LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Verksamhetsåret 2022

1.Glad TomasResized
Äntligen en säsong med tämligen liten påverkan av Covidpandemi. Visserligen ställdes Båtmässan i Göteborg in, men sedan kunde det som planerats genomföras. Torgny Nordström, Torgny Nordström, tidigare ordförande och promotor för 505 i Sverige under många år, gick in som sponsor för en mycket lyckad Parbleu SWE 505 CUP med prispengar. NoM och SM i Gävle var en succé mycket tack vare arrangerande Gefle SS och vi fick flera internationella kappseglingsframgångar, även på VM och i EuroCup.

Nu summerar vi verksamheten för 2022.

2.Fltet SM
Säsongsstart med träningsläger den 23 - 24 april

Alla 505-team i Sverige och Danmark var inbjudna till lägret i Träslövsläge med Michael Wonterghem som tränare och med Lasse Bjerke som assistans. 14 team med olika erfarenhetsnivå kom och fick känna på både medelvind och lite mer. Bra start på säsongen med mycket segling och trevlig samvaro över nationsgränser.

3.Ttt i Gvle
505-VM 2024 seglas i Varberg!

Internationella 505-förbundets årsmöte (AGM) i Cork, under VM, beslutade att VM 2024 seglas i Varberg, Sverige. HURRA!! Datumen att lägga in i kalendern är 1 – 10 augusti 2024. Det börjar med för-VM som också är Nordiskt mästerskap och fortsätter sedan med VM. Presentationen som visade på mötet finner Du här: https://www.youtube.com/watch?v=tQg-VneV0Ow Nu har förberedelserna startat. En grupp med personer från Varbergs SS och Svenska 505-förbundet jobbar för att detta ska bli ett riktigt bra och minnesvärt evenemang. För att kunna göra bästa möjliga arrangemang till rimlig kostnad för seglarna behövs resurser. Vi söker partners som vill stötta evenemanget ekonomiskt, med arbetsinsats, eller med priser – hör av Dig om Du har tankar och idéer!

4.Ttt i Borstahusen
Vi firade internationella 505-dagen - 5 maj

Dagen firades på sedvanligt sätt med bilder i massor på Facebook. Dessutom lokala arrangemang på olika håll i världen. I Björlanda kile var det en informell kappsegling, med start fem över fem den 5:e maj. Fika och gott seglarsnack efteråt. Inte dåligt att Fiven har en egen dag i kalendern!

5.Borstahusen - sailResizedParbleu SWE 505 CUP 2022 – med prispengar!

Första säsongen med fyra CUP-seglingar. Torgny Nordström skänkte både prispengar till Cupen (1 000 SEK till vinnarna av varje deltävling i Cupen samt 3 000 SEK till totalvinnarna, 2 000 SEK till tvåorna och 1 000 SEK till treorna) och ett nytt vandringspris ”Parbleus vandringspris” till Cup-seglingen i Stockholm – en halvmodell av en 505 med samma färgställning som Torgnys senaste 505 – SWE 7316. Stort TACK Torgny!

6.Peter och MArtin med Vandringspris
Parbleu SWE 505 CUP 1

Stockholmscupen skiftades till våren och KSSS Saltsjöbadsregatta i maj. De 12 Fivarna seglade tillsammans med bl.a. OK-jollar. Efter sex utslagsgivande seglingar stod Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, överst på pallen och fick ta emot det nyuppsatta Parbleus vandringspris samt 1 000 SEK som prispengar, Det var värdiga segrare – De räknade fyra ettor och en tvåa! Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, var tvåa och Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, trea. Tomas Franzén/Lars Lindgren, RJK, vann sin första CUP-segling genom att spika sista seglingen. Alla resultat på: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2022/sailwave-results-for-saltsjobadsregattan-2022-at-2022-505ok_3.html

7.Tomas och Linnea2
Parbleu SWE 505 CUP 2
Skånecupen seglades i Borstahusen i början av juni. Det var 16 båtar på startlinjen och ett par gäster från Danmark. I lätta vindar blev det bara fem seglingar. Tomas Berg/Linnéa Berg, BKSS, seglade bättre och bättre och vann förstapriset 1 000 SEK. Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, blev tvåa före Per och Lars Wester, BKSS, på plats tre. Alla resultat på: https://www.sailarena.com/contentassets/ef8f534c7d4b42adba1fdf79c297b310/sailwave-final-results-for-swe-505-cup-2-at-borstahusens-segelsallskap-2022.pdf

8.Nom-priset inspekteras
SM, Nordiskt mästerskap och Parbleu SWE 505 CUP 3

”No Emission Race” i Gävle i början av juli var tre tävlingar i en. Arrangerande Gefle SS fixade extra allt på land och fina seglingar. Det var ett fantastiskt och minnesvärt mästerskap, så bra att 505-förbundet nominerade Gefle SS till årets arrangör. TACK Magnus Sångeklint och medarbetare.

9.Lycka
Vindmässigt fick de flesta av de 21 teamen något som passade. I de lättare vindarna var det stentufft mellan alla båtar, men i den hårdare vinden var Jörgen och Jacob Bojsen-Möller, DEN, klart snabbast De vann det nordiska mästerskapet. Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, blev tvåa på NoM och vann SM för andra året i rad och därmed även CUP 3. De fick därmed med sig både vandringspriset ”Hornet” och 1 000 SEK i prispengar. Tvåa på SM och i CUP 3 samt trea på NoM var Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS. Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS slutade trea på SM och i CUP 3. SM-vandringspriset ”Classic” vanns av Sebastian Gransäter/John Tengbom, KSSS. I Classic-klassen tävlar båtar med nummer t.o.m. 8554. Vi hoppas att fler team med äldre båtar vill tävla i Classic. Alla resultat på:
https://www.sailwave.com/results/NoemissionRace505.htm Massor av bilder från SM på: https://drive.google.com/drive/folders/1DKf2xPCiMgT2DWjBkq44bWqAj9wr6xOu?usp=sharing

10.Rundning SM
Parbleu SWE 505 CUP 4

Finalen seglades i Björlanda kile i september. Sjutton båtar till start fick fin mellanvind dag 1 och riktig lättvind dag 2. Per och Lars Wester, BKSS, vann för andra året i rad på hemmaplan och fick förstapriset 1 000 SEK. Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, slutade tvåa och Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS blev trea. Det var jämnt och en bit ner i fältet ändå jämnare. Teamen på plats fem, sex och sju hade alla samma poäng och mellan plats 9 och 11 skilde det bara 2 poäng. Alla resultat på: https://www.sailarena.com/.../swe-505-cup-4-2022-resultat...

