Nyheter
Euro Cup 3 i Warnemünde: AUS+SWE = SANT
Warnemunde ligger nära Sverige, men endast tre svenskar var där på Euro Cup 3 den 5 - 7 juli. Det var team Tom och Knut Hastenpflug samt Johan Strömdahl som seglade med Mark Stowell från Australien. Det är inte ovanligt i 505-klassen att någon som saknar en del i teamet lånar besättning från något annat team – en fin tradition som bygger broar. Här berättar Johan om erfarenheterna att gasta i en AUS-båt.
Förberedelser
Skall bli spännande imorgon. 35 båtar deltar. Mark och jag fick ett träningspass på vattnet idag och har noga gått igenom samarbetet i båten, manövrar och upplägg. Marks båt AUS 9269 har bara seglats i två regattor (Garda 2024 och VM 2024), Fräsch med andra ord! Det är en Holgermekad båt.
Dag 1 – mycket vind
Prognos med 7 - 13 m/s, sedan ökande till 8 - 15 m/s vid 17-tiden. Starten för Five uppskjuten 2 timmar till start kl 15. Bra med vind på väg ut och vid starten. Sydväst 8 - 12 m/s. Fick hyfsat bra start (valde att starta i mitten). Efter första kryssen gick vindstyrkan ned till 8 - 9 m/s. Vi seglade sakta upp oss och gick bra på undanvindarna och hade OK fart på kryssen för den placering vi hade. Första 5 båtarna var dock långt före. Kom 10a i första och blev hare i andra!
Start med förhinder
Mellan seglingarna ökade vinden succesivt till 12 - 15 m/s. Vi fick ligga länge och vänta på att starta igen och vid första startförsöket (med oss som hare) avbröts seglingen direkt. Vinden började vrida till väst, som prognostiserats. Nytt försök att starta efter omlagt bana 25 minuter senare. Vi startade som hare men efter 1 minut kraschade en tysk båt in i startribben så mycket att den fastnade och starten avbröts igen. Nytt försök ytterligare efter 20 minuter. Nu med lägre vindstyrka men större vågor. Det var mer västligt nu och ni som seglat i Warnemünde vet att vid väst eller nordväst bygger vågorna upp ordentligt. 6 - 8 m/s i andra seglingen. Vi gick bra i början men hamnade nog för mycket i mitten och trots att vi upplevde att vi träffade skiften rätt så gick båda kanterna bättre. Låg på en 12 plats länge men tog till slut en båt sista metrarna innan målgång till en 11e plats. Fin spinnhalvvind i hamn och var där kl. 18,40. Lång dag men lärorik.
Fabiola & Michael var strax före i bägge seglingarna och likaså Boite (som dock "hoppade över" att runda separationsmärket för sista varvet på första seglingen men är man fransman så går det väl att göra så). Jättekul och lärorikt att segla men en "Aussie". Mark är van och erfaren hårdvindsseglare. Det märkts. Många små detaljer, säkerhetsdetaljer märker man. Van att segla i vågor på undanvind och att minimera misstag på kryss samt att segla med mycket rake och fock långt ut. Bra balans på båt och vi gick fort på kryss, trots mina "bara" 85 kg. Mark är dock inte lika van vid ständiga omtrimningar när vinden minskar men som han själv säger - så är det inte i Fremantle utan vinden håller i sig där.... Nya tag imorgon med lite mindre och jämnare vind. 3 seglingar planeras då!
Dag 2 – en blodig historia
4 - 7 m/s, succesivt minskande. Tryckskillnader på banan. Det gällde att vara observant på molnen. Mark och jag hade lite kommunikationsmissar i båten (inte så konstigt) men periodvis seglade vi bra. I första seglingen skulle vi nått en 11e plats men efter gippen till halvvind in i mål vid sista märket fastnade trapetsen i spinnbommen! Jag kunde med andra ord inte gå ut och hänga. Försökte hålla spinn stående men vi blev överseglade av 3 båtar. Onödigt och märkligt att detta kunde hända. Har ej varit med om något sådant tidigare! Vid nedtagningen efter målgång fick jag en ordentligt smäll rakt på "nosen" av trapetskroken. Blodet flödade - men vi fullföljde dagen.
