade hoppats på.
Sista dagen – två timmar ut till banan
Dags för VM:s sista dag. Det var nu allt skulle avgöras, och det blev en speciell dag. Kl 9:15 hissade man signal att det var ok att sjösätta och vi var först i vattnet, med god marginal. Det var i princip vindstilla, men tack vare att tidvattnet gick ut med 2 - 3 knop så kunde vi flyta iväg längs floden för att sedan komma ut på havet. Vi spenderade nästan 2 timmar på att komma ut till startområdet. Trots att vi var i vattnet långt före de flesta så var vi bland den sista tredjedelen att nå fram till starten eftersom vi inte hade coachbåt eller bogseringshjälp. Detta gjorde att vi inte hade tid att göra våra vanliga förberedelser. Vinden hade ökat till 6 - 8 m/s med ganska luriga vågor. Strategin var att ta ett långt första slag mot land på babordssidan. Vi ville undvika trafiken vid en tidig start så vi valde en mer konservativ approach, mitt på. Vi kom iväg bra, men detta var dagen då vi inte hittade farten alls. Vi fick kämpa för att nå fri vind och hamnade längre och längre ut på styrbord, dit vi inte ville. Vi slutade 50 i första seglingen. De följande två seglingarna gick i samma tecken med en 37:a och 33:a som resultat.
VM var över och i toppen fanns tre otroligt jämna och starka team som hade varit i toppen hela tiden. Stuart Mcnay/Caleb Paine, USA, tog guldet. Nathan Batchelor/Sam Pascoe, GBR, tog silver och en välförtjänt bronsmedalj gick till Peter Nicholas/Luke Payne, AUS.
20:e plats total – inte illa
Till slut landade vi på plats 20. Även om den sista dagen inte gick som önskat så är vi nöjda med resultatet som helhet. Av VM:s och för-VM:s tolv seglingar så var vi på plats 13, eller bättre, i hälften av seglingarna vilket är klart bättre än våra tidigare resultat.
Alla VM-resultat på: https://www.sailwave.com/results/505%20World%20Championships%202022.htm För-VM:s resultat finns här: https://www.int505.org/wp-content/uploads/2022/08/Sailwave-results-for-Pre-Worlds-505-World-Championships-at-Royal-Cork-Yacht-Club-2022.pdf
Viktiga insikter
När man är på denna typ av arrangemang får man alltid med sig nya lärdomar och insikter. Vikten av att komma loss i starten blir så uppenbart tydlig i dessa stora fält. Men en av de viktigaste insikterna, som vi gärna vill förmedla, är att om vi kan vara uppe i toppen ibland så finns det inget som hindrar att övriga svenska besättningar också kan det.
Filmer och bilder från VM finns att kika på här: https://www.int505.org/blog/2022/07/24/news-5o5-world-championship-2022-royal-cork-yacht-club/page/4/
Nästa år går EM i Quiberon på den Franska Atlantkusten.
Vi säger som Alain, - Camarades, A fond vers Quiberon !
Malin och Johan
SWE 9181
En planande 505 är det roligaste som finns
Här berättar teamet Robert Sjögren/Mattias Heiding om hur de gick från att låna förbundets 505 till att skaffa en egen. Läs och inspireras. Välkommen till 505-klassen!
Jösses vilken cool båt
Det hela började med arbetsdag på Stenungsunds Segel Sällskap tidigt i våras, där Jonas Berntsson/Magnus Lundberg behövde hjälp att lasta sin Five med jollekärra på en vanlig trailer för att åka på träningsläger till Träslövsläge. Jösses vilken cool båt – var första känslan.
Lånebåt – vilken möjlighet
De berättade då att det finns lånebåtar på 505-förbundet, och övertalningen behövde inte pågå speciellt länge - klart ni skall prova det. Sagt och gjort vi gick in på nätet och fyllde i dokumentet. Vi gjorde klart Starbåten för säsongen och körde 2 race och planerade för SM men tankarna var någon annan stans redan då….
8 - 10 m/s och vi var sålda
Vi fick supersnabb respons och dessutom positiv, ni är varmt välkomna att låna en båt liggandes i Björlanda Kile – häftigt, detta kör vi på. En måndag kväll när det blåste och kylan piskade och seglingarna var inställd var det genomgång av båten på land – utförd av Lars, Alain och Per-Eric. Sedan var de så dags för första testet. 8 - 10/s och full planing på kryssen och skenande på undanvinden. Vi var nog redan där sålda och tankarna vid en annons på Starbåten började gro.
Hur svårt kan det vara?
Vi genomförde tre måndagsseglingar i växlande väder och vindar. Den första i 9 - 12m/s var mest spännande där båten nog var ute med oss, tills vi bemästrade det bättre och bättre. Nu seglar vi med båten och bestämmer över den oavsett vindstyrkor, vår känsla är att båten är extremt allround. Ett minne från första starten av första seglingen går att jämföras med tanken vid att stä med en höjdhoppsstav och tänka – det är nog bara rusa på fullt och sätta i staven för att sedan svinga sig över ribban – Hur svårt kan det vara?
Vi måste ha en egen 505!
Den underbara båten, fint avstämd med utmärkta trimmöjligheter för alla vindstyrkor – härlig stämning av alltid hjälpsamma seglingskompisar och ett aktivt förbund ihop med möjligheten att sjösätta vid ramp och enkelt ta med sig båten bakom bilen vid transport mellan regattor– vi måste ha en egen Five.
Två månader från lån till egen båt
Att komplettera måndagsseglingar i Björlanda med 10 - 12 deltagande båtar till att kunna åka på regattor både nationellt och internationellt (VM Varberg 2024) avgjorde saken och i början på juni endast 2 månader efter lånedokumentet fylldes i så är Starbåten såld och en Five inköpt. För oss blev det en Rondar, nr 9062 som befanns sig en bit bort i Tyskland (den resan är väl värd sin egen artikel). Därmed finns det några båtar nära för Er andra att köpa. Alla är välkomna att prova förbundets båtar. Vilka ni än är, det skall bli kul och spännande att hjälpa till med er resa in i Five-världen.
Vi syns planandes ner mot någon rundning!
// Mattias och Robert i SWE 9062