Tomas och Linnéa överraskande vinnare av Parbleu SWE 505 Cup 2 i Borstahusen – Hur var det möjligt?
Peter Bökmark/Martin Persson vann första CUP-tävlingen 2022 och var nog favoriter till en ny seger. Malin Broberg/Johan Röök eller Per och Lars Wester kunde utmana om segern. Istället slår Tomas och Linnea Berg till och vinner. Här berättar de hur det gick till.
Tack för tipset, Per!
Det började med att Tomas inte hade någon att segla med. Katastrof! Alla tänkbara gastar var upptagna med annat denna helg. Då kom Per Wester med den briljanta idén – Segla med din dotter, Linnéa! Jag skrattade och avfärdade idén direkt. Hennes 505 erfarenhet är ytterst begränsad består av att ha gastat mig vid ett par tre tillfällen på måndagseglingar i Björlanda i lugnt väder. Dessutom var detta förra och förrförra året… inte en minut i båten 2022. Faktum är att hon knappt stått i trapets. Jag nämnde ändå halvt på skämt Pers förslag för henne när jag kom hem. Hon nappade direkt. Kommer aldrig att funka säger jag. Efter lite övertalning från hennes sida gav jag ändå med mig och vips var vi anmälda till seglingarna i Borstahusen! Kul ändå! Lite fin pappa-dotter kvalitetstid skulle vi ju få. Vi seglar lite Snipe ihop och jag är med och tränar i hennes gamla båt på hennes e-jolleträningar. Vi har väldigt kul när vi seglar tillsammans. Dock har vi i detta läge inga som helst förhoppningar att göra något resultat vid en 505 tävling. Det är bara en kul grej.
Övningskörning med 505
Det är race-day och vi kliver trötta upp kl 4 på morgonen, hakar på fiven ”Lille Otto” på dragkroken och beger oss glada i hågen mot Borstahusen. Det är en vacker försommarmorgon och Linnéa övningskör. Lite ovanligt ekipage tänker jag. Hon tar oss dock lugnt och säkert ner till hamnen i Borstahusen. Väl där är det väldigt kul att träffa alla glada fiveseglare!
Det gäller att tänka rätt
Efter lite trassel vid riggningen är vi klart sist ut på banan, men vi hinner i alla fall. Det står en nordvästlig bris på 2 - 4 m/s och strömmen är nordgående. Vi startar tidigt och satsar på att gå på ett vänsterspår i hopp om att komma snabbare ut i den starkare medströmmen längre ut från land. Helt fel visar det sig. Hare är bröderna Wester. Deras högerspår lönar sig och de vinner race 1. Vi har helt ok speed i båten men slutar 11:a. Vi är glada ändå och funderar på vad vi kan göra bättre. Vi kommer på att i dessa förhållanden, när medströmmen ökar ju längre man seglar styrbord, så ger det en vindskruv åt höger. Alltså är det tvärtemot vad min intuition sade mig högerkanten som gäller. Den nya strategin gör att vi kan segla in på 4:e resp 3:e plats i race 2 och tre. Långt över förväntan!
Betydelsen av kommunikation i båten
Kommunikationen flyter på bra och vi pratar hela tiden om vad vi kan göra bättre. Båtfarten är fin. Vi snackar oavbrutet. Samtalsämnena rör sig om vägval, kompasskurser och trim. Var finns trycket? Ska vi göra ”gybe set” eller ”bear away”? När gippar vi? Ska vi gå på höger eller vänsterbojen efter länsen? Slår vi i lä om styrbordsbåten eller duckar vi och i så fall varför? Denna långa rad av beslut avgör ändå hur det ska gå i kappseglingen. Kommunikationen är viktig. Snacket funkade bra idag och lyckliga seglar vi in mot hamnen.
Socialt på hamnkrogen
På lördagskvällen samlades de flesta seglarna på hamnkrogen för trevlig middag och gott tjöt. Martin flirtade med servitriserna så att de kunde klämma in oss på ett långbord på terrassen. Mysigt! Five seglarna är mycket sociala av sig och det gillar vi!
Först apa och sedan sist ut – igen!