11.Wester mot segerResized

12.Peter och MArtin racing
Totala Parbleu SWE 505 CUP 2022

Med idel pallplatser och en seger vann Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, sin andra CUP-titel. Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, kom på andraplatsen och med Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, på tredje plats. Classic-CUPen vanns av Sebastian Gransäter/John Tengbom, KSSS som i totalen kom på plats 13. Hela 27 team har deltagit vid minst en CUP-tävling och totalt har 29 delseglingar avgjorts. Fina arrangemang av alla klubbar som gjorde det möjligt att segla Cupen. TACK KSSS, Borstahusens SS, Gefle SS och Björlanda kile SS. Sammanlagda cupens resultat finns på: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KnMzuWs3VI8Ei0XVOCpItgpCyuvMjzis/edit?usp=sharing&ouid=113787380948509653034&rtpof=true&sd=true

13.Classicpristagare

14.MAlin och Johan Fokus
VM i Cork– ett lyft med mersmak för Malin Broberg/Johan Röök

Två svenska team gjorde den långa resan till Cork och VM. Förutom Malin och Johan från BKSS också ett av årets nya team, Jonas Berntsson/Magnus Lundberg från Stenungsunds SS. Världens äldsta segelklubb arrangerade. Totalt deltog 77 båtar från 11 nationer. Under för-VM var det halvlätta vindar som vi ofta har i t.ex. Björlanda kile. Malin och Johan toppade med en 2:a plats och var 15:e totalt på för VM. Jonas och Magnus var 29:a. VM-et drabbades av väldigt lätt vind – nästan stiltje i flera dygn. Men det blev till slut 7 seglingar. Malin och Johan hade två seglingar topp 10 och slutade på 20:e plats totalt. Jonas och Magnus slutade 57:a. Jättekul att två svenska team var på plats och att vi ser att det går att vara med i toppen på riktigt. Till VM 2024 hoppas vi på en besättning topp-10 på hemma-VM. Alla resultat från VM på: https://www.sailwave.com/results/505%20World%20Championships%202022.htm och för-VM: https://www.int505.org/wp-content/uploads/2022/08/Sailwave-results-for-Pre-Worlds-505-World-Championships-at-Royal-Cork-Yacht-Club-2022.pdf

Massor av filmer och bilder från VM finns : https://www.int505.org/blog/2022/07/24/news-5o5-world-championship-2022-royal-cork-yacht-club/page/4/

15.TTT Ttt
Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, topp 10 på EuroCupen i Warnemunde

Äntligen ett svenskt team bland det 10 bästa på en stor internationell regatta. Peter och Martin seglade jämnt och bra i Warnemünde. Serien 11-9-11-23-10-9-14 gav 10:e platsen när 23-an räknats bort. I lättare vindar hängde Peter och Martin med bra, men när vinden ökade var Jörgen och Jacob Bojsen-Möller, DEN, snabbare. De vann, 2 poäng före Lutz Stengel/Frank Feller, GER. Trea var Stefan Köchlin/Andreas Achterberg, GER. Totalt deltog 39 team från 8 nationer. EuroCup–tävlingar är superkul och mycket värda att delta i. Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/sv-SE/event/WarnemuenderWoche2022#!/results?classId=505EuropaCup

16.Per och LArs in ActionResized
Per och Lars Wester vann åter poängseglingarna i Björlanda kile

BKSS poängseglingar är prestigefyllda. 2022 deltog 19 olika team med i snitt 10 båtar per delsegling. Då gäller det att vara med och att vara ibland de första ofta för att nå en placering i toppen, Per och Lars Wester klarade detta bäst och vann med viss marginal.Det var desto mer kamp om andraplatsen. Tord Lawner/Tomas Gustafsson, klarade den med endast 1 poängs marginal till årsnya teamet Robert Sjögren/Mattias Heiding på plats tre. BKSS poängseglingar drevs 2022 av eldsjälarna Lasse Bjerke och Alain Dupuis som tackades stort på prisutdelningen. Perfekt aktivitet varje måndag vår och höst!

17.Tta seglingar BKSS

17-18.FEST
Västkustmästerskap (VM) utan vind – men bra träning ”dagen efter”

I oktober brukar det blåsa, men den 22 oktober var en synnerligen stilla dag i Björlanda kile. Inte en pust ute på vattnet. De tio deltagande teamen stannade iland och väntade. Efter intressanta diskussioner om träning och internationellt seglande var tävlingsledningen tvungna att blåsa av tävlingen. Under söndagens träning var det dock fina förhållanden och det blev en givande träning med coachbåt som filmade manövrer och tog kort på segelformer mm. Det sex deltagande teamen var mycket nöjda. TACK Lasse Bjerke och Alain Dupuis i Coachbåten!

18.Ttt p undanvindResized
Tidigare 505-seglarna Göran Petersson och Christer Båth f
ick utmärkelser av Svenska Seglarförbundet

Svenska Seglarförbundet valde in Göran Petersson i seglingens Hall of Fame. Han blir ledamot 15 som väljs in. Det som främst motiverar hans plats i Hall of Fame är hans insatser som ledare och domare på hög nivå, som president för IYRU och med i ledningen avIOK. Göran har även en 505-karriär bakom sig. Han gastade sin bror Stig Petersson och var bland de bästa i Sverige i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. Ett lag-VM guld från 1966 toppar meritlistan. Ledarkarriären inledde han med att hålla i 505-VM 1974, på Marstrand.

Christer Båth fick Pelle Petterssons Hederspris för sitt aldrig sinande engagemang för segling och särskilt jollesegling. Han har genom nyfikenhet, envishet och innovativt tänkande inspirerat många seglare och spridit glädje på hamnplan och fortfarande seglar han jolleregattor nästan varje helg.Han coachar, fixar och peppar – alltid redo med en hjälpande hand. Allt för att få fler barn och ungdomar att börja segla och inte sluta. Christers 505-karriär var mycket framgångsrik med EM guld 1971, fjärdeplats på VM 1974 samt 4 SM-guld 1965 till 1970. Han seglade med sin bror Pelle Båth och de var synnerligen svårslagna - särskilt i hårdvind.
Stort GRATTIS från 505-förbundet – mycket välförtjänta utmärkelser till båda dessa seglings- och 505-legender!

19.P sjn
Båtutlåning

Utlåningsbåtarna har varit igång och gjort nytta. SWE 8694 var bl.a. med på SM/NoM som lånebåt för en KSSS-besättning som ville känna på klassen. SWE 8585 med ny mast lånades bl.a. av Robert Sjögren/Mattias Heiding i början av maj. Knappt två månader senare hade de köpt en egen båt och nu planerar de för EM i Quiberon 2023.

