Nyheter
505-året 2015
På VM
2015 i Sydafrika segrade Mike Holt, USA, för andra året i rad, nu ihop med gasten Carl Smit. Under 50 anmälda båtar var en besvikelse, men det är långt till Sydafrika och tidpunkten (alldeles före påsk) var svår för en del. Därmed kom Sverige att stå i 505-världens centrum med två stora arrangemang tätt ihop i början av augusti, Svenskt och Nordiskt mästerskap i Träslövsläge och EM i Varberg. Båda blev mycket lyckade, med stora startfält. Det var 94 båtar på EM från 11 nationer och 44 på NoM/SM, från 9 nationer. Besättningar kom också från både Australien, USA och Sydafrika och det var idel nöjda deltagare, från hela världen! 505-förbundets samarbete med Båtmässan i Göteborg resulterade i projektet ”Vi förverkligar drömmar”, sponsrat av Båtmässan. Det innebar att två nya besättningar utan kostnad fick låna båt och all utrustning, lära sig segla 505 och delta i både SM/NoM och EM. 2015 bjöd också på gemensamt träningsläger med danskarna med världsmästaren Jan Saugmann som tränare samt nytt rekord för SWE 505 CUP med 29 deltagande besättningar. Lokalt har 16 olika båtar deltagit på BKSS poängseglingar i Björlanda kile och BKSS är därmed ett av Europas största 505-centra.
Båtmässan – ”Vi förverkligar drömmar”
Säsongen 2015 startade på Båtmässan i Göteborg, med en välbesökt monter. Där fanns Johan Barnes nya Rondar 505, trapetsriggen och en hängbänk, läckra 505-bilder och som krydda på allt – tävlingen ”Vi förverkligar drömmar”. Drömpriset var att få segla EM, få låna båt och seglarkläder, få utbildning i att segla och tävla i Five och att få delta på EM. Ingen dålig vinst som Båtmässan ställde upp. 39 besättningar var med och tävlade och det blev till slut två vinnarteam.
-
Malin Vångfors och Daniel Lundahl, ett sambopar som ville genomföra en utmaning tillsammans. Daniel gillar segling, men har ingen egentlig seglingsbakgrund och hade aldrig tidigare seglat jolle. Malin har en bakgrund i E-jolle, men för länge sedan.
-
Caroline Lexén och Mattias Stenqvist har kappseglat massor i Zoom 8 och sedan en del i Feva. Vad finns det för dem, nu när de är för stora för juniorjollar - om de inte vill satsa mot OS? De ville pröva 505-klassen.
Båtmässan köpte in SWE 8585 från Finland och hyrde in SWE 8945 från Curt Lestrup och Fiveseglarna i Björlanda tog de nya besättningarna under sina vingar. De nya fick vara med och lära sig och det gick verkligen framåt för dem – oerhört starkt och bra! Båda deltog på SM/NoM som ”tune-up” och sedan också på själva EM-et. Av de 94 EM-deltagarna kom Malin och Daniel 77:a medan Caroline och Mattis slutade 90:a.
På Båtmässan i Göteborg 2016 kommer ett ny besättning att kunna vinna en utmaning, denna gång att segla VM i Weymouth 2016.
Träningsläger med danskarna i Träslövsläge
Med både EM och NoM i Sverige satsade 505-förbundet extra på att vässa formen för seglarna. I slutet av april samlades 14 besättningar – 12 svenska och två danska - till träningsläger i Träslövsläge. Dubble världsmästaren Jan Saugmann från Danmark var uppskattad tränare och fokuserade på att hjälpa alla att få ordning på trim och teknik. I träningsgruppen fanns också trefaldiga VM-tvåorna i Five och OS-vinnarna i FD, Jörgen och Jacob Bojsen-Möller. Sköna killar som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Det var en höjdare att få träna ihop med besättningar i absoluta världstoppen och hela lägret var väldigt lyckat med engagemang, entusiasm och trevlig stämning. Dessutom var lägret ett uppskattat inslag i Träslövsläges hamnbild och våren 2016 upprepas succén.
On the Wire – första styrkemätningen i SWE 505 CUP 2015
Björlanda Kile SS arrangerade sin årliga tävling för alla jollar med trapets och som vanligt var 505-klassen störst, med 17 startande båtar. Långt ifrån alla aktiva Fivar var där, men det kom båtar från hela Sverige. Förra årets överlägsna vinnare, Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS i Stockholm fick motstånd. De är snabba och har stor rutin och lyckades oftast men inte alltid vara först i mål. Men med en tjuvstart och en bruten segling fick de se sig slagna i år, av tre besättningar. Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken/Ägir vann, före Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS. Trea var Lars och Axel Hultgren från Råå i Helsingborg. Det skilde fem poäng mellan tvåan och åttan, så det var verkligen spännande seglingar och fight om placeringarna.
En dag med lätta vindar och en del skift och en med riktigt mycket vind som var tuff för deltagarna, utgjorde de yttre ramarna. Fullständiga resultat på: http://www.bkss.se/results/resultat-2015/on_the_wire_2015.htm
Bojsen-Möller Nordiska mästare i 505
Träslövsläge BS arrangerade årets Nordiska mästerskap i 505, den 1-2 augusti, dvs. helgen före EM. Därmed lockades 44 deltagande båtar från 9 nationer. Det blev en tät och spännande tävling som avgjordes i sista delseglingen. Genom att vinna denna segrade de danska bröderna Jörgen och Jakob Bojsen-Möller före landsmännen Jan Saugmann/Jakob Karbo.
En hel del vågor och ganska lätt vind med skift både i riktning och styrka gjorde det svårseglat. Det var dock lika för alla och mycket bra träning inför förhållandena på EM. De 19 svenska båtarna tävlade samtidigt om titeln Svensk mästare och hade med en coach – Anders Nilsson – som gav värdefulla tips före, efter och mellan seglingarna.
Danskarna bäst i Norden
Saugman/Karbo är duktiga i lättare vindar och de kom som regerande nordiska mästare. Efter första dagen ledde de, 9 poäng före Nikolaj Hoffmann-Buhl/Henrik Buhl och med Jörgen och Jacob Bojsen-Möller på tredje plats, ytterligare 2 poäng efter. Trippel danskt i toppen! Dag 2 började också bra för Saugmann/Karbo med en vinst, men sedan hände det som inte fick hända – två lite sämre resultat – en 7 och en 8. Rutinerade OS-mästarna Bojsen-Möller tog chansen och med serien 2-4-1 vann de, efter att ha räknat bort en förarglig 12:a. Hoffmann-Buhl/Buhl slutade fyra. Unga tyska besättningen Jan-Philipp Hofmann/Felix Brockerhoff smet in på 3:e-platsen och blev bästa juniorer. Bästa mixbesättning var också dansk, Fabiola och Michael Wonterghem, på 17:e plats.