Bra start och dansk dynamit
I andra seglingen startade vi bra, enligt vår raceplan, tidigt och gick ut mot tryck på rätt kant. Vi startade bredvid Hoffman och Boite och höll fart och höjd bra! Bra att ta med sig. Tight kryssrundning som Fabiola & Michael var först vid!! Vi fick dock inte innerplats vid märket utan fick gippa runt och gå bakom! Försökte segla upp oss men chansade lite på sista länsen - tyvärr lönade det sig inte. Fabiola kom 3a i mål. Fantastiskt seglat. Två startförsök för en tredje segling men stora vrid gjorde att tävlingsledningen tröttnade och skickade hem oss. Synd för vi ville ha revansch efter en lite sämre dag för oss. Nya tag imorgon med 3 planerade seglingar!
Dag 3 – bästa dagen
Regnväder på morgonen. Tidig start (kl 10). Detta för att dels hinna med 3 seglingar, dels komma ut på vattnet innan 120 OK jollar och 300 ILCA! Mycket trångt i hamnen!! Knepig vind. 8-4 m/s succesivt avtagande under dagen. Skift på 15 grader fram och tillbaka. Relativt hög sjö för vindstyrkan. Vi hade vår bästa dag med en 8:e plats där vi låg i tätgruppen hela racet. Kul! Allt eftersom vinden avtog gick vi lite sämre, speciellt på undanvinden, inte fartmässigt men knepigt att hitta rätt spår i dessa vindar. Hade en dråplig länsrundning i första seglingen där vi skulle runda gaten vid högra märket men i tumultet vid rundningen så fick Mark "hjärnsläpp" och var på väg att runda åt andra hållet. Bara att gippa bort, kryssa upp några meter, slå och gippa tillbaka och runda upp på rätt sätt. Pulshöjande för gasten inte minst.... Vi seglade dock upp oss i den seglingen. Härlig Aussie-inställning från Skipper.... ”No worries mate”-attityd och på det igen!!
Kul vara del av team Aussie
Totalt kom vi på 13:e plats i regattan till slut. Helt OK för att inte ha seglat ihop tidigare, men visst fanns det potential till mer. Hårdvinds- och vågseglingen från Mark var imponerande och jag tar med mig mycket av detta. Även inställning och hans seglingserfarenhet. Kul också att få vara en del av Aussie-Team under regattan. Tre Aussiebåtar med härlig attityd, erfarenhet och livsstil. Bara att ha 505 både i Europa och på deras hemmaplan och att segla här i Europa på deras vinter ("vintersemester") är häftigt.
Hofmann/Brockerhoff vann regattan på ett imponerande sätt, heltyskt podium, före Boite på 4:e plats. Fabiola & Michael kom på en hedrande 8:e plats! Det ryktades om att Warnemünde satsar på att få 505-EM 2028 och nästa EuroCup 3 på denna plats blir 2027. 2026 går ju VM i början av juli i Hayling Island.
Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/m/event/WarnemuenderWoche2025#!/results?classId=234b1782-205c-4b53-a6ec-68d7584e4cda
Johan Strömdahl
Crew SWE 9143
SWE 505 CUP 2 i Varberg: Malin och Johan vinner igen
Äntligen dags igen för tävling hos Varbergs Segelsällskap. Här trivs vi 505-seglare och vi har varit här många gånger de senaste åren i samband med träningsläger, SM och CUP-seglingar. VM 2024 på dessa vatten var såklart en verklig höjdpunkt, men nu var det SWE 505 CUP 2.
Tidigt på plats och lugnt
Martin och jag kommer som vanligt tidigt till hamnen för att rigga i lugn och ro, och vi brukar vilja sjösätta och segla någon timma för att hitta rytmen, och få koll på att alla tampar är rätt trädda (fortfarande efter 6 år i Fiven blir det ofattbara fel ibland). Men denna dag är det nästan kav lugnt och det blir ingen tid på sjön, vi lägger lite mer tid på att prata med våra härliga 505-kompisar.
Tillsammans med ytterligare 10 besättningar bor vi på Getterögården, några stenkast från klubben. På fredagkvällen träffas flera besättningar för gemensam middag på restaurang Parasollen, trevligt som alltid.
Hare direkt och missflyt
Lördagen bjuder på sydliga vindar, inledningsvis 7 - 10 m/s som mojnar efterhand till ca 4 m/s.
