Nyheter
Mikael saknade 505en - tillbaka efter 25 år!
Min son och jag hade en liten tanke att få till lite härlig segling tillsammans nu när han lagt skridskorna på hyllan. Två "gubbar" på 190 över havet och sammanlagd vikt 170 kg så har vi inte lite att trycka ner med när det tar i.
505 - meningen med livet
Jag har skojseglat 505 i egen båt för 25 år sedan med frugan i trapetsen (gammal Parker) och har väl egentligen saknat denna båt sedan dess, frugan finns kvar. Nu precis fyllda 5o5, alltså 55 så känns det som att det är en del av meningen med livet att få bränna iväg på en go surf med Fiven.
DEN 7820 blir SWE 7820
Båten vi köpte är verkligen genomgången och ser fin ut. Det var mycket att smälta på kort tid vid genomgången med Martin Friderichsen i Danmark, men hoppas att snart skaffa mig en bättre bild. Ser verkligen fram emot att lära mig båten och dess trimning.
Äventyrlig hemfärd
Efter jag bestämt mig gjorde vi en upplastning som måste varit nytt tidsrekord. Lite äventyr med lånad kärra från Martin där bakbelysningen bråkade. Enögd och en aningens för fort sladdade jag in på Stenaterminalen. Med skohorn kom jag med nattfärjan från Fredrikshamn. Skönt att komma med. Ensam bilresenär i Truckers Lounge avnjöt jag sedan en måltid bland lastbilschaffisarna. De måste på något vis harmonisera med sina fordon. Stora bilar-stora gubbar. Jag kände mig liten i alla fall fastän jag är 190 och väger 90 pannor. Landade hemma vid strax efter 02.45. Puh!
Ser fram mot 505-segling
Har gått igenom ett antal jollar under uppväxten där Lasern från 1976 fortfarande finns med och ger glädje till mig och familjen. Jag är ingen stor kappseglare men ändå varit med lite grann. Ser fram emot utmaningen att få lära mig mer om trim på 505 och vara med på några kappseglingar.
Vi syns på ute på det blå och för er som ännu ej seglat Five kan jag bara säga, gör det!
Mikael Åström
Jolle igen efter 30 år och nu dags för 505!
Peter Bökmark/Martin Persson har just köpt en 505 – här berättar de själva lite om sin bakgrund och hur de ser på sin kommande 505-segling.
Att det skulle bli en 505, fanns inte på kartan för några år sen. Vi seglade 470 tillsammans på 80-talets första hälft och kvalade in till ett par EM. Trettio år senare, 2014 sitter vi helt otippat tillsammans i en jolle igen, en RS500 denna gång. Och oj vad skoj det är att vara tillbaka igen i jolleseglingen igen.
Jolletyper kommer och går, och nu är dags för 505. Det blir en utmaning och väldigt kul. Ni är många duktiga besättningar, flera av er tampades vi med redan förr i tiden.
En resa till Gdansk för båtköp blev en besvikelse som på 12 timmar snabbt vände och förvandlades till glädje över den fräscha båt vi hittade i Danmark på samma resa. Stort tack till Per-Eric för Fivekunskap och peppning.
Vi kommer att gå ut löst, lära och öka. Vi ses på träningslägret i april. Innan mars är slut tar vi det första steget, rigga och få koll på allt....
Ser fram emot att ni kör skiten ur oss.... ;-)
Martin och Peter
SWE 8962
505-utmaningen 2018 lanseras på Båtmässan
Under årets Båtmässa i Göteborg är 505-förbundet på plats med SWE 8585, en av de två båtar som under säsongen 2018 lånas ut till team som vill testa 505-segling på riktigt. 505-montern är bemannad hela mässveckan och vi berättar om ”505-utmaningen 2018”, om Fiveklassen, om 505-VM 2020 i Båstad mm. Dessutom ordnar vi en jolleträff för alla jolleseglare, onsdag 7/2 17-20.
505-utmaningen 2018
Vill Du och en kompis testa en 505 på riktigt för att se om Fiven är rätt båt för er? Ansök då om att få låna en båt under säsongen 2018. Enda begränsningen är att Du måste bo i närheten av någon av orterna Helsingborg, Göteborg, eller Stockholm. Vi vill nämligen segla tillsammans med er så att ni snabbt lär er grundläggande teknik och trim och kan vara med och utmana oss. I Skåne och Göteborg är det SWE 8585 som lånas ut och i Stockholm SWE 7316. Nytt är också att riktigt erfarna jolleseglare kan ansöka om att få låna båten för VM eller för SM/NoM. Vi berättar allt i montern på Båtmässan, men Du kan också läsa mer själv. I vänster marginal på denna sida finner Du länkar både till en presentation och till ansökningsblanketten. Ansökan sänds in senast 12 mars som e-postbilaga (foto eller scannat dokument) till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Träff för jolleentusiaster, onsdag 7/2, kl. 17 – 20
Båtmässan och Svenska 505 bjuder in till jolleträff för alla vuxna jolleseglare på onsdag 7/2. Vi håller till i Seglarhänget, precis bredvid scenen och jollemontrarna på andra våningen i Båtmässan. Alldeles vid fönstren mot Liseberg. Tanken är att ta något drickbart och snacka jollesegling tillsammans, oavsett båtklass som vi seglar. Vi har också tillgång till scenen för lite ”speakers Corner”-aktiviteter. Vi avslutar med en stafettsegling i modellbåtsbassängen – med lag från olika jolleklasser! Varför inte passa på att besöka mässan på onsdagen?
SWE 8585 – med nya segel på mässan
Utställningsbåten blir SWE8585, som förbundet fick förra året av Båtmässan i Göteborg, att ha som utlåningsbåt. Inför säsongen 2018 har SWE 8585 fått sprillans nya BM-segel genom sponsring av BM Sails och HiQ. BM –sails ägs av mästerseglaren Jacob Bojsen-Möller, som syr fantastiska segel till alla båttyper, och till 505 och FD är BM Sails ofta EM och VM-vinnare. Kontakt via: http://www.bmsails.dk/ HiQ ägs av tidigare 505-seglaren Lars Stugemo. HiQ försöker skapa en bättre värld genom att förenkla och förbättra människors liv med hjälp av teknik, kreativitet, design och kommunikation. Kontakt via: https://www.hiq.se/ Vi ha också fått nytt kapell till båten av Jess Segelsport i Tyskland, med elitseglaren Holger Jess som ägare. Jess Segelsport har inte bara fina kapell, han säljer också nya färdigutrustade 505-jollar och det mesta man kan behöva till en 505 och till många andra jollar också. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Välkommen till 505-montern på Båtmässan i Göteborg 3/2-11/2!
Per-Eric
Crew SWE 8651
2017 – vilket succè-år för 505 i Sverige!