Ebbe Rosén/Olle Wenrup svenska mästare och vinnare av delsegling 2 i SWE 505 CUP
Rosén/Wenrup från Mälarhöjdens KS har länge dominerat svensk 505-segling och vann SM, genom en total 11:e-plats. SM-tvåorna, Lars och Axel Hultgren, Råå JK, var 12:a totalt och SM-treorna Galen Mack/Wille Johannisson, KSSS 13:e totalt. Rosén/Wenrup fick se sig besegrade av andra svenska båtar i flera seglingar och avståndet mellan dem och övriga svenskar krymper. Bästa finska båt kom på 16:e plats.
Träslövsläge BS, med Kenne Andersson i spetsen, imponerade med bra arrangemang både på havet och på land. De försökte få alla att trivas och lyckades synnerligen väl!
Fullständiga resultat finns på arrangemangets hemsida: http://www.traslovslagesbatklubb.se/segling/nm-and-sm-in-505/results-27766414
505-EM i Varberg - en riktig succé!
Tyska mixteamet Mieke Schoemäker/Holger Jess var klart bäst i det 94 båtar stora EM-fältet. De vann utan att behöva segla sista seglingen. Bäst motstånd bjöd landsmännen och femfaldiga världsmästaren Wolfgang Hunger/Julien Kleiner, som slutade tvåa. Danska teamet Jan Saugmann/Jakob Karbo slutade trea medan seglarlegenderna och 2013 års Europamästare Jörgen och Jakob Bojsen-Möller, Danmark, kom fyra.
EM bjöd på fina, om än lätta vindar, bra banor, kunniga funktionärer, trevliga ”after sail” och kringarrangemang – vad mer kan man begära? Alla var nöjda, men kanske inte alltid med sina egna resultat. Det var svårseglat med ganska mycket sjö i förhållande till vind och hela tiden med små vindskift i både riktning och styrka.
Tysk dominans
Tyskarna var flest – 32 båtar och de tyska seglarna klarade förhållandena bäst. Schoemäker/Jess seglade fort och rätt hela regattan. Ingen placering sämre än 9:a. Nästan lika bra seglade landsmännen Hunger/Kleiner. Bästa juniorbesättning var också tysk – Jan-Philipp Hofman/Felix Brockerhoff, på plats 5 och bästa dambesättningen var tyskorna Leoni Meyer/Kathrin Adlkofer, på plats 10. Meyer är rankad 1:a i Tyskland i 49-er FX och Adlkofer har två OS och VM-guld i 470 som meriter. 505-EM var inlagt i programmet som bra träning!
Svenskarna är på G
Bästa svenska båt var Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS i Stockholm, på en 7:e plats, endast 6 poäng från 4:e-platsen. De har seglat 505 i över 40 år och har ett VM-silver (1997) som tyngsta merit. Nu visade de tydligt att de fortfarande kan utmana de bästa. Efter Ebbe och Olle kom en trio av svenska team på platserna 33 (Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS), 34 (Lars och Axel Hultgren, Råå JK) och 35 (Tom och Toni Hastenpflug, SS Åmålsviken). Det kan låta som långt ner, men årets VM-tvåa Ian Pinnell/Alex Davies, England, blev 28:a! Dahlén/Nilsson har på ett drygt år kommit bra in i klassen och hade en 7:a som bästa placering – riktigt starkt!
Trapetstävling på land
505-förbundet har en trapetsrigg, dvs. en 505-mast på en modell av en avhuggen 505. Under Mid Series Party var det tävling om vem som är snabbaste gasten. Sex slag på 24,45 sekunder var vinnartiden för Morten Roos, Tyskland. Tvåa kom Wille Johannisson från Sverige, 0,18 sekunder efter!
505 fortsätter attrahera seglare
505-mästerskapen fortsätter att attrahera många deltagare. 101 båtar från 11 nationer var anmälda, till EM, varav 94 kom till start. Det är några fler än de senaste Europamästerskapen. Varbergs SS med välmeriterade tävlingsledaren HP Hylander i spetsen, hade tillsammans med Svenska 505-förbundet lagt ner mycket tid på att marknadsföra och förbereda tävlingen, vilket märktes på många sätt och uppskattades av seglarna. GPS-trackingen var t.ex. mycket populär.
Konkurrensnivån i toppen var hög och det kryllade av tidigare världs- och europamästare, inte bara i 505! Men det fina med Fiveklassen är att det dessutom är ett stort antal entusiaster som seglar 505 bara för att den ger så mycket seglingsglädje och för att klassen har en så god stämning och sammanhållning. Det gör att det var täta och roliga EM-seglingar oavsett var i fältet Du låg. Alla resultat och massor av bilder finns på arrangemangets hemsida: http://www2.idrottonline.se/VarbergsSS-Segling/505EM_15/505Europeans2015/Racing/Results/
KSSS Olympiska regatta – sista delseglingen i SWE 505 CUP 2015
För andra året var 505 med på KSSS Olympiska regatta. 9 båtar kom till start och Stockholmarna dominerade på Baggen! SWE 8926, Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS, vann alla utom en segling (då var de 5:a) och den fick de räkna bort.
Men bakom Ebbe och Olle var det mycket tätt. SWE 8586, Galen Mack/Wille Johannisson, KSSS, slutade 2:a på 19 poäng. Sedan kom fyra båtar på 20 poäng totalt. Tom och Toni Hastenpflug, SS Åmålsviken slutade trea. De hade två andraplatser som bäst. Fyra var årets nya besättning Thomas och Oskar Lundberg, KSSS. De hade en andraplats och två tredjeplatser som bäst. Riktigt snyggt jobbat - vilken premiär på hemmaplan! Femma var Lars och Axel Hultgren, Råå JK. De räknade serien 2-3-4-5-6 och fick räkna bort en 8:e plats. Exakt samma serie räknade sexan Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS, men de fick räkna bort en 9:e och var därmed efter. Jämnare kan det knappt bli!!! Fullständiga resultat på: http://www.ksss.se/Documents/2015/OCR-2015/Results/COURSE-B-2015-FINAL-02.html
Det var lätta vindar och mycket skift - dvs. som det ofta är på Baggen. Frustrerande och jättekul samtidigt! Ofta blir det täta kör och inget är avgjort förrän man gått i mål. KSSS regatta är ett stort arrangemang och en riktig seglarfest. Totalt 410 jollar i 14 klasser och räknat i antal seglare var Fiveklassen sjunde största båtklass.