Inför första racet trimmar vi för hårdvind. SWE 8962 är utsedda till hare. Detta första race blir inte bra för oss. Gaten är öppen i 60s. Som hare seglar vi för sb-halsar i riktning mot det öppna havet. Vi slår så fort vi får möjligheten. Vi känner oss rejält frånseglade av täten på ett tidigt stadium på första kryssen och sedan förseglar vi oss dessutom. Ibland går det bara åt skogen. Vi har inte koll på täten, de ligger långt framför oss. Vi får berättat för oss att 505-Sveriges legendarer Ebbe Rosén och Olle Wenrup seglar ifrån hela fältet och vinner första racet.
Lättare vind och det går bättre
Race 2 och 3: Nu har det mojnat. Det är framför allt vänsterkanten som generellt ger fördel, dvs långt slag in mot land på kryssarna. Samma kant gäller även oftast för länsen. Några i fältet hittar extra bra vinklar på undanvinden som ger bra VMG. Race 2 vinns av Malin Broberg och Johan Röök. Race 3 vinner vi själva efter att ha rundat sista kryssen som 6:a, sedan chansat genom att gippa direkt och gå en bra bit västerut från övriga fältet. Vi tyckte vi såg vind därute och det stämde bra. Trots ogynnsamt vrid kan vi ändå runda sista märket inför målgång som första båt och vinna. Detta behövde vi för den fortsatta kampen.
After sail och debriefing
Efter första dagen leder Malin och Johan före Fabiola och Michael Wonterghem och på 3e plats ligger Ebbe och Olle.
Varbergs SS bjuder på bra aftersail. Hela 505-gänget träffas för vår sedvanliga ”debriefing” där vi delar med oss, lär oss av varandra och ställer nya frågor. Denna gång handlade det t.ex. om att 60 sekunder går väldigt fort och att det därmed är lätt att missa starten; alternativ till att trimma masten framåt eller bakåt när trycken kommer och går på kryssen, genom att dra eller att släppa vantspänning samt att följa reglerna och ta sitt straff.
Söndag med lättvind
Söndagen bjöd fortsatt på lätta vindar med likartad vindriktning som dagen innan. Och återigen var det ett långt slag in mot land som oftast gav bäst utdelning. Malin och Johan seglar fortsatt mycket stabilt och hittar tryck/vrid som vi andra inte hittar. De vinner både race 4 och 6. Per och Lars Wester kommer starkt och avslutar med 1 och 2 i de sista racen. Vi själva gör bra länsar, vi hittar vrid och tryck och söndagens serie för oss blir 4-2-3.
Totalt vinner Malin Broberg/Johan Röök, BKSS klart, före oss (Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS). Fabiola Wonterghem/Michael Wonterghem, DEN, blir trea, knappt efter oss, medan Per och Lars Wester, BKSS, slutar fyra.
TACK!
Stort TACK till Varbergs SS för ytterligare ett fint och trevligt 505-arrangemang!
Alla resultat finns på: https://www.sailarena.com/contentassets/958a53a648b24232a6775e335bd9a59a/505-cup-2-final-results.pdf
Peter Bökmark/Martin Persson
SWE 8692
Givande träningsläger i Varberg
505-förbundet startar säsongen med träningsläger för sina medlemmar. I år hölls det i Varberg. 2024 var vi hela 17 besättningar taggade på träning inför VM men i år drygt hälften så många, efter en kall vår. Men det gjorde också att lägret gav mer direkt coaching.
Niels Flohr – ”årets tränare”
Niels Flohr som varit professionell seglare och själv seglat 2-mansjolle och skiff var coach i år. Niels jobbar på Elvström Sails så det borgade för en del input vad gäller segeltrim.
Jonas Palmkvist och jag tog tillfället att komma i gång och bli av med så mycket ringrost som möjligt efter en något trög start i det kalla vattnet i Öresund. Det var kallt även i Varberg skulle det visa sig.
Dag 1, lördag med vågor
Vind från nordväst med hyfsade Varbergsvågor som drog in satte igång oss direkt. Niels följde oss fotograferade och filmade.
Vinterpäls på var rätt fast det gör en lite klumpig. Rejäl twist i storen på väg i havssjö.