505-Förbundet får en egen båt av Båtmässan i Göteborg, för att låna ut. Seglarförbundet stöttar ”505-utmaningen 2017”, förbundet är med på två båtmässor och många nya team kommer till klassen. Sverigetoppen blir ännu jämnare och vi kommer lite närmare Europatoppen. Poängseglingarna i Björlanda kile samlar 10 båtar i snitt. Under hösten får Sverige VM 2020, att seglas i Båstad och lagom till jul får förbundets båt nya segel genom sponsring av BM-sails och HiQ. Det är helt fantastiskt, intresset för 505-segling bara ökar – välkommen att läsa om 505-året 2017.
505-utmaningen 2017
2017 får 505-förbundet stöd från Svenska seglarförbundet för att ge fler möjlighet att pröva 505-segling. 10 000 SEK för det som kallas ”Utmaningen” TACK SSF! Under Båtmässorna i Göteborg och Stockholm annonserades möjligheten att få låna en 505. Hela 35 besättningar ansökte. Sex team fick chansen i Göteborg, två i Stockholm. Efter säsongen har tre team skaffat egen båt och ytterligare ett team vill hitta en lösning för mer 505-segling.
En båt som present – helt otroligt
505-föbundet fick 505 SWE 8585 som gåva av Båtmässan i Göteborg, vilket annonserades på mässan under en programpunkt på stora scenen. Helt fantastiskt - TACK Båtmässan! Båten var nylackerad och fin tack vare en massiv insats av Lasse Bjerke och en del andra medlemmar. SWE 8585 användes under två år för projektet ”Vi förverkligar drömmar”, ett projekt som nu ändrade inriktning och namn till ”505-utmaningen 2017”. Detta timade fantastiskt bra med stödet från SSF. Båths hängde på och skänkte trapetsbälten, Atlantica skänkte båtförsäkringen och vi har redan fått en TackTick av RamNav. Otroligt positivt! Dessutom fick vi erbjudande om plats på Allt för sjön i Stockholm. Vi ställde ut två båtar och gjorde reklam för 505-utmaningen 2017. Torgny Nordström lånade ut sin SWE 7316 till detta projekt för Stockholmsutlåningen. TACK Torgny!
Träningsläger med SM-status
Den 13-14 maj samlades 17 team i Träslövsläge, varav ett danskt. Peter Nicholas från Australien, VM-tvåa i 505 år 2014, var tränare. Ett jobb han skötte med den äran - han fick mycket beröm från deltagarna. Vi körde ett antal korta race, ibland med begränsningar och krav på manövrar. Peter körde runt och instruerade och gav tips, samt hade utmärkta genomgångar efteråt. Han delade med sig av sina erfarenheter på ett mycket trevligt och pedagogiskt sätt. Träslövsläge BS är en fantastisk klubb och den service som familjen Nilsson (Magnus Nilssons föräldrar) ger oss 505-seglare är helt suverän!
Provseglingar i Göteborg och Skåne
Inom ramen för 505-utmaningen bjöd vi in till provsegling för de som inte fick låna båt. Den 19 juni i Björlanda kile blev en fantastisk kväll då 16 personer fick njuta av 505-segling i ca 6-7 m/s. Ett av dessa team har nu skaffat egen båt. En gång på våren och en gång på hösten har också Skåneseglarna bjudit in till provsegling. Ett 10-tal provade på våren i Råå, medan höstens tillfälle i Malmö tyvärr blåste bort. Någon dag senare fick Martin Strandberg i alla fall känna på båten, något han var mycket nöjd med. Så här skrev han i en kommentar på Facebook: ”Borde vara en klass vi "äldre" som inte vill segla kölbåt kunde samlas i! Riktigt snabb, fantastiska trimmöjligheter och förvånande stabil o lättseglad!!”
https://www.facebook.com/martin.strandberg.9/videos/10159345124785557/
SM med storfrämmande!
SM gick i Arkösund, Norrköping, 3-4 juni och samlade 21 båtar. Från Danmark kom mästarna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller och Fabiola och Michael Wonterghem och från Finland superstarka teamet Jari Hamström/Tuomas Laurila. Upplagt för spännande seglingar och det blev det också. Lätta vindar och placeringar som skiftade en hel del. Bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller vann till slut klart, men svenska mästare blev (som vanligt) Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS! De vann tre seglingar, men hade också en disk, en 10:a och två fyror, så de var inte alls ohotade. Sensationell tvåa var årsnya teamet Malin Broberg/Johan Röök, Lerums SS,. De köpte sin 505 i höstas och hade redan i juni både fart och teknik för att kunna utmana alla i fältet. De spikade en segling och det var avgörande då de hade samma poäng som Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS, på tredje plats. På lördagskvällen var det festmåltid i NSS klubbhus. Torgny Nordström var särskilt inbjuden och fick då motta en liten halvmodell av en 505 som tack för hans insatser genom åren, nu senast med att låna ut sin båt till 505-utmaningen. Tävlingen var också delsegling 1 i SWE 505 CUP 2017. Alla resultat på: http://www.nss.nu/505_2017/Resultat_505.htm
Kiel Woche
Två svenska båtar var med på Kieler Woche 2017, Galen Mack/Wille Johannisson som slutade 22:a och Tomas Grundel/Johan Strömdahl som slutade 27:a. Bojsen-Möller vann Kieler Woche överlägset och på vägen dit hann de också vinna Danska mästerskapen.
EM - ett klart fall framåt!
