Malin och Johan: Som vi längtade till 505-SM i Åmål!
Det internationella 505-SM-et i Åmål, den 13 – 15 augusti, blev verkligen internationellt – 29 team från fem nationer deltog. Malin Broberg och Johan Röök blev historiska genom att som första "mixed team" få en inteckning i Hornet. Här berättar de om sitt segerkoncept.
Drivkrafter, motivation och mål
Att färdigvaccinerade kunna ge sig ut på vägarna, bo på hotell och träffa seglarkompisar igen kändes fantastiskt. En ny båt, som vi lagt många timmar på att fixa som vi ville ha den, och några goa uppladdningsträningar i Björlanda gjorde oss ännu mer taggade. Veckan innan SM lyssnade vi på Nils Van der Poels sommarprat om motivation och vikten av att undersöka varför man tävlar. Det stimulerade reflektioner om våra drivkrafter, motivation och mål med Five-seglandet. Resultatet blev tre konkreta mål på 3-års sikt varav ett var att vinna ett SM innan 2024.
På onsdagsmorgonen rullade vi mot Åmål fyllda av förväntan och nervositet. Skulle det kännas lika gott som det gjort på träning? Åmål välkomnade oss med strålande sol och en stor gräsplan fylld med Kanadagås-bajs….. men bäst av allt J Peter och Martin som brann av iver att få gå ut och köra.
Träning med varierande besked
Vänern bjöd på 5-7 m/s och krabba vågor men vi hade väldigt svårt att hålla jämna steg med Peter och Martin som gick flera grader högre än vi. Trots om-trimning och olika försök att få igång båten kändes det inte bättre. Tänk så snabbt självförtroende kan rinna av.
Var det schimsarna som vi dagen innan satt i centerbordstrumman för att minska glappet som var felet, eller var det hjärnspöken? På torsdag fortsatt träning och vi gick fortfarande lika lågt mot de andra. För att utesluta att det var schimsarnas fel seglade vi den långa vägen in och tog bort dem och sedan ut igen. Förutom att ta bort schimsar så funderade vi över placeringen i båten. Johan tog oftare ett litet steg längre fram i båten och hux flux kändes det mycket bättre! Vi gick in snabbt, innan den goa känslan försvann. Nu kände vi oss lite tryggare igen.
Hur får man Fiven att ”löpa”?
Fiven är den härligaste båt vi seglat och även den mest avancerade. Den svarar så tydligt på trim och även små justeringar kan få stora effekter åt rätt eller fel håll. Vi pratar om Fiven som en känslig travhäst och den bästa känslan är när man hittar det perfekt välbalanserade läget och kan låta båten löpa, mer eller mindre ”effortless”, även när det blåser på. Känslan när det inträder är extremt belönande men mycket sällsynt för oss på tävling J. Vi har tänkt en del på hur vi kan komma dit oftare och vi tror att det handlar om en kombo av erfarenhet, kunskap, självförtroende och
Malin och Johans koncept
För att förenkla och förbättra trimning strävar vi mot:
- En båt som är så jämförbar med de bästa som möjligt
- Enkel om-trimning, dvs alla tampar och trimfunktioner skall vara lätta att nå och reglera
- Uppmätta och märkta trimfunktioner, inklusive centerbord
- Ett tydligt, förenklat och lätt-kommunicerat trimsystem så att det är lätt att bestämma, hitta och kommunicera vilket läge som gäller just nu
- Trimsystem baserat på kända trimguider
”Gameplan” – ett recept för framgång
Båtfart är extremt viktigt i Fiven men vi behöver också ha fokus på övergripande strategi och racespecifik taktik.
Strategin ska förenkla beslutssituationer under race och vi strävar mot:
- En övergripande ”gameplan” för ett typiskt race.