20.Ebbe och Olle jagar
Trailerutlåning

Under 2022 köpte förbundet in en andra trailer, en dubbeltrailer till lånebåten SWE 8694. Samtidigt lanserades möjligheten att för en billig peng låna en av förbundets två trailers. Det blev mycket lyckat. Dubbeltrailern var med till VM med Malin Broberg och Johan Rööks båt + VM-treorna Peter Nicholas/Luke Paynes båt. Flera lokala seglare i Göteborg och Skåne som inte har trailer till sin båt har kunnat transportera båten på ett enkelt och säkert sätt både till träning/tävling och mellan jolleplan och vinterförvaring.

21.Fokuserad 9107Resized
Provseglingar som inspirerade

Som vanligt ordnade Göteborgsflottiljen provsegling måndagen före midsommar. En full bil från SS Viken-Ägir i Uddevalla kom ner med allt från juniorer till seniorer, dessutom kom en del vänner till 505-seglare och några fler. Tyvärr var det för mycket vind för att alla skulle få möjlighet att testa på sjön. Alla fick dock stå i trapets och det var glada miner. Det kommer fler tillfällen att prova på, våren 2023. 505-klasssen var också inbjuden till VKSF och GKSS gemensamma provsegling i Långedrag 27 augusti, tillsammans med flera andra klasser. Tomas Berg seglade med ett antal ungdomar som alla uppskattade att känna på en skön trapetsbåt.

22.505-gldjeResized
Lokal träning

I Björlanda kile har en coachbåt med Lasse Bjerke och Alain Dupuis hjälpt seglarna med banor, råd och foto/film både vår och höst på helger och kvällar. Samordning har skett med en Messengergrupp för Göteborgsflottiljen. Skåneflottiljen håller kontakt via mail och har samordnat sin träning huvudsakligen i Råå och Lomma. Stockholmsflottiljen använder WhatsApp för kommunikationen och har tränat tillsammans i Saltsjöbaden.

23.GAlen focusResized
Fortsatt förtroende för styrelsen vid årsmötet

505-förbundet har 2022 haft 38 betalande team som medlemmar, 4 enskilda medlemmar, 5 stödjande medlemmar och en ständig medlem.

Årsmötet hölls den 23 april i Träslövsläge med 21 personer närvarande, alla röstberättigade.

Efter konstituering såg styrelsen för 2022 ut precis som 2021:
Ordförande: Galen Mack; V.ordf. och ansvarig för kappseglingsprogrammet: Tomas Franzén; Sekreterare: Lars Wester; Int. Sekreterare: Ebbe Rosén och Kassör: Sven Flood
Till styrelsen adjungeras: Flottiljansvarig väst: Tomas Berg och PR-samordnare: Per-Eric Törnström

Visions/strategidokumentet diskuterades och beslutades på årsmötet.

Styrelsen har sammanträtt 11 gånger under 2022 och bl.a. agerat för att få VM 2024 samt att få Euro Cup 4 till Sverige 2023, vilket båda lyckats.

24.Frar
Förbundet har varit representerat på Svenska seglarförbundets Seglardagen och varit aktiva i diskussioner om bl.a. disktriktsindelningen inom svensk segling, tävlingsreglementet och SailArena. Förbundet var också representerat på Internationella 505-förbundets årsmöte (AGM), där beslut togs om att VM seglas i Varberg 2024. Insänd motion om ökad gemensam internationell kommunikation gillades i princip av mötet, men beslutades inte. Insänd motion om att tillåta GPS-klocka ombord kommer att diskuteras vidare då det innebär regeländring. 

Göteborg 2023-01-26
Styrelsen för Svenska 505-förbundet

Parbleu SWE 505 CUP 2022

1.B-husen-73
Första året med fyra deltävlingar i CUP-en och första gången med prispengar! Återigen blev det en mycket spännande CUP, där inget var klart före sista tävlingen. Till sist lyckades Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, ta hem segern. Läs gärna mer om Parbleu SWE 505 CUP 2022 här.

Parbleu – vilken sponsor!
Fyra deltävlingar har 505-förbundet siktat på i flera år, men det kom en pandemi emellan. I år var det premiär för nya utseendet och även för att flytta Stockholmscupen till våren – en mycket lyckad flytt! Att tävla ihop med färre klasser på Saltsjöbadsregattan var klart positivt. TACK för den möjligheten KSSS!

2.PArbleus vandringspris-resized
505-förbundets tidigare ordförande Torgny Nordström gick i år in som huvudsponsor för SWE 505 CUP och cupen fick namn efter vad hans Fivar alltid hetat – Parbleu. Cupen i Stockholm fick ett vandringspris - en halvmodell av en 505 med samma färgställning som Torgnys senaste 505, SWE 7316. Varje deltävling liksom totala cupen fick prispengar – totalt 10 000 SEK. Stort TACK Torgny – det var mycket uppskattat av alla!

3.Mlgng cup 4-resized
Lite CUP-statistik 2023
Totalt deltog 27 olika team, vilket är det tredje största antalet i CUP-ens nu nioåriga historia. Toppnoteringen hittills var 2018 med 32 deltagare och näst mest var det 2021 med 29 deltagare. Från Göteborgsflottiljen deltog 15 team, från Stockholmsflottiljen 8 och från Skåneflottiljen 4. Det blev totalt 410 båtstarter och i snitt 14 båtar i varje start. 22% av teamen deltog i alla 4 deltävlingarna, vilket är en ökning sedan 2021 (17%), trots att årets omgång hade ytterligare en tävling jämfört med förra året. Både 2021 och 2022 var det 41% av seglarna som bara deltog i en deltävling. Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, leder fortsatt maratontabellen med 14 poäng. Då har vi räknat 3p. för seger, 2p. för plats 2 och 1p. för plats 3. Tre team ligger därefter på 9 poäng; Tomas Grundel/Johan Strömdahl, KSSS, Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS och Malin Broberg/Johan Röök, BKSS.

6.Seglarmiddag
Hur gick det då 2022?

Jättebra - för alla deltagare! Vi får inte glömma att 505-segling och SWE 505 CUP handlar om så mycket mer än kappsegling. Det är också gemenskap och trevlig samvaro med likasinnade och mycket mer - därför ett stort GRATTIS till alla som deltagit och gjort Cupen 2022 så lyckad.

Var och en av deltävlingarna har ett eget reportage här på hemsidan - läs dem gärna! Här kommer en kort repetition.