Årets EM i början av juli blev en riktig lättvindsregatta med ett imponerande fält på 94 båtar, varav 10 svenska. Bara 4 seglingar kunde genomföras och dansk dynamit vann genom Jörgen och Jacob Bojsen-Möller. De seglade fantastiskt bra. Svenskarna gjorde bra ifrån sig och Malin Broberg/Johan Röök hade en 5:a och en 11:a. Sammanlagt blev de 18:e båt. Tom och Toni Hastenpflug blev totalt 25:a och Lars Bjerke/Tore Reinhold 26:a. Ett klart fall framåt för nivån på svensk 505-segling. På 505-förbundets hemsida finns Malin och Johans trevliga berättelse om EM. Alla resultat på: http://manage2sail.com/en-US/event/8f1443f0-659d-4096-8f96-0efa6ee4ca54#!/results?classId=3a5dcc3d-31fb-4708-be78-e5839dded7d2 Riktigt många fina bilder (trots lättvinden) finns på proffsfotografen Sören Heses sida: http://soeren.zenfolio.com/505em17
Lundbergs femma i Gdynia
Polska mästerskapen i slutet av juli i Gdynia, gav en glädjande framgång för SWE 8873, Thomas och Oskar Lundberg från Stockholm. Som enda svenska båt blev de femma av 34 båtar. Vann gjorde nyblivna världsmästaren i 470 dam, Agnieszka Skrzypulek, Polen, med Holger Jess, Tyskland, som gast. Även på andra plats kom en mixad besättning, Anna Hauschild/Axel Priegann, Tyskland. Bra träning på VM-vattnen för 2018. Thomas berättelse om Polska mästerskapen finns att läsa på hemsidan. Alla resultat på: https://gdyniasailingdays.org/en/results/2017-505-nationals
Superjämnt NoM i Finland
Nordiska mästerskapen seglades i Åbo, Finland. Mitten av augusti visade sig vara en svår tid för många. Två svenska hoppusslade besättningar åkte över. Ebbe Rosén/Lars Wester lyckades bäst och det var väldigt nära en riktig succé. Efter blandade resultat i de fem första seglingarna spikade Ebbe och Lars två seglingar på raken och inför sista seglingen låg 4 båtar inom 2 poängs marginal och sista seglingen blev direkt avgörande. Ebbe och Lars lyckades inte 100% och slutade 5:a i seglingen och 4:a totalt. Jari Hamström/Tuomas Laurila vann NoM. Lars Wester har skrivit en trevlig artikel om NoM på förbundets hemsida. Resultaten finns på: http://www.turunpursiseura.com/results/2017/ar2017lasfinn505.html
SWE 505 CUP med berg- och dalbana
SWE 505 CUP 2 i Träslövsläge i september samlade 13 besättningar. Många bortresta och några sjuka. Vindfattig lördag och blåsig söndag - riktigt blåsig. Medelvind på 10- 12 m/s och ökande. Vågbergen var upp till 3 meter höga som mest och det var helt otroliga planingar på undanvindarna - rena berg- och dalbanan. Efter en seger i första seglingen på söndagen fick Ebbe Rosén/Olle Wenrup bryta pga. sjösjuka och kunde inte delta i femte seglingen. De hade serien 2-1-1 från lördagen och när vinden ökade ytterligare ställdes sjätte och sista seglingen in. Därmed vann Ebbe och Olle klart när en segling räknats bort. Sammanlagd tvåa var, precis som på SM, teamet Malin Broberg/Johan Röök och trea Peter Nicholas/Tom Hastenpflug. På lördagskvällen var det en trevlig festmåltid i Träslövsläges fina klubbhus. Alla resultat på: http://it-host.se/hostregatta2017/505/total-final1.htm
Nya rekord i Björlanda kile
I september låg det 20 st.505 på jolleplan i Björlanda kile. Det är rekord, och ändå är inte alla där. Netto tre båtar har tillkommit under hösten, bl.a. Malin Vångfors/Daniel Lundahl, som vann ”Vi förverkligar drömmar 2015” och då fick låna en 505 och vara med på EM bl.a. Nu har de skaffat egen Five. 18 team har deltagit i säsongens poängseglingar och som mest var 14 båtar med samma kväll. Vinnare av serien blev Peter Andersson/Per-Eric Thörnström SWE 8651 före Per och Lars Wester, SWE 9002 och med fjolårsvinnarna Anders Dahlén/Magnus Nilsson SWE 8666 på tredje plats.
Allt eller inget på Baggensfjärden
SWE 505 CUP 3 seglades första helgen i oktober på Baggensfjärden, i samband med KSSS Olympiska regatta. 11 besättningar deltog. Det var vindmässigt nästan en repris på Cup-seglingen i september i Träslövsläge. I Stockholm var det helt vindstilla på lördagen och en bit över 10 m/s i medelvind och riktigt byigt på söndagen. Men även med hård vind blir det inte stora vågor på Baggen och kryssarna bjöd på fantastiska planingar där båten gick som en smörklick i en varm stekpanna - riktigt läckert! Fyra snabba seglingar genomfördes och det blev jämt i toppen. Malin Broberg/Johan Röök och Anders Dahlén/Magnus Nilsson hade exakt samma serie efter fyra seglingar, men Malin och Johan vann på att de segrade i sista seglingen. Ander/Magnus tvåa och Peter Andersson/Per-Eric Thörnström trea. Ebbe Rosén/Olle Wenrup hade materialproblem och kom inte i mål i någon segling. Nya teamet Lars Magnusson/Jörgen Källfelt från Stockholm var med och lärde känna oss andra - jättekul vi hoppas få se mycket mer av dem och alla andra nya i klassen, under 2018. KSSS Olympiska är en riktig jollefest, med jolleseglare i alla åldrar, de flest före detta, nu med seglande barn. 505-klassen är ett undantag J. Alla resultat på: http://www.ksss.se/contentassets/0ed5cd0fc713492ea14c4e0e8024e626/course-c-race-4-05.html
Malin och Johan nya CUP-mästare!
Genom segern i SWE 505 CUP 3 seglade Malin Broberg/Johan Röök, Lerums SS, om alla andra och la beslag på CUP-titeln 2018. Detta endast ett drygt år efter att de kom in i klassen. Så snyggt! GRATTIS! Extra roligt att de nya mästarna är en mixbesättning - det visar att 505 verkligen är en båt för både tjejer och killar i alla åldrar. Fjolårets mästare, Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS seglade upp till andraplatsen och Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS fick nöja sig med tredje plats. SEARCH Magazine (http://www.searchmagazine.se/ ), Benn’s (https://www.benns.se/ ) och Nils Malmgren AB (https://www.nilsmalmgren.se/ ) svarade för priserna till årets topptrio. Stort TACK! Slutresultatet i SWE 505 CUP finns på: http://int505.se/images/web/SERIES%202017.JPG
VM 2017 - Mike Holt mästare för 3:e gången
Årets VM blev huvudsakligen en regatta i det lättare vindregistret. Några seglingar fick ställas in pga. för lite vind, men arrangörerna kunde delvis ta igen det så totalt seglades 8 delseglingar av planerade 9. Det handlade således om jämnhet över hela vindregistret, något som en del amerikaner inte riktigt haft, men nu visade teamet Mike Holt/Carl Smit, USA, att de kan segla bra även när det inte blåser så mycket. Segern var klar redan innan sista seglingen. Tvåa slutade fjolårets världsmästare Mike Martin/Adam Lowry, USA och på tredje plats Andy Smith/Roger Gilbert, UK. Nicola Birkner/Angela Stenger, Tyskland, blev historiska genom att vinna delsegling 3, det var första gången en ren dambesättning vann ett race på ett VM. De var nära att upprepa bedriften i sista seglingen, där de blev tvåa. Totalt slutade de på 10:e plats.
