För-VM och NoM i Varberg 2024: Berättelsen om hur SWE 8859 nästan blev Nordiska Mästare
Som upptakt till VM seglades för-VM den 2 – 3 augusti. Tävlingen var också Nordiskt Mästerskap och SWE 505 CUP 3. Två fina seglingsdagar i lätta vindar. Här berättar Tomas Berg i SWE 8859 om tävlingen.
Äntligen VM-vecka i Sverige!
Efter en intensiv försäsong, där vi – Johan Calvert och jag Tomas Berg – tränat och tävlat ganska mycket för att förbereda oss på bästa sätt inför hemma-VM i Varberg så var det härligt att äntligen vara på plats. Detta mästerskap skulle ju egentligen seglats redan 2020 i Båstad/Torekov. Då kom som bekant en pandemi i mellan och mästerskapet fick ställas in. Även VM 2021 grusades av pandemin. Därefter har VM gått i Cork respektive San-Francisco. Så detta hemma-VM 2024 hade vi längtat efter ganska många år och nu var vi laddade.
För-VM och NoM – vi är laddade
Första test och uppvärmning inför eventet var för-VM som även var Nordiskt Mästerskap. Nu ska det bli galet spännande att se hur vi står oss i den internationella konkurrensen. Vi checkar in på trevliga Getterögården där de flesta svenskarna valt att bo. Därefter inmätning av båt och segel och lite småfix med båten. Vi är laddade för två dagar av för-VM.
Väntan på vind, men sen….
Första tävlingsdagen är en fin sensommardag. Problemet är att det inte blåser. Seglingsledningen väljer rutinerat att skjuta upp seglingarna på land. Vi passar på att mingla lite och gå ned i varv. Jag tar även ett svalkande dopp vilket var skönt i värmen.
Så småningom fyller en fin bris in och vi blir utskickade till banområdet. En ganska lång utsegling ger tillfälle att speed-checka och fintrimma mot flera av de vassare teamen. Vi har bra fart i grejerna. Känns bra. I första seglingen väljer vi att starta konservativt för att undvika den värsta trängseln. Jag lyckas ändå göra en dålig start och vi hamnar ganska snart i störd vind. Vi slår då undan och ligger och höjdar för babord under styrbordsbåtarna. Vi lyckas plocka ett skift och kan slå tillbaka till styrbord på ny höjdare. Nu ser allt plötsligt mycket bättre ut. Vi går fort och kan se större delen av det drygt 80 båtar starka fältet i rutan i storseglet. Dock inte alla. Vid första kryssrundningen kommer ungefär 15 båtar upp från vänstersidan som totalt sett gått bättre.
Hur ska man skära på länsen
På länsen slås vi av att många båtar skär mycket mer än vad vi är vana vid när vi seglar på hemmaplan. Vi såg samma sak på EM i Frankrike förra året så det var inte helt nytt för oss. Jag är ganska säker på att vi kan segla med ett bättre VMG (dvs snabbare mot länsmärket) genom att segla plattare som vi vanligtvis gör i ostörd vind i mindre fält på hemmaplan. Men i ett stort fält är vinden så störd och turbulent i mitten av banan, så det gäller att snabbt ta sig ut på kanterna för att hitta ren, ostörd vind. Detta gäller speciellt i det lättare vindregistret.
Att gippa in i mitten för tidigt kan således vara lite riskabelt, så vi valde ofta att vara lite coola och hänga med fältet ganska länge innan första gippen då vinden oftast blåser runt fältet och är starkare på kanterna i svag vind. Här var det som vanligt viktigt att hålla utkik bakåt, dvs. i vindriktningen för att kolla var puffarna kommer och ha koll på var båtarna bakom går fortare eller långsammare, var det är läge att lägga sina gippar osv. Jag tror vi lyckade ganska bra denna först läns och kunde segla upp oss några placeringar.
Snabba på kryssen
Nästa kryss var vi snabba igen och seglade någorlunda rätt väg. Det är mycket enklare när man ligger långt fram märkte vi. Läns igen och kort halvvind i mål och vips så hade vi cashat in en 7:e plats i första racet. Grym känsla och långt mycket bättre än vi vågat förvänta oss.