SWE 505 CUP 2015 - med nytt deltagarrekord
Efter de tre delseglingarna, On the Wire i Björlanda kile, SM i Träslövsläge och finalen i Stockholm på KSSS Olympiska regatta, stod Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS i Stockholm som värdiga vinnare. De vann före Lars och Axel Hultgren från Råå JK utanför Helsingborg och trea blev Anders Dahlén/Magnus Nilsson från Träslövsläge BS. På prispallen var det således en båt från vart och ett av Fiveklassens större svenska centra - Stockholm, Skåne och Västkusten. Fullständiga resultat på: http://int505.se/files/Resultat/2015%20series_3.htm
Ebbe och Olle vann cupen även 2014, men marginalerna har krympt och 2015 har de fått se sig slagna i enskilda delseglingar av många besättningar. Samtidigt visade Ebbe och Olle på EM i år att de inte ligger långt efter den internationella toppen. De blev 7:a totalt, endast sex poäng från 4:e platsen. Det bådar gott för möjligheterna att höja nivån på svensk 505-segling ytterligare när det finns duktiga seglare att hänga på oavsett om man bor i ost, väst eller syd och börjar segla Five.
Totalt deltog 29 olika besättningar, i någon av de tre tävlingarna. Det är en ökning med mer än 20% sedan SWE 505 CUP 2014 – helt fantastiskt positivt!
Johan Barne hade årspremiär och vann DM på västkusten
Årets sista svenska 505-kappsegling var DM för Västkusten i Kullavik, den 10 oktober. Det blev lite magert startfält – endast 6 båtar, beroende på sjukdom hos ett par besättningar.
Oskar Angerwall/Johan Barne, GKSS, har bara hunnit segla Five en gång tidigare i år, på en poängsegling i våras. Ändå slog de till med serien 1-1-2 och vann västkustens distriktsmästerskap. De tog vara på skiften och vindstyrkeändringarna på ett övertygande sätt. Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken/Ägir, kom tvåa med serien 3-3-1. Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS, slutade trea med serien 2-4-4.
Det var lätta vindar med pendlande vindskift som skiftade i styrka över banan, i de två första seglingarna. Svårseglat, men spännande! Tredje seglingen blev mest en "följa-John"-historia. Vinden vred nästan ett halvt varv från förberedelsesignalen till målgång - från O till nästan V. En bra start var en nödvändighet! Fullständiga resultat på: http://www3.idrottonline.se/KullaviksKKK-Segling/KAPPSEGLINGAR/1010Distriktsmasterskapjollar/Resultat/
Utvecklingen under året i stort
Nationellt
Klassen fick sex nya aktiva besättningar sedan säsongen 2014, en i vardera Skåne och Stockholm och två i Göteborg + de två vinnarteamen i ”vi förverkligar drömmar”. Under året har det varit tre fleet-samordnare – Lasse Bjerke i Göteborg, Galen Mack i Stockholm och Lars Hultgren i Skåne. Detta koncept fortsätter förbundet med. Antalet fullt betalande båtar i förbundet 2015 är 33 samt dessutom 8 stödjande medlemmar. Totalt har vi nu 73 båtar i Sverige, i vårt register. Deras ägare får info om 505-aktiviteter i Sverige via mail. Dessutom har vi drygt 100 tidigare 50-seglare i register och som får korta nyheter via mail några gånger om året. Det finns ett stort och växande intresse för Fivesegling,, vilket har märkts på många förfrågningar till 505-förbundet under året.
Björlanda kile – ett av Europas största Fivecentrum.
Fiveklassens största svenska flotta seglar i Björlanda kile, strax norr om Göteborg. Här samlas Fiveseglarna från Ljungskile i norr till Åsa i söder, för att segla och utvecklas tillsammans. 17 Fivar har legat på hamnplanen under säsongen och i snitt var det mer än sju startande Fivar på poängseglingarna. Toppnoteringen var 12 båtar – flera gånger. Totalt deltog 16 olika båtar och Fiveklassen var ofta den största jolleklassen.
Stockholm i startgroparna
Stockholmsseglarna är vassa, det vet vi redan och efter säsongen har ytterligare två Stockholmsbesättningar skapats och gamle Five-veteranen Torgny Nordström har lovat att inför 2016 låna ut sin båt till en ung KSSS-besättning som får möjlighet lära Fivesegling utan att först köpa båt. Det innebär minst fem Fivar på KSSS till våren 2016, en verkligt lovande utveckling.
Skåne på gång
I Råå JK, utanför Helsingborg, finns nu tre aktiva besättningar och inför 2016 års SM på hemmavattnen kan man hoppas på ytterligare aktivitet. Diskussioner har förts med de två båtarna i södra Halland om samordnad träning…..
Internationellt
Tyskarna är allt jämnt starka, det är bara att se på EM-resultaten! De fostrar också nya stjärnor. Ungdomarna Jan-Philipp Hofmann/Felix Brockerhoff vann tyska mästerskapen, troligen det mest konkurrenskraftiga nationella 505-mästerskapet. De var dessutom femma på EM och trea på NoM. Sina framgångar har de vunnit i en båt från 1997, GER 8669. Detta visar tydligt att äldre Fivar är konkurrenskraftiga, vilket inte är så konstigt, då de redan på 1990-talet byggdes med kolfiber i för skrovstyvheten viktiga områden.
Det är stor aktivitet i England inför VM 2016 i Weymouth. Efter några år av nettoutflöde av jollar från England har man nu börjat köpa tillbaka begagnade jollar. I Danmark har världsstjärnan i Match Racing för kvinnor, Lotte Meldgaard börjat segla 505 och ytterligare en knapp handfull nya besättningar har börjat med 505. Polen går starkt framåt och 505 är en av de hetaste klasserna där utanför OS-klasserna.
I centrala Europa är det bra aktivitet, bl.a. har Schweiziska ingenjörsföretaget Adonite satsat på ett 505-lag och sponsrar öppna schweiziska mästerskapen med prispengar! Spännande utveckling. 25 båtar från sex nationer tävlade i oktober om 8000 CHF (ca 68 000 SEK) till de fem första båtarna. I Belgien och Frankrike verkar det vara nytändning också. I Finland har det nationellt kärva ekonomiska läget dämpat 505-seglingen tillfälligt och två båtar har sålts till Sverige, men finnarna jobbar för att komma igen.
Antalet nyregistrerade båtar internationellt har varit ca 20, varav flertalet Ovington-Jess.
Fiveklassen samlar tjejer och killar i alla åldrar, från 20-70 år, som älskar att segla och som vill göra det i en av de skönaste jollar som konstruerats – 505! Nyfiken? Läs gärna SEARCH Magazines test av 505 i nr 6/2015. Artikeln hittar Du på: https://drive.google.com/file/d/0Bzt0STOznpTvUDlVY0FyN2YtWUE/view
Mer info om 505 i Sverige får Du kontinuerligt på Facebook (https://www.facebook.com/int505sweden?ref=hl) och hemsidan (www.int505.se). Du är också varmt välkommen att kontakta 505-förbundet via e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651
Caroline och Mattias förverkligade EM-drömmen!