Kul DM på västkusten
I mitten av oktober seglade sju 505-besättningar DM i Kullavik. Massor av jollar och fyra fina seglingar nära land. Malin Broberg/Johan Röök var återigen vassast. Peter Andersson/Per-Eric Thörnström slutade tvåa och Tord Lawner/Johan Calvert trea. Tre besättningar hade kappseglingspremiär i 505-klassen. Jättekul! Dessa var: SWE 8412 Olof Bengtsson/Robin Eliassson, Varbers SS; SWE 8835 Petter Norrgren/Anders Hellekant, Halmstads SS och SWE 8585 Joachim Stadig/Patrik Ekberg, Marks kajak- och seglingsklubb. De senare lånade alltså förbundets båt och har nu senare i höst köpt egen. Alla resultat på: http://idrottonline.se/KullaviksKKK-Segling/KAPPSEGLINGAR/14oktoberhostregattaochvksfdmforjollar/Resultat
Första Ovingtonfiven till Sverige
Tomas och Oskar Lundberg från Stockholm uppgraderade under hösten till SWE 9146, som tidigare seglats i England. Det satte igång en uppgraderingsvåg, där nästa team blev Tomas Grundel/Johan Strömdal som i december var i Tyskland och köpte SWE 9029. Även Tomas Franzén har uppgraderat till en nästan oanvänd Otto-båt SWE 8859 alldeles vid jul. De tidigare båtarna har alla tre teamen sålt till nya team i klassen. De nya kommer som ett resultat av vår utlåning av SWE 8585 och våra provseglingar! Har man känt på en 505 på riktigt är det svårt att slita sig.
VM i Båstad 2020 - ett överraskande besked
Sverige hade en ansökan om VM i Båstad 2020 vid internationella förbundets årsmöte i september i Annapolis, i samband med VM. Förslaget förlorade i omröstningen mot Bermuda, men sedan tänkte Internationella förbundet till och förhandlade med både Båstad och Bermuda, så nu blir ordningsföljden VM 2020 i Båstad och 2021 i Bermuda. Bidragande orsak är nog att vid 2018 års VM ska 2017 års omröstning fastställas och det är svårt att tro att Båstad skulle förlora mot Bermuda vid en omröstning i Europa. Bättre då att hitta en kompromiss innan. 505-VM i Båstad 2020 blir ett fantastiskt mål att sikta mot! Australien har målet att vara 50 båtar från Australien på VM i Freemantle 2019. Kan vi bli 50 svenska båtar 2020 i Båstad?
Nya segel till SWE 8585 - TACK!!!
505-förbundets båt SWE 8585, som Båtmässan skänkt oss, får i januari 2018 nya segel för att kunna kappseglas på högsta nivå. Det är BM sails (http://www.bmsails.dk/ ), med Jacob Bojsen-Möller i spetsen och HiQ (https://www.hiq.se/ ) som ägs av tidigare 505-seglaren Lars Stugemo som gemensamt sponsrat det nya segelstället. Det är förstås ett BM-ställ. Svenska 505 förbundet är mycket glada! Stort TACK!!!
BM syr inte bara de snabbaste 505-seglen utan gör toppensegel även till andra klasser. HiQ skapar en bättre värld genom att förenkla och förbättra människors liv med hjälp av teknik, kreativitet, design och kommunikation.
Dessutom har flera seglare skänkt träningssegel till båten under året - bl.a. Anders Dahlén/Magnus Nilsson och Peter Fogelberg.
Yngre testar Fiven
Axel Rahm som seglade Chalmers foilande Optimist på youtubefilmen (https://www.youtube.com/watch?v=UokOO60dsMU ) har testat en 505. Han seglade en poängsegling i Björlanda kile tillsammans med Johan Barne och tyckte det var verkligt kul. Det var premiär för honom i en 50. Emil Bengtsson, elitseglare i Laser, och son till Ingvar Bengtsson tog kontakt med förbundet efter sommaren och ville prova 505-segling. Han var med några kvällar i Björlanda kile och tyckte det var väldigt kul. Clara Svensdotter och Herman Andersson är andra unga duktiga seglare som gillar Fivesegling. De lånade SWE 8585 på SM och hade jättekul. Det är positivt att även yngre duktiga seglare nu åter uppmärksammar 505-klassen. Idag är inte Fiven en självklar inspirationskälla för yngre seglare, så vi behöver verkligen nå ut på alla sätt. Inget gör lika bra reklam för en 505, som att få segla den!
Ett aktivt förbund
505-förbundet har under 2017 haft 32 fullt betalande besättningar, dvs. team som betalat för att kunna kappsegla. Vi har adresser till 100 Fivar som vi vet finns i Sverige och en i Norge! Vi sänder ut info till dessa och andra intresserade ett antal gånger per år. Dessutom har vi nästan 200 tidigare 505-seglare på en INFO-lista där vi 4 gånger per år sänder uppdateringar om vad som händer i 505-världen. Förbundet jobbar aktivt med närvaro på Seglardagen, Seglarträffen och i andra seglingsforum, t.ex. har vi medverkat med text i samtliga nummer av SEARCH Magazine under 2017. Mer än 250 Facebookinlägg och 15 artiklar på Hemsidan under 2017 visar också på ett förbund där det händer mycket.
TACK till partners och sponsorer
Avslutningsvis ett varmt tack till alla våra sponsorer och samarbetspartners under 2017. Utan deras stöd hade vi inte kunnat bedriva verksamheten på det sätt vi gjort. Vi hoppas ha dem med oss även kommande år. Båtmässan i Göteborg (https://batmassan.se/), BM Sails (http://www.bmsails.dk/), HiQ (https://www.hiq.se/), Båths (http://www.baths.se/sv/), Atlantica (https://www.atlantica.se/ ), RamNav (http://ramnav.se/), Micropos Medical (http://www.micropos.se/), Search Magazine (http://uksyversen.com/), Nils Malmgren (https://www.nilsmalmgren.se/), Smart Inredning (http://www.smartinredning.se/), Benns (https://www.benns.se/) UK sails (http://uksyversen.com/), och Helly-Hansen (https://www.hellyhansen.com/).
Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651
505-utmaningen 2017 - ett lyckat projekt
”Redan efter 3-4 turer med den lånade Fiven kände vi att en sådan här måste vi ha.” Det är Pär Larsson som berättar. Han lånade en 505 tillsammans med sin fru Jenny Backman, inom ramen för 505-utmaningen 2017. Snart därefter var de 505-ägare och till våren kommer de att segla i Björlanda kile mot över 20 andra 505.
Säsongen 2017 – en breddad satsning på utlåning
Under 2017 fick 8 team i Sverige chansen att låna en 505, minst två månader. Sex team i Björlanda kile (2 mån var och två team parallellt) och två team i Stockholm. Konkurrensen om platserna var hård. Totalt 35 team ansökte, många mycket erfarna seglare.