Vår ”gameplan” innehåller tankar om hur vi lägger upp starten och vilka lägen vi strävar efter vid layline, gippar, nedtagningar etc. Det krävs övertygande data och särskilda skäl för att frångå denna gameplan. Ett race är dock sällan typiskt och där kommer taktiken in. Under race är det Johan som har uppsikt över banan och kommunicerar om andra båtar, moln och stora skift som kommer så att vi slipper överraskningar och oplanerade manövrar. Men ju fler båtar som finns i närheten desto svårare blir det att hålla gameplan. Det är alltid lättare att segla enligt sin gameplan när man ligger långt fram i fältet.
Fredag – tre utmanande race
Själva regattan började på fredagen och här kommer några korta noteringar om vår resa genom de svårseglade och utmanande racen:
1:a seglingen (13:e plats). Klar läfördel. Startade på nedre 1/3 av linjen. Tidigt efter start kom 60-70 graders medurs vrid. Vi trodde att det skulle gå tillbaka, men högerkanten kom ångande och det blev sträckbogar runt banan.
2:a seglingen (4:e plats). Mycket stor läfördel. Vi fick svårt att sträcka lämärket och vi tvingades gippa ner och gå bakom alla i starten. Seglade upp oss rejält efter att ha gjort en mycket bra andra kryss och undanvind där vi kom in i rytmen i skiften och ruset i båten. Tappade Tomas och Urban på sista undanvinden och var missnöjda med det men nöjda i stort.
3:e seglingen (2:a plats) kom äntligen iväg hyfsat i starten och var med i toppen hela vägen. Tajt med Peter och Martin hela vägen. Gick om dem i sista rundningen när de fick trassel. Även Pete och Luke fiskade lite ;-) så vi var hack i häl!
Lördag – inställt
På lördagen var det för mycket vind och ett tidigt beslut om inställda seglingar gjorde att vi spenderade tiden med gott häng på hamnplan med erfarenhetsutbyte om meck och trim. Sökte skydd bland mjuka, gula bojar i båthuset när det regnade och fick höra Luke berätta generöst och öppet om sina upplevelser av att vara en del av Americas cup-cirkusen och grinder på Team American Magic när den gjorde sin spektakulära vurpa.
På kvällen var det trevlig inofficiell regattamiddag där Fredrik Molander välförtjänt prisades för att han alltid är hjälpsam och ställer upp för förbundet såväl som för enskilda Five-seglare när det behövs professionell meck-hjälp och annat.
Söndag – nu gäller det
För söndag var det planerat grindstarter och sikte på fem race, det var nu det skulle avgöras. Dagen bjöd på mestadels sol och puffiga 6 - 10m/s. Stora variationer i tryck och riktning gjorde det svårt att hitta rätt.
4:e seglingen (4:e plats). Vi väljer att starta relativt tidigt för att gå utåt där vi tror att trycken kommer. Lyckas dock inte hålla samma höjd som Tore och Micke och väljer att slå till babord och får väja för många båtar samt även snurra då vi kommer för nära en båt. Typiskt dåligt beslut att slå tidigt. Seglar upp oss under racets gång. Hittar bra spår och jobbar med att växla hur högt respektive lågt vi går på undanvindarna för att fånga trycken och få kortast väg. Har tidigare varit rädda för ”soak mode” men genom att jobba med suggan/after guy och visa mer av spinnakern får vi bra fart och ändå kort väg mot märket.
5:e seglingen (9:e). Vi väljer återigen att starta relativt tidigt, men ett kraftigt vrid och ett rejält vakuum gjorde att Johan fick ta en kort simtur direkt efter starten. Efter badet lyckades vi komma in bra i rytmen och kunde jobba upp oss i fältet.
6:e segling (7:e plats). Vi ändrar vår ”gameplan” och väljer att startar sent. Trots att vi inte helt når gatebåten så kommer vi in bra in skiften och håller oss hyffsat med i tätklungan.
En spik!