För oss började 505-resan något udda kan man säga. Jag (Mattias) fick ett sms från Caroline som frågade om jag ville segla 505 med henne, vilket jag svarade "Ja" till. Som kommentar tillbaka kom ett "Bra, vi är anmälda." Efter lite spänd väntan fick vi veta att vi var en av två besättningar som vann och att resan mot EM verkligen var på gång.
Vi fick tillgång till båten i mitten av april och därefter följde en period av seglande innan alla sommaraktiviteter började och seglandet hamnade lite på sidan. Den första träningen vi skulle ha slutade snabbare än den började. Efter att ha lärt oss rigga så tog vi oss hela vägen till utloppet i Björlanda innan vi vände. Det blåste ingenting den dagen så Carro lade sig på fördäck och paddlade in oss. Sen tog det sin tid att få ner alla segel igen... Efter denna korta träning följde ett par veckors poängkappseglingar på måndagarna i Björlanda där vi långsamt lärde oss hantera båten.
Förberedelser med förhinder
Sedan under sommaren blev det inte mycket seglat då först jag och sedan Caroline var upptagna med andra aktiviteter under omväxlande perioder, så vi fick nog inte alla de timmar i båten som vi hade velat.
Vi åkte ner till SM/NoM dagen innan det började och satte upp tältet vi skulle bo i under hela veckan. När sedan tävlingarna började så gick det inte särskilt bra för oss, bland de sista i samtliga race. Detta fick en halv förklaring när vi på land fick reda på att vår rigg hade varit helt fel-trimmad (15m/s trim i 3-5 faktisk vind.)
Under transport racet var det inte jättestor skillnad men det var skoj att segla mer eller mindre bara undanvind hela racet.
Äntligen EM
Så var det dags för det alla hade väntat på EM! Under EM veckan hade vi bra vindar och väder, för att klara av att trimma fick vi expert hjälp från Ebbe och Olle och alla kom med tips och trix. Nu började det kännas som vi viste vad vi gjorde men resultat listan visade ingen förbättring. Vi lät inte detta krossa oss utan fortsatte ha en jättebra vecka i Varberg och båda var väldigt taggade på att fortsätta segla Five när vi kommit hem igen.
Med två scheman som alltid är fulla visade det sig svårt att få tid till seglingen, 1 segling ute i Björlanda och sedan åkte vi till Stockholm och seglade KSSS olympiska regatta. Om det var nya kunskaper från EM eller bara förutsättningarna som passade oss vet vi inte men nu hittade vi både mer fart och flyt i seglingen.
Underbar stämning i klassen
Både jag (Caroline) och Mattias har seglat lite mästerskap innan men vi har aldrig haft så skoj som vi hade i Träslövsläge och Varberg, inte bara är det en rolig båt där mycket händer snabbt utan allt runt omkring är väldigt socialt och roligt. Det är en helt underbar stämning både ute på vattnet och på land där alla hjälper alla. Frågar man så får man svar.
Tack till Båtmässan och Bengt Wallin men även till Svenska 505 förbundet och Curt Lestrup för att vi fick chansen att segla Five den här sommaren och hösten
Caroline och Mattias
SWE 8945
SM och NOM i Träslövsläge
Blå himmel, 11m/s från sydväst och vågor stora som på Hawaii, det var dagen före regattan och alla mina minnen från hundratals timmar på just detta vatten kom sköljande över mig. Men det är annorlunda nu, nu är det hobbynivå och halvgammal utrustning. Men pirret finns där!
Har amerikanarna tänkt sticka ut?! Är de bästa tyskarna här? Vad gör danskarna? Surret på hamnplan är härligt, alla hjälps åt att lasta av och dela med sig av sina bästa, snabbaste ”meck” samtidigt som fokuseringen på den egna båten och kontrollen av materialet är noggrann, inget lämnas åt slumpen!
Förbundet har fixat coach till regattan och på fredagskvällen är det första träffen med brorsan, Anders Nilsson som även han har Läjet som hemmavatten. Anders lägger ribban och är tydlig med vad han kan hjälpa oss med och vad vi får sköta själva, vi är många och pauserna ganska korta. Han påstår att han får svårt att hinna mer än: mäta ström på hela banan, vindtendenser, väderutsikter och strömprognoser, langa mat, dricka och om någon önskar extra koll på trimmet, och lite reservdelar… 22st svenska besättningar nickar och håller med.
Lördag morgon.
Masten kom upp, båten är polerad, vinden har mojnat men solen skiner fortfarande! Det är dags! För ett och ett halvt år sedan köpte vi båten för att få uppleva just denna vecka!
Fyra race på en dag! Vinden låg på ca 3-4 m/s och vågorna fanns kvar från gårdagens blåst. Första starten och haren kommer, vi tycker vi har ett bra läge och ska bara skota hem och köra, då kommer en ”grosshandlartysk” rätt i sidan och starten är förstörd! Stressade och förtvivlade kämpar vi oss i mål på en 20:e plats, inte som vi tänkt. Ebbe och Olle började bäst av svenskarna 6:a, starkt!
Dagen rullar på och det blir mer och mer uppenbart att vi har lite finjusteringar att göra på trimmet av våra nya Blixtsegel och stora utmaningar i hur vi driver båten i vågorna. Vi avslutar ändå dagen bra med en 14:e plats, så humöret är det inget fel på.
För de övriga svenskarna så var resultaten blandade, Hultgrens från Råå gjorde en stabil insats och både de och Galen/Wille fick in en topp tio. Peter och Per-Erik var snabba men fick sin dag förstörd av en krock med hål i fören som resultat, tur det var i sista! Men den stora snackisen var ju ändå de galet snabba danskarna!! Hur gör dom? Vi måste lära oss, träna med dem, fråga, filma, fota… men först regatta middag! Eller vänta, protestförhandling om krocken i första starten, vi vann, inget snack. Middag! God mat, mycket mat och ett härligt men lite slitet gäng efter 4st 60min race, det blev inte så mycket öl utan sängen lockade!
Söndag – nu gäller det
Tre nya race! Lätta vindar igen och samma härliga sol! Start på utsatt tid och efter briefing av Anders på såväl lördagskvällen som nu på morgonen var vi taggade till tusen, idag är det vår dag! 30:e i första, stryk och glöm! 14:e i andra, YES! Bara köra på, men det var inte riktigt så enkelt idag heller, tryckskillnaderna var stora, vinden riktigt lätt ibland och fortfarande inte helt bekväma i båten. Avslutade med ett tight race och en 27:a. På totalen 6:a bland svenskarna, helt ok! Vi har förbättrat oss 3 platser från förra året och känner att vi kan mycket mer.
I övriga fältet seglar Hultgrens bra, så bra att de faktiskt hotar Ebbe och Olle, med i fighten är även Galen/Wille som seglar jämt och snabbt. Men det blir som så många gånger förut, till sist plockar Ebbe och Olle hem SM-hornet, för sådär 20:e gången! Stort grattis!