Här kan Du läsa berättelserna från två andra team som lånade båt.
Tomas Berg/Patric Wollmersson (15-april – 15 juni)
På båtmässan 2017 lämnade vi in en lapp att få lov att prova och eventuellt låna en 505 i några veckor. Vi hade tur och blev en av de lyckligt lottade och lånade SWE 8585 under åtta veckor i april/maj. Vår bakgrund är mycket segling, i många olika klasser, bland annat har vi seglat 470 i många år.
Premiär med vind
Vi gick ut en tidig vårdag med egentligen lite mycket vind för en premiär, det blåste ca 7-9 m/s. Till en början körde vi försiktigt, men efter ca 15 minuter så började vi få till det lite och bestämde att spinnakern skall upp. Vi satte spinnaren och ut i trapets och ju fortare det gick desto stabilare blev båten, vi gippade och körde på - inga problem. Kändes inte ens farligt utan mycket mer kontroll än vi vågats hoppas på. Vinden ökade och vi gjorde över 18 knop på GPS-klockan - helt sanslöst roligt.
Mycket att lära om trim
Vi fick även så småningom chansen att segla båten i både mindre samt lite mer vind. Även då upplever vi båten som lätt och snabb. Däremot är det så här i början mycket och hålla ordning på. Vi behöver öva mycket på trim, den är känslig för de minsta ändringar och man kommer förmodligen aldrig att bli fullärd.
En av de roligaste båtarna vi seglat
Förmodligen en av de roligaste båtar vi har seglat. Dessutom ligger det ju ca 20 sådana roliga båtar i Björlanda Kile, så måndagseglingarna blir kanon nästa år. Det blir ju inte sämre av att det är härlig kamratskap och hjälpsamhet i klassen. Vi siktar på att köpa en båt och vara med nästa år!
Ha det bäst! Patric och Tomas
Nu är de Fiveägare!
Sent i höst har Tomas och Patric köpt båt – SWE 8694. De kommer att segla med det stora gänget i Björlanda kile säsongen 2018. Redan våren 2017 seglade de om de flesta tidigare Fiveseglare med SWE 8585, så det är inte konstigt om Tomas och Patric kommer att närma sig Sverigetoppen snabbt.
Gustav von Sydow/Linus von Sydow (15 augusti- 15 oktober)
Segla five, kan det vara något? Jag frågar en av mina gastar, Linus, som jag seglat Dominant 95 med i flera år. Nu är den båten såld och det händer att vi gastar på en Express till och från men vi har inget gemensamt projekt. Linus hugger direkt - klart vi ska segla five! I det här läget vet vi inte så mycket om en Five. Vi har sett båtarna och förstått att det är en klass där man meckar mycket och seglar fort. Passar oss perfekt.
Poängsegling direkt
Första dagen i båten blir spännande, vi går ut hårt på en måndag, klart vi ska tävla det första vi gör. För att sätta saker i perspektiv så har vi båda seglat en hel del tidigare. JSM i E-jolle, Gotland runt och lite annat står på meritlistan så åka båt kan vi. Stå i trapets kan vi inte. Som rorsman så känner jag direkt att de gamla jolletakterna sitter i, lätt på rodret reagerar direkt. Testar lite lutningar och så, jo då båten reagerar. Kanske rullslag tänker jag? Inser där och då att det tar ett tag att segla in sig i båten, vi är ju två som ska få det att lira tillsammans. Hur gick det då, första dagen? Jo tack, bara bra. Fyra bad och en skörad stor. Hopplöst efter, även utan baden.
Massor av tips
Vi fick bra hjälp med trim och tips, så det var ju bara på ett igen. Vi insåg ganska snabb att det finns oändliga trimmöjligheter, struten fattade vi aldrig hur den skulle sättas och skotpunkterna på focken kändes överkurs. Annars var det rätt fram. Vi blev aldrig sams med spinnakergajen som går genom ringen på bommen. Det ville bara tvinna sig och ingenjörer som vi är så hade vi snart en lösning på problemet som involverar en specialtillverkad kullagrad ring som inte ska kunna tvinna sig, det krävs bara en mekanisk verkstad...
Lånebåt är kanonbra!
Efter några veckor kände vi att vi började få koll på grejerna, det vill säga att vi klarade av gippar och slag utan strul även då det blåste. Gänget i Björlanda var mycket hjälpsamma under hela den tiden vi fick låna båten och försökte verkligen få med oss i gemenskapen. Detta med lånebåt är ett otroligt bra sätt att locka nya seglare, Vi kan mycket väl se oss själva med egen båt i gänget om några år. Vi ska bara komma underfund med hur man får ihop allting med små barn, hus som ska renoveras och andra fritidsintressen.
Härligt go’ segling och stämning
Säsongens sista segling, även det en måndag, hade vi bra häng på fältet och lyckades placeras oss riktigt bra tycker vi själva, vi hade några båtar bakom oss i mål. Sedan händer det där magiska, ingen vill segla in - i princip alla fortsätter att segla in i kvällen på platt vatten och precis så mycket vind att man måste stå i trapets för att segla plant men det fortfarande är ganska stilla. Platt vatten, sol, hyfsad värme i slutet av september. Detta och den goa stämningen i klassen tar vi med oss.
Gustav och Linus
Bäst av allt – just Du kan få låna en 505 del av säsongen 2018!
505-utmaningen 2017 upprepas 2018. Vi lånar ut båt och hjälper Ditt team att komma igång. Det är efter några gångers segling i olika vindar och efter lite tips om trim och teknik som man kan känna om det där med 505-segling är något att satsa på. Vi vet att 505-en brukar vara bra på att marknadsföra sig själv. J Hör bara av Dig till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och skriv att Du vill låna båt 2018, så sänder vi över ansökningsblankett när den är klar!
Vi ses på havet – i en 505!
Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651
Allt eller inget i SWE 505 CUP 3
Nytt deltagarrekord i 505-klassen på KSSS Olympiska regatta, 11 båtar kom till tävlingen som traditionsenligt avslutade SWE 505 CUP. Ebbe Rosén/Olle Wenrup hade kopplat greppet för att återta cupen, men hotet bakifrån var högst levande.
Helt stilla
En vindstilla höstmorgon med guldgula löv och efterhand lätt regn mötte alla som tagit sig ut till Saltsjöbaden för att kappsegla. I 505-klassen var stämningen hög – fler båtar än tidigare och bland dessa den nya Stockholmsbesättningen Lars Magnusson/Jörgen Källström. Jättekul! Vilken seglarfest med så många jollar i alla möjliga klasser. Många möten med gamla seglarkompisar och nya. MEN vi var ju där för att kappsegla. Vinden uteblev och efter flera uppskjutningar blåste till sist seglingsledningen av tävlingen för dagen. Inte så kul!
