Nyheter
Euro CUP Garda med SWE 9038
En stor 505-tävling i slutet av maj, som tyvärr sällan besöks av svenska seglare. Men i år var SWE 9038 där. Här kommer en reserapport från Jakob Lindvall och Kalle Byrenius
Bara att köra
Ibland måste man bara köra. Och det gjorde vi - hela vägen från Danska Mästerskapen i Nyköbing på Sjaelland till Gardasjön i Norra Italien! Efter en lång men hanterbar resa anlände vi på tisdagskvällen till ett myller av 505-jollar från tre kontinenter. Drygt 40 båtar från Europa, Nordamerika och Australien hade samlats för att göra upp i denna andra deltävling av Europacupen i nådens år 2024.
Rigga först, äta sen
Första kvällen ägnades åt det viktigaste - rigga båten och testa den lokala pizzerian (och ölen, förstås). Båda fick godkänt med överbetyg! På onsdagen välkomnade Garda oss med sin klassiska uppsättning: strålande sol och en pålitlig bris som kickade igång strax efter lunch. Vi passade så klart på att få lite hårdvindsträning och valde ut några lämpliga sparringpartners. Måste säga att vi bitvis gick riktigt vasst!
Dag 1 - När Garda visade sin andra sida
Torsdagens prognos var minst sagt nedslående - moln, regn och vindstyrkor som knappt fick våra windex att röra sig. Och meteorologerna hade rätt... Det blev en lång dag på vattnet utan ett enda race, men ärligt talat - när man ligger och gungar i en 505 med Gardasjöns sagolika bergsväggar som kuliss är det svårt att vara sur.
Och som någon klok person sa: en inställd segling är också en segling! ????
Dag 2 - Berg och dalbana
Fredagen bjöd på allt annat än vykortsvädret Garda är känt för. Det började med ösregn och stiltje, men så fort vi kom ut på vattnet vände allt. En iskall nordost drog in med byar som pendlade mellan 5-12 m/s och som verkade ha sitt eget huvud när det gällde riktningen. Med 2000 meter höga berg som vindvägg blir det... intressant.
Vi gick stundtals riktigt snabbt men måste erkänna att vi lite för ofta hamnade fel på banan (taktiken kunde varit vassare) eller seglade för nertrimmade efter byarna (vilket blev både lågt och långsamt). Slutsatsen? Vi hade huvudet för mycket inne i båten istället för att läsa av och anpassa oss efter förhållandena. Ni vet hur det kan vara ibland – man väntar på vindstöten som aldrig kommer, istället för att trimma om direkt.
Dag 3 - Gardabris by the book
Sista dagen började i ottan med rivstart i en ganska kall och ettrig nordanvind. Efter första racet och två timmars väntan kom äntligen den klassiska Gardabrisen från syd, precis som det står i läroböckerna. Vi fick två race som följde samma mönster - in mot berget på högerkanten, sträck mot märket, och repris på länsen.
Dagens höjdpunkt? När en flock på 40 foffar kom rusande i full planing rakt in mot berget och en vindsurfinguthyrning, där nybörjare panikade, skrek och försökte hålla balansen. Det blev ett spektakel värdigt YouTube!
Summering
Efter sex race stod tyskarna Jan Phillip Hofmann och Felix Brockerhoff som segrare, följda av amerikanerna Howard Hamlin och Steve Bourdow på andra plats. Tyskt blev det även på bronsplatsen genom Micki Daisenberger och Johannes Tellen.
Vi fick återigen uppleva en regatta där vi var relativt nöjda med vår segling, men besvikna över resultatet.
Lärdomar från resan:
- Nivån på fältet är grymt hög. Nästan samtliga kom sedermera till VM i Varberg.
- Seglingen var både lärorik och vansinnigt rolig. Liksom umgänget på land.
- Gardasjön är bedårande vacker.
- Det tar exakt 35 timmar att köra (relativt lagligt) Riva del Garda-Stockholm med en 505 på släp.
- Red Bull är en värdefull reskamrat ????
Var det värt den långa resan? Absolut! Nu siktar vi mot nästa äventyr...
Alla resultat på: https://5o5.iworks.pl/result/2024-05-blue-garden-riva-cup/
Hälsningar från Jakob och Kalle
SWE 9038
Malin Broberg/Johan Röök vann SWE 505 CUP 1 överlägset
Det var fina förhållanden på Baggen under SWE 505 CUP1. Här berättar Malin och Johan om tävlingen
Fina förhållande och bra arrangemang
Båda dagarna bjöd på strålande sol och seglingar i lätt- till medelvind där majoriteten av seglingarna gick i trapetsförhållanden. Lördagens seglingsområde låg på den vanliga platsen, norr om klubbhuset. Det var en ostlig vind 4 - 6 m/s. Som vanligt hade KSSS full koll på arrangemangen vilket gjorde att banan låg perfekt och seglingarna genomfördes utan någon väntan.