Med knuten näve i byxfickan summerar vi SM/NOM och laddar för kommande EM. Det har ändå varit en nästan magisk helg där Träslövsläge visat upp sig från sin bästa sida, strålande arrangemang av klubben, massor av mat, tidsprogrammet satt perfekt och otroliga priser till vinnarna.
För oss i 8666 har det varit som att resa tillbaka i tiden och återuppleva en del av tonåren, den bästa delen! Läjet! Segling, tävling, sommar, glass och massor av mat och kompisar. Sist men inte minst, bo hemma hos mamma och pappa och representera Träslövsläges BS, helt fantastiskt!
Kompletta resultat finns på sidan: http://www.it-host.se/overall.htm
SWE 8666
Magnus Nilsson
Malins och Daniels dröm om Five-EM är förverkligad!
Nu har det gått en tid sedan EM:et tog slut och vi har hunnit smälta det något. Det första vi kommer att tänka på är att man vill segla mer Five och att det har varit otroligt roligt från början till slut!
När vi kom ut på vattnet innan starten på SM:et var det väldigt spännande. Innan starten gick snurrade många tankar i huvudet men efter första racet kunde vi fokusera mer och mer på seglingen och vad man skulle förbättra tills nästa race. Det var två rätt så långa dagar på SM:et med 4:a/3 st race per dag. Vi kände oss rätt så nöja med dagarna men kände även att vi hade mycket mer att ge. Slutplaceringen blev 38:a av 44 båtar.
Sedan kom transportracet från Träslövsläge till Varberg och vi tror vi kom 6:a totalt och näst bästa svenska båt. Det var en härlig känsla även om det inte gällde något. Sedan var det bara att ladda om till EM:et.
Då EM:et började kunde vi slappna av lite mer då vi visste hur det gick till med ett SM i ryggen. Vi kände oss hyfsat nöjda med seglingen under första dagen. Vi gjorde bra länsar kryssen stämde inte riktigt. Dag två var vi helt klart nöjda med då vi kom upp oss lite i resultatlistan med en 62:a samt en 69:e placering, kul! 3:e dagen gick inget vidare, vi fick problem med spinnakern i första racet och slutade långt ner i listan och i det andra racet blev resultatet hyfsat (71:a) men vi kände att vi blev frånseglade på kryssen. Vi funderade på varför vi inte fick till kryssen och pratade med seglarna och vi kom fram till att vi "kickade" för mycket. Mycket riktigt så hade vi mycket bättre fart i båten sista dagen vilket också blev den bästa med en 64:e och en 52:a placering vilket vi var grymt nöjda med. Andra positiva indikationer att vi fick iordning på vår segling var 25:e snabbaste båten på en kryss och 35:e snabbaste båt på en läns. Riktigt kul! Totalt kom vi 77:a av 94 båtar.
Hela veckan var helt fantastiskt med väldigt fint boende (tack så mycket Båtmässan!), fint väder, bra arrangemang, härlig stämning innan/efter seglingarna och sist men inte minst otroligt kul och lärorikt ute på vattnet.
Hela våren har varit fantastiskt kul med seglingen och jag (Daniel) som i princip aldrig suttit i en jolle förut har ju självklart lärt mig otroligt mycket. Och vilket härligt gäng det är som håller på med Fiveseglingen! Aldrig några sura miner och alla har varit väldigt hjälpsamma och trevliga att umgås med!
Vi har fått veta att vi kan fortsätta att låna SWE 8585 under hösten vilket vi är mycket tacksamma för! Vi ser fram emot höstens poängseglingar i Björlanda och kanske någon regatta.
När vi gick runt på båtmässan i vintras så var vi på ganska säkra på att det var en kölbåt vi ville ha men nu har vi bekymmer! Hmm, en Five är ju trots allt mycket roligare att segla...
Tack så mycket Båtmässsan och Bengt Wallin att vi fick denna chans att få segla Five och delta på ett stort mästerskap samt tack till alla Fiveseglare som hjälpt oss!
Malin & Daniel som börjat fundera på en egen Five
EM i Varberg en succé med 94 startande båtar - rapport från en seglare
Efter ett fantastiskt välorganiserat SM/NM i Träslövsläge så drog cirkusen vidare till Varberg där årets 505 händelse skulle inträffa. En del besättningar valde att delta i distansracet på måndagen från Träslövsläge upp till Getterön och det var riktigt nice att glida upp efter kusten. Besättningarna tog lite olika seriöst på seglingen och stämningen var god som alltid i Fiveklassen. Det delades ut priser till de tre första båtarna. Under måndagen och tisdagen så var det inmätningar, kontroll av utrustning av välvilliga kontrollanter som flyttade sig runt bland de 100 båtarna så vi slapp kösystemet som i Kiel senast. Masten behövde inte avmonteras och därför passade det bra att segla upp båten från ”lejet” och samtidigt kördes våra handkärror upp på släpvagnar till Getterön, suveränt organiserat!
Slipanordningen/sjösättningsramperna såg lite besvärliga ut och det fanns två ramper att köa till vid ordinarie uppställningsplatserna. Snabbt så luskade de flesta svenskarna ut att det gick bra att använda slipanläggningen ute vid segelsällskapets klubbhus och så blev vi väl en 20 båtar som flyttade ut därute och underlättade för samtliga. Det enda problemet var att där är lite grunt så att vi fick var försiktiga med våra roder och centerbord.
Så började då äntligen EM seglingarna. Storfavoriterna från Tyskland Meike Schoemaker/Holger Jess med tidigare EM guld öppnade med en spik och en sjätte plats och tog en ledning de inte skulle släppa på hela serien skulle det visa sig, en oerhört skicklig besättning. Lätta vindar och där fick vi känna på hur viktigt det är att få till en bra gatestart och det är inte helt enkelt. Att försöka hitta luft i andra led är väldigt svårt. Missar man starten så är oftast bästa alternativet att slå över till babord och ducka för styrbordsbåtarna, vindavböjningen från alla styrbordsbåtar gör att du enkelt håller höjd för babord och ej tappar så mycket då.
Två seglingar på torsdagen i lite bättre vindar till en början som sedan do… och nu började gula faran visa framfötterna, Ebbe/Olle med en 6:e och en 8:e plats. Uppåt i resultatlistan för deras del, låg nu 9:a - kul. Andra svenskar som seglade bra var Anders Dahlén/Magnus Nilsson som hade en 7:e och 13:e plats i sin serie. Vi hade lyckats med en 10:a och Tom och Toni en 14:e plats i våra serier och vi tre låg samlade runt 30:e plats.
Anders/Magnus slutade 33:a, vi (Lars o Axel) 34:a och Tom/Toni Hastenpflug 35:a.
Övriga resultat samt komplett resultatlista, bilder m.m. Klicka här!