Peter och Martin chockstartade i Saltis med fem spikar i rad
5.Bearbetad pristagarna-resized
Första tävlingen gick i mitten av maj och frågan var: vem var i bäst form efter vårens träning? Elva båtar deltog på Baggen som var svårseglad som vanligt med stora skillnader i både tryck och riktning. Peter Bökmark/Martin Persson visade svaret tydligt. De vann de fyra första seglingarna, sedan var de 2:a och till sist 3:a –den räknade de bort. Snacka om klar seger. De två sista seglingarna vanns av Per och Lars Wester respektive Tomas Franzén/Lars Lindgren. Malin Broberg/Johan Röök var också jämna – tre andraplatser, en trea och en fyra gav slutresultatet tvåa, 7 poäng efter Peter och Martin. Ebbe Rosén/Olle Wenrup hade inte heller någon placering sämre än fyra. Deras jämna serien räckte till tredje plats, 1 poäng efter Malin och Johan. Peter och Martin fick första inteckningen i det nyuppsatta ”Parbleus vandringspris” plus 1 000 SEK som prispengar.

6.8962 fullt s
Fullständiga resultatet hittar Du här:
https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2022/sailwave-results-for-saltsjobadsregattan-2022-at-2022-505ok_3.html
Läs gärna också Anders Nilssons (SWE 9013) trevliga bloggpost om tävlingen:
http://sundetregatta.blogspot.com/2022/05/en-race-rapport-det-ar-pa-baggen-det.html

Tomas och Linnea överraskade alla med seger i Borstahusen
12.The Winners
Andra Cup-tävlingen, i början av juni, gästades av två danska team, världsstjärnorna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller och Fabiola och Michael Wonterghem. Ett riktigt starkt fält med 16 båtar på startlinjen och ganska lätta vindar – särskilt dag 2. Tyvärr blev det bara fem seglingar. Peter Bökmark/Martin Persson inledde bäst med serien 2 – 1 – 4 – 5 och det såg lovande ut för ännu en vinst. MEN Tomas Berg som seglade med dottern Linnéa ville annat. De inledde tveksamt med en 11:a, men sedan gick det bara bättre och bättre, eller vad sägs om serien 4 – 3 – 2 – 1 som de räknade. Det räckte för vinst och förstapriset 1 000 SEK. Peter och Martin blev tvåa, 2 poäng efter och Per och Lars Wester knep tredjeplatsen ytterligare 3 poäng efter. På samma poäng slutade Jörgen och Jacob Bojsen-Möller som blev fyra.

8.B-husen-13
Alla resultat finner Du här:
https://www.sailarena.com/contentassets/ef8f534c7d4b42adba1fdf79c297b310/sailwave-final-results-for-swe-505-cup-2-at-borstahusens-segelsallskap-2022.pdf

Malin och Johan drog längsta strået i Gävle, där det var både CUP 3, NoM och SM
14.SM-prispallen
Två dagar med lätt vind och en med hårdare vind gjorde att de flesta fick något som passade. I de lätta vindarna var det stentufft mellan alla båtar, men i den hårdare vinden var Jörgen och Jacob Bojsen-Möller klart snabbast och tog hem det Nordiska mästerskapet. Veteranerna Ebbe Rosén/Olle Wenrup ledde SM och Cupen efter första dagen. Efter den blåsiga andra dagen hade Peter Bökmark/Martin Persson tagit över ledningen före Malin Broberg/Johan Röök. Den ställningen höll sig dag tre, ända till sista länsen i sista seglingen. Genom skicklig undanvindssegling tog sig Malin och Johan sig då förbi alla framförvarande båtar och vann både seglingen, Cupen och. Marginalen var en poäng. De fick åter lyfta vandringspriset ”Hornet” och fick 1 000 SEK i prispengar för CUP-vinsten. Peter och Martin blev tvåa, medan Ebbe och Olle slutade trea, 8 poäng efter Peter och Martin.

Vinnare av det fina SM-vandringspriset ”505 Classic” blev Sebastian Gransäter/John Tengbom.

10.Ttt flt Cup3-resized
Alla resultat på:
https://www.sailwave.com/results/NoemissionRace505.htm Massor av SM-bilder på: https://drive.google.com/drive/folders/1DKf2xPCiMgT2DWjBkq44bWqAj9wr6xOu?usp=sharing

Per och Lars är svårslagna på hemmavattnen i Björlanda kile
11.Vinnarna cup 4
Sjutton båtar till start i finaltävlingen fick en första dag i fin mellanvind. Ebbe Rosén/Olle Wenrup tog kommandot med serien 2 – 2 – 1 – 6. Per och Lars Wester låg tvåa med 1 – 5 – 8 – 1. Peter Bökmark/Martin Persson var strax bakom på tredjeplatsen (3 – 1 – 10 – 5). Både Per och Lars och Peter och Martin hade en lite sämre segling att räkna bort än Ebbe och Olle, varför de hade mer press att prestera på topp dag 2. Malin Broberg/Johan Röök inledde med en DSQ i första seglingen efter kollision med gatebåten och hade dessutom en 9:a, vilket gjorde det svårt att nå toppen.

12.Tt rundning Cup4
Det blev en avslutningsdag med mycket lätt vind. Så lätt att flera båtar inte hann i mål inom maxtiden i såväl femte som sjätte seglingen och därmed fick DNF i protokollet. Båda dessa lättvindskör vanns av Malin och Johan, men det räckte ”bara” till 4:e plats totalt. Peter och Martin fick DNF i segling 6 och trots revansch med seger i sista seglingen fick de nöja sig med plats 3 totalt. Ebbe och Olle presterade lite sämre dag 2 och hade 5:a – 3:a, när de seglade in för att komma iväg till Stockholm snabbare. Den sista seglingen räknade de bort.

1. I ledningen dag 1
Skulle det räcka till seger? Nej inte när Per och Lars seglade jämnt, nära toppen, med serien 4 – 2 - 4. Per och Lars vann alltså årets sista CUP-tävling och fick 1 000 SEK som prispengar. Ebbe och Olle slutade tvåa och Peter och Martin trea.

Det var mycket jämnt några placeringar ner. Teamen på plats fem, sex och sju hade alla samma poäng och mellan plats 9 och 11 skilde det bara 2 poäng. Superkul!

Alla resultat hittar Du här: https://www.sailarena.com/.../swe-505-cup-4-2022-resultat...

Peter och Martin överst på pallen – igen!
Vinnarna och tvan 2022
Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, vann på 62 poäng och fick motta både en inteckning i CUPens vandringspris och 3 000 SEK som prispengar. De hade snittplacering 2,5 i de 25 delseglingarna som räknades. Dessutom hade de varit på prispallen i alla fyra deltävlingarna i Cupen, varv en som segrare, CUP 1. Peter och Martin är verkligen värdiga vinnare. Stort GRATTIS! Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, vann CUP 3 = SM och var inte mer än 9 poäng efter på andraplatsen, vilket belönades med 2 000 SEK. Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, har inlett flera tävlingar starkt och hade de inte gett upp sista seglingen på både CUP 3 och CUP 4 hade de definitivt varit väldigt nära en högre placering. Nu var de 10 poäng efter Malin och Johan på plats 3 och fick 1 000 SEK i prispengar. Classic-CU vanns av Sebastian Gransäter/John Tengbom, KSSS, som i totalen kom på plats 13.