7:e seglingen (1:a plats). Vi fortsätter med sen start och kommer iväg relativt bra och ligger strax bakom tätklungan hela tiden. Bra tryck i vinden och ett antal kapsejsningar runt oss gör att vi närmar oss. När täten väljer att gippa direkt på andra undanvinden följer vi vår gameplan och fortsätter utan gipp. Vi har lite tur och fångar ett tryck och skift och går förbi hela tätklungan. Rundar först men kör över gajen i nedtagningen och har lite strul med det. Lyckas dock hålla undan sista korta kryssen in i mål. Underbar känsla att vara före världsstjärnorna! Nu tittar vi på varandra och inser att vi kan ligga bra till mot övriga svenskar i totalen. Dock riktigt svårt att ha helt koll.
Rätt spår på undanvind – en konst
8:e seglingen (2:a plats). Nu är vi trötta och hoppas på att den mojnande vinden ska hålla sig på 5-6 m/s men lagom till start blåser det upp igen och det blir ytterligare ett race med fullt drag. Vi fortsätter att starta sent men har lite svårt att komma helt in i rytmen i skiften och börjar slå lite för mycket. Svårt att låta bli när det vrider 15grader men det gäller att se till helheten och hålla fart i båten hela tiden. Vi har fortsatt bra fart och spår på undanvinden där vi hittar layline. Vi upplever det mindre riskabelt än tidigare att hålla low mode kortare sträckor på undanvind även i hårdvind, VMG blir helt OK ändå. Vi jobbar med suggan/after guy, och en annan skillnad är att vi har ny spinnaker i år. När vinden minskar i slutet så blir det tajt, tajt upp mot mål men vi går in som 2:a, ler mot varandra och inser att det här nog har gått riktigt bra! Underbar känsla trots att vi är dödströtta J
Hornet – beviset på att nu är vi bäst i Sverige
En tävlingsdag i ett mästerskap är lång och full av fysiska och mentala utmaningar. Det är sällan vi tränar 6-7 timmar i sträck i 7-10 m/s och därför var vi helt slut efter avslutningen på söndagen. En lärdom är att vi behöver fler långa pass i kroppen och knoppen.
Efter packning är det dags för prisutdelning. Riktigt coolt att få lyfta det knasfina hornet och bli en i raden av mer eller mindre legendariska svenska mästare i 505. Vi blir lätt ”star-struck” när vi ser namnen på inskriptionerna. Vi är självklart jättenöjda med slutresultat, men vi är också väldigt sugna på att förbättra oss, så på vägen hem passar vi på att anmäla oss till Danska Mästerskapen.
Tack!
Till slut vill vi rikta ett stort tack till arrangörerna som lyckades få till 8 seglingar trots de riktigt utmanande förhållandena. Ett stort tack till de utländska deltagarna som kom och sparrade oss och ett särskilt extra stort tack till Pete och Luke som gav oss en riktig uppvisning och tydliggör hur mycket vi alla har att lära i denna härliga klass.
Malin och Johan
SWE 9181
Ett sant Internationellt 505-SM 2021 – hur ska det gå?
Spännande SM-seglingar i Åmål väntar den 13 - 15 augusti. Det blir kanske årets mest internationella 505-regatta sett till antal deltagande länder. 29 team från sex nationer gör upp om placeringarna.
Går man strikt efter meriter är Peter Nicholas/Luke Payne från Australien storfavoriter. De var fyra på det senaste 505-VM-et (Fremantle 2019) och har en andraplats från Kiel 2014 som bästa VM-placering. Blir det mycket vind är de svårslagna.
I måttliga till lätta vindar finns det flera team som kan utmana framgångsrikt. Minst fem svenska team på startlinjen har kapacitet att vinna:
- Tomas Grundel/Johan Strömdahl, KSSS, har tränat mer än de flesta, var bästa svenskar på öppna tyska mästerskapen i år och de jagar sin fjärde SM-titel.
- Malin Broberg/Johan Röök, BKSS, har varit tvåa flera gånger. De har i år skaffat en nästan ny båt och nu fått igång den. De köpte bröderna Bojsen-Möllers EM-vinnare från 2017. Danskarna har skaffat helt ny båt, men kommer tyvärr inte i på årets SM.
- Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS, duktiga och rutinerade seglare som har tränat mycket. Öppna tyska mästerskapen tidigare i sommar visade att de har bra fart i båten, särskilt i lätt och medelvind.
- Ebbe Rosén/Olle Wenrup, MKS, har rutin och kunnande i massor och fart i båten. De kan inte räknas bort från toppstriden i måttliga vindar och de vet hur man vinner SM.
- Tomas Berg, SSK, har också uppgraderat till nyare båt och seglar för tredje året i rad med tidigare 470-olympiern Urban Lagnéus, SSVÄ. Ett team med mycket seglingskunnande som nu börjar bli samspelta.
Det kommer fler starka internationella deltagare som mycket väl kan ha med toppstriden att göra. Fabiola och Michael Wonterghem från Danmark är ett av de starkaste mix-paren i världen och har tidigare slagit alla deltagare utom Nicholas/Payne. Jari Hamström/Antti Salonen från Finland är en ny konstellation med seglare från de tidigare två bästa finska båtarna. Det kan bli succé. De lånar en av svenska 505-förbundets båtar. Jens Biederer/Jan Reifferscheidt från Tyskland är en ambitiös tysk besättning som var 7:a på SM förra året och vill säkert förbättra detta i år.
Ytterligare flera svenska team kan blanda sig i toppstriden. Mikael Gustavsson/Tore Reinhold, BKSS, tog hem fjolårets sista tävling – VM = VästkustMästerskapet. De har bra speed i båten och mycket rutin och kunnande. Per och Lars Wester, BKSS, är duktiga seglare som fått god fart i båten under de senaste åren och flera gånger legat just utanför topp 3. De tre Skåne-teamen, Lars och Axel Hultgren, RJK, Tomas Franzén/Lars Lindgren, RJK, och Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld, MSS har liksom tillfälligt komponerade teamet Galen Mack/Johan Calvert, KSSS/BKSS, mycket seglingsskicklighet i båtarna och kan blanda sig i toppstriden.
Bredden är också kul. Det kommer team på alla nivåer – från flera team som köpt båt i år och som aldrig seglat trapetsbåt tidigare till sådana som är synnerligen rutinerade 505-segare. Mest oväntade deltagarna är ett holländskt mix-par (FD-seglare) som inte seglat 505 tidigare. De provseglade en 505 i Malmö i förra veckan på sin Sverigesemester och nu lånar de 505-förbundets andra båt. De ersätter Klara Wester/Jake Lilley (Australiens finnjolleseglaren från Tokyo-OS) som tråkigt nog var tvungna att dra sig ur SM-tävlingen p.g.a. en knäskada.
Som synes finns det mycket intressant att hålla ögonen på. Det blir ett klart spännande Internationellt 505-SM 2021.
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
PR-koordinator Svenska 505-förbundet
Race report; Internationella Tyska Mästerskapen 2021 i Warnemünde
Efter tre raka SM-segrar skulle Tomas Grundel/Johan Strömdahl i SWE 9029 till EM i Weymouth för att mäta sig mot de bästa. Pandemin satte stopp för det. Istället blev IDM i Warnemünde den internationella kraftmätningen. Här berättar Johan om seglingarna.
Tyska mästerskap med dragningskraft
Årsplanen för Tomas och mig i SWE 9029 under 2021 var en EM satsning som avslutning på vår Fivesatsning för denna gång. Men detta andra pandemiår omkullkastade alla planer och drömmar om 505-regattor och segling på utmanande vatten i spännande konkurrens. Inställda regattor, ”tävlingsförbud” i Sverige och karantänsregler i olika länder satte stopp för detta. I mitten av juni tog vi beslutet att ställa upp i tyska mästerskapen i Warnemünde som verkade bli välbesökt och dit många andra länders seglare sökte sig eftersom mästerskapet var öppet för andra nationer. 45 anmälda från 6 länder. Vi var tre svenska besättningar. Förutom oss tog sig även våra träningskompisar från KSSS, Thomas och Oskar Lundberg i SWE 9143, samt det ambitiösa och duktiga Göteborgsekipaget Peter Bökmark och Martin Persson i SWE 8962 an denna möjlighet.