Ett gäng samlade ihop sig för gemensam middag i Hammarby sjöstad. Härligt seglarsnack och god mat samt en lätt frustration över att inte ha fått segla alls. Hade vi åkt till Stockholm förgäves? Söndagens väderprognos lovade vind i massor - kanske för mycket för segling?
Flaggorna rakt ut
Söndag morgon och nog blåste det. Flaggorna indikerade västlig vind och ganska mycket. Ute i Saltsjöbaden stod Fivarna i lä och det kändes som att det var nog rätt OK med vinden i alla fall. Ingen tvekan seglingarna skulle igång och det kunde bli upp till fyra seglingar. Samma bana som 29-er, 49-er och Finnjollar. Spännande – hur skulle det fungera?
Kort men intensivt
Ute på vattnet blåser det över 10 m/s i medelvind och är rejält byigt, så byigt att några gånger måste focken släppas för att vi inte ska blåsa omkull, när vindriktningen skiftar på ett ögonblick. Baggensfjärden är inte så stor. Trots att banläggarna gör vad de kan för att få ut längd på banan och trots flera varv blir det seglingar som går fort. Funktionärerna var skickliga och det var inte långa uppehåll mellan seglingarna heller, så på några timmar var allt över. Då hade SWE 8651 hunnit med både att som ledande båt segla ett extravarv på banan för att vi trodde det var tre varv (skäms!), plana på kryssen så att båten kändes som en smörklick på en het panna, vara nära att bli spetsade av en 29-er som tillfälligt förlorade kontrollen i en vindby, kapsejsa och även att vinna en segling. Vi hade också hunnit se kollisioner, mastbrott (SWE 8694), segel som skörats (SWE 8586) och massor av kapsejsningar, inte minst av 29-ers.
Hur gick det då?
Det blev fyra spännande seglingar, med olika vinnare i alla fyra. Ebbe och Olle hade ingen tur – materialproblem redan från början och efter fortsatta problem i segling 2 gav de upp. Malin Broberg/Johan Röök trivdes som fisken i vattnet och efter en hård kamp med Anders Dahlén/Magnus Nilsson lyckades de klara segern. Båda teamen hade 5 poäng och exakt samma serie, men Malin och Johan lyckades vinna sista seglingen. Tre poäng efter kom Peter Andersson och jag trea, på samma poäng som Per och Lars Wester, men vi hade bästa sista segling. Således riktigt jämnt, som det ska vara.
Nya mästare – igen!
Resultaten i Stockholm innebar att Malin Broberg/Johan Röök, Lerums SS, tog segern i SWE 505 CUP 2017. Precis ett år efter att de kom till 505-klassen. Riktigt snyggt gjort. Stort grattis! Tvåa blev fjolårets mästare, Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS. Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS tappade rejält och slutade trea. Vi (Peter Andersson/Per-Eric Thörnström, SS Viken/Ägir) lyckades ta fjärdeplatsen i cupen. I år har sex olika besättningar vunnit någon delsegling och det finns minst en handfull till som varit nära. Det är härligt jämna seglingar och det behövs inte stort misstag för att bli 10:a istället för etta. Nästa år är det nya möjligheter – missa inte chansen att vara med då!
Alla resultat för KSSS Olympiska regatta på: http://ksss.se/contentassets/0ed5cd0fc713492ea14c4e0e8024e626/course-c-race-4-05.html
Resultaten för SWE 505 CUP 2017 finns på: http://int505.se/images/web/SERIES%202017.JPG
Per-Eric Thörnström
Crew SWE 8651
Nordiska i Åbo – så nära........
Det hade inte sett snyggt ut om Nordens största Five-nation inte var representerade under NoM. Det var nog de flesta överens om.
Som det slumpade sig fanns det inte en enda ordinarie besättning som hade möjlighet att åka. Plan B fick sjösättas och som vanligt satt Lasse och Per-Eric som spindlar i nätet och lyckades pussla ihop mig själv med Ebbe och Galen med en, skulle det visa sig, potentiell men långt ifrån trapetsvan finsk gast. Två svenska båtar körde alltså till slut på färjan i Stockholm med destination Åbo.
Gast åt klassens dominant
Jag ska villigt erkänna att jag var lite spänd över att hoppa in i samma båt som klassens dominant och under överfarten försökte jag lite trevande fiska efter hur Ebbe och Olle brukade fördela jobbet i båten och vad han hade för förväntningar på gubben i vajern. Ebbe visade sig vara väldigt cool och sa ungefär att de brukade diskutera det mesta och att det säkert skulle ordna sig bra för oss två också.
Fredag morgon kom vi tillslut till småbåtshamnen, ungefär samtidigt som övriga Finland vaknade. Hamnen var alltså helt öde, men det var en fin morgon, varmt och det lovade gott. Efterhand fick både vi och Galen ordning på båtarna och tillslut dök även Galens gast upp och blev introducerad till Fiven.
Fart – absolut och särskilt på undanvind!
Första start var planerad till kl. ett. Soligt, varmt och mellanvind. Perfekt! Det slog mig innan start hur otroligt trygg Ebbe var med sin båtfart. Där vi normalt lite ängsligt testar vår fart var det uppenbart att jag nu seglade med en rorsman som visste exakt vad som gällde under dagens förhållanden. Men vi hade EM i färskt minne och kom ihåg Jukka Nieminen och Antii Salonens fina resultat från Tyskland. Bland de tretton startande båtarna vann de också båda de första seglingarna och vi tänkte väl att ja ja, vi får väl försöka bli tvåa i alla fall. I den tredje seglingen visade de sig dock vara mänskliga och istället spikade 8678 tredje seglingen. Ebbe och jag hade serien tvåa, fyra, trea, vilket vi så klart var supernöjda med. Bra fart i båten, inte minst på undanvindarna och ett ganska konservativt seglande var vår melodi. Galen och Joonatan Hollmén bröt första och kom sedan tia respektive elva. Kämpigt med nån som aldrig stått i trapetz.
Gästvänliga finnar
På land var finnarna som finnar förväntas vara fast lite tvärt om. Öppna och otroligt gästvänliga. I klubbhuset, som påminde lite om Arkösunds klubbhus, hade de dukat upp en generös buffé och efter en obligatorisk bastu var det ett enormt välkommet arrangemang.