Söndag morgon och vi möts av ett helt blankt Öresund. Ingen vind. Flagga AP på land. Vi får åter igen tillfälle att öva våra sociala skills. Jag drar några pappavitsar utanför klubbhuset och en skrattande skåning som hört eländet kommer ut och delar med sig av sina. Stämningen är på topp. Pang! Apan går ned och det fyller i en sydlig bris på 2-5m/s. Bråttom, bråttom. Vi är sist ut om igen…
Rätt strategi ger resultat
I race 4 är strategin klar. Sydlig vind och nordgående ström innebär tidig start och att speeda in i vänstra hörnet. Vi söker en tidig position i starten, åker på en aggressiv luffning som tvingar oss att slå och ta ny position lite högre upp på linjen. Fixar dock en ganska god lucka i lä och kan segla fort mot vänster. Strax innan layline måste vi dock växla om från speed mode till high mode då ett gäng båtar i lä gått betydligt högre än oss. Vi lyckas ändå hänga kvar ända ut till hörnet och kan slå på layline, lite överseglade. Vi leder! Malin och Johan har träffat en bättre layline än oss och närmar sig från lä. Det är tätt med båtar bakom. Vi vill helst göra en gybe set för att komma ut i starkare medström på länsen, men med tanke på vår starkt begränsade träningsmängd tillsammans och ärligt talat rätt usla boat handling, så vågar vi inte gippa till babord direkt, så för att undvika trubbel beslutar vi att börja med en kort styrbord och gå på tidig gipp. Malin och Johan som är betydligt vassare i sin båthantering fixar dock sin gybe set, vilket är rätt och de kan passera oss på länsen. Vi håller placeringarna i mål. Vi är tvåa i race 4! Underbart!
Klockan går – då satsar vi allt…
Klockan börjar bli mycket och seglingsföreskrifterna säger ingen start efter kl 15. Vi inser att det bara kommer bli ett race till. Vi inser också att vi nu måste ligga väldigt bra till sammanlagt, då många blandat bättre resultat med sämre. Därför beslutar vi oss för att verkligen gå för det i sista racet och våga ta en lita högre risk i starten genom att starta först. Från den positionen kan vi utnyttja vår fina båtfart. Fler krigar om den positionen i starten och det blir riktigt tight. Vi lyckas precis försvara lä-positionen men är millimetrar från att köra på gate-båten. När starten går ligger vi med fladdrande segel utan fart längst ned i lä. Nu är det bara att gasa! Utan en enda båt i lä är det så mycket lättare att hålla farten! Vinden har ökat lite nu och vi har fullt tryck i båten. Linnéa står fullt utsträckt i trapetsen med armarna över huvudet och jag hänger fullt trots att det bara blåser 4-5 m/s. Vi är ju lätta!
Plan båt och rätt strategi ger klar vinst i sista
Vi jobbar stenhårt på att hålla båten plant och tittar över akterspegeln för att verkligen försäkra oss om att så är fallet. Vi går nu sjukt fort och med farten kommer också höjden. När vi är på layline kan vi slå först och gå före hela fältet. Nice! Vi leder nu med lite större marginal än i förra racet och kan enkelt hinna före fältet och göra en gybe set vid kryssmärket. Vi drygar ut ledningen och kan vinna seglingen med bred marginal, med nån minut eller så. Rätt go känsla att ha gått i mål, börjat inseglingen och i höjd med sista märket möta tvåan i racet, de tungt meriterade bröderna Bojsen-Möller. Nästan ett ”horizon-job”
Vilken känsla – totalvinst!
Ändå har det inte riktigt sjunkit in ännu att vi förmodligen vunnit hela regattan. Overklig känsla. Att kunna göra detta ihop med sin dotter är en ynnest och känns helt fantastiskt. En euforisk känsla börjar infinna sig.
Varför vann vi?
Jag frågade Linnéa i samband med att jag skriver dessa rader vad hennes intryck av vårt lilla äventyr i Borstahusen var. Hon svarar då så här: ”Det som leder till vinst är: Ingen träning, sist ut, först in”. Haha, hon är för rolig tänker jag.
Min analys ar snarare:
-En lätt besättning är snabbt i lätt vind. Vi väger 75+63=138kg, vilket jag gissar är ~30kg lättare än snittet vid denna regatta och många är naturligtvis ännu tyngre. Vår vikt funkar ju naturligtvis inte i hårdvind.
-Våra Blixtsegel funkar fantastiskt. Enkla att trimma och är snabba!
-Väl fungerande kommunikation ombord är troligen den viktigaste nyckeln till framgång.
TACK!
Vi vill rikta ett stort tack till arrangören Borstahusens SS som gav oss en kanonhelg med perfekta arrangemang och glad och god stämning! Tack alla glada 505 seglare! Ni är bäst! Tack 505 förbundet för att ni fixar 505 cupen och så mycket annat för oss! Tack Per Wester för att du föreslog en så bra gast till mig! Sist men inte minst vill jag tacka Torgny Nordström som i år sponsrar Parbleu SWE 505 CUP med totalt 10 000 SEK i prispengar.