Same, same, but different…
De tyska mästerskapen avgörs endast var tredje år vid östersjökusten, detta år på Warnemündes fina havsbanor i samband med den 83e Warnemünde Woche. Övriga år äger tyska mästerskapen rum på sjöar i mitten eller södra Tyskland så när Coronarestriktionerna började släppa i Europa blev det extra stort intresse för regattan. Första stora internationella regattan i 505 år 2021! För oss blev regattaplatsen även ett kärt återseende efter EM 2017 som ägde rum på samma ställe. Dock hade den gamla klubbhusbyggnaden i hamnen rivits och 505-flottan fick husera på andra sidan av flodmynningen Warne med dagliga färjetransporter från centrala Warnemünde där vi tillsammans med Lundbergs hade hyrt en trevlig och ljus lägenhet.
Vi anlände med Stena Line till Rostock tidigt på morgonen dagen innan regattan och vi hade gott om tid för att komma i ordning med både båt, rutiner, känna på vattnet och visa upp vaccinations och Covid19 testcertifikat för tävlingsledningen! Ja, just det, det var mycket noggrannare med munskydd, testcertifikat och pandemiregler än i Sverige. Lägenhetsuthyrningsfirman krävde t.ex. att vi alla fyra personligen visade upp giltiga Covid19 testintyg och restauranger, lokala färjor och butiker släppte inte in besökare utan munskydd!
Tuff konkurrens
Besväret var dock värt mödan. Underbart att igen kunna träffa på glada Fiveseglare på olika länder, känna den internationella atmosfären, känna havsdoften och få uppleva de underbara vågorna utanför Warnemünde samt få möta tuff konkurrens i ett 45 båtar stort startfält!
Många tyskar hade investerat i nya båtar de senaste åren och det var få nummer under 9000 i startfältet! Dock var detta tävlingspremiär för året för oss (och säkert så även för många andra). Vi behövde dock några delseglingar innan vi blev helt tävlingskomfortabla och vi gjorde några enkla misstag som vi får kalla för ”ringrost” inledningsvis. Efter första dagens tre seglingar i vindar mellan 5-8 m/s i relativt grov sjö låg vi 7:a, vilket var bättre än vi trott innan regattan.
Sjön och vindar tog hårt på båtar och redan dagen innan regattan ”mastade” en tysk båt av efter bottenkänning med masten! Vi själva fick byta ut både gummiled till rorkultsförlängare, trapetswire och laga trapetsbältet till sjöss under veckan. Tur att vi hade Holger Jess från Segelsport som deltagare på plats. Holger ställde som vanligt upp hjälpsamt upp med reservdelar. Segla kunde han och rorsman Wolfgang Hunger också! De vann hela regattan överlägset med totalt tre spikar, alla första dagen när det blåste som mest! Imponerande!
PR för VM 2024 i Varberg
Vi passade även på att dela ut informationsfoldrar till seglare och ansvariga i tyska Five-förbundet om Sveriges VM ansökan 2024 (Varberg) och vid seglarmiddagen på lördagskvällen fick vi alla chansen att både äta gott och dricka gott tyskt öl samt prata med seglarna. Alla deltagare och funktionärer var ju covid-testade men höll ändå respektabelt avstånd och visade disciplin. Detta var ju för oss fantastiskt härligt att kunna uppleva en seglarsammankomst igen. Utbyta erfarenheter och snacka om dagens seglingar, vilken kant man skulle ha gått på och varför!
Varierande förhållanden
Under de 4 dagarna fick vi vindar på olika riktningar varje dag. Vädret var typisk nordtyskt, omväxlande med regn och sol blandat och med mediokra temperaturer. Fältet var högklassigt och jämt förutom den yppersta toppen och placeringarna varierade hela tiden. Bökmark/Persson stod för den bästa enskilda seglingen med en 4e plats i 8e seglingen. De seglar ofta bra när det blåser lite mindre och hade stundtals mycket bra höjd i båten. Vi själva upplevde generellt bra fart och höjd, speciellt när det blåste lite mer men även i mellanvind.