Upplägget var två pass om dagen med feedback efter varje pass. I Varberg hade vi lyxen att kunna käka lunch på restaurangen i hamnen och hade bra snack runt borden. Därefter var det dags för eftermiddagspassen och visst motstånd mot våta våtdräkter infann sig men värmen fick vi snabbt upp när vi kom igång.
Det var mycket diskussioner om kick på kryss och undanvind, fockens skotpunkt i sida för att kunna jobba med storseglet, öka vantspänning som ett sätt att överleva byar, rake som vanligt med lätta besättningar etc.
Tore och Micke hörde till de som hade hård kick på undanvind medan vi själva inte kickar så hårt. Vad är snabbast?
Dag 2, söndag med frånlandsvind
Söndagen bjöd på hård frånlandsvind och platt vatten. Solen sken och de våta våtdräkterna ångade av värme, kanske en liten överdrift men det var skönt med sol.
Lägret gav oss alltså tillfälle att gå igenom hur man trimmar båtarna då och vad som skiljer sig mot höga vågor.
Jonas kan såklart stå djupare i trapetsen i vågornas frånvaro.
Lärdomar
För egen del så gav lägret såklart att nu var vi igång. En del ringrostighet blev tydlig och pushade oss att segla mer. Förutom att huvudet ställde in sig att nu måste vi ta tag i det här så var effekten av lägret att:
- våga köra ut focken mer
- bygga om båten för mer rake (vilket vi gjort)
- jobba mer med vanten som en utväg till att ”överleva”
- utnyttja att jag aldrig sätter storskotet i cleaten genom att jobba mer
- vi måste hjälpas åt att hålla koll på att tweekers är spända på kryssen, kicken hemma, strutten, undervanten i rätt spänning, fockens skotpunkt etc. Ha en gemensam check efter upprundningar så man kommer igång så snabbt som möjligt.
Många grejer att få på plats efter att ha rundat upp. Tweekers bör man ha tagit hem redan innan.
Gemensamt blir vi bättre
Om man är på träningsläger och inte fattar vad som är fel så är det bra att hjälpas åt. Också en lärdom. Här gör vi vårt bästa med släppta tweekers, som jag missat få hem, så masten böjer åt lä.
Hur som helst en mycket givande helg med ett öppet och trevligt gäng som det går att lära sig massor av.
Vid pennan
Anders Nilsson med Jonas Palmkvist i SWE9013
SWE 505 CUP 1: Kul seglingar med stora skift
Årets första SWE 505 CUP-regatta seglades i Saltsjöbaden, den 16-17 maj. Baggensfjärden bjöd som vanligt på ganska svårseglade förhållanden, men det gjorde också att 8 olika team hade någon topp-3-placering. Här berättar Per Wester om regattan.
Regn och vindstilla
Årets första regatta! Efter en lång vinter var det återigen härligt att resa till Stockholm och Baggenfjärden. Det var dock ett hemskt väder vi bjöds på. Tunga regn och vindstilla under lördagsmorgonen. Vi låg ute och väntade under ett par timmar innan man valde att avbryta för lunch och invänta bättre förhållanden inne på land.
Ett klokt beslut från KSSS sida, för efter ett par timmar så hade regnmolnen försvunnit och vindarna kommit tillbaka. Det gällde ändå att klä på sig ordentligt för vattentemperaturen låg på 6 - 7 grader.
Överseglade
Som brukligt genomfördes tävlingen med normala starter, något man som Fiveseglare är lite ovan vid. Ringrostigheten gjorde genomförandet ännu svårare. För vår del inte alls bra. Vi gjorde ett dubbelslag strax innan start och blev direkt överseglade. Hela fältet försvann snabbt utåt kanterna och vi kämpade för att hitta fri vind. Vinnare av första seglingen blev Peter Bökmark/Martin Persson med Tomas Berg/Johan Calvert som tvåa och därefter förra årets totalvinnare Malin Broberg/Johan Röök.
Ha koll på Trikoloren
I andra racet kom vi iväg betydligt bättre. Rundade två vid kryssmärket. Broberg/Röök vann. Vi var tvåa och hemmaseglarna Thomas Lundberg/Johan Strömdahl trea.