Stabilare än vanligt på Baggen
Det som var ovanligt, i vårt tycke, var att vinden var ovanligt stabil. Det var varken stora skillnader i tryck eller riktning. Detta gjorde att vi kunde lägga en strategi och följa den konsekvent genom alla seglingar på lördagen. Vår strategi var: Hitta ett rent spår i starten, minimera antalet manövrar, gå mot land på babordssidan och "håll ut" om det motar för babord innan vi är mindre än 100 m från lay-line.
Undanvindarna en styrka
Farten på undanvindarna var det som avgjorde. Där lyckades vi hitta fria spår och kunde få till luckan som behövs för att segla vår egen segling.
Efter seglingarna var det korv & öl på hamnplan samt det vanliga snacket om vrid, trim och genomgång av nya meck. Senare på kvällen var det gemensam Five-middag ute på Holmen. Alltid lika kul och trevligt.
En stilla morgon
Söndagen började med stiltje och uppskjutet på land. Seglingsledningen var dock optimistisk om att vinden skulle komma, och dom fick rätt. Denna dag valde man att lägga banan närmare klubbhuset, med starten rakt ost om klubbhuset och banområdet i den smala fjärden österut. Trots att banan var betydligt smalare så var det relativt små skillnader i tryck och riktning även på söndagen. Seglingar gick i 4 - 6 m/s, full trapets hela dagen.
Vinnande strategi
Vi resonerade lite inför start och bestämde oss för strategin att hålla oss på babordssidan av banan, vilket vi gjorde alla seglingar. Den smalare banan gjorde att fältet blev mer komprimerat och det blev ännu viktigare att komma i väg fritt i starten. Vi lyckades med bra starter och genom att ha fortsatt bra fart på undanvindarna så kunde vi skapa lucka och segla vår egen segling.
Kom och vårsegla på Baggen!
Summeringen är att det blev en helg med strålande sol, bra vind och ett väldigt bra arrangemang av KSSS. Vårseglingar på Baggensfjärden är en riktig höjdare. Vi hoppas att ännu fler kommer till Baggen vid nästa tillfälle.
Alla resultat på https://www.sailwave.com/results/KSSS/Saltsj%C3%B6badsregattan2024BanaB.htm
Malin och Johan
SWE 9181
Seglingssäsongen 2024 är igång på allvar - häng på!
505-förbundets årliga träningsläger har just genomförts och nu är det tävlingssäsongen 2024 som börjar. Snart seglas första SWE 505 CUP-tävlingen i Stockholm, sedan SM i Marstrand i juni. Säsongens höjdpunkt med blir för-VM/NoM och VM i Varberg i augusti. Var med på så mycket Du kan – det blir en fantastisk säsong!
Här är säsongens viktigaste tävlingar
De två bilderna ovan är från två olika dagar på SM /Euro CUP 4, 2023, i Varberg. Vi har kopierat in datum och plats för säsongens viktigaste tävlingar. Många fler bra tävlingar finns om Du är villig åka till våra grannländer. Träningslägret har just genomförts med 17 nöjda deltagande team från Sverige och Danmark. Nu börjar tävlingarna! Länkar till alla tävlingars NoR och sidor för anmälan finns på hemsidan, www.int505.org under rubriken ”Events” i vänsterspalten. Så snart info för en tävling publiceras länkar från denna sida.
SWE 505 CUP 2024
CUP-en 2024 drar igång med Saltsjöbadsregattan i Stockholm den 11 – 12 maj. Det blir en härlig tävling med tighta och utmanande seglingar på Baggensfjärden, gott seglarhäng och ett fantastiskt fint vandringspris att tävla om, den Torgny Nordströms-skänkta halvmodell av en 505, ”Parbleus vandringspris”. Anmäl Dig snarast och senast 1 maj: https://www.ksss.se/kappsegling/ksss-kappseglingar-2024/saltsjobadsregattan_2024/
Därefter följer SM i Marstrand, den 15 - 16 juni, som CUP 2 – se egen rubrik nedan.
För-VM/NoM, den 2 - 3 augusti är samtidigt CUP 3 och BKSS-SWE 505 CUP 4 avslutar CUP-säsongen den 14 - 15 september. En riktigt spännande säsong där de flesta har nära till mnst någon regatta. Alltså bara att boka i kalendern och sedan anmäla så tidigt det går. Då ser alla att det blir många och då kommer oftast fler. Classicbåtar har eget vandringspris i CUP-en så det är verkligen tävlingar som välkomnar alla 505-seglare.