4.P7101805
Det har varit mycket bra arrangemang i samtliga CUP-tävlingar under året. Vi har haft arrangörer som vet hur man får seglare att trivas och som kan det där med att leda kappsegling på vattnet. Jättestort TACK till arrangörsklubbarna, KSSS, Borstahusens SS, Gefle SS och Björlanda kile SS Vi kommer gärna tillbaka – till en del kommer vi redan 2023!

Sammanlagda cupens resultat finns på: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KnMzuWs3VI8Ei0XVOCpItgpCyuvMjzis/edit?usp=sharing&ouid=113787380948509653034&rtpof=true&sd=true

16.Endast SWE 505 CUP 2023 

2023 firar SWE 505 CUP 10-årsjubileum. Förhoppningsvis med ändå fler deltagare. Väl mött!

 

Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651

Parbleu SWE 505 CUP 4 BKSS 10 - 11 september, 2022

1. I ledningen dag 1
Har Du glömt årets sista Parbleu SWE 505 CUP? Läs gärna Per och Lars Westers berättelse om hur de återigen vann på hemmaplan i Björlanda kile.

2. Per och LArs glada
Har vi en chans i år också?
Så var det dags för årets sista officiella regatta. Eftersom vi lyckades vinna just denna tävling förra året så var det med en viss spänning vi undrade om vi skulle kunna vara med och slåss om tätplatserna även i år. Regattan hade samlat 17 båtar vilket måste anses vara bra, även om flera lokala besättningar saknades.

3. Ahead of tehm all
Bra start i klurig vindriktning
Dag 1 hade vi 4 - 6 m/s från NO. Det är lite klurigt i Björlanda Kile med frånlandsvind. Kan bli stora vindskift samtidigt som strömmen från Nordre älv påverkar förhållandena ju närmare kryssmärket man kommer. I första racet var vi hare. Under startförfarandet fick vi väja för Broberg/Röök (9181), som tyvärr fick en DSQ som straff. Eftersom vi hade ett bra lyft så valde vi att fortsätta mot högerkanten på första kryssen. När vi kände att vi sträckte upp så slog vi och såg hela fältet under storbommen. Tyvärr vred det emot så väl uppe vid kryssmärket rundade vi som tvåa. Vi fick till en riktigt bra undanvind och rundade upp på andra kryssen med en betryggande ledning, vilken vi höll hela vägen in till mål. Tvåa blev Rosén/Wenrup (8926) med Bökmark/Persson (8962) som trea.

4. Fleeten rundar upp
Uppsegling
Andra racet lyckades vi krångla till det med vindskiften och rundade långt ner i fältet vid första kryssmärket. Lyckligtvis kunde vi segla upp oss till femte plats. Vinnare var Bökmark/Persson (8962), följda av Rosén/Wenrup och Broberg/Röök.

Tredje racet var tufft för vår del. Vi lyckades så där med vägvalen men slutade ändå åtta. Rosén/Wenrup vann, följda av Hansson/Flood (9107) och Molander/Jaxing (9117).

5. 9002 Line honour dag 1
Ny seger
Till fjärde racet hade det mojnat en hel del. Molander/Jaxing ledde inledningsvis och höll sin ledning ända till den sista korta kryssen upp till mål, då vi lyckades passera och vinna racet tätt följda av dem och Broberg/Röök på tredje plats.

6. Ebbe och Olle - nra
Rosén/Wenrup i ledningen
Efter första dagen såg Rosén/Wenrup verkligen solida ut. Det hade seglat jämnt och snabbt hela dagen varför de ledde på fem poäng med sämsta segling borträknad. Vi låg två poäng efter och Bökmark/Persson därefter på nio poäng. Därefter fanns det en lång rad med besättningar med goda förutsättningar för nästa dag. Inne på land väntade föredömligt varm korv och uppfriskande drycker som avnjöts med gott tjöt om dagens seglingar!

7. Tight rundning
Ny dag och fortsatt lite vind
Dag två hade vindriktning ändrats något så att det blåste mer från norr och fortfarande svaga. Således gällde det att försöka riskminimera i skiften och strömmarna och samtidigt hålla bra fart i båten.

Broberg/Röök visade vart skåpet skulle stå. De drog iväg och vann överlägset med Bökmark/Persson lika överlägsna tvåor. Därefter kom vi i övriga fältet. Trea i mål blev Berg/Calvert (8859).

Sjätte racet var Broberg/Röök återigen först. Dock inte så långt före övriga den här gången. Vi lyckades knipa andraplatsen med Rosén/Wenrup som trea.

8. Tt lnsrundning
Vart tog Rosén/Wenrup vägen?
Inför sista racet var det ytterst jämnt i toppen. Med 13p delade vi förstaplatsen med Rosen/Wenrup. Broberg/Röök låg på 17p och Bökmark/Persson på 21p. Därefter följde ett koppel av båtar på 25-32p. Vinden hade ökat något och vridit mot NV, men vi fick vänta en stund på att få igång fältet. Vi hade bestämt oss för att vi måste hålla ett särskilt öga på Rosén/Wenrup. Efter idogt sökande insåg vi att de inte fanns kvar på vattnet. Det visade sig att de lämnat walk-over till följd av den långa resan tillbaka till Mälarhöjden. Även om det gjorde chansen till regattavinst större för vår del, så var det långt ifrån säkert att vi skulle lyckas knyta ihop säcken.

9. Sista kret
En fyra räckte
Vi gjorde en ganska dålig start och tvingades slå ett par gånger under första kryssen för att få fri vind. Bäst startade Flohr/Refsgaard (9079). De tågade på i fri vind ut på högerkanten och rundade först. På andra kryssen passerades de av Bökmark/Persson som till slut vann seglingen. Flohr/Refsgaard blev tvåa och Hansson/Flood trea. Vi blev fyra och vann därmed regattan för andra året i rad! Fan vet om det hade lyckats om Rosén/Wenrup inte hade så lång hemresa? Tvåa blev Rosén/Wenrup och Bökmark/Persson blev trea.

10. BKSS - toppenarrangr
TACK!
BKSS är en fantastisk arrangör. Väl inne i hamnen serverades återigen supergod mat och dryck. Seglingarna genomfördes med snabba banläggningar och effektivitet i startprocedurerna. TACK!

Ett stort tack även till årets CUP-sponsor Parbleu!

Alla resultat finns på: https://www.sailarena.com/contentassets/38ce416ccaed465c8a9ebdcead870bba/swe-505-cup-4-2022-resultat.pdf

Per och Lars Wester
SWE 9002

Att köpa en Five kan göras väldigt enkelt, men om man vill….