I tredje seglingen blev det avgörande att man haft koll på bansignalerna. Trikoloren var hissad så tre varv gällde. Broberg/Röök ledde stort men seglade mot målet efter två varv. Det kastade om resultaten och Bökmark/Persson kunde vinna med Martin Fridh/Mats Dahlander som tvåa och vi blev trea. Med detta var första dagen färdigseglad. Vi åt middag på Alice bar på stora hotellet bredvid hamnen. Mycket tjat runt bordet och diskussioner om trikoloren hade hissats eller inte och i så fall när.
Ett extra Race?
Innan vi gick ut för segling andra dagen blev vi kontaktade av Galen Mack som berättade för oss att vi erbjöds segla ett extra race om tillfälle gavs utifrån förutsättningen att OK-jollarna inte hade gått i mål. Vi var dock tvungna att vara eniga i frågan. Efter lite diskussion och min egen pådrivande uppfattning så bestämde vi att vi skulle anta detta. Jag återkommer till detta senare.
Mer vind och byigt
Dag två var det mer vind. Lika byigt dock. Vi gjorde en fin start. Tyvärr var vår snabbkoppling av spinngajen undermålig så vi hade ingen spinnaker och tappade självklart på undanvindarna. Broberg/Röök vann race 4 med Fridh/Dahlander precis efter. De hade visat upp en imponerande kryssfart i den hårda vinden. Något för oss övriga att lära ifrån. Trea blev Jakob Lindvall/Kalle Byrenius.
Femte seglingen lyckades vi genomföra utan något strul och samtidigt bra vägval så det blev en spik. Tvåa var Anders Nilsson/Jonas Palmkvist och på tredje plats Broberg/Röök.
Sjätte seglingen genomförde vi i stort sett på samma sätt och lyckades otroligt nog spika igen! Tvåa var återigen Nilsson/Palmqvist och Broberg/Röök blev trea.
Va, drar starten igång?
Inför sista seglingen hade Broberg och vi samma poäng. Jag nämnde om förutsättningarna att vi kunde få två delseglingar i rad utan någon OK-start emellan. Vi hade sökt lä bakom berget på bortre sidan och missade att starten drog igång. Pinsamt värre, med tanke på min egen iver att vi skulle göra just så.
Malin Broberg och Johan Röök vann ändå sista seglingen och därmed hela regattan, så det hade inte spelat någon roll. De är oftast bäst när det gäller. Vi, Per och Lars Wester, blev tvåa och Peter Bökmark/Martin Persson trea. Kul seglingar med stora skift!
TACK KSSS
Stort tack till KSSS som genomförde ett strålande arrangemang. Snabbt agerande mellan seglingarna. Varm korv och god dryck med after sail.

Nu ser vi fram emot Varberg och SWE 505 CUP 2.
Alla resultat finns på: https://www.sailwave.com/results/KSSS/KSSS.Saltsj%C3%B6badsregattan%202025.Resultat.OK-505.2025.htm
Per Wester
SWE 9002
505-säsongen står för dörren – boka in allt kul i kalendern!
Framför oss ligger nu seglingssäsongen 2025. Massor av roliga träningar och tävlingar för alla 505-seglare. Här kommer en kort sammanfattning av höjdpunkterna.
SWE 505 CUP 2025
Fyra tävlingar runt om i 505-Sverige hos bra arrangörer gör att vi kan garantera trevliga, spännande och lärorika seglingar.
Först ut är KSSS i Stockholm som arrangerar CUP 1, den 17 – 18 maj i Saltsjöbaden – Vårsegling på Baggen är kul och vi seglar med några andra trevliga seniorklasser. Anmälan: https://www.sailarena.com/sv/se/club/ksss/saltsjobadsregattan-2025/
Sedan blir det västkusten med CUP 2 i Varberg 14 – 15 juni. Anmälan på https://www.sailarena.com/sv/se/club/vass/swe-505-cup-2-2025/ Förbundet har hyrt hela Getterögården och erbjuder boende till vettigt pris. Anmäl boende på https://forms.gle/yf3LtFbW5Te7AevV8
Årets höjdpunkt i Sverige blir Råå 8 – 10 augusti med SM, Euro Cup 4 och SWE 505 CUP 3. Svenska båtar tävlar om vandringspriset Hornet och det fina 505-Classic-priset (båtnummer upp till 8554). Vi hoppas på en del danskar, tyskar och polacker till denna tävling. Anmälan på https://www.sailarena.com/sv/se/club/rjk/505-swedish-championship--euro-cup-4/ Man kan anmäla sig nu och betala senare – gör gärna det! Boka boende på Sundsgården i Råå ( https://www.sundsgardenkonferens.se/sv med rabattkod SM2025). Nya dubbelrum släpptes den 12 maj!