SM i Marstrand – härlig tävling tillsammans med andra klasser
Marstrands SS har nya fina faciliteter och satsar i år på en regatta som de kallar Marstrand Race Days. Där seglar vi i samma tävling som Drake, CB 66, J 70, Snipe, D-kanot och 2,4mR. Spännande att fler får se vår läckra båt och fina klass. Det kommer att bli en riktig seglarfest som Du inte bör missa!
Utmana regerande mästarna Peter Bökmark/Martin Persson om ”Hornet” – en pokal värd att kämpa för. Classicbåtarna gör upp om vandringspriset ”505 Classic” på SM, så tveka inte även om Du har en äldre båt. Anmälan senast 8 juni på https://www.sailarena.com/sv/se/club/mass/marstrand-race-days/
VM blir något utöver det vanliga
Just nu är 70 båtar anmälda och det är god chans att nå minst 100 båtar. Att segla i ett sådant fält är en upplevelse och att få umgås med och lära nytt av alla härliga 505-seglare från hela världen blir fantastiskt! Har Du en chans – var med!
Invigning på borggården på Varbergs fästning, seglarfest på Rotundan, after sail varje dag med mat och dryck och en otrolig stämning – troligen t.o.m. eget VM-öl! Vem vill missa detta?
Gå in och anmäl snarast – ju fler vi kan visa att vi blir – ju fler internationella båtar kommer. Att segla stora VM attraherar. Kan Du bara vara ledig en kortare tid – var med på antingen bara NoM/CUP3 eller bara VM – men missa inte hela eventet. Senast VM seglades i Sverige var 2003!
Det finns boendealternativ till rimliga priser– hör av Dig om Du har problem så försöker vi hjälpa Dig att lösa det! Anmälan och all info på https://www.int505.org/2024-505-world-championships/ Lägsta avgift gäller till 31 maj.
Låt oss göra 505-säsongen 2024 till en extra aktiv säsong -så häng på!
Per-Eric
Crew SWE 8651
Träningsläger med världsmästare inledde säsongen 2024
Vilken laddning och vilket intresse det var inför 2024 – helt klart att ett VM på hemmavatten sporrar.
Fokus Varberg
Säsongen med 505-VM i Varberg började tidigt för många. Seglarna tränade i Skåne, Stockholm och inte minst i Varberg. Varbergs SS var mycket tillmötesgående och fyra team från Björlanda kile tränade i Varberg från i mars. Det traditionella träningslägret tillsammans med danskarna var säsongens första större arrangemang. Givetvis i Varberg, på VM-vattnen och med en svensk 505-världsmästare – Tomas Moss - som tränare. Tomas vann VM 2000 i Durban, Sydafrika, som gast åt Krister Bergström.
Hela Getterögården var inhyrd den 19 - 21 april och vi disponerade Varbergs SS klubbhus med alla faciliteter, stort TACK VSS. Detta möjliggjorde ett paket med träning, mat och boende till en rimlig kostnad. 14 svenska team, varav 3 från Stockholm, 4 från Skåne och 7 från Göteborg samt 3 danska team deltog. Således totalt 17 båtar på vattnet och bästa tänkbara förutsättningar för effektiv träning.
Kylslagen seglingsträning
Vädret var också gynnsamt och bjöd på varierande förhållanden. Första passet som huvudsakligen utgjordes av övningar för att ”komma igång” gick i 4 - 5 m/s och sol. På eftermiddagen mulnade det på och vinden ökade till 7 - 9 m/s NV, perfekt för fartträning.
Kylan i luften tog ut sin rätt och det var frusna men nöjda och glada 505-seglare som avslutade dagen med gemensam middag på Hattaviken
Populär korridor
Det blev en kall natt, med nattfrost, och ingen vind på söndagsmorgonen. Som tur var kom vinden efter ett tag och det blev en fin bris för intensivträning. ”Korridoren”, övningen där den som är längst ut på en kant måste slå, uppskattades mycket och gav nyttig manöverträning. Givetvis var ett antal korta övningskappseglingar också på programmet. Lägret gav en bra grund och inspiration för den fortsatta träningen hemma i flottiljerna.
Några reflektioner från Tomas Moss efter lägret:
- Svensk 505-segling har nått en imponerande nivå där standardtrim och mätprotokoll är väl etablerade, men seglarna måste också utveckla sitt eget trim som är anpassat efter teamets specifika seglingsstil och efter förhållandena.