1.6 juni - 8585
Artikeln ”Inget är roligare än en planande 505” berättade Robert Sjögren och Mattias Heiding om hur de på mindre än två månader gick från att låna förbundets SWE 8585 till att ha köpt en egen SWE 9062. Där antydde de att det finns en kul historia om det snabba köpet. Här berättar de själva om ”inköpsresan genom Europa”.

En helg i Europa
För att köpa en 505 kan man göra det enkelt för sig, det finns oftast båtar till salu på ”blocket” eller via ”505 förbundets hemsida” och man får råd och hjälp av 505-förbundet, eller så kan man kombinera inköpet med en helg i Europa. Vi valde det senare.

Efter endast några dagars letande hittade vi den båt vi ville ha, en begagnad Rondar från 2011 med bra resultat på meritlistan, seglad av bröderna Bojsen-Möller från Danmark. Båten fanns numera i det sydöstra hörnet av Tyskland, 3 mil från Österrike - det är ju inte så långt!

2.Robert och MAttia - portrtt

Måste man vara tysk för att prata med en tysk? Förlösande måndagssegling!
Efter otaliga försök att få tag på säljaren utan minsta respons på vare sig mail eller telefon/sms så var det måndagssegling i Björlanda. Där dyker det upp en tysktalande besättning. Det visade sig att de har liknande jobb som vi, men att dem elektrifierar flygplan istället för bilar. Tanken tändes; ”om en tysktalande person med tyskt telefonnummer i sin telefon ringer, då kanske vi får träff” – ingen svarade denna gång heller, men ett meddelande och mail skickades och vips dygnet efter hade vi en dialog med säljaren. Berodde det på det tyska samtalet, det vet vi inte än idag.

3.8585 trning 6 juni

Och så var det en starbåt också…
Vi hade ju en Starbåt att hantera också den låg ute på annons sedan 2 veckor, och i samma ögonblick som säljaren av Fiven började reagera hörde en dansk av sig angående Starbåten.

Nu gällde det att hålla isär detta… En Tysk, en Dansk och två Svenskar…. mailen haglade i rask takt och de bägge affärerna knöts ihop, båda två, på mindre än ett dygn.

Flera aktiviteter att dra igång, plocka ihop starbåten med alla master och segel efter 7 säsongers aktivt seglande. Det gick på en kväll och när vi var på vårt vinterförvaringsställe slängdes frågan upp till ägaren av stället; ”Du skall inte med till Tyskland över Weekenden?” Svaret blev ”jo, det hade varit kul”.

Planen: torsdag lunch – mot Tyskland
Planen var att åka från Göteborg mot Tyskland vid torsdag lunch. Bara för att kolla att ni inte somnat, ni är med på att vi fortfarande är i samma vecka som den där måndagsseglingen med tysken, då vi började sy ihop allt.

Båtägaren i Tyskland lovade ”plocka ihop alla delar, finna alla papper, besiktiga trailern och finnas på plats fredag lunch för visning av båten”.

4.Bt p slp

Betalningen – cash, banköverföring eller mitt emellan
Nästa sak var betalning. Trots 15 år i EU blir detta ett bekymmer. Tyskland eller i alla fall säljaren av denna 505 får beskedet av sin bank att vid internationell försäljning då är det enbart kontanter som gäller” och vi Svenskar får beskedet av vår bank att ”den mängd kontanter du kan få ut är 15 000:-/person och var 10e dag” affärer därutöver sker med banköverföring. Vi kom överens med säljaren att vi möts på halva vägen, hälften kontant och hälften via banköverföring, alltså lite att jobba med på båda fronter.

Många detaljer
Ett samtal till bankens internet tjänst sent en kväll slutade med att banken lovade skicka ett mail till en personlig bankman som beskrev problemet att vi behövde få ut en betydligt större belopp kontant på ett Forex kontor två dagar senare, med det släpptes denna action och vi såg det som löst…

I rask takt löstes försäkring, val av bil för resan, ledighet från Elbilsutvecklingen, OK från familjen på var sitt håll om att åka ner i Europa över helgen…

5.Mnga mil

Äntligen på väg – och vi blev med chaufför
Resan startade på Volvo Personvagnars parkering. Robert, vinterförvaringsmannen och Mattias i en Volvo V90 PHEV…. vi avstod Elbilen denna gång men den tar vi till EM i Quiberon 202. :-)

Så först ner till Forex. Just det ”undrar hur det gick med det där mailet” kom vi på. På vägen ner till Forex utbrister vinterförvaringsmannen ”-Jag blir lätt åksjuk, är det okey om jag kör?” Så från denna stund hade vi alltså en chaufför tvärs genom hela Europa och tillbaka!” – Otroligt!

Nervöst på Forex
Väl nere på Forex, meddelades beloppet vi önskade, personen bakom disken titta bara på oss typ ”hur tänker dessa herrar”, lade ut anmodan om betalning och bad oss sätta i ett bankkort ”ok, nu gäller det att mailet bet, tänkte vi” och tro det eller ej men allt fungerade perfekt! – Det började ju bra detta!

När vi kom till bilen öppnades bankappen för att se hur uttaget såg ut – men då syntes bara en insättning ”?? vad hände där?? Aha….en kompis övertog vårt boende på SM i Starbåt som vi inte kan köra pga båtbytet” ….. efter ett tag syntes även uttaget och allt var i sin ordning.

6.Fina 9062

Måltider är viktiga
Resan flöt på bra, vi körde på Rödby-Puttgarden-färjan för sedvanlig ”Curry Wurst” och vinterförvaringsmannen trampade bra på gasen fram till 23:00 på kvällen då Robert från sekretariatet i baksätet googlade fram ett lämpligt boende längs vägen där vi sov några timmar innan vi körde ner till säljarens angivna adress, sista vägen genom ett bostadsområde med kringelikrokar, där det kändes som vår bil mötte sig själv flertalet tillfällen…. Tankarna gick ”hur i hela världen har de fått en 505 in hit, även om det är en liten och smidig båt”…. Men det visade sig snart. - ”Väkomna! – ni har åkt långt, vi börjar väl med lunch, så hemlagad lunch med massa tyska specialiteter med okända namn inmundigades i säljaren trädgård – ”-Sehr Gut” – denna resa är ju fantastiskt!

Seglad i Slovakien
Samtidigt började vi så smått undra var och varför det kan finnas en 505’a mitt i Europas inland. Det visade sig dock att det seglar några 505’or i en insjö i Slovakien ett par mil därifrån. Efter avklarad lunch åkte vi till båten. Allt stod inomhus på den egna firman och tysk ordning och reda upplevdes.