Vi avslutar CUP-året med SWE 505 CUP 4 och stor final i Björlanda Kile 13 – 14 september (anmälan: https://www.sailarena.com/sv/se/club/bkss/jollefighten-med-5o5-cup-4/ ).
Glöm inte att det finns ett särskilt vandringspris till Classicbåtar på SWE 505 CUP också.
Internationella 505-seglingar – en härlig mix
Euro Cupen 2025 avslutas i Sverige med Euro Cup 4 i samband med SM i Råå, den 8 – 10 augusti. Då vet vi att det kommer danskar och vi hoppas och tror även tyskar och polacker. Missa inte detta kanonevenemang. Anmäl nu på https://www.sailarena.com/sv/se/club/rjk/505-swedish-championship--euro-cup-4/
Euro Cup 1 i St Raphael, FRA, genomfördes 18 – 20 april med 29 båtar från 7 nationer. Jan-Philippe Hofmann/Felix Brockerhoff, GER, vann överlägset före Mike Holt/Rob Woefel, USA. Trea Timon Treichel/Morten Roos, GER. Det finns massor av fina bilder från Christophe Favreau på //www.flickr.com/photos/202092184@N04/albums/">https://www.flickr.com/photos/202092184@N04/albums/
Euro Cup 2 är en klassiker i Riva del Garda. Tävlingen går den 29 – 31 maj och anmälan är öppen. 33 bpåtar från 9 nationer var anmälda nyligen, så det blir ett stort och konkurrensmässigt starkt fält. T.ex. Wolfgang Hunger som gör come-back med Arne Wittemer som gast. https://www.fragliavelariva.it/.../blue-garden-riva-cup.../
Warnemünde svarar för Euro Cup 3, den 5 – 7 juli. En fin regatta som ligger nära Sverige med direktfärja. Fina vatten och tuff konkurrens. https://www.manage2sail.com/en-US/event/WarnemuenderWoche2025?#!/ Rekommenderas starkt för alla som vill möta kontinentens 505-seglare i härlig gemenskap.
Polska Cupen – om man vill tävla mer under sommaren
Polen ligger nära med färja och ett verkligt bra seglinscenter är Gdynia. Där avgörs Polska Cupen numme3, den 25-27 juli. Polackerna älskar när det kommer nordbor till deras tävlingar, så tag gärna chansen att möta den stora polska 505-flottan.
Nordiska mästerskapen (NoM) i Tampere, FIN
Finnarna seglar finskt mästerskap och vi alla seglar noprdiskt mästerskap den 30 - 31 augusti i Tampere (Tammerfors). Det blir fantastiskt trevligt som alltid i Finland och säker någon sauna att använda.
Svenska 505-förbundet har avsatt max 10 000 SEK som resebidrag. Maxbelopp per team är 2 000 SEK. Ingen ansökan krävs - bara att anmäla sig när länkarna kommer. Det går att hitta färjor till rimligt pris och samåker flera team (t.ex med någon av förbundets två dubbeltrailers) blir det ändå billigare. Planera för Finland och anmäl Dig på länken: 505-luokka PM/SM 2025 manage2sail
Europamästerskapen i L’Estartit, SPA
Detta är första gången EM går i Spanien. En liten fin stad och bra seglingsmöjligheter, som säkert kommer att locka många européer. Tävlingen går den 22 – 25 oktober, så det blir en perfekt säsongsavslutning. https://www.int505.org/blog/2025/02/05/news-european-championship-estartit/
Inför 2026
Nästa år går VM åter i Europa, i ett riktigt seglingsmecca - Hayling Islands, GBR. Tävlingen avgörs 2 – 11 juli. Det är en satsning på gång i England för att få med många Classicbåtar också… En tävling att sikta mot redan nu!
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651













Galleries