En olycka kommer sällan ensam
I en av seglingarna (6e seglingen) låg vi på en hedrande 4a plats efter ett varv och hade kommit loss lite i fältet. Då kom trasslet som inte fick ske. Gajen hade trasslat ihop med storskotsblocken efter upprundningen så till den milda grad att det inte gick att få upp. Vi testade allt. Fick till slut vi gå ned på halvvind med mig styrandes från trapetsen när rorsman desperat försökte få loss gajen. ”Varför kunde inte gastrackaren hålla sina tampar där framme?”, tycktes rorsman tänka när han höll på att totalt ge upp! Till slut drog vi ur hela storskotet bakifrån och trädde om. Hela äventyret kostade 15 placeringar. Sista länsen försökte vi desperat jobba oss ikapp men då kom domarbåten bakom med visselpipan och flaggan! Pumpning! Bara att ta ned spinnakern, snurra och hissa upp spinnakern igen. Min första gulflagg för spinnaker-pumpning! Åååh! En olycka kommer sällan ensam! Vi tog oss dock om några innan målgången efter en bra sista innerundning och blev 19e båt i mål! Trots detta var vi 6a efter två dagar!
Nordiskt hygge
Sista kvällen bjöd vi in Fabiola och Michael Wonterghem i DEN 9055 tillsammans med alla svenska seglare till en nordisk seglarmiddag i vår hyrda lägenhet. Trevlig samvaro och uppladdning inför sista dagens seglingar som såg ut att bli hårdvind! Vi hade chansen att knyta ihop säcken och få en riktigt bra placering sammanlagt. Hårdvinden kom dock först på inseglingen till hamnen och under racen var det svårbemästrad frånlandsvind. Det blev lite av en besvikelse när utlovade 7-11m/s blev 3-7m/s. Stora svepande vindskift med byar gjorde det vanskligt att vara ute på fel kant, vilket vi var lite för många gånger.
Tyska mästerskapen rekommenderas
Totalt sett har veckan i Warnemünde har varit mycket givande med många nyttiga läropengar som vi tar vi med oss tillsammans med många timmar i båten. Det kändes generellt att fart och höjd fanns i båten och vi hänger väl med de flesta. Utan materialstrul och ringrost hade vi definitivt kunnat varit topp 5-6 känner vi men även den 9e plats som vi till slut hamnade på var över våra förväntningar i detta starka startfält med flera världsmästare och många topp 15-VM seglare. Alla Resultat på: https://www.manage2sail.com/sv-SE/event/WarnemuenderWoche2021#!/results?classId=b8895935-a389-4ab3-a148-5c8544a0d9a5
Tyska Mästerskapen rekommenderar vi framöver till svenska seglare och speciellt de år när den går av stapeln vid östersjökusten. Bra konkurrens i välorganiserade regattor på trevliga platser!
Även riktigt gött häng med härligt nordiskt gäng på plats och med många goda internationella seglarvänner. Vi ser nu fram emot vår nästa regatta; SM i Åmål som verkar bli välbesökt med bra konkurrens!
Johan i SWE 9029
Fler artiklar...
- 505-tävlingssäsongen 2021 – så här verkar det bli…..
- Thomas Widstrand/Sten Wallin – åter i Fiven efter 41 år
- Internationella 505 dagen – en ny tradition har skapats!
- Fredrik Fock – tränade 13 Fivarna i Träslövsläge
- Prova rolig jollesegling 2021 – låna en 505, utan kostnad
- Robline SWE 505 Cup i centrum för kappseglingsprogrammet 2021
- Swedish Championship 2021
- 505-året 2020 – ett osannolikt år!
- Vi seglade VM 2020 ändå!!!!
- SWE 505 cup 2020 – en hårdvinds-CUP