Jari och Tuomas med kryssvinklar som en Starbåt
På lördagen stormade det i hela Finland utom i Åbo skärgård. Dagen innan hade det varit fördel att hålla sig åt höger men nu var vinden lite mer sydlig och istället gällde det att hitta trycken i de regnskurar som passerade. 9069, Jari Hamström och Tuomas Laurila (som btw känns som om de har kryssvinklar som en starbåt, ingen man vill ha i lä i starten…) vann dagens första segling, 8927 var tvåa, 9193 trea och vi kom fyra. Dagens andra började med cirka fem sekundmeter, men efterhand fick man börja böja på benen i trapetzen, sedan sitta i båten och tillslut nere i lä. Vinden tvärdog under länsen, men på en ö en bit ifrån oss fladdrade en flagga strax igen. Vi skar åt det hållet, fick den nya vinden först och kom tillslut i mål. Dessvärre ströks sedan seglingen, antagligen för att maximitiden gått ut. Surt. Den nya vinden stabiliserade sig ganska snart och när så småningom segling sex kom igång var det 9193 som vann på nytt.
Föredömliga arrangörer
Måste säga att arrangören var föredömlig även ute på vattnet. Korta väntetider och bra banor. Med tanke på att regattan är klubbens absolut största årliga arrangemang med massor av klasser fungerade allt väldigt smidigt. Åk dit är mitt tips om du får möjlighet.
Två spikar sista dagen!
Dags för sista dagen. Fyra båtar låg i någon slags jämn pole position, varav vi var en av dessa. Nu hade det börjat blåsa lite mer. Första seglingen rundade vi någonstans med kölapp men vi hade hittat ett samspel på undanvinden och nu med lite mer tryck var det där vi hade vår spets. Strax var vi i ledningen i den seglingen och faktum är att vi lyckades krångla till oss två raka spikar.
Hysteriskt jämnt inför sista racet
Inför sista seglingen var det hysteriskt jämt mellan fyra båtar. Vi hade i ärlighetens namn inte riktigt koll på hur jämt det var och vilka båtar som hade vilka poäng utan körde på som tidigare och seglade vår egen segling. Vi kom i mål som fyra och det innebar att vi också slutade fyra i regattan. 9069 vann sista seglingen varför Jari och Tuomas också blev Nordiska Mästare, och även Finska mästare. Galen ihop med Joonatan hade kämpigt med slutresultatet efter en bruten segling och ett par tjuvstarter.
Inspiration
Personligen var det väldigt inspirerande och lärorikt att segla ihop med Ebbe. Mitt intryck var en väldigt fokuserad rorsman som inte gärna släpper blicken från sina segel och som absolut vet hur man gör för att få en Five att gå fort. Det blev samtidigt väldigt uppenbart att fart i båten inte går att ställa in med en massa mätande eller att det på något annat sätt är en quick fix. Det är oerhört mer komplext än så.
Optimister med sisu
Ett sista intryck måste jag också få berätta om. Ni vet, på en svensk optimistregatta går det ju en Rib per jolle. Lite överdrivet kanske, men jag tror inte någon svensk optimist har riggats av seglaren själv på den här sidan millennieskiftet. I Finland lastar de upp emot 30 optimister per släp och optikidsen, hör och häpna, både lastar av, riggar och lastar på igen utan ett enda vuxet handtag. Jag tror till och med de hade sina lunchmackor med sig i sin egen båt. Skulle det ens fungera på svenskat vatten? Vad vet jag, men det kanske är just de detaljerna som är den där berömda finska sisun?
Till slut, tack Ebbe för massa lärdomar och en väldigt trevlig regatta.
Lars Wester
SWE 505 Cup 2 – med utmanande vindar!
9-10 september var det dags för andra delseglingen i SWE505 CUP 2017. Träslövsläge bjöd på en lugn dag med lite vind och en dag med rejält tryck och häftig sjö! Som Malin Broberg skrev på Facebook ”känslan av planingarna slår bergochdalbana på Liseberg med hästlängder”. WOW!
Lugn inledning
Det började med lättare vindar och en hel del skift och olika tryck. Riktigt svårseglat, men kul. Världsstjärnan Peter Nicholas (VM-tvåa 2014) seglade ihop med Tom Hastenpflug och de inledde med en spik före Ebbe Rosén/Olle Wenrup och med Per och Lars Wester på tredjeplatsen. Ebbe och Olle skärpte till sig och visade att de också kan det här med 505-segling och spikade de två följande racen. Ledningen efter dag ett var solklar med serien 2-1-1 före Peter och Tom på 1-2-4. Malin Broberg/Johan Röök låg trea efter serien 4-5-2 och Per och Lars Wester knappt efter med 3-3-6. Spännande läge!
En riktigt härlig regattafest med massor av god mat och ”seglingstjöt avslutade lördagen. Träslövsläge BS kan det här med arrangemang – det handlar inte bara om seglingarna utan också om det sociala.
Vilka läckra vågor
Söndagen kom med mycket mer vind. Ca 10 m/s i medelvind och en sjö som byggde upp allt mer var förhållandena när segling 4 startade. Ebbe och Olle visade att de klarar även hård vind och sjö – åtminstone en stund. De spikade segling 4, men gav sedan upp pga. sjösjuka. Malin och Johan älskar hård vind och de var klara tvåor. Hemmaseglarna Magnus och Anders Nilsson är vana vid Träslövsläges sjö och seglade in på en fin tredjeplats. Sjön var riktigt grov och två Fivar som mötte den där extrastora vågen lite fel på kryssen kapsejsade av vågkraften! På undanvindarna var det helt otroliga planingssurfar där det gällde att hålla sig i nedförsbacke så länge som möjligt utan at körain i nästa våg. Helt otroligt kul! Segling fem spikade Magnus och Anders före Malin och Johan med Tord Lawner/Johan Calvert på tredjeplatsen. Tord och Johan njuter också av hårda vindar! Gustav och Linus von Sydow som lånade SWE 8585 inom ”505-utmaningen 2017” imponerade genom att klara den hårda vinden riktigt bra.
Segern hängde på en skör tråd
Efter fem seglingar var medelvinden uppe i 12 m/s och startfartyget hade börjat dragga pga. den grova sjön, så segling 6 ställdes in. Troligen ett klokt beslut. Det frestar hårt på materialet, särskilt om det blir kapsejsningar och segelfladder. Några som var extra glada var kanske Ebbe och Olle, som därmed säkrade segern. Med en segling till hade det blivit annat resultat
Slutresultatet således: 1:a Ebbe Rosén/Olle Wenrup från Mälarhöjdens KS, 5 poäng, 2:a Malin Broberg/Johan Röök, Lerums SS, 10p. Peter Nicholas/Tom Hastenpflug, SS Åmålsviken, var trea på 11 poäng. Efter två delseglingar i SWE 505 CUP är Ebbe och Olle i ledning, på 22 poäng, före Malin och Johan på 28 poäng. Men Ebbe och Olle har en tjuvstart och en icke genomförd segling som räknas bort. Det finns inte stora utrymmen för missar i den avgörande tredje deltävlingen, vid KSSS Olympiska regatta. Malin och Johan räknar bort hyfsade placeringar. Det blir en rafflande avslutning på SWE 505 CUP på KSSS Olympiska regatta.