7.Bten kpt

Betalning…
Så var det dags för betalning. Robert tog datorn under armen och traskade med säljaren till dennes kontor. ”Dags för överföring” och det skulle övertygas och övervakas från säljaren då denna inbetalning på hans konto inte skulle synas på några dagar.

Efter utförd manöver öppnade Robert kontot för att visa att pengarna lämnat kontot. – Då syns bara en insättning - ”Va?? Vad hände där?” Aha danskens betalning för Starbåten dök upp just i denna sekund. Efter ett tag syntes även uttaget och allt var i sin ordning.

8.Phng

Hemresa med ”cool båt” som måste skyddas
Resan hem flöt på bra, samma sak igen, körde till 23:00 och sekretariatet i baksätet googlade vant fram ett boende. Vi somnade gott vid tanken att en ny cool båt var inköpt.ust det, en detalj här också. För att ingen skulle få idén att stjäla vår nya båt ”gömdes den” i hotellets carport som var helt tom. När vi kom ut på morgonen hade självklart en snäll tysk ställt sin tysktillverkade stolthet på platsen bredvid. Nära! Nåja 10-15 minuters precisionsarbete med rangerande av trailer, 2 cm fram och 2cm bak 50-talet gånger så var vi fria igen…. Tack vänliga tysk för att du tog ditt ansvar, båten var ju ännu säkrare under natten. :-)

Måndagssegling med egen båt, en vecka efter första kontakten med säljaren
Vid hemkomst, lördag lunch ställdes båten för tvätt och sedan på med masten nere vid klubben. Första testet blev deltagande på måndagssegling därefter, alltså precis en vecka efter kontakten togs med säljaren. En underbar båt och en lyckad resa. Nu har vi en egen 505 att ha kul med många år framöver!

Det var den resan, antingen gör man så eller så köper man båten som stod färdig och klar i Björlanda. Men att det faktiskt fanns en sådan, det glömde vi tala om för familjerna därhemma. :-)

9.Grabbarna Boys i 9062-2
Hälsningar från de två nöjda Five ägarna

Mattias och Robert i SWE 9062

Reflektioner efter 505-VM 2022 i Cork (Crosshaven), Irland

1. Klart fr avresa
Malin Broberg/Johan Röök har tränat mycket i flera år, de är SM-vinnare både 2021 och 2022. Nu skulle de äntligen få möta världseliten i 505 igen. Här berättar de om och reflekterar kring hur det gick.

Vi, helt ensamma. Det är inga andra båtar ute och klubbhuset ligger gömt bakom ett högt berg, minst 30 min segling in i Cork River. Det blåser 10 - 12 m/s och 2 - 3 knops ström mot vinden gör att vågorna är helt galna. Någonstans där börjar vi fundera över hur listigt det var att sticka ut helt ensamma, mer om det senare.

2.Trningsdag

Segla VM i Cork – alla vet ju hur det är….
Ett av våra mål inför säsongen 2022 var att på VM höja vår nivå mot tidigare mästerskap. -”Ah, skall ni segla i Cork. Där blåser det en konstant kuling. Vågorna är höga som berg. Regnet flödar och ölen är billig”. Detta var i princip de vanligaste kommentarerna vi fick när vi nämnde våra resplaner för säsongen. För att vara förberedda på ett rejält hårdvindsmästerskap så satsade vi på ett mindre centerbord, planare stor och fock samt några extra pass på gymmet. Nu blev det ju inte riktigt som planerat, vilket det sällan blir. Förutom träningsdagarna innan för-VM så blev detta till stor del en regatta i lätt- till mellanvind, med strålande sol och inte en droppe regn på 2 veckor.

3. Resan

En resa som tog tid
Resan till Cork är lång, men vi valde att ta en lätt väg i lugnt tempo. Det blev en tredagars resa med två övernattningsfärjor och en hotellnatt i Normandie innan vi kom fram till Cork. Jonas Berntsson och Magnus Lundberg valde fakirvarianten och körde non-stop från Stenungssund till Cork, men dom är tydligen både vana och ”galna”. Vi hade hyrt förbundets dubbeltrailer och kunde på så sätt få med både vår och Peter Nicholas och Luke Paynes båt till Irland.

4.MILJBILDER

Gästfrihet á la 505
Detta var vårt fjärde större mästerskap i 505 och som tidigare så kännetecknades hela arrangemanget av en väldigt stor gästfrihet. Bland annat hade ett stort antal klubbmedlemmar ställt upp med att ordna logi för många seglare. Vi hade turen att hamna hos ett fantastiskt trevligt par som bodde med hela havet som utsikt.

5. Trning

Träningsdag 1: 10 - 12 m/s och vågberg
Tillbaka till seglingarna. Först dagens träningssegling blev en intressant upplevelse. Under utseglingen kryssade vi i 10 - 12 m/s upp för vågorna som trycks upp av 3 knops ström som gick mot vinden. Sedan ”trillade” vi ner i nästa vågdal med en rejäl smäll som ekade i skrovet. När vi väl kommit ut en bit så blev vågorna mer normala. Efter 45 minuters ensam träning på havet så kommer Wolfgang Hunger och Holger Jess ut och vi kör tillsammans ett tag. Tyvärr skörar vi vår spinnaker och vi får ge oss in. Filmklipp från första dagens träning med Pete, Luke m.fl. finns här 505 CORK World Championships video from teams training prior to racing. - YouTube

6.Pete and Luke 2

Träningsdag 2: raceträning med många topp-besättningar
Andra dagen blir det mer av race-träning med de flesta toppteamen som nu är på plats. Det blåser 7 - 8m/s och det blir spontanrace där en rib drar igång gatestart med 25 - 30 tal båtar. På land skrattar vi lite åt att vi inte är så synliga för dom som är i toppen. Det är inte av oartighet, utan av den enkla anledningen att det är många seglare och vi är relativt nya i klassen. Vi bestämmer att ”det skall vi ändra på”.

7.Malin och Johan Hare

En kanonstart på för-VM
Pre-Worlds första race börjar med 3 - 5 m/s. Vi har bra fart i båten, hittar bra i skiften och på sista länsen i första seglingen så klipper vi 8 - 9 båtar och kommer i mål som 10, vilket vi inte insåg förrän vi såg att vi var hare i nästa race. Inför andra racet hade vi redan bestämt att vi ville gå långt på styrbordskanten, dvs en sen start. När vi såg att vi var hare, så blev strategin enkel. Håll farten, ut på kanten, vänta på skiftet från land, slå in i banan och se vad som händer.