SWE 8923
Dags för mästerskap på hemmavatten - 2015 är ett hett 505-år i Sverige!
Snart får de svenska 505-seglarna möjlighet att segla med världseliten på hemmavatten. Europamästerskapen seglas i Varberg 4-8 augusti. Svenskt och Nordiskt mästerskap i Träslövsläge helgen innan, den 1-2 augusti. Detta gör att många utifrån väljer att komma till båda arrangemangen. 100 båtar är anmälda till EM och 47 till SM/NoM.
Svenskarnas förberedelser
De stora tävlingarna i Sverige gör att 505-förbundet i år satsat extra på att vässa formen på seglarna. Fiveklassen har vuxit med sex besättningar sedan 2014, dels de två som vunnit att få segla EM genom Båtmässan i Göteborg och satsningen ”Vi förverkligar drömmar” och dessutom en i vardera Skåne och Stockholm samt två i Björlanda kile, Göteborg. Björlanda kile är nu ett av Europas största Fivecentrum. I våras var det 17 Fivar på jolleplan och över 10 båtar på poängseglingarna – en bra träning för alla! I Skåne har också flera båtar tränat tillsammans under våren.
Träningsläger med världsmästare
I slutet av april samlades 12 svenska och två danska besättningar för träningsläger i Träslövsläge. Jan Saugmann från Danmark är dubbel 505-världsmästare och var nu inhyrd tränare. Fokus var att hjälpa alla att få ordning på trim och teknik. På lägret deltog bl.a. trefaldiga VM-tvåorna i Five och OS-vinnarna i FD, Jörgen och Jacob Bojsen-Möller. Sköna killar som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Det var en höjdare att få träna ihop med en besättning i absoluta världstoppen.
Första seglingen i SWE 505 CUP 2015 – On The Wire
On the Wire i Björlanda Kile SS är en tävling för alla jollar med trapets och som vanligt var 505-klassen störst, med 17 båtar från hela Sverige. I början av maj är tidigt på säsongen och långt ifrån alla aktiva Fivar var med. Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS i Stockholm var favoriter, men fick motstånd. De är snabba och har stor rutin och lyckades oftast men inte alltid vara först i mål. Men en tjuvstart och en bruten segling har de inte råd med och de fick se sig slagna av tre besättningar. Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken/Ägir vann, före Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS. Trea var Lars och Axel Hultgren från Råå i Helsingborg. Det skilde fem poäng mellan tvåan och åttan, så det var riktigt spännande seglingar med fight om varje placering.
Träning och tävling
Hela våren har det seglats flitigt i Björlanda kile och under semesterperioden har det varit lokala träningsinitiativ med några båtar här och några där som seglat tillsammans. De två besättningarna i familjen Hastenpflug seglade också Kieler Woche och presterade en del riktigt bra seglingar där, bl.a. var Tom och Toni 3:a i en segling. Nu är det snart upp till bevis – hur långt har träningen räckt? De svenska teamen är långt från favoriter. Både NoM/SM och EM lockar många duktiga utländska seglare och det kommer team från 11 länder. Även Australien, USA och Sydafrika har team på plats.
EM-flottans största nation är Tyskland med 33 anmälda båtar, Sverige är näst störst med 21 båtar. Därefter följer England och Frankrike med 10 var samt Danmark 7 och Finland 6. Det är många mycket duktiga besättningar i startlistan och 9 av dem har vunnit antingen EM eller VM i 505 eller både och. På NoM/SM är svenskarna som är flest med 20 båtar, följt av 10 tyska båtar och 7 danska.
Tyskland, Danmark, England, USA och Australien gör upp om EM-titeln?
Mest meriterad och en av favoriterna är Wolfgang Hunger/Julien Klein från Tyskland (GER 9071). Wolfgang Hunger var en tjuvstart från en olympisk medalj i 470, och har fem VM-titlar i 505, men bara en EM-titel. De kommer att få en hård match av landsmännen Mieke Schoemäker/Holger Jess (GER 9152) som är världens främsta mixade besättning. Schoemäker/Jess vann EM 2011, var trea 2013 och har i år vunnit tre stora internationella 505-tävlingar. Nu senast vann de Kieler Woche, före just Hunger/Kleiner. De danska bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller (DEN 9121) har Olympiskt guld i FD bland meriterna och fyra EM-titlar i 505, senast 2013. I år var de trea på Kieler Woche, men hade vunnit klart, om alla seglingar räknats. De är oerhört jämna och rutinerade och kommer säkert att vara med och slåss om EM-titeln.
Från England kommer alltid vasse Ian Pinnell med gasten Alex Davies (GBR 9136). Pinnell har vunnit både VM och EM och var tvåa på VM i år. En EM-titel till England är klart möjligt och skulle förstås sitta bra inför nästa års VM som seglas i Weymouth, i England. Tävlingens nyaste båt (USA 9153) seglas av Howie Hamlin/Rob Woelfel. Dessa två världsmästare är oerhört skickliga och kan mycket väl vinna. Howie Hamlin har förutom en VM-seger även 9 andraplatser och fyra tredjeplatser på 505-VM samt bl.a. EM-titel i 18-fotare, en klass som han också tävlar i. Från Australien kommer två riktigt snabba besättningar som säkert kommer att vara med i tätstriden. Fjolårets VM-tvåor Peter Nicholas/Luke Payne (AUS 1111) är unga och hungriga och har visat att i hårdvind är de mycket svårslagna. Årets VM-fyra Michael Quirk (AUS 9134) seglade VM med Luke Payne, men seglar nu med Nathan Quirk. Denna kombination vann Franska mästerskapen för några veckor sedan och har definitivt kapacitet att vinna EM.
Andra som kan utmana är bl.a. dubbla danska världsmästaren Jan Saugmann som seglar med Jakob Karbo (DEN 9118). De är mycket snabba i lätta vindar, men har inte riktigt fått till hårdvindsfarten i sin nya båt. Tyskarna Morten Bogacki/Lars Dehne (GER 9112), var tvåa på EM 2013 och de är en av flera tyska besättningar som kan vara med och slåss om titeln. Från Frankrike kommer Philippe Boite/Florian Corbel, (FRA 9075), en duktig besättning som i sina bästa stunder kan vara med i toppstriden, vilket även den rutinerade tyska tjejbesättningen Nicola Birkner/Angela Stenger (GER 9043) kan. En spännande outsider är nya tjejbesättningen Leonie Meyers/Kathrine Adlkofer (GER 9149). Meyers är bland de 10 bästa i världen i OS-klassen 49-er FX och Adlkofer är flerfaldig världsmästare och OS-deltagare i 470.