Stort TACK till härliga Träslövsläge BS för fina arrangemang och alltid lika positiva funktionärer. Vi återkommer gärna för träningsläger våren 2018!
Alla resultat på http://it-host.se/hostregatta2017/505/total-final1.htm
Per-Eric
Crew SWE 8651
Thomas och Oskars succé på Polska mästerskapet 2017
Varför välja just Polska öppna? Efter ett års boende i Indien, i Bengaluru, mitt i Indien, helt utan tillgång till hav, stor sjö eller någon form av segling, var vi väldigt sugna på att sätta oss i Fiven igen. SM gick på våren, där var vi körda då vi anlände till Sverige först till midsommar. Det som var kvar var EM och polska, och EM var för nära och skulle inte ge oss tid att träna. Jag tog kontakt med Przemek Zagórski, Polska Five-förbundets kontaktperson för tävlingen, tidigt, redan innan webbsidan var uppe, och han hjälpte oss att fixa boende. En annan anledning att välja Polska var att VM går där nästa år och det är så klart kul att ha tränat i dessa vatten.
Prisvärt i Polen
Sen ankomst till Gdynia på onsdagskvällen, dumpade båten i hamnen och åkte sen direkt till hotell Mercure i Gdynia Centrum, som jag kan rekommendera. Sauna, pool och mycket bra frukost för ca 800 kr/natt (dubbelrum exkl. frukost). Se dock till att få nyckel för att kunna öppna fönsterna (fås i receptionen mot att man skriver på ett papper där man lovar att inte hoppa!) eller få ett rum mot havet, som dock kostar mer…
Mycket speciell sjö
Torsdag meckade vi hela dagen och först framåt fyratiden kom vi ut på vattnet. Gdynia vetter österut (även om man lätt tror att det är norrut) och vi gick ut i ostlig pålandsvind. Havsvågorna kom in och studsade sedan utåt på den stora piren, med effekt att vågorna kom från alla håll och vattnet kändes upprört och svårseglat. Dessa förhållanden hade vi sedan under hela tävlingen och för oss som tränat på Baggenfjärden så var det klart ovant.
Massor av vind
På fredagen regnade det så mycket på morgonen att starten sköts till kl. 12. När starten gick med grindstart, blåste det 8-10 m/s ostigt. Vi var ca 34 båtar till start. Mycket vind och tuff sjö gjorde dock att många båtar vände tillbaka och två båtar bröt masten under dagens seglingar. 10-15 båtar kapsejsade och en hel del av dessa vände också tillbaka till hamn. Vi seglade in på platserna 10, 7 och 7 och var nöjda, men helt slut efter dagens tre seglingar. Det blev sauna och pool, en trevlig restaurang vid stranden, och sen direkt i säng.
Redan under första seglingen syntes tävlingens totala vinnare tydligt. Det var båt GER 9152 med polska världsmästarinnan i 470, Agnieszka Skrzypulec vid rodret och tyska, mycket rutinerade five-seglaren Holger Jess som gast. De spikade de tre seglingarna med god marginal.
Häng på täten
Lördagen fortsatte med ostlig vind, möjligen något lättare. Vågorna var lika stökiga som tidigare. Vi hann med fyra seglingar och Skrzypulec/Jess fortsatte spika. Vi startade med en trea, hade häng på Skrzypulec/Jess hela första kryssen (J). Efter avslutad dag låg vi sammanlagt 7:a efter placeringarna 3, 7, 8, 6 och var om möjligen ännu tröttare än dagen innan. Den skvalpiga sjön krävde mycket aktiv segling med 100% koncentration på styrning och ständig justering av segel. Fjärde seglingen orkade vi knappt hissa spinnan på sista benet och jag minns hur skönt det var att komma iland.
WOW – sammanlagt 5:a
På söndagen var det lättare vindar, 3-4 m/s som ökade till ca 5 m/s. Krabb sjö. Fortsatt mycket vågteknik både på kryss och undanvind krävdes alltså. Sannolikt är det lika bra att vara beredd på detta till VM även om det inte blir ostliga vindar.
9a, 8a, 3a, på söndagen ledde fram till en femteplats totalt. Vi är mycket nöjda med tanke på den ringa mängd träning vi har fått ihop. Och kul att ha testat VM-vattnet och veta nu hur svårseglat det är.
Planeringstips inför VM 2018
Sammanfattningsvis inför VM: Gdynia har ett stort utbud av lägenheter att hyra istället för hotell. Przemek kan hjälpa till. Var dock ute i god tid. Fin badstrand precis i anslutning till hamnen vilket gör att det blir ett trevligt område med intensivt folkliv. Många restauranger ligger efter stranden. Det som de polska Fiveseglarna gjorde som var trevligt var att boka en gemensam middag på en av strandnära restaurangerna. Vi bör göra detsamma när vi är där på VM!
Vi tog oss till Gdynia via Trelleborg-Swinoujscie, eftersom vi passade på att träffa släkt i Skåne på vägen. Förmiddagsfärjan tog ca 6 timmar, men vägen mellan Swinoujscie och Gdynia tog sen minst fem timmar att köra (ca 33 mil) och var visserligen vacker men tog för lång tid när man är sugen komma på plats och börja fixa med båten. Bättre då att resa Karlskrona-Gdynia direkt (åtminstone om man kommer norrifrån). Även Nynäshamn-Gdynia finns att utforska inför nästa år. Vi betalade 4100 kronor för Trelleborg-Swinoujscie ToR och då hade vi hytt på vägen hem. Båten hem gick klockan 01.00 på natten.
Söder om Gdynia ligger Sopot och Gdansk, som också lär vara trevliga. Sammantaget gör detta att det funkar bra att ta med familjen. Dessutom är Polen billigt.
Kanonfina arrangemang
Tävlingsområdet ligger mycket tillgängligt. 20-30 min utsegling beroende på vindriktning och styrka. Bra organisation på land och banläggningen fungerade smidigt även när de var tvungna flytta märken under seglingen. Jag tror att vi hade tre eller fyra sjösättningsramper, men Przemek sa att de kommer komplettera med många till. Dom hade ett antal tält som användes till b.la. skepparmötet och prisceremonin. Efter dagens seglingar bjöd de på pastaröra och dricka. Trevligt!
Vi var 34 båtar men jag är övertygad om att Gdynia Yacht Club kan ta emot ytterligare 100 båtar utan problem. Så se till att ni är där! Och inför VM: träna vågteknik och ett bra trim för det…!
Nu bär det iväg till Indien igen, vi ses till VM 2018!
Thomas Lundberg
SWE 8873, Gandalf