Alla resultat här: https://www.sailarena.com/contentassets/ef8f534c7d4b42adba1fdf79c297b310/sailwave-final-results-for-swe-505-cup-2-at-borstahusens-segelsallskap-2022.pdf
Euforiska Seglarhälsningar,
Tomas och Linnéa
Träningsläger i Holbaek 28 – 29 maj
Två svenska team åkte över och deltog i danskarnas årliga träningscamp i Holbaek, endast 8 mil från Helsingör om man tar den överfarten. Martin Fridh/Mats Dahlander samt Axel Hultgren tillsammansmed undertecknad, Lars Hultgren.
Blåsig inledning gav inblick i en världsmästares förberedelser
Det tjongade rejält på lördagsmorgonen så vi kunde rigga i lugn och ro innan vi blev utsläppta på fjorden. Den oerhört skicklige Jan Saugman ställde upp som tränare. I väntan på avtagande vind så blev det meteorologiföreläsning och vad man kan och bör läsa på inför en regatta avseende lokala förutsättningar; ex strömförhållande, ev. tidvatten, fronter som passerar under dagen, landpåverkan och sjöbriseffekt. Trots danska språket hängde vi halvdanskar, eller vad ni nu kallar oss skåningar för, med bra.
Korta race med fördel
På eftermiddagen begav vi oss ut och så seglade vi en massa korta race med fördel vid någon ända på startlinjen och då var det ju detsamma vid gaterundningen sedan. Att det var närmst vid ena bojen. Få av oss 10 klarade av detta i de förhållandena som rådde, 7-12m/s, mycket byig vind. Vi var väldigt glada om vi hamnade inom gaten, om vi säger så.....
Gippa i maxfart
Vi fick också oss tillsagt att gippa mycket snabbare i de förhållandena. I max fart är där väldigt lite tryck i storen och då är det enkelt (om modet finns). Det fanns 3 rescue-båtar som kunde hjälpa oss om något gick snett. FEGA INTE således. Träna som du vill tävla. På kryssen max ut med focken i sidled och mycket rake, lyft cb lite så att det blir balans i båten.
Hygge och bobåtar
Så småningom kom vi in till hamnen och på kvällen blev det gemensam middag (Tack Fabiola o Michael!) och genomgång av dagens övningar. Vi lite långväga kunde övernatta i bo-båtar i hamnen – kanon!
Lättvind med trim
På söndagen var det lättvind och samma upplägg med 2 varvsseglingar om ca 25 min. Vi hann väl med 7-8 stycken. Saugman körde och tittade på trimmet och gav oss individuella tips på vår ”set up”. Mer prebend var återkommande för många. Efter 4 timmars träning så blev sista rundan hamnrace. Bojsen-Möller först så klart, men skåningarna bra framme också. Sol och värme när vi kom in, hoppet återkom vädermässigt, yes!!!
TACK!
En jättetrevlig helg med mycket segling, fantastiskt välkomnande och mycket danskt hygge. Stort tack till Jan Saugman, Holbaek Sejlklub och deras funktionärer som körde säkerhetsbåtar för oss samt Fabiola och Michaela såklart.
Vi kommer gärna tillbaka.
Lars Hultgren , den äldre i SWE 8923
Parbleu SWE 505 CUP 1 2022 = Saltsjöbadsregattan
505-klassen kom tillbaka till Baggen redan sju månader efter KSSS OCR hösten 2021. I höstas stod Peter Bökmark/Martin Persson överst på prispallen. De hade övervunnit sina komplex för Baggen. Här följer deras berättelse om årets första CUP-tävling – återigen på Baggen - och återigen med en seger som slutresultat.
Fina förutsättningar
Årets första Cup-segling genomfördes på Baggen (Saltsjöbaden). Prognosen ett par dagar innan var ihållande regn i två dagar. Men Baggen visade sig istället från en väldigt bra sida, en molnig lördag och sedan en söndag med massor av sol. Det var fina förutsättningar för att genomföra planerade sex delseglingar, och att kämpa om det nyinstiftade Parbleus vandringspris donerat av Torgny Nordström samt dessutom tusen kronor till vinnarna. På lördagen gick det undan på fjärden och då fanns det gott om tid för oss Five-seglare att lära känna varandra ännu bättre innan det blev läggdags.
I god tid för att undvika missar
Men låt oss ta det från början. Vi startade resan från Göteborgstrakten fredag förmiddag. Vi brukar försöka vara på plats i god tid inför tävlingar. Vi har en förmåga att alltför ofta dra några tampar fel väg när vi riggar, så därför behövs tid. Vi lyckades faktiskt dra allt rätt denna gång inför lördagen, men inför söndagen när vi hade haft loss spinnakern för att tejpa den blev det galet, och detta märkte vi ju först på sjön…jobbigt!