2022 505 PRE-WORLDS DAY 1 - Cork Ireland 2 Moment4 

Efter två tredjedelar av första kryssen så inser vi att det har gått bra och vi kan runda 1:a märket i en rejäl ledning före Nathan Batchelor och Sam Pascoe. Vi bestämmer oss för att fokusera på vår segling och håller undan på länsen och större delen av andra kryssen. I slutet av andra kryssen släpper vi ut dom lite för långt på styrbordskanten utan bevakning och dom kan gå om men vi håller andraplatsen med marginal. Efter en 25:a i tredje seglingen så ligger vi på obegripliga 5:e plats efter första dagen och plötsligt är vi inte osynliga längre.

8.Leading lady

”The leading lady”
Dagen efter möts vi av veckans roligaste kommentar. Eftersom vi är bästa mixed besättningen blev det intervju efter första dagens segling och tydligen hade den sänts på TV. I regattareceptionen tittar den äldre kvinnan upp på Malin och säger, med klingande irländsk dialekt.

”Oh, you’re the leading lady. I saw you on the telli!

Pre-Worlds andra dag började med lite mindre vind men från helt annan riktning, vilket gjorde att strategin var lite mer osäker. Vi började med en 13 och sedan en 34. I sista seglingen hade vi vår första, men tyvärr inte sista, närkontakt med gate-ribben och valde att segla in. Totalt slutade vi som 15 på Pre-Words vilket vi var otroligt nöjda med.

Malin och Johan frst igen

7:a – en kanonstart och sedan tog vinden slut i flera dagar!
Efter Pre-Worlds var det en vilodag och därefter började VM på riktigt. Vindprognosen för veckan visade att det inte skulle bli på ett hårdvindsmästerskap. Ett tag var det osäkert om det skulle bli ett mästerskap alls. Första seglingen startade i 3 - 4m/s. I den lätta vinden hade vi bra fart i båten och lyckades dessutom hitta rätt i skiften så vi slutade 7:a. När det var dags för den andra seglingen så valde seglingsledningen avbryta för dagen och nu följde ett par dagar av väntan, vila och whiskeyprovning tillsammans med våra svenska teamkompisar Jonas och Magnus.

95.Stiltje

Dag 2 och 3 blev det inställt på land. Dag 4 försökte man att köra på ”the inner-harbour” eftersom havet var helt blankt. Resultatet blev två försök som fick avbrytas efter en 45 min segling då vinden vred 120grader. Klockan 18 avbröts dagens försök och man hade nu bara fått ihop en segling på fyra dagar. Det var bara två dagar kvar på mästerskapet och man måste få ihop minst tre seglingar till. Troligen var det en viss nervositet i seglingsledningen.

 10. 0813C86C-1A78-4622-B223-85695C47D41D

Dag 5 – äntligen segling och VM-er är räddat!
Dag fem började med lite mer vind, 5 - 7m/s, vilket är den vindstyrka som vi har svårast att hålla farten jämfört med de i toppen. Vi inleder med en 30:a, men när vinden avtar till 4-5m/s får vi till en 4:a och 12:a. Seglingsledningen hade informerat att man ville köra 4 seglingar och efter den tredje seglingen är vi på hugget. Tyvärr valde man att avbryta för dagen och skickade in seglarna för dagen.

Nu hade man fått ihop totalt fyra seglingar och därmed var mästerskapet i hamn. I toppen låg det amerikanska teamet Stuart Mcnay/Caleb Paine med tre spikar och en 2:a, dvs otroliga 3 poäng. Nathan Batchelor/Sam Pascoe var tvåa på 6 poäng och våra svensk-australiensiska vänner Peter Nicholas/Luke Payne var trea på 14 poäng, trots att dom inte hade seglat 505 tillsammans sedan SM i Åmål, imponerande som alltid. Själva låg vi på en åttonde plats inför sista dagen, betydligt bättre än vad vi hade hoppats på.

11.Start i Cork

Sista dagen – två timmar ut till banan
Dags för VM:s sista dag. Det var nu allt skulle avgöras, och det blev en speciell dag. Kl 9:15 hissade man signal att det var ok att sjösätta och vi var först i vattnet, med god marginal. Det var i princip vindstilla, men tack vare att tidvattnet gick ut med 2 - 3 knop så kunde vi flyta iväg längs floden för att sedan komma ut på havet. Vi spenderade nästan 2 timmar på att komma ut till startområdet. Trots att vi var i vattnet långt före de flesta så var vi bland den sista tredjedelen att nå fram till starten eftersom vi inte hade coachbåt eller bogseringshjälp. Detta gjorde att vi inte hade tid att göra våra vanliga förberedelser. Vinden hade ökat till 6 - 8 m/s med ganska luriga vågor. Strategin var att ta ett långt första slag mot land på babordssidan. Vi ville undvika trafiken vid en tidig start så vi valde en mer konservativ approach, mitt på. Vi kom iväg bra, men detta var dagen då vi inte hittade farten alls. Vi fick kämpa för att nå fri vind och hamnade längre och längre ut på styrbord, dit vi inte ville. Vi slutade 50 i första seglingen. De följande två seglingarna gick i samma tecken med en 37:a och 33:a som resultat.

12.Pristagarna mindre

VM var över och i toppen fanns tre otroligt jämna och starka team som hade varit i toppen hela tiden. Stuart Mcnay/Caleb Paine, USA, tog guldet. Nathan Batchelor/Sam Pascoe, GBR, tog silver och en välförtjänt bronsmedalj gick till Peter Nicholas/Luke Payne, AUS.

20:e plats total – inte illa
Till slut landade vi på plats 20. Även om den sista dagen inte gick som önskat så är vi nöjda med resultatet som helhet. Av VM:s och för-VM:s tolv seglingar så var vi på plats 13, eller bättre, i hälften av seglingarna vilket är klart bättre än våra tidigare resultat.

Alla VM-resultat på: https://www.sailwave.com/results/505%20World%20Championships%202022.htm För-VM:s resultat finns här: https://www.int505.org/wp-content/uploads/2022/08/Sailwave-results-for-Pre-Worlds-505-World-Championships-at-Royal-Cork-Yacht-Club-2022.pdf

13.Action

Viktiga insikter
När man är på denna typ av arrangemang får man alltid med sig nya lärdomar och insikter. Vikten av att komma loss i starten blir så uppenbart tydlig i dessa stora fält. Men en av de viktigaste insikterna, som vi gärna vill förmedla, är att om vi kan vara uppe i toppen ibland så finns det inget som hindrar att övriga svenska besättningar också kan det.

Filmer och bilder från VM finns att kika på här: https://www.int505.org/blog/2022/07/24/news-5o5-world-championship-2022-royal-cork-yacht-club/page/4/

14.MYS-PYS

Nästa år går EM i Quiberon på den Franska Atlantkusten.

Vi säger som Alain, - Camarades, A fond vers Quiberon !

 

Malin och Johan
SWE 9181

Du är här: Home Galleries