De svenska chanserna
De bästa svenska chanserna har regerande svenska mästarna Ebbe Rosén/Olle Wenrup (SWE 8926). De hade sin storhetstid på 1990-talet och var då bl.a. 2:a och 3:a på VM, och är fortfarande bland topp 20 i världen. Får de till det, är en plats i topp 10 inom klart räckhåll. Tom och Toni Hastenpflug (SWE 8912) gjorde en del riktigt bra seglingar på Kieler Woche i år och kan också utmana strax under absoluta toppen. Marcus Haas/Johan Calvert (SWE 8848) är en nygammal besättning som kan överraska positivt. Likaså blir Galen Mack/Wille Johannisson (SWE 8586) spännande att följa i deras nya båt. Båda dessa besättningar har tidigare visat att de har kapacitet.
Kalle Nilsson är dubbel europamästare - 1981 och 1983. Nu seglar han med Joakim Petersson och det finns mycket kunskap i båten (SWE 8655), men de seglar för lite för att ha med toppstriden att göra. Ytterligare en svensk båt har enormt mycket 505-kunskap - PA Hallberg är dubbel världsmästare i 505 (1989 och 1991), som gast åt Krister Bergström. Nu är han rorsman i SWE 8581 och gastas av Frank Bach som också hört till topp 5 i världen, tillsammans med Kalle Nilsson. Även här är det för lite segling som gör att de nog inte kan blanda sig i toppstriden.
Nordiska mästerskapen vinns av Danmark, Tyskland eller USA?
En del av de starkaste tyska och engelska teamen samt ett australiensiskt deltar inte på Nordiska/Svenska mästerskapen, men det finns många duktiga seglare ändå i startfältet Det danska laget har på NoM förstärkning av danska match-racingstjärnan Lotte Meldgaard, tillsammans med Jens Vestergaard, en spännande start. Howie Hamlin/Rob Woelfel, USA, deltar liksom Morten Bogacki/Lars Dehne, Tyskland. Detta är två av de besättningar som utmanar danskarna, Bojsen-Möller och Saugmann/Karbo om titeln Nordiska mästare. Att Rosén/Wenrup slutar inom topp 3 är kanske inte sannolikt, men fullt möjligt. På Nordiska mästerskapen har svenskarna med en coach - Anders Nilsson.
Stort intresse för seglingarna
Intresset för seglingarna är stort och den viktiga aktiviteten ”after sail” på EM sponsras bl.a. av några tidigare 505-seglare – Lars Stugemo via sitt företag HiQ och Hasse Andersson via sitt företag Sankt Jörgens Park. Fina priser har också skänkts dels av polska segelmakaren Narwal sails, som ställer upp med ett helt segelställ och mer därtill, av Seldéns och flera andra. Se ruta på denna sida och på tävlingens hemsida.
Hemsidor att följa – för att få veta hur det går
Nordiskt/Svenskt mästerskap: (deltagarlista, all info om tävlingarna – inkl. resultat)
http://www.traslovslagesbatklubb.se/segling/nm-and-sm-in-505-24245598
Följ EM via GPS-tracking på sidan:
http://www.tractrac.com/index.php?page=eventpage&id=585
EM tjuvstartar med ett Tune Up Race på kvällen den 4:e augusti. Själva EM-seglingarna börjar onsdag 5 augusti och genomförs på vattnen strax utanför Getterön i Varberg, men kan följas via GPS-tracking på nätet. Seglingarna leds av HP Hylander, Varbergs SS. HP och Varbergs SS har stor erfarenhet av att leda stora tävlingar. Det VM för Starbåtar som Varbergs SS genomförde 2009 räknas som ett av de bästa någonsin. Lördag 8 augusti seglas de sista delseglingarna och sedan är det stor prisutdelning.
Europamästerskap: (deltagarlista, all info om tävlingarna och även resultaten)
http://www2.idrottonline.se/VarbergsSS-Segling/505EM_15/505Europeans2015/
På 505-förbundets Facebook kommer också en del rapporter: https://www.facebook.com/int505sweden
Kom gärna på besök till Träslövsläge och/eller Varberg under tävlingarna. Efter seglingarna blir det en härlig internationell atmosfär på land.
Väl mött!
Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651
On the Wire – med oväntade vinnare!
Björlanda Kile SS fina regatta On the Wire – en regatta för alla trapetsbåtar - var första delseglingen i SWE 505 CUP 2015. Intresset var stort med 17 anmälda Fivar, trots att det var så tidigt som 9-10 maj. De flesta av de senaste årens bästa 505 seglare i Sverige var på plats, liksom en hel del nya förväntansfulla besättningar. Det var som upplagt för spännande seglingar, och det blev det!
Ostlig vind på 3-4 m/s på lördagen gjorde att man kunde ana att det inte skulle bli lättseglat. Med fast startlinje blev det dessutom länsstart och ett första undanvindsben ut till den kryss-länsbana som var lagd. De alla flesta var klart ovana vid länsstart och det spekulerades vilt om möjligheterna att ha spinnaker uppe redan före starten, eller om man skulle sätta den först efter… Det blev tätt och jämnt, men vindskiften gjorde det möjligt att segla upp sig efter en sämre start och givetvis kunde även det omvända hända.
Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS i Stockholm är de senaste årens suveräner i Sverige, men i fjol började de få det lite tuffare att vinna. Det var en trend som fortsatte i On the Wire. Ebbe och Olle fick kämpa länge i första seglingen för att till slut vara först i mål, men vad hjälpte det när de hade tjuvstartat. Detta öde drabbade också Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge som var med och slogs om segern. Seglingen vanns av Johan Johansson/Anders Ekberg, Björlanda kile SS, före Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken-Ägir, och på tredje plats PA Hallberg/Frank Bach Ljungskile SS/SS Norderviken. Notera att ”nybörjarna” Malin Vångfors/Daniel Lundahl, som vann Båtmässans och 505-förbundets tävling ”Vi förverkligar drömmar” gjorde regattadebut och slutade sexa i första delseglingen. Det var en bra början inför deras stora äventyr att delta på EM i Varberg i augusti.
Andra seglingen var en uppvisning av Ebbe och Olle. De vann klart före Lars och Axel Hultgren, Råå JK På tredje plats kom Anders och Magnus. I tredje seglingen tog Peter och Per-Eric kommandot ganska tidigt. Ebbe och Olle jagade, men kunde inte ta sig i fatt. De blev tvåa, före David och Albert Lawenius, Björlanda kile SS på tredje plats. I fjärde seglingen var det åter Ebbe och Olle som tog ledningen ganska tidigt och höll den in i mål. Peter och Per-Eric var en bit efter vid första rundningen, men lyckades sedan ta båt efter båt och på sista kryssen gå upp till en andraplats i mål, före Lars och Axel på tredje plats.
Det var fyra mycket spännande seglingar, med många skiften i placeringar och mycket frustration när ett bra läge helt plötsligt förvandlades till ett dåligt, bara pga. ett missat vindskift. Men förstås också mycket glädje när ett bra vägval snabbt omsattes i vunna placeringar.