Segla i nuet
Lördagen: Vi genomförde fyra seglingar med traditionell startlinje. Kryss/länsbana med tre varv. Vindarna från nordost, en bra vindriktning på Baggen, vind 5-8 m/s med byar på 12, sedan på det vindskift på uppemot 30 grader åt varje håll. Med andra ord, det var svårseglat. Vi insåg att det är svårt att lägga en strategi innan start, inte ens att fem minuter innan start bestämma sig för vilken ända av startlinjen som är mest fördelaktig. Här gällde det att segla i nuet, kolla vilka byar som är på väg mot startområdet alldeles innan start och sedan ta oss an seglingen del för del. Försöka hitta takten, ta både byar och vrid på rätt sätt. På kryssen var det mycket jobb med trimmet, främst storskot och kick, men även fock ut för att öka spalten i byarna. Att hitta bästa mastlut var en utmaning då byar kom och gick.
Rätt bog på länsen gör skillnad
På länsen gällde likartat, att leta byar och vindvrid. Vi fick med oss ett bra exempel. Vi kommer för styrbord inför rundning av kryssmärket (dikt bidevind). Martin noterar att det kommer rejäla byar på sb-sidan av banan, vi tar beslutet att gippa efter kryssmärket. När vi hade fått upp spinnakern och vindbyn träffade oss så kunde vi gå nästan rakt på länsmärket, och den byn höll nästan hela vägen till märket. Vid ett annat tillfälle, Martin noterar att vår kurs för styrbord är väldigt låg mot kryssmärket i förhållande till tidigare under dagen. Vi beslutar oss för att bara falla efter märket och sätta spinnakern. Den vindriktning som vi då låg i gjorde att vi pekade precis på mot länsmärket. När det sedan vred tillbaka gippade vi, och hade fått en grymt bra start på den länsen. Det fanns väldigt mycket tjäna på rätt beslut under dessa dagar och det gällde både kryssar och länsar.
Strategin kom och resultaten
Redan efter första seglingen började trots allt en strategi forma sig hos oss. Vi startar vid startfartyget oberoende av fördel på linjen, för att ha valmöjligheten att lättare kunna slå oss fria och gå på vrid och byar. Vi kom sedan att hålla oss mer åt styrbord av banan under kryssen, här kom i snitt fler byar med vrid åt rätt håll.
Lördagen var för oss den kanske bästa tävlingsdag vi någonsin haft i vårt seglarliv, fyra spikar. Vi gick både fort genom vattnet och dessutom bra vägval, trots svårseglade förhållanden.
Samvaron med seglarkompisar är så viktig
KSSS bjöd på Aftersail med dryck och grillad korv, och med detta kom ett jättetrevligt mingel med de andra klasserna Stare, J70 och OK. Därefter fanns det gott om tid för fortsatt kul och skoj, vi hade en härlig eftermiddag med 9181 och 9117, bl a med ett plums i Baggen efter bastu.
Senare träffades vi som kunde i ett större Five-gäng på restaurang Holmen, väldigt kul. Dessa träffar kombinerat med tävling och kvalitetsträning är viktigt i vårt gemensamma bygge av att utveckla vår svenska Five-förmåga, vi har ju alla fortfarande en bra bit upp till de bästa tyskarnas nivå.
Rundningar kan vara avgörande
Söndagen: Kortare banor, bra val då vindhastigheten var instabil, och den dog senare på dagen. En häftig händelse inträffade under första seglingen i slutet av första varvet. I princip alla båtar kom in till rundning av länsmärke (ingen gate) samtidigt. Vi gjorde det gemensamt väldigt snyggt: inga krockar, inga hårda ord. Men det är klart att de av oss som planerade och positionerade sig bäst kom ut som vinnare ur den rundningen. Denna femte segling vanns av Per och Lars Wester i 9002 som var ”havet” före. Sjätte seglingen vann Tomas Franzén och Lars Lindgren i 9222, som tog sin första vinst i Five-cupsammanhang, grattis!
Att komma till Baggen en försommarhelg och segla Saltsjöbadsregattan tror jag passar många fler Five-seglare väldigt bra. Mycket trevligt och bra arrangemang.
Alla resultat på: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2022/sailwave-results-for-saltsjobadsregattan-2022-at-2022-505ok_3.html
Peter och Martin i 8962
Fler artiklar...
- Träningslägret i Träslövsläge sett från SWE 8974
- Tävlingssäsongen 2022 – snart igång!
- 505-året 2021
- 505 - en gammal dröm förverkligas
- Tretton Fivar inomhus på trimhelg med Holger Jess
- Åtta år med SWE 505 CUP
- Peter och Martin besegrade Baggen igen! Vinnare av både CUP 3 och totala Robline SWE 505 CUP 2021
- 505-segling igen efter 35 år - sommaren 2021 med ”Parbleu”
- Silver till Sverige på Nordiska Mästerskap 2021 i Espoo, Finland
- Äntligen, segling i världens största regatta – Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld på Kieler Woche 2021