Trim, seglingstekniker och en plan - Genom att förstå båtens trim, behärska olika seglingstekniker och ha en plan för att hantera oväntade situationer kan man maximera chanserna till framgång på vattnet. När man möter oväntade förhållanden under tävlingar, kan förmågan att snabbt anpassa sig och fatta kloka beslut vara skillnaden mellan seger och förlust.
- Det är centralt att behärska båtens trim och att vara snabb på att anpassa sig till förändrade förhållanden. Att kunna reagera snabbt och effektivt när vindförhållandena ändras är avgörande för att bibehålla tävlingsfarten och positionen i racet.
- Man måste kunna segla snabbt på kryss i olika vindförhållanden samt kunna segla högt när det behövs, dvs. ha en mångsidig verktygslåda av seglingstekniker.
- Att ha en plan för att hantera oförutsedda händelser på vattnet är av stor vikt. Det kräver inte bara teknisk skicklighet utan också en förmåga att lära sig av tidigare erfarenheter.
Betydelsen av träning - Varje tillfälle på vattnet är en möjlighet att växa och bli en bättre seglare. Träning under tävlingsliknande förhållanden är avgörande för att vässa sina färdigheter och bygga självförtroende inför viktiga regattor.
- Att fokusera på några utvalda regattor varje år är klokt, men det är också viktigt att se varje tillfälle på vattnet som en möjlighet att testa nya strategier och skapa fler verktyg i seglingsarsenalen. Genom att regelbundet utsätta sig för olika situationer och utmaningar på vattnet kan man lära sig att hantera olika scenarier med lugn och beslutsamhet.
- Att våga utmana sig själv och sitt team under träning och testa nya idéer och strategier är nyckeln till kontinuerlig utveckling inom segling. Genom att ta med sig lärdomar från varje träningssession och applicera dem på tävlingsbanan kan man ständigt förbättra sig och öka sina chanser till framgång.
TACK
TACK Tomas Moss, Lasse Bjerke som assisterade och Varbergs SS som lät oss använda såväl deras fina anläggning som all utrustning! I och med träningslägret i Varberg var VM-säsongen 2024 igång på allvar och vilken säsong det blev!
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Båtmässorna i Göteborg och Stockholm markerade säsongsstart 2024
Göteborgsmässan kan sammanfattas med: Mycket folk, en sprillans ny båt, många som testade att hänga i trapets och över 100 personer som vill provsegla 505 – en riktigt härlig mässa!
Stockholmsmässan kan kortbeskrivas: Mycket folk, bra läge i hallen, en fräckt restaurerad Five och även här en hel del som vill provsegla 505!
MEN vi tar det i ordning – GÖTEBORGSMÄSSAN först
Sprillans ny båt
Oj vilken uppmärksamhet SWE 9259 väckte! Det är den helt nya Ovington2-Fiven som Mikael Gustafsson och Tore Reinhold köpte sommaren 2023. Båten seglades hela veckan av ”seglarteamet” som en del av våra seglare kallar Wolfgang och Holger. Båths lånade ut besättningen till oss. TACK
Härlig miljö
Miljön i C-hallen med jollar, ett par kölbåtar och bassängen var mycket trevlig och inbjudande. Bra genomsikt i området, så man såg vad mer som fanns. Den gav också möjlighet till många kontakter över montergränserna – jättekul! Vi kunde verkligen slussa besökare effektivt mellan oss och visa på olika typer av segling för de som funderade på att återuppta ett aktivt seglande. Men mest pratade vi förstås om 5o5-måndagarna i Björlanda kile. Det är så kul med poängsegling och gott tjöt varje måndag under säsongen.
Många besökare
Trots att det totalt sett var lite färre besökare på mässan än 2023, upplevde vi inte att det var färre besökare i vår monter, snarare fler. Men det kanske handlade om att vi hade förmånen att få vara med på Skattjakten i år. Det var massor av glada barn som fick skattkartemärken. Vi delade ut närmare 750 sådana. Familjerna fick också tips om att seglarskola är första steget för att kunna segla som vårt seglarteam i en snabb och rolig jolle. Tack Båths som skänkte ”vårt pris” i tävlingen.
Trapetsriggen lockar
Många barn och en del föräldrar testade också trapetsriggen och en del lekte i den och ville inte gå därifrån. Över 30 minuter var “rekordet”. Totalt hade vi närmare 250 trapetshäng, och nästan alla var supernöjda. Förhoppningsvis lockade vi några unga att fortsätta tillsammans i en trapetsbåt istället för traditionell enmanssegling.