Bra, men ändå inte
Nästa race rullade på i samma stil, med skillnaden att starten gick ännu lite sämre och vi fastnade i störd vind lite för länge. Resultat: en 24:e plats i mål. Ändå hade vi helt ok fart och gjorde en hyfsad segling runt banan där vi kunde succesivt segla upp oss från en riktigt dålig position. Det stärkte ändå självförtroendet. Starterna är otroligt viktiga och vi satte dem inte riktigt idag.
Debriefing – en höjdare
Väl iland väntade trevlig after sail med lite lätt att äta och dricka för seglare och funktionärer. I samband med detta ordnades en liten de-brief med diskussion och frågestund med de seglare som lyckats bäst under dagen. Väldigt nyttigt, lärorikt och intressant. Bäst av alla under första dagen var Jan-Philipp Hofmann och Felix Brockerhoff från Tyskland som spikade båda seglingarna. De och flera andra i toppen delade generöst med sig av sina erfarenheter. Det sitter ju lite i 5O5 klassens DNA att vi har ju en väldigt öppen kultur där alla delar med sig med alla vilket ger en skön stämning och gör att vi alla utvecklas tillsammans.
På kvällen blev det spontan grillfest på Getterögården där massor av glada seglare samlades kring långbordet. Kul!
In och ut i trapets
Förhållanden för andra dagens seglingar var ganska lika första dagen, dvs 3-5 m/s, med en del skift och puffar att ta hänsyn till. Tryckskillnaderna innebar ibland trapetsförhållanden, Ibland ingen trapets. Ett litet tips att tänka på i sådana förhållanden är att gastens vikt i trapetsen påverkar mastböjen och därmed seglets form ganska mycket. Tricket är då att sätta an masträtaren (eng: ”strut” eller ”ram”) så fort gasten kliver ut i trapetsen och att släppa den eller kanske böja masten lite med hjälp av strut-upp när vi sitter inne i båten. Hur mycket man drar hit och dit beror på vilken segelform man vill ha och kräver lite testande, men det är definitivt snabbt att lägga i nästa växel när gasten kliver ut och vice versa.
På offensiven
Efter gårdagens de-breif och lite klurande bestämde vi oss för att bli lite mer offensiva i starterna idag. Vi försökte alltså starta lite tidigare i gaten där det är trängre och lite högre risk att fastna. Lite svårare helt enkelt. Det gick sådär. Vi lyckas ändå med hjälp av bra fart och hyfsade beslut runt banan fixa placeringarna 14,11 och 32 vilket kändes ok, möjligen med undantag av sista racet.
Bäst i Norden, men inte Nordiska mästare!?
Vi hade kul under regattan och lade inte så stort fokus på resultat då vi hellre såg för-VM som ett test event med chans att lära, skaffa sig erfarenheter och komma i form inför VM. När vi kommit iland ser vi ändå att vi slutat på plats 13 vilket var över förväntan. Dessutom visar det sig att vi är bästa nordiska båt på NM. Fantastiskt! Det rör sig dock om ett öppet NM denna gång där alla nationaliteter har möjlighet att kriga om NM placeringarna, så vi får nöja oss med att titulera oss ”nästan” Nordiska Mästare. Kul ändå!
Bra svenska prestationer
Andra svenskar som seglade riktigt bra var Carl-Fredrik Fock och Johan Barne som slutar på plats 16. Detta var särskilt kul med tanke på allt jobb Johan och Fredrik lagt ned på att få båten klar i tid till VM. Ni som känner till storyn vet..
Bröderna Wester gör det också bra som slutar på 21:a plats, Peter och Martin slutar 24:a och Malin och Johan 26:a tätt följda av Thomas Lundberg och Johan Strömdal på plats 27.
I topp – GER-AUS-USA
Stort grattis till vinnarna Jan-Philipp Hofmann och Felix Brockerhoff från Tyskland, silvermedaljörerna Malkolm och Angus Higgins från Australien och bronsmedaljörerna, tillika flerfaldiga världsmästarna, Mike Holt ochRob Woelfel, USA.
Alla resultat finns på: https://www.varbergssegelsallskap.se/505-worlds-varberg-2024/results-pre-worlds
TACK!
Stort Tack till Varbergs Segelsällskap och alla som jobbat med arrangemanget! VSS mobiliserade inte mindre än 100 volontärer och ordnade magiska arrangemang både på land och på vattnet. Ert jobb och engagemang är mycket uppskattat av seglarna. Stort Tack!
Tomas Berg
SWE 8859