Söndagen bjöd på helt annat väder – hård nordvästlig vind, över 10 m/s i medelvind och mer i byarna. Nu skulle det bli riktiga krysstarter, men frågan var hur många som ville ge sig ut. Före oss startade en distanskappsegling för kölbåtar och man kunde se att det verkligen var rejält med vind. Vattentemperaturen lockade inte till bad och det var bara ett 10-tal Fivar satte fockarna på land och man fick hålla i båtarna för att de inte skulle blåsa omkull. Då valde några till att avstå. Lägg sedan till några fockar som skörade under utseglingen till startlinjen och det var bara fem startande Fivar…
Tom och Toni Hastenpflug, SS Åmålsviken, var nöjda med vädret och visade bra fart. Ebbe och Olle tog dock ledningen från start med Tom och Toni samt Peter och Per-Eric strax efter. Då hände det som inte får hända – båda de två tätbåtarna missade att gå in i banan via den gate som bildades av länsbojarna. När Ebbe och Olle insåg denna miss bröt de seglingen, medan Tom och Toni seglade runt banan och var först i mål, men diskvalificerades. Peter och Per-Eric var efter i mål, men vann seglingen före Anders och Magnus och med Tord Lawner/Tomas Gustavsson, Björlanda kile SS på tredje plats. Inför andra seglingen ökade vinden ytterligare och både Tom och Toni samt Anders och Magnus fick materialproblem och valde att gå in. Nu var det två Fivar kvar ute och det stod klart att resultatet i segling sex var ointressant – Peter och Per-Eric skulle vinna oavsett utgång – då valde de att också gå in, för att inte riskera materialhaveri.
Till slut stod alltså Peter och Per-Eric först i resultatlistan med 11 poäng. Anders och Magnus blev tvåa på 38 poäng, en poäng före Lars och Axel på 39. Ebbe och Olle slutade fyra på 42 poäng. På samma poäng blev Kalle Nilsson/Jocke Pettersson, SS Kaparen, femma. Sexa slutade Johan och Anders på 43 poäng före Tord och Tomas som blev sjua på samma poäng. Tom och Toni tog åttonde platsen med 43 poäng. Sex poängs skillnad mellan plats 2 och plats 8 – det är jämnt, väldigt jämt! Nu finns det en bredd i Fiveklassen i Sverige som gör att det blir väldigt kul segling.
På samma bana seglade också fem RS 500 och en 470: Fivarna var snabbast både på seglad tid och efter omräkning med engelska handikappsystemet.
SWE 505 CUP 2015 fortsätter med två seglingar ytterligare. Dels SM/NoM i Träslövsläge den 1-2 augusti och dels KSSS Olympiska regatta 2-3 oktober. De tre bästa besättningarna totalt i CUPEN får fina seglarväskor som skänkts av UK-Syversen. Vinnarna får dessutom tampar av dyneema skänkta av Hjertmans.
Välkommen Du också till 505-klassen, klassen som bjuder på täta seglingar både i Sverige och internationellt!
Per-Eric
Crew SWE 8651
Vass besättning byter upp sig…
Efter några säsonger med 7017 kände Wille och jag att vi ville uppgradera till något lättare och styvare. Som en del av er märkt är det svårt att hitta bra begagnade Fivar just nu - ett problem för en populär klass. Till slut fann jag en annons med en båt som såg bra ut och med ett pris som var bra - det var i Frankrike. Bara ett problem - ägaren verkade inte svara på meddelanden på webbsiten och hade inte lämnat några kontaktuppgifter. Många hade försökt nå honom utan framgång.
Eftersom jag visste segelnumret (8586) sökte jag på Google och efter en halvtimma hade jag en bild på båten från en regatta för 8 år sedan. Som tur var, var ägaren taggad på bilden och därmed lyckades jag hitta honom på Facebook och kunde knyta ihop båten med ägaren. Med hjälp av lite ”stalking” lyckades jag få kontakt med ägaren och få mer detaljer om båten. Det verkar vara ett fynd - helt i kolfiber, kevlar och epoxi, byggd av Duvoisin, Waterat centerbord, helt nya PB segel och båten hade stått i ett garage de senaste 5 åren…. Hon var båten jag var ute efter så jag sände en deposition så snart möjligt. I efterhand fick jag veta att Per-Eric hade kunnat fixa kontaktuppgifterna - så sensmoralen är - om du vill veta något om en 505 - fråga Per-Eric först.
Jag körde till Frankrike över långhelgen midsommar. 340 mil tur och retur, på tre dagar. Ett riktigt utmattningsäventyr! Det visade sig att jag inte missade så mycket av midsommar, eftersom det blev en regnig midsommar i Stockholmstrakten och ju längre söderut jag kom dess bättre blev vädret. Jag kom till Metz och hämtade båten en vacker varm dag, men det var bara att snabbt vända om och köra raka vägen hem.
Den nya båten - SWE 8586 - ligger nu på KSSS bredvid sin äldre syster SWE 7017. Wille och jag fixar iordning henne för SM/NoM och EM i augusti. Hon får kärlek, bottnen uppolerad, lite ny gummicord och vi håller också på att sätta på ett dubbelbomsystem. Vi ser fram emot att få den nya båten i sjön, börja segla henne och sedan att få lite härliga tävlingar med henne i sommar.
Galen Mack
SWE 8586
Efter många års seglingsuppehåll – valet föll på 505
Vi fick hem FRA 8491 till Sverige under påsken, efter att ha tagit med den på en semestertur till några historiska platser i Frankrike. Är så här lång mycket nöjd med köpet. Båten är fin och torr invändigt, ingen mögellukt, den hade stått i ett garage de senaste åren. Det är träcenterbord och ett snyggt randigt träroder. Familjen jag köpte båten av hade flera 505:or och seglar flitigt själva, mamman och pappan var med på VM i Kiel dock inte med denna båt. Det kändes lite som att möta "The French Royal Family of Five o Five", ett mycket trevligt möte. Dom riggade och gick igenom båten packade den snyggt på en ny dubbeltrailer.
Varför börja med 505 vid 55? Jag har seglat en del bland annat Laser lite kölbåt, har även hjälpt människor med hjälpbehov att segla. Mitt egna seglande har legat i träda i många år men väcktes till liv allt för starkt förra året, och behovet av en egen båt var ett måste. Valet har stått mellan att börja segla Laser igen, H-båt eller 505. Av olika anledningar blev det en 505. Det är väl blandningen av en större utmaning att segla en mer utvecklad och snabbare båt och att inte segla ensam, även priset på båten har hjälpt till att fatta beslutet.
När jag väl bestämt mig fick jag hjälp av Fiveförbundet, både med tips och med att få kontakt med försäljaren i Frankrike.
Med vänlig hälsning.
Stefan Holzner