Provsegla 5o5 – det blev en lång lista
Över 100 besökare skrev upp sig för provseglingen, måndag den 24 juni i Björlanda kile. Nu har de alla fått en personlig inbjudan. Några vill också låna en av förbundets båtar – kul! Vi hade också många kul seglingssamtal om all tänkbar segling men det var förstås extra många om 5o5-segling med tidigare, nuvarande och kommande 5o5-seglare.
Besökare från många länder
Besökarna i montern var från ett antal olika länder. Många norrmän, en hel del danskar, några finnar och britter, två holländare (som långseglar och ligger på Öckerö över vintern), en isländska (som är seglarskoleinstruktör på Island, men nu pluggar i Göteborg), en sydafrikan på väg att köpa kappseglingsbåt i Norge, osv….
På scenen – två gånger
Att vi fick vara med på scenen och prata om 5o5-VM 2024 i Varberg och till och med fick köra en extra gång (som ersättare för sent meddelad w.o.) var förstås jättekul. TACK Bengt Wallin!
TACK!
Tack Båtmässans team med Jacob Ryder i spetsen för att vi får vara med! 505-förbundet uppskattade också mycket att SEARCH Magazine uppmärksammade oss och trapetsriggen i sina promotionsvideos. Vi skrev själva dagligen på FB i nästan två veckor med hashtag Båtmässan. Inläggen sågs av i snitt knappt 700 personer dagligen.
En månad senare, var det dags för ”ALLT FÖR SJÖN”, Stockholms båtmässa, som i år var uppdelad på två ”långhelger”, 7 - 10 och 14 - 17 mars.
505-förbundet blev ”head huntat”
I slutet av hösten kom ett intressant mail till 5o5-förbundets mailadress Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. , en adress som alla kan skriva till och få svar på alla 5o5-relaterade frågor. Det var Hanse Thorslund Allt för Sjön som undrade om vi inte ville vara med på båtmässan. Så kul! Stockholmsgänget ställde upp som monterpersonal och så var vi med!
Bland kändisar
Vi fick ett bra läge i segelbåtsdelen av hallen, nära dragplåstret Arcona 50 (Yacht of the Year-vinnare 2024) och med flera andra segelbåtar i omgivningen. De flesta besökare passerade 5o5-förbundets monter. Många stannade till och kikade på den häftiga Fiven, på filmerna som rullade och på de fina 5o5-bilderna.
Osannolikt sammanträffande
Båten vi visade upp var Galen Macks fräckt restaurerade Duvoisin från 1995, en båt som är byggd i epoxi och olika kolbaserade material och därför fortfarande är mycket styv och lätt. Båten är numera helt i en grön nyans. Den har nummer 8586. Bara några meter bort stod en restaurerad starbåt i samma gröna färg, med nummer 8587! Visserligen med NOR i seglet, men ändå – vilket sammanträffande!
Bra besöksström
Många tidigare 5o5-seglare stannade vid montern och imponerades av den trimutrustning som en modernt utrustad 5o5 har. Vår mecenat Torgny Nordström uttryckte det ungefär så här, att segla en 5o5 är ju inga problem, men det får vara en med lite färre tampar för att man ska hitta kontrollerna. Finländaren Kari Wilén, bronsmedaljör från 5o5-VM i Hankö 1972, och 5o5-byggare var en annan av “det gamla gardet”, som hälsade på.Men många yngre stannade också för en pratstund med monterpersonalen och 5o5 är fortfarande en attraktiv båt. Många imponeras av fartresurserna och trimmöjligheterna. Fiven är verkligen en otroligt lyckad jolle!
Provsegling för intresserade
För de mest intresserade fanns en lista att skriva upp sig på för provsegling i vår. Det var en hel del som vill testa och några var också eventuellt intresserade av att låna en av förbundets lånebåtar. Det går ju faktiskt att få låna en båt och vara med och känna på klassen på riktigt. Man kan t.o.m. låna en båt utan kostnad för att delta på VM i Varberg i augusti. Maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller gå in på hemsidan för att få mer info!
VM-diskussion på scenen
Första lördagen var hårdsatsande 505-teamet Thomas Lundberg/Johan Strömdahl, KSSS, på scenen, med Bengt Wallin som moderator. De berättade om 505-VM i Varberg i augusti i år och deras satsning för att nå en bra placering där. Detta är faktiskt det enda seglings-VM som avgörs i Sverige 2024! Ett fint framträdande.
TACK!
Ett stort TACK till Hanse Thorslund och teamet bakom Allt för Sjön för att vi fick vara med på årets